kaura vai prix

poniriding

voiko koko kauran vaihtaa ponin ruokinnassa prixiin vai onko niillä suurikin vaikutus ero?

1

673

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agrologi AMK

Kauran ja prixin energia ja valkuaisarvossa ei ole isoa eroa, joten sen puolesta vaihto käy yleensä hyvin. Merkittävin ravitsemuksellinen ero on tärkkelyspitoisuudessa. Kaura sisältää runsaammin tärkkelystä, joka voi näkyä isoina annoksina ponin kavioissa (krooninen- ja akuuttikaviokuumeriski), prixin tärkkelyspitoisuus on matalampi, joten riski pienempi. Tosin yleensä harrastehevosilla riskiä ei juurikaan ole, koska väkirehuannokset jää niin pieniksi.

Toinen merkitävä ero on kivennäiset. Prix sisätää tarvittavat peruskivennäiset, kauran kanssa on aina syötettävä jotain yleiskivennäistä. Tietenkin Prixin etuna on myös tasalaatuisuus, kun taas kaura on keskimäärin hiukan edullisempaa.

Muista tarkistaa myös ruokinnan annostus. Prixiä ja kauraa tarvitaan suunnilleen yhtä paljon kiloissa, mutta litroissa määrä ei ole sama. Tarkista siis paljonko päivän kaura-annos painaa ja anna Prixiä sitten saman painon verran. Muista myös siirto vähitellen (ekana päivänä muutama murunen prixiä ja loput kauraa, seuraavana vähän enemmän Prixiä jne. kunnes annos on vaihtunut kokonaan Prixiin 1-2vk päästä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1957
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1706
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1421
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      75
      1098
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      26
      1004
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe