Skitso vai Asperger?

Schasp.

Kysyn, mitä mieltä sekä skitsofreniaa että aspergerin syndroomaa tuntevat ovat siitä, kumpi sairaus minulla on seuraavan tapauskuvauksen perusteella vai ovatko kummatkin, vai peräti onko kumpaakaan?
Kuvauksessa mainittu -omasta mielestäni- vain normaalista ikätason käyttäytymisestä poikkeava käyttäytyminen sekä erinäisiä detaljeja.

Lyhyt tapauskuvaus kronologisessa järjestyksessä(siltä osin kuin tarkoituksenmukaiseksi olen katsonut) lähtien varhaislapsuudesta:

0-1v: itkuinen, erittäin utelias. Vietiin tuolloin lääkärille itkuisuuden takia, itku lakkasi välittömästi kun innostuin lääkärin minulle antamasta stetoskoopista ja ryhdyin tutkimaan sitä. Unettomuutta. Yökastelua joka jatkui 10-vuotiaaksi asti. Kielellinen kehitys hieman tavanomaista nopeampaa aikuisuuteen saakka. Motorinen kehitys hieman tavanomaista nopeampaa. Vilkkautta(mahdollisesti ylivilkkautta). Unihäiriöt, eli toisinaan liian pitkään nukkumista, toisinaan liian vähän nukkumista, sekä vaikeuksia pitää rytmiä kohdallaan, jotka jatkuneet aikuisikään asti.

1-7v: Sosiaalista kömpelyyttä, joka jatkunut aikuisikään asti, joskin ko. kömpelyys katosi teini-iän ylitettyäni, ja tietyillä sos. toiminnan alueilla olen paitsi omasta, myös useiden muiden mielestä nykyään huomattavasti normaalia lahjakkaampi. Vain 1 kaveri. Päiväkodissa helposti riitoja muiden lasten kanssa.

7-12v: Täydellisen kirjakielen puhumista alkaen 5-8:sta ikävuodesta jatkuen 12-16 vuotiaaksi(kirjakielen asteittaisen puhumisen vähentyminen). Uppoutuminen Tex Willer -sarjakuvahahmon maailmaan. 9-vuotiaana löin itseäni kasvoihin usean kuukauden ajan nyrkeillä, joskin epämääräisellä frekvenssillä, joka tapahtui usein muiden ihmisten nähden ja kuvittelin, että tex willer antoi minulle "turpaan". Empatiakyvyn puutetta. Ei-tietoisuus muiden ihmisten olemassaolosta. Itsekseen puhuminen. Erittäin voimakas mielikuvitus. Yliherkät aistit. Poikkeuksellisen tarkka maku- ja hajuaisti. Pakko-oireita. Kosmeettisten tuotteiden haistelua. Syrjäänvetäytyvyyttä. Ei yhtään kaveria. Keskustelee vain huomattavasti itseään vanhempien kanssa, esim opettajan kanssa, ja vain matemaattis - fysikaalisista ilmiöistä. Koulukiusataan, joskin osaa 11-ikävuodesta lähtien lyödä takaisin. Koulumenestys keskimääräistä pääosin. Kuvataiteessa lahjakas, hyviä ja erittäin hyviä arvosanoja.

12-15v: Pakonomaista tietokoneen pelailua, lähinnä strategiapelejä. Aspergerin syndrooma-diagnoosi 10 vuotiaana. Vakava masennus(ei liity tietoisuuteen asperger -diagnoosista). Tupakanpoltto aloitetaan(joka jatkunut nykypäivään asti, alun alkaen isä haki tupakat pelätessään että sortuisin muutoin huumeisiin) 12-vuotiaana. Alkoholinkäyttö aloitetaan 12-vuotiaana. Bensiinin imppaus aloitetaan samaan aikaan(loppui muutaman kuukauden kuluttua käytön aloittamisesta). Aloitetaan Seroxat -masennuslääkitys 12-13 vuotiaana. Diagnosoidaan vakava masennus 12-14 vuotiaana. Epäilyt psykoosista 12 vuotiaana, asperger -diagnoosi annetaan uudeelleen ko. iässä. 14-vuotiaana asetetaan diagnoosiksi paranoidinen skitsofrenia, projektiivisessa testauksessa erittäin vahva psykoosin oirekuva silloisen psykologin mukaan(on mahdollista, ettei psykologi kirjaimelleen taltioinut lauseitani sekä ymmärsi puheeni täysin väärin). Pakkohoitoon suljetulle osastolle 3-4kk:ksi. Vahva psykoosilääkitys.
15-vuotiaana hoitava lääkäri epäilee hebefreenistä skitsofreniaa. Tätä ei kuitenkaan koskaan diagnosoitu.
Yläasteen 9-luokka jäi kesken.

16v: miltei samantien, kun pääsin pois pakkohoidosta, lopetin kaikki lääkitykset. Tilani koheni huomattavasti myös ulkopuolisten tarkkailijoiden mielestä. Ns. psykoottinen käytös monilta osin hävisi, eritoten hebefreeninen käyttäytyminen.
Suoritin muutamaa kuukautta myöhemmin pakkohoidon ja lääkitysten lopettamisesta alkaen kansanopistolla peruskoulun viimeisen luokan. Vaivalloisesti tosin, vaikeiden unihäiriöiden ja keskittymisvaikeuksien takia, ja henk. koht. avustajan avulla, jonka toimenkuvaan kuului tosin lähinnä vain väkisin viedä minut kouluun. En ollut tekemisissä käytännössä kenenkään kanssa ko. oppilaitoksessa. Ei kiinnostanut. Paniikkioireita ilmennen sos. tilanteissa. Nukuin, kun muut kävivät koulussa, ja kun muut poistuivat koulusta, menin avustajani pakottamana viimein luokkaan opiskelemaan.

Jatkuu seuraavassa viestissä..

36

5609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Schasp.

      17v: sain peruskoulun päättötodistuksen. Potkut eräältä syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kurssilta kurssin kestettyä kaksi viikkoa. potkujen syynä toistuva myöhästyminen tunneilta. 18-vuotiaana alkaa runsas alkoholinkäyttö, vaikkakin muutama kuukausi täysi-ikäisyydestä alkaen olin selvinpäin. Tästä lähtien erittäin suuri alkoholinkäyttö.

      19-v: Asun nuorten mielenterveyskuntoutujien kuntoutuskodissa. ensimmäinen ehdollinen vankeusrangaistus törkeästä rattijuopumuksesta. Jalkapöytä meni säpäleiksi kolarissa lennettyäni ikkunasta pihalle(ihme ettei muuta käynyt), mistä syystä myös tuomio siis tuli.
      Liki päivittäistä ryyppäämistä.
      Eräs asiantuntija määrittää uudeksi diagnoosiksi tarkkaavuushäiriön ilman ylivilkkautta. Lääkitys: Concerta -stimulantti. Se toimii, ja yleinen toimintakyky paranee jonkin verran.

      20-21v: liki päivittäistä alkoholinkäyttöä. Paniikkioireita ilmennen sos tilanteissa sekä kuolemanpelkoa. Ylipainoa tullut 30kg. mielisairaalassa jälleen, joka invalidisoi pitkäksi aikaa. Alkoholin käyttöä lääkityksenä masennukseen(vaikkakin cipralex on jo käytössä, joka ei tosin juuri tehoa), ja yleiseen vitutukseen. Rytmihäiriöitä(omasta mielestäni). Pakonomaista nettipelien pelaamista.

      22-23v: Ylipainoinen, sinänsä erittäin älykäs ja lahjakas fysiikassa ja filosofiassa erityisesti, joka tosin hukuttautunut viinaan, eikä juuri selvää päivää nykyään näe.

      • neurologi

        Olen tekstisi perusteella vakuuttunut että kyseessä oli asperger tai korkean toiminnan autismi, skitsofreniadiagnoosit eivät varmaankaan olleet aiheellisia.


      • +++++++++++++
        neurologi kirjoitti:

        Olen tekstisi perusteella vakuuttunut että kyseessä oli asperger tai korkean toiminnan autismi, skitsofreniadiagnoosit eivät varmaankaan olleet aiheellisia.

        just...
        Ap: sekä että, siis dg:t


      • Ajatuksia:

        Pelkän kirjallisen kuvauksen perusteella on mahdoton sanoa mitään varmaa, etenkin kun et kertonut millä perusteilla lääkärit arvioi sinut psykoottiseksi ja myöhemmin skitsofreenikoksi ja minkä takia päädyit mielisairaalaan. Lisäksi skitsofreniaan kuuluu usein puutteellinen sairaudentunto (skitsofreenikko voi siis pitää umpihulluja ajatuksiaan ja tekojaan täysin järkevinä), joten senkin takia tapausta tarkemmin tuntematta on mahdoton sulkea pois sen diagnoosin oikeellisuutta.

        Siitä Aspergerista en osaa sanoa sen tarkemmin.


      • hullunpullo
        Ajatuksia: kirjoitti:

        Pelkän kirjallisen kuvauksen perusteella on mahdoton sanoa mitään varmaa, etenkin kun et kertonut millä perusteilla lääkärit arvioi sinut psykoottiseksi ja myöhemmin skitsofreenikoksi ja minkä takia päädyit mielisairaalaan. Lisäksi skitsofreniaan kuuluu usein puutteellinen sairaudentunto (skitsofreenikko voi siis pitää umpihulluja ajatuksiaan ja tekojaan täysin järkevinä), joten senkin takia tapausta tarkemmin tuntematta on mahdoton sulkea pois sen diagnoosin oikeellisuutta.

        Siitä Aspergerista en osaa sanoa sen tarkemmin.

        Niinku kaikki ajatukset mitkä ei mahdu sun päähän, niin on umpihullua. Olen sairaudentunnoton ja ylpeä siitä.

        Esimerkiksi itse vertasin oikeata maailmaa tietokoneen käsittelemään kolmiulotteiseen matemaattiseen maailmaan verrannollisesti, tyyliin, että me kaikki voitaisiin olla monikulmia xyz-avaruudessa tekstuuripinnoilla yms., niin vittu eikös se musta pahemman hullun tehnyt.. kuitenkin ne samat pöntöt kattoo niitä tietokoneen tai elokuvissa ruudulta saatana.

        "Kun se ei ole niin oikeasti" "No sanoinko niin? Hä?" Nappii huuleen vaan lissää, että oireet talttuu joo...


      • äääjkl

        Jos ei muuta, niin ainakin ylianalyyttinen itseäs kohtaan olet. Tarkkailet itseäsi ulkopuolelta, mikä kuulostaa jossain määrin vähän hölmöltä. Ei tollasen stoorin perusteella voi ketään diagnosoida jollain nettisaitilla, haloo. Noi jutut ihmisestä rippuen voi olla pelkkiä luonteenpiirteitä tai vaikka persoonallisuushäiriöitä. Ei tosta todellakaan voi mitään skitson tai aspergerin diagnoosia sulle antaa. Eiköhän ne lekurit ole sitä varten, et ne tekee sen pidemmällä aikavälillä tarkkailtuaan potilasta jonkin aikaa. Ehkä sulla vaan ei ole kaikki inkkarit veneessä, sellasta sattuu


      • assiöälöläklkljkjklj

        Mä sanoisin että asperger tai joku muu autisminkirjoon kuuluva oireyhtymä.
        Ja alkoholiongelma.


      • Schasp.
        äääjkl kirjoitti:

        Jos ei muuta, niin ainakin ylianalyyttinen itseäs kohtaan olet. Tarkkailet itseäsi ulkopuolelta, mikä kuulostaa jossain määrin vähän hölmöltä. Ei tollasen stoorin perusteella voi ketään diagnosoida jollain nettisaitilla, haloo. Noi jutut ihmisestä rippuen voi olla pelkkiä luonteenpiirteitä tai vaikka persoonallisuushäiriöitä. Ei tosta todellakaan voi mitään skitson tai aspergerin diagnoosia sulle antaa. Eiköhän ne lekurit ole sitä varten, et ne tekee sen pidemmällä aikavälillä tarkkailtuaan potilasta jonkin aikaa. Ehkä sulla vaan ei ole kaikki inkkarit veneessä, sellasta sattuu

        "Jos ei muuta, niin ainakin ylianalyyttinen itseäs kohtaan olet. Tarkkailet itseäsi ulkopuolelta, mikä kuulostaa jossain määrin vähän hölmöltä."

        -Mitä tarkemman kuvauksen annan, sitä paremmin lukija voi päätellä tai ainakin arvella, mistä on kysymys; ja minun tavoitteenani oli tuoda tapaukseni esille, ja herättää keskustelua näiden kahden sairauden eroista. Ja, kun kerran se kuulostaa sinusta hölmöltä, niin sanon, että olen suureksi osaksi ollut pakotettu keskittämään huomioni omiin poikkeaviin piirteisiini ympäristön pakottamana sekä pohtimaan niitä.
        Ja en odota tarkkaa diagnoosia keneltäkään nettikirjoituksen perusteella.
        Ja, lekurit toki ovat antaneet omia diagnoosejaan, mutta kuten sanoin, tarkoitukseni oli herättää keskustelua näiden kahden monilta osin samankaltaisen oireyhtymän eroista.
        Edes vuosikausia minua tutkineet ei-jäävit erikoislääkäritkään eivät ole uskaltaneet varsinaisesti todeta, mistä oikeastaan on kysymys(monet lääkärit ovat "todenneet", mutta lääkäri toisensa perään asettanut kyseenalaiseksi aiemmat dg:t), sanoneet vain, että aspergerin ja tarkkaavuushäiriön kriteerit täyttyvät, ja antaneet niistä diagnoosinsa, mutta lisänneet, että myös psykoottinen sairaus on mahdollinen.

        On melko yleistä, että skitsofrenia ja asperger sekoitetaan toisiinsa. Uskoisin, että aihe kiinnostaa monia ja siitä on monilla jotain sanottavaa, ja keskustelua vartenhan nämä palstat ovat.


      • Schasp.
        Ajatuksia: kirjoitti:

        Pelkän kirjallisen kuvauksen perusteella on mahdoton sanoa mitään varmaa, etenkin kun et kertonut millä perusteilla lääkärit arvioi sinut psykoottiseksi ja myöhemmin skitsofreenikoksi ja minkä takia päädyit mielisairaalaan. Lisäksi skitsofreniaan kuuluu usein puutteellinen sairaudentunto (skitsofreenikko voi siis pitää umpihulluja ajatuksiaan ja tekojaan täysin järkevinä), joten senkin takia tapausta tarkemmin tuntematta on mahdoton sulkea pois sen diagnoosin oikeellisuutta.

        Siitä Aspergerista en osaa sanoa sen tarkemmin.

        "Pelkän kirjallisen kuvauksen perusteella on mahdoton sanoa mitään varmaa, etenkin kun et kertonut millä perusteilla lääkärit arvioi sinut psykoottiseksi ja myöhemmin skitsofreenikoksi ja minkä takia päädyit mielisairaalaan."

        -Kiitoksia viestistä. Koetan kertoa samantien. Tässä eräitä perusteita, jotka on painettu mustana valkoiselle.

        Ensinnäkin, syyt sairaalaan joutumiseen(joka johti skitsofreniadiagnoosiin):
        1. Butaanin käyttö ja hortoileminen erään rakennuksen katolla itsetuhoisen oloisesti(aineen käyttö oli pitkäaikaista ja runsasta)
        2. Aggressiivisuus(kesti joitakin päiviä katolla hortoilusta alkaen)
        3. Sekavuus(kesto joitakin päiviä katolla hortoilusta lähtien, joskin lievänä jatkui kuukausia sen jälkeenkin)
        4. Puheet joidenkin ihmisten tappamisesta(kesti muutaman päivän katolla hortoilusta alkaen)

        Varsinaisen skitsofreniadiagnoosin perusteet, kuulemani ja lukemani mukaan:
        1. Projektiivisessa testauksessa erittäin vahva psykoosin oirekuva(tämän tosin kerroinkin jo)(tutkimus tehty 3vrk sairaalaan tulosta)
        2. Äärimmäisen outo ajattelutapa
        3. Vainoharhaisuus ja aistiharhat(ensin kielsin molemmat, mutta tentattiin niin kauan kunnes myönsin, vaikkei paikkaansa pitänytkään)
        4. Ajan hahmottamisen ongelmat(kysyttäessä joskus, mikä päivä on, vastaus saattoi mennä kolmekin päivää huti)
        5. Ajatusten hyppiminen asiasta toiseen, josta seuraten puheen jatkuva keskeytyminen, ja epäoleellisiin asioihin tarttuminen; Ajattelun hajanaisuus

        Siinäpä nuo keskeisimmät olivat.

        Sairaudentuntoon sanon, että alunperin kiistin skitsofrenian, mutta myöhemmin ymmärsin ettei se kannata, koska huomasin sen vain vahvistavan diagnoosin oikeellisuutta terveydenhuollon ammattilaisten silmissä, ja siitä lähtien olen sanonut etten osaa ottaa kantaa asiaan. Mutta koskaan en siis sen olemassaoloon ole uskonut.

        Umpihulluihin(=psykoottisiin) ajatuksiin sanon, ettei kukaan ole koskaan väittänyt niitä minulla olevan muuta kuin päihteiden vaikutuksen alaisena, sen sijaan ajattelutapaa on usein pidetty umpihulluna.


      • psykiatri
        assiöälöläklkljkjklj kirjoitti:

        Mä sanoisin että asperger tai joku muu autisminkirjoon kuuluva oireyhtymä.
        Ja alkoholiongelma.

        On erittäin vahingollista että skitsofrenia ja asperger sekoitetaan toisiinsa sillä asperger henkilö ei hyödy antipsykoottisesta lääkehoidosta, se on pelkästään vahingoksi. Skitsofrenia taas vaatii ehdottomasti antipsykoottisten lääkkeiden käyttöä. Ammattikunnassamme on valitettavasti jos jonkinlaista hiihtäjää mukana ja skitsofreniadiagnooseja tehdään liian heppoisin perustein.


      • mAScerade
        Schasp. kirjoitti:

        "Jos ei muuta, niin ainakin ylianalyyttinen itseäs kohtaan olet. Tarkkailet itseäsi ulkopuolelta, mikä kuulostaa jossain määrin vähän hölmöltä."

        -Mitä tarkemman kuvauksen annan, sitä paremmin lukija voi päätellä tai ainakin arvella, mistä on kysymys; ja minun tavoitteenani oli tuoda tapaukseni esille, ja herättää keskustelua näiden kahden sairauden eroista. Ja, kun kerran se kuulostaa sinusta hölmöltä, niin sanon, että olen suureksi osaksi ollut pakotettu keskittämään huomioni omiin poikkeaviin piirteisiini ympäristön pakottamana sekä pohtimaan niitä.
        Ja en odota tarkkaa diagnoosia keneltäkään nettikirjoituksen perusteella.
        Ja, lekurit toki ovat antaneet omia diagnoosejaan, mutta kuten sanoin, tarkoitukseni oli herättää keskustelua näiden kahden monilta osin samankaltaisen oireyhtymän eroista.
        Edes vuosikausia minua tutkineet ei-jäävit erikoislääkäritkään eivät ole uskaltaneet varsinaisesti todeta, mistä oikeastaan on kysymys(monet lääkärit ovat "todenneet", mutta lääkäri toisensa perään asettanut kyseenalaiseksi aiemmat dg:t), sanoneet vain, että aspergerin ja tarkkaavuushäiriön kriteerit täyttyvät, ja antaneet niistä diagnoosinsa, mutta lisänneet, että myös psykoottinen sairaus on mahdollinen.

        On melko yleistä, että skitsofrenia ja asperger sekoitetaan toisiinsa. Uskoisin, että aihe kiinnostaa monia ja siitä on monilla jotain sanottavaa, ja keskustelua vartenhan nämä palstat ovat.

        Sanoisin "diagnoosiksesi" asperger. Itselleni aspergerina on ominaista assosioiva, "löyhä" ajattelu. Tästä huolimatta olen erittäin looginen ja selväjärkinen ajattelija. Niin ikään omaa ajatusmaailmaani voitaisiin varmasti pitää "hulluna". Elän omissa maailmoissani ja mielikuvitukseni on vähintäänkin vilkas. Viihdytän itseäni ties millaisilla "harhoilla" ja mielelläni väritän elämää ajatuksissani. Tiedän kuitenkin olevani psyykkisesti täysin terve. Itse asiassa olen terveempi ja selväjärkisempi kuin valtaosa psykiatrian piirissä toimivista.


      • Schasp.
        +++++++++++++ kirjoitti:

        just...
        Ap: sekä että, siis dg:t

        "just...
        Ap: sekä että, siis dg:t "

        Kertoisitko, miksi myös skitsofrenia?


      • Schasp.
        mAScerade kirjoitti:

        Sanoisin "diagnoosiksesi" asperger. Itselleni aspergerina on ominaista assosioiva, "löyhä" ajattelu. Tästä huolimatta olen erittäin looginen ja selväjärkinen ajattelija. Niin ikään omaa ajatusmaailmaani voitaisiin varmasti pitää "hulluna". Elän omissa maailmoissani ja mielikuvitukseni on vähintäänkin vilkas. Viihdytän itseäni ties millaisilla "harhoilla" ja mielelläni väritän elämää ajatuksissani. Tiedän kuitenkin olevani psyykkisesti täysin terve. Itse asiassa olen terveempi ja selväjärkisempi kuin valtaosa psykiatrian piirissä toimivista.

        "Viihdytän itseäni ties millaisilla "harhoilla" ja mielelläni väritän elämää ajatuksissani"

        Minkätyyppisiä "harhoja" tarkoitat? Ja voiko ulkopuolinen havaita, että päässäsi pyörii jotain "harhoja"?

        Itsestäni voi huomata "harhaisuuden" ainakin siten, että hymyilen omille ajatuksilleni lähes jatkuvasti, sekä välillä nauran hekotan itsekseni(tavallisesti ehkä joitakin kymmeniä kertoja päivässä). Esimerkiksi tänään kun luin lehdestä, että eräs kokoomuspoliitikko oli loikannut keskustaan, mieleeni tuli: eräs kokoomuspoliitikko loikkasi linnunradan keskustaan. Ja hekotusta perään. Tosin edellisestä esimerkistä poiketen, yleensä nauran ihan vain omille ajatuksille, siis ilman mitään ulkopuolista ärsykettä. Tälläkin hetkellä naureskelen, joskin koetan tehdä sen hiljaa jottei muut heräisi. :)


      • mAScerade
        Schasp. kirjoitti:

        "Viihdytän itseäni ties millaisilla "harhoilla" ja mielelläni väritän elämää ajatuksissani"

        Minkätyyppisiä "harhoja" tarkoitat? Ja voiko ulkopuolinen havaita, että päässäsi pyörii jotain "harhoja"?

        Itsestäni voi huomata "harhaisuuden" ainakin siten, että hymyilen omille ajatuksilleni lähes jatkuvasti, sekä välillä nauran hekotan itsekseni(tavallisesti ehkä joitakin kymmeniä kertoja päivässä). Esimerkiksi tänään kun luin lehdestä, että eräs kokoomuspoliitikko oli loikannut keskustaan, mieleeni tuli: eräs kokoomuspoliitikko loikkasi linnunradan keskustaan. Ja hekotusta perään. Tosin edellisestä esimerkistä poiketen, yleensä nauran ihan vain omille ajatuksille, siis ilman mitään ulkopuolista ärsykettä. Tälläkin hetkellä naureskelen, joskin koetan tehdä sen hiljaa jottei muut heräisi. :)

        Harhoihini kuuluu muun muassa mielikuvitusystäviä, joille juttelen ja jotka ovat osa arkeani. Tosin on harmillista, että heille voi puhua muista ihmisistä, mutta heistä ei taas muille, jotta valkotakit eivät veisi. :) Lisäksi kuvittelen mielelläni toisia todellisuuksia, elän erilaisia roolihahmoja jne. Lisäksi hihhuleihin piirteisiini kuuluu, että parapsykologiset ilmiöt ovat aina kiinnostaneet ja uskon omaavani hyvän intuition (koen enteitä, etiäisiä ja toisinaan luen ihmisiä kuin avointa kirjaa). Tämä onkin kiinnostava asia... Nimittäin olen aspergerina todella huono vuorovaikutuksen pintatasolla, mutta toisinaan tuntuu kuin näkisin ihmisten läpi. Ikään kuin ihmisistä aistisi jotain syvempää, kun ei ole kiinni vuorovaikutusvihjeiden seuraamisessa.

        Itse naureskelen usein itsekseni ja vieläpä ääneen! Tosin en ole yhdistänyt sitä aspergeriin tai mihinkään muuhunkaan. Mielestäni se on aivan yleisinhimillistä. Jos ihminen saa itkeäkin, miksei nauraa? Ei tunteilleen mitään voi. Itsekin naureskelin tuossa joku päivä kaupungilla, kun tuli yksi nuoruuden nolo moka mieleen. Toki hieman hävetti, kun ihmiset ihmettelivät, että mitä tuo tuossa yksinään kävelee ja hihittää. En vain pystynyt estelemään naurun tuloa. Niin nolo se mieleen tullut moka oli! :) Olen sillä tavalla "aito". Itkenkin, kun itkettää, enkä sille mitään mahda.

        Jos kykenisit loikkaamaan linnunradan keskustan sijaan muiden ajatuksiin, havaitsisit, että ihmiset ajattelevat ties mitä "kummallisuuksia". "Normaaliutta" on se, että oppii teeskentelemään sitä, mitä kulloinenkin aikakausi normaalina pitää. :) Jos omat "harhasi" ovat erityisen ahdistavia ja uhkaavia, silloin niihin kannattaa tosissaan hakea apua. Mutta muussa tapauksessa: määrittele itse elämäsi ja elä se! :)


      • tunnoton
        Ajatuksia: kirjoitti:

        Pelkän kirjallisen kuvauksen perusteella on mahdoton sanoa mitään varmaa, etenkin kun et kertonut millä perusteilla lääkärit arvioi sinut psykoottiseksi ja myöhemmin skitsofreenikoksi ja minkä takia päädyit mielisairaalaan. Lisäksi skitsofreniaan kuuluu usein puutteellinen sairaudentunto (skitsofreenikko voi siis pitää umpihulluja ajatuksiaan ja tekojaan täysin järkevinä), joten senkin takia tapausta tarkemmin tuntematta on mahdoton sulkea pois sen diagnoosin oikeellisuutta.

        Siitä Aspergerista en osaa sanoa sen tarkemmin.

        saattaa kuitenkin joillain olla hyvä...Ei pidä yleistää kaikkia..


      • hhoiijj
        Schasp. kirjoitti:

        "Pelkän kirjallisen kuvauksen perusteella on mahdoton sanoa mitään varmaa, etenkin kun et kertonut millä perusteilla lääkärit arvioi sinut psykoottiseksi ja myöhemmin skitsofreenikoksi ja minkä takia päädyit mielisairaalaan."

        -Kiitoksia viestistä. Koetan kertoa samantien. Tässä eräitä perusteita, jotka on painettu mustana valkoiselle.

        Ensinnäkin, syyt sairaalaan joutumiseen(joka johti skitsofreniadiagnoosiin):
        1. Butaanin käyttö ja hortoileminen erään rakennuksen katolla itsetuhoisen oloisesti(aineen käyttö oli pitkäaikaista ja runsasta)
        2. Aggressiivisuus(kesti joitakin päiviä katolla hortoilusta alkaen)
        3. Sekavuus(kesto joitakin päiviä katolla hortoilusta lähtien, joskin lievänä jatkui kuukausia sen jälkeenkin)
        4. Puheet joidenkin ihmisten tappamisesta(kesti muutaman päivän katolla hortoilusta alkaen)

        Varsinaisen skitsofreniadiagnoosin perusteet, kuulemani ja lukemani mukaan:
        1. Projektiivisessa testauksessa erittäin vahva psykoosin oirekuva(tämän tosin kerroinkin jo)(tutkimus tehty 3vrk sairaalaan tulosta)
        2. Äärimmäisen outo ajattelutapa
        3. Vainoharhaisuus ja aistiharhat(ensin kielsin molemmat, mutta tentattiin niin kauan kunnes myönsin, vaikkei paikkaansa pitänytkään)
        4. Ajan hahmottamisen ongelmat(kysyttäessä joskus, mikä päivä on, vastaus saattoi mennä kolmekin päivää huti)
        5. Ajatusten hyppiminen asiasta toiseen, josta seuraten puheen jatkuva keskeytyminen, ja epäoleellisiin asioihin tarttuminen; Ajattelun hajanaisuus

        Siinäpä nuo keskeisimmät olivat.

        Sairaudentuntoon sanon, että alunperin kiistin skitsofrenian, mutta myöhemmin ymmärsin ettei se kannata, koska huomasin sen vain vahvistavan diagnoosin oikeellisuutta terveydenhuollon ammattilaisten silmissä, ja siitä lähtien olen sanonut etten osaa ottaa kantaa asiaan. Mutta koskaan en siis sen olemassaoloon ole uskonut.

        Umpihulluihin(=psykoottisiin) ajatuksiin sanon, ettei kukaan ole koskaan väittänyt niitä minulla olevan muuta kuin päihteiden vaikutuksen alaisena, sen sijaan ajattelutapaa on usein pidetty umpihulluna.

        hoksasit ettei aineita kannata käyttää. Yritä elää iisisti, vaikka sulla asperger onkin.


      • pewojfjf
        mAScerade kirjoitti:

        Harhoihini kuuluu muun muassa mielikuvitusystäviä, joille juttelen ja jotka ovat osa arkeani. Tosin on harmillista, että heille voi puhua muista ihmisistä, mutta heistä ei taas muille, jotta valkotakit eivät veisi. :) Lisäksi kuvittelen mielelläni toisia todellisuuksia, elän erilaisia roolihahmoja jne. Lisäksi hihhuleihin piirteisiini kuuluu, että parapsykologiset ilmiöt ovat aina kiinnostaneet ja uskon omaavani hyvän intuition (koen enteitä, etiäisiä ja toisinaan luen ihmisiä kuin avointa kirjaa). Tämä onkin kiinnostava asia... Nimittäin olen aspergerina todella huono vuorovaikutuksen pintatasolla, mutta toisinaan tuntuu kuin näkisin ihmisten läpi. Ikään kuin ihmisistä aistisi jotain syvempää, kun ei ole kiinni vuorovaikutusvihjeiden seuraamisessa.

        Itse naureskelen usein itsekseni ja vieläpä ääneen! Tosin en ole yhdistänyt sitä aspergeriin tai mihinkään muuhunkaan. Mielestäni se on aivan yleisinhimillistä. Jos ihminen saa itkeäkin, miksei nauraa? Ei tunteilleen mitään voi. Itsekin naureskelin tuossa joku päivä kaupungilla, kun tuli yksi nuoruuden nolo moka mieleen. Toki hieman hävetti, kun ihmiset ihmettelivät, että mitä tuo tuossa yksinään kävelee ja hihittää. En vain pystynyt estelemään naurun tuloa. Niin nolo se mieleen tullut moka oli! :) Olen sillä tavalla "aito". Itkenkin, kun itkettää, enkä sille mitään mahda.

        Jos kykenisit loikkaamaan linnunradan keskustan sijaan muiden ajatuksiin, havaitsisit, että ihmiset ajattelevat ties mitä "kummallisuuksia". "Normaaliutta" on se, että oppii teeskentelemään sitä, mitä kulloinenkin aikakausi normaalina pitää. :) Jos omat "harhasi" ovat erityisen ahdistavia ja uhkaavia, silloin niihin kannattaa tosissaan hakea apua. Mutta muussa tapauksessa: määrittele itse elämäsi ja elä se! :)

        fantasiat viittaavat noihin persoonallisuushäiriöihin. ehkä muihin.


      • 2=0
        pewojfjf kirjoitti:

        fantasiat viittaavat noihin persoonallisuushäiriöihin. ehkä muihin.

        Ja mikähän lyhytsanainen pseudopsykiatri sinä olet? Aspergeriin liittyy yleensä nimenomaan mielikuvitusmaailmoihin "vetäytyminen" (onhan omiin maailmoihin vetäytyminen ylipäätäänkin autismin keskeinen diagnostinen kriteeri). Niin ikään mielikuvituskaverit ja vilkas mielikuvitus ovat erittäin tavanomaisia aspergereilla. Tätä kuvataan alan kirjallisuudessakin. Siihen sinullakin on mahdollisuus tutustua.

        Sitten mitä tulee näihin mainitsemiisi persoonallisuushäiriöihin... Fantasiat ovat lähes jokaista ihmistä koskeva ilmiö. Ihmistä, joka ei kykene fantasioimaan, sen sijaan voisi väittää epäterveeksi. Siinä suhteessa väitteesi on kummallinen. "Terve" ihminenkö ei fantasioi? Mitä sinun päiväunelmointisi, tulevaisuuden suunnitelmasi ja seksuaaliset fantasiasi sitten ovat?

        Lisäksi välttelevä (avoidant) eli yksinkertaisesti omissa oloissaan viihtyvä ja ujo luonteenlaatu ei ole persoonallisuushäiriö. Skitsoidi-käsitteestäkin on nähdäkseni luovuttu jo vuosikymmen sitten. Toisekseen valtaosa heistä, joilla oli aikanaan esimerkiksi autismi, sai diagnoosikseen jotakin muuta, kuten siktsofreenikko, skitsoidi, riivattu... Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heillä nykyisin käsityksin olisi tuo neurologinen tila (autismi). Niin ikään kaikki tuntemani "terveet ja terveiksi itsensä kuvittelevat" ihmiset voisin luokitella johonkin persoonallisuushäiriökategoriaan.

        Määrittele sinä sitten normaalius minulle, koska ilmeisesti sellaisen olemassaoloon etukäteen määrättynä ja todellisena ihmisyyden olemassaolon muotona uskot. Muutoinhan ei olisi olemassa "häiriintyneitä persoonallisuuksia", jollei olisi jotain vakaata ja oikeaa persoonallisuutta, josta sitten häiriydytään. Aspergerkin on nähdäkseni vain keskiverrosta hieman enemmän poikkeavaa neurologiaa, ei mitään muuta. Keskiverto taas on vain tilastollinen ilmiö, ei normaalin synonyymi.


      • W
        psykiatri kirjoitti:

        On erittäin vahingollista että skitsofrenia ja asperger sekoitetaan toisiinsa sillä asperger henkilö ei hyödy antipsykoottisesta lääkehoidosta, se on pelkästään vahingoksi. Skitsofrenia taas vaatii ehdottomasti antipsykoottisten lääkkeiden käyttöä. Ammattikunnassamme on valitettavasti jos jonkinlaista hiihtäjää mukana ja skitsofreniadiagnooseja tehdään liian heppoisin perustein.

        Miten selität sen, että jotkut harvat skitsot psytyvät elämään myös ilman lääkehoitoa ja tulevat toimeen paremmin, kuin ennen sen kanssa?

        En siis vastusta lääkkeitä, vaan muistutan, että ei sääntöä ilman poikkeusta...

        Aspergerin kanssa skitosfrenialla ei tietenkään ole mitään tekemistä ja as ei edes ole mikään sairaus, vaan ns. "neurotyyppi". Näiden sotkeminen ammattilaisen toimesta olisi aika uskomatonta puoskarointia.


      • W

        En ole lääkäri tai psykologi, mutta voin sanoa, että sinulla on kummalliset aivot. Skitsodiagnoosi kuulostaa tapauksessasi lähinnä asiaa paremmin tuntematta yksi lensi yli käen pesän -osastolta. Eli huhhuh.
        Ja kummallisten aivojen lisäksi niille epäsuotuisa ympäristö. Aika perseestä tämä maailma, kun näin kohtelee ihmisiä. Melkoisia taliaivoija lienevät psykiatrisi ym olleen. Onnen kauppaa, löytääkö hyvän. Aikuisena voi ehkä itsekin yrittää vaikuttaa. No, en tunne systeemiä.


      • W
        pewojfjf kirjoitti:

        fantasiat viittaavat noihin persoonallisuushäiriöihin. ehkä muihin.

        häiriö vai poikkeama normista? määrittele ero, poliisi!


      • assi_

        Skitsofrenialla ja aspergerilla ei ole mitään tekemistä keskenään, joskin on pienenpieni mahdollisuus, että ne esiintyvät samassa henkilössä. Itse olen asperger ja melkein kaikki aloittajan kuvaamista piirteistä ja oireista tuntuvat tutuilta. Joku puoskari, (joita psykiatrien ammattikunnasta valitettavasti löytyy) saattaa hakemalla hakea potilaasta psykoottisia piirteitä, vaikka todellisuudessa kyseessä onkin vain esimerkiksi jokin autismin kirjoon kuuluva oireyhtymä, johon yhdistyy päihdeongelma. Aloittaja ei mielestäni ole skitsofreeninen. Skitsotyyminen persoonallisuushäiriö voisi periaatteessa tulla kyseeseen, mutta en usko siihenkään.


      • 5+20=

        sanoppa jotain viisasta filosofian alalta jos kerran oot niin lahjakas.


    • Matti Viikate
      • hfio3

        Mutta eikö tällöinkin kyse ole enemmän näkijästä kuin nähdystä? Se, mikä on toiselle vihreää on toiselle sinistä...


      • skitsofrein
        hfio3 kirjoitti:

        Mutta eikö tällöinkin kyse ole enemmän näkijästä kuin nähdystä? Se, mikä on toiselle vihreää on toiselle sinistä...

        2. Äärimmäisen outo ajattelutapa
        4. Ajan hahmottamisen ongelmat(kysyttäessä joskus, mikä päivä on, vastaus saattoi mennä kolmekin päivää huti)
        5. Ajatusten hyppiminen asiasta toiseen, josta seuraten puheen jatkuva keskeytyminen, ja epäoleellisiin asioihin tarttuminen; Ajattelun hajanaisuus

        Nämä eivät ole skitsofreniaa vaan ihan normaalia jos on tietynlainen persoonallisuus.


    • örgpjrgjpjrgpoijrgj

      skitsoidi/avoidant (käyttäytymishäiriöitä) mutta alkamisajankohdan perusteella asperger/autismi. en nähnyt kuvauksessa mitään skitsofreniaan liittyvää. se on muuten sairaus jonka testaaminen onnistuu.kantsii vaatia testejä.

    • OPM

      Onkohan joka tilanteessa pystytty erottamaan pähteiden (esim. butaani tai bensan imppaus) vaikutus, oireet ja mahdollinen päihdepsykoosi. En tiedä tuleeko butaanista/imppauksesta psykoosia mutta kyllä se jotain vaikuttaa ja aiheuttaa oireita. Jos päihteet ovat aiheuttaneet harhoja niin ne on voitu tulkita väärin psykoosin oireiksi. Samoin sekavuus on voitu tulkita väärin.

      Painonnousu ja rytmihäiriöt saattavat johtua myös psyykelääkkeiden sivuvaikutuksista.

      Onkohan lääkkeiden sivuvaikutukset huomioitu. Joissakin tapauksissa lääkkeet aiheuttavat psykoottisia oireita. Ja jos olet asperger on aivotoiminta mahdollisesti normaalista poikkeavaa ja lääkkeet mahdollisesti vaikuttavat erilailla kuin normaali-ihmiseen jolla on psykoosi.

      Alkoholin liikakulutuksella on omat vaikutuksensa.

    • Hei!

      Elämäsi kuulostaa todella rankalta kertomasi perusteella. Ihmettelen, kuinka olet selvinnyt hengissä tähän asti? Noin rankalla taustalla moni heikompi olisi luovuttanut.

      Ottamatta kantaa kysymykseesi, oletko skitsofreenikko vai asperger mielestäni, haluan vain todeta, että olen todella pahoillani, että joudut elämään noin rankkaa elämää! En ymmärrä, miten olet jaksanut tähän asti.

      Hauskaa kesää Sinulle ja toivottavasti elämä myös antaa Sinulle jatkossa jotain. Kuvaamasi perusteella, et ole juuri nautintoa saanut kokea ja toivon, että myös Sinä pääsisit osalliseksi niistä iloista, joista ihmiset ympärilläsi nauttivat!

      • jhg

        voi vitun marisija. Ootko kuullut että sääli on pahinta? Jos sulta katkeaa jalat ja kädet niin me tullaan silittelemään sun päätä että "me ihmetellään miten sä jaksat vielä elää" . VOI VITTU MISTÄ NÄITÄ IDIOOTTEJA OIKEIN TULEE???


      • Aitynyt
        jhg kirjoitti:

        voi vitun marisija. Ootko kuullut että sääli on pahinta? Jos sulta katkeaa jalat ja kädet niin me tullaan silittelemään sun päätä että "me ihmetellään miten sä jaksat vielä elää" . VOI VITTU MISTÄ NÄITÄ IDIOOTTEJA OIKEIN TULEE???

        Saunalahdelta ! =)


    • Annukka Tytti

      Skitsofrenian luokitteluun perustuvat piirteet löytyvät ICD- ja DSMV- tautiluokituksista. Vain useat eri erikoislääkärit voivat tutkia ja todeta tilan työskennellessään yhdessä. Viimeistään neurologiset testit paljastavat, onko kysymys Aspergerista vai skitsofreniasta, koska skitsofreniaa sairastavien kohdalla mm. aivoissa tapahtuva dopamiinin erittyminen on tavallista vilkkaampaa, mikä aiheuttaa harhat. Tilaan liittyy myös muita aineenvaihdunnallisia häiriöitä, jotka lääkärit voivat todeta erilaisilla tekemillään kokeilla.
      Skitsofrenisillä henkilöillä on todettu poikkeavuuksia myös aivojen kieltä ja puhetta säätelevän aivoalueen, eli locus coerulus-tumakkeen kehittymisessä, jolloin sairastunut henkilö tulkitsee omia ajatuksiaan puheena. Osalla heistä voi siis esiintyä saman aikaisesti mm. lukihäiriöitä, mutta yksi Asperger-diagnoosin saamisen kriteereistä on normaali kielellinen kehitys, joka ei juurikaan poikkea muista ihmisistä. Toisaalta myös poikkeuksia löytyy, eli esim. paranoidiseen skitsofreniaan sairastuneella ja maailmanlaajuisesti tunnetut, matemaattiset peliteoriat luoneella John Nashilla tuskin oli lukihäiriötä tai matemaattista erityisvaikeutta. Ei hän muuten olisi voinut sellaisia teorioita keksiä. Mutta pakonomaisista, lempimielenkiinnon kohteeseen keskittyvistä ja autismilta, jopa nerokkailta vaikuttavista puuhista huolimatta selvästi omassa mielikuvamaailmassaan elävällä Nashilla ei ollut Aspergeria.
      Joskus myös autismisia henkilöitä on tosin luultu mielenterveyspotilaiksi vähäisten kasvon ilmeiden muuttumisen ja sosiaallisen eristäytymisen vuoksi, mutta erona on se että Asperger-henkilöillä ja autisteilla ei esiinny harhoja. Sitä paitsi erikoisia ja ihan käsittämättömiä mielikuvia sekä epäjohdonmukaista puhetta voi syntyä myös terveille henkilöille, joilla vain sattuu olemaan erittäin vilkas mielikuvitus. Esim. jos tykkään itse sekoitella tieteellisiä sanoja ja käsitteitä keskenään. Psykologian ihmisten epätavallisen positiivista ajattelutapaa kuvailevasta termistä positiivinen illuusio ja unen näkemisestä violetista solusta syntyy helposti sana "grampositiivinen illuusio." Näytteissä violeteiksi värjäytyviä soluja kutsutaan siis grampositiivisiksi, ja unethan ovat luonnollisesti aivojen synnyttämiä illuusioita! Mutta kukaan ei tietenkään tajua noin korkealentoisia juttuja, ellen itse avaa ja selitä niitä jollain lailla, koska ne sisältää ihan liikaa kaikenmaailman tieteellisiä erikoiskäsitteitä, jotka kuulostaa asioita tutkimattomien ihmisten mielestä ihan omituisilta ja epäjohdonmukaisilta.
      Juu, ja voin ihan vapaasti myöntää, että sulkeuduin pienenä omiin oloihini ja naureskelen joskus vieläkin noille omille jutuilleni itsekseni, soitan pianoa ja tutkin lääketieteen juttuja ihan pakonomaisesti, vaikka en edes tahdo lääkäriksi. Ja tietysti oon tavallista lahjakkaampi musiikkiin liittyvissä jutuissa, kun pääsin suoraan yläasteen musiikkiluokallekin opiskelematta sitä ennen koskaan musiikin teoriaa. Mutta mulla ei ole lääkäreiden tutkimusten mukaan sen kummemmin mielenterveysongelmia kuin Aspergeriakaan, ja se on ihan tutkittu juttu. Mä oon ihan muuten vaan tällänen, ja Nepsy-testissä todettu ADHD saa asiat sekoittumaan päässä jotenkin mielenkiintoisella tavalla. Eli eiköhän se erotusdiagnoosien teko ole ihan lääkärien tehtävä, ei tässä kaikki samanlaisia olla, vaikka oireet onkin osittain samoja!

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00191

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunis_mieli

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00354&p_haku=Aspergerin syndrooma

    • Anonyymi

      Samaa paskaa edelleen. Lähipiirissäni skitsofreniadiagnosi 20v ollut. Lähisuku täynnä autismin, asbergerin, kielellisen erityisvaikeuden, lukihäiriön omaavia. No vaan arvatkaahan mitä muuta kivaa? Alzheimer, joka sekin samaa neurosarjaa. Vaan nykyisin voi jo tutkia geenit. Kromosomi 15 kohdalla kun vilkasee tarkemmin niin selitys löytyy kaikkiin noihin ja samalta alueelta q11-q13 välissä. Siellä myös epilepsia ja esim Prader Willin tauti (nekin löytyy sukuanamneesista). Skitsofrenia kun on asetettu, ei haluta tutkia nueorn puolta. Ei suostuta tekemään lähetettä neurolle ja kognitiisistä testeistäkin sanoi lääkäri, että vasta jos toimintakyky skitsofrenian seurauksena heikkenee. DNA testejä ei suostu kukaan tekemään, sanotaan vaan ettei voida vielä sanoa mihin on riski tai mitä muuta se olisi. Voidaanhan, ei vaan haluta.

      Entä jos kyseinen skitsofrenikko onkin asberger ja 20 vuotta syönyt ihan väärää lääkettä.... Kuuloharhoja muka. Ei, vaan aistisäätelyyn liittyviä juttuja ihan selkeesti.

      Toivon että edes joku vastaavassa tilanteessa jonkun tunteva hakee tietoa ja saa apua. Skitsofrenia on neuropsykiatrinen roskakoridiagnoosi, jonka voi asettaa kun ei jakseta perehtyä.

    • Anonyymi

      Mielen teoria, siinä on ainakin eroja skitsofrenikolla ja aspergerilla

      - kliinisesti stabiililla skitsofreniapotilailla havaittu toisen asteen ToM-vajaatoiminta.
      -Toisaalta AS-potilailla on alhaisempi ensimmäisen kertaluvun ToM-suorituskyky kuin skitsofreniapotilailla sekä kontrolleilla.
      Nämä tulokset eivät ole yllättäviä, koska ToM:n vajaatoimintaa on aiemmin havaittu sekä AS:ssa että skitsofreniassa.

      Yleisesti ottaen AS-potilailla oli huonompi ToM-suorituskyky kuin skitsofreniapotilailla. Tuloksemme ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa, jotka osoittavat, että toisen asteen, mutta ei ensimmäisen kertaluvun ToM-kyky on heikentynyt skitsofreniassa
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4288770/

    • Anonyymi

      Oireet on paljon samoja, mutta mitä enemmän harhaluuloja sitä luultavammin kyseessä on skitsofrenia.
      Savanttitaidot taas viittaavat ehdottomasti aspergeriin.
      Asperger on sitä lapsesta alkaen, skitsofrenia puhkeaa myöhemmin.
      1900-luvun alussa eräs skitsofreniatyyppi oli nimenomaisesti luotu kuvaamaan aspergeriin sopivia ihmisiä. Nämä diagnoosit mitään kiveen hakattuja ole.
      Kun lukee noita kuvauksia, luulisi itse parhaiten tietävän mikä sopii omaan asettamukseen.
      Mielen teoria on aspergerilla huonompi, jopa olematon, siis kyky lukea ihmisiä, aikeitaan.
      Lapsuus, vakavat silmäkontaktiongelmat, heikko kyky lukea sanallista käyttäytymistä, luokittelu lapseksi "oudoksi" tai eksentriseksi, kiusaaminen lapsena, epätavallinen aksentti, lapsuuden echolalia, kiehtovuus esineiden pyörittämiseen ja kehon pyörittämiseen, samankaltaisuuden säilyttäminen, kömpelyys ja vakavat aistiongelmat viittaavat autismiin / Aspergerin oireyhtymään
      https://www.theneurotypical.com/schizophrenia-and-asd.html

      • Anonyymi

        En ymmärrä, mihin ihmeeseen tuollaisia diagnooseja tarvitaan. Aspergerin syndrooma on peräisin natsilta Hans Aspergerilta, joka määräsi massoittain lapsia tapettavaksi ja joka erotti aspergerin syndroomaiset lapset elinkelvottomista, koska heillä oli normaali älyllinen suorituskyky. Nuo diagnoosit ovat ideologisten, kulttuuristen ja normatiivisten olettamusten lävistämiä ja pohjautuvat puhtaaseen käyttäytymisen ja ajattelun normittamiseen. Nykyinen autismin kirjon häiriö on niin epämääräinen käsitteellisesti, että se voi sisältää kaikkea vakavasti kehitysvammaisesta vähän outoon nuoreen, joka ei katso silmiin eikä sosialisoi tavalla, joka katsotaan psykologien ja psykiatrien tilastollisten käyrien perusteella poikkeavaksi. Psykologia on tilastotiedettä, joka pohjautuu tietyn kulttuuripiirin pohjalta tuotettuihin tilastollisiin havaintoihin siitä mikä on normaalia ja yleistä, mikä epänormaalia ja epätavanomaista. Eivät psykiatrit oikeasti ymmärrä eikä tiedä, mistä minkäkin yksilön ongelmat juontuvat, koska psykiatriset luokat ovat nimenomaan luokkia. Diagnoosi edellyttää etiologiaa eli syy-yhteyden löytymistä. Etiologia on esimerkiksi kakkostyypin diabeteksella -jos syöt paljon kakkuja ja juot sokerilimuja, elimistösi solujen insuliinireseptorien herkkyys insuliinille heikkenee ja siitä syntyy elimistön häiriötila -näin karkeasti ilmaistuna. Yhdelläkään psykiatrisella luokituksella ei ole tällaista edes karkeaa etiologiaa. Moni ns. skitsofreenikko ja aspergerin syndroomainen sopeutuisi yhteiskuntaan paremmin ilman diagnoosejaan, koska ne vaikuttavat siihen miten ihmistä kohdellaan ja millaisia toiminta- ja ajatusmalleja hänessä vahvistuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe