Hei, olen ollut avoliitossa 5 vuotta mieheni kanssa (molemmat 30.v) ja nyt olemme investoimassa yhteiseen rivitaloon. Miten kannattaisi teidän mielestä tehdä tälläisessä tapauksessa:
Uusi asuntomme maksaa 170000 ja aiomme ottaa yhteisen asuntolainan niin että omistussuhde tulee 50%-50%. Mutta koska olen saanut oman asuntoni myynnistä voittoa 40k, emme tarvitse kuin 130k asuntolainaa. Kysymys kuuluu miten kirjata tuo minun sijoittamani 40k että mahdollisen eron jälkeen asiat on selkeitä? Parisuhde on hyvä ja eroa ei todellakaan ole näköpiirissä mutta kaikkeen pitää mielestäni varautua kun on kyse taloudesta ;)
Ja vielä toinen kysymys, miehellä on velkaa summa x( useita tuhansia) jonka ajattelin maksaa pois ja tehdä velkakirjan että mies maksaa minulle lainaa pikkuhiljaa pois. Mitä kannattaa huomioida?
Kiitos asiallisista kommenteista!
asunnon osto ja mahdollinen ero
7
542
Vastaukset
- kaduttaa jo.........
toisen lainoja pois. Kenen idea on avoliitto? Onko miehellä mahdollisesti muita "avoliittoja" kannatta ensin selvittää miehen "taustat". Kenen idea oli laittaa sinun asunto myyntiin? Yksikään parisuhde ei tule kestämään ja ne jotka ulkoisesti muka ovat kestävällä linjalla ovat lumme avo/avioliittoja. Älä ihmeessä rupee tuhlaamaan niitä 40k miehen velkoihin. Kuka sen asuntolainan lyhentää jos miehesi on veloissa? Laita asunto omiin nimiisi jolloin miehesi velojat eivät pääse siihen käsiksi. Ei millään pahalla.
- w
"Kenen idea on avoliitto? Onko miehellä mahdollisesti muita "avoliittoja"" "taustat".
>>>>mekin ollaan oltu avoliitossa 24-vuotta, vanhin tytär yliopistossa ja nuoremmat lukiossa,
ei ole onni kiinni liiton nimestä.
" Kenen idea oli laittaa sinun asunto myyntiin?"
>>>meilläkin myytiin vaimon asunto, oli liian pieni 5 hengen perheelle.
=============================
rakkaus todella alkaa rehellisyydestä, toinen tärkeä on taloudellisuus,
raha on kuin tuli, hyvä palvelija, mutta huono isäntä.
melko outo ratkaisu olisi että otatte koko summan lainaa, sinä 51% mies 49% omistus, jota ei voi määräillä,koska sinä lienet viisaampi raha-asioissa kun olet jo oppinut, miehellä vain luuloja.
Sillä se raha pankissakin yleensä tuottaa enemmän kuin lainamenot,
nytkin uusien lainojen keskikorko 1,9 % ja maksettavaksi jää 1,4 %.
helpolla löytää 2 % talletustilejä joten samaan menee.
Toki siinä tulee vakuusongelma, siitä ei kannattaisi maksaa kun rahaakin olisi ja uskaltaako tuota rahaa antaa vakuudeksi, jotta saisi laina edullisemmin, ????
toinen on että ostatte asunnon siinä suhteessa kun on mahdollisuus, eli sinä vaikkapa 70 %? ja mies 30 %?,
tosin verotuksessa käytetään aina murtolukuja
joten niitä kannata harkita ostovaiheessa jo eli osuudet sinä 25/17 mies.
Kyllä velat kannattaa pitää täysin selvästi ja erillään,
sittenhän voi muuttaa myöhemmin jos perillisiä tulee muuttuu perimisjutut automaattisesti, peritte toisenne,
AINA muutenkin kaikkien ihmisten kannattaa pitää rahat erillään,
esim. jos mies ajaa perheenhuoltajan alkoholin vaikutuksessa pyörätuolikin, niin silloin ei viedä molemmilta rahoja korvauksiin, kun eihän liikennevakuutus korvaa.
Meiläkin on kaikki erikseen, mutta ei haittaa sopua.
- Esim näin
Omistusosuus 50/50, eli molemmat maksavat 85 000e. Miehesi ottaa lainaa 85 000 ja sinä maksat omasta osuudestasi osan käteisellä, eli sinulle lainaa jää 45 000e. Jos ja kun omistus on puoliksi, kannattaa myös lainat ottaa erillisenä, niin ei tarvitse miettiä paljonko kumpikin on maksanut.
Toinen mahdollisuus, jos haluatte jostain syystä yhteisen lainan, on jakaa omistus muuten kuin puoliksi. Eli sinä omistaisit (ja maksaisit) 40te 65te = 105te osuuden eli noin 62% asunnosta ja mies loput. Näin voisit ensin maksaa 40te käteisellä, ja loppuvelka 130te olisi teidän yhteinen (olettaen että maksatte sitä molemmat puoliksi).
Miehen lainojen maksamista en kannata, siitä tulee hyvin helppo riidan aihe. Anna miehen vastata itse omista veloistaan, ne eivät ole sinun huolesi. - ......
välttämättä haluatte yhden yhteisen lainan, niin omistussuhde muuksi kuin 50/50 niinkuin joku jo sanoikin, tai otatte kumpikin lainan puolikkaan omiin nimiinne ja lyhennät omaa lainaasi tuolla voitollasi. Vaikka hyvin meneekin ja ei maalailla piruja seinille, niin ei kannata liian sinisilmäinen olla kuten varmaan tarkoititkin. Sama koskee tuota miehesi lainojen maksuakin.
- MinneaK.68
Erilliset lainat molemmilla olisi ehkä teidän tapauksessanne paras ratkaisu. Silloin sinä tosiaan voisit maksaa omasta lainastasi pois sen 4-kymppiä samantien. Miehesi lainojen maksu ei jotenkin kuulosta kovin hyvältä. Rahaa ja rakkautta ei koskaan pitäisi sotkea keskenään. Tämä siis tietysti vain minun mielipide. Kun itse tapasin mieheni, hänellä oli vanhoja ulosottoja ja perintähommia. En koskaan puuttunut niihin lantillakaan, vaan mieheni sai hoitaa kaikki vanhat velkansa ihan itse.
Toki yhteisessä taloudessa rahat tietyllä tapaa ovat "yhteiset", ettei nyt jokaisen margariinipaketin ostoa puoliteta. Mutta jotenkin olen aina ollut sitä mieltä, että rahaa ja rakkautta tai rahaa ja ystävyyttä ei koskaan ikinä pidä sotkea keskenään. - avioehto
Muista sitten se avioehto. Eli oma ennen liittoa hankitulle varallisuudellesi ei miehelläsi ole oikeutta.
- Nellie14
Kiitos vastauksista. En nyt lähde kommentoimaan noihin "kenen idea myydä asunto ja tarkista onko miehelläsi toisia avoliittoja". Ehkä olen jo tietyllä tavalla miettimässä tätä asunnon ostamista avioliitonkin kannalta ja muutenkin kun jaamme kaikki mieheni kanssa puoliksi. En ole myöskään sekoittamassa rahaa ja rakkautta mutta jotenkin tuntuu epäreilulta miehen kannalta että minä en "sijoita yhteiseen hyvään" vaan laittaisin omaan osuuteeni asunnosta. Eli olen nyt päätynyt siihen että yhteinen laina, asunto 50-50% ja kirjallinen sopimus että myyntitilanteessa minulla on pääomaa summa X. Kiitos vielä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202243Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3031216- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642