Eli Olisi Fiat Ducato 2.5 l turbo diesel kyseessä auto on tällähetkellä 16-paikkainen minibussi haitariovella.
Tarkoituksena tehdä ns retkeilyauto 1 6-8
autossa ei ole erillistä tavaratilaa eikä ns takapaksia. onko haittaa ?
mikä on tällöin verotuksen määrä ihan rahallisesti
olisiko jädkevää/mahdollista suoraan matkailuautoksi?
(sisätila mitat uskoaksen täyttymät korkeus yli 190cm ym)
eli ovatko riittävät vaatimukset:
-otan ylimääräiset penkit pois
-laitan pienen kiinteän pöydän
-otan ns. takamessin pois ja laitan tilalle 120x180 parisängyn
-laitan pienen itse tehdyn keittokomeron pienellä pultattavalla liedellä,mikrolla ym.
(tuttu sähkäri(ylisähköasentaja) vetää ulkopuolelle pistokkeen.)
-minkälaiset säilytystilat vaatii?
onko muita vaatimuksia?
Minibussista Retkeilyauto??
48
6900
Vastaukset
- KiKi.
vm 2005 ducato maxin uormurista (3510 kiloa) 3500 kiloisen verovapaan retkeilyauto, ja ainut mitä itse tein, oli että poistin alkuperäise välisenän, ja tilalle muokattu välisenä, josta saa taitettua sängyn, pöydän, tuolin, sekä ovi "hattuttuhyllylle" sekä yksi keittolevy kiskojen kanssa, toki ei tuolla valaisemattomassa, kylmässä ikkunattomassa kopissa voi yöpyä tms, mutta nyt saa ajaa B-kortilla ja satasta.
Huomaa myös, että autossa tulee olla 180cm korkea tila, asumis-osiossa.
Ja säilyystiloiksi riittää sulejttava kaappi/laatikko tms- jaon
Löytyykö näitä määräyksiä mistään vai pitääkö katsastusmiestä mennä kiusaamaan? Kiinnostaisi itseäkin tuollainen retkeilyauto.
- jkf
jaon kirjoitti:
Löytyykö näitä määräyksiä mistään vai pitääkö katsastusmiestä mennä kiusaamaan? Kiinnostaisi itseäkin tuollainen retkeilyauto.
lakikirjasta taitaapi löytyä tarpeellista tietoa...
- AKE on klownikerho
jaon kirjoitti:
Löytyykö näitä määräyksiä mistään vai pitääkö katsastusmiestä mennä kiusaamaan? Kiinnostaisi itseäkin tuollainen retkeilyauto.
Homma on katsastajan mielivaltaa. AKE on kyvytön määrittelemään, minkä kokoinen on vaadittava vaatekaappi ja pöytä, minkälainen liesi on hyväksyttävä jne. "Törkein" hyväksytty viritys, jonka itse olen nähnyt on lattialla lihalaatikko ja bilteman retkikeitin yhdellä ruuvilla lattiassa kiinni. Pahimmillaan joutuu tekemään kaapin, johon mahtuu puku ojennukseen ja tekemään kiinteän sähkölieden ja vielä'hyväksyttämään sähköasennukset ammattilaisella.
Lavitsan mitat ovat sentään jo saaneet päätettyä! - KiKi.
AKE on klownikerho kirjoitti:
Homma on katsastajan mielivaltaa. AKE on kyvytön määrittelemään, minkä kokoinen on vaadittava vaatekaappi ja pöytä, minkälainen liesi on hyväksyttävä jne. "Törkein" hyväksytty viritys, jonka itse olen nähnyt on lattialla lihalaatikko ja bilteman retkikeitin yhdellä ruuvilla lattiassa kiinni. Pahimmillaan joutuu tekemään kaapin, johon mahtuu puku ojennukseen ja tekemään kiinteän sähkölieden ja vielä'hyväksyttämään sähköasennukset ammattilaisella.
Lavitsan mitat ovat sentään jo saaneet päätettyä!Olet aijemminkin kirjoittanut saman viestin lihalaatikoista, puvuista ja retkikeittimistä, mutta toisella nimimerkillä.
Kyllä näistä löytyy hyvin selkeät säädökset, ja esim vaatekaapista ei puhuta mitään, puhutaan vain säilytystiloista, eli suljettava laatikko tai kaappi riittää, kokoa ei määritelty, mutta se kokoinen että sisään mahtuu muutama lautanen tms. lihalaatikko ei tätä täytä, koska se ei ole kiinteä, eikä suljettava.
Ja liedeksi käy joko sähkäkäyttöinen kiinteillä/hyväksytyillä sähköasennuksissa tai kaasu tms. käyttöinen, jolloin vaaditaan myös tarkistettu jauhesammutin...
Mutta toki jos tekee "veronkieroauto" (kuten itsekin olen kerran tehnyt kuomrista B-kortilla ajettavan) niin silloin tietenkin kaapiksi vain joku pieni ovellinen syvennys, ja liedeksi seinästä taitettava sähköliesi, tai sitten kaasukäyttöinen, mutta silloin tulee tosin se sammutinpakko...
Eli ei todellakaan ole mitään epäselvää.
Ja onhan veronkiertopakussa vielä se hyvä, ettei sinne tavaratilaan (ns. asumisosioon) ole sitten kenelläkään mitään asiaa ilman kotietsintälupaa... - Vastaukset vähissä
KiKi. kirjoitti:
Olet aijemminkin kirjoittanut saman viestin lihalaatikoista, puvuista ja retkikeittimistä, mutta toisella nimimerkillä.
Kyllä näistä löytyy hyvin selkeät säädökset, ja esim vaatekaapista ei puhuta mitään, puhutaan vain säilytystiloista, eli suljettava laatikko tai kaappi riittää, kokoa ei määritelty, mutta se kokoinen että sisään mahtuu muutama lautanen tms. lihalaatikko ei tätä täytä, koska se ei ole kiinteä, eikä suljettava.
Ja liedeksi käy joko sähkäkäyttöinen kiinteillä/hyväksytyillä sähköasennuksissa tai kaasu tms. käyttöinen, jolloin vaaditaan myös tarkistettu jauhesammutin...
Mutta toki jos tekee "veronkieroauto" (kuten itsekin olen kerran tehnyt kuomrista B-kortilla ajettavan) niin silloin tietenkin kaapiksi vain joku pieni ovellinen syvennys, ja liedeksi seinästä taitettava sähköliesi, tai sitten kaasukäyttöinen, mutta silloin tulee tosin se sammutinpakko...
