Itse

lataamaan

Suositelkaa jotain kirjaa jossa olisi selvitelty eri ruudit, nallit, lataus määrät, luodin nopeudet eri latauksilla ja niin edelleen. Tarkoitus olisi alkaa ladata patruunoita itse. Mieluimmin opiskellen tekniikan, enkä kokeilun ja erehtymisen kautta.
Miten paljon voi latausvälineitä tehdä itse, kun on hyvät mittalaitteet ja työstökoneet käytettävissä?

5

1246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fbfdfdnfbdbnzf

Jaa-a? Mikä Kaliiberi?

• luodikko

Kyseessä 7x53R, johon ei enää saa patruunoita. Olen supistanut 7.62 hylsyjä, ja onnistunut mielestäni hyvin, koska osumissa ei eroja verrattuina alkuperäisiin. Joulet riittävät hirvellekin 10.1g luodilla ja 2.5g latauksella. Kyseiset hirvipatruunat on ladattu N16 ruudilla. Mikä olisi sopivin ruuti 10.1 g luodille? On varmaan lukijoita joilla on tästäkin omia kokemuksia.

• 17+7

http://www.esapaananen.fi/

Tuo on mielestäni paras kotimainen jälleenlatausopas.

Latausprässi on sellainen jonka voisi tehdä itse jos on kunnon välineet. Kannattaa laskea kuinka paljon uhraa omaa aikaansa tekemiseen verrattuna valmiina ostettuun. Ne ei ole kovin kalliita. Hylsytrimmeri on myös sellainen jonka voisi tehdä itse. Holkit ovat aika vaikeat tehdä normivälineillä mutta jos työkalut on kuin asesepällä niin miksei sekin onnistu. Paras tulos saadaan kun aseen patruunapesä ja latausholkki tehdään samalla kalvaimella, mutta tämä on silloin kun tarvitaan huipputarkkuutta.

• Eipä ole Paanasen kirjassa ohjetta 7x53R panosten lataamiseen. Timo Hyytisen Jälleenlataajan käsikirjasta löytyy Sakon 10,0 g luodille ohje: Ruuti Vihtavuori N 140, lataus 2,45 g/37,8 gr. Lähtönopeus 740 m/s ja paine 2800 bar. Lataus ei ole vielä maksimi koska paineen voi nostaa 3200 bar saakka,jos sen taitaa.
        Jos aseessasi on noin 670 mm pitkä piippu voisi ehkä parempi ruutivaihtoehto olla Vihtavuoren N 160 tai jopa N 560 ruuti 10 g luodeille.
        Jos parempaa ohjetta ei löydy voisit ehkä käyttää ohjenuorana Vihtavuoren ohjetta 7x57R panosten lataamiseen, hylsyn ruutitilavuus on suurinpiirtein sama kuin 7x53R hylsyssä.

• Sulle.,
        Hirvensurma kirjoitti:

Eipä ole Paanasen kirjassa ohjetta 7x53R panosten lataamiseen. Timo Hyytisen Jälleenlataajan käsikirjasta löytyy Sakon 10,0 g luodille ohje: Ruuti Vihtavuori N 140, lataus 2,45 g/37,8 gr. Lähtönopeus 740 m/s ja paine 2800 bar. Lataus ei ole vielä maksimi koska paineen voi nostaa 3200 bar saakka,jos sen taitaa.
        Jos aseessasi on noin 670 mm pitkä piippu voisi ehkä parempi ruutivaihtoehto olla Vihtavuoren N 160 tai jopa N 560 ruuti 10 g luodeille.
        Jos parempaa ohjetta ei löydy voisit ehkä käyttää ohjenuorana Vihtavuoren ohjetta 7x57R panosten lataamiseen, hylsyn ruutitilavuus on suurinpiirtein sama kuin 7x53R hylsyssä.

Nyt tuli ne tiedot jota kaipasin. Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      136
      6228
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4396
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2888
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      59
      2871
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1885
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1544
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1456
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      37
      1447
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      31
      1261
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1161
    Aihe