nivelpsoriasis ?

ei tajuu

Minulla lääkäri epäili ensin selkärankareumaa, mutta ristinivelessä ei havaittu (röntgen) muutoksia. Eikä verikoekaan sitä diagnoosia tukenut. Nyt lääkäri epäilee nivelpsoriasista. Kortisonia olen syönyt 3 viikkoa. Sen syöminen lopetellaan nyt vähitellen (3kk). Heti kun vähensin annosta, palasi särky polviin. Lääkäri määräsi nyt 800 burana slow:ta. Seuraava käynti vasta 3 kk päästä. Vähän epäilyttää syödä tuota buranaa niiden sivuvaikutusten takia. Olen käsittänyt, että ko. sairaus todetaan röntgenkuvilla ja magneettikuvauksilla. Ja olen käsittänyt myös, että ko. sairaudessa lääkityksen pitäisi olla taudin etenemistä hidastavaa. Miksi pitää odottaa 3kk? Haittaako tuo kortisoni diagnosointia? Miten muut ovat tuon diagnoosin saaneet? Kiitoksia kommenteistanne jo etukäteen.

3

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psoriaatikko

Kokeile kasvisruokavaliota. Itselläni oli pahat nivelpsoriongelmat ja yritin löytää ratkaisua muuta kautta kuin pilleripurkin välityksellä. Kolmen kuukauden päästä kaikki kivut olivat poissa ja sillä tiellä olen. Lääkärit eivät tietenkään hyväksyneet selitystä, koska sitä ei ole lääketieteellisesti tutkittu. Kannattaa ainakin kokeilla, ei siinä häviä mitään. Todennäköisyys auttamiseen on 50-50, en ole tätä siis omasta päästäni keksinyt.

• ei tajuu

Vielä lisäys tuohon. Eli onko tarkoitus nyt vaan syödä buranaa ja lisätä sen määrää, kunnes maksa ja munuaiset on paskana? Missä vaiheessa olen esimerkiksi työkyvytön? Työpaikkalääkärille on turha mennä, koska siellä määrätään vain buranaa ja töihin.

• uouououo

Hoitosi on aloitettu ihan oikein. Alkuvaiheessa se tarkoittaa kortisonia ja tulehduskipulääkettä. Odottaa pitää siksi, että nähdään miten tauti etenee. Jos on kipuja, niin voit toki hidastaa kortisonista luopumista. Kolmessa kuukaudessa et ole sökö. Jos et ole kunnossa seuraavaan kontrolliin mennessä, niin luultavasti lääkärisi aloittaa reumalääkityksen. Ensimmäisenä yleensä Salazopyrin. Ja silloin voit kysyä lääkäriltäsi, josko saisit vatsasuojalääkityksen. Tulehduskipulääkkeitä joudut vastaisuudessakin syömään, joten paras totutella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4542
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2543
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      175
      1725
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      260
      1592
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1460
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1347
    7. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1277
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1269
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1242
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35