Eli ei todellakaan ole mitään epäselvää.
Ja onhan veronkiertopakussa vielä se hyvä, ettei sinne tavaratilaan (ns. asumisosioon) ole sitten kenelläkään mitään asiaa ilman kotietsintälupaa...Mitkä ovat vaaditun "kaapin" mitat? Miksi vitussa sellaista voida epäselvyyksien takia määritellä? Miksi väität, että asia on selkeä? Eräs katsuri määritteli kaapin oltava sen kokoinen, että sinne mahtuu vaatteet henkarissa kuivumaan. Toiselle tosiaan kelpas se lattiaan ruuvattu lihalaatikolla, eikä ollut edes kantta päällä.
Miksei muka lihalaatikko voi olla kiinteä ja suljettava? Pulteilla lattiaan ja kansi päälle, niin eikö ole kiinteä ja suljettu? Vai pitääkö laatikko mielestäsi olla päällystetty puujäljitelmä-teipillä, että se sopii käyttötarkoitukseen, eli kyllä todellakin on epäselvää, eikä selityksesi "lautanen tai pari" selkeytä tilannetta mitenkään. PÄIN VASTOIN, sille nehän mahtuu vaikka hanskalokeroon!
Mitä tulee keittimiin, ei edes veneessä hyväksytty kaasukeitin kelpaa kaikilla asemilla, vaikka olisi viisi hyväksyttyä sammutinta, sillä kuulemma pitää tuuletus olla riittävä, eli pitäisi "seinä" saada auki. (Harvassa veneessä saa "seinää" auki mutta se onkin toinen maailma.)
Kyllä nämä säännökset ovat nimenomaan pelkästään epäselvää! Miksi AKE ei voi hoitaa tehtäviään, ja tehdä selkeät pelisäännöt? Vitun pellet pelaa pasianssia ja "murahtelee" vihaisesti, kun kansalaiset haluaisi yhdenmukaista kohtelua..
Yksiselitteiset säädökset tulisi saattaa voimaan jo pelkästään siksi, ettei ole tarkoituksenmukaista, että teikäläinen rakentelee mainitsemiasi "veronkieroautoja". Tosin, eikös kaikki retkeilyautot ole nimenomaan tehty veronkierron takia, vai onko auton varustaminen alempaan veroluokkaan jotain muuta?
Se että olen tästä asiasta kirjoittanut aikasemminkin, ei poista epääkohtaa tai tee asiasta mainitsemisesta häiriköintiä. Älä siis jauha paskaa!
Asiasta kysyjälle kuitenkin vielä lisäisin, että käy asemalla kysymään, mitä vaaditaan. Kysy katsastajan nimi, kerro miten aiot asian toteuttaa ja kysy, että kertomasi varusteet ovat hyväksyttävissä ja hoida katsastus samalla asemalla, mieluiten vielä saman katsastajan kanssa. - KiKi.
Vastaukset vähissä kirjoitti:
Mitkä ovat vaaditun "kaapin" mitat? Miksi vitussa sellaista voida epäselvyyksien takia määritellä? Miksi väität, että asia on selkeä? Eräs katsuri määritteli kaapin oltava sen kokoinen, että sinne mahtuu vaatteet henkarissa kuivumaan. Toiselle tosiaan kelpas se lattiaan ruuvattu lihalaatikolla, eikä ollut edes kantta päällä.
Miksei muka lihalaatikko voi olla kiinteä ja suljettava? Pulteilla lattiaan ja kansi päälle, niin eikö ole kiinteä ja suljettu? Vai pitääkö laatikko mielestäsi olla päällystetty puujäljitelmä-teipillä, että se sopii käyttötarkoitukseen, eli kyllä todellakin on epäselvää, eikä selityksesi "lautanen tai pari" selkeytä tilannetta mitenkään. PÄIN VASTOIN, sille nehän mahtuu vaikka hanskalokeroon!
Mitä tulee keittimiin, ei edes veneessä hyväksytty kaasukeitin kelpaa kaikilla asemilla, vaikka olisi viisi hyväksyttyä sammutinta, sillä kuulemma pitää tuuletus olla riittävä, eli pitäisi "seinä" saada auki. (Harvassa veneessä saa "seinää" auki mutta se onkin toinen maailma.)
Kyllä nämä säännökset ovat nimenomaan pelkästään epäselvää! Miksi AKE ei voi hoitaa tehtäviään, ja tehdä selkeät pelisäännöt? Vitun pellet pelaa pasianssia ja "murahtelee" vihaisesti, kun kansalaiset haluaisi yhdenmukaista kohtelua..
Yksiselitteiset säädökset tulisi saattaa voimaan jo pelkästään siksi, ettei ole tarkoituksenmukaista, että teikäläinen rakentelee mainitsemiasi "veronkieroautoja". Tosin, eikös kaikki retkeilyautot ole nimenomaan tehty veronkierron takia, vai onko auton varustaminen alempaan veroluokkaan jotain muuta?
Se että olen tästä asiasta kirjoittanut aikasemminkin, ei poista epääkohtaa tai tee asiasta mainitsemisesta häiriköintiä. Älä siis jauha paskaa!
Asiasta kysyjälle kuitenkin vielä lisäisin, että käy asemalla kysymään, mitä vaaditaan. Kysy katsastajan nimi, kerro miten aiot asian toteuttaa ja kysy, että kertomasi varusteet ovat hyväksyttävissä ja hoida katsastus samalla asemalla, mieluiten vielä saman katsastajan kanssa.Mitat ovat 20'*20*10cm ja kannellinen/suljettava laatikko tai , tyytyväinen? ja toki lihalaatikko käy, kunhan on kansi ja kiinteä asennus, ja toki hansikaslokerikin käy, kunhan se on siellä asunto-osassa, eli ei mahd väliseinän takana. no mutta voitko kertoa sen katsastjaan nimen joka vaatii että pitää vaatteet mahtua, no sitäpä minäkin, ethän sitä tiedä....
Ja mitä keittimiin tulee, niin enää ei vaadita tuuletusta, tai käyntiä ohjaamono tms noissa asuntoautoissa, kunhan on sammutin jos on kaasuvehkeet.
Toki joku katsaja voi toimia oman mielen mukaan, mutta säännökset ovat erittäin selvät.
Toki jos haluttaisi estää näiden "veronkiertoautojen" tekeminen, niin voitaisi vaatimuslistalle lisätä x kokoinen ovi ohjaamoon, asunto-osan lämmitys, vähintään kaksi ikkunaa asunto-osassa, kaksi x kokoista tuuletusaukkoa, ovenkahvat sisäpuolellakin, valaistus, tämä jo kitkisi aika tehokkaasti noiden irtokoppaisten kuormureiden rekisteröinnin asuntoautoiksi, koska eihän todellakaan esim irtokoppainen kuormuri, jonka kopassa ei ole mitään ilmanvaihtoa, ja ovenkahvat vain ulkopuolella, eikä ikkunoita, puhumattakaan valaistuksesta, kelpaa mitenkään oikeasti asumiseen, ei edes puliukoille, koska heilläkin on tapana hengittää.. - No nyt on hyvä!
KiKi. kirjoitti:
Mitat ovat 20'*20*10cm ja kannellinen/suljettava laatikko tai , tyytyväinen? ja toki lihalaatikko käy, kunhan on kansi ja kiinteä asennus, ja toki hansikaslokerikin käy, kunhan se on siellä asunto-osassa, eli ei mahd väliseinän takana. no mutta voitko kertoa sen katsastjaan nimen joka vaatii että pitää vaatteet mahtua, no sitäpä minäkin, ethän sitä tiedä....
Ja mitä keittimiin tulee, niin enää ei vaadita tuuletusta, tai käyntiä ohjaamono tms noissa asuntoautoissa, kunhan on sammutin jos on kaasuvehkeet.
Toki joku katsaja voi toimia oman mielen mukaan, mutta säännökset ovat erittäin selvät.
Toki jos haluttaisi estää näiden "veronkiertoautojen" tekeminen, niin voitaisi vaatimuslistalle lisätä x kokoinen ovi ohjaamoon, asunto-osan lämmitys, vähintään kaksi ikkunaa asunto-osassa, kaksi x kokoista tuuletusaukkoa, ovenkahvat sisäpuolellakin, valaistus, tämä jo kitkisi aika tehokkaasti noiden irtokoppaisten kuormureiden rekisteröinnin asuntoautoiksi, koska eihän todellakaan esim irtokoppainen kuormuri, jonka kopassa ei ole mitään ilmanvaihtoa, ja ovenkahvat vain ulkopuolella, eikä ikkunoita, puhumattakaan valaistuksesta, kelpaa mitenkään oikeasti asumiseen, ei edes puliukoille, koska heilläkin on tapana hengittää..Näitä on odotettu! Jo on "vaatekaappi" menny niukaksi! Toivotaan vielä, ettei tämä ole vain sinun näkemys vaan käytäntö, joka koskee jokaista retkeilyauton rakentajaa.
- KiKi.
No nyt on hyvä! kirjoitti:
Näitä on odotettu! Jo on "vaatekaappi" menny niukaksi! Toivotaan vielä, ettei tämä ole vain sinun näkemys vaan käytäntö, joka koskee jokaista retkeilyauton rakentajaa.
Ei missään, joten älä sinäkään enää jauha vaatekaapeista ja puvuista, laki sanoo:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Mun mielestä tossa ei ole mitään epäselvää, joten miksipä ei se hansikalokero kävisi jos se on asunto-osassa, omassa projektissani taasen oli väliseinä ohjaamon ja tavaratilna (asunnon) välillä, joten piti tavaratilan hattuhyllyyn (tiedät kyllä, semmonen mikä on Ducato Maxissa ohjaan päällä) ovi.
Joten jos oikeasti joku katsastaja on vaatinut (sun milelläsi) kaappia johon mahtuu puku on tehnyt virheen, tai jos on vaatinut tuuletusta, on sekin virhe, koska se ei ole ENÄÄ pakollinen... - Selvä on..
KiKi. kirjoitti:
Ei missään, joten älä sinäkään enää jauha vaatekaapeista ja puvuista, laki sanoo:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Mun mielestä tossa ei ole mitään epäselvää, joten miksipä ei se hansikalokero kävisi jos se on asunto-osassa, omassa projektissani taasen oli väliseinä ohjaamon ja tavaratilna (asunnon) välillä, joten piti tavaratilan hattuhyllyyn (tiedät kyllä, semmonen mikä on Ducato Maxissa ohjaan päällä) ovi.
Joten jos oikeasti joku katsastaja on vaatinut (sun milelläsi) kaappia johon mahtuu puku on tehnyt virheen, tai jos on vaatinut tuuletusta, on sekin virhe, koska se ei ole ENÄÄ pakollinen...Ei tarvii selitellä! Jos kertomasi vaatimukset ovat kaikilta vaaditut ja kaikille riittävät edellytykset, on aivan turha jatkaa keskustelua. Se mitä kerroin, oli tilanne, kun asiaa EI OLTU OHJEISTETTU, vaan jokaisella katsastajalla oli oma näkemys em. asiasta.
Kun sinä täällä vaaadit nimeä katsastajalta, joka vaatii muuta, niin voit varmaan itse antaa nimesi ja toimipisteesi, kun täällä kerrot vihdoin nämä nykyvaatimukset? Olisi selkeää sitten ongelmatapauksessa ottaa yhteyttä, mikäli esim kertomasi kokoinen säilytystila ei kelpaakaan. - KiKi.
Selvä on.. kirjoitti:
Ei tarvii selitellä! Jos kertomasi vaatimukset ovat kaikilta vaaditut ja kaikille riittävät edellytykset, on aivan turha jatkaa keskustelua. Se mitä kerroin, oli tilanne, kun asiaa EI OLTU OHJEISTETTU, vaan jokaisella katsastajalla oli oma näkemys em. asiasta.
Kun sinä täällä vaaadit nimeä katsastajalta, joka vaatii muuta, niin voit varmaan itse antaa nimesi ja toimipisteesi, kun täällä kerrot vihdoin nämä nykyvaatimukset? Olisi selkeää sitten ongelmatapauksessa ottaa yhteyttä, mikäli esim kertomasi kokoinen säilytystila ei kelpaakaan.Kismittää noinpaljon kun ei sun tarina joka tulee aina eri nimellä menekään enää niin helposti läpi, mene vaikka kattelee niitä sun lihalaatikoitas sillä välil...
No anyway, ohje on hyvin selvä, SÄILYTYSTILOJA, eli laatikko tai kaappi, mutta ei esim vaikkapa ovitasku ilman kantta... - mm
190cm!!!
- Retkeilyauto
Retkeilyauto, mikä se on? Tavasin lainsäädäntöä, enkä löytänyt retkeilyautoa. Onko tämä jokin uusi ajoneuvoluokka?
- mahd. retkeilijä
eli kyseessä on autoverollinen matkailuauto missä on pieni dieselvero.
- KiKi.
Henkilöauto se rekisteriotteen mukaan on, ei tunne laki myöskään maastoautoa, tai avoautoa, tai edes avolavaautoja, noi on kato ajoneuvojen, ei ajoneuvoryhmien nimiä, you see.
- Ryhmiä vai tyhmiä
KiKi. kirjoitti:
Henkilöauto se rekisteriotteen mukaan on, ei tunne laki myöskään maastoautoa, tai avoautoa, tai edes avolavaautoja, noi on kato ajoneuvojen, ei ajoneuvoryhmien nimiä, you see.
Eipä ajoneuvoryhmiin kuulu retkeilyautoa.
- KiKi.
Ryhmiä vai tyhmiä kirjoitti:
Eipä ajoneuvoryhmiin kuulu retkeilyautoa.
Että ajoneuvoryhmä on HENKILÖAUTO, se on sitten lisätiedosisa/rajoituksissa jos on verovapaa matkailuauto...
- asiantuntija.
KiKi. kirjoitti:
Että ajoneuvoryhmä on HENKILÖAUTO, se on sitten lisätiedosisa/rajoituksissa jos on verovapaa matkailuauto...
Pidä KiKi pää kiinni, kun olet niin vitun tyhmä!!
Matkailuautot kuuluvat ajoneuvoluokkaan M1. Retkeilyauto nimikettä ei ole. Matkailuautoja on kahta lajia, verollinen ja verovapaa. Verollisessa matkailuautossa ei ole sisäkorkeusvaatimusta. N2/N3-luokan auto on autoverovapaa jolloin täytyy maksaa autovero, jos siitä tehdään VEROLLINEN M1-luokan matkailuauto. Verovapaa sitten erikseen. Jotta em. Ducatosta voidaan tehdä VEROVAPAA matkailuauto, määräykset ovat seuraavat:
- sisäkorkeus vähintään 1,9 m 40 cm:n leveysellä, pituus 40% asunto-osan pituudesta
- kaksi aikuiselle mitoitettua sänkyä, voi olla muutettavissa myös sohvasta
- säilytystiloja
- kiinteä keittomahdollisuus, luonnollisesti sähkö/kaasu hyväksyntä paperit
Muita matkailuajoneuvon määräyksiä:
- ajoneuvon max. pituus 12m/leveys 2,5m, mutta tässä tapauksessa nämä mitat ei ole ongelma
- jauhesammutin
- nopeus 80 km/h, jos omamassa yli 1875 kg tai yli 1800 kg jos käyttöönotto - transporttteri
Täyden autoveron M1 luokan ajoneuvosta (entinen taksi) voi tehdä matkailuajoneuvon.
- KiKi.
asiantuntija. kirjoitti:
Pidä KiKi pää kiinni, kun olet niin vitun tyhmä!!
Matkailuautot kuuluvat ajoneuvoluokkaan M1. Retkeilyauto nimikettä ei ole. Matkailuautoja on kahta lajia, verollinen ja verovapaa. Verollisessa matkailuautossa ei ole sisäkorkeusvaatimusta. N2/N3-luokan auto on autoverovapaa jolloin täytyy maksaa autovero, jos siitä tehdään VEROLLINEN M1-luokan matkailuauto. Verovapaa sitten erikseen. Jotta em. Ducatosta voidaan tehdä VEROVAPAA matkailuauto, määräykset ovat seuraavat:
- sisäkorkeus vähintään 1,9 m 40 cm:n leveysellä, pituus 40% asunto-osan pituudesta
- kaksi aikuiselle mitoitettua sänkyä, voi olla muutettavissa myös sohvasta
- säilytystiloja
- kiinteä keittomahdollisuus, luonnollisesti sähkö/kaasu hyväksyntä paperit
Muita matkailuajoneuvon määräyksiä:
- ajoneuvon max. pituus 12m/leveys 2,5m, mutta tässä tapauksessa nämä mitat ei ole ongelma
- jauhesammutin
- nopeus 80 km/h, jos omamassa yli 1875 kg tai yli 1800 kg jos käyttöönottoNiin huomaat miten vitun tyhmä olet, kun ajoneuvoryhmänä onkin henkilöautoa, ei verovapaa asuntoauto tai tai retkeilyauto, voi kyynel kun ei sulla oo varaa omaan autoon, no kyllä ehkä joskus...
No voi vitun idiootti, tosin aikoinaan oli eriksen noita luokkia, ei enää - kun et vieläkään
KiKi. kirjoitti:
Henkilöauto se rekisteriotteen mukaan on, ei tunne laki myöskään maastoautoa, tai avoautoa, tai edes avolavaautoja, noi on kato ajoneuvojen, ei ajoneuvoryhmien nimiä, you see.
osaa kirjoittaa oikein, se on avolava-auto.
- KiKi.
kun et vieläkään kirjoitti:
osaa kirjoittaa oikein, se on avolava-auto.
avolava-auto.
Ei taida lukea, veikkaan että siellä lukee (sun kukkaros paksuudesta riippuen) henkilöauto, pakettiauto tai kuorma-auto ;) - mahd. retkeilijä
transporttteri kirjoitti:
Täyden autoveron M1 luokan ajoneuvosta (entinen taksi) voi tehdä matkailuajoneuvon.
eli tarvitseeko auton olla entinen taksi pakosti että voi tehdä matkailuauton?
ps. menkää itkemään muualle jostain kiroitusvirheistä ja "sellaista ei ole olemassakaan" jutuilla koska sellaiset ei kiinnosta vittuakaan koska kaikki tietävät käsitteen ja jos eivät www.google.fi
ainoastaan fakta ja oikeasti hyödylliset neuvot kiinnostavat.
kiitos asiantuntijalle erityisesti nimensämukaan asiantuntevista neuvoista. - Maksa sinä
mahd. retkeilijä kirjoitti:
eli kyseessä on autoverollinen matkailuauto missä on pieni dieselvero.
Miksi maksaisin veroja, muut maksakoon. Minähän keksin uusia kikkailukonsteja, välttyäkseni veroista. Huudan sitten suureen ääneen veronmaksajien oikedesta saada sitä ja tätä palvelua.
Osataakaa mopo-autot, niin vältytte kaikilta veroilta.
Ai taivas miten TraFi/AKE on täysin hampaaton ja ei pistä selviä pelisääntöjä näille "retkeily/huolto" yms. veronkiertoviritelmille. - ja autot
Erikoiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen tarkempi luokitus;
21 §
Sairasauto
Sairasauto on sairaiden tai loukkaantuneiden henkilöiden kuljetukseen valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa on erityisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen sairasauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa sairasautojen tarkemmasta luokittelusta, korin ja potilastilan mitoituksesta, suorituskyvystä sekä lääkinnällisistä ja muista varusteista. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään sairasauton merkki- ja varoitusvalaisimista sekä äänimerkinantolaitteista.
22 §
«Matkailuauto»
«Matkailuauto» on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen «matkailuauton,» joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
23 §
Ruumisauto
Ruumisauto on kuolleiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu M-luokan ajoneuvo, jossa on erikoisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen ruumisauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, hallinnasta, rakenteesta, varusteista ja väristä.
Eipä näy retkeilyautoa.
KIKI varmaan kertoo, mistä se löytyy! - KiKi.
ja autot kirjoitti:
Erikoiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen tarkempi luokitus;
21 §
Sairasauto
Sairasauto on sairaiden tai loukkaantuneiden henkilöiden kuljetukseen valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa on erityisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen sairasauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa sairasautojen tarkemmasta luokittelusta, korin ja potilastilan mitoituksesta, suorituskyvystä sekä lääkinnällisistä ja muista varusteista. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään sairasauton merkki- ja varoitusvalaisimista sekä äänimerkinantolaitteista.
22 §
«Matkailuauto»
«Matkailuauto» on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen «matkailuauton,» joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
23 §
Ruumisauto
Ruumisauto on kuolleiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu M-luokan ajoneuvo, jossa on erikoisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen ruumisauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, hallinnasta, rakenteesta, varusteista ja väristä.
Eipä näy retkeilyautoa.
KIKI varmaan kertoo, mistä se löytyy!Koska en ole väittänytkänä että sellaista on, koska rekisteriotteessa lukee henkilöauto, oli kysessä retkeilyauto, matkailuauto, tai pikkubussi (9 paikkainen), kai ymmärrät, että monella asialla on erikseen kutsumanimi, ja sitten se virallinen, ja jos esim näissä asioissa puhuisi aina vain henkilöautoista, ei tieätisi tarkoitetaanko täyden autoveron henkilöautoa, asuntautoa tai mitä...
- KiKi.
Maksa sinä kirjoitti:
Miksi maksaisin veroja, muut maksakoon. Minähän keksin uusia kikkailukonsteja, välttyäkseni veroista. Huudan sitten suureen ääneen veronmaksajien oikedesta saada sitä ja tätä palvelua.
Osataakaa mopo-autot, niin vältytte kaikilta veroilta.
Ai taivas miten TraFi/AKE on täysin hampaaton ja ei pistä selviä pelisääntöjä näille "retkeily/huolto" yms. veronkiertoviritelmille.Ei se ole kikkailua jos rakentaa esim kuormurista tai henkilöautosta lain mukaisen asuntoauton, ole sinä vaan siellä vuokrakämpässäsi samalla kun jotkut kiertelee maailmaa (minä mukaanlukien) asuntoautolla, se taas muistuttaako se asunto-auto pakua, ja miten häävi varustus niihin on otettu, on jokaisen oma asia...
- mahd. retkeilijä
KiKi. kirjoitti:
Koska en ole väittänytkänä että sellaista on, koska rekisteriotteessa lukee henkilöauto, oli kysessä retkeilyauto, matkailuauto, tai pikkubussi (9 paikkainen), kai ymmärrät, että monella asialla on erikseen kutsumanimi, ja sitten se virallinen, ja jos esim näissä asioissa puhuisi aina vain henkilöautoista, ei tieätisi tarkoitetaanko täyden autoveron henkilöautoa, asuntautoa tai mitä...
morjesta pakko todeta näin aamuyöstä pikku hupuissa että mitä te saatanan pilkunnussijat jaksatte viilata pilkkua ja jänkätä se minua kiinnostaa viilaako katastus miehet pilkku asiasta :D(tosiaan en tiedä aina mikä on yhdyssana ja ei oikeasti kiinnostakkaan koska ei tule elämääni millään tavalla vaikuttamaan.)
Terveisin Paperitekniikan insinööri (ja ylpeä ;D amispohja ja odotukset kaikilla nolla. pakko kehua koska muut ei sitä tee :D:D)
HALUAN KIITTÄ KIKIÄ KOSKA VAIKUTTAA SILTÄ ETTÄ ON ASIASTA OMAKOHTAISTA TIETOA JA JAKSAA ANTAA VINKKEÄ VITTUILIJOISTA HUOLIMATTA :D
vittuilijoille: kiitos osassa oli mielenkiintoista tietoa jonka voi selvittää ennen rakentelua koska käytännöt näköjään poikkeavat paikkakunnasta riippuen.
Todellakin autosta on tarkoitus tehdä muutakin kuin veronkierto auto toki sitäkin koska köyhä opiskelija olen. Tarkoituksena tehdä euroopan kierroksen kestävä auto jossa mahdollisuus nukkua ja pitää muutakin hauskaa jos muija sattuu olemaan sillä päällä :D.
vinkkejä vaan tosiaan lisää ja asiasta on kiva keskustella ja lukea omakohtaisia kokemuksia.
Olen untuvikko vielä kyseisen harrastuksen kanssa mutta en lue mahdottomaksi että tästä tulisi vaikka elämäntapa koska itseä ei kiinnosta katsella samalla kuistilla 50 vuotta kuinka johonkin puuhun oravat pesii tai vertailla paska järven lämpötiloja vuodesta toiseen :D
kiitos ja hyvää yötä (tänään on turha olettaa enää mitää hyvä jos saa sänkyyn mennä nukkumaan :D) - gör
mahd. retkeilijä kirjoitti:
eli tarvitseeko auton olla entinen taksi pakosti että voi tehdä matkailuauton?
ps. menkää itkemään muualle jostain kiroitusvirheistä ja "sellaista ei ole olemassakaan" jutuilla koska sellaiset ei kiinnosta vittuakaan koska kaikki tietävät käsitteen ja jos eivät www.google.fi
ainoastaan fakta ja oikeasti hyödylliset neuvot kiinnostavat.
kiitos asiantuntijalle erityisesti nimensämukaan asiantuntevista neuvoista.eihän sen pakko ole olla entinen taksi, mutta niistä se helpoiten tulee jos ei täytä verovapaan matkailuauton vaatimuksia.
Ne kun on täydenveron autoja, kun verot kuolentuneet. tietysti muistakin pienistä pakettiautoista voi tehdä jos verokanta on se 100 ta maksaa verot. - hgdfj
matkailuauto eli uretaaninussimo....
- Muutetaan?
Miksei kukaan ikinä suunnittele tai tee bensavehkeestä huolto- tai retkeilyautoa.
Mistäköhän moinen johtuu, olen jo pitkään ihmetellyt!- KiKi.
Että dieseleissä on henkilöautona erittäin suuri käyttövoimavero, ja henkilöautona (joka on tarkennettu verovapaaksi matkailuatuoksi) ja pakettiautona on maksu noin 10 * pienempi, siksi, ihme ettet ikinä ole kuullut ns. dieselverosta...
- Porsaanreikiäkö
KiKi. kirjoitti:
Että dieseleissä on henkilöautona erittäin suuri käyttövoimavero, ja henkilöautona (joka on tarkennettu verovapaaksi matkailuatuoksi) ja pakettiautona on maksu noin 10 * pienempi, siksi, ihme ettet ikinä ole kuullut ns. dieselverosta...
Nämä kikkailijat miettivät päänsä puhki, pienentääkseen oman ajoneuvonsa verotusta.
Kikkailijoilla ei ole koskaan bensiini käyttöistä ajoneuvoa, mistäköhän se johtuu; ette ole älynneet tai välittäneet, noh vastauksen kirjoitti edellä KIKI.
Eikö TraFi:n tehtävänä ole valvoa ajoneuvoon kohdistuvien verojen keräämistä;
"Liikenteen turvallisuusvirasto haluaa autoverotuksen":
Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) esittää autoverotuksen siirtämistä Tullista Liikenteen turvallisuusvirastoon. Esitys sisältyy verotustoimintojen organisointia selvittäneen työryhmän muistion eriävään mielipiteeseen. Työryhmä jätti muistionsa valtiovarainministeriölle 29.1.2010.
Trafin tehtäviin kuuluvat ajoneuvojen koko elinkaaren merkittävimmät viranomaistehtävät Tullin hoitamaa autoverotusta lukuun ottamatta. Keskittämällä autoverotustehtävät Trafiin ajoneuvojen hyväksymis-, rekisteröinti- ja verotuspalvelut saisi yhdeltä ja samalta viranomaiselta.
Ajoneuvojen hyväksymis-, rekisteröinti- ja verotusprosessit ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa, jolloin muutosten hallittu valmistelu ja läpivienti sekä prosessien kehittäminen onnistuu parhaiten, kun niistä vastaa yksi viranomainen, toteaa pääjohtaja Kari Wihlman.
Trafi vastaa ajoneuvojen ja niiden osien hyväksynnästä ja ajoneuvojen rekisteröinnistä sekä hoitaa niiden vuotuisen verotuksen. Se myöntää katsastustoiminnan toimiluvat sekä valvoo toiminnan laatua ja tasapuolisuutta.
Autovero ja ajoneuvovero muodostavat kokonaisuuden, jolla voidaan vaikuttaa liikennepolitiikan ohjaamiseen. Molemmat verot perustuvat merkittävästi ajoneuvojen tekniseen luokitteluun ja teknisiin ominaisuuksiin sekä Trafin ylläpitämän ajoneuvoliikennerekisterin tietoihin.
TraFi löperöillö ohjeistuksillaan ei hoida verotusta, vaan sallii kaikenlaisen kikkailun diesel ajoneuvoille!!! - KiKi.
Porsaanreikiäkö kirjoitti:
Nämä kikkailijat miettivät päänsä puhki, pienentääkseen oman ajoneuvonsa verotusta.
Kikkailijoilla ei ole koskaan bensiini käyttöistä ajoneuvoa, mistäköhän se johtuu; ette ole älynneet tai välittäneet, noh vastauksen kirjoitti edellä KIKI.
Eikö TraFi:n tehtävänä ole valvoa ajoneuvoon kohdistuvien verojen keräämistä;
"Liikenteen turvallisuusvirasto haluaa autoverotuksen":
Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) esittää autoverotuksen siirtämistä Tullista Liikenteen turvallisuusvirastoon. Esitys sisältyy verotustoimintojen organisointia selvittäneen työryhmän muistion eriävään mielipiteeseen. Työryhmä jätti muistionsa valtiovarainministeriölle 29.1.2010.
Trafin tehtäviin kuuluvat ajoneuvojen koko elinkaaren merkittävimmät viranomaistehtävät Tullin hoitamaa autoverotusta lukuun ottamatta. Keskittämällä autoverotustehtävät Trafiin ajoneuvojen hyväksymis-, rekisteröinti- ja verotuspalvelut saisi yhdeltä ja samalta viranomaiselta.
Ajoneuvojen hyväksymis-, rekisteröinti- ja verotusprosessit ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa, jolloin muutosten hallittu valmistelu ja läpivienti sekä prosessien kehittäminen onnistuu parhaiten, kun niistä vastaa yksi viranomainen, toteaa pääjohtaja Kari Wihlman.
Trafi vastaa ajoneuvojen ja niiden osien hyväksynnästä ja ajoneuvojen rekisteröinnistä sekä hoitaa niiden vuotuisen verotuksen. Se myöntää katsastustoiminnan toimiluvat sekä valvoo toiminnan laatua ja tasapuolisuutta.
Autovero ja ajoneuvovero muodostavat kokonaisuuden, jolla voidaan vaikuttaa liikennepolitiikan ohjaamiseen. Molemmat verot perustuvat merkittävästi ajoneuvojen tekniseen luokitteluun ja teknisiin ominaisuuksiin sekä Trafin ylläpitämän ajoneuvoliikennerekisterin tietoihin.
TraFi löperöillö ohjeistuksillaan ei hoida verotusta, vaan sallii kaikenlaisen kikkailun diesel ajoneuvoille!!!Ainakaan lain kannalta, jos tarttee itselleen esim Volvo V40-kokoluokan dieslekoneisin pakun, eihän?
Eikä sekään ole kikkailua (ainakaan lain kannalta) jos tarvitsee käyttöönsä 3510 kiloisen kuormurin, koska 3500 kiloinen paku ei yksinkertaisesti riitä kantavuuden takia.
Ja eihän sekään ole kikkailua jos on ottunut puliukkoelämään ja laittaa sängyn yms pientä pakun takalaatikkoon ja tekee siitä asuntoauton, saattaisi vaan näin talvella olla aika epämukaa nukkua pakun takalaatikossa jonka lämpötila on sama kuin ulkona... - Korjaako?
KiKi. kirjoitti:
Ainakaan lain kannalta, jos tarttee itselleen esim Volvo V40-kokoluokan dieslekoneisin pakun, eihän?
Eikä sekään ole kikkailua (ainakaan lain kannalta) jos tarvitsee käyttöönsä 3510 kiloisen kuormurin, koska 3500 kiloinen paku ei yksinkertaisesti riitä kantavuuden takia.
Ja eihän sekään ole kikkailua jos on ottunut puliukkoelämään ja laittaa sängyn yms pientä pakun takalaatikkoon ja tekee siitä asuntoauton, saattaisi vaan näin talvella olla aika epämukaa nukkua pakun takalaatikossa jonka lämpötila on sama kuin ulkona...Autovero ja ajoneuvovero muodostavat kokonaisuuden, jolla voidaan vaikuttaa liikennepolitiikan ohjaamiseen. Molemmat verot perustuvat merkittävästi ajoneuvojen tekniseen luokitteluun ja teknisiin ominaisuuksiin sekä Trafin ylläpitämän ajoneuvoliikennerekisterin tietoihin.
Kyllä TraFi varmasti lopettaa tämän pelleilyn, ainakin minä veronmaksajana luotan siihen. Kyllä sieltä täytyy löytyä "munaa", jos haluavat koko ajoneuvoverotuksen itselleen. - Jokin kikka
KiKi. kirjoitti:
Ainakaan lain kannalta, jos tarttee itselleen esim Volvo V40-kokoluokan dieslekoneisin pakun, eihän?
Eikä sekään ole kikkailua (ainakaan lain kannalta) jos tarvitsee käyttöönsä 3510 kiloisen kuormurin, koska 3500 kiloinen paku ei yksinkertaisesti riitä kantavuuden takia.
Ja eihän sekään ole kikkailua jos on ottunut puliukkoelämään ja laittaa sängyn yms pientä pakun takalaatikkoon ja tekee siitä asuntoauton, saattaisi vaan näin talvella olla aika epämukaa nukkua pakun takalaatikossa jonka lämpötila on sama kuin ulkona...Milloin niitä uutena on myyty, tilastoista ei löydy yhtäkään.
- KiKi.
Jokin kikka kirjoitti:
Milloin niitä uutena on myyty, tilastoista ei löydy yhtäkään.
Uutena kaksipaikkaisena pakuna, jos välttämättä haluaa, ja saatatapi olla jopa halvempikin kuin 5 paikkainen henkilöauto
Mutta kyllä noita V40 volvoja on aikalailla pakettiautonakin... - --------------------
KiKi. kirjoitti:
Uutena kaksipaikkaisena pakuna, jos välttämättä haluaa, ja saatatapi olla jopa halvempikin kuin 5 paikkainen henkilöauto
Mutta kyllä noita V40 volvoja on aikalailla pakettiautonakin...Pää kiinni neiti-KiKi!!
V40 Volvo on täyden veron auto, joten vaikka tehtaalta olisi tilannut kaksipaikkaisena ei se olisi ollut veroltaan halvempi. Pakettiautossa täytyy olla vähintään 3,0 m3 tavaratila, jotta sen saa alemmalla verolla. - KiKiKi.
-------------------- kirjoitti:
Pää kiinni neiti-KiKi!!
V40 Volvo on täyden veron auto, joten vaikka tehtaalta olisi tilannut kaksipaikkaisena ei se olisi ollut veroltaan halvempi. Pakettiautossa täytyy olla vähintään 3,0 m3 tavaratila, jotta sen saa alemmalla verolla.Puhuinko autoverosta mitään, ei en puhunut, vaan sanoin että Volvo V40 pakettiauton saa ehkä jopa halvemmalla kuin Volvo V40 henkilöauton, ja tämä siis johtuen ihan vaan niistä takapenkeistä, ei nekään ilmaisia ole, en kyllä uskao että montaakaan valmista V40 pakua on myyty, mutta kai sellaisenkin SAA jos haluaa.
Ja saahan siinä Volvo V40 pakussa olla myös takapenkit, silloin tosin tulee samat maksut kuin vastaavassa henkilöautossa, joten mitään hyötyä tästä ei ole... - gör
KiKiKi. kirjoitti:
Puhuinko autoverosta mitään, ei en puhunut, vaan sanoin että Volvo V40 pakettiauton saa ehkä jopa halvemmalla kuin Volvo V40 henkilöauton, ja tämä siis johtuen ihan vaan niistä takapenkeistä, ei nekään ilmaisia ole, en kyllä uskao että montaakaan valmista V40 pakua on myyty, mutta kai sellaisenkin SAA jos haluaa.
Ja saahan siinä Volvo V40 pakussa olla myös takapenkit, silloin tosin tulee samat maksut kuin vastaavassa henkilöautossa, joten mitään hyötyä tästä ei ole...väittääkö kiki, että esim 2006 mallin m1 ja n1 kaksikäyttöautossa on samat maksut, selvitä asioita ennen kuin ilmaiset mielipiteitä
- KiKi.
gör kirjoitti:
väittääkö kiki, että esim 2006 mallin m1 ja n1 kaksikäyttöautossa on samat maksut, selvitä asioita ennen kuin ilmaiset mielipiteitä
Jos siis Ostat V40 volvon, ja pidät takapenkit ja rekisteröit sen täyden autoveron pakuksi, et saa siitä mitään hyötyä, haitat vaan saat (läpiajokiellot, pysäköintiongelmat, nopeusrajoitus yms)
Mutta jos taas tarttee pientä V40 kokoluokan dieselpaku, niin Volvo on oiva siihen tarkoituskeen, johon esim Hiace, Transporter tai muu oikea "pikkupaku" on liian iso... - Kierrellään
KiKi. kirjoitti:
Jos siis Ostat V40 volvon, ja pidät takapenkit ja rekisteröit sen täyden autoveron pakuksi, et saa siitä mitään hyötyä, haitat vaan saat (läpiajokiellot, pysäköintiongelmat, nopeusrajoitus yms)
Mutta jos taas tarttee pientä V40 kokoluokan dieselpaku, niin Volvo on oiva siihen tarkoituskeen, johon esim Hiace, Transporter tai muu oikea "pikkupaku" on liian iso...Mistä ostat sen uutena V40 , Tuotanto 1995-2004 Valmistusmaa Alankomaat ,
Edeltäjä Volvo 440/460, Seuraaja Volvo V50.
V40 et saa kilpiin uutena missään, noh Lempäälässä kaikki AMERIKKALAISET kelpaa, menepä tyrkyttää belgialaista, niin ei onnistu. - AMERIKA,
Kierrellään kirjoitti:
Mistä ostat sen uutena V40 , Tuotanto 1995-2004 Valmistusmaa Alankomaat ,
Edeltäjä Volvo 440/460, Seuraaja Volvo V50.
V40 et saa kilpiin uutena missään, noh Lempäälässä kaikki AMERIKKALAISET kelpaa, menepä tyrkyttää belgialaista, niin ei onnistu.Tää on jotain vedätystä, ettei muu kuin JENKKI kelpaisi siellä.
- gör
KiKi. kirjoitti:
Jos siis Ostat V40 volvon, ja pidät takapenkit ja rekisteröit sen täyden autoveron pakuksi, et saa siitä mitään hyötyä, haitat vaan saat (läpiajokiellot, pysäköintiongelmat, nopeusrajoitus yms)
Mutta jos taas tarttee pientä V40 kokoluokan dieselpaku, niin Volvo on oiva siihen tarkoituskeen, johon esim Hiace, Transporter tai muu oikea "pikkupaku" on liian iso...minkä mukaan menee ajoneuvovero 2006mallin m1 ja n1 ajoneuvossa, olisikohan jotain eroa.
- Pelittää
Kierrellään kirjoitti:
Mistä ostat sen uutena V40 , Tuotanto 1995-2004 Valmistusmaa Alankomaat ,
Edeltäjä Volvo 440/460, Seuraaja Volvo V50.
V40 et saa kilpiin uutena missään, noh Lempäälässä kaikki AMERIKKALAISET kelpaa, menepä tyrkyttää belgialaista, niin ei onnistu.Joensuussa on halvat hinnat ja kaikki kelpaa. Sanot vain mitä haluat ja palvelu pelaa.
Miksi menet muualle kuuntelemaan jostain vaatimustenmukaisuudesta ja direktiiveistä, ja kiikutat helvetin kalliita dokumentteja, kulutat rutkasti aikaa ja rahaa; lopputulos on kuitenkin sama, auto menee Suomen kilpiin. - KiKi.
Kierrellään kirjoitti:
Mistä ostat sen uutena V40 , Tuotanto 1995-2004 Valmistusmaa Alankomaat ,
Edeltäjä Volvo 440/460, Seuraaja Volvo V50.
V40 et saa kilpiin uutena missään, noh Lempäälässä kaikki AMERIKKALAISET kelpaa, menepä tyrkyttää belgialaista, niin ei onnistu.Farmariautojen valmistus kokonaan, kai ymmärrät että tuo V40 oli vain esimerkkipaku, sama koskee myös vaikkapa Fiat Croman pakuja, tai Ford Mondeon pakuja, tai jopa VW passatin pakua..
- Kikiikii
gör kirjoitti:
minkä mukaan menee ajoneuvovero 2006mallin m1 ja n1 ajoneuvossa, olisikohan jotain eroa.
Kiki puhuu,muttei tiedä.
Maailma on täynnä näitä "Kiki" jutskia. Puhutaan, vaíkkei ymmärrystä olisikaan ja päinvastoin. - pekkapp
Porsaanreikiäkö kirjoitti:
Nämä kikkailijat miettivät päänsä puhki, pienentääkseen oman ajoneuvonsa verotusta.
Kikkailijoilla ei ole koskaan bensiini käyttöistä ajoneuvoa, mistäköhän se johtuu; ette ole älynneet tai välittäneet, noh vastauksen kirjoitti edellä KIKI.
Eikö TraFi:n tehtävänä ole valvoa ajoneuvoon kohdistuvien verojen keräämistä;
"Liikenteen turvallisuusvirasto haluaa autoverotuksen":
Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) esittää autoverotuksen siirtämistä Tullista Liikenteen turvallisuusvirastoon. Esitys sisältyy verotustoimintojen organisointia selvittäneen työryhmän muistion eriävään mielipiteeseen. Työryhmä jätti muistionsa valtiovarainministeriölle 29.1.2010.
Trafin tehtäviin kuuluvat ajoneuvojen koko elinkaaren merkittävimmät viranomaistehtävät Tullin hoitamaa autoverotusta lukuun ottamatta. Keskittämällä autoverotustehtävät Trafiin ajoneuvojen hyväksymis-, rekisteröinti- ja verotuspalvelut saisi yhdeltä ja samalta viranomaiselta.
Ajoneuvojen hyväksymis-, rekisteröinti- ja verotusprosessit ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa, jolloin muutosten hallittu valmistelu ja läpivienti sekä prosessien kehittäminen onnistuu parhaiten, kun niistä vastaa yksi viranomainen, toteaa pääjohtaja Kari Wihlman.
Trafi vastaa ajoneuvojen ja niiden osien hyväksynnästä ja ajoneuvojen rekisteröinnistä sekä hoitaa niiden vuotuisen verotuksen. Se myöntää katsastustoiminnan toimiluvat sekä valvoo toiminnan laatua ja tasapuolisuutta.
Autovero ja ajoneuvovero muodostavat kokonaisuuden, jolla voidaan vaikuttaa liikennepolitiikan ohjaamiseen. Molemmat verot perustuvat merkittävästi ajoneuvojen tekniseen luokitteluun ja teknisiin ominaisuuksiin sekä Trafin ylläpitämän ajoneuvoliikennerekisterin tietoihin.
TraFi löperöillö ohjeistuksillaan ei hoida verotusta, vaan sallii kaikenlaisen kikkailun diesel ajoneuvoille!!!ei kiinnosta mikään muu kuin että joku verot maksaa olipa verovelvollinen tai ei. Valtion virallinen kiristystoimintaa harjoittava virasto.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812627
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2492146- 431922
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408