eikä kaupassa ole ruokaa.
Vieläkö kykenet tuottamaan ruokasi?
missä viljelet?
Mitä eläimiä pidät?
Osaatko leipoa ja mistä saat jauhon, tai sähkön? Maidon?
Jos maailma sortuu
43
317
Vastaukset
- piippaK
Niinpä niin, miten avuttomia olisimme?
No mulla ei olisi hätää, ainakaan ensialkuun. Maata on sen verran että saisin potut ja juurekset omasta maasta. Mitä eläimiä pitäisin? Enpä tiedä sen kanssa, mahiksia ei taitais olla muuhun kuin kanoihin. Niin ja ehkä sika tai kaksi kesäksi, talvella ei onnistu.
Osaan leipoa leipää ja pullaa, jauhot olis jo kinkkisempi juttu.
Mutta luotan siihen että kun kerran maalla asutaan niin entisaikaisen "maitotingin" saisi naapurista ja varmaan naapuri möisi muutakin syötävää tai ainakin niitä jauhoja.
Mutta entäs se sähkö??? Koko maailima pysähtyy ilman sähköä... vai pysähtyykö?- Anjaniina
se jäis kiinni minullakin.
Maitoa ja juureksia, oman kasvimaan tuotteita pystyis toimittaan, mut...liha ja vilja vois olla aika heikoilla.
Mut niinku täs oli yhdessä ohjelmass ihminen, joka halus alkaa säästään muovia.
Se oli sitä mieltä että muovi tulee oleen rikkaiden etuoikeus jonkin ajan päästä.
Tuli mieleen, että lähtisköhän ne sit innolla kerään sen muovilautan sieltä valtamereltä...
pärjäisin, ei mitään hätiä. Eläimiä kai pitäisi ruveta sijoittamaan tuohon ulkorakennukseen, - se lehmä, -possu, ja -lammas. :) Maalla pärjää aina..kaupunki on hieman kinkkinempi juttu..meillä voisi olla kavereita :)
Tietysti ihmiset joille kysymys on esitetty, ovat hieman nuorempaa painosta..eli kuinka lienee leipomiset, sun muuta hanskassa...sen verran maata, että perunaa ja kasviksia voi kasvattaa itse.
Metsästä ja puskista saa marjoja ja sieniä.
Jauhoja pitää hakea mylläriltä, puita riittää lämmitykseen ja ruoanlaitto sujuu puuhellalla, samoin leipominen uunissa. Tietenkin osaan leipoa.
En juo maitoa, enkä juurikaan syö lihaa, joten kyllä pärjään.
Sähkö ei sitten oikeastaan tarvitsekaan.- tuhoutukoon
Kesällä säilöisin sammakoita, käärmeitä ja lihaisia isoja toukkia.
Nokkosia ja siankärsämöitä lisukkeiksi ja lääkkeeksi.
Marjoja, sieniä.
Vettä. Minä pärjään!- 2+1
ja käärmeet, paitsi kyy ovat rauhoitettuja, joten jätä säilömättä.
- roporobo
2+1 kirjoitti:
ja käärmeet, paitsi kyy ovat rauhoitettuja, joten jätä säilömättä.
"Jos maailma sortuu" niin varmaan ensimmäisenä juuri yhteiskuntajärjestys ja lait sen mukana. Aina on tiedetty ettei hätä lue lakia.
- Anjaniina
roporobo kirjoitti:
"Jos maailma sortuu" niin varmaan ensimmäisenä juuri yhteiskuntajärjestys ja lait sen mukana. Aina on tiedetty ettei hätä lue lakia.
sen jälkeen omatunto on ainoa laki ihmiselle.
ja jokaiselle on oma napa lähinnä.
Näitä maailmanlopun ennustuksia lentelee nyt niin tuhkatiheään.
Tänä aamuna vasta kuulin, että maailman piti loppua jo eilen...
Jotain tekoo sen hiukakskiihdyttimen kokeitten kanssa.
Eipä paljon kerinny pelkäämään ;)
- RosaLiiin
Jos sortuu niin kyllä mie pärjään.
Täällä maaseudulla on vaikka mitä omasta takaa ja naapuriapu on verratonta.
Jauhot tai jyvät hakisin naapurista, kalat järvestä ja siemenperunat saisin kellarista.
Possu, kanat ja kanit takais liharuokaa. Marjat ja teeainekset keräilisin läheltä.
Pyssyt ja paukut löytyy joten riistaakin voisin koettaa, sanovat että rastaspaistikin on aika hyvää.
Jos kaikki sortuisi, ei silloin paljon rauhoitusaikoja tarvitsis miettiä.
Kaivo on keskellä pihaa ja kaikki hommat tekisin päiväsaikaan.
Ilman sähköäkin toimeen tultaisiin, puilla lämmitettäs ja ulkohuussikin löytyy.
Potkurilla vain potkisin naapuriin ja sieltä varmasti kuulisin lisää hyviä vinkkejä
kuinka nyt pärjätään kun maailma on sortunut.- löppöne
otetaan sieltä, missä vielä on. Senjälkeen alkaisimme syömään toisiamme. Nälkäiset lähtisivät joukolla hakemaan syötävää. Ja sitä sitten otettas sieltä, mistä löytyy. Nälkä on suuri kuningas.
- eräs naislukija
löppöne kirjoitti:
otetaan sieltä, missä vielä on. Senjälkeen alkaisimme syömään toisiamme. Nälkäiset lähtisivät joukolla hakemaan syötävää. Ja sitä sitten otettas sieltä, mistä löytyy. Nälkä on suuri kuningas.
jonkun aikaa. Kasviksia voin viljellä ja puita riittää lämmitykseen, on puuhella ja parin sisävessan
lisäksi ulkohuussikin. Myös pihakaivo.
Kellari olisi pakko rakentaa, koska kylmiö ei toimi ilman sähköä, ei jääkaappi eikä pakastin.
Pyykit voisi hyvinkin pestä käsin, mutta jos vesi loppuu, se vasta onkin ongelmallista !
MUTTA ! Jos kahvi loppuu, se on katastrofi, joten pitää alkaa jo nyt hamstraamaan. :D - 0ree
löppöne kirjoitti:
Löppöne! Ei siinä tilanteessa auttas se, että meillähän sitä ruokaa on. Ihmiset muodostas laumoja, ja söis kaikien mikä eteen tulee.
Olen joskus ajatellut tuota luonnossa selviytymistä. Suurissa asutuskeskuksissa on niin paljon ihmisiä, että muutamassa viikossa söisivät kaiken vihreän, jos kesä olisi. Talvella olis tilanne mahdoton. Suurin osan kuolis kylmyyteen. Me emme ehkä tuota näe, mutta lastenlastemme tulevaisuutta se ehkä on. - Anjaniina.
0ree kirjoitti:
Löppöne! Ei siinä tilanteessa auttas se, että meillähän sitä ruokaa on. Ihmiset muodostas laumoja, ja söis kaikien mikä eteen tulee.
Olen joskus ajatellut tuota luonnossa selviytymistä. Suurissa asutuskeskuksissa on niin paljon ihmisiä, että muutamassa viikossa söisivät kaiken vihreän, jos kesä olisi. Talvella olis tilanne mahdoton. Suurin osan kuolis kylmyyteen. Me emme ehkä tuota näe, mutta lastenlastemme tulevaisuutta se ehkä on.varata haulikko ovipieleen, mieluummin ladattuna ;)
Huvittaa tuo ihmisten optimismi, että jauhot haettas mylläriltä...vähempi muuten haettas.
Ei pörrää traktori pellolla,kun ei ole öljyä ;)
ja harvalla on tallessa hevoajan työkalut.
Kansa joutus opetteleen metsästyksen ja lihijen säilyttämisen, kalastuksen ja niidensäilömisen.
Ei jäis sienet ja marjat metsiin, luulen... - eräs naislukija
Anjaniina. kirjoitti:
varata haulikko ovipieleen, mieluummin ladattuna ;)
Huvittaa tuo ihmisten optimismi, että jauhot haettas mylläriltä...vähempi muuten haettas.
Ei pörrää traktori pellolla,kun ei ole öljyä ;)
ja harvalla on tallessa hevoajan työkalut.
Kansa joutus opetteleen metsästyksen ja lihijen säilyttämisen, kalastuksen ja niidensäilömisen.
Ei jäis sienet ja marjat metsiin, luulen...ei maanviljelijöillä tosiaankaan riittäisi polttoäljy traktoreihin. Tuo kalastuskin on vähän niin ja näin, koska
vedet ovat saastuneita, eikä kaikkialta enää saa kalaa. Suolaakin pitäisi hamstrata jo hyvissä ajoin.
Sienet ja marjat varmaankin kerättäisiin talteen, jos niitä tulee metsiin, sekään ei ole itsestäänselvyys.
Riippuu ilmojen haltijasta. Elämä vaikeutuisi huomattavasti ja kenties vain vahvemmat pärjäisivät, pidemmän
päälle, ei kukaan. Mistä lääkkeet, pillerit, insuliinit, voiteet, laastarit yms. - Kim Jong Il
0ree kirjoitti:
Olen joskus ajatellut tuota luonnossa selviytymistä. Suurissa asutuskeskuksissa on niin paljon ihmisiä, että muutamassa viikossa söisivät kaiken vihreän, jos kesä olisi. Talvella olis tilanne mahdoton. Suurin osan kuolis kylmyyteen. Me emme ehkä tuota näe, mutta lastenlastemme tulevaisuutta se ehkä on.Eivätkö ne siellä Pohjois-Koreassa jo syöneet heinätkin maasta kun valtiolla riittää rahaa vain rähinöintiin.
- ...
Se ja sama kaupoille, samalla lailla sitä ruokaa on. Sitten jos viljely jne muuttuu mahdottamaksi, se ja sama kaupoille, koska ei ole syötävää kuitenkaan.
Noin omavaraisuudesta puhuen yleisemmin, mä pärjäisin kyllä. Paria ihmistä varten ei tarvitse sataa hehtaaria peltoa tai miljoonaa hehtaaria metsästys- ja kalastusmaita. Vähempikin riittää. Mun käsittääkseni pitemmän päälle suurin ongelma tulee jodin puutteesta, ei juuri muusta.
Mutta kauankos pärjäät ilman minkäänlaista sähköä? Mä pärjään kyllä, aina voi iskeä halkoa uuniin ja pärettä seinänrakoon sarjakuvien lukemista varten.
=DW= - potpottu
Jos johonkin pystyisinkin, mitä tekisevät he, jotka eivät pystyisi? Taitais olla tarpeen vartiokaarti pottumaitten suojeluun.
- ...
Pöndellä naapurissa on vilja-aitta pulavuosilta. Kaksikerrospohja, välissä kiviä. Olivat poranneet aitan pohjaan reikiä. Kaupunkilaiset on juu suurin uhkakuva. Net tosin on senverran tumpeloita, että kai suurin osa alkaisi syömään toisiaan. Mutta melkoiset rosvojoukot kuitenkin lähtis liikkeelle. Mikäpä siinä, kävelköön lappiin jos ovat niin nälissään.
=DW= - Arkaainenkerrostuma
... kirjoitti:
Pöndellä naapurissa on vilja-aitta pulavuosilta. Kaksikerrospohja, välissä kiviä. Olivat poranneet aitan pohjaan reikiä. Kaupunkilaiset on juu suurin uhkakuva. Net tosin on senverran tumpeloita, että kai suurin osa alkaisi syömään toisiaan. Mutta melkoiset rosvojoukot kuitenkin lähtis liikkeelle. Mikäpä siinä, kävelköön lappiin jos ovat niin nälissään.
=DW=Olen maalaistalon tytär ja lapsena joutunut tekemään kaikkia maatalon töitä, lypsämisestä (käsin) lähtien. Hevosta en oppinut valjastamaan, mutta oppisin kyllä senkin, ja tekemään peltotöitä. Etsisin vanhoja aatroja ja risukarheja ladoista (tai museosta) tai tekisin puusta itse. Kun olisi vaan siementä, kyllä saisin viljat maahan.
Periaatteessa hallitsen myös pellavan viljelyn, liottamisen, loukuttamisen ja lihtaamisen. Osaan kutoa kangasta ja valaa kynttilöitä. Tunnen monia kasveja, joita voi käyttää ruuaksi (mm. juolahvehnän juuria voi paahtaa ja jauhaa). Tunnen myös yrttejä joita voi käyttää lääkekasvina. Virittelisin ansoja metsäkanoille ja jäniksille, siitä saisi lisäruokaa.
Olen asunut puolet elämästäni puulämmitteisessä talossa. Ensimmäisen lapseni vaipat pesin vuoden pulsaattoripesukoneella, sekään ei ole mikään ongelma.
Kriisitilanteessa muut jäisivät ruikuttamaan, mutta kaltaiseni arkaaisen lapsuuden elänyt olisin omassa elementissäni. - jo vain
Arkaainenkerrostuma kirjoitti:
Olen maalaistalon tytär ja lapsena joutunut tekemään kaikkia maatalon töitä, lypsämisestä (käsin) lähtien. Hevosta en oppinut valjastamaan, mutta oppisin kyllä senkin, ja tekemään peltotöitä. Etsisin vanhoja aatroja ja risukarheja ladoista (tai museosta) tai tekisin puusta itse. Kun olisi vaan siementä, kyllä saisin viljat maahan.
Periaatteessa hallitsen myös pellavan viljelyn, liottamisen, loukuttamisen ja lihtaamisen. Osaan kutoa kangasta ja valaa kynttilöitä. Tunnen monia kasveja, joita voi käyttää ruuaksi (mm. juolahvehnän juuria voi paahtaa ja jauhaa). Tunnen myös yrttejä joita voi käyttää lääkekasvina. Virittelisin ansoja metsäkanoille ja jäniksille, siitä saisi lisäruokaa.
Olen asunut puolet elämästäni puulämmitteisessä talossa. Ensimmäisen lapseni vaipat pesin vuoden pulsaattoripesukoneella, sekään ei ole mikään ongelma.
Kriisitilanteessa muut jäisivät ruikuttamaan, mutta kaltaiseni arkaaisen lapsuuden elänyt olisin omassa elementissäni.Totuuden nimessä, en saa pölliäkään halki kun pelkään kirvestä:) Tietenkin olisin hommannut itselleni kätevän, rotevan äijän, joka tekisi kaikki muut hommat, minä voisin kasvatella porkkanoita ja poimia kedon kukkia. Ehkä voisin lypsää sen lehmän...
- ..
jo vain kirjoitti:
Totuuden nimessä, en saa pölliäkään halki kun pelkään kirvestä:) Tietenkin olisin hommannut itselleni kätevän, rotevan äijän, joka tekisi kaikki muut hommat, minä voisin kasvatella porkkanoita ja poimia kedon kukkia. Ehkä voisin lypsää sen lehmän...
Lehmän olisivat jo aikapäivää teurastaeet kaupungin nälkäänäkevät, retkillään varastelemassa maaseudulla.
- k/k
Nykymailma ilman sähköä ,mites avuttomat neuvoa kysyis kun kännykät ja kuukkeli olis pimeenä.
Mullakin on puulämmitys varalla mut mistäs ruoka?ei tolla pikku pistoolilla mitään metsästettäis.
Taitas tulla verinen isojako jäljelle jääneist elintarpeist sillä ei suomalainen toista päästäis pellolleen viljelemään. - RosaLiiin
Tuli näitä vastauksia lukiessa jotenkin mieleen eräs syksy.
Joutomaahan oli keväällä kylvetty kaikki joutilas perunansiemen.
Aika iso länttihän siitä tuli ja peruna kasvoi tuona sadekesänä tosi hyvin.
Syksyllä sitten ilmoitin lähikaupungin työttömien yhdistykseen, että kaikki tuo sato on ihan vapaasti käytössä, tervetuloa vaan poimimaan.
Lupasin, että koneella ajetaan vielä levälleen, sen kun vain poimii pussiinsa ja vie pois.
Monelle perheelle siitä olisi talven perunat saanut. Olin varautunut kahvit ja piirakat tarjoamaan.
Vaan kuinkas kävikään, ei ristin sielua näkynyt. Perunat sitten kynnettiin maahan ennen pakkasia.
Olisi ehkä pitänyt meidän itse poimia ja kuljettaa kaupunkiin ja..ja...ja...
Ehkä jos kaikki sortuisi, olisi poimijoita - vai olisiko.
Talkootyö ja maalaisserkut olisivat silloin ainakin arvossa arvaamattomassa.- Anjaniina
kaupunkilaiset enää mitään potunnostosta ;)
Mutta saattoihan syynä olla sekin, ettei heillä ole ylimääräistä rahaa?
Olisiko se ollut se linja-autokyyti liikaa?
- Sol57
Kyllä uskoisin että, pärjättäisiin...jauhot ainoa ongelma...Täällä kun sodan aikana ihmisillä todella se ruokapula...niin faija kertoin kuin Valkassa sitten ihmiset istuttivat perunaa Mäkelänkadun välissä kun tämä spåra-raide mikä kulkee aina tuonne Käpylään...niin siinä vähän maata puiden välissä (sellainen lemuskuja..) siinä nurmikkoa....Ihminen on erittäinen kekseliäs...kun on pakko..
tsau:Friidu - ----
Mistä vesi? Vesilaitoshan ei tietenkään toimisi?
Lehmä parvekkeella ja kanoja olohuoneessa, hevonen autotallissa, vartioituna.- Arkaainen kerrostuma
kasvatettiin kaupungeissa kaneja. Kaupungeissa voisi syödä pullasorsat ja lokit, sekä ampua villikaniinit.
Syrjäseudulla on paljon kesämökkejä ja autiotaloja. Helsingistä lähtisivät ihmiset evakkoon korpeen nyytti kourassa taivaltaen (bensaahan ei saisi).
Tekisi rahakkaille, thaimaan rannoille lojuskeleville paksumahoille vain hyvää joutua juolavehnänjuuriruokinnalle!!!Pitkälle pärjäisi jo sillä kun korjaisi nokkossadon. Itse syön talvisin nokkosta mm. siemeniä, ehkä sen takia näytän ikäistäni selkeästi nuoremmalta. - 26
Arkaainen kerrostuma kirjoitti:
kasvatettiin kaupungeissa kaneja. Kaupungeissa voisi syödä pullasorsat ja lokit, sekä ampua villikaniinit.
Syrjäseudulla on paljon kesämökkejä ja autiotaloja. Helsingistä lähtisivät ihmiset evakkoon korpeen nyytti kourassa taivaltaen (bensaahan ei saisi).
Tekisi rahakkaille, thaimaan rannoille lojuskeleville paksumahoille vain hyvää joutua juolavehnänjuuriruokinnalle!!!Pitkälle pärjäisi jo sillä kun korjaisi nokkossadon. Itse syön talvisin nokkosta mm. siemeniä, ehkä sen takia näytän ikäistäni selkeästi nuoremmalta.On vaikkapa kaneja kasvatettu kaupungeissa muulloinkin kuin sota-aikana. Isäni, synt. 20-luvulla, kertoi, että pikkupoikana kasvattivat kaneja, vaihtoivatkin sitten milloin mihinkin.
Kyllä luonnon anneilla pitkälle pötkii, jos osaa, ja on kykyä. - Anjaniina
ensimmäisenä lirissä on, ei sähköä, ei vettä, ei lämpöä, ei ruokaa
kuokka ja Jussi. Ei tuolla muutaman neliön kasvimaan antimilla kovin pitkälle taidettaisi pötkiä. Ei kun kuokka käteen ja laajentamaan sitä. Jos sieltä kaupasta enää saisi siemeniäkään. Ja jos saisikin, niin aika pitkäksi taitaisi käydä aika satoa odotellessa.
Pelkillä kasviksilla eläminen ei kyllä oikein houkuttele. Jäniksiä tai rusakoita tuossa pyörii sen verran paljon, että kekseliäisyydellä ja hyvällä tuurilla saattaisi välillä päästä pupupaistin makuunkin.
Kanoja voisi hätätilassa pitää vaikka kellarissa ja varastaa niiltä munat syötäväksi. Taitasivat liiterissä paleltua reppanat. No, sittenhän olisi ainakin pakastekanaa.
Leipominen ei ole ongelma ja onhan tossa aidan takana iso vehnäpelto. Tuskin se naapurin isäntä edes huomaisi, jos vaan joka toisen tähkän nappaisi. Sähköä ei niin välttämättä edes tarvittaisi eikä tuota maitoa juuri kulu näin hyvinäkään aikoina.
Ainahan se sortuminen on mahdollista ja oma suu se kuitenkin on lähinnä niillä, jotka sitä ruokaa tuottavat. Toiset ne kuitenkin olisivat valmiit alasajamaan kalliin kotimaisen ruuan tuotantoa.- Rimmir
uusi nimitys, avuton, kohdallani jos maailma siihen malliin sortuisi. Vaikka enhän tuota ruokaani nytkään, maksan vain eri tahoille tuotetusta ruoasta.
- ...
Osuit asian ytimeen.
Nyky-yhteiskunta on prstaloituneenpi kuin aikoihin. Ollaan täysin vierannuttu juurista. Tai en mä ny tiedä miksi niitä sanoisi. Jokatapauksessa ei oo kiinteitä perheitä, sukuja, heinoja, kansoja, ei oikein mitään. On vain ihmisiä.
Ollaan joo isoja. Mutta kun kuussa käynnistäkin on jo muutamia kymmeniä vuosia. Viimmeks oli, että joku marsiin lähetetty mönkijä menikin rikki. Siis maapallo on ollut hallinnassa ihmisellä jo kauan.
Ja mitä on saatu aikaan? Noo, pian elinkelvoton planeetta :(((((((((((
Ei tää tosiaan ooo mitään korkeeta filosofiaa. Siihen en ees pysty, oon liika suoraviivainen. Mutta sekun meissä ihmisissä muutenkin on vikana. Kylläkai mua nauratti, kun naapurin potunviljelijä veti ojan keskelle valkovuokkoaluetta. Se siitä. Samatenkun hillasta, puolukasta jne. Mutta kun jokaisen pitää aatella omiaan. Siis lyhytnäköisesti. Tyyliin.. "Nyt saa taseet kuntoon ja laskut maksetuksi".
Suomen varallisuus perustuu ulkomaankauppaan. Myydään enemmän ulos kuin ostetaan sisään. Selkeetä.
Mutta kun maapallo on suljettu ekosysteemi.
Mä jaksasin tästä jauhaa vaikka kuinka pitkään. Mutta eiköhän se ihmisen ihmeloistonaika pikapuoliin ole päättymässä. Kannattaa muistaa, että kirjoitettua ihmisen historiaa ei ole kuin muutamilta kymmeniltä tuhansilta vuosilta.
Ja ihmisen laskennallinen sukupolvi on kai vieläkin kai 25 vuotta? Tohon kaipaisin kyllä tarkistusta, meillä satavuotiaita dementulloja pian puolet väkiluvusta.
=DW - Anjaniina
... kirjoitti:
Osuit asian ytimeen.
Nyky-yhteiskunta on prstaloituneenpi kuin aikoihin. Ollaan täysin vierannuttu juurista. Tai en mä ny tiedä miksi niitä sanoisi. Jokatapauksessa ei oo kiinteitä perheitä, sukuja, heinoja, kansoja, ei oikein mitään. On vain ihmisiä.
Ollaan joo isoja. Mutta kun kuussa käynnistäkin on jo muutamia kymmeniä vuosia. Viimmeks oli, että joku marsiin lähetetty mönkijä menikin rikki. Siis maapallo on ollut hallinnassa ihmisellä jo kauan.
Ja mitä on saatu aikaan? Noo, pian elinkelvoton planeetta :(((((((((((
Ei tää tosiaan ooo mitään korkeeta filosofiaa. Siihen en ees pysty, oon liika suoraviivainen. Mutta sekun meissä ihmisissä muutenkin on vikana. Kylläkai mua nauratti, kun naapurin potunviljelijä veti ojan keskelle valkovuokkoaluetta. Se siitä. Samatenkun hillasta, puolukasta jne. Mutta kun jokaisen pitää aatella omiaan. Siis lyhytnäköisesti. Tyyliin.. "Nyt saa taseet kuntoon ja laskut maksetuksi".
Suomen varallisuus perustuu ulkomaankauppaan. Myydään enemmän ulos kuin ostetaan sisään. Selkeetä.
Mutta kun maapallo on suljettu ekosysteemi.
Mä jaksasin tästä jauhaa vaikka kuinka pitkään. Mutta eiköhän se ihmisen ihmeloistonaika pikapuoliin ole päättymässä. Kannattaa muistaa, että kirjoitettua ihmisen historiaa ei ole kuin muutamilta kymmeniltä tuhansilta vuosilta.
Ja ihmisen laskennallinen sukupolvi on kai vieläkin kai 25 vuotta? Tohon kaipaisin kyllä tarkistusta, meillä satavuotiaita dementulloja pian puolet väkiluvusta.
=DWtälläista hyvinvoiintia kuin nyt ei ole ollut aiemmin kuin harvoilla.
JA nyt siihen hyvinvointiin pyrkii loputkin suuret, kurjat maat.
Maapallo ei millään kykene täyttämään ihmisen toivetta ökykulutuksesta, jotain on tapahduttava, ikävä kyllä
Saa nähdä milloin kamelin selkä murtuu...mutta meille 100 vuotta on pitkä aika, maapallolle silmänräpäys..
Ihan omalla safarilla kasvatan fasaaneja ja peltopyitä, eivät tarvitse sähköä. Pari vuohta löytyy, toinen tiineenä, maitoa ja juustoa saadaan siis niistä. Yksi hevonen ja yksi poni löytyy, jonkinlaista työapua polttopuiden raahaamiseen siis löytyy jo omasta takaa. Pari possua ja lammasta tartteis ehkä hankkia lisää. Metsää on paljon, niinpä puutakin riittäisi ihan omasta takaa.Talon keskuslämmitys toimii sähköllä ja puulla, joten ei huolta. Peltoa riittä, jotka ovat nyt vuokralla, ja siihen viljanviljelyyn tarvitsisin kuitenkin varmaan jotain apua, kun se ei ole ihan hanskassa. Leivinuunilla leipominen ja vuohenjuuston tekeminen onnistuisi.
Muuttaisin siis omalle jakamattomalle kotitilalleni safarille. Tai mieluimmin ehkä muuttaisin kesämökille, joka on järven rannassa parin kilometrin päässä safarista, kalastelisin, keräisin marjoja ja pyydystäisin pupuja sekä kulkisin heppalla safarilla töissä.- Anjaniina
farmia?
Mites se....sähkö ;)))
Joo, metsästys ja kalastus nousis arvoonsa ;)
Tosin, tällä väkimäärällä...metsät olis tyhjiä aika pian...
Viljelyala täytyisi vallata, ostaa, vaihtaa johonkin tai hankkia muulla keinoin.
Pienimuotoisesta viljelystä on kokemusta.
Pitäisin kaneja ja lopun lihan hakisin metsästä ja kalat järvestä.
Leipominen ja ruuan valmistus ei ole ongelma mutta jauhoitta jäisin.
Juures- ja papuvoittoiseksi menisi hiilarilähteet.
Vaihdantatalous taitaisi elpyä kun rahatalous romahtaisi.- Anjaniina
olis aika hyvä vaihtoehto, muut elukat syö liiaksi ;)
Vuohi pärjää kans, vaikka puun parkilla. - .
Entäs kun ei olisi Kelaa?
. kirjoitti:
Entäs kun ei olisi Kelaa?
Kelan EU-kortti tosin täytyy uusia määräajoin mutta ilmankin tulen toimeen.
Toinen kerran tarvitsemani palvelu, EU-työnhaun lomakkeet ja ohjeet.
Niitäkään en enää tarvitse.
Se siitä KELAsta!Anjaniina kirjoitti:
olis aika hyvä vaihtoehto, muut elukat syö liiaksi ;)
Vuohi pärjää kans, vaikka puun parkilla.Vuohet ovat minulle tuntemattomia otuksia mutta kai niidenkin kanssa oppisi elämään.
Maito olisi oiva lisä ruokavaliooni.
Lampaita olen teurastanut mutta en lypsänyt enkä muutenkaan kasvattanut.
Kyllä se on hyvin muistissa se elämä viiskyt-luvun ja kuuskyt-luvun maaseudulla.
Ei siinä pienen porukan hengissäpitämiseen kovin suurta ruisalaa ja pottupeltoa tarvitse.
No eläimiä hevonen, lehmä , emäsika ja kana. Niin ja sonni pitää olla, että se saa sen lehmän tiineeksi. Ei se lehmä muuten tee vasikoita eikä lypsä.
Leipoa osaan ja mitä ei osaa, nälkä opettaa.
Ongelmana on, miten saa jyvät jauhoiksi. Onhan niitä tuulimyllyjä ollut, mutta miten siihen saa kivet. No se on sen ajan murhe.
Siitä tuulimyllystä vois saada sitä sähköä. Tämä on niin korkealla mäellä, ettei vesivoimaan ole mahdollisuutta.
Järvestä tulee kalaa, sieltä sitä on tullut tähänkin asti.
Metsästämistä en ole harrastanut, että sen puoleen pysyttelen kotieläimissä, lihakin parempaa.
Elämä olis kyllä rikasta ja mielenkiintoista, eikä ruuassakaan olis moittimista.- zz-zz
Muuten allekirjoitan sanomasi, mutta sonnia ei tarvita joka taloon. Kylään riittää yksi sonni, pystyy kyllä hoitelemaan koko kylän lehmät. Ja vielä naapurikylänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu5522800Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu892542Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211611Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771542Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101480- 691394
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔421385- 271298
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3091276Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901173