Elämän tarkoitus?

ahdistaa.

Alan ahdistua jo nyt , 44-vuotiaana, siitä että mikä on elämäni tarkoitus. Olen viettänyt muutoin mukavan lapsuuden paitsi koulussa kiusattiin. Varhais-aikuisuus oli hyvää aikaa ja vientiä naissaralla riitti ja kroppa jaksoi mitä vaan. Kuolema ja elämän tarkoitus eivät tunkeneet ajatuksiini ja elämä oli nautintoa.

Nyt, keski-iässä, raitiina alkoholistina, alkaa nämä elämän filosofiakysymykset vaivata päätä. Kroppa vanhenee, ryppyjä tulee, ei enää jaksa mitään nuorenmiehen tavoin. Alkaa tulla ahdistus siitä, että kuolema seuraa viimeistään 20-35 v kuluessa, siis sama aikajana minkä taakse katsomalla muistaa aivan hyvin.

Mikä on elämän tarkoitus? Ei ole lapsia, joten ei kohdallani se suvun jatkaminenkaan ole se tarkoitus. Miksi raitistuin ja pelastin sillä lisäajan elämälleni? Käyn AA:ssa pitääkseni raittiuteni. Joku voisi sanoa, että voit esimerkilläsi raitistaa muita ja kenties pelastaa heidän henkensä -josko se olisi elämäni tarkoitus. En kuitenkaan oikein nojaisi tähänkään, koska en ole AA-kokouksissa mikään esille tunkeva persoona enkä ole ns. aktiivinen jalkatyötä raittiussaralla tekevä. Entä ammattialani? Ei sekään tunnu elämän tarkoitukselta kun olen ns. rivimies enkä luo ja kehitä uutta.

Mikä se tarkoitus minulla ja jokaisella muulla voi olla? En kertakaikkiaan löydä vastausta! Päivä toisensa jälkeen vaan kuluu tiimalasista, ja kuolema lähestyy vääjäämättä. Sekin pelottaa ja ahdistaa. Tuntuu että tämä nykyajan kulutusyhteiskunta oravanpyörineen koettaa pitää ihmisen liikkeellä ja ajatukset poissa perimmäisten asioiden parista, mutta itseäni nämä mietteet ahdistavat jo nyt. Jotenkin tuntuu järjettömältä tehdä henkisesti kuormittavaa työtä, saada palkkaa, kuluttaa se kaikkeen roinaan ja lopputulos on vain kuolema ja samalla maapallon tuhoutuminen luonnonriiston kautta.

Kertokaapa mietteitänne asiasta omalta kohdaltanne!

256

8262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Elämän tarkoituksen etsiminen pelkästään ikuisen elämän toivon ja ikuisen kuoleman kaksinapaisesta maailmasta rajoittaa vapaata tahtoa ja vapaata ajatuksen lentoa. Kyseinen maailmankuva lähentelee elämistä jatkuvan kiristyksen alaisena, se rajoittaa ja lopulta kadotuttaa kaiken ilon ja tarkoituksen. Minusta se kuitenkin luo elämälle tarkoituksen pyrkimyksineen[taivaat¶tiisi]. Vaikuttaa kuitenkin logiikan kautta siltä, ettei rakastava luoja antaisi suunnittelemansa tekeleen olla vajaa tai valmiiksi vahingoittunut, saatika että väittäisi ominaisuuksien olevan tekeleen omaa ansiota/syytä--> sillä Tekijä itse on juuri sellainen. Luojan "heittopusseina" olessamme emme ole muuta kuin juuri sitä jota olemme ja siksi meidän ei olisi syytä tuntea vastuuta mistään oleellisemmasta, voimme olla siinä suhteessa huolettomia kuin lapset leikkeineen.

      Jos vastaamme itse kaikesta tekemästämme, olemmeko itse itsellemme asettaman syy/seuraus-lain alaisia. Pimittäisimmekö itse itseltämme asioita jotka tuovat tarkoitusta elämään? Itsensä tyhmäksi pimentäminen teetättäisi toki töitä itse kadottamme itsen etsimisen kautta, mutta aika hämäränrajamailla liikutaan jos valehtelemme itsellemme itsestämme löytääksemme itsemme.

      Tässä mielettömästä elämän mysteeriossa voimme olla toki "osanen/siru" Kokonaisuudesta joka on omaluomassa ajatus-vankilassa "sanana"/" ainoana ajatuksena". Mutta koska emme näytä kykenevän vapautumaan omaluomista esteistä, miksi siis pyrkiäkään pois mistään meitä olevasta, koska mikään ei näyttäydy mahdollisena, johda mihinkään ulkopuolella itsen?

      • löytänyt sen

        on Jumalan lapseksi pääseminen.Ja elää Jumalan johdatuksessa.Se antaa ilon ja toivon tämän pahuuden keskellä.
        Jeesus on tie,totuus ja elämä.


      • hihi:D

        42





        .


      • tieteen ja kristin u
        löytänyt sen kirjoitti:

        on Jumalan lapseksi pääseminen.Ja elää Jumalan johdatuksessa.Se antaa ilon ja toivon tämän pahuuden keskellä.
        Jeesus on tie,totuus ja elämä.

        pelkästään luomis kertomus ei ole looginen. Siinä oletettaan jumalan olevan täydellinen. Mutta jumala ei ole täydellinen jos hän tuntee yksinäisyyttä. Yksinäisyyden saa pääteltyä siittä että hän teki sellaisen suuren ja voimia vaativan työn että loi aluksi mailman kaikkeuden (joko alkuräjähdyksellä tai ihan millä tahansa muulla tavallla). Toinen virhe tulee jo siinä kun eeva ottaa kielletystä puusta hedelmän. ei täydellinen olento voi tuntea vihaa tai iloa. Eli voimme päätellä vain kaksi asiaa jumala ei ole täydellinen, ja jos ei ole täydellinen ei raamattukaan pidä paikkaansa, koska siinä oletetaan jumalan olevan täydellinen, josta johtuu se ettei voi päästä jumalan lapseksi


      • _____________
        tieteen ja kristin u kirjoitti:

        pelkästään luomis kertomus ei ole looginen. Siinä oletettaan jumalan olevan täydellinen. Mutta jumala ei ole täydellinen jos hän tuntee yksinäisyyttä. Yksinäisyyden saa pääteltyä siittä että hän teki sellaisen suuren ja voimia vaativan työn että loi aluksi mailman kaikkeuden (joko alkuräjähdyksellä tai ihan millä tahansa muulla tavallla). Toinen virhe tulee jo siinä kun eeva ottaa kielletystä puusta hedelmän. ei täydellinen olento voi tuntea vihaa tai iloa. Eli voimme päätellä vain kaksi asiaa jumala ei ole täydellinen, ja jos ei ole täydellinen ei raamattukaan pidä paikkaansa, koska siinä oletetaan jumalan olevan täydellinen, josta johtuu se ettei voi päästä jumalan lapseksi

        Eeva ei ole Jumala. Mikä tekee vihasta, rakkaudesta tai mistään muustakaan tunteesta epätäydellistä? Raamatussa sanotaan, että Jumala vihaa vääryyttä, mutta rakastaa ihmistä niin paljon että antoi ainoan poikansa pelastuslangaksi. Ei kristitty hymistele sitä kun potkitaan päähän ja pilkataan, vaan haluaa yhtälailla kostoa kuin kuka tahansa, mutta kosto on Jumalan. Ihmisten toisilleen kostaminen johtaa ainoastaan vihan kierteeseen.

        Itse ajattelen, että kaiken tasapuolisuuden nimissä Saatanan on täytynyt saada mahdollisuus osoittaa kuinka hyvä hallitsija hän on. Samalla kaikki näkevät mikä on Saatanan hallinto.

        Esittämäsi logiikka on aika... tynkä. Eikä usko ole logiikkaa, vaan sen antaa Jumala. Joka etsii ja pyytää, se löytää.


      • ___________
        _____________ kirjoitti:

        Eeva ei ole Jumala. Mikä tekee vihasta, rakkaudesta tai mistään muustakaan tunteesta epätäydellistä? Raamatussa sanotaan, että Jumala vihaa vääryyttä, mutta rakastaa ihmistä niin paljon että antoi ainoan poikansa pelastuslangaksi. Ei kristitty hymistele sitä kun potkitaan päähän ja pilkataan, vaan haluaa yhtälailla kostoa kuin kuka tahansa, mutta kosto on Jumalan. Ihmisten toisilleen kostaminen johtaa ainoastaan vihan kierteeseen.

        Itse ajattelen, että kaiken tasapuolisuuden nimissä Saatanan on täytynyt saada mahdollisuus osoittaa kuinka hyvä hallitsija hän on. Samalla kaikki näkevät mikä on Saatanan hallinto.

        Esittämäsi logiikka on aika... tynkä. Eikä usko ole logiikkaa, vaan sen antaa Jumala. Joka etsii ja pyytää, se löytää.

        Enkä muuten tiedä mistä täydellisyydestä puhut (tai mistä raamattu puhuu)... Ehkä siitä, että Jumala on oikeudenmukainen. Synnillä on palkka, joka on kuolema. Hinnan maksaa tekijä tai joku muu.


    • <<<<

      Lapseni kuoli viime viikolla 45-vuotiaana.
      Hän ei miettinyt elämän tarkoitusta, eli täysillä loppuun asti, syövän runtelemanakin.
      Jos sinulle kävisi samoin kuin pojalleni löytäisit elämääsi vaikka kuinka paljon "tarkoitusta".

      • anpa

        Niin,kuolema saa meidät miettimään elämän arvot uusiin puihin. Menetin1,5v sitten poikani 24v ja häneltä jäi 2 lasta. Elämää on eletty päivä kerrallaan, välillä syvissäkin vesissä uiden,mutta eteenpäin on menty.On päiviä, jolloin tuntuu ettei ymmärrä vieläkään ja kysyy alati miksi, mutta vastausta ei ole tullut.


      • kaamos III
        anpa kirjoitti:

        Niin,kuolema saa meidät miettimään elämän arvot uusiin puihin. Menetin1,5v sitten poikani 24v ja häneltä jäi 2 lasta. Elämää on eletty päivä kerrallaan, välillä syvissäkin vesissä uiden,mutta eteenpäin on menty.On päiviä, jolloin tuntuu ettei ymmärrä vieläkään ja kysyy alati miksi, mutta vastausta ei ole tullut.

        kun itse menet rajan taakse. Hän tekee niinkuin oikein on ja tietää mitä tekee. Ihminen kysyy aina miksi,miksi???
        Kaikki kuolevat ja päivä on ennalt tiedossa Hänellä.
        Voitte sanoa, että olen väärässä, mutta totuus on Hänessä.
        Kun aika koittaa kaikki selviää ja meille näytetään.
        Jokainen valitsee itse, mutta sitten on myöhäistä ja teot on tehty
        Kunnnia Hänelle,Hän tekee aina OIKEIN


      • elämä tässä ja nyt
        kaamos III kirjoitti:

        kun itse menet rajan taakse. Hän tekee niinkuin oikein on ja tietää mitä tekee. Ihminen kysyy aina miksi,miksi???
        Kaikki kuolevat ja päivä on ennalt tiedossa Hänellä.
        Voitte sanoa, että olen väärässä, mutta totuus on Hänessä.
        Kun aika koittaa kaikki selviää ja meille näytetään.
        Jokainen valitsee itse, mutta sitten on myöhäistä ja teot on tehty
        Kunnnia Hänelle,Hän tekee aina OIKEIN

        keppihevosia, joilla voi siirtää todellisuuden ja pelkojaan niiden taakse.


      • Toivoa on.....
        anpa kirjoitti:

        Niin,kuolema saa meidät miettimään elämän arvot uusiin puihin. Menetin1,5v sitten poikani 24v ja häneltä jäi 2 lasta. Elämää on eletty päivä kerrallaan, välillä syvissäkin vesissä uiden,mutta eteenpäin on menty.On päiviä, jolloin tuntuu ettei ymmärrä vieläkään ja kysyy alati miksi, mutta vastausta ei ole tullut.

        Minä myös menetin poikani, 4 vuotta sitten, 5.5. Hän oli kuollessaan 27 vuotias. Ilman Jeesusta en olisi jaksanut tässä tilanteessa. Hän on antanut mulle voimaa jokaiseen päivään. Tosin 5 ensimmäistä viikkoa toivoin itselleni kuolemaa, niin rankalta se tuntui. Mulla on kyl muitakin lapsia, mutta yhdenkin menettäminen on tosi rankkaa. Mun pojalta jäi yksi lapsi.
        Käänny Jeesuksen puoleen...Hän auttaa sinua elämään suhteellisen normaalia elämää, vaikka et häntä koskaan unohdakaan, eikä tarvitsekaan. On minullakin vielä miksi kysymyksiä, enkä ymmärrä, miksi näin pääsi käymään minulle, joka olen ollut uskossa yli 30 vuotta.
        Kaikkea hyvää sulle, muistan sua rukouksin.


      • Muuta en osaa sanoa!


      • elämän jatkaminen
        anpa kirjoitti:

        Niin,kuolema saa meidät miettimään elämän arvot uusiin puihin. Menetin1,5v sitten poikani 24v ja häneltä jäi 2 lasta. Elämää on eletty päivä kerrallaan, välillä syvissäkin vesissä uiden,mutta eteenpäin on menty.On päiviä, jolloin tuntuu ettei ymmärrä vieläkään ja kysyy alati miksi, mutta vastausta ei ole tullut.

        Olemme lenkkejä pitkässä sukupolvien ketjussa.

        Sen ketjun jatkaminen seuraavaan palaan on elämän tarkoitus.

        Kaikilta se ei valitettavasti onnistu, mutta onneksi tähän asti tarpeeksi monelta


    • huulu maailma

      täysin järkevän ihmisen pohdiskelua vakavasta asiasta. Itse ajattelen samoin ja olen saman ikäinenkin kuin sinä.
      Usein mietin vaikkapa kauppajonossa katsoessa jonossa olevia ihmisiä, jotta ompa älytöntä puuhaa tämä ruoan hakeminen ja taas parin päivän päästä ollaan samassa jonossa ja voipa sattua joku vaatekappalekin mukaan ostoskärryyn.
      Työnteko tuntuu täysin hullulta ja kaikki se tienattu raha menisi hetkessä ellei yhtään nuukailisi.
      Vanheneminen on aivan täysin sairasta touhua ja sen toteaminen katoessa peilikuvaa ja tuttujenkin naamoja ja kuntoa ja huomata todellakin, että nyt sitä selkää on taas alkanut särkeä.
      Jos vielä tässä sairastuisi niin se vielä puuttuisikin.
      Ajan kulumista ei todellakaan tajua ja taas huomaa, että jaa-a vai on tuostakin asiasta jo 10 vuotta aikaa, kun vaikkapa joku biisi soi radiosta ja juurihan se oli suuri hitti.
      Usein totean ettei elämässä ole mitään järkeä ja jos joku "jumala" olisi meidät tänne luonut ja toivoo, että ihmiset alkaisi uskovaisiksi olisi sekin täysin hullua. Mitä joku luoja ihmisten uskomisilla mitään tekisi ja jos tekisi niin ei se olisikaan niin mahtava ollenkaan.
      Kannattaakin ajatella kaiken tämän hullunmyllyn seassa, että no katotaan filmi loppuun tulee mitä tulee.
      Onhan se sitten jännä todeta onko kuoleman jälkeen jotain, mutta sitä ennen yrittää nauttia typeristä ja vähemmän typeristä asioista maapallolla.
      Mihinkään tarkoitukseen ihmisen elämällä en usko, sillä esimsodissa ja onnettomuuksissa ja sairauksissa kuolee niin paljon ihmisiä, että ei se tarkoitus voi olla, että vaikkapa 10 000 ihmistä kuolee jossain maajäristyksessä tuosta vain...silloinhan maanjäristykset ja onnettomuudet olisi osa sitä tarkoitusta ja se ei voi olla niin. Jos lento-onnettomuuteen joutuu se tapahtuu koneen vian vuoksi eikä siksi ,että ihminen valitsi juuri sen lennon ja se olisi tarkoitus....silloinhan kaikki maailman pahatkin asiat olisivatkin osa tuota tarkoitusta ja se jos jokin olisi täysin mielipuolista suunnitelmaa.

      Elikkä ihmisellä ei ole tarkoitusta oli hankkinut jälkeläisiä tai ei.

      • ainakin

        mietinyt näitä asioita jo tosi nuoresta ja usein.
        Ei siis tarvinnut odottaa, että vasta vanhemmalla iällä alkaisin vasta
        asioita ajattelemaan. Usein jopa puhun asioista suoraan ääneen
        ja monet ihmiset ovat hieman hämillään, että mitäs tuo nyt tuollaisia
        ja vaihtavat aihetta nopeasti toiseen vaikka minusta nämä suuremmat
        ajatukset ja asiat kuuluisivat minusta aiva yhtälailla vaikka ruokapöytäksekusteluihin
        kuin se mitä töissä tuli saatua aikaiseksi.
        Yhä vuosikymmenien jälkeenkin ihmetten ihmisten olemassoloa.
        Monet tuttavani eivät koskaan mainitse sanaa kuolema tai puhu
        mistään vähänkään vakavemmasta. Tämän muistan jo nuoruudestani.
        Itse voisin keskustella aiheesta vaikka kuinka paljon


      • ad astra

        eli elämän tarkoitus on käydä tämä lukukautemme loppuun.
        Jos lintsaamme saamme huonon todistuksen ja jopa voimme jäädä luokalle. Jotkut voivat jopa karata elämän koulusta.
        Tämän koulun nimi on Elämä.


      • -just joo-
        ad astra kirjoitti:

        eli elämän tarkoitus on käydä tämä lukukautemme loppuun.
        Jos lintsaamme saamme huonon todistuksen ja jopa voimme jäädä luokalle. Jotkut voivat jopa karata elämän koulusta.
        Tämän koulun nimi on Elämä.

        Niin ja sitten valaistutaan korkeammille tasoille jne.
        Täysin mielenvikaista ajattelua. Ihan oikeasti. Nämä karmat ja muut valaistumiset.


      • ad astra
        -just joo- kirjoitti:

        Niin ja sitten valaistutaan korkeammille tasoille jne.
        Täysin mielenvikaista ajattelua. Ihan oikeasti. Nämä karmat ja muut valaistumiset.

        oma mielipiteesi elämän tarkoituksesta. Saadaan katsoa kumpi on mielenvikaisempi.


      • pussipentele
        ad astra kirjoitti:

        oma mielipiteesi elämän tarkoituksesta. Saadaan katsoa kumpi on mielenvikaisempi.

        Odotetaankin oikein mielenkiinnolla mitä sieltä tulee?

        Ette te oo mittää!!! Taatanan valheita!!!! Plaaplaaplaa....

        Jeesushan halusi myös sanoa ihmisille, että jokainen heistä voi olla kuten hän. Se meni vaan niiltä aika pahasti ohi. Jeesushan ei ollut enää ketään vastaan, eikä varsinkaan itseään vastaan. Siinä onkin meillä tekemistä!

        Olkaa täydellisiä, kuten on isänne (ja meikäläinenkin) taivaassa!


      • se sama......
        ad astra kirjoitti:

        oma mielipiteesi elämän tarkoituksesta. Saadaan katsoa kumpi on mielenvikaisempi.

        Sinä kiusaat itseäsi jo tarpeeksi tällä palstalla. En kehtaa sanoa mitään sillä uhmamielin menet lähemmäs jyrkännettä.

        Ihan satua kuitenkin on nuo valaistumisjutut.


      • ad astra
        se sama...... kirjoitti:

        Sinä kiusaat itseäsi jo tarpeeksi tällä palstalla. En kehtaa sanoa mitään sillä uhmamielin menet lähemmäs jyrkännettä.

        Ihan satua kuitenkin on nuo valaistumisjutut.

        alappa kiusata meitä omalla käsitykselläsi elämän tarkoituksesta.
        Jänskättää ihan.


      • em
        pussipentele kirjoitti:

        Odotetaankin oikein mielenkiinnolla mitä sieltä tulee?

        Ette te oo mittää!!! Taatanan valheita!!!! Plaaplaaplaa....

        Jeesushan halusi myös sanoa ihmisille, että jokainen heistä voi olla kuten hän. Se meni vaan niiltä aika pahasti ohi. Jeesushan ei ollut enää ketään vastaan, eikä varsinkaan itseään vastaan. Siinä onkin meillä tekemistä!

        Olkaa täydellisiä, kuten on isänne (ja meikäläinenkin) taivaassa!

        voi VITUN jeesustelijat!kyllä olette tyhmiä.elämän tarkoitus on murheen karkoitus.näin sanotaan jo eppu normaalin laulun sanoissakin


      • se o nii
        em kirjoitti:

        voi VITUN jeesustelijat!kyllä olette tyhmiä.elämän tarkoitus on murheen karkoitus.näin sanotaan jo eppu normaalin laulun sanoissakin

        älähän kiroile täällä ketään. Jos et osaa kirjoittaa rakentavasti niin pysy hiljaa.


      • örkkipörkki79

        Puhut vähän enemmän mutta asiaa.....Noin sen täytyy olla..Uskon ihan samoin..Uskonnosta selitystä ei taatusti löydy koska raamattu väittää kaikkien luomistapahtumien ynnä muiden olevan niin lähellä että kaikenmaailman dinosaurustenkin pitäisi olla sitten ihan soopaa ja niiden luutkin on vain jumala huvikseen sinne maankuoren kerrostumien sisään piilottanu että ihminen vois pähkäillä että mitä kummaa.. :D Eli unohdetaanpa nyt höpinät luojista ja jeesuksista ja kaikenmaailman satuolennoista.

        Kaikki on lähteny liikkeelle yksisoluisesta pieneliöstä ja pikku hiljaa kehittyny vuosi miljardien kuluessa täksi missä me nyt elämme...Ja kun kaupankassoista ja kaikesta puhutaan niin ihminen on tämän kaiken ympärilleen kehittäny alun alkaen tuhansia vuosia sitten vain siksi että sillä olisi jotain tekemistä.. Hyvin on ihminen onnistunut ja nyt ollaan siinä pisteessä että ihminen elää tätä kaikkea todellisuutena ja kaikki tämä mihin ollaan täällä totuttu voi jonain kauniina päivänä päättyä.
        Ihminen ei valmistaudu mihinkään tai ajattele mitään, kuvitellaan vain että hamaan loppuun saakka maanantain jälkeen tulee tiistai ja sillä hyvä. Uskon että vielä meidän elinaikanamme ihminen joutuu vastaamaan kaikesta, luonnon tuhoamisesta ja rahan ahneudestaan. Siksi toivonkin että tämä meidän tarkoitukseton ja turha elämä päättyisi sitten nopeasti eikä tulisi tilannetta jolloin syntyisi taistelu elämästä ja kuolemasta ja tilannetta jolloin raha ja kaikki muu totuttu menettäisi merkityksensä. Ei ole mukava se hetki kun ruoka ei löydykään enään kaupasta vaan joudumme sen tuolta jostain etsimään itse ja joutua kilpailemaan siitä muiden kanssa...Siinä on teille ajatusta ja elämäntarkoitusta riittävästi, eli nauttikaa tästä kaikesta yksinkertaisuudesta mikä meillä nyt on kaikkineen hd televisioinemme ja muine hömpötyksineen.. Ei muuta ku hyvää jatkoa vaan jokaiselle ja elämäniloa. :)


      • ~Avuton
        ad astra kirjoitti:

        alappa kiusata meitä omalla käsitykselläsi elämän tarkoituksesta.
        Jänskättää ihan.

        ..Kuka joskus miettii miksi uuden päivän saa aina lahjakseen?..
        Pohtiiko joku omaa onnekkuuttaan aamulla noustessaan..?
        "Miten arvokkaaksi tuntevat ne itsensä, jotka
        kaiken kiireen keskellä tuntevat sydämensä sykkeen rinnassaan?
        Jokaisena aamuna joku jää heräämättä uuteen päivään..
        Miettiikö kukaan muu koskaan, kuinka suuri lahja se onkaan,
        että saa olla yksi niistä, jotka vielä saavat mahdollisuuden elää?..
        Jokainen aamu on mahdollisuus.. Jokainen päivä on etuoikeus..
        Miten muut pitävät kaiken rakkauden sisällään niin siististi piilotettuna..?
        Eikö kukaan muu pelkää ettei aamua enään tulekaan?....
        Haluan jättää jälkeeni pelkkää rakkautta.. Mikä muu olisi tärkeämpää?.."

        ..Olen hukannut sieluni monia vuosia sitten ja nyt yksin ja tyhjänä tajuan kaiken sen mitä olisi ollut tärkeää tehdä, niin monia hetkiä menetetty, rakkaat ihmiset olen hylännyt tai satuttamalla kadottanut..... En saa takaisin pahoja sanoja, koskaan en tekoja pysty peruuttamaan. Olen vaan niin pahoillani ja itken virheitäni niin paljon enemmän kuin koskaan aiemmin.


      • ttyyhhhgfrth
        em kirjoitti:

        voi VITUN jeesustelijat!kyllä olette tyhmiä.elämän tarkoitus on murheen karkoitus.näin sanotaan jo eppu normaalin laulun sanoissakin

        sielunne. Miksi kuolema pelottaa,onko tieto kadotuksesta sisällämme. JEESUS on ainoa tie elämään,myös kuoleman jäkeen. Elämän tarkoitus on löytää JUMALA. Jos joku TAHTOO seurata MINUA hän ottakoon ristinsä joka päivä.......sekä MITÄ SE HYÖDYTTÄÄ IHMISTÄ VAIKKA HÄN VOITTAISI OMAKSENSA KOKO MAAILMAN, MUTTA SAISI VAHINGON SIELULLEEN......Jos ei kelpaa JEESUKSEN tarjoama elämä ja pelastus niin EI OLE mitään toivoa KUOLINVUOTEELLA......


    • ymmärtäjä

      Elämän tarkoitus on pitkälti muokata todellisuutta. Jokainen ihminen tekee elämänsä aikana miljardeja valintoja jotka vaikuttavat niin ihmisen oman elämän suuntaan kuin myös muiden elämien suuntiin. Ihminen törmäilee kokoajan todellisuuden ja muiden ihmisten kanssa, se muuttaa meitä ja me muutamme sitä. Kaikki mitä tapahtuu ja teemme on pitkän ketjureaktion tulos ja kaikella mitä teemme on myös sitä seuraava ketjureaktio. Elämän tarkoitus on nimenomaan olla osana tätä valtavaa ketjureaktiota jota kaikeksi elämäksi maailmankaikkeudessa kutsutaan.

      Mitä se ihmisen itsensä kannalta tarkoittaa on että se että ihmisen tarkoitus on levittää mahdollisimman paljon positiivista vaikutusta ympärilleen ja täten aiheuttaa myös positiivisia ketjureaktiota jotka johtavat hyviin asioihin. Nämä meidän aiheuttamat ketjureaktion jäävät elämään vielä pitkiksi aikaa meidän jälkeemme, jopa ikuisesti. Se että jos sinua ei olisi koskaan syntynytkään tekisi maailmasta nyt monella tavalla erilaisen ja pitkällä tähtäimellä kaikki olisi toisin.

      Elämän tarkoitus on siis hyvin yksinkertainen, vaikuttaa meitä ympäröivään maailmaan meidän olemassaolollamme. Tuntisit tekemisesi sitten kuinka merkityksettömiksi, muista että juuri sinun olemassaolosi tekee maailmasta sellaisen kuin se juuri nyt on. Olet hyvin tärkeä tälle maailmalle ja vaikutuksesi tulee näkymään vielä pitkään.

      • arjuuna

        Elämän tarkoitus on elämä sinänsä,eli ajattoman elämän ilmeneminen ajassa ja aineessa, ja se on kaikelle elämälle sama, kaikkialla maailmankaikkeudessa, mutta ihmisellä on sen lisäksi, itse luomansa sielu,ego, ajattelija, jolle hän luo oman taroituksensa, joka on ikuistaa tuo sielu, mutta sillä ei ole ikuisuutta koska se on aikaa ja ainetta, ja siten syyn ja seuraksen lain alainen, joten sillä ei ole ikuisuutta.
        Ihmisen synnyttämä ego, silu, ajattelija, keksi ikuistaakseen itsensä,uskonnot ja aatteet, joiden avulla,pitkitetään, ja ikuistaan ihmisen karma, ja näin saadaan, sielut syntymään tänne yhä uudelleen ja uudelleen, ja näin sielujen elämä kärsimys jatkuisi ikuisesti.
        Egon kuolema ei ole ihmisen kuolema vaan uusi elämä, joka on ristiriitadonta, ja ihminen nousee henkisesti
        aivan uudelle tasolle, sillä ajatus ei ole enään menneisyydensä vanki, vaan kumpuaa ajattomasta nykyhetkestä


      • Tuo oli selkeää ja järkeenkäyvää asiaa. On pitänyt itse kokea asioita tässä elämässä ennenkuin ymmärtää. Toisilla siinä menee kauemmin ja jotkut on jo kehittyneempiä. Ei näitä väittelyitä oiskaan jos kaikki sen heti oivaltais. Tärkeitä ovat kaikki omalla tavallaan. Kaikkea hyvää teille kaikille!


      • on----

        minusta aika hyvä selitys, vaikkakin elämän voidaan katsoa olevan myös täysin merkityksetönkin.


    • aiskis

      Ei elämällä sinällään ole tarkoitusta, elämää vain on syntynyt kuten kuollutkin oli sitten kyse ihmisestä tai vaikka bakteerista.

      Se jos jotain haluat elämältäsi on sinun oma asiasi selvittää, ei kukaan muu elä elämääsi, äläkä anna muiden tai yhteiskunnan arvomaailmoineen kertoa sitä mitä haluat kunhan saat ruokalautasen eteesi muita rasittamatta. Kuten jo totesit, elät oravanpyörässä vaan kun sinun ei tarvitse, alat vain elämään itsellesi, etsi vaikka helpompi työ tai osapäiväinen.

      Suurin ruuti on itseltäni myös iän mukana lähtenyt mutta olen keskittynyt elämään siten kuin haluan ja tämä on hulppeasti mukavampaa kuin oravanpyörä, mammona ja hypettäminen saati uusi auto. On suorastaan surkuhupaista seurata ihmisten pyristelyä ei mitään varten. Aloita vaikka istumalla kahvilan ikkunalle ja seuraa miten ihmisoravat juoksevat, tai kaupan kassalla pyristelyä, se saa hymyn huulilleni, hölmöläisiä.

      • asdfkjhgtfd

        Et kai kuvittele olevasi muiden yläpuolella? En tiedä miten pääset kassan ohi...
        Eikä uudessa autossa ole mitään hölmöä. Kyllä elämästä kannattaa nauttia mahdollisuuksien mukaan.


    • Sinulla on asiat vielä hyvin. Olet terve, raitis ja sinulla on töitä.

      Elämän tarkoitus? Iso kysymys johon itse olen etsinyt vastausta joskus reilusti alle 30-kymppisenä. Löysin sen silloin ja sama pätee edelleen 47 vuotiaana: Löytää Jeesus tai pikemminkin antaa Jeesuksen löytää minut. Elää Hänen huomassaan ja otta vastaan se mikä elämässä tulee eteen pyrkien mieluummin hyvään kuin pahaan.
      Siinä on aika hyvä tarkoitus. Oppia myös antamaan itselle ja toisille anteeksi on myös aika tärkeää oman ja toisten elämänlaadun kannalta.

      Jos jää itse yksin pähkäilemään omaa elämäänsä, niin seinät alkavat kaatua päälle. Siksi on aina hyvä hakeutua seurakuntaan ja toisten uskovien yhteyteen. Puolisokin voi yllättäen löytyä.

      Elämän liiallinen pohtiminen ei lopulta johda mihinkään muuhun kuin synkkämielisyyteen. Kannattaisi oppia nauttimaan pienistä asioista ja ainakin yrittää nähdä suuren Luojan suunnitelmaa omassa elämässäsi. Joskus se tuntuu olevan piilossa. Joskus ihminen ei siihen ole edes astunut jos ei ole Jeesusta vastaanottanut.

      Itse olen kärsinyt valtavan pitkistä työttömyysjaksoista elämässäni. Päivät on vain alkaneet ja päättyneet samalla laille. Joskus on ollut tosi vaikeaa pitää yllä optimismia. Mutta sitten kun näkee Jumalan siirtoja ja huomaa, että asioita tapahtuu - vaikkakin paljon hitaammin kuin mitä me ihmiset haluaisimme - silloin huomaa, että kyllä tässä kaikessa on silti järkeä.

      Kuolemanpelko on merkki siitä että et ole sinut Jumalan kanssa.

    • marjatmäessä

      löydy elämän tarkoitusta, hoidin kolmea lasta, on kulunut melkein kaksikymmentä vuotta etten ole ketään heistä tavannutkaan, vain serkkuni poika kyläili.
      On pääteltävä itse minkä kokee tarkoitukseksi, mitä itse haluaa. On lapsia tai ei, ylipäätään mitä vain, se ei tee onnelliseksi eikä onnettomaksi.
      Jos olet rikas, sinulla kaikki hyvin, edelleen ihmiset osaavat nokkia, niin mutta jotain on kuitenkin vialla.
      Tunsin rikkaan, suositun, vieläpä kauniin naisen, iloitsimme hänen onnestaan, kun hän meni naimisiin.
      Vanhempi naishenkilö keksi, mahtaako hän saada terveen lapsen, elämä on yhtä päivänpaistetta, ei sitä riitä joka paikkaan.
      Mielenkiintoa selvitymiseen löytyy vaikka kuinka pahalta näyttäisi. Ota vaikka enemmän vapaa-aikaa itsetutkisteluun.

      • armoa elämään

        Tulipa surullinen olo. Miksi lapset eivät pidä yhteyttä, oletko kysynyt?
        Tai miettinyt mikä meni vikaan.
        Omat lapset ovat maailmalla ja varsinkin tytär on paljon käsitellyt turvatonta lapsuuttaan ja prosessoinut sitä kanssani.
        Prosessoi jos jaksat asioita ja yritä antaa itselläsi anteeksi jos koet tehneesi virheitä:)


      • ed.
        armoa elämään kirjoitti:

        Tulipa surullinen olo. Miksi lapset eivät pidä yhteyttä, oletko kysynyt?
        Tai miettinyt mikä meni vikaan.
        Omat lapset ovat maailmalla ja varsinkin tytär on paljon käsitellyt turvatonta lapsuuttaan ja prosessoinut sitä kanssani.
        Prosessoi jos jaksat asioita ja yritä antaa itselläsi anteeksi jos koet tehneesi virheitä:)

        Virhe on roikkua ihmisissä, en sanonut, he omiani. Voisin tavata jos haluaisin, ja se pelkästään kahden kauppa.
        Vastatkaa ap:lle.


    • Etsivä löytää

      Syvin elämän tarkoitus on löytää elävä suhde Jumalaan. Me olemme täällä oppimassa ja kasvamassa iankaikkisuutta varten. Jeesus tuli osoittamaan meille tien Jumalan luo. Jeesus itse sanoo: Minä olen tie totuus ja elämä, ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani. Jeesus myös sanoo: etsikää niin te löydätte kolkuttakaa niin teille avataan.

      Tässä vielä todistuspuheenvuoro siitä että Jumala ja Raamatun Sana ovat todellisia, eivät fiktiota tai keksittyäs satua, kannattaa tutustua, suosittelen......

      Maailmankaikkeuden synty

      Jotkut väittävät että maailmankaikkeus olisi syntynyt sattumalta, suuressa alkuräjähdyksessä. Jotkut väittävät myös, että ihminen olisi kehittynyt alkueliöstä apinavaiheen kautta ihmiseksi. Esitän lyhyehkön vertauskuvan siitä, miten epäloogiselta tuollainen väite kuulostaa.

      Vertauskuva:

      Ajatellaan vaikka että olemme lentokentällä. Meillä on kaikki lentokoneen osat valmiina laatikoissa: moottorit, siivet, pellit, mittaristot, ohjaimet, penkit, sylinterit, jarrut ja jopa pienet mutterit. Kaikki osat ovat kasaamista vaille valmiina. Saadaksemme osista lentokoneen, jonkun täytyy kasata osat lentokoneeksi. Vai mitä?

      Jos siis ajattelemme että maailmankaikkeus olisi syntynyt sattumalta, olisi aivan sama väittää, että kun kaikki lentokoneen osat olivat laatikoissa, tuli suuri hurrikaani, joka asetti kuin ihmeen kautta kaikki osat loogisesti paikoilleen aivan viimeistä mutteria myöten. Yhtä epäloogista on väittää, että luomakunta ja ihminen olisivat syntyneet sattumalta. Koko maailmankaikkeus on toimiva kokonaisuus: aurinko on juuri sopivalla etäisyydellä maasta, tähdet kiertävät radoillaan, painovoima ym. fysiikan ja kemian lait toimivat loogisten lainalaisuuksien mukaan. Onko tämä kaikki pelkkää sattumaa?

      Tyhjästä tai sattuman kautta ei tämänkaltaista todellisuutta voi syntyä. Tarvitseehan talokin rakentajan, auto valmistajan ja kello suunnittelijan.

      Joidenkin tiedemiesten kehittelemät teoriat ”alkuräjähdys” ja ”evoluutio” perustuvat oletuksiin, eivätkä ole absoluuttisia totuuksia.

      Luomakunnalla ja ihmisellä on luoja, Jumala, josta Raamattu kertoo.

      Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmisille: maailmankaikkeuden synnystä, siitä miten ihminen voi löytää yhteyden Jumalaan, millainen Jumala on ja mitä Jumala odottaa ihmiseltä

      *** Luominen ***

      1.Mooses 1 - 31: ”Alussa loi Jumala taivaan ja maan…”

      Johanneksen evankeliumi 1. 1-5 ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.”

      Kolossalaiskirje 1. 1:16 ”Sillä hänessä (Jeesuksessa) luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen.”

      *** Jeesus, Jumalan Poika, on syntien sovittaja ja ainut tie Jumalan luo ***

      Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo 14:6 ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.”

      Johanneksen evankeliumi 3:16 ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

      *** Mitä Jumala odottaa sinulta ***

      Jumala rakastaa sinua ylenpalttisesti. Hän haluaa kaikesta sydämestään asettaa sinut Jumalan lapsen asemaan ja pelastaa sinut iankaikkiselta kadotukselta, Poikansa Jeesuksen ristin sovitustyön kautta. Jumala myös odottaa, että teet parannuksen tavassasi elää.

      Markuksen evankeliumi: 16:16 ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      Jesajan kirja: 55:7 ”Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.”

      Suosittelen vakavasti Raamatun sanomaan tutustumista (joka kannattaa aloittaa Johanneksen evankeliumista) ja Raamatullisen opetuksen saamista vaikkapa Helluntaiseurakunnassa.

      ” Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi. ”

      • arjuuna

        Historia osoittaa, että ulkopuoliset ovat luoneet ihmielle sen tarkoituksen, jonka he ovat omaksuneet ja sen tarkoituksen puolustamiseksi heidät on talutettu sotaan teurastettavaksi, jotta sen seurauksena elämän tarkoitus toteutuisi
        Se kaikki tapahtuu hyvän idean nimissä, ja kun tuo hyvä voittaa, niin se valtaan päästyään muuttuu tuoksi pahaksi


      • Olipa kerran

        Alussa loi jumala taivaan ja maan. Miten sen todistat? Uskoo ken haluaa. Sanohan mitä oli ennen luomistyötä? Mistä se jumala tuli? Kuka hänet loi? Kuten huomaat, jumalat ja uskonnot ovat ihmisaivojen luomuksia ja siksi usein ristiriitaisia ja lapsellisiakin. Silti jokainen uskokoon mihin lystää kunhan ei vahingoita muita. Jeesuksen sanoma sinänsä on kaunis ja noudattamisen arvoinen.

        Kristinuskokin pitäisi päivittää vastaamaan tämän ajan tarpeita. Esim. Raamatun kehotus hallita luontoa ja täyttää maa tuntuu kornilta, kun ihminen on tuhoamassa koko luomakuntaa kiihtyvällä vauhdilla. Kun nyt tätä luojan käskyä toteutamme, tuhoamme luonnon ja siis itsemmekin. Olemmeko luojan häijy kokeilu: hän katsoo mitä tämä hänen kuvansa saa vielä aikaan. Totaalisen tuhon? Sitten luoja aloittaa uuden maailman värkkäämisen. Kuinkahan mones kokeilu olemmekaan? Ja sutta tulee taas!


      • Ollison
        Olipa kerran kirjoitti:

        Alussa loi jumala taivaan ja maan. Miten sen todistat? Uskoo ken haluaa. Sanohan mitä oli ennen luomistyötä? Mistä se jumala tuli? Kuka hänet loi? Kuten huomaat, jumalat ja uskonnot ovat ihmisaivojen luomuksia ja siksi usein ristiriitaisia ja lapsellisiakin. Silti jokainen uskokoon mihin lystää kunhan ei vahingoita muita. Jeesuksen sanoma sinänsä on kaunis ja noudattamisen arvoinen.

        Kristinuskokin pitäisi päivittää vastaamaan tämän ajan tarpeita. Esim. Raamatun kehotus hallita luontoa ja täyttää maa tuntuu kornilta, kun ihminen on tuhoamassa koko luomakuntaa kiihtyvällä vauhdilla. Kun nyt tätä luojan käskyä toteutamme, tuhoamme luonnon ja siis itsemmekin. Olemmeko luojan häijy kokeilu: hän katsoo mitä tämä hänen kuvansa saa vielä aikaan. Totaalisen tuhon? Sitten luoja aloittaa uuden maailman värkkäämisen. Kuinkahan mones kokeilu olemmekaan? Ja sutta tulee taas!

        Lähdetäänkö liikkeelle siitä "teoriasta" että maailmankaikkeuden kaikki kiviaines muotoutui tälläisiksi planeetoiksi kuin maamme on alkuräjähdyksessä? Jos olet kanssani samaa mieltä että maapallo on kalliorakenteinen eli kiveä ja tämän voimme omin silmin todeta niin voidaan esittää jatkokysymys. Sivuutetaan se tekijä mikä räjähti, olennaista on vain nyt se että voimme todistaa että kiveä on. Mistä kivi tuli? Jostakinhan tämä kiviaines tuli, eikö? Uskotko että tämä kiviaines tuli tyhjästä? Et varmaankaan usko. Kun ajattelet tätä ketjua eteenpäin niin tulet päätelmään että kiviaineksen ainesosat ovat olleet aina olemassa jossakin muodossa. Eli kaikki mitä näemme ja minkä voimme silmin havainnoida on ollut ikuisesti olemassa jossakin muodossa.

        Samalla logiikalla ajateltuna, uskot Jumalaan tai et, myös Jumala on voinut olla aina olemassa.


      • asdfölkjhgf

        On miellyttävämpää uskoa tuollaisiin satuihin kuin raakaan realismiin.


      • näin minä luulen

        Onko tullut mieleesi että Jumala on voinut keksiä alkuräjähdyksen ? Ja se on siis jumalan luoma


      • patruuna789

        tajuatko että kaikki tuo mitä jeesuksesta ja jumalasta ja luomiskertomuksista raamattuineen päivineen ovat kaikki ihmisten kertomia tarinoita...Raamattu on myös ihmisen kirjoittama..Kuinka voit kiihkoissasi väittää kaiken olevan juuri niinkuin seurakuntasi on sinulle kertonut..Siis sinä, ihminen, joku jonkun lapsi, voit väittää että jeesus ja jumala on avain kaikkeen...Väittihän kirkko viisaine miehineen aikanaan maapallon olleen litteä ja että kaikki meidän ympärillämme olevat planeetat kiertävät maata.. Kyllähän nämä kaikki on todistettu tiedemiesten toimesta suoranaisiksi paskapuheiksi.

        Jos jumala on on olemassa ja on aikanaan luonut maapallon kaikkine ihmisene päivineen niin sopii miettiä että miksi, miksi ihmeessä...Siis on luonut elämän tänne vain siksi että jumalalla olisi oma ns. muurahaisterraario jota jumala suuressa viisaudessaan voisi sitten vain katsella päältä kun ei sillä ole muuta tekemistä..Jos jumala on niin mahtava että on aikanaan kaiken luonut niin mihin hän muka meitä tarvitsisi..Johan tuo kaikki sortuu omaan mahdottomuuteensa. Ahneet ja vallanhimoiset ihmiset ovat nuo uskonnot keksineet vain hallitakseen ihmisiä mielensä mukaan, ei mitään muuta ja todennäköisesti sinä kuulut tälläiseen ahneeseen ja vallanhimoiseen seurakuntaan, jehoviin, mormooneihin, helluntalaisiin tai johonkin näistä lukuisista omaa totuuttaan levittävään porukkaan ja maksat tuolle seurakunnalle kymmenykset kaikista tuloistasi..

        Älä viitsi tulla tänne fiksujen ihmisten keskuuteen selvittelemään mitään raamatun kohtia. Jatka sinä vain laput silmillä vaeltamista. oikein naurattaa ajatuskin siitä että jos tämä elämä oikeasti jossain jatkuu kuoleman jälkeen, niin haluan kyllä olla totisesti näkemässä sinun ilmeesi kun voit kuoleman jälkeen todeta että kulutin aikani johonkin sellaiseen uskoen mitä ei ole olemassakaan, mutta toisaalta onhan ihmisellä oikeus uskoa vaikka saunatonttuihin tai joulupukkiin.. :D *ja hillitöntä naurua siihen päälle*


      • Ollison kirjoitti:

        Lähdetäänkö liikkeelle siitä "teoriasta" että maailmankaikkeuden kaikki kiviaines muotoutui tälläisiksi planeetoiksi kuin maamme on alkuräjähdyksessä? Jos olet kanssani samaa mieltä että maapallo on kalliorakenteinen eli kiveä ja tämän voimme omin silmin todeta niin voidaan esittää jatkokysymys. Sivuutetaan se tekijä mikä räjähti, olennaista on vain nyt se että voimme todistaa että kiveä on. Mistä kivi tuli? Jostakinhan tämä kiviaines tuli, eikö? Uskotko että tämä kiviaines tuli tyhjästä? Et varmaankaan usko. Kun ajattelet tätä ketjua eteenpäin niin tulet päätelmään että kiviaineksen ainesosat ovat olleet aina olemassa jossakin muodossa. Eli kaikki mitä näemme ja minkä voimme silmin havainnoida on ollut ikuisesti olemassa jossakin muodossa.

        Samalla logiikalla ajateltuna, uskot Jumalaan tai et, myös Jumala on voinut olla aina olemassa.

        Kuka loi Jumalan? Tässä on pohdiskeluni tulos:
        http://blogitus.net/httpblogitusnet151027/2008/05/29/entelekia/


      • Tien löytänyt

        Totta joka sana!!! Vain Jeesus on tie Isän luo!


    • kaiken oivallus

      Sinähän olet hienosti oivaltanut elämän tarkoituksen, se on juuri sitä mitä oletkin jo havainnut. Irtautua siitä älyttömäästä turhuuden tavoittelusta ja antaa omalle henkiselle minälleen mahdollisuus kehittyä. Ei maallinen mammona, ei hieno työ, ei suvunjatkaminen, ei saavutukset taiteen tai tieteen parissa ole elämän tarkoitusta. Elämän tarkoitus on oivaltaa että kaikki elämä on yhtä ja yhtä arvokasta. Oppia arvostamaan ja rakastamaan aivan yksinkertaisia asioita kuten sadepisaraa joka valuu alaspäin pitkin ikkunalasia. Olla olemassa ja antaa toistenkin olla olemassa ja lakata olemasta osa sitä ryhmää joka tekee kaikkensa tuhotakseen tämän kauniin maailman.

      • Suo siellä...

        Olla olemassa miksi? Vaikka kaikki elämäkin olisi yhtä, niin mitä sitten? Jos elämää ei olisikaan niin entä sitten? Mitä siinä menetettäisiin? Kukaan ei osaisi kaivata sellaista mitä ei olisi.

        Ajatus alkaa minullakin siitä, että kaikki tuntuu turhalta räpistelyltä vaikka periaatteessa tavoitteita, toiveita ja sisältöäkin elämässä on, ja tuosta räpistelystä pitäisi vapautua ja vain olla olemassa ja tehdä miellyttäviä asioita, lukea, olla ystävien kanssa yms. Mutta sitten taas tulee kysymys, miksi? On mielekäämpää jopa uskoa, ettei elämällä ole tarkoitusta sinällään, elämä vain on mukavampaa jos onnistuu oravanpyörästä irtautumaan. Mutta pitäisi onnistua irtautumaan myös ahdistavista ja kyseenalaistavista kysymyksistä ja pystyä vain nauttimaan hetkestä. Se on jopa ehkä helpompaa kun lakkaa etsimästä tarkoitusta ja hyväksyy että sitä ei ehkä ole.

        Uskon kyllä elämään kuoleman jälkeen, mutta sekään ei poista kysymystä miksi? Eihän elämän tarkoitus sinällään voi olla elämän jatkuminen jossain toisesa muodossa tuntemamme kuoleman jälkeen. Mikä on moisen hierarkian tarkoitus? Ja jos Jumala olisi olemassa ja olisi ollut aina, niin miksi? Mitä varten? Mikä olisi Jumalan tarkoitus?


    • ”Olemme vain varjoja, ja varjoja tavoittelemme. Nämä sanat ilmaisevat jokaisen poliitikon ja ehkä myös jokaisen ihmisen elämän sisällön.”
      - Archibald Primrose

      Minulle on käynyt selväksi, että kukaan ei voi päättää, millä tavalla juuri minä tulen olemaan onnellinen ja täyttämään tarkoitukseni elämässä. Olkamme rehellisiä. Mitkä tavoitteet nykyihmiselle on asetettu, jos riisutaan uskonnot ja aatteet? Eikö se olekin talouskasvun ylläpitäminen, kestävä kehitys, joka johtaa mihin? On tärkeää, että ihminen voi antaa panoksensa yhteiskunnalle, mutta en näe syytä, miksi minun pitäisi uhrautua jollekin ajatukselle, josta en pidä. Poliitikot voivat keksiä ihmiselle tekemistä, mutta terveysongelmat ja sisäinen tyhjyys paljastavat, että nuo tavoitteet eivät anna ihmiselle tarkoitusta. Jokaisen on luotava itsensä. Pitää huomata omat mahdollisuudet ja toteuttaa ne. Vaikeampi kysymys on, miten saada tietoon omat mahdollisuutensa. Minä meditoin, kuuntelen sisintäni. On tärkeää olla rehellinen itselleen. Elämä ei ole helppoa, ja päämäärän toteuttaminen voi vaatia suunnattomia ponnistuksia. Se palkinnee lopulta ihmisen, jos elämän lopussa on tarkoitus kuolla hyvillä mielin. Elämän aikana täytyy myös olla onnellinen. Kaikkihan me tiedämme ihmiset, jotka valittavat ja rääkyvät elämätöntä elämäänsä. Joskus se naamioituu tekohurskauteen, muka nöyryyteen Jumalan edessä, mutta joka on todellisuudessa itsensä vähättelyä. Sellainen ihminen on sielunsa vihollinen ja ei ole oppinut rakastamaan itseään.

      Elämä on elettävä, ja sen on parempi olla mielekästä. En näe pelkästään kärsimyksessä vietettyä elämää paljonkaan arvoisena. On hyvä vähentää omaa ja muiden kärsimystä, jotta kaikista saadaan paras irti. Tämä ei tarkoita sitä, että ihmisestä tehdään oravanpyörän jakkihärkä, joka puskee eteenpäin vaikka väkisin, vaan kyse on sielun mahdollisuuksien löytämisestä. Kuolemarajakokemuksia lukiessa tulee tehneeksi mielenkiintoisen havainnon, että ihmiset piirtävät itse oman elämänsä pääsuuntaviivat. Elämä on kokemista ja suunnitelman toteuttamista. On kuitenkin vaikeaa tietää, onko ihminen valitsemallaan polulla. Asiaa ei auta jatkuva stressi ja kiire. Pitää oppia meditoimaan ja kävelemään luonnossa.

      Ihmisellä on merkillinen paine toteuttaa itseään, mikä näkyy joskus aivan selvästi mm. Schopenhauerin ja van Goghin elämissä. Kummatkaan eivät voineet toteuttaa sielunsa toivetta täydestä elämästä vaatimattomassa ammatissa, joka takasi varman leivän. Kummatkin tahtoivat antaa maailmalle enemmän, kuin mitä porvarillinen maailma meiltä odottaa. Se odottaa nykyään - tänä mammonan aikakautena - rahan tekoa. Aina vaan lisää materiaa. Voimaloita, liikehuoneistoja ja ties mitä. Ihminen tuntee tuskaa, kun ei pääse toteuttamaan itseään, ja tuota tuskaa saamme nähdä monien ihmisten kasvoilla. Lopulta saattaa käydä niin nurinkurisesti, että nämä saattavat jossakin vaiheessa elämää myydä sielunsa ja alkaa ihannoida tilaansa ja monesti kelvollisia aineellisia saavutuksiaan. Saatetaan olla jopa ylpeitä, että joudutaan teho-osastolle suuren työmäärän takia: raatajuus on siinä todistettu, ja muiden "aika poika" -hyväksyntä antaa sille pontta. Joku voi tietenkin toteuttaa itseään liikemiehenä tai poliisina, mutta ei voida olettaa, että kaikista tulee liikemiehiä ja poliiseja. Ainainen levottomuus ja tyytymättömyys paljastanevat, että ihminen ei ole omalla alallaan. Tänä hyödyn aikakautena on vaikea löytää itseään. Pitäisi olla liikkellä hengähtämättä.

      Minä olen sitoutunut muuttamaan itseäni. Se on ainoa todellinen uskonnon tehtävä. Aletaan elää sydämen kautta ja tuntea yhteyttä kaikkeen. Ei ole tarvettaa muuttaa ulkomaailmaa ja pettyä, kun alkemoi itseänsä. Hiljainen vallankumous on ainoa mystikon suosima vallankumous. Minulla ei ole harhaluuloja, vaikka olenkin nuori. Haaveet ja harhat saavat surmansa. Se on nähty.

    • Joosua2

      nimim. ahdistaa!

      Kun etsimme elämän tarkoitusta, sitä voidaan tarkastella kahdella tasolla:
      !. Ihmisen tarkoitus
      2. Muun luomakunnan ja maailmankaikkeuden tarkoitus.

      Lähtökohtana on se, että Jumala on rakkaus. Rakkaus vaatii aina kohteen. Ilman kohdetta rakkaudella ei ole mitään merkitystä. Tässä onkin avain siihen, mikä on ihmisen elämän tarkoitus. Jumala loi hänet rakkautensa kohteeksi.
      Nyt herää kysymys, miksi luotiin kaikki muu, mikä maailmassa on. Vastaus on se, että Jumala loi ne ihmistä varten. Tämä selviää jo luomisjärjestyksestä. Jumala loi kaiken ensin, ennen ihmistä. Ihminen luotiin viimeeksi, vasta sen jälkeen kun kaikki oli valmista ihmistä varten. Jumala rakastaa ihmistä niin paljon, että Hän halusi antaa ihmiselle mahdollisimman viihtyisän ympäristön. Koko maailmankaikkeuden luominen tähtäsi vain yhteen päämäärään, ihmiseen. Ilman ihmistä millään luodulla ei ole mitään tarkoitusta. Nyt ne palvelevat ihmistä.

      • vanha ja vakaa

        joka heittää kiltit ihmiset helvettiin.
        Miten tuo luomistapahtuma sijoiittunee näihin jääkausiin? 11.000 vuotta sitten oli edellinen jääkausi ja kesti 200.000 vuotta. Jääkausia on ollut satoja ja raamatussa ei puhuta niistä mitään.
        Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiliaa, syrjintää, kiihkoilua, pelottelua ym.
        Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta.


      • Luojan oma
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        joka heittää kiltit ihmiset helvettiin.
        Miten tuo luomistapahtuma sijoiittunee näihin jääkausiin? 11.000 vuotta sitten oli edellinen jääkausi ja kesti 200.000 vuotta. Jääkausia on ollut satoja ja raamatussa ei puhuta niistä mitään.
        Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiliaa, syrjintää, kiihkoilua, pelottelua ym.
        Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta.

        "Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta. "

        Hienosti sanottu, sitä ne uskonnot todella ovat ja ne pitäisi saada poistettua koko maailmasta. Niillä vaan hallitaan ja kahlehditaan ihmisiä.
        Uskon Luojaan, Suureen maailmankaikkeuden henkeen voimaan joka todella on rakkaus ja se on kaikki ja kaikessa, mutta kaikki uskonnot on ihan perseestä.


      • jäitä hattuun
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        joka heittää kiltit ihmiset helvettiin.
        Miten tuo luomistapahtuma sijoiittunee näihin jääkausiin? 11.000 vuotta sitten oli edellinen jääkausi ja kesti 200.000 vuotta. Jääkausia on ollut satoja ja raamatussa ei puhuta niistä mitään.
        Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiliaa, syrjintää, kiihkoilua, pelottelua ym.
        Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta.

        Ei ole olemassa kilttejä ihmisiä, on vain syntisiä. Ihmisen ns. kiltteys ei ole mikään meriitti synnin rinnalla. KIltteydellä ei syntiongelmaa ratkaista vaan Jeesus on siihen ratkaisu.

        Jääkausiteoriakin on vain teoria evoluutioteorian rinnalla. Johtuisikohan se, ettei jääkausista puhuta Raamatussa, ettei niitä ole ollutkaan? [Huom. ei kaikkea sitä paitsi ole Raamattuun kirjattu.]

        ""Jääkausi käsityksenä ei ole kovinkaan vanha. Sitä ei juurikaan ajateltu esim. 1700-luvulla, kuten ei evoluutioteoriakaan ollut vielä silloin pinnalla. Sensijaan tämä käsitys sai jalansijaa pääasiassa vasta 1840-luvulla, jolloin kaksi tutkijaa, Charpentier ja Agassiz esittivät sitä alunperin Alppien ympäristön maisemamuotojen selitykseksi ja sittemmin koko Pohjois-Eurooppaa koskevaksi. Itseasiassa on hämmästyttävää, että tämä teoria tuli esille lähes samaan aikaan kuin Darwinin ajatukset lajien synnystä. Molemmat teoriat voittivat samanaikaisesti sijaa ihmisten sydämissä.""
        http://www.jariiivanainen.net/onkojaakauttaollut.html


      • jäitä hattuun
        jäitä hattuun kirjoitti:

        Ei ole olemassa kilttejä ihmisiä, on vain syntisiä. Ihmisen ns. kiltteys ei ole mikään meriitti synnin rinnalla. KIltteydellä ei syntiongelmaa ratkaista vaan Jeesus on siihen ratkaisu.

        Jääkausiteoriakin on vain teoria evoluutioteorian rinnalla. Johtuisikohan se, ettei jääkausista puhuta Raamatussa, ettei niitä ole ollutkaan? [Huom. ei kaikkea sitä paitsi ole Raamattuun kirjattu.]

        ""Jääkausi käsityksenä ei ole kovinkaan vanha. Sitä ei juurikaan ajateltu esim. 1700-luvulla, kuten ei evoluutioteoriakaan ollut vielä silloin pinnalla. Sensijaan tämä käsitys sai jalansijaa pääasiassa vasta 1840-luvulla, jolloin kaksi tutkijaa, Charpentier ja Agassiz esittivät sitä alunperin Alppien ympäristön maisemamuotojen selitykseksi ja sittemmin koko Pohjois-Eurooppaa koskevaksi. Itseasiassa on hämmästyttävää, että tämä teoria tuli esille lähes samaan aikaan kuin Darwinin ajatukset lajien synnystä. Molemmat teoriat voittivat samanaikaisesti sijaa ihmisten sydämissä.""
        http://www.jariiivanainen.net/onkojaakauttaollut.html

        Lainaus sivulta http://www.jariiivanainen.net/onkojaakauttaollut2.html

        ""- Ei ole löydetty yhtään hyvää teoriaa, joka selittäisi kunnolla jääkausien synnyn. Mannerliikuntateoriat, säteilyn vähenemiset ja muut teoriat ovat sellaisia, että niistä jokaisesta voidaan osoittaa heikkouksia tai niitä ei ole voitu todistaa käytännössä.

        - Vedenpaisumuskertomukset. Eräs todiste vedenpaisumuksesta ovat ympäri maailmaa tavatut vedenpaisumuskertomukset, joihin voivat liittyä kuvaukset myös syntiinlankeemuksesta ja Baabelin kielten sekoituksesta. Jääkaudesta tai ihmisen polveutumisesta apinasta ei taida löytyä yhtään kertomusta.

        - Lämmin ilmasto. Kun jääkauden ja kylmän ilmaston on oletettu vallinneen pohjoisella pallonpuoliskolla, niin löytyy samoilta alueilta kuitenkin selviä merkkejä lämpimästä ilmastosta. Tämä osoittaa, ettei jääkautta ole ehkä ollutkaan.

        - Suurten eläinten kuten mammuttien hautautumista on vaikea selittää muulla tavalla kuin siten, että ne ovat joutuneet muta- ja liejuvyöryjen alle vedenpaisumuksen yhteydessä. Näitä eläimiä on maahan hautautuneina ainakin 5 miljoonaa, joka osoittaa katastrofin laajuuden.
        Jos oletetaan jääkautta tai jotain muuta asiaa niiden tuhon syyksi, ei se selitä sitä, miten ne olisivat jääkauden aikana voineet hautautua jäiseen maahan. Se olisi varmasti jäänyt tapahtumatta.

        - Hiidenkirnut. Kun ovat kyseessä hiidenkirnut (tai myös harjut), on ne usein yritetty selittää jääkauden sulamisvesien aikaansaannoksiksi. Todennäköisempää kuitenkin on, että nämäkin luonnonerikoisuudet liittyvät vedenpaisumuksen toimintoihin. Olisihan jossain suuressa vedenpaisumuksessa vesi liikkunut paljon suuremmalla voimalla kuin jossain hiljaisessa jäätikkövesien lirumisessa.
        Yleensäkin virtaavan veden kuljetuskyky voi nousta suureksi virran nopeuden kasvaessa. Esim. Johnstownin tulvan toukokuussa 1889 kerrotaan olleen niin voimakas, että virta kuljetti mukanaan kaksikymmentä rautaveturia lähes kilometrin verran ja yksi niistä hautautui niin täydellisesti, ettei sitä edes löydetty. (s. 182, "Kaikkeuden sanoma" / Wiljam Aittala)

        - Muinaisrantoja on käytetty eräänä merkkinä siitä, että jäätiköt sulivat ja vesi oli korkealla peittäen nykyiset kuivat alueet. Esim. Suomessa on useita muinaisrantamerkkejä ja niin sanotun Ancylusjärven sekä Baltian jäätikköjärven on ajateltu peittäneen Suomen ja sen lähialueet jääkauden jälkeen.
        Todennäköisempää kuitenkin on, että nämäkin rannikkomerkit ovat vedenpaisumuksen seurausta. Tutkijat ovat kyllä oikeassa, että vesi on peittänyt nämä alueet, mutta se on vedenpaisumuksen, ei jäätikköjärvien aikaansaannosta. Tämä käy ilmi siitäkin, että näitä muinaisrantoja ja eri merieläinten fossiileja tavataan kaikilta korkeilta vuorilta ja kuivilta alueilta ympäri maapalloa. Tähän ei jääkausi olisi varmastikaan pystynyt.

        - Maan kohoamistakin on käytetty eräänä jääkauden todisteena kuten aiemmin todettiin. Samalla asialla on myös yritetty todistaa vuoristojen synty entisestä merenpohjasta mm. vuorten rinteillä tavattavien merifossiilien tähden.
        Mutta kuten todettiin, ei maan kohoamista voida juurikaan käyttää jääkauden todisteena, koska maan kohoamiset ovat niin epäyhtenäisiä eri alueilla.
        Mitä sitten tulee siihen ajatukseen, että kaikki vuoretkin olisivat entistä merenpohjaa, jotka sitten olisivat kohonneet, on tätä vaikea uskoa. Itseasiassa kaikkien korkeiden vuorien olisi silloin pitänyt kohota, koska kaikilta niiltä - Himalajalta, Andeilta, Alpeilta jne. - on löydettävissä merieläinten fossiileja. Se että kaikki nämä olisivat kohonneet entisestä merenpohjasta, on kyllä aika uskomaton asia. Varmastikin parempi selitys on Raamatun mainitsema vedenpaisumus.
        Tosin on mahdollista, että jos vesimäärä on maapallolla yhtäkkiä lisääntynyt vedenpaisumuksen johdosta, on se voinut hyvinkin saada aikaan liikehdintää maankuoressa ja tulivuorista toimintaa. Suuret hautavajoamat, kuten Mariaanien hautavajoama joka on n. 11 kilometriä syvä, ja vuoristojen kohoamisetkin voivat olla tämän seurausta. Tämäntyyppisiä ilmiöitä - jos niitä yleensä on tapahtunut - on ainakin vaikea selittää millään uniformitarismilla, mutta ilmakehästä alas syöksynyt tulva voisi saada sellaista aikaan.""

        Mitä jääkausi vaatii syntyäkseen?
        http://www.jariiivanainen.net/onkojaