Tein huvikseni laskelmia siitä, kuinka suuren asunto-omaisuuden voi saada perintönä verotta (vero = 0 €). Kysymyksessä ovat lesken ja rintaperillisten perinnöt, kun perittävältä asunnon lisäksi ei ole muuta perintöä jäänyt. Asunnon puolisot omistavat puoliksi keskenään. Laskelmassa on asunnon kokonaisarvo (josta siis leskeksi jäävä omistaa puolet). - Leskenkin kuoltua perintöveroa lesken puolikkaasta tietysti tulee maksettavaksi - mutta ei ensiksi kuolleen osuudesta, vaikka leski kuolisi vuoden päästä puolisonsa lähdöstä.
A. Perittävällä ei lapsia, joten leski perii
- Leski saa verotta < 80.000 €, joten koko asunnon arvo on
Kuinka arvokkaan asunnon voi periä verotta?
13
2518
Vastaukset
- Pekka Perijä
Mielenkiintoista. Laita laskukaava näkyviin kustakin esimerkistä.
(En väitä että epäilisin laskelmia, vaan asia on oikeasti mielenkiintoinen.)Kaavan voit kirjoittaa itse, perusteet löytyvät perintö- ja lahjaverolain 10, 12 ja 13 pykälistä. 10 §:ssä mainittu edun vuosituotto = 5 %.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1940/19400378
- laskelmassa klappia
Kun googlasin sanoilla perintövero 2010, niin heti lävähti naamalle perintöverotaulukko, jossa perintöveroa peritään jos perittävä osuus on 20.000 euroa. Onneksi sitä sentään hiukan korjattiin pari vuotta sitten, kyllä kirpasi sivusta katsoa, kun serkun alaikäiset lapset maksoivat molemmat isänsä kuoltua perintöveroa yli 20.000 euroa (kyse tavallisesta työläisestä, joka eli säästäväisesti ja oli säästänyt rahaa ostaakseen omakotitalon. Jos olisivat ehtineet ostaa sen, olisivat joutuneet ottamaan lainaa perintöverojen maksamiseen).
- ttppii
...enemmänkin sinun googlaustaidoissasi.
"Perinnönjättäjän puoliso saa tehdä 60 000 euron puolisovähennyksen. Suoraan alenevassa polvessa oleva alle 18-vuotias perillinen saa tehdä 40 000 euron alaikäisyysvähennyksen, jos hän on perimysjärjestyksessä lähinnä perittävää (esim. perinnönjättäjän alaikäinen lapsenlapsi ei saa tehdä alaikäisyysvähennystä, jos hänen vanhempansa eli perinnönjättäjän lapsi, on elossa). " - jokuhama
Alle 44 vuotiaan lesken ikäkerroin on 12. Asunnon puolikas (1 lapsi) 150000 x 12 x 5% =90000, eli hallinnalla rasitetun asunnon perintöveroarvo on 60000 euroa. lapsivähennyksen 40000 jälkeen jää 20000€, m.o.t.
Olen seurannut nix_naxin vastauksia ja yleensä ne ovat jämptejä ja niin tälläkin kerralla.
- maallikkojuristi
"Kuitenkin sitä jatkuvasti - edelleen - vaaditaan yleisön osastoissa kevennettäväksi/poistettavaksi. "
Ja hyvä niin. Vaikka perintövero olisi vain 5%, niin siltikin jäljellä on kaikki se haitta ja turha työ joka syntyy omaisuuden arvostamisesta, verosuunnittelusta ja näistä fiktiivisistä arvoista riitelystä verottajaa vastaan. Kaikkein tärkeintä olisi kuitenkin estää kohtuuttomuudet, joita syntyy kun käyttöoikeus rasittaa arvokasta asuntoa ja perillisellä ei ole mitään rahavaroja käytössään veron maksamiseksi. Näitähän caseja on tälläkin palstalla nähty, joissa leskellä on käyttöoikeus koko jäämistöön rahavaroineen testamentin perusteella ja testamentin saaja on erehtynyt ottamaan vastaan hyvin suuren perinnön jota ei saa todellisesti haltuunsa kymmeniin vuosiin jos koskaan. Tai tapaukset joissa vero nousee suureksi suhteessa myyntihintaan jos omaisuuden arvo laskee voimakkaasti kuoleman ja myynnin välillä.Mikäpä siinä, pois vain kaikki verot! Verot valtion maksettavaksi!
Eipä vain taida perintöveron kohdalla onnistua. Verouudistusta valmistelevan valtiovarainministeriön työryhmän varapuheenjohtaja Heikki Niskakangas on kertonut rakastavansa perintöveroa. Se on hänen mukaansa Suomessa "mitätöntä", kuten hän HS:n haastattelussa kolmisen kuukautta sitten ilmaisi. Vaarana siis pikemminkin on, että parin vuoden aikana takaiset kevennykset poistetaan ja palataan vanhaan.
Minun puolestani saataisiin perintövero poistaa. Itse en perintöä saa, mutta minut testamentin nojalla perii 2. veroluokkaan kuuluva henkilö, jonka perintöveroprosentti nousee yli kolmenkymmenen.
>>Kaikkein tärkeintä olisi kuitenkin estää kohtuuttomuudet, joita syntyy kun käyttöoikeus rasittaa arvokasta asuntoa ja perillisellä ei ole mitään rahavaroja käytössään veron maksamiseksi. Näitähän caseja on tälläkin palstalla nähty, joissa leskellä on käyttöoikeus koko jäämistöön rahavaroineen testamentin perusteella ja testamentin saaja on erehtynyt ottamaan vastaan hyvin suuren perinnön jota ei saa todellisesti haltuunsa kymmeniin vuosiin jos koskaan>Tai tapaukset joissa vero nousee suureksi suhteessa myyntihintaan jos omaisuuden arvo laskee voimakkaasti kuoleman ja myynnin välillä.- mle_
nix_nax kirjoitti:
Mikäpä siinä, pois vain kaikki verot! Verot valtion maksettavaksi!
Eipä vain taida perintöveron kohdalla onnistua. Verouudistusta valmistelevan valtiovarainministeriön työryhmän varapuheenjohtaja Heikki Niskakangas on kertonut rakastavansa perintöveroa. Se on hänen mukaansa Suomessa "mitätöntä", kuten hän HS:n haastattelussa kolmisen kuukautta sitten ilmaisi. Vaarana siis pikemminkin on, että parin vuoden aikana takaiset kevennykset poistetaan ja palataan vanhaan.
Minun puolestani saataisiin perintövero poistaa. Itse en perintöä saa, mutta minut testamentin nojalla perii 2. veroluokkaan kuuluva henkilö, jonka perintöveroprosentti nousee yli kolmenkymmenen.
>>Kaikkein tärkeintä olisi kuitenkin estää kohtuuttomuudet, joita syntyy kun käyttöoikeus rasittaa arvokasta asuntoa ja perillisellä ei ole mitään rahavaroja käytössään veron maksamiseksi. Näitähän caseja on tälläkin palstalla nähty, joissa leskellä on käyttöoikeus koko jäämistöön rahavaroineen testamentin perusteella ja testamentin saaja on erehtynyt ottamaan vastaan hyvin suuren perinnön jota ei saa todellisesti haltuunsa kymmeniin vuosiin jos koskaan>Tai tapaukset joissa vero nousee suureksi suhteessa myyntihintaan jos omaisuuden arvo laskee voimakkaasti kuoleman ja myynnin välillä.tuota kohtuullistamista ei käytännössä käytetä, näin minulle on asiantuntiija kertonut. Eli se siitä, pykälä on, mutta käytännössä merkityksetön.
- maallikkojuristi2
Mielestäni tämä sijoittajaguru on asian hauskasti kiteyttänyt:
Miljardööri Warren Buffet varoitti Yhdysvalloissa, että perintöverotuksen lakkauttaminen synnyttäisi perinnöllisen yläluokan ja vastaisi sitä että ”vuoden 2020 olympiajoukkueeseen valittaisiin vuoden 2000 olym-
pialaisten kultamitalistien vanhimmat pojat”. (BBC, 2001).
http://www.vm.fi/vm/fi/05_hankkeet/012_veroryhma/06_esitysaineisto/Perintoverotus-Poutvaara-300309-muistio.pdf
- mle_
Hallintaoikeudesta sellainen, huomio, että esimerkiksi laitoshoitoon joutuessaan olisi hyvä, ettei hallintaoikeuden alaisen omaisuuden tuotto valu yhteiskunnalle (esim. vuokra-asunto). Tämä tulee monesti kalliimmaksi kuin perintöveron maksaminen suoraan ilman hallintaoikeutta, lisäksi hallintaoikeuden purkaminen jälkikäteen maksaa. Ei tällaisia laskelmia voi oikein tehdä, kun miettii kokonaisuutta. Kesämökkiin, joka on tarkoitus pitää, sopii toki hyvin hallintaoikeus.
Tehkää se edunvalvontasopimus rajoituksineen kuntoon ajoissa. Mikäli vaan välinne perillisiin on kunnossa, perinnönjättäjät. - Jr
Kertoisiko joku nyt ystävällisesti minulle, paljonko perintöveroa joutuisi maksamaan sisareni lapsi,
jos hän perisi minulta 1/4 osan asunnosta, jonka osuuden arvoksi tulisi vaikkapa 50 000 euroa.
Ja jos asuntoon olisi hallintaoikeus puolisollani kuolemaan asti. Puolison ikä 63 vuotta.- puttesetä
Hallintaoikeuden arvo 5% x 50.000 e x 9 = 22.500e.
Siraren lapsen perinnön määrä 50.000 - 22.500 = 27.500e.
Perintövero 100e (20% x 7.500) = 1.600 euroa.
Korkokantana saatetaan joissakin tapauksissa käyttää poikkeavaakin prosenttia. - jr
puttesetä kirjoitti:
Hallintaoikeuden arvo 5% x 50.000 e x 9 = 22.500e.
Siraren lapsen perinnön määrä 50.000 - 22.500 = 27.500e.
Perintövero 100e (20% x 7.500) = 1.600 euroa.
Korkokantana saatetaan joissakin tapauksissa käyttää poikkeavaakin prosenttia.Kiitos tiedoista Putte-setä. Mä oon aivan pihalla näistä kertoimista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865