Rupesin tässä pohtimaan, että onko tutkittu mikä on lestadiolaisten naisten keskimääräinen elinikä? Raskausaikahan on naiselle kova rasitus. Maksa joutuu puhdistamaan kahden ihmisen "myrkkyjä", sydän pumppaa kahden edestä ja verimäärä vaihtelee jatkuvasti, keuhkot imevät happea kahden edestä. Luulisi, että jos putkauttaa maailmaan 15 lasta, niin elinikä on 15 v lyhyempi? Kertokaa jos tiedätte paremmin.
L-naisten elinikä?
31
1305
Vastaukset
- Pakana(M)
Paitsi entisenä aikana jolloin suhteellisen yleisesti kuoltiin lapsivuoteuteen.
Mikäli raskaudet sujuvat hyvin, tuskin elinikä lastenteolla lyhenee. Toinen asia on niillä naisilla jotka ovat taipuvaisia raskausmyrkytykseen. Heillä voi tulla kuulemani mukaan kroonisia ongelmia liian monista synnytyksistä.
Useat synnytykset (lue: imetykset) pitäisi pienentää rintasyöpäriskiä. Sitä kautta keskimääräinen elinikäodotus voi kohotakin lestanaisilla? - akka
100% on leskirouvia:) Tämä tosin lienee linjassa yleiseen tilanteeseen: naisleskiä on vanhuksissa enemmän.
- ...
Naiset elävät keskimääräisesti pitempään ja lisäksi valitsevat itseään vanhemman puolison.
- Anonyymi
Kaikkia paskaa täällä horistaan, 100% leskirouvia?!!💩
- lääkäri 1
Vastikään on tehty tutkimus Oulun Yliopistossa, monisynnyttäjien terveydentilasta. Mukaan otettiin äitejä, jotka olivat synnyttäneet 10 lasta tai enemmän.
Heidän terveydentilassaan ei ollut eroja, verrattuna samanikäisiin naisiin, jotka olivat synnyttäneet vähemmän.
Kun äitiysneuvolassa huolehditaan äidin hyvinvoinnista raskauden aikana ja synnytykset hoidetaan asianmukaisesti, ei lukuisten lasten synnyttämisestä jää haittaa äidille.- Pakana(M)
kohdin poisti häirikköseriffi vastineeni.
Kirjoitin, että olet muutoin oikeassa, mutta ihmettelen lääkärinetiikkaasi, kun et muista niitä naisia joille useat synnytykset ovat terveysriski? Sellaisiakin on.
Mikäs lapsia on synnyttäessä jos terveys on kohdallaan ja haluaa synnyttää.
- malla
kolmetoista lasta! Joku päivä sitten näin vanhan opettajani kansakouluajoilta. Olin liikkeellä 4v kuopukseni kanssa. Opettaja kysyi kuinka monta lasta minulla on. Kerroin kuinka monta! Hän oli ihmeissään ja sano "silti olet aina yhtä hyvän näköinen". Tunnen itseni pari kolmekymppiseksi vaik olen koht 50v.
- Trolle
Jokainen synnytetty tytär lisää äidin elinikää
ja jokainen poika lyhentää.Tutkittu juttu.- akka
plussaa/miinusta/kakara?
- mia
tutkimus väittää,että raskausaikana naisen vanheneminen pysähtyy.
Mielestäni siinä on perää.- akka
iästäni 10 vuotta pois??? Ihanaa!!!
- mia
akka kirjoitti:
iästäni 10 vuotta pois??? Ihanaa!!!
voit sanoa olevasi 10 vuotta nuorempi.
Olenkin joskus nauranut,että jos ne vuodet kasaantuvatkin sitten kerralla päälle! - akka
mia kirjoitti:
voit sanoa olevasi 10 vuotta nuorempi.
Olenkin joskus nauranut,että jos ne vuodet kasaantuvatkin sitten kerralla päälle!olen tätä monesti miettinyt, vaikken tuosta tutkimuksesta ole kuullutkaan. Monet ison perheen äidit ovat "paremmin säilyneitä", kun vertaa muihin vähempilapsisiin äiteihin.
- mia
akka kirjoitti:
olen tätä monesti miettinyt, vaikken tuosta tutkimuksesta ole kuullutkaan. Monet ison perheen äidit ovat "paremmin säilyneitä", kun vertaa muihin vähempilapsisiin äiteihin.
vaikka itse sanommekin... :)
Saahan sitä näin yöllä puhua vähän levottomiakin?
Mutta, kyllä se totta on,että tiedän eräänkin äidin,jolla on 16 lasta,eikä sitä ikinä uskoisi,jos ei tuntisi tapausta.
Toki siihen vaikuttavat perintötekijätkin,mutta kuitenkin...
Ei,mutta nyt alkaa silmät painumaan väkisinkin kiinni.On ollut jälleen tapahtumarikas päivä ja nyt talo on aivan hiljainen...
Hyvää yötä sinulle.Ja iloista pääsiäistä! - akka
mia kirjoitti:
vaikka itse sanommekin... :)
Saahan sitä näin yöllä puhua vähän levottomiakin?
Mutta, kyllä se totta on,että tiedän eräänkin äidin,jolla on 16 lasta,eikä sitä ikinä uskoisi,jos ei tuntisi tapausta.
Toki siihen vaikuttavat perintötekijätkin,mutta kuitenkin...
Ei,mutta nyt alkaa silmät painumaan väkisinkin kiinni.On ollut jälleen tapahtumarikas päivä ja nyt talo on aivan hiljainen...
Hyvää yötä sinulle.Ja iloista pääsiäistä!Taidan lähteä itsekin nukkumaan...
Hyvää yötä ja siunattua pääsiäistä sinulle! - Anonyymi
Mikä tutkimus?
- Anonyymi
akka kirjoitti:
olen tätä monesti miettinyt, vaikken tuosta tutkimuksesta ole kuullutkaan. Monet ison perheen äidit ovat "paremmin säilyneitä", kun vertaa muihin vähempilapsisiin äiteihin.
Ja monet vähemmän synnyttäneet ovat kuitenkin tosi paljon "paremmin säilyneitä" kuin paljon synnyttäneet..... synnyttämättömistä puhumattakaan. Ei ole kuulkaa synnyttämisten määrästä kiinni se "säilyminen".
- PKJ
mutta mummoni täyttää ens kesänä 95 vee. Jos siitä otetaan 15vee pois niin aika vanhaks se joka tapauksessa elää... Tai ei se tainnut ihan 15 synnyttää... Oisko jotain 8-10.
- määä
Lessu vastais tähä nii että ehkä ajallista elämää se voi lyhentää..mutta mitä siitä ku tämän jälkeen on ikuisuus lessuilla edessä...
- mia
Raamatussakin sanotaan,että älkää peljätkö sitä,mikä voi ruumiin tappaa,mutta enempi peljätköön sitä,mikä sielun voi vahingoittaa.
Tuota ei tahdo aina muistaa todellisessa elämässä.
Mutta niinhän Jeesuksellekin kävi,kun hän oli kuuliainen Jumalalle. - usk.m
mia kirjoitti:
Raamatussakin sanotaan,että älkää peljätkö sitä,mikä voi ruumiin tappaa,mutta enempi peljätköön sitä,mikä sielun voi vahingoittaa.
Tuota ei tahdo aina muistaa todellisessa elämässä.
Mutta niinhän Jeesuksellekin kävi,kun hän oli kuuliainen Jumalalle.ovat a) kauniita b) naisellisia c) tosi hyvin säilyneitä keski-ikäisenä ja siitä eteenpäin, ja aiemminkin - ainakin minun silmissäni. Minun mummollani on melkein 20 lasta, ja hän on ikäisekseen (alle 60 vuotta...) todella nuorekas, niin kuin omakin äitini.
Vielä kun tästä ulkonäöstä puhutaan, niin mielestäni meikkaamattomat, värjäämättömät ja siististi pukeutuvat naiset ovat NIIN kauniita, jotenkin puhtaita ja supernaisellisia, että harmittaa, kun olen homo... Ennemmin minä heihin ihastuisin kuin miehiin, joita - kivannäköisiä sellaisia - on paljon uskovaisten joukossa. - mia
usk.m kirjoitti:
ovat a) kauniita b) naisellisia c) tosi hyvin säilyneitä keski-ikäisenä ja siitä eteenpäin, ja aiemminkin - ainakin minun silmissäni. Minun mummollani on melkein 20 lasta, ja hän on ikäisekseen (alle 60 vuotta...) todella nuorekas, niin kuin omakin äitini.
Vielä kun tästä ulkonäöstä puhutaan, niin mielestäni meikkaamattomat, värjäämättömät ja siististi pukeutuvat naiset ovat NIIN kauniita, jotenkin puhtaita ja supernaisellisia, että harmittaa, kun olen homo... Ennemmin minä heihin ihastuisin kuin miehiin, joita - kivannäköisiä sellaisia - on paljon uskovaisten joukossa.tuo oli kuin palsamia haavoihin!
Olet saanut todella hyvän kasvatuksen! - usk.m
mia kirjoitti:
tuo oli kuin palsamia haavoihin!
Olet saanut todella hyvän kasvatuksen!Ainakin äitini on osannut - vaikka muuta väittää (olen kai kertonut liikaakin perhe-elämästäni...) - olla esimerkkinä. Minä ihailen teitä äitejä!
- Anonyymi
Lentsu tappaa nopeasti, ettei ehdi synnyttää
🤣🤣😂😂😅😅😅🤗😆
- Uuslestadiolainen
Eiköhän raitis elämä (ja miksei savutonkin raskauksien johdosta) tasoita tilanteen melko hyvin?
- Anonyymi
Melko hyvin kuolema tavoittaa , Jeesus poislukien, 100%
- -rr-
Tutkittua on ainakin että mitä vähemmän on lapsia ja mitä iäkkäämpänä on saanut ensimmäisen lapsen sitä varmemmin sairastuu rintasyöpään joka alentaa myös elinikää!
- Pakana(M)
Kyllä minäkin olen lukenut tutkimuksista jotka vahvistavat, että useammat synnytykset eivät ole terveelle naiselle vaaraksi eivätkä lyhennä elinikää. Hyvin vanhoiksi eläneissä naisissa on paljon useamman lapsen synnyttäneitä.
Lestadiolaisuuden ongelma onkin se, että myös sellaiset naiset, joille synnytykset ovat terveysriski, joutuvat synnyttämään vasten tahtoaan. - Anonyymi
Pakana(M) kirjoitti:
Kyllä minäkin olen lukenut tutkimuksista jotka vahvistavat, että useammat synnytykset eivät ole terveelle naiselle vaaraksi eivätkä lyhennä elinikää. Hyvin vanhoiksi eläneissä naisissa on paljon useamman lapsen synnyttäneitä.
Lestadiolaisuuden ongelma onkin se, että myös sellaiset naiset, joille synnytykset ovat terveysriski, joutuvat synnyttämään vasten tahtoaan.Asiaa!
- Anonyymi
Tutkikaa alkoholistinaisten ja holtittomasti seksiviettiään käyttävien naisten keski-ikää!!
Terveellisesti elävät lestadiolaisnaiset elävät pitkään ja pysyvät terveinä.- Anonyymi
Pitkään eläminen tai terveenä pysyminen ei ole lestadiolaisuudesta kiinni. Kuningatar Elisabeth II ei ollut lestadiolainen ja eli 96 -vuotiaaksi.
Käyttävätkö jotkut lestadiolaiset seksiviettiään holtittomasti`?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1646638
- 541985
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441842- 541162
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3481144Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se511095Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141031Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79940Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384928Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14917