yllätys. Olen potenut klassista, aurallista migreeniä varmaan ihan 10 - vuotiaasta saakka, välillä on ollut parempia ja välillä huonompia kausia. Minulla migreenin tulon huomaa näkökentän vajauksesta (näkökentän keskeinen osa hajoaa sumuksi, enkä pysty tarkentamaan katsettani) noin 10 minuuttia ennen sahalaitakuvion ilmestymistä näkökentän laidoille ja kivun alkamista.
Olin ollut pitkään ilman kohtauksia ja lääkket olivat menneet vanhoiksi (Miranax hyvä), kun sain aamulla yllättäen oireita. Ihme ja kumma, minun teki mieli kahvia ja join sitä 3 - 4 kupillista. Kahvi oli vahvaa ruotsalaista mokkaa. Otin yhden Buranan ja ryömin sänkyyn huopa ikkunassa. Nukahdin ja heräsin kolmen tunnin kuluttua ja särky oli poissa. Itse asiassa se ei kunnolla edes alkanutkaan. aikaisemmin olen potenut vähintään 12 tuntia tai pidempäänkin hirvittävää päänsärkyä. Olen kokeillut samaa kahvijuttua toisenkin kerran ja tulos oli sama. Lapseni on alkanut myös potea migreeniä ja hänkin tulee pyytämään kahvia ja äkkiä kun tuntee ensioireet. Lieneekö se tämä nimenomainen kahvi joka helpottaa, mene ja tiedä. Kerron kokemukseni kuitenkin, koska mikä apu tahansa on varmasti tarpeen.
Vahva kahvi
22
1930
Vastaukset
Eipä taida meikäläisen särkyyn kahvi ja burana auttaa, mutta mielenkiintoinen tapaus.
- orjuutetut
Olikohan kahvi Löfbergs Lila, sitä ainakin saa Suomesta. Denis vinokur mainitesee Kiinalaisen terveyden käsikirjassaan kahvin migreenin ensiapuun, reunahuomautuksella ; ei sokeria ei maitoa, mutta SITRUUNAA
sekaan. sain kirjan vasta eilen hyppysiini, joten en ole vielä kerennyt kokeilla. Maku tuskin hivelee makuhermoja, mutta m,ehän syömme vaikka sammakonkutua, jos se migreenin parantaisi jA sillä lääkkeen välttäisi.LOL - Kipu poissa
pannulla keitettyä Blå Moccaa. Todella vahvaa ja mustana, ei sokeria tai maitoa. Itsekin vähän ihmettelen kun aikaisemmin makasin petissä oksentamassa puoli vuorokautta kauheissa tuskissa. Liekö sattumaa, vaan kannattaa kokeilla jos saa tuota kahvia hankituksi. Itse ostan sitä Haaparannasta.
- Vain parhainta
Kahvi auttaa kaikkiin vaivoihin. Se piristää ja saa koko maailman näyttämään valoisammalta.
Ainoa kunnon laatu on kyllä Juhla-Mokka. Korvikkeena voi olla Presidenttiä. Mutta kaikki muut on pelkkää humpuukia, eli joko kitkeriä, tai muuten kamalan makuisia.
Vahvuuden voi itse määrätä, paljonko puruja laittaa pannuun kuppia kohti.
Niin, meillä kyllä juodaan aina oikeata kahvia. Eli pannukahvia. Ei lainkaan sellaisia suodattimien, sun muiden filttereiden, läpi luriteltuja luiruja. Siinähän likoo samalla niiden paperien sisältämät selluloosajäämät ja monet muut myrkyt kiehuvalla vedellä, kahvin joukkoon. Suodatinjauhatus on muutenkin niin pölyksi jauhettua, että se on saanut paljon enemmän happikäsittelyä, kuin kunnon pannujauhatus.
Lisäksi, kun haluamme oikein hyvää ja tuoretta, jauhamme itse pavuista kotona. Aah, nam nam, sitä aromia.
Kyllä tällä aineella lähtee kaikki vaivat. Ainoa, kun juomaan alkaa, niin koskaan ei saa tarpeeksen ja aina loppuu kesken. On se niin hyvää.- orjuutetut
Mimmosella vempaimella sää sen jauhat ja mistä niitä saa. Se vaan, että pelottelevat kolesterolin nousulla pannukahvinkeittäjiä, mokomat ilonpilaajat.
Ei mutta täsmä naamariin ja petiin, hyvin nukuttaa. - Vain parhainta
orjuutetut kirjoitti:
Mimmosella vempaimella sää sen jauhat ja mistä niitä saa. Se vaan, että pelottelevat kolesterolin nousulla pannukahvinkeittäjiä, mokomat ilonpilaajat.
Ei mutta täsmä naamariin ja petiin, hyvin nukuttaa.Kysyit, että minkälaisella vempaimella jauhan kahvinpavut?
Aivan perinteisellä käsin veivattavalla kahvimyllyllä. Olen niitä hankkinut useampia. Kaksi parhainta on vanhoja, joista toisen ostin antiikkiliikkeestä ja toisen e'bay huutokauppasivuilta.
On myös pari uutta valmistetta, mutta eivät ole käytössä yhtä hyviä. Mutta kaikki ovat kauniita katsella ja ovatkin hyllyssä koristeena, silloin kun ei käytetä. - jurpolukki
orjuutetut kirjoitti:
Ei mutta täsmä naamariin ja petiin, hyvin nukuttaa.juu kyllä minullekin opetettiin sellaista lapsellisuutta pannukaffissa on kolesterolia. ihmisen maksa tuottaa kolesterolia sen minkä elimmistö tarvitsee. tämä kole & rasva pelot on jo taaksejäänyttä aikaa. katsotaanpa mitä veteraaniurheilija viestittää blogissaan:
"
Tyydyttyneet rasvat eivät vaikuta millään tavalla sepelvaltimotautiin, sydänhalvaukseen tai sydän- ja verisuonitautiin!
Vuosikymmenien aikana harjoitettu eläinrasvojen demonisointi on ollut aivan turhaa. Sydämet eivät pysähtele, verisuonet eivät mene tukkoon ja sydän- ja aivohalvauksia ei tapahdu jos syö voita, sianrasvaa tai nauttii kookosöljyä. Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitos (entinen Kansanterveyslaitos) on linjaukselleen uskollisesti väittänyt, että eläinrasvoja pitää välttää. Kaikki eivät ole uskoneet vaan syödä rouskuttaneet rasvaisia pihvejä, panneet paksuja kerroksia voita ruisleipänsä päälle ja nauttineet kylmäpuristetun kookosöljyn ihanuudesta.
Se on loppu nyt! Suomalaisille ei enää saa valehdella, että eläinrasvat ovat vaarallisia. Jos joku haluaa tyydyttää nälkänsä tyydyttyneitä rasvoja nauttien, annettakoon hänen tehdä se rauhassa. Sydänsairauksia aiheuttavat ennen kaikkea tupakointi, pitkälle jalostetut sokerituotteet, stressi, vähäinen liikunta ja vähäiset vihannesannokset.
Yhteys tyydyttyneiden rasvojen ja sydäntapahtumien välillä puuttuu. Jos jokin yhteys mahdollisesti on olemassa, niin pikemminkin näyttää siltä, että mitä enemmän nautitaan tyydyttyneitä rasvahappoja, sitä paremmin sydän voi.
Kun joku suomalaistutkija seuraavan kerran luettelee ulkomuistista vanhoja mantroja siitä miten rasva tukkii suonet ja miten voi pitäisi vaihtaa margariiniin, niin näyttäkää hänelle vaikkapa tämä Kraussin työryhmän meta-analyysi ja pyytäkää häntä arvioimaan mantrojaan sen valossa. Jos hän vähänkin aikoo säilyttää uskottavuutensa, niin hän ottaa tämän paperin vakavasti.
Jos joku kaipaa Kraussin työryhmän meta-analyysia luettavaksi tai muuta tietoa, voitte lähettää minulle yksityisviestin ([email protected])."
http://sundqvist.blogspot.com/2010/01/tyydyttyneet-rasvat-eivat-ole.html
mutta menäänpä siihen kolesterooliin takaisin. miksi sitä pitää hyvän tekijää häätää ihmisestä pois. annetaanpa tolosen kirjoittaa:
"Kolesteroliteoria on hallinnut vuosikymmeniä lääkäreiden ja maallikoiden käsityksiä sydän- ja verisuonitautien syistä. Nyt on aika hylätä tämä käsitys, kirjoittavat ruotsalaiset tiedemiehet, sisätautiopin professori (emeritus) Lars Werkö, kirurgian professori (emeritus) Tore Scherstén ja elinsiirtokirurgian dosentti Ralf Sundberg Svenska Dagbladetissa 14.7.2009.
Sydänkohtaukseen sairastuneiden ja kuolleiden ihmisten kolesterolilukemat ovat usein muita pienempiä. Matala seerumin kolesteroli liittyy suurentuneeseen kuoleman riskiin. Nyt on aika hylätä hypoteesi kohonneen kolesterolin ja valtimotautien syy-yhteydestä. Samalla on syytä selvittää, mistä tämä harhakäsitys on johtunut, kirjoittavat ruotsalaislääkärit. "
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1406
mitä malcolmi kirjoitti?
http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm
eli sille kolesteroli hypetykselle saa viitata kinthalla..
tarvittaessa löytyy linkkejä lisää. - ttppii
se Juhla-mokka on hapanta litkua, ja ihna juomakelvotonta, nyt kun on tottunut kunnolliseen, paahdettun kahviin näin suomalaiskansallisten raaoiksi jätettyjen laatujen asemasta.
Mutta kyllä kofeiinilla on migreeniin ihan vaikutusta, sillä verisuonia supistavaa tehoa, ja migreenissä aivoverisuonissa voi olla laajentumista.
Toisaalta, jos joka päivä juo kahvia, niin jonain päivänä ei juo, voi migreeni tulla vieroitusoireena. - Suomi on in
ttppii kirjoitti:
se Juhla-mokka on hapanta litkua, ja ihna juomakelvotonta, nyt kun on tottunut kunnolliseen, paahdettun kahviin näin suomalaiskansallisten raaoiksi jätettyjen laatujen asemasta.
Mutta kyllä kofeiinilla on migreeniin ihan vaikutusta, sillä verisuonia supistavaa tehoa, ja migreenissä aivoverisuonissa voi olla laajentumista.
Toisaalta, jos joka päivä juo kahvia, niin jonain päivänä ei juo, voi migreeni tulla vieroitusoireena.olet kotoisin, kun vähättelet "suomalaiskansallista" laatua? Jostain banaanivaltiosta varmaan. Niinhän sitä sitä arvosteli suomalaisten ruokien makuakin, tämä italian Berlusconi.
Mutta haistakoon pitkät!, kaikki ne, jotka haukkuvat suomalaisten enemmistön arvostamia makutottumuksia. - ttppii
Suomi on in kirjoitti:
olet kotoisin, kun vähättelet "suomalaiskansallista" laatua? Jostain banaanivaltiosta varmaan. Niinhän sitä sitä arvosteli suomalaisten ruokien makuakin, tämä italian Berlusconi.
Mutta haistakoon pitkät!, kaikki ne, jotka haukkuvat suomalaisten enemmistön arvostamia makutottumuksia.Berlusconi oli osittain oikeassakin. Suomessa kauppojen valikoima on järkyttävän huono, taitaa ainoa Euroopan maa, jossa on suppeampi valikoima olla jokin Albania. Pitkät hyllyt samaa kamaa, lihatiskeissä marinoitua teurasjätettä eri frimoilta, samoina makuina, kahvit hapanta klitkua, suklaa ei täytä suklaan virallisia määritelmiä jne. Ranskassa pikkukylän pikkumarketissa on parempi valikoima lihaa ja kalaa kuin täällä Suomessa Stockmannilla.
- migreenielämää
Minä en juo normaalisti ollenkaan kahvia, mutta olen muutaman kerran saanut alkavan migreenin kahvilla kuriin (oli kyllä maito ja sokerikin mukana). Luulen, että kahvin vaikutus verenpaineeseen voi olla yksi selitys.
Toisaalta tuo myös ap:n mainitsema nukkuminen parantaa kyllä minulla aina myös migreenikohtauksen, jos vaan unen päästä saa kiinni. - migreeniä joskus
Kahvi sisältää tunnetusti kofeiinia ja toiset laadut enemmän kuin toiset. Tiedetään myös, että kofeiini vahvistaa särkylääkkeiden vaikutusta, mikä saattaisi selittää sen, miksi vaikutus oli noin voimakas.
- ....
ja sitten kun siitä luopuu, tulee päänsärky.
- Isabella Touko
Minulla on krooninen keskivahva hormonaalinen migreeni.
Noin kerran kuussa joudun vuoteen omaksi 3-4 päiväksi.
Kun otan Imigran (auttaa) tulee tarve juoda vahva kahvi, ja 2 h jälkeen olen työkykyinen !!! - dwd bv c
En juo kahvia. Inhoan sen makua. Mutta omistan kahvipussin, josta käyn haistelemassa aromeja ja useinkn muuten juuri migreenin auravaiheessa! (enpä ole tullut ennen ajatelleeksi). Jotenkin silloin hajuaistini on hyvin herkkä ja kahvin tuoksu suorastaan huumaa ja saa aikaan todellisen enorfiiniryöpyn. Sen jälkeen menen päiväunille, jos voin, ja herätessä ei ole enää migreenikohtaus päällä. Tai siis migreenikohtaus ei ole alkanut.
- Ingdira
Mulla on Tehotabletteja ja kertismuki käsilaukussa, myös kipulääke poreena. Pilkon ne veteen, että saisin avun nopeesti.
Munkin kokemuksella kofeiini auttaa jo ensioireisiin ja kipulääke vasta särkyyn. Pahonvointiin ei sitten mikään, enkä siihen lääkettä haluiskaan.- Militantti-Antti
Mullakin on migreeni ollut pikkupojasta asti. Nyt kuluu Imigrania paljon. Mutta- olen myös huomannut, että musta, aika väkevä kahvi auttaa. Kun en mitään kahvilaaduista ymmärrä, enkä kunnolla annostelustakaan, niin kukkurmitallinen/kahvikuppi poroja ja Juhla-Mokkaa tai Presidenttiä. Kait sitten pitäs koittaa sitä ruotsalaistakin... sitten: uni on erittäin tärkeä, heti, jos jää yöunet vähiin, on takuuvarma migreeni! Muuten aamut ovat parasta aikkaminulla, iltapäivällä alkaa tuntua migreenin oireet ja siinä ei auta muukuin Imigran huuleen! Olen riskeerannut ja ottanut 100 mg Imigranin, vaikka olis naamassa toispuolesta halvausoirettakin, siinähän on aivoinfarktin vaara. Mutta- kaikki ovat parempia vaihtoehtoja kuin kamala migreenikohtaus. Olen sanonut lääkärille, että mieluummin vaikka kuolen.
Niin, sehän mulla oli asiana,mitä ne TEHO-Tabletit ovat? - i
Militantti-Antti kirjoitti:
Mullakin on migreeni ollut pikkupojasta asti. Nyt kuluu Imigrania paljon. Mutta- olen myös huomannut, että musta, aika väkevä kahvi auttaa. Kun en mitään kahvilaaduista ymmärrä, enkä kunnolla annostelustakaan, niin kukkurmitallinen/kahvikuppi poroja ja Juhla-Mokkaa tai Presidenttiä. Kait sitten pitäs koittaa sitä ruotsalaistakin... sitten: uni on erittäin tärkeä, heti, jos jää yöunet vähiin, on takuuvarma migreeni! Muuten aamut ovat parasta aikkaminulla, iltapäivällä alkaa tuntua migreenin oireet ja siinä ei auta muukuin Imigran huuleen! Olen riskeerannut ja ottanut 100 mg Imigranin, vaikka olis naamassa toispuolesta halvausoirettakin, siinähän on aivoinfarktin vaara. Mutta- kaikki ovat parempia vaihtoehtoja kuin kamala migreenikohtaus. Olen sanonut lääkärille, että mieluummin vaikka kuolen.
Niin, sehän mulla oli asiana,mitä ne TEHO-Tabletit ovat?kofeiiini on migreenilääke. seon lääkeluettelossa ja migreenilääkkeissä yksi vaikuttavista aineista. tehoaa tarpeeksi vahvana annoksena osalle
- migreenielli
i kirjoitti:
kofeiiini on migreenilääke. seon lääkeluettelossa ja migreenilääkkeissä yksi vaikuttavista aineista. tehoaa tarpeeksi vahvana annoksena osalle
ja grammanen para-tabs ensioireisiin, niin yleensä helpottaa, jos pääsee lepoon heti.
- satunnainenvaloilmiö
Paikallinen apteekkari suositteli kans migreeniin parasetamolitabletteja, joissa on kofeiinia mukana. Pandol comp:kohan sen oli.
- täsmälääke
Amerikassa tietääkseni käyttävät migreenilääkkeenä kofeiinia sisältäviä särkylääkkeitä.
Itse olen todennut, että heti migreenin alkuvaiheessa cokis (nimenomaan normaali sokerillinen versio) ja sokerimunkki auttavat. Varmaan nostavat verensokeria nopeasti, joten johtuisikohan apu siitä?
Olen myös huomannut, että kahvi saattaa auttaa. Mutta nimenomaan on juotava heti oireiden ilmaantuessa. Kun kohtaus pääsee pahaksi niin itselläni ei mikään juoma tai ruoka enää auta. Pahoinvoinnin vuoksi kaikki "liian myöhään" otetut (juoma, ruoka, tabletit) tulevat ulos.
Kun kohtaus pääsee pahaksi niin täsmälääkkeiden tablettiversioista ei ole apua. Mielestäni onkin erittäin väärin, että kelakorvaus on poistunut muilta kuin tablettiversioilta. Itse olen käyttänyt esim. suussa sulavia tabletteja sen vuoksi, että ne imeytyvät nopeasti ja ns. pysyvät sisällä, vaikka voisin pahoin. Ihmettelen suuresti miksi kelakorvaus on poistettu esim. näiltä suussa sulavilta tableteilta. Ei ne ole vain sitä varten, että tablettia ottaessa ei ole vettä saatavilla... Korvauksen poistajat eivät kyllä ole ymmärtäneet mikä ero on tableteilla ja muilla täsmälääkeversioilla. Normaali tabletti kuin ei korvaa suussa sulavaa tablettia. - Karin_aivopesula
Kofeiini auttaa migreeniin, mutta päivittäiskäytössä se aiheuttaa sitä. Käytön lopettamisen jälkeen migreeni pahenee ensin, mutta katoaa sitten kokonaan joidenkin kuukausien kuluessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339