Pökäskää ny ulos se " Pravuuri ruoka ", mikä osaatte tehdä parhaiten... Vain yksi ruoka sallitaan yhdeltä "Nimmarilta", mut muuta huulen heittoo ei ole kielletty.. No, enintään kolme paremmuus järjestyksessä...
Tämä kysely sisältää myös naisten ruuanlaiton, joten eikun tekstiä pukkaamaan..
Aloitus siksi uroksille, koska kuvittelevat olevansa parempia, kun me nais immeiset.. Heh, heh...
Uros kokki...
94
758
Vastaukset
- Adria
Tota noin. No, maustaminen on oikeastaan kaiken ruoan valmistuksen aa ja oo. Melkein mistä vaan saa maittavaa hyvin maustamalla, vaikka vessapaperirullasta. Ulkona joskus syödessäni kiinnitän huomiota esimerkiksi vihannesten makuun, tai niiden mauttomuuteen. Vihannesruokia duunaankin mielelläni ja esimerkiksi kasvisgratiini omatekemänä on aikas kutaa, vaikka itse sanonkin.
Saat kymmenen bointsia, kun aloitit kasvis ruuasta. Kuvittelin ettei miehet varsinkaan koske paljon kasviksiin vaan paksuihin lihapihveihin..
Tulee vesi kielelle, kun ajettelee Kasvisgratiineja. Ne on helppo tehdä ja ovat maukkaita. Tuli tuossa mieleeni etten itse ole tehnyt niitä useampaan vuoteen. Pitäis aloittaa uudestaan se buumi...- Adria
Sirmu kirjoitti:
Saat kymmenen bointsia, kun aloitit kasvis ruuasta. Kuvittelin ettei miehet varsinkaan koske paljon kasviksiin vaan paksuihin lihapihveihin..
Tulee vesi kielelle, kun ajettelee Kasvisgratiineja. Ne on helppo tehdä ja ovat maukkaita. Tuli tuossa mieleeni etten itse ole tehnyt niitä useampaan vuoteen. Pitäis aloittaa uudestaan se buumi...Mulla on vaan paha tapa käyttää niissä vähän liikaa noita lihotusaineita, juustoa ja kermaa/maitoo. Elikkä lopputulema on tuhtia tavaraa.
Adria kirjoitti:
Mulla on vaan paha tapa käyttää niissä vähän liikaa noita lihotusaineita, juustoa ja kermaa/maitoo. Elikkä lopputulema on tuhtia tavaraa.
Kunnon kokit eivät pihistele voita eikä kunnon kermaa sillä niistä saa kunnon aromin, maun... Syö välillä keveämmin ja sit kun haluaa todella maittavaa ruokaa, turhaa siinä on rueta kaloreita laskemaan...
- poronkäräytys
Sirmu kirjoitti:
Tulee vesi kielelle, kun ajettelee Kasvisgratiineja. Ne on helppo tehdä ja ovat maukkaita. Tuli tuossa mieleeni etten itse ole tehnyt niitä useampaan vuoteen. Pitäis aloittaa uudestaan se buumi...Mutta nämä kasvisgratiinit ovat monesti tuhdimpia ja epäterveellisempiä, kuin esim broilerpihvi salaatti!
Gratiiniin tulee oleellisena osana vankka kerros juustoa, mikä nostaa ruuan kalorimäärää oleellisesti!
Tarkoitus ei ole olla ilonpilaaja - kunhan muistutin tosiasioista. (Mitä tällä keskustelunaloitukella ei edes tavoiteltu!)
Vittuako mää täällä kritisoin.
eikun syömään!
- ...
ja kuten aina kysyttäessä: Rössöpotut.
Mutta tota "heh heh" osastoa pitää sen verran kommentoida, että luetteleppas nopeesti kymmenkuntakaan tunnettua suomalaista kokkia, ei niitä ainakaan missään mainita, eikä sellasia ole edes telkkarin kokkausohjelmissa kuin se yks lihava permanenttipää, joka aina tekee jotain karseita murkinoita, oisko jonkin tuotantoyhtiön pomon eukko :DDD
=DW=Kunnon perinne ruokaa..
Ps. Tämä on jo kolmas kerta, kun vastaan tähän.. Yhteys pätkii varmaan: lähetän, mut se ei vaan ilmaannu ketjuun...- kyssäriassari
jossa vielä myydään veripalttua?
Aika harvnaista nykySuomessa. kyssäriassari kirjoitti:
Aika harvnaista nykySuomessa.Melkein joka kaupasta.. Luulisin...
- ...
kyssäriassari kirjoitti:
Aika harvnaista nykySuomessa.Mutta pakastin on keksitty. Mulla on tälläkin hetkellä rössyä pakkasessa muutama pala. Pitää aina mökillä käydessä ostaa kaupasta Kylmäsen rössöä, sitä kun tsadissa ei ole myynnissä edes stokkalla. Oulunseudulla sitä saa periaatteessa kaikista kaupoista. Se on muuten pirun hyvää ihan leipänä. Verileipää en ole saanut sen jälkeen kun kotona viimmeks teurastettiin. Sitä kai ei valmisteta myyntiin ollenkaan.... Pitäs joskus kokeilla. Mun mielestä ihan perushiivaleipä, jossa nesteenä veri.
=DW=
Melkosen hyvä olen Helmi-puuronkeitossa. Siinä tarvii olla notkea ranneliike ja muutenkin vahvat lihakset, ettei puuro jämähdä yhdeksi mötikäksi kattilan pohjalle, niin kuin se varsinkin ensalkuun hentoisemmilta naisilta tuppaa tekemään. Jos niin käy, on parasta juoda se lilluva maito juomalasista ja syödä se puuromötikkä veitsellä ja haarukalla.
Vai niin pakkaa käymään " Hentoisilla, tietämättömillä nais immeisillä ". Voipi olla, koska en oikein tunne koko " Helmipuuroa" taitaa olla vähän visaisempi juttu, kun tommosen laitoit...
Mitkähän olisi omasta ja muiden mielestä paras sapuska. En nyt tähän hätään keksi kuin yhden : Hirven lihasta tehty " Jauhelihakastike ". Sitä ovat kehuneet kymmeniä vuosia, mut kaikista lihoista se onnistuu yleensä aina..
Avaan koneen yleensä vasta nukkumaan ruetessa, niin kaikki herkulliset keskustelut on käyty jo läpi päiväs aikaan.. Onhan se päivä vielä huomennakin...- Meriläinen
Kaalilaatikko on se mitä naapuritkin aina odottaa mun tekevän.
Systeri kun tulee kylään saan aina sitä väsätä ja kyllä itekin tykkään siitä.
Mulla sen teko on pitkäaikainen ja rakkaudella tehty juttu.- Adria
Kaalilootaa ja puolukkahilloo. Jess!
Tykkäätkö säätää sen enemmän makeaksi, makeaksi tai vähemmän makeaksi. - Meriläinen
Adria kirjoitti:
Kaalilootaa ja puolukkahilloo. Jess!
Tykkäätkö säätää sen enemmän makeaksi, makeaksi tai vähemmän makeaksi.Aika makeesta tykkään ja siinä käytän hunajaa.
Puolukkahillo, ilman muuta. - Adria
Meriläinen kirjoitti:
Aika makeesta tykkään ja siinä käytän hunajaa.
Puolukkahillo, ilman muuta.Ai hunajalla, katos. Minä perinteisesti siirapilla. Testaan ton hunajan ens kerralla. Kiitos vinkistä.
- Meriläinen
Adria kirjoitti:
Ai hunajalla, katos. Minä perinteisesti siirapilla. Testaan ton hunajan ens kerralla. Kiitos vinkistä.
Mulla on kaikki makeutus korvattu hunajalla, sokerit ja siirapit kaikki.
Ostan yleensä hunajan vielä täältä mahdollisimman läheltä, tuottajilta suoraan. - Adria
Meriläinen kirjoitti:
Mulla on kaikki makeutus korvattu hunajalla, sokerit ja siirapit kaikki.
Ostan yleensä hunajan vielä täältä mahdollisimman läheltä, tuottajilta suoraan.No sitte sä oot aika makee mimmi.
- Meriläinen
Adria kirjoitti:
No sitte sä oot aika makee mimmi.
Hmmmm. Dee dee
Tässä tosiaankin tulee nälkä, kun ajatteleekaan näitä ihania ruokia..
On vuosia kun viimeksi itse tein " Kaalilaatikkoa " se kun on, niin hirveän suuri töistä ja aikaa vievää..- Meriläinen
Sirmu kirjoitti:
Tässä tosiaankin tulee nälkä, kun ajatteleekaan näitä ihania ruokia..
On vuosia kun viimeksi itse tein " Kaalilaatikkoa " se kun on, niin hirveän suuri töistä ja aikaa vievää..Valmiina ostetut on sellaista vesimäistä mössöä, kerran ostin kun teki mieli muttei ollut olevinaan aikaa sen tekoon, jäi viimeiseksi kerraksi.
Meriläinen kirjoitti:
Valmiina ostetut on sellaista vesimäistä mössöä, kerran ostin kun teki mieli muttei ollut olevinaan aikaa sen tekoon, jäi viimeiseksi kerraksi.
Ennen on syömättä koko kaalilaatikkoa, kun ostaa valmiin eineksen.
- Mammamia!
lihapullien voittanutta ei ole! Siis minä osaan tehdä lihapullista tosi herkullisia, vaikka maistuvat joka kerta vähän erilaiselta. Johtuneko siitä kun resepti on improvisaatio ja vaihtelee mielialan mukaan.
Kotipizza myös onnistuu, vaikka sen tekemiseen kuluu muutama tunti....- Marlyn.
on tosi helppo tehdä,eikä tarvitse tehdä mitään rasvaista löllöä,reippaasti vaan vihanneksia mukaan ja hyvät mausteet,se on siinä!
No-makaroonilaatikko tietty juustoliemellä,rakuunaa ja silleen,nam. - Meriläinen
Oletkos homejuustolla maustanut, on muuten hyvää.
- Adria
Sun pizza on varmaan tosi omaperäinen jos saat muutaman tunnin sen valmistamiseen kulumaan.
- Mammamia!
Meriläinen kirjoitti:
Oletkos homejuustolla maustanut, on muuten hyvää.
suhteen olen kranttu. Ei maistu home- eikä parmesaanijuusto. :( Olen yrittänyt opetella, mutta ei vaan jostain syystä ole makuuni...sääli.
Muut meidän perheessä tykkäävät kaikista juustoista. Ja itse tehtyjä nam... Paistatko ne pannulla levyllä vai uunissa ?. Itsellä tulee tehtyä yksi uunipannullinen ja helppo paistaa kuumassa uunissa..
- Mammamia!
Adria kirjoitti:
Sun pizza on varmaan tosi omaperäinen jos saat muutaman tunnin sen valmistamiseen kulumaan.
Käy ostamassa hiiva, tee taikina, päällystä, syö, siivoa keittiö ja tiskaa astiat. Tot. n. 3-4 tuntia.
- Mammamia!
Sirmu kirjoitti:
Ja itse tehtyjä nam... Paistatko ne pannulla levyllä vai uunissa ?. Itsellä tulee tehtyä yksi uunipannullinen ja helppo paistaa kuumassa uunissa..
siis neljälle hengelle, paistan valurautapannussa. Mutta isommalle porukalle kypsennän pullat, levyllä ruskistamisen jälkeen, uunissa. Puuteroin vähän lisää mausteita lihapullien päälle ennen uuniin panoa.
Mammamia! kirjoitti:
siis neljälle hengelle, paistan valurautapannussa. Mutta isommalle porukalle kypsennän pullat, levyllä ruskistamisen jälkeen, uunissa. Puuteroin vähän lisää mausteita lihapullien päälle ennen uuniin panoa.
Täytyypi kokeilla seuraavalla kerralla, kun teen. En ole koskaan kuullutkaan, et uuniin pantaessa vielä maustetaan päältä..
Oikealla pannulla tietty tulee parhaimmat ja sillä jos ruskistaa pinnan ennen uunia, mut olen nykyään ruennut oikomaan pitkäkestoista ruuan laittoa vaikka makuhan siitä kärsii hieman...
Alkaa olla. Kupillinen, kuumaa höyryävää, hieman sokerilla maustettua uni-juomaa.. Hypätä peiton alle ja herätä uuteen aurinkoiseen aamuun..
Palaillaan palstalla..
Hyviä öitä teille kaikille :)- Mammamia!
yötä sinulle ja rauhallista heräämistä huomisaamuun!
- mannamia
Ihana pottumuusi puikuloista ja poronkäristys, kanssa puolukkahillon. Se, jos mikä, vie kielenkin muassaan.
Käristykseen kunnon voita, silloin sitä ei mikään voita.
- Anjaniina
on muiden ihmisten mielestä minun bravuurini, itse arvostaisin korkeammalle, hirvipihvin sherrykastikkeessa.
Saiskos muuten Adrialta tuon kasvisgratiinin ohjeen?- Adria
Kukka- parsa- ja kyssäkaalia, porkkanaa. Paprikaa väriä antamaan kuin myös pikkusia lohkoja fenkolia mausteeksi. Purjoo tai tavallista sipulia, tai molempia.
Käytän pikkusen ensin pannulla noita sipuleita, paprikaa ja fenkolia.
Keitän kaalit ja porkkanat isoina lohkoina suola-kasviliemessä puolikypsiksi ja sitten kaikki heinät vuokaan. Päälle pikkusen sokeria, valko- ja mustapippuria, kirveliä ja provence-maustetta. Auramurua ripotellen maun mukaan. Suolaa suhteessa auramuruun, ettei tule liian tönkköä.
Voinokare kasariin ja jauho siihen sekoittaen. Maitoa ja kasvilientä joukkoon hillittömästi hämmentäen ja emmentaalia sekaan. Sitten sopivaa sakeutta hakemaan. Googlaa vaikka noi gratiinikastikeen ainesosat ja suhteet ja sitä sitten säätämään mieleisekseen.
Kastike vihannesten päälle ja vielä emmental-raastetta ja pikkusen paprikajauhetta. Uuniin pariinsataan asteeseen noin puoleksi tunniksi tai hieman yli. Se on siinä, eikun kaunis kattaus valmiiksi ja punkkupullo auki. - Sol57
Adria kirjoitti:
Kukka- parsa- ja kyssäkaalia, porkkanaa. Paprikaa väriä antamaan kuin myös pikkusia lohkoja fenkolia mausteeksi. Purjoo tai tavallista sipulia, tai molempia.
Käytän pikkusen ensin pannulla noita sipuleita, paprikaa ja fenkolia.
Keitän kaalit ja porkkanat isoina lohkoina suola-kasviliemessä puolikypsiksi ja sitten kaikki heinät vuokaan. Päälle pikkusen sokeria, valko- ja mustapippuria, kirveliä ja provence-maustetta. Auramurua ripotellen maun mukaan. Suolaa suhteessa auramuruun, ettei tule liian tönkköä.
Voinokare kasariin ja jauho siihen sekoittaen. Maitoa ja kasvilientä joukkoon hillittömästi hämmentäen ja emmentaalia sekaan. Sitten sopivaa sakeutta hakemaan. Googlaa vaikka noi gratiinikastikeen ainesosat ja suhteet ja sitä sitten säätämään mieleisekseen.
Kastike vihannesten päälle ja vielä emmental-raastetta ja pikkusen paprikajauhetta. Uuniin pariinsataan asteeseen noin puoleksi tunniksi tai hieman yli. Se on siinä, eikun kaunis kattaus valmiiksi ja punkkupullo auki.tuon fenkolin kun mainitsit (lempi kasvis tai onko tuo nyt vihannes...niin minunkin) todella upea aromi siinä...Oletko Adria koskaan kokeillut tälläista kuin Gratinoidut fenkolit....eli Italiasittain sitten hienosti kuin Finocchi gratinati...(Friidu itse italaisen keittiön ihailija).;)) herkkupeppu mikä herkkupeppu.....nämä kun gratinoidaan valkokastikkeessa...siis aivan mainio tarjottava vaikka lihan tai kalan lisukkaana...myös...
tsau:Friidu - Adria
Sol57 kirjoitti:
tuon fenkolin kun mainitsit (lempi kasvis tai onko tuo nyt vihannes...niin minunkin) todella upea aromi siinä...Oletko Adria koskaan kokeillut tälläista kuin Gratinoidut fenkolit....eli Italiasittain sitten hienosti kuin Finocchi gratinati...(Friidu itse italaisen keittiön ihailija).;)) herkkupeppu mikä herkkupeppu.....nämä kun gratinoidaan valkokastikkeessa...siis aivan mainio tarjottava vaikka lihan tai kalan lisukkaana...myös...
tsau:FriiduEn ole kokeillu, mutta vaikuttas mielenkiintoiselta. Kätketkö aniksen makua miten, vai annatko vaikuttaa valtoimenaan.
Siitähän voi tehdä mielensä mukaan, mitä kasviksia tai juureksia haluaa käyttää jopa hedelmiä. Mausteet on sitten tekijästä kiinni. Joku laittaa vain hieman suolaa, mut siinä voi käyttää myös mielikuvitusta : Ragunaa, oregaanoa, anista,basilikaa ja erillaisia yrttimausteita, grillaus ja yleis mausteita yms...
No, mun bravuuri on wieninleike tai sveitsinleike. Mieskin sen tunnustaa, ja siksi hän hakkaa pihvit ja mä paistan ja maustan. Sekä teen maustevoin. Ostetaan iso köntsä lihaa kerralla ja sit naapurit luulee, et taas niillä on remontti.
Yks ihana on myös vihreä Pestopossu. uunissa paistettua possua pestolla ja leipäkuutioilla. Siihen siis paahdetaan leipää myös ja kuutioidaan vuokaan peston sekaan.- Adria
Wieninleike on myös mun makuuni, koska en tykkää punaisesta lihasta, ainakaan lautasella. Anjoviksen ja kapriskokkareet jätän myöskin väliin.
Kivan rapsakka kuori ja maukasta muhennosta. Jess! Adria kirjoitti:
Wieninleike on myös mun makuuni, koska en tykkää punaisesta lihasta, ainakaan lautasella. Anjoviksen ja kapriskokkareet jätän myöskin väliin.
Kivan rapsakka kuori ja maukasta muhennosta. Jess!Sit sä tykkäisit varmaan tästäkin. Tän ohjeen muunnan siten, että file 800g, 2x 180g prk pestoa, 200g valkosipulioliiveja (tai vain tavallisia oliiveja jos ei haluta valkosipulia) Plus paahdettuja leipäkuutioita runsaasti fileen ypärille oliivien kera. Filettä en sido mitenkään vaan teen valmiita viiltoja poikkipäin, kuin anokseksi valmiiksi. Peston, oliivit ja lepäkuutiot laittelen vaan vuokaan fileen ympärille vapaasti. Ja tavalliset kuoritut keitetyt perunat.
Tosi helppo valmistaa, mut aika kallis ruoka, maksaa noin 13-15 euroa vuoallinen ja riittää noin 4-6 annosta. Pestoa saa halpaa ja kallista, kallista en ole kokeillut ihan halvimmasta päästä olen ostanut. Kiva juhlaruoka ja sopii pääsiäiseksi kun on vihreetä.miljoona kirjoitti:
Sit sä tykkäisit varmaan tästäkin. Tän ohjeen muunnan siten, että file 800g, 2x 180g prk pestoa, 200g valkosipulioliiveja (tai vain tavallisia oliiveja jos ei haluta valkosipulia) Plus paahdettuja leipäkuutioita runsaasti fileen ypärille oliivien kera. Filettä en sido mitenkään vaan teen valmiita viiltoja poikkipäin, kuin anokseksi valmiiksi. Peston, oliivit ja lepäkuutiot laittelen vaan vuokaan fileen ympärille vapaasti. Ja tavalliset kuoritut keitetyt perunat.
Tosi helppo valmistaa, mut aika kallis ruoka, maksaa noin 13-15 euroa vuoallinen ja riittää noin 4-6 annosta. Pestoa saa halpaa ja kallista, kallista en ole kokeillut ihan halvimmasta päästä olen ostanut. Kiva juhlaruoka ja sopii pääsiäiseksi kun on vihreetä.Resepti unohtui.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/134329/Oliivi pestopossumiljoona kirjoitti:
Sit sä tykkäisit varmaan tästäkin. Tän ohjeen muunnan siten, että file 800g, 2x 180g prk pestoa, 200g valkosipulioliiveja (tai vain tavallisia oliiveja jos ei haluta valkosipulia) Plus paahdettuja leipäkuutioita runsaasti fileen ypärille oliivien kera. Filettä en sido mitenkään vaan teen valmiita viiltoja poikkipäin, kuin anokseksi valmiiksi. Peston, oliivit ja lepäkuutiot laittelen vaan vuokaan fileen ympärille vapaasti. Ja tavalliset kuoritut keitetyt perunat.
Tosi helppo valmistaa, mut aika kallis ruoka, maksaa noin 13-15 euroa vuoallinen ja riittää noin 4-6 annosta. Pestoa saa halpaa ja kallista, kallista en ole kokeillut ihan halvimmasta päästä olen ostanut. Kiva juhlaruoka ja sopii pääsiäiseksi kun on vihreetä.En tiedä, mutta kaikki pitävät tai ainakin lähes kaikkai oliiveista. Harmikseni minä en, siltikin voin valmistaa niitä sisältäviä ruokia, mut jätän kokonaisuudesta syömättä oliivit...
Kaikenkaikkiaan naudan sisäfile pihvit ovat suosikkini, mut miinuksena kalleus.. Pihvin päälle kun räppää sienikastikkeen ja parsaa sekä perunoita. Punaviiniä ja hyvä jälkiruoka kaiken kukkuraksi.. Ompa onnellinen olotila sen jälkeen...Sirmu kirjoitti:
En tiedä, mutta kaikki pitävät tai ainakin lähes kaikkai oliiveista. Harmikseni minä en, siltikin voin valmistaa niitä sisältäviä ruokia, mut jätän kokonaisuudesta syömättä oliivit...
Kaikenkaikkiaan naudan sisäfile pihvit ovat suosikkini, mut miinuksena kalleus.. Pihvin päälle kun räppää sienikastikkeen ja parsaa sekä perunoita. Punaviiniä ja hyvä jälkiruoka kaiken kukkuraksi.. Ompa onnellinen olotila sen jälkeen...Ja tohon mun ohjeeseen kannattaa lisätä vielä pekonia myös niin tulee vielä parempaa. Parsa on muuten minunkin suosikkivihannes, joskus syön suoraan tölkistä säilöttyjä suolaisia vihreitä parsoja sellaisenaan.
Jos niiden kuumentamista ei hyväksytä niin sitten kotitekoista ( riittävästi muhinutta ) hapankaalia ja ryynimakkaroita uunivuokaan.
Mukana ehkä kermaviilistä maustettu kastike.
Jokos tuli pravuuria.
Vakavasti sanoen, eihän yhtä pravuuria voi nimetä.
Muuttujia on liikaa!
Vuodenaika, tilanne, syöjät, tarkoitus, edellisinä päivinä syödyt pöperöt jne.En nimittäin ole koskaan syönyt hapankaalia enkä ryynimakkaroita, kerma viili kastikkeita kylläkin..
Taitaa olla jonkun alueen perinne ruokaa... Luulisin ? .Sirmu kirjoitti:
En nimittäin ole koskaan syönyt hapankaalia enkä ryynimakkaroita, kerma viili kastikkeita kylläkin..
Taitaa olla jonkun alueen perinne ruokaa... Luulisin ? .Harrastan ruuan laittoa enkä voi nimetä mitään bravuuriani.
Asiaan vaikuttavia muuttujia on liian paljon.
Tuo hapankaali/ryynäri (bratwurst on parempi vaihtoehto) pottu tuli mieleeni helppoudessaan.
Ei vaadi valmistelua, vaivannäköä eikä luovaa mielikuvitusta.
Hapankaalin valmistus käy kuntoilusta.
Kaupan hapankaalit ovat keskentekoisia.
Silppuan ja suikaloin syksyisin 7 - 10kg kaalia, jyskytän puunuijalla mössöksi (neste irtoaa). Saavin pohjalle laitan yhden suuren kaalinpään muhimaan kääryletarpeiksi.
Kaalimössö päälle suolan ja joskus porkkanaviipaleiden ja katajanmarjojen kera.
Riittävä aika muhimiseen ja sitten kylmäkellariin.
Olisikohan tämä se bravuuri?
Ei kai! Liian helppoa tämäkin.laiska-lasse kirjoitti:
Harrastan ruuan laittoa enkä voi nimetä mitään bravuuriani.
Asiaan vaikuttavia muuttujia on liian paljon.
Tuo hapankaali/ryynäri (bratwurst on parempi vaihtoehto) pottu tuli mieleeni helppoudessaan.
Ei vaadi valmistelua, vaivannäköä eikä luovaa mielikuvitusta.
Hapankaalin valmistus käy kuntoilusta.
Kaupan hapankaalit ovat keskentekoisia.
Silppuan ja suikaloin syksyisin 7 - 10kg kaalia, jyskytän puunuijalla mössöksi (neste irtoaa). Saavin pohjalle laitan yhden suuren kaalinpään muhimaan kääryletarpeiksi.
Kaalimössö päälle suolan ja joskus porkkanaviipaleiden ja katajanmarjojen kera.
Riittävä aika muhimiseen ja sitten kylmäkellariin.
Olisikohan tämä se bravuuri?
Ei kai! Liian helppoa tämäkin.Kyl tuo tuntuu, niin suuri tekoiselta etten taida ihan itselleni rueta värkkään tuollaista. Sitähän tulee niin paljon, jotta on ainakin 2:deksi vuodeksi..
En ole ikinä vielä saanut " Hapankaali ohjetta ", mut nyt sain senkin.
Kiitti...
- Heikunkeikku
En nyt ala huuliani nakkelemaan minekään, työpäivä edessä ja kaikkea. Mutta kättä voin paiskata sinun kanssasi ja muitten palstalaisten ja sillä tavalla toivottaa Teille mitä mainiointa alkavaa viikonloppua.
Yksi ruokalaji per nimmari. Hmmm.... peräti vaikeaa mainita jotakin erityistä, koska paljon riippuu, onko kyse arkiruuasta, juhlaruuasta vai oikein Juhla-juhlaruuasta.
Ylipäätään kastikkeet ovat minun heiniäni.
Mainitsen nyt ruokalajiksi Paellan. Ja nimenomaan saaressa muurinpohjapannulla tehtynä. Tekemiseen vierähtää aikaa enempi, kuin kaks tovia. Siihen kuuluu seurustelua ja ruuan "analysointeja" ja tuoksujen vetämisiä nenää apuna käyttäen, kohti niskavilloja. Oikea ajoitus eri ruoka-aineitten sullomisessa yhteen. Ettei kaikki ole vain samanlaista yli-pehmeää mömmöä.
Ruuan tekeminen ja nauttiminen on minulle semmosta Niin suurta nautintoa, että ihan hui sanon.
Ja jos haluaa, että kaikki on 100%:sta, niin kattaminen ja sen semmoset kuuluu ehdottomasti tärkeänä asiana mukaan.- poronkäräytys
Sun paella tehdään?
Jossain ohjelmassa oli ihan oleeellista, että paellaa ei saanut juuri sekoitella!
Eli pohjaan piti jäädä sellanen "karsta" Ite en oikein ole sähköliedellä paellan kanssa onnistunut.
Se vaan vääntyy sellaseks risotoks. :-(
kateeks kyllä käy ihmisiä, jolla on kunnon luonnonkeittiö!! meikäreikä köyhänä miehenä joutuu
tyytymään kerrostalon sähkölieteen, vaikka kaikenmaailman rosvonpaistit ym. maassakypsennetyty herkut kiinnostaisivat!!
Takavuosien tv-kokko "Kiit Floid" teki kaikenlaiosta herkkua esim. banaaninlehteen käärittynä maassakypsennettynä.
NAM! Mökillä on iso muurinpohjapannu, joka kannetaan hyvällä ilmalla ulos kivien päälle rantaan ja sytytämme halot sen alla. Siinä on tullut tehtyä enempi perinteistä ruokaa eikä esim. paelaa...
- Heikunkeikku
poronkäräytys kirjoitti:
Sun paella tehdään?
Jossain ohjelmassa oli ihan oleeellista, että paellaa ei saanut juuri sekoitella!
Eli pohjaan piti jäädä sellanen "karsta" Ite en oikein ole sähköliedellä paellan kanssa onnistunut.
Se vaan vääntyy sellaseks risotoks. :-(
kateeks kyllä käy ihmisiä, jolla on kunnon luonnonkeittiö!! meikäreikä köyhänä miehenä joutuu
tyytymään kerrostalon sähkölieteen, vaikka kaikenmaailman rosvonpaistit ym. maassakypsennetyty herkut kiinnostaisivat!!
Takavuosien tv-kokko "Kiit Floid" teki kaikenlaiosta herkkua esim. banaaninlehteen käärittynä maassakypsennettynä.
NAM!Voi, mitäs minä tästä ketjusta löysinkään. Löysin minulle tulleen vastauksen. Mitäpäs täs muuta, kuin vastausta vääntämään.
Herttileijaa, Karstamainen mömmö pohjassa ei saa minun kieleni nystyröihin muodostumaan herahtavaa vedenkokoontumista. Suorastaan kieleni kuivuu kasaan. Minulla on nyt kaksi pikkukieltä. Kurkun perällä se oikea pikku roikkuva ja sitten oikean kielen pieni jäännös myöskin kurkun perällä. Onneksi täällä ei asu muita ihmisiä, eikä tarvitse yrittää muodostaa sanoja. Sormeni toimivat, jotenkuten. Paitsi sormenpäät alkavat olemaan, kummallista kyllä, arat ja lähes nahattomat. :)
Joskus vuonna ennen ajanlaskun alkua, kun täältä kotomaasta ei vielä saanut ostaa semmosta kaasupyörylä vehjettä, jonka päälle asetetaan muurinpohjaplätykkä, niin löysimme, kuin Aarteen Puerto de la Cruzista semmosen "keittimen". Raahasimme sen tänne Suomeen ja saareen.
Lämmön voi säätää juuri sopivaksi ja karstamaisia juttuja ei pääse muodostumaan. Myös muurinpohjaplätyt onnistuvat aivan hirvittävän hyvin ja saan niistä paperinohuita herkkuja, eikä pala pohjaan.
Nuotion äärellä teen loimulohta, ah miten ihanaa. Sitten halsterissa kans kalaa tai jotakin muuta.
Ulkokeittiö on minulle sopiva keittiö. Aivan kuten myöskin ulkokylpyhuone. Niitä ei voita mikään. - Heikunkeikku
Sirmu kirjoitti:
Mökillä on iso muurinpohjapannu, joka kannetaan hyvällä ilmalla ulos kivien päälle rantaan ja sytytämme halot sen alla. Siinä on tullut tehtyä enempi perinteistä ruokaa eikä esim. paelaa...
Joo, käy se niinkin, että kivien päälle muurinpohjanpannun tällää, mutta se on vähän hankalaa, kun pitää kärppänä "muhinoida" sen tulen kanssa.
Suosittelen, mitä lämpimämmin, ellen peräti sanoisi, että mitä kuumimmin, että ostaisit sellaisen kaasujutun.
Keskellä pienempi ympyrä ja sitten muurinpohjapannun kokoinen isompi ympyrä, jossa vierivieressä reikiä.
Suloinen tulen lieska nuoleskelee pohjaa ja säätämällä sen sopivaksi, pannu suorastaan pröystäilee innokkaasti, koska tietää olevansa mitä ihanteellisin kypsymisalusta ruualle.
Kuumimmin suosittelen.
Kaikenlaisia ruokia teen sillä pannulla. Kuten possun ulkofilettä. Tap-tap-tap-tap lihanuijalla läpsytetään ja pläiskästään pannulle. Voita tietysti, himpun verran oliiviöljyä. Sitten aivan ihanaa on Kesäkurpitsa. Se leikataan levyiksi ja ruskistetaan pannulla, maustetaan suolalla, valkopippurilla ja rouhitulla mustapippurilla. Lopuksi juuston vinkale siihen hatuksi ja tosi hyvää herkkua tulee lautasen reunalle muiden syömisien ympäröimäksi.
Maissi, IHANAA. Siinä maissi ruskistuu juuri presiis sopivan krappevan hyväksi. Heikunkeikku kirjoitti:
Joo, käy se niinkin, että kivien päälle muurinpohjanpannun tällää, mutta se on vähän hankalaa, kun pitää kärppänä "muhinoida" sen tulen kanssa.
Suosittelen, mitä lämpimämmin, ellen peräti sanoisi, että mitä kuumimmin, että ostaisit sellaisen kaasujutun.
Keskellä pienempi ympyrä ja sitten muurinpohjapannun kokoinen isompi ympyrä, jossa vierivieressä reikiä.
Suloinen tulen lieska nuoleskelee pohjaa ja säätämällä sen sopivaksi, pannu suorastaan pröystäilee innokkaasti, koska tietää olevansa mitä ihanteellisin kypsymisalusta ruualle.
Kuumimmin suosittelen.
Kaikenlaisia ruokia teen sillä pannulla. Kuten possun ulkofilettä. Tap-tap-tap-tap lihanuijalla läpsytetään ja pläiskästään pannulle. Voita tietysti, himpun verran oliiviöljyä. Sitten aivan ihanaa on Kesäkurpitsa. Se leikataan levyiksi ja ruskistetaan pannulla, maustetaan suolalla, valkopippurilla ja rouhitulla mustapippurilla. Lopuksi juuston vinkale siihen hatuksi ja tosi hyvää herkkua tulee lautasen reunalle muiden syömisien ympäröimäksi.
Maissi, IHANAA. Siinä maissi ruskistuu juuri presiis sopivan krappevan hyväksi.Mutta en tiedä henk. koht kenenkään käyttäneen sellaista.. Vain paistinpannua ja kattilaa kylläkin...
Mökillä on jatkuvasti 2:si kaasupulloa: toinen hellassa ja toinen tohon-varressa, kun leivinuuni työntää muuten savut sisälle ( ennenkun se lämpiää ). Joten ostampa sellaisen ja vaihdan "tohosta" kaasuletkun siihen valurautaiseen pyöreään,varrelliseen vekottimeen. En tiedä sen oikeaa nimeä, mut luulen sinun tarkoittavan juuri kuvaamani kapistusta. Viime kesänä jostakin katsoin ja ei maksanut kuin n. 30 euroa.
- yks kottarainen
Mä kun en viitti kauheesti viettää aikaa ruuanlaitossa, kaikki pitäs tehdä mahdollisimman helposti, niin teen enimmäkseen uuniruokia. Parhaimmaksi kokeiluksi on osoittautunut Metvurstikiusaus, kilon pussi perunasipulisekoitusta, metvurstia kuutioina, pippuriseosta myllystä, aromisuolaa ja 4 desiä ruokakermaa sekaan ja uuniin. Siinä se.
- viivatiina
pari päivää sitten helppo ja hyvä =))
- yks kottarainen
Sirmu kirjoitti:
Kinkkukiusausta vaan metvurstikiusausta.. Empä ole totakaan maistanut koskaan...
Juu, nimenomaan metvurstikiusausta. Tuossa mun lähikaupassa myydään edullisesti metvursti ja kinkku "kantapaloja", niitä ostan ja pilkon noihin kiusauksiin.
Oletkos kuullut metvurstipannarista? Siinäkin helppo hiukopala. Teet vain normaalin pannaritaikinan, mutta et laita siihen sokeria kuin pienen ripauksen. Sitten sekoitat siihen (mutu periaatteella) perunasipuliseosta ja metvurstikuutioita sekä vähän pippuriseosta ja aromisuolaa. Seos leivinpaperin päälle uunipannulle ja paistetaan 200 asteessa kunnes kypsää ja kaunis väri pinnassa. yks kottarainen kirjoitti:
Juu, nimenomaan metvurstikiusausta. Tuossa mun lähikaupassa myydään edullisesti metvursti ja kinkku "kantapaloja", niitä ostan ja pilkon noihin kiusauksiin.
Oletkos kuullut metvurstipannarista? Siinäkin helppo hiukopala. Teet vain normaalin pannaritaikinan, mutta et laita siihen sokeria kuin pienen ripauksen. Sitten sekoitat siihen (mutu periaatteella) perunasipuliseosta ja metvurstikuutioita sekä vähän pippuriseosta ja aromisuolaa. Seos leivinpaperin päälle uunipannulle ja paistetaan 200 asteessa kunnes kypsää ja kaunis väri pinnassa.Aineksien perusteella siitä tulee " Pitsan voittanutta" luulisin.
Tulipa mieleen, et teen varsin ens pyhäajalle tollasen, ei mitenkään pääruuaksi vaan kahville muun makean sekaan suolaiseksi..
On niin pitkä pyhänseutu, et siinä ehtii mennä vaikka mitä...
Kiitti...Sirmu kirjoitti:
Aineksien perusteella siitä tulee " Pitsan voittanutta" luulisin.
Tulipa mieleen, et teen varsin ens pyhäajalle tollasen, ei mitenkään pääruuaksi vaan kahville muun makean sekaan suolaiseksi..
On niin pitkä pyhänseutu, et siinä ehtii mennä vaikka mitä...
Kiitti...Tuon pannarin voi pakastaakin jos ei kaikki mee kerralla "parempiin suihin" ja säilyy kyllä pari päivää hyvänä jääkaapissakin, lämmittää vaan mikrossa jos ei kylmänä halua syödä.
- sir...mu
yks.kottarainen kirjoitti:
Tuon pannarin voi pakastaakin jos ei kaikki mee kerralla "parempiin suihin" ja säilyy kyllä pari päivää hyvänä jääkaapissakin, lämmittää vaan mikrossa jos ei kylmänä halua syödä.
Eilen sitä, miten mahtaa säilyä pakasteessa jos haluaa tehdä ennakolta ja kauanko se on syötävää tekemisen jälkeen, mut en kehdannut enää vaivata sinua tällä asialla..
Hyvä kun luit ajatukseni ja kirjoitit ko. asiasta.. Kiitokset jälleen :)
En kehtaa rueta rekkautumaan mut. Terveisin : sirmu
nuorta kukkoa punaviinikastikkeessa. Alkuruoaksi tarjoan vaaleita paahdettuja leipäkuutioita sipulikeiton kera. Resepti on salainen.:-D)))))))))))))))))))))))
- viivatiina
minkä ikäinen se kukko on kun se sulle myydään =))
viivatiina kirjoitti:
minkä ikäinen se kukko on kun se sulle myydään =))
kauppahallin lihakauppiaan puheisiin, sillä sieltä en ole koskaan saanut moitittavaa tavaraa.:-D)))))))))))))))
paistetut banaanit kerma-vaniljakastikkeessa ja jäätelöä mansikkahillon kera. Vielä kaiken korvaa kahvi ja Calvados.
- kyssäriassari
nakuelämys.
Parsarisotto jälkiruuaksi?
Kyllä Teotwawki on nyt onnellinen.
- viivatiina
käytän niihin paljon kasviksia ja eri makuisia tomaattimurskia sekaan broilerin filesuikaletta tai possun filesuikaletta ja tietenkin ite leikattua uunissa kypsennän kasviksia vuoroin tuoreita vuoroin pakastettuja näihin käytän voita ja millon mitäkin mausteita kastikkeita en tee koskaan enkä oikeestaan keittojakaan kesäisin muurikalla tehty mössöpannukin on hyvää mutta yleensä teen ruuasta tulista makkaraa harvoin suomen kansallisvihannesta josta on tehty nyt myös grillimakkaraversio en koskaan.
Aikahelppo tehdä ja maku vain paranee seuraavaksi päiväksi. Nimittäin kun teen itselleni, lämmitän seuraavana päivänä mikrossa samaa ruokaa...
- -joopajoo
Kananmuna vatkataan, sekaan kourallinen kauraryynejä. Lisätään silputtu keltasipuli, 5-10 valkosipulin kynttä, suolaa 1 tl, huoneenlämmössä n. tunnin verran ollutta jauhelihaa esim. 400 g. (huoneenlämpöisenä imee mausteet paremmin). Annetaan maustua vielä n. puoli tuntia.
Kuumennetaan paistinpannu, muotoillaan märin käsin jauhelihataikinasta pihvit ja kiepautetaan pekoniviipale jokaisen pihvin ympärille renkaaksi. Paistetaan pannulla kypsäksi.
Tarjoillaan freesattujen vihannesten kanssa, lautaselle myös tuoresalaattiakin hieman. Ei perunaa, ei kastiketta, ei riisiä, ei makaroneja, ei siis mitään turhia lihottavia aineita, tekevät väsyneeksikin syömisen jälkeen. Ruokajuomaksi sopivat kaikki oluet, niin kotikaljat ja pilsnerit, kuin lagerit tai stoutitkin. Itse tykkään tsekkiläisestä tummasta oluesta rasvaisen ruuan kyytipoikana.
Tuon voi tehdä myös murekkeena uunissa kun tekee taikinasta yhden pitkän pitkon ja latoo sen päälle pekoniviipaleita.- syömään.
nopea helppo.
Jauhelihaa 400g, sula jauheliha vatkataan sähkövatkaimella muutama pyöräytys, näin saat ylimääräiset jänteet jäämään lihasta vatkaimeen.
Laita kulhoon kaksi munaa, 2,5-3,5 dl vettä, 4rkl korppujauhoa ja ranskalainen sipulikeitto, sekoita anna turvota.
Lisää jauheliha joukkoon muotoile pellille pötkylä ja paista 190 ast, noin tunti. Hyvää.
Perunat ja kastike lisukkeeksi, punajuurta lautaselle. On tullut tässä ketjussa, niin ihania ruokia ja ohjeita, että aijon kopioida ne ja kokeilla kokata itsekkin niitä..
Kiitokset ohjeesta...
- henrji
vähän se haisi, mutta ei haittaa, jätevesilaitosta kohti kuokanvarsi matkaa.
En kyl oikein ymmärtänyt, mut pakkoko se on kaikkea ymmärtääkkään..
Hyvää viikonloppua kuitenkin :)- rössypoo
Ookko nää ollu multaamasa pottua, vai mitä nää kuokalla oot hommannu?
- henrji
rössypoo kirjoitti:
Ookko nää ollu multaamasa pottua, vai mitä nää kuokalla oot hommannu?
vessanpöntöön, oli kuin kuokanvarsi.
- rössyp.
henrji kirjoitti:
vessanpöntöön, oli kuin kuokanvarsi.
Siinä sitä onki jo saavutusta yhelle päivälle. Ei muuta ku uuven vuoluun.
- sir...mu
rössyp. kirjoitti:
Siinä sitä onki jo saavutusta yhelle päivälle. Ei muuta ku uuven vuoluun.
Selvispä toikin asia mulle.Vaikkeise ny ihan kuulukkaan tuon aloituksen piiriin.. Harva sitä syömään kuitenkaan rupeaa...
Sirmu....
parhaiten osaamisesta mutta tämä fetakala on ainakin helppo ja nopea ja sitäpaitsi hyvää ja terveellistä.
- uunivuokaan sopiva lohi- tai kirjolohifilee
- 2 dl vettä tai ruokakermaa
- ½ kalaliemikuutio
- 1- 2 limeä
- tuoretta tilliä
- chilimausteseosta tai caynnepippuria
- mustapippuria tai sitruunapippuria
- fetajuustoa
Laita filee vuokaan ja mausta pippurilla sekä chilillä. Peitä
hienonnetulla tillillä ja laita päälle kuutioitu fetajuusto. Kuumenna
vesi ja kalaliemikuutio ja kaada tätä vuokaan kunnes pohja peittyy
nesteestä. Purista kalan päälle limemehua. Kypsennä 200 asteessa noin 20
minuuttia eli kunnes kalan väri on muuttunut kauttaaltaan
oikeanlaiseksi.
Nykyisin ei kyllä juurikaan tule kokkailtua kun talossa on niin paljon muitakin miesten töitä;) valmiiseen pöytään vain.
Talossa on kyllä viikonloppuisin toinenkin uroskokki. Poika tekee ruuat lauantaisin ja sunnuntaisin. Hänhän tuon fetakalankin alunperin keksi ja tekemänsä kaalilaatikon vertaista en ole muualla saanut syödä.- sir...mu
Nyt minulla on kokeiltavaa, uusia reseptejä joita en ole vielä tehnyt ja näin saatuja varmasti hyväksi todettu.
Kun löytää jonkun ohjeen lehdestä ja ajattelee et toi on varmaan hyvää, mut valmiina ei sitä sitten olekkaan..
Luulisin, et näiden kanssa ei käy samoin...
T: Ketjun aloittaja... sir...mu kirjoitti:
Nyt minulla on kokeiltavaa, uusia reseptejä joita en ole vielä tehnyt ja näin saatuja varmasti hyväksi todettu.
Kun löytää jonkun ohjeen lehdestä ja ajattelee et toi on varmaan hyvää, mut valmiina ei sitä sitten olekkaan..
Luulisin, et näiden kanssa ei käy samoin...
T: Ketjun aloittaja...ettei käy samoin vaan kaikki maistuu hyvältä;) Mutta resepti on resepti ja lopputulos riippuu paljolti siitä, joka sitä reseptiä soveltaa käytäntöön. Ihan vaikka vaan makaronilaatikko, meillä kolme eri tekijää ja kolme erilaista makaronilaatikkoa ja yksi on selvästi parempaa kuin muut.
Muuten, miten niin me miehet kuvittelemme olevamme parempia kokkeja. Emme kuvittele, tiedämme olevamme parempia kokkeja. Ei vaiskaan, ei se sukupuolesta ole kiinni. Tärkeä asia on kiinnostus ruuanlaitosta. Jos se kiinnostaa, on lopputuloskin parempi kun homma ei ole pakkopullaa.- ...
mies-vm56 kirjoitti:
ettei käy samoin vaan kaikki maistuu hyvältä;) Mutta resepti on resepti ja lopputulos riippuu paljolti siitä, joka sitä reseptiä soveltaa käytäntöön. Ihan vaikka vaan makaronilaatikko, meillä kolme eri tekijää ja kolme erilaista makaronilaatikkoa ja yksi on selvästi parempaa kuin muut.
Muuten, miten niin me miehet kuvittelemme olevamme parempia kokkeja. Emme kuvittele, tiedämme olevamme parempia kokkeja. Ei vaiskaan, ei se sukupuolesta ole kiinni. Tärkeä asia on kiinnostus ruuanlaitosta. Jos se kiinnostaa, on lopputuloskin parempi kun homma ei ole pakkopullaa.Naiset tahtoo olla pikkutarkkoja, niillä pitää olla resepti. Ukot tottuneet vääntään kurmeeruokaa säilykelihasta ja pottumuussijauheesta. Tai ihan mistä tahansa, mitä nyt sattuu olemaan käytettävissä. Mulla on varmaan metri keittokirjoja, jostain syystä saan niitä aina lahjaksi. Selailen mä niitä aina joskus ja kattelen kokkailuohjelmia. Mutta mun kokkailu perustuu lähinnä siihen, että ostaa jonkin kuolleen kalan ja koittaa tehdä siitä ihmisravinnoksi kelpaavaa.
Lopputulos kyllä tahtoo vaihdella. Mikä tahansa mössö on aina syötävää, mutta grillatut, lämpimät näkkileivät ei ollut mikään varsinainen menestys...
=DW= ... kirjoitti:
Naiset tahtoo olla pikkutarkkoja, niillä pitää olla resepti. Ukot tottuneet vääntään kurmeeruokaa säilykelihasta ja pottumuussijauheesta. Tai ihan mistä tahansa, mitä nyt sattuu olemaan käytettävissä. Mulla on varmaan metri keittokirjoja, jostain syystä saan niitä aina lahjaksi. Selailen mä niitä aina joskus ja kattelen kokkailuohjelmia. Mutta mun kokkailu perustuu lähinnä siihen, että ostaa jonkin kuolleen kalan ja koittaa tehdä siitä ihmisravinnoksi kelpaavaa.
Lopputulos kyllä tahtoo vaihdella. Mikä tahansa mössö on aina syötävää, mutta grillatut, lämpimät näkkileivät ei ollut mikään varsinainen menestys...
=DW=riippuuko reseptin tarve niinkään kokkaajan lahkeiden määrästä. Kyllä meillä ainakin molemmillakin uroskokilla se resepti on, paperilla tai sitten jo muistissa. Poika paljon kehittelee ihan omiakin juttujaan mutta paperille panee muistiin, mitä siihen pöperöön tuli. Tosin säilykelihoja ja muusijauheita ei taastusti käytä.
Kalasta tulikin mieleen iltapäivälehden taannoinen juttu kauppojen kalatiskeistä. Jos se oli vähääkään totuudenmukainen, niin koittamista onkin tehdä siitä liian kauan kuolleena olleesta kalasta ihmisravinnoksi kelpaavaa.
- mitäkä mies
Erittelemään,sillä kaikki onnistuu,kehuja on tullut,enkä kersku sillä kuitenkaan.No kerran on sanottu että ruoka oli liian tulisesti maustettu,eikä kyseessä ollut hernekeitto:))))))
Pisti toi sinun " Ei tulisesti maustettu hernekeitto " Hörähtämään ääneen ( siis naurun purskahdus)
Ensimmäinen ohjeen aloitus, joka saa nauramaan vai lienenkö jo niin väsynyt, mut hauska oli..
- maiskis--
Vitsi, miten asiat menevät päälaelleen. Ennen, kotonani, syötiin tämän tästä läskisoosia, sitä sen kummemmin ajattelematta. Nyt huomasin, että tulipas ihan himo moiseen. Vuosikymmeniä siitä, kun sitä viimeksi maistelin. Osaisikohan sitä enää edes valmistaa?
Hyviä perunoita, ja läskisoosia, siinäpä gurmeeta kerrakseen.Oikein tehdystä läskisoosista, mut minua jo sana "läski" puistattaa.. Kerran yritin syödä sellaista, ei onnistunut. Suuria valkoisia läskin paloja, jotka hyllyi lusikassa, ennen suuhun laittamista (puraisin parikertaa ja nielaisin). Sit selityksiä, et kokopäivän vatsa reistaillut, sillä välttyi enemmiltä syömisiltä. Se oli ensimmäinen ja viimeinen läskisoosi mitä olen syönyt..
Sen takia pottuja ja läskisoosia piti syödä lusikalla, koska tämä vanha pariskunta söi kaikki ruoat sillä.. Tieten myös syvältä lautaselta...- maiskis--
Sirmu kirjoitti:
Oikein tehdystä läskisoosista, mut minua jo sana "läski" puistattaa.. Kerran yritin syödä sellaista, ei onnistunut. Suuria valkoisia läskin paloja, jotka hyllyi lusikassa, ennen suuhun laittamista (puraisin parikertaa ja nielaisin). Sit selityksiä, et kokopäivän vatsa reistaillut, sillä välttyi enemmiltä syömisiltä. Se oli ensimmäinen ja viimeinen läskisoosi mitä olen syönyt..
Sen takia pottuja ja läskisoosia piti syödä lusikalla, koska tämä vanha pariskunta söi kaikki ruoat sillä.. Tieten myös syvältä lautaselta...Eipä ole oikea läskisoosi mikään valkoisten läskinpalojen uimavesi. Oikeata, tiedä sitten, onko sitä enää, rantuläskia siivutetaan ohuiksi siivuiksi. Ne kirrataan pannulla, että rasva irtoaa, silloin palat pienenevät lähes olemattomiksi. Sekaan lisätään vehnäjauhoja, joita ruskistetaan tarpeeksi, perään vettä, annetaan hautua, suolaa hiukan sekaan, ja voilá, siinäpä kastike kaunoinen.
Niin meillä äiti sen teki, mutta, onhan niin, että kaiken ruo'an voi valmistaa hyvin, tai sitten ei.
Muistelen, että jossain Helsingin Gourmee-Ravintolassa sitä tarjotaan. maiskis-- kirjoitti:
Eipä ole oikea läskisoosi mikään valkoisten läskinpalojen uimavesi. Oikeata, tiedä sitten, onko sitä enää, rantuläskia siivutetaan ohuiksi siivuiksi. Ne kirrataan pannulla, että rasva irtoaa, silloin palat pienenevät lähes olemattomiksi. Sekaan lisätään vehnäjauhoja, joita ruskistetaan tarpeeksi, perään vettä, annetaan hautua, suolaa hiukan sekaan, ja voilá, siinäpä kastike kaunoinen.
Niin meillä äiti sen teki, mutta, onhan niin, että kaiken ruo'an voi valmistaa hyvin, tai sitten ei.
Muistelen, että jossain Helsingin Gourmee-Ravintolassa sitä tarjotaan.Vähän maistaakkin.. ( nimittäin jos siinä ei todella ole niitä "Hyllyviä palasia")..
Ensi kerta oli vaan niin karmaiseva kokemus...
- sir...mu
Sain paljon makoisia ohjeita ja tulostan itselleni jokaisen ruoka-ohjeen mitä tänne on kirjoitettu. Laitan omituiseen kansioon, josta sitten tarpeen mukaan kokeilen vaikka kaikkea jos siltä tuntuu..
Kiitollisuudella : sirmu :)
ps. en kehtaa nyt rekkautua, ku on vähä kiirus...
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu5522800Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu892542Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211611Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771542Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101480- 691394
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔421385- 271298
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3091276Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901173