imetys ja unettomuus

asdfdsfa

Onko muilla teillä ollut imetysaikana unettomuutta? Itsellä oli esikoisen syntymän jälkeen niin kauan kuin imetin (7kk) unettomuutta (siis vaikka vauva nukkuikin, niin itse valvoin), jonka vuoksi olin tosi väsyny. Nyt kuopus tulossa ja pelottaa jo etukäteen, että uusiutuuko sama tila taas kun imetän? En mitenkään enää jaksaisi valvoa - siis kärsiä tuosta unettomuudesta kun nyt on kohta kaksi pientä lasta hoidettavana! Sinällään tykkäsin imettää tosi paljon, mutta samaan aikaan minulle tuli ihme oireita; unettomuutta, joka taas lisäsi varmasti jonkinasteista masennusta tai ahdistuneisuutta. Kaikki oireet hävis heti kun imetys loppui, joten aika varmasti se siitä johtui (juttelin asiasta lääkärinkin kanssa). Nyt en oikein tiedä miten suhtautua imetykseen, lähinnä pelottaa sikana jos se paha unettomuus taas uusiutuu kun toinen syntyy ja alan imettämisen :-(

12

4191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukkumaan...?

      Et kerro nukkuuko vauva omassa sängyssään vai vieressä/sivulaivassa?

      Eli johtuuko tuo unettomuus siitä, kun kuljet öisin nostelemassa vauvaa rinnalle ja sitten taas takaisin.?
      Ehdottaisin, että ottaisit vauvan joko sivulaivaan pinnikseen tai viereen nukkumaan, tai ainakin koettaisit
      josko olisi helpompaa.

      Itse olen niin huonouninen ollut aina, että onneksi tajusin muutaman viikon jälkeen ottaa vauvan
      nukkumaan sivulaivaan. Eli reunaton nippusiteillä tuettu pinnis kiinni nippusiteillä meidän sänkyyn.
      Saatoin helposti siirtää lapsen rinnalle yöllä, ja sitten taas syötetyn lapsen takaisin omaan sänkyynsä.

      Suosittelen :-)

      • asdfads

        Esikoinen nukkui alussa joko minun vieressä pinnasängyssä tai sitten minun vieressä sängyssä ja nyt nukkuu jo omassa huoneessa (vajaa 1v nyt). Olin niin ylihuolehtivainen, että aina nousin katsomaan että hengittääkö vauva ja tarkkailin häntä aina yön aikana ja jotenkin sitä kävi niin ylikierroksilla etten nukkunu silloin kun olisinkin voinut nukkua. Mutta kyllä parhaiten ehkä nukuin jos tyttö nukkui ihan minun vieressä, joten taidan kyllä seuraavankin nukuttaa viereen niin pääsee helpommalla.


    • monenäiti

      Ilmeisesti olet siis kärsinyt jonkinasteisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Itse olen kärsinyt siitä jokaisen lapsen jälkeen. Se voi aiheuttaa unettomuutta. Sinun kannattaa keskustella asiasta jonkun kanssa ennen kuin toinen lapsesi syntyy. Valmistaudu tilanteeseen. Puhu ainakin neuvolassa. Itse suosittelen puhumaan gynekologille tai psykiatrille. Heillä on paras tuntemus asiaan. Myös oman kunnan mielenterveyshoitajasta voi olla tilanteessa suuri apu. Itse olen käynyt aina jo ennen synnytystä keskustelemassa ja sitten synnytyksen jälkeen niin kauan kuin olen kokenut tarvetta.

      Sikäli olet oikeassa, että imetys muuttaa hormaanitoimintaa, ja tämä tilanne saattaa aiheuttaa masennusta. Gynekologi voi määrätä estrogeenia tähän vaivaan. Estrogeenin kanssa saa imettää. Voit saada tarvittaessa myös masennuslääkkeitä. Niitäkin löytyy sellaisia, joiden kanssa voi imettää. Mutta imetyksen lopettaminen ei välttämättä lopeta synnytyksen jälkeistä masennusta. Se riippuu kai siitä, missä sen masennuksen juuret loppujen lopuksi ovat.

      Tärkeintä on nyt valmistautua tulevaan. Kerää ympärillesi riittävä tukijoukko. Kerro tilanteesta siis neuvolassa ja mieti kenen luokse haluat mennä asiasta puhumaan. Mielenterveyshoitaja voi olla hyvä vaihtoehto. Ja mieti kenen vastaanotolle menet jos tarvitset lääkitystä. Suosittelen toisaan gyneä tai psykiatria, sillä terveyskeskuslääkärien tietämys ei ole yhtä hyvä kuin näiden asiaan enemmän perehtyneiden. Mieti myös voitko saada kotiin apua sukulaisilta tai tuttavilta. Itse olen näillä eväin selättänyt jo aika monta synnytyksen jälkeistä masennusta. Tosin jostain syystä ne ovat olleet erilaisia eri synnytysten jälkeen, mutta aina on ollut jotain oireita. Imetyksen olen kerran lopettanut lyhyeen, mutta se ei masennusta poistanut.

      Lievässä masennuksessa tärkeää on päivärytmi ja liikkeellelähtö. On suuri kiusaus jäädä yöpaita päällä kotiin mörhöilemään, varsinkin jos ei ole saanut nukkua. Mutta jos ei päivälläkään ole mahdollisuutta nukkua, kannattaa lähteä ulkoilemaan ennen lounasta. Tai sopia treffit kaupungille tai leikkipuistoon jonkun toisen äidin kanssa. Tai lähteä perhekerhoon. Se auttaa lievässä masennuksessa ja päivärytmi ja toiminat ja liikuntaa auttaa seuraavana yönä ehkä saamaan unen. Liikunta on tärkeää. Osta kunnon tuplarattaat että pääset lenkille. Itselläni oli viime talvena sellaiset, mihin sai vaunukopan vauvalle ja isompi istui vieressä ratasosassa. Päästiin kunnon lenkeille! Lähdettiin aina lounaan jälkeen kävelelle. Ja hyvällä tuurilla molemmat nukahtivat yhtäaikaa rattaisiin ja minä pääsin kuumaan suihkuun lenkin jälkeen ja join sitten kupin kahvia. Mutta huom! Nämä ohjeet pätevät vain lievässä masennuksessa. Kun tarpeeksi ahdistaa, tarvitaan tosiaankin lääkäriä ja lääkkeitä. Itse olen joskus ollut vuoteen omana ahdistuksen ja pakkoajatusten vuoksi. Siihen auttoi sitten lääkkeet.

      Eli ohjeeni on: hae apua niin paljon että tunnet pärjääväsi! Onnea matkaan!

      • tuotanoin.

        siis käsitinkö että imetät yöllä ja et saa enää unta? ilmeisesti. itsellä vauva vieressä ja imetän ja me molemmat nukahdetaan siihen, eli yö aikaan nukahtelen tuon tuosta vaikka välillä pitäs ollakkin hereillä muttei vaan kertakaikkiaan pysy hereillä, esim oma vauvani pitää röyhtäitellä ja pitää pystyasennossa paljon syönnin aikana, tähän herätän itseni käymällä vessassa tms ja sitten kun voi jo nukahtaa niin sippaan heti. mutta sitten päivällä en saa nukuttua, synnytyksen jälkeen 3vkoa sain päiväl nukuttua, mutta stten vauva lopetti päikkäreiden nukkumisen muutamaks päiväks ja olin niin yliväsynyt että nyt kun nukkuu päiväll niin en saa unta, ja kun vauva nukkuu pätkiä puolituntia ym. niin en todellakaan saa siihen mennes unta tai jos nukahdan vauva herättää heti. ja jos mieheni ottaa vauvan aamusin et saan nukuttua pitkään niin on kulunut jo 1,5h ja vieläkin hereillä, olen väsynyt ja päätä jomottaa, minua repii jatkuva tiheään heräily ei niinkään pitkään valvominen. mutta luulen että sinun unettomuutesi on eri juttu nyt kun tämä minun mutta kerroimpahanoman kokemukseni. eli pointti mulla se etten saa päivisin nukuttua yhtään. ja olo tuntuu vireältä päivällä mutta sitähän minä pelkäänkin että se kostautuu kun monesti kuullu puhuttuvan et myöhemmin voi iskee kunnon masis/väsymys.. :/ sitä odotellessa..

        voimia sulle!


      • sdfasdf

        oikein varma oliko minulla synnytyksen jälkeinen masennus vai ei. En varsinaisesti tuntenut masentuneeksi, vaan kävin jotenkin ylikierroksilla (ylitunnollinen kun olen luonteeltani) ja olin epävarma lapsen kanssa alussa. Itse luulen, että unettomuus johtui siitä, että lapsella oli koliikki ekat 2kk, jonka seurauksena aloin käydä ihan ylikierroksilla ja lopulta en sitten saanut unta vaikka vauva nukkui jo. En mielestäni ollut itsetuhoinen tai masentunut, mutta vain hyvin väsynyt valvomisesta ja tottakai pitkäaikainen valvominen tietysti rupee ahdistamaan jossain vaiheessa ja kun tarpeeksi valvoo ja kuuntelee itkua, niin sitä säpsähtää aina jos pikkuinen vähänkin tuhahtaa sängyssä. Mutta kaikki oireet hävisi kun imetystä lopeteltiin ja sen jälkeen olen nukkunut kuin tukki :-).


      • --------------------
        sdfasdf kirjoitti:

        oikein varma oliko minulla synnytyksen jälkeinen masennus vai ei. En varsinaisesti tuntenut masentuneeksi, vaan kävin jotenkin ylikierroksilla (ylitunnollinen kun olen luonteeltani) ja olin epävarma lapsen kanssa alussa. Itse luulen, että unettomuus johtui siitä, että lapsella oli koliikki ekat 2kk, jonka seurauksena aloin käydä ihan ylikierroksilla ja lopulta en sitten saanut unta vaikka vauva nukkui jo. En mielestäni ollut itsetuhoinen tai masentunut, mutta vain hyvin väsynyt valvomisesta ja tottakai pitkäaikainen valvominen tietysti rupee ahdistamaan jossain vaiheessa ja kun tarpeeksi valvoo ja kuuntelee itkua, niin sitä säpsähtää aina jos pikkuinen vähänkin tuhahtaa sängyssä. Mutta kaikki oireet hävisi kun imetystä lopeteltiin ja sen jälkeen olen nukkunut kuin tukki :-).

        Oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa, ettet imettäisi ollenkaan? Imetys luonnollisesti pitää hormonitoiminnan päälaellaan ja voi aiheuttaa unettomuutta.

        On kuitenkin todella tärkeää saada nukutuksi.


    • kmlofgre

      Hei!

      Luin unettomuuskokemuksistasi imetyksen aikana. Teen parhaillaan lehteen juttua liittyen unettomuuteen - tarkat tiedot aiheesta paljastan, jos olet kiinnostunut. Kokemuksesi kuulosti mielenkiintoiselta ja formaattiin sopivalta, joten haluaisitko antaa haastattelun kokemuksistasi? Siinä saisi esiintyä nimettömänä ja sen voisi hoitaa ihan sähköpostitse. Jos kiinnostuit, laita sähköpostia osoitteeseen [email protected]
      Ps. Tarkennetaan sen verran, etten ole ammattitoimittaja vaan opiskelija, joka tekee kirjoitushommia ihan freelance-pohjalta.
      Kiitos ajastasi! :)

      Kai Löfgren
      [email protected]

      • kmlofgre

        Tarkennan sen verran, että viesti oli siis tarkoitettu nimimerkki asdfdsfa, joka kokemuksistaan aluksi kertoi. :)


    • imetys ja lääkkeet

      Itselle tuli unettomutta jossain vaiheessa vauvan ollessa 2-3 kk. Tähän liityi moni asia, mutta pelkäsin myös niin paljon vauvan lakkavaan yhtäkkiä hengittämästä että oli vaikea nukahtaa kun koko ajan piti kuunnella vauvan hengitystä ja välillä tarkastaa muutonkin että kaikki varmasti kunnossa...

      Ahdistuin niin etten enää saanut nukuttua ilman lääkkeitä, jotka sitten auttoivatkin ja ahdistuskin helpotti ja nyt uskallan jo luottaa että kaikki menee kyllä hyvin vaikka itsekin nukkuisi. Sitä kun ei todellisuudessa itse voi vahtimalla ja huolehtimallakaan kaikkiin asioihin vaikuttaa. On vaan jotenkin osattava luottaa elämään..

      Olin myös sitä mieltä ettei olisi ollut kyse synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, mutta näin jälkikäteen se saattoi sitä ollakin. Itse on kovin vaikea osata tunnistaa oireita jotka voivat olla monenlaisia, esim juuri tämä ylihuolehtivuus ja vauvan kuoleman pelko...

      Itse siis voin suositella pahimpaan unettomuuteen ja ahdistukseen lääkitystä, nykyään kun on paljon lääkkeitä joita voi myös imettäessä käyttää turvallisesti, kaikki lääkeaineet eivät edes imeydy äidinmaitoon.
      Eikä imetyksen lopettaminenkaan maailmaa kaada, vaikka itsestäni ainakin tältä tuntui kun joku uskalasi asiasta mainitakaan tai tätä ehdottaa... =DD

      Kannattaa ottaa asia puheeksi esim neuvolassa ja tarvittaessa todella vaatia apua ja tukea jos sitä ei muuten tarpeeksi tunne saavansa..

      Voimia!!

    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • ex-uneton

      Kirjoitinkin jo saman viestin toisessa viestiketjussa, koska itse kahlasin läpi näitä keskusteluja pari viikkoa sitten avun tarpeessa. Nyt kun olen löytänyt ratkaisun, toivon tästä olevan apua jollekin unettomuuden kanssa kamppailevalle äidille!

      Itselläni on 4kk ikäinen vauva ja kärsin viimeisen kuukauden unettomuudesta. En saanut yön aikana minuuttiakaan nukutuksi vaikka kuinka väsytti ja vauva kyllä nukkui eli siitä ei ollut kyse. Ensin kävin omalla lääkärillä, joka määräsi vain nukahtamislääkkeitä ja kehotti olemaan stressaamatta (ihan niin kuin siitä olisi ollut kyse...). Käytin nukahtamislääkkeitä yhden viikon aikana muutaman kerran (ei suositeltu käytettäväksi joka päivä) ja niinä öinä, kun en sitä ottanut, en nukkunut perinteisesti ollenkaan. Minulla oli koko ajan tunne, että unettomuus oli hormoonitoiminnasta johtuvaa. Kävinkin lopulta yksityisellä gynekologilla ja hän sanoi heti minulla olevan estrogeenivaje, mikä tulee monille(!!!) äideille synnytyksen jälkeen. Hän kirjoitti minulle Ovestin -nimistä lääkettä, joka pikkuhiljaa alkaa nostamaan hormonitoiminnan takaisin käyntiin. Minulla kun ei ollut alkanut vielä kuukautiset ja kehoni oli ikään kuin "vaihdevuosi" -tilassa, mikä aiheuttaa mm. unettomuutta ja jalkojen särkyä. Lääkkeet alkoivat auttamaan oikeastaan saman tien ja jo parin päivän jälkeen nukuin niin kuin ennenkin ja vieläpä yhtäjaksoisesti heräilemättä.

      Älkää tyytykö peruslääkäreiden kirjoittamiin unilääkkeisiin, joita ei edes ole terveellistä syödä pitkään. Etenkin, kun monille on olemassa selkeä ja "normaali" syy (ja ratkaisu) unettomuuteen imetyksen aikana!! :)

      • Duiku

        Hei, kuinka suuren määrän estrogeeniä sait? Ja kauanko käytit sitä/käytätkö edelleen?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe