Mistä voisi johtua rasituskipu olkapäässä..en voi nukkua tällä kipeällä puolella ja kipua on melkein jatkuvasti. #kk jatkunut, jo kaksi kertaa operoitu olkapää..on ollu löysä ja rustoa revennyt..jääkö tämä pysyväksi?rtg ei mitään poikkeavaa.Lääkäri seuraavan kerran ensi kuussa.
Aiemmin kun okapää rupesi oireilemaan 3kk sitten oli puutunut ja tärisi vahvasti kivusta..viellä nytkin välillä kun olkapää on tod.kipeä se tärisee niin että on hankala kirjoittaa tai pitää mitään painavaa kädessä. Käden kiertäminen taakse lapaluihin ei onnistu, jää takamuksen kohdalle..ärsyttävää olla kivun kanssa, joka ei helpota millään.
rasituskipu olkapäässä
32
1626
Vastaukset
- on se noin
miksi kutsut sitä rasituskivuksi?
kivun syy voi olla muuallakin, kireä niska?- kipujenkanssa
Niin..no olen vain välillä huomannut että kipu yltyy tehdessä..ehkä jokin tietty toistuva liike..painavat esineet.. niska ok, lähinnä kun kipu tuntuu hauiksessa jomottavana..entiedä..olen vaan niin paljon näitä kipuja läpi käynyt niin tunnistan onko kyse niskajumista vai rasitusperäisestä.
Monesti olen pitänyt lepopäiviä, sen jälkeen tekeminen tuo kivun takasin. Joka ei ihan heti häivy, vaan jää ja siitä leposärky, kunnes olen lepuuttanut kättä pitkään. Panacodia pelkään jo vähän syödä.Ja kun muista ei oo apua on oltava vain ja kestettävä. - kipujenkanssa
kipujenkanssa kirjoitti:
Niin..no olen vain välillä huomannut että kipu yltyy tehdessä..ehkä jokin tietty toistuva liike..painavat esineet.. niska ok, lähinnä kun kipu tuntuu hauiksessa jomottavana..entiedä..olen vaan niin paljon näitä kipuja läpi käynyt niin tunnistan onko kyse niskajumista vai rasitusperäisestä.
Monesti olen pitänyt lepopäiviä, sen jälkeen tekeminen tuo kivun takasin. Joka ei ihan heti häivy, vaan jää ja siitä leposärky, kunnes olen lepuuttanut kättä pitkään. Panacodia pelkään jo vähän syödä.Ja kun muista ei oo apua on oltava vain ja kestettävä.Että kotona kun olen neljän lapsen kanssa, niin väkisinki sitä tulee tehtyä paljon käsillään ja harvoin on hetkeä jolloin voi vaan olla levossa joten huomaan kyllä sitte eron kun käsi tosiaan saa olla levossa..
- Pää Olganen
kipujenkanssa kirjoitti:
Että kotona kun olen neljän lapsen kanssa, niin väkisinki sitä tulee tehtyä paljon käsillään ja harvoin on hetkeä jolloin voi vaan olla levossa joten huomaan kyllä sitte eron kun käsi tosiaan saa olla levossa..
Teemalla viimeisin veitsen terällä ohjelmassa leikattiin kiertäjäkalvosimen repeytymä. Voisi olla vielä netissä katsottavissa.
Olkapää on hankala ja vaivat voi olla moninaiset. - kipujenkanssa
Pää Olganen kirjoitti:
Teemalla viimeisin veitsen terällä ohjelmassa leikattiin kiertäjäkalvosimen repeytymä. Voisi olla vielä netissä katsottavissa.
Olkapää on hankala ja vaivat voi olla moninaiset.mutten löytänyt video versiota..vähän auki jäi juttu..että mitkä mahtoi oikeestaan olla oireet, voihan se olla ettei sitä ennen magneettikuvausta voi sanoa..se voi olla mitä vaan ja oireet voi vaihdella.
- menen leikkaukseen
kipujenkanssa kirjoitti:
mutten löytänyt video versiota..vähän auki jäi juttu..että mitkä mahtoi oikeestaan olla oireet, voihan se olla ettei sitä ennen magneettikuvausta voi sanoa..se voi olla mitä vaan ja oireet voi vaihdella.
Minun olkapääni on leikattu jo kolme kertaa. Ensimmäinen leikkaus oli viitisen vuotta sitten. Silloin ahdas olkapää kaikkine muine pikkuvikoineen. Tämä vika näkyi tavallisessa röntgenkuvassa.Leikkaus tehtiin yksityisellä.
Oireet jatkuivat vähän erilaisina leikkauksesta huolimatta. Ortopedi suositteli taas fysikaalista hoitoa (olin ennen leikkausta kokeillut sitä jo kolmasti). Vaihdoin ortopedia.Vuosi oli kulunut ekasta leikkauksesta. Otettiin magneettikuva ja todettiin, että ei muuta vaihtoehtoa kuin uusi tähystysleikkaus. Olkapää oli löysä ja se korjattiin.
Pari vuotta olka oli aika ok kunnes tuli outoja kipuja. Sama ortopedi leikkasi uudestaan. Nyt paljon kiinnikkeitä ja arpikudosta yms. Puolisen vuotta meni taas hyvin...
Nyt olen menossa saman olan neljänteen leikkaukseen. Saa nähdä mitä löytyy. Epäilyjä on. Magneettikuvaa ei oteta, otettu jo kahdesti.
Vaikeata voi olla vaikka leikkaava ortopedi on alansa huippuja. Toivottavasti apu löytyy tällä kertaa lopullisesti. - 2nd opinion
menen leikkaukseen kirjoitti:
Minun olkapääni on leikattu jo kolme kertaa. Ensimmäinen leikkaus oli viitisen vuotta sitten. Silloin ahdas olkapää kaikkine muine pikkuvikoineen. Tämä vika näkyi tavallisessa röntgenkuvassa.Leikkaus tehtiin yksityisellä.
Oireet jatkuivat vähän erilaisina leikkauksesta huolimatta. Ortopedi suositteli taas fysikaalista hoitoa (olin ennen leikkausta kokeillut sitä jo kolmasti). Vaihdoin ortopedia.Vuosi oli kulunut ekasta leikkauksesta. Otettiin magneettikuva ja todettiin, että ei muuta vaihtoehtoa kuin uusi tähystysleikkaus. Olkapää oli löysä ja se korjattiin.
Pari vuotta olka oli aika ok kunnes tuli outoja kipuja. Sama ortopedi leikkasi uudestaan. Nyt paljon kiinnikkeitä ja arpikudosta yms. Puolisen vuotta meni taas hyvin...
Nyt olen menossa saman olan neljänteen leikkaukseen. Saa nähdä mitä löytyy. Epäilyjä on. Magneettikuvaa ei oteta, otettu jo kahdesti.
Vaikeata voi olla vaikka leikkaava ortopedi on alansa huippuja. Toivottavasti apu löytyy tällä kertaa lopullisesti.Olisikohan vika sittenkin niskassa? Oletko käynyt kiropraktikolla?
- kipujenkanssa
2nd opinion kirjoitti:
Olisikohan vika sittenkin niskassa? Oletko käynyt kiropraktikolla?
Diacoriin ortopedi harri heliölle, toivon kovasti et olka tulis jotenki kuntoon jotta vois palata opiskelujen ja työn pariin..joskus tuntuu ettei asiakasta oteta tosissaan, ite oon törmänny moneen ortopediin jotka vähättelevät kipuja ja käskevät vaan fysioon. Neki fysiot on nähty, paljo nekään auta jos muutenki kipeytyy olkapää kaikesta tekemisestä.
Nyt taas sellaset kivut et oksat veks..hauis/kainalon alue kipeä ja joku jänne siellä iha kosketusarka, eikä paitaa saa puettua. - järki käteen
kipujenkanssa kirjoitti:
Diacoriin ortopedi harri heliölle, toivon kovasti et olka tulis jotenki kuntoon jotta vois palata opiskelujen ja työn pariin..joskus tuntuu ettei asiakasta oteta tosissaan, ite oon törmänny moneen ortopediin jotka vähättelevät kipuja ja käskevät vaan fysioon. Neki fysiot on nähty, paljo nekään auta jos muutenki kipeytyy olkapää kaikesta tekemisestä.
Nyt taas sellaset kivut et oksat veks..hauis/kainalon alue kipeä ja joku jänne siellä iha kosketusarka, eikä paitaa saa puettua.Ei muuten suositella menemistä niksauttajalle ennen kun on tutkittu mahdolliset nivelmuutokset, magneettikuvauksella yms. Voi saada hyvät tuhot aikaan ...
- 4+3
järki käteen kirjoitti:
Ei muuten suositella menemistä niksauttajalle ennen kun on tutkittu mahdolliset nivelmuutokset, magneettikuvauksella yms. Voi saada hyvät tuhot aikaan ...
Voi saada? Aika harvinaista se on. Ja vaikka olisi "muutoksia", niin silti voi saada apua. Monenlaisia tapojakin on.
- jokainen tehköön
4+3 kirjoitti:
Voi saada? Aika harvinaista se on. Ja vaikka olisi "muutoksia", niin silti voi saada apua. Monenlaisia tapojakin on.
järki sano että ensin pitäis sulkea pois sellaiset seikat jotka vaativat muunlaista hoitoa kun niksauttajan ammattiin kuuluvat keinot. Sitä ei kukaan korvaa jos otat ja menet sinne ja saat pysyvät vammat !!!!
Jokainenhan tietenkin saa tehdä mitä lystää, mutta itse en lähtis ekana kiropraktikolle hakee apua jos ei vammoista ole selvyyttä.
Aloittajan puheista saa käsityksen että taustalla on kuitenkin vammoja jotka ovat vaatineet leikkaushoitoakin... - mielipide täältä
jokainen tehköön kirjoitti:
järki sano että ensin pitäis sulkea pois sellaiset seikat jotka vaativat muunlaista hoitoa kun niksauttajan ammattiin kuuluvat keinot. Sitä ei kukaan korvaa jos otat ja menet sinne ja saat pysyvät vammat !!!!
Jokainenhan tietenkin saa tehdä mitä lystää, mutta itse en lähtis ekana kiropraktikolle hakee apua jos ei vammoista ole selvyyttä.
Aloittajan puheista saa käsityksen että taustalla on kuitenkin vammoja jotka ovat vaatineet leikkaushoitoakin...jotai akupunktiota kuin niksauttajaa!!!
- 12+13
jokainen tehköön kirjoitti:
Aloittajan puheista saa käsityksen että taustalla on kuitenkin vammoja jotka ovat vaatineet leikkaushoitoakin...Aloitaja kertoi ettei niskaa ole kukaan edes tutkinut
>järki sano että ensin pitäis sulkea pois sellaiset seikat jotka vaativat muunlaista hoitoa kun niksauttajan ammattiin kuuluvat keinot. Sitä ei kukaan korvaa jos otat ja menet sinne ja saat pysyvät vammat !!!!
Mitkä ne seikat on? - 20+10
mielipide täältä kirjoitti:
jotai akupunktiota kuin niksauttajaa!!!
Sitä on hyvä kokeilla ensin. Osaava akupunktiohoitaja osaa laukaista niskan kireyden ja olkapääkipu voi hellittää. Vaikka noin:
http://www.youtube.com/watch?v=WzVCJ8X6LMg
Tai noin:
http://www.youtube.com/watch?v=HiZxa7KyoY0 - hohhoijaaaaaaaaaaa
12+13 kirjoitti:
Aloitaja kertoi ettei niskaa ole kukaan edes tutkinut
>järki sano että ensin pitäis sulkea pois sellaiset seikat jotka vaativat muunlaista hoitoa kun niksauttajan ammattiin kuuluvat keinot. Sitä ei kukaan korvaa jos otat ja menet sinne ja saat pysyvät vammat !!!!
Mitkä ne seikat on?nivelkapselivammat vaatii ihan muuta hoitoa kun niksauttajaa.kapselivammat aiheuttaa myös käden voimattomuutta ja jos esim tämä kapseli on revennyt sen vauriot ei korjaannu itsekseen, kuten ei muutkaan laajat repeämät.
- 7+5
hohhoijaaaaaaaaaaa kirjoitti:
nivelkapselivammat vaatii ihan muuta hoitoa kun niksauttajaa.kapselivammat aiheuttaa myös käden voimattomuutta ja jos esim tämä kapseli on revennyt sen vauriot ei korjaannu itsekseen, kuten ei muutkaan laajat repeämät.
nivelkapselivammat on usein seurausta niskan ongelmista. Ei kai nekään itsekseen synny.
Jos pari leikkausta ei ole auttanut, on syytä epäillä syyn olevan muualla. - huonoa tuuriako
7+5 kirjoitti:
nivelkapselivammat on usein seurausta niskan ongelmista. Ei kai nekään itsekseen synny.
Jos pari leikkausta ei ole auttanut, on syytä epäillä syyn olevan muualla.Kolme leikkausta takana ja neljäs tulossa. Syy on edelleenkin olkapäässä. Joka leikkaus onnistunut ja vika korjattu. Uusia vikoja vaan ilmaantunut. Huonoa tuuriako? Nivelkapseliongelma ollut useasti. Siihen annettu kortisonihoitoakin mutta sitten todettiin, että tähystysleikkaus ainoa vaihtoehto.
- Pää Olganen
7+5 kirjoitti:
Jos pari leikkausta ei ole auttanut, on syytä epäillä syyn olevan muualla.Tässä linkki siihen veitsen terällä -ohjelmaan.
http://areena.yle.fi/video/836733 - 17+9
huonoa tuuriako kirjoitti:
Kolme leikkausta takana ja neljäs tulossa. Syy on edelleenkin olkapäässä. Joka leikkaus onnistunut ja vika korjattu. Uusia vikoja vaan ilmaantunut. Huonoa tuuriako? Nivelkapseliongelma ollut useasti. Siihen annettu kortisonihoitoakin mutta sitten todettiin, että tähystysleikkaus ainoa vaihtoehto.
>Uusia vikoja vaan ilmaantunut.
Eli oireita on paljon korjailtu, mutta ongelman aiheuttajaa ei - joku vähä hurahtanu
Pää Olganen kirjoitti:
Tässä linkki siihen veitsen terällä -ohjelmaan.
http://areena.yle.fi/video/836733olkapään nivelkapselin vauriot ei tuu niska/hartia jumeista!!!halooo
- pöljä oot
joku vähä hurahtanu kirjoitti:
olkapään nivelkapselin vauriot ei tuu niska/hartia jumeista!!!halooo
se monesti menee niin että vikaa tulee lisää vaikka sitä korjailtaisiin..esim löysä olkanivel tuo mukanaa aika kivat oireet jotka ei kertaheitolla korjaannu..kerran olka sijoiltaan - niin luultavasti menee uusiksi ja helpommin sijoiltaan ja turha sanoa että se on niskasta kiinni!!!!
itellä vielä niin että ympäröivät lihakset ovat hyvässä kunnossa, mutta silti tuo oireilee...
ja labrum vaurio ei kyllä tuu niskasta! - lapa nen
pöljä oot kirjoitti:
se monesti menee niin että vikaa tulee lisää vaikka sitä korjailtaisiin..esim löysä olkanivel tuo mukanaa aika kivat oireet jotka ei kertaheitolla korjaannu..kerran olka sijoiltaan - niin luultavasti menee uusiksi ja helpommin sijoiltaan ja turha sanoa että se on niskasta kiinni!!!!
itellä vielä niin että ympäröivät lihakset ovat hyvässä kunnossa, mutta silti tuo oireilee...
ja labrum vaurio ei kyllä tuu niskasta!Kun lapa ei liiku kunnolla/oikein ja olkapää on muutoinkin kiertynyt eteen, niin kaikki liike rasittaa ja kuluttaa olkaa.
- että kyllä on tutkit
lapa nen kirjoitti:
Kun lapa ei liiku kunnolla/oikein ja olkapää on muutoinkin kiertynyt eteen, niin kaikki liike rasittaa ja kuluttaa olkaa.
mulla kaikki tutkittu, todettu hyväks, ainoa mikä rajottunu on kierto taakse, mutta lapa ei siirrota eikä voimat ole huonot...
- 12+20
että kyllä on tutkit kirjoitti:
mulla kaikki tutkittu, todettu hyväks, ainoa mikä rajottunu on kierto taakse, mutta lapa ei siirrota eikä voimat ole huonot...
Lavan sirotus on vain yksi monista oireista. Sen liike ja kiertymä on tärkämpi tutkia.
Lisäksi niskan jumeja ei lääkärit/ortopedit ja tavalliset fysioterapeutitkaan osaa edes löytää. En tiedä osaako kukaan sitä kunnolla. Sen verran hankala alue se on. - aika hassua
12+20 kirjoitti:
Lavan sirotus on vain yksi monista oireista. Sen liike ja kiertymä on tärkämpi tutkia.
Lisäksi niskan jumeja ei lääkärit/ortopedit ja tavalliset fysioterapeutitkaan osaa edes löytää. En tiedä osaako kukaan sitä kunnolla. Sen verran hankala alue se on.Kiertäj'kalvosimesta...olipa niin tutut oireet että tuntu kun ois mun suusta nuo tulleet
- monia syitä monia oi
12+20 kirjoitti:
Lisäksi niskan jumeja ei lääkärit/ortopedit ja tavalliset fysioterapeutitkaan osaa edes löytää. En tiedä osaako kukaan sitä kunnolla. Sen verran hankala alue se on.kuulosti oudolle toi sirotus...se on kyl jotain muuta.SIIRROTUS...
monia hankalia kiputiloja on mutta ei niskan/hartiaseudun jumi yms. ilmene toisen olkapään kipuna, varsinkin jos kipu paikallistuu selkeästi vain olkaan, eikä hartiaseudulla ole oireita.. kiertäjäkalvosin esim oireilee selkeästi hauis seudulla, ilmenee yö/leposärkynä. Labrum vaurion tunnistaa jo palpoidessa potilaan olkaa.
Kyllä niska tutkitaan jos siihen on syytä, eikä olasta selittävää vikaa löydetä. Että sinänsä totta, mutta kaukaa haettua aloittajan puheista, joista saa käsityksen että olkapäätä on operoitu, onnistuneesti, itse veikkaan kyllä sitä laxa olkaa joka voi aika helpostikkin vaurioittaa jo muutaman kerran vammautunutta olkapäätä, löysä olkaisella oireet saattavat olla myös melko erilaiset - kipukaarikin voi olla jotain aivan muuta kun normi olkapäässä, mutta näissä tapauksissa voisi verrata myös toisen olkapään liikkumista.. - lapa nen
monia syitä monia oi kirjoitti:
kuulosti oudolle toi sirotus...se on kyl jotain muuta.SIIRROTUS...
monia hankalia kiputiloja on mutta ei niskan/hartiaseudun jumi yms. ilmene toisen olkapään kipuna, varsinkin jos kipu paikallistuu selkeästi vain olkaan, eikä hartiaseudulla ole oireita.. kiertäjäkalvosin esim oireilee selkeästi hauis seudulla, ilmenee yö/leposärkynä. Labrum vaurion tunnistaa jo palpoidessa potilaan olkaa.
Kyllä niska tutkitaan jos siihen on syytä, eikä olasta selittävää vikaa löydetä. Että sinänsä totta, mutta kaukaa haettua aloittajan puheista, joista saa käsityksen että olkapäätä on operoitu, onnistuneesti, itse veikkaan kyllä sitä laxa olkaa joka voi aika helpostikkin vaurioittaa jo muutaman kerran vammautunutta olkapäätä, löysä olkaisella oireet saattavat olla myös melko erilaiset - kipukaarikin voi olla jotain aivan muuta kun normi olkapäässä, mutta näissä tapauksissa voisi verrata myös toisen olkapään liikkumista..Sana on sirotus, eli sirottaa. En tiedä onko se kuinka virallinen mutta paljon käytetty kuitenkin. Lapa voi sirottaa, vaikka joku ortopedi ensin toisin sanoo.
Kiertäjäkalvosin kiristää, jos rangassa lukkoja ja ryhti huono. Usein ne rangan/niskan lukot ei oireile siellä niskassa vaan sieltä lähtevät lihakset vain ovat hiukan kireänä ja oireet tuleekin aivan muualle. Ei se kiertäjäkalvosin ilman syytä ala kiristämään ja labrum itsestään vaurioidu. - paksuaaa
lapa nen kirjoitti:
Sana on sirotus, eli sirottaa. En tiedä onko se kuinka virallinen mutta paljon käytetty kuitenkin. Lapa voi sirottaa, vaikka joku ortopedi ensin toisin sanoo.
Kiertäjäkalvosin kiristää, jos rangassa lukkoja ja ryhti huono. Usein ne rangan/niskan lukot ei oireile siellä niskassa vaan sieltä lähtevät lihakset vain ovat hiukan kireänä ja oireet tuleekin aivan muualle. Ei se kiertäjäkalvosin ilman syytä ala kiristämään ja labrum itsestään vaurioidu.aika paksua..lapa siirroottaa..ja sen huomaa kyllä! iha vaikka jos katsoo itseään peilistä ja nosta kädet ylös ..
- no problemo
paksuaaa kirjoitti:
aika paksua..lapa siirroottaa..ja sen huomaa kyllä! iha vaikka jos katsoo itseään peilistä ja nosta kädet ylös ..
selkäpuolelta katsoo samalla kun nostaa käsiä ylös kohti korvia..ja kyllä sen tunteeki aika helposti, itellä siirrotti lapa aika reilusti leikkauksen jälkeen, mutta treenaamalla se korjaantui..vaikka kyllä se vaatii kovaa keskittymistä ja hermoja..eipä enää siirrota, oli se hassun näköstä ku toinen törrötti sillon
- lapa nen
no problemo kirjoitti:
selkäpuolelta katsoo samalla kun nostaa käsiä ylös kohti korvia..ja kyllä sen tunteeki aika helposti, itellä siirrotti lapa aika reilusti leikkauksen jälkeen, mutta treenaamalla se korjaantui..vaikka kyllä se vaatii kovaa keskittymistä ja hermoja..eipä enää siirrota, oli se hassun näköstä ku toinen törrötti sillon
Toisilla se on hankala huomata. Sana olikin "siirottaa".
Lapa voi olla usealla eri tavalla virheasennossa. Siirottaminen vain yksi monista.
Näin kertoo Ortonin erikoislääkäri:
"Lapaluun asento ja toiminta voivat kertoa paljon hartia/olkavaivoja potevaa potilasta tutkivalle lääkärille. Valitettavasti tämä diagnostinen apu menetetään usein, kun potilasta ei ehditä, viitsitä tai ymmärretä tutkia paita pois päältä otettuna."
http://www.soy.fi/sot-lehti/3-2009/14.pdf
- operoitu
tutki vaihtoehdot ROTATOR CUFF. Meinaan vaan, että se on se yleisin olkapäävaiva. Olin itse viikko sitten ko. leikkauksessa ja jo nyt tuntuu, että kannatti käydä! Mutta ilman mgn-kuvausta ei leikkaukseen pääse/joudu. Asian päättä tutkiva kirurgi/ortopedi. Kannattaa käydä em. juttusilla. P.S. Joutuivat laittamaan muutaman "ankkurin" olkaluuhun, en selitä enempää, mutta liika odottaminen kostautuu, tiedän asian henk.kohtaisesti!
- sietämätöntä
olen menossa heliön vastaanotolle muutaman viikon sisällä, kipuja on nyt ollut pian 4kk. Olen kyllä nuori ja olkaani on jo operoitu, en tiedä kuinka yleinen tuo kiertäjäkalvosin vaiva on näin nuorilla ( 28v ), mutta kun katsoin tuon veitsen ter.ällä videon, oli kivut, puheet, oireet..kaikki kuin minusta olisi ollut kyse. Kestän aika hyvin kipua, mutta nyt on kyllä pitkään ollu niin kauheeta että hankala elää normaalisti.
Mulla on siis tehty capsuloplastia ja bankart leikkaus aiemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517303Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425122HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3012823- 1552169
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki331963- 231717
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401678Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4091606mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111487Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E141379