Kilpirauhanen masennuksen syynä?

Vaatikaa tutkimuksia

Kolme vuotta sitten uuvuin totaalisesti, diagnosoitiin masennus ja ahdistuneisuushäiriö, kokeiltiin useampaa SSRI- ja muitakin lääkkeitä, joista tuli vielä hirvittävämpi olo. Mirtazapiinia käytin jonkin aikaa, lihoin 15 kiloa. Aloin näyttää pöhöttyneeltä ja ilmeettömältä. Ahdisti, huimasi, heikotti ja oli kaikenlaista epämääräistä vaivaa, näkö vaihteli niin että välillä näytti sumeammalta ja välillä kirkastui. Juoksin tutkimuksesta tutkimukseen, mitään ei löytynyt.
Silloin ensimmäisenä työterveyslääkäri epäili vian olevan kilpirauhasessa mutta kokeet näyttivät normaalia ja asia unohdettiin. Jossain vaiheessa joku terveyskeskuslääkärikin epäili kilpirauhasta, kokeet taas normaalit.
Nyt sitten taas diabeteshoitajani epäili kilpirauhasta kylmien jalkojeni ja kasvoturvotuksen vuoksi. Taas kokeisiin. Nyt arvot eivät olleetkaan ihan normaalit ja sain lääkityksen.
Kuukauden lääkkeitä syötyäni huomaan että turvotus on hävinnyt ja alan tuntea oloni jo välillä normaalimmaksi, alkaa tuntua vähän samanlaiselta kuin silloin 3 vuotta sitten kun kaikki alkoi.
Olen toiveikas. Ja toisaalta suututtaa, että jos koko ajan on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta, kaikki onkin johtunut siitä ja sitä ei ole aikaisemmin diagnosoitu.
Kilpirauhasvaivat lienevät aika alidiagnoisoitu sairaus?
Esim. vajaatoimintaa voi olla vaikka tsh olisi viiterajoissa, viiterajan yläarvo on jotain 4,2 mutta nyt olen lukenut että vajaatoimintaa voi olla jos tsh on yli 2,5.
Vajaatoiminta on myös käsittääkseni vahvasti perinnöllinen tauti, minulla sitä on kahdella lähisukulaisellani.

Mietin vain sitä, että kuinkahan monella psyykkisistä vaivoista kärsivällä onkin todellisuudessa kysymys kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnasta.

Kannattaisi varmaan ainakin vaatia tutkimaan tuo ja poissulkemaan se mahdollisuus.

Kun minulla on käsitys että nykyisin saa mielialalääkereseptin kouraan liian helposti eikä suljeta pois muiden sairauksien mahdollisuutta.

25

4774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvoeroja

      Kilpirauhanen on yksi masennuksen ilmaisijoista, kuten otit esille. Laboratorioiden välillä on eroja viitearvoissa. Useimmat tuijottavat viitearvoja, vähemmistö huomioi potilaan oireet kilpirauhasen vajaatoimintaan sopiviksi.

      Samoin olet oikeassa siinä, että SSRI- ja SNRI-lääkitystä väitetään sopivaksi kilpirauhasongelmiin. Mm. sinun kokemukset osoittivat, miten ne sopivat.

    • itsehoitaja

      Aivan ensimmäistä kertaa kun olin 'valittamassa' lääkärille loputonta väsymystä ja alakuloa, kilpirauhasarvot tutkittiin. Silloin ei havaittu mitään epänormaalia ja HUOM. sen jälkeen en ole koskaan saanut lähetettä kilpirauhaskokeisiin, aikaa kulunut liki 30 vuotta! Mistään masennuslääkkeistä ei ollut apua, enkä toisaalta ole tuntenut itseäni masentuneeksi enää 15 vuoteen, voimattomuus iskee silloin tällöin - yleensä kun olen rehkinyt liikaa. Stressinsietokykyni on pysyvästi huono, pitkäaikaisesta rasituksesta palaudun todella hitaasti ja silloin mennään 'kooman' kautta.
      Mutta: olen tietämättäni hoitanut itseäni tyrosiinipitoisella ruokavaliolla! :-)
      Toisia naurattaa, kun ostan kaupasta kerralla 3 kg banaaneja ihan itselleni ja ne menevät nopeasti. Juon päivittäin kaakaota, syön paljon herneitä ja pähkinöitä, viikunoista puhumattakaan. Vasta luettuani hypotyreoosin hoidosta, tajusin että minun suunnaton himoni noihin ruoka-aineisiin johtuu siitä, että ne sisältävät puuttuvaa tyrosiinia.
      En käytä mitään lääkkeitä, mutta otan päivittäin vahvaa B-vitamiinia (Beko Forte). Sillä on selvä vaikutus ja huomaan viimeistään iltapäivällä, jos on unohtunut. Lääkäriä olen nähnyt viimeksi... en muista. :-p

    • masistäti

      ... fiksut lääkärit poissulkevat kilpirauhasongelmat kyllä...

    • Dumplate

      se on tosiaankin niin vaikea todentaa! Eikö kilpirauhaslääkkeitä voisi kokeilla koemielessä kuten masennuslääkkeitä? Tylyä syödä lääkkeitä joilla ei ole mitään merkitystä oireluun. Syödä nyt vaan sen vuoksi, kun pelkää että vielä huonommin vois olla jos ei söisi :( En tosin syö muuta kuin E-EPA kalaöljyä jonka on todettu tieteellisesti auttavan masennusoireisiin.. Ja sitä sen vuoski nimenomaan että pelkään mitä voisi olla ilman. Myös banaanit, taateli, suklaa maistuvat. Pähkinätkin ..

      • Vaatikaa tutkimuksia

        "Miksihän se on tosiaankin niin vaikea todentaa! "

        Nyt kun hiukan asiaan tutustunut lukemalla, niin on tullut tosiaan sellainen kuva että ensinnäkään yleislääkärit eivät tiedä tarpeeksi koko sairaudesta vaan endokrinologin (toiv muistin oikein tuon) vastaanotolle pitäisi mennä. Ja että varsinkin yleislääkärit tuijottavat liikaa labrakokeiden (tsh ja t4v) arvoihin eivätkä "uskalla" määrätä lääkkeitä esim. koemielessä, jos on runsaasti vajaatoiminnan oireita kuitenkin. Ja varsinkin yleislääkärit tuijottavat liikaa labrakokeiden viitearvoihin, vaikka on sellaistakin tietoa, että alle 4:n tsh-arvoilla voi olla vajaatoiminta.


    • desfghjkhgfds

      Mulla hyvin samanlainen tarina ku sulla. Kolme vuotta kärsinyt pahoinvoinnista. Lopulta yrittivät tehä musta masentunutta, mutta pakko niitten oli lopulta myöntää että en oo masentunu. Arvot normaalit, silti sain lopultakin lääkityksen. Vielä ei tiedä miten käy, mutta parempi olo on ollut.

      • vaatikaa tutkimuksia

        Jos viitsit ja muistat, niin tuutko tänne kertomaan, miten sinun kävi, kun olet käyttänyt lääkettä pidempään? Olisi mielenkiintoista tietää. Jännityksellä itsekin odotan, jatkuuko tämä parempaan päin meno edelleen. Tuntuu upealta, että välillä olen kuin entinen oma itseni taas, olo on vielä kuitenkin vähän vaihteleva, mutta tuntuu selkeästi paremmalta.


    • Kumartakaa toisianne

      kerran kokonaisuus,ei mielisairauksia tai kilpirauhasen vajaa toimintaa kai voi katsoa erikseen hänen terveytensä kokonaiskuvana.Jos taas ihmisen on katsottuolevan jokin palapeli,voidaan kilpirauhanen hoitaa erikseen muusta ihmisen terveydestä.Vaikka maailmassa olisi kuinka viisaita henkilöitä hyvänsä palkkoineen,emme maailmaa tule silti koskaan valmiiksi saamaan väestöineen.Päinvastoin ihmiset tuovat määrällisesti ja älynsä väärällä käytöllä enemmän miinusta maapallolla kuin plussaa haittavaikutuksineen koko maapallon olemassaololle.

      • ELÄMÄÄ MOLLISSA

        Hei,liittyks tää jotenki asiaan?


      • Vaatikaa tutkimuksia
        ELÄMÄÄ MOLLISSA kirjoitti:

        Hei,liittyks tää jotenki asiaan?

        "Jos taas ihmisen on katsottuolevan jokin palapeli,voidaan kilpirauhanen hoitaa erikseen muusta ihmisen terveydestä"

        En ymmärrä, mitä kirjoittaja on tarkoittanut. Mutta kyllä kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminta on oma erillinen sairautensa, mikä aiheuttaa hyvin moninaisia oireita ja siihen on oma "erillinen" hoitonsa.


    • HÄRKÄ-58

      Moi!Taitaa olla hyvin yleistä, että henkilön jolla on masennus-diagnoosi, on vaikeaa päästä julkisessa terveydenhuollossa tutkimuksiin fyysisten oireiden vuoksi.IHMINEN ON KUITENKIN KOKONAISUUS JA MASENNUS(väsymys) USEIN OIRE JOSTAKIN "fyysisestä" SAIRAUDESTA, JOKA VOIDAAN HOITAA.

      KERRONPA LYHYESTI TÄSSÄ OMAN " RIISRIÄKKINI":

      v.1991 avioero. Olin ollut jo kauan väsynyt aikaisemminkin ja menin lääkärille HAKEMAAN APUA.
      Elämäntilanteesta johtuen lääkäri totesi sen johtuvan vain masennuksesta: sairaslomaa ja masennuslääkitys. Sai vain pahoja haittavaikutuksia; kovat päänsäryt, huimausta, lähes joka aamu pyörryin ym.
      lääkkeitä vaihdettiin useita kertoja, lisättiin rauhoittavaa, mielialaa tasaavaa, unilääkkeitä....
      v.1995 sain vihdoin lähetteen kilpirauhaskokeisiin.Kun labra vastaus tuli,kutsuttiin päivystykseen ja aloitettiin thyroksin( 0,1mg x 1½) lääkitys.Kyllähän se jotenkin oloa helpotti, mutta en terveeksi oloani tuntenut siltikään.
      Aloin itekkin uskoa kaiken johtuvan masennuksesta. Lukemattomat lääkkeet on kokeiltu, joskus jopa viiden eri valmisteen yhdistelmiä "hevoskuureina".
      2kk.n sairaalajakso(-06), jonka aikana psykoosilääkkeitä ym.
      3-vuoden psykoterapia (200 x 1h)
      v.2007 osatyökyvyttömyyseläke
      v.2008 kuntoutustuki
      v.2009 työkyvyttömyyseläke

      VÄSYTTÄÄ VÄSYTTÄÄ JA VÄSYTTÄÄ

      -JOS SE JOHTUIS MASENNUKSESTA,MIKSI MIKÄÄN HOITO EI AUTA???
      -JOS TAAS LÄÄKKEISTÄ(kuten, nyt lääkärit on sanoneet)EI pidä paikkaansa, koska noin vuosi sitten aloin ajamaan lääkitystä alas.Ja nyt on vain kilpirauhaslääkitys.

      RAHALLA SAA JA......,mutta kun ei ole sitä

      tk-lääkäri ei antanut lähetettä labraan kortisoli- määritystä varten, vaikka oiraat viittaavat hyvin selvästi lisämunuais-ongelmiin.
      OSAATTEKO HYVÄT IHMISET ANTAA NEUVOJA MITEN SAADA ASIANMUKAISTA HOITOA?????!!!!

      OI KERTOKAA SE MINULLE, KIITOS

      • vaatikaa tutkimuksia

        Onko sinulla pelkästään thyroxin lääkitys?
        Asia on minullekin vielä ihan uusi, mutta mulla sellainen käsitys että pelkkä thyroxin lääkitys ei ole välttämättä riittävä kaikille. Varsinkin jos on lisämunuaisongelmia. Olet varmaan lukenut kilpirauhasfoorumilla näistä? Mun mielestä siellä on paljon tietoa ja ihmisten kertovat omista kokemuksistaan.


      • HÄRKÄ-58
        vaatikaa tutkimuksia kirjoitti:

        Onko sinulla pelkästään thyroxin lääkitys?
        Asia on minullekin vielä ihan uusi, mutta mulla sellainen käsitys että pelkkä thyroxin lääkitys ei ole välttämättä riittävä kaikille. Varsinkin jos on lisämunuaisongelmia. Olet varmaan lukenut kilpirauhasfoorumilla näistä? Mun mielestä siellä on paljon tietoa ja ihmisten kertovat omista kokemuksistaan.

        Joo, olen lukenu kaiken mahdollisen minkä olen löytäny asiasta.Koko aikana(15 vuotta) en ole pyynnöstä huolimatta saanut muuta lääkitystä,edes kokeilla. Olen todella turhautunut ja ehkä masentunutkin tästä kohtelusta.Minulla on hyvin selvät lisämunuaisuupumusoireet:
        -ääretön väsymys(nukun jopa 2½vrk putkeen)
        -alhainen kehon lämpötila(35,2-35,8)
        -kuvottava olo, ruokahalu=0, paino pudonnut 6kg,vaikka yritän syödä väkisin
        -suolan himo,syön merisuolaa väh.1rkl/vrk ravinnosta saadun lisäksi ja juon runsaasti vettä
        -päänsärky, huimaus, näön heikkeneminen...
        -muistin heikkeneminen(huomattava,psyg. tutkimuksissa todettu)
        -epätodellinen olo(aivosumu, ollut20-vuotta),lukeminen ja kirjoittaminen ontuu.
        JNE

        JA NÄMÄ OIREET OVAT TODELLISIA,mutta miksi minua ei oteta todesta

        ONKO TÄLLÄISEEN KOHTELUUN PAKKO TYYTYÄ,VAI VOIKO JOTENKIN VAATIA ESIM. JOITAKIN KOKEITA OTETTAVAKSI? OSAATTEKO OPASTAA


      • vaatikaa tutkimuksia
        HÄRKÄ-58 kirjoitti:

        Joo, olen lukenu kaiken mahdollisen minkä olen löytäny asiasta.Koko aikana(15 vuotta) en ole pyynnöstä huolimatta saanut muuta lääkitystä,edes kokeilla. Olen todella turhautunut ja ehkä masentunutkin tästä kohtelusta.Minulla on hyvin selvät lisämunuaisuupumusoireet:
        -ääretön väsymys(nukun jopa 2½vrk putkeen)
        -alhainen kehon lämpötila(35,2-35,8)
        -kuvottava olo, ruokahalu=0, paino pudonnut 6kg,vaikka yritän syödä väkisin
        -suolan himo,syön merisuolaa väh.1rkl/vrk ravinnosta saadun lisäksi ja juon runsaasti vettä
        -päänsärky, huimaus, näön heikkeneminen...
        -muistin heikkeneminen(huomattava,psyg. tutkimuksissa todettu)
        -epätodellinen olo(aivosumu, ollut20-vuotta),lukeminen ja kirjoittaminen ontuu.
        JNE

        JA NÄMÄ OIREET OVAT TODELLISIA,mutta miksi minua ei oteta todesta

        ONKO TÄLLÄISEEN KOHTELUUN PAKKO TYYTYÄ,VAI VOIKO JOTENKIN VAATIA ESIM. JOITAKIN KOKEITA OTETTAVAKSI? OSAATTEKO OPASTAA

        Kamalaa!
        Toivon, että löydät jonkun lääkärin, joka ottaa oireesi todesta!


    • asiantuntija.

      "Mietin vain sitä, että kuinkahan monella psyykkisistä vaivoista kärsivällä onkin todellisuudessa kysymys kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnasta"

      Kaikilla, joilla on masennus on jonkinlainen kilpirauhashormonien epänormaali toiminta. Vaikka TSH ja T4V ovat normaaleja, se ei vielä todista mitään. T4 on inaktiivinen prohormoni, jonka täytyy konvertoitua T3:ksi. On myös olemassa rT3 jota konvertoituu T4:sta. Tulehduksellisissa tiloissa rT3:sta muodostuu todella paljon, joka on T3:n antagonisti, eli estää sen toimintaa. Esim. masennuksessa ollaan havaittu että rT3 on todella koholla selkäydinnesteessä, vaikka seerumin arvot voivatkin olla lähes normaaleja. Tämä johtaa siihen että keskushermosto potee kroonista T3:n puutosta, vaan ei välttämättä muu osa elimistöä, mikä johtaa klassisiin kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, kuten aivosumuun, hidasälyisyyteen, ja lähimuistin huononemiseen. Onneksi nämä oireet eivät siis merkitse vielä vaurioita aivoissa, vaan pelkästään sitä että aivot käyvät hitailla kierroksilla. Tällaista puutetta ei tietysti voida havaita verikokeilla, koska tila koske lähinnä keskushermostoa.

      Rottakokeiden mukaan, masennuslääkkeet kuten fluoksetiini vaikuttavat juuri kilpirauhashormonien toimintaan, eli dejodinaasientsyymeihin (5'I-D, 5'II-D, ja 5III-D). Eri masennuslääkkeet vaikuttavat eri tavalla näihin entsyymeihin, sekä myös eri osiin aivoa (esim. hippokampus, amygdala ja aivokuori). Tämä selittää sen minkä vuoksi eri masennuslääkkeet vaikuttavat eri tavalla; riippuu siis siitä mitkä osat aivoja ovat infektoituneita esim. toksoplasmalla, mikä masennuslääke sopii parhaiten.

      Tutkimusten mukaan lääkeresistenttiin masennukseen kilpirauhashormonien lisäys lääkitykseen auttaa useita, vaikka kilpirauhasessa ei olisikaan vikaa.

      Tässä vähän henkistä ravintoa aamupalaksi, että pääsee käyntiin:
      Free thyroxine and 3,3',5'-triiodothyronine levels in cerebrospinal fluid in patients with endogenous depression.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1900653
      3,3',5'-triiodothyronine (reverse T3) in human cerebrospinal fluid. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7287874
      Reverse T3 levels in affective disorders.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6417704
      The thyroid axis and depression.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9827665
      Treatment of Refractory Depression with High-Dose Thyroxine
      http://www.nature.com/npp/journal/v18/n6/abs/1395162a.html
      Effects of Pharmacological and Nonpharmacological Treatments on Thyroid Hormone Metabolism and Concentrations in Rat Brain
      http://endo.endojournals.org/cgi/content/full/141/3/1027

      • tyhmäkö?

        Siis tarkoittaako tuo, että jos masentuneella on kilpirauhasen vajaatoiminta-oireita niin kyseessä ei olisikaan kilpirauhasen vajaatoiminta? Ja siihen ei esim. thyroxin auta?


      • asiantuntija.
        tyhmäkö? kirjoitti:

        Siis tarkoittaako tuo, että jos masentuneella on kilpirauhasen vajaatoiminta-oireita niin kyseessä ei olisikaan kilpirauhasen vajaatoiminta? Ja siihen ei esim. thyroxin auta?

        Kuten sanoin, kilpirauhasen vajaatoiminta oireita voi olla vaikka itse kilpirauhanen toimii normaalisti, sillä itse hormonit eivät tässä tapauksessa toimi normaalisti. Muista että kilpirauhanen tuottaa 90% T4:sta, eli nämä täytyy vielä konvertoitua aktiivihormoniksi T3, joka sitten pyörittää elimistön metaboliaa. Tässä konversiossa voi olla pullonkauloja, kuten tuo rT3, joka estää T4:n konvertoitumisen T3:ksi.

        T4 tai T3 kilpirauhashormonit auttavat usein masennukseen vaikkei kilpirauhasessa olisikaan mitään vikaa, ja niitä onkin testattu jonkinlaisella menestyksellä masennuslääkkeen kanssa otettuina esim lääkeresistenttiin masennukseen. Nämä eivät kuitenkaan toimi ongelmitta, eli voi tulla sivuvaikutuksia, koska vaikuttavat myös muuhun osaan elimistöä, jossa T3:sen puutetta ei välttämättä ole. Lisäksi metabolian normalisoiminen keskushermostossa vaikuttaa myös immuunipuolustuksen toimintaan, eli jos aivoissa nyt on tuo infektio, niin tämä johtaa korostuneeseen sytokiinitoimintaan, mikä aiheuttaa vielä lisää oireita, joka myös lisää painetta lisämunuaisten puolelle.

        Ulkomailla, jotkut kyllä syövät ihan Armour Thyroidia ja kortisonia masennukseen, ja se toimii jotenkin; samalla sitten jotakin antibiootteja tms. että itse infektiosta myös pääsee eroon.


    • sarah-90

      Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.

      Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • vajaalla

      Tämä on tärkeä aihe!!! Minulta mitattiin noin vuoden välein kilpirauhasarvot, kun oli vajaatoiminnan oireita (väsymys, masennus, palelu, kuiva iho). Ja arvot olivat aina viiterajoissa tosin siinä reunoilla. Kukaan lääkäri ei koskaan ehdottanut koelääkitystä, mitä näin jälkikäteen ihmettelen suuresti koska tyroksiinin sivuvaikutukset on kuitenkin niin minimaaliset verrattuna mielialalääkkeisiin. Mielestäni tyroksiinia voi siis suht suruitta kokeilla ja jos ei toimi/olo pahenee niin sitten lopettaa. Ei tarvii sitä viikkojen varovaista annoslaskua ja sähköiskuja kestää.

      Omat arvot olivat siis tsh 3 ja t4-v 17 ja silloin oli jo vajaatoiminnan oireita. Nyt kun vaadin uusia kokeita viime vuonna niin tsh 5.5 ja t4-v 12. Tyroksiini aloitettiin, vaikka lääkärin mielestä nuokin arvot olivat ihan ok! Ei voi kuin ihmetellä. Nyt on masennus helpottanut (väsymyksen takiahan alunperin sainkin masennusdiagnoosin, ja sitten aloin masentua pahemmin kun en väsymyksen takia pystynyt harrastamaan liikuntaa tai jaksanut nähdä kavereita). MENKÄÄ VERIKOKEISIIN JA VAATIKAA HOITOA!

      • arv.k. vai endo

        Otit esille tärkeän aiheen. Haluan vielä lisätä, että kannattaa käydä endokrinologin vastaanotolla, vaikka verikokeet otettaisiin arvauskeskuksessa. Kokemusteni mukaan vain endokrinologi seuraa asiakkaan vointia ja oireiden runsautta, muut ainoastaan viitearvoja.

        Omalla kohdallani voin mainita historiastani, että TSH oli 4,5 (viite 2-5) ja T4V 12 (viite 10-20), kun endokrinologi aloitti lääkityksen. Sen sijaan monet ovat jääneet ilman lääkitystä noilla arvoilla arvauskeskuksissa, koska ne ovat viitearvojen sisällä.


    • vajaalla
    • vajaalla
    • ei-jaksa

      Mulla itelläni alkava kilpirauhasen vajaatoiminta. odotan innolla saavani joskus lääkkeet. Koko persoonani on muuttunut vuodessa aivan valtavasti. ennen olin super innoissani tutustumassa uusin ihmisiin. järjestin tapahtumia, bileitä ja olin koko ajan menossa. itsetunto oli hyvä. olin kaunis omasta mielestäni ja elämä oli kivaa. oli uusi duuni. kaikki rullas mahtavasti.

      ja nyt haluaisin vain viettää kaikki illat kotona itkemässä ja kuuntelemassa raskasta musikkia. väsyttää koko ajan. tunnen olevani ruma ja lihava ja kamala. sosiaaliset tilanteet ahdistaa. unohtelen asioita ja en ole oikeasti henkisesti läsnä monessakaan tilanteessa. itken ilman mitään syytä. hermot menee ihan super mitättömistä asioista. parisuhde tuntuu lähinnä vaan yhdeltä ongelmalta elämässä lisää. en tiedä tuleeko ero ennen kuin saan lääkkeet.

      Hakekaa ihmiset oikeasti apua. pyytäkää kunnon tutkimukset. Kilpirauhasen ongelmat on alidiagnosoituja ja laskee elämänlaatua todella paljon!

    • Anonyymi

      On yksityisiä lääkäreitä jotka määräävät tyroksiinin jos vajaatoiminnan oireita on. Muistakaa että aina tsh ei nouse ollenkaan, voi olla että vain t4v on alarajalla. Tutulla aloitettiin tyroksiini arvoilla tsh 1,5 ja t4v 12. Eka päivästä lähtien loppui kauan kestänyt ummetus ja 5pv jälkeen loppui nivelkivut jotka oli vaivanneet vuosia. Ettikää lääkäri joka määrää tyroksiinin jos oireita on!

      • Anonyymi

        Älkää nyt kaikki väsyneet, masentuneet ja nivelkipuiset sentään rynnätkö vaatimaan tyroksiinia! :D

        Vaivat voivat johtua niin monesta muustakin asiasta, ja tyroksiiniakin monet syövät turhaan, kun on vaikka raudanpuutetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe