Minulla lääkäri epäili ensin selkärankareumaa, mutta ristinivelessä ei havaittu (röntgen) muutoksia. Eikä verikoekaan sitä diagnoosia tukenut. Nyt lääkäri epäilee nivelpsoriasista. Kortisonia olen syönyt 3 viikkoa. Sen syöminen lopetellaan nyt vähitellen (3kk). Heti kun vähensin annosta, palasi särky polviin. Lääkäri määräsi nyt 800 burana slow:ta. Seuraava käynti vasta 3 kk päästä. Vähän epäilyttää syödä tuota buranaa niiden sivuvaikutusten takia. Olen käsittänyt, että ko. sairaus todetaan röntgenkuvilla ja magneettikuvauksilla. Ja olen käsittänyt myös, että ko. sairaudessa lääkityksen pitäisi olla taudin etenemistä hidastavaa. Miksi pitää odottaa 3kk? Haittaako tuo kortisoni diagnosointia? Miten muut ovat tuon diagnoosin saaneet? Kiitoksia kommenteistanne jo etukäteen.
nivelpsoriasis ?
3
446
Vastaukset
- psoriaatikko
Kokeile kasvisruokavaliota. Itselläni oli pahat nivelpsoriongelmat ja yritin löytää ratkaisua muuta kautta kuin pilleripurkin välityksellä. Kolmen kuukauden päästä kaikki kivut olivat poissa ja sillä tiellä olen. Lääkärit eivät tietenkään hyväksyneet selitystä, koska sitä ei ole lääketieteellisesti tutkittu. Kannattaa ainakin kokeilla, ei siinä häviä mitään. Todennäköisyys auttamiseen on 50-50, en ole tätä siis omasta päästäni keksinyt.
- ei tajuu
Vielä lisäys tuohon. Eli onko tarkoitus nyt vaan syödä buranaa ja lisätä sen määrää, kunnes maksa ja munuaiset on paskana? Missä vaiheessa olen esimerkiksi työkyvytön? Työpaikkalääkärille on turha mennä, koska siellä määrätään vain buranaa ja töihin.
- uouououo
Hoitosi on aloitettu ihan oikein. Alkuvaiheessa se tarkoittaa kortisonia ja tulehduskipulääkettä. Odottaa pitää siksi, että nähdään miten tauti etenee. Jos on kipuja, niin voit toki hidastaa kortisonista luopumista. Kolmessa kuukaudessa et ole sökö. Jos et ole kunnossa seuraavaan kontrolliin mennessä, niin luultavasti lääkärisi aloittaa reumalääkityksen. Ensimmäisenä yleensä Salazopyrin. Ja silloin voit kysyä lääkäriltäsi, josko saisit vatsasuojalääkityksen. Tulehduskipulääkkeitä joudut vastaisuudessakin syömään, joten paras totutella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1723560
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851588Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251299- 1581242
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941013- 35981
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16973Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?61869Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk94817- 62765