Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Itse

lataamaan

Suositelkaa jotain kirjaa jossa olisi selvitelty eri ruudit, nallit, lataus määrät, luodin nopeudet eri latauksilla ja niin edelleen. Tarkoitus olisi alkaa ladata patruunoita itse. Mieluimmin opiskellen tekniikan, enkä kokeilun ja erehtymisen kautta.
Miten paljon voi latausvälineitä tehdä itse, kun on hyvät mittalaitteet ja työstökoneet käytettävissä?

5

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fbfdfdnfbdbnzf

      Jaa-a? Mikä Kaliiberi?

      • luodikko

        Kyseessä 7x53R, johon ei enää saa patruunoita. Olen supistanut 7.62 hylsyjä, ja onnistunut mielestäni hyvin, koska osumissa ei eroja verrattuina alkuperäisiin. Joulet riittävät hirvellekin 10.1g luodilla ja 2.5g latauksella. Kyseiset hirvipatruunat on ladattu N16 ruudilla. Mikä olisi sopivin ruuti 10.1 g luodille? On varmaan lukijoita joilla on tästäkin omia kokemuksia.


    • 17+7

      http://www.esapaananen.fi/

      Tuo on mielestäni paras kotimainen jälleenlatausopas.

      Latausprässi on sellainen jonka voisi tehdä itse jos on kunnon välineet. Kannattaa laskea kuinka paljon uhraa omaa aikaansa tekemiseen verrattuna valmiina ostettuun. Ne ei ole kovin kalliita. Hylsytrimmeri on myös sellainen jonka voisi tehdä itse. Holkit ovat aika vaikeat tehdä normivälineillä mutta jos työkalut on kuin asesepällä niin miksei sekin onnistu. Paras tulos saadaan kun aseen patruunapesä ja latausholkki tehdään samalla kalvaimella, mutta tämä on silloin kun tarvitaan huipputarkkuutta.

      • Eipä ole Paanasen kirjassa ohjetta 7x53R panosten lataamiseen. Timo Hyytisen Jälleenlataajan käsikirjasta löytyy Sakon 10,0 g luodille ohje: Ruuti Vihtavuori N 140, lataus 2,45 g/37,8 gr. Lähtönopeus 740 m/s ja paine 2800 bar. Lataus ei ole vielä maksimi koska paineen voi nostaa 3200 bar saakka,jos sen taitaa.
        Jos aseessasi on noin 670 mm pitkä piippu voisi ehkä parempi ruutivaihtoehto olla Vihtavuoren N 160 tai jopa N 560 ruuti 10 g luodeille.
        Jos parempaa ohjetta ei löydy voisit ehkä käyttää ohjenuorana Vihtavuoren ohjetta 7x57R panosten lataamiseen, hylsyn ruutitilavuus on suurinpiirtein sama kuin 7x53R hylsyssä.


      • Sulle.,
        Hirvensurma kirjoitti:

        Eipä ole Paanasen kirjassa ohjetta 7x53R panosten lataamiseen. Timo Hyytisen Jälleenlataajan käsikirjasta löytyy Sakon 10,0 g luodille ohje: Ruuti Vihtavuori N 140, lataus 2,45 g/37,8 gr. Lähtönopeus 740 m/s ja paine 2800 bar. Lataus ei ole vielä maksimi koska paineen voi nostaa 3200 bar saakka,jos sen taitaa.
        Jos aseessasi on noin 670 mm pitkä piippu voisi ehkä parempi ruutivaihtoehto olla Vihtavuoren N 160 tai jopa N 560 ruuti 10 g luodeille.
        Jos parempaa ohjetta ei löydy voisit ehkä käyttää ohjenuorana Vihtavuoren ohjetta 7x57R panosten lataamiseen, hylsyn ruutitilavuus on suurinpiirtein sama kuin 7x53R hylsyssä.

        Nyt tuli ne tiedot jota kaipasin. Kiitos


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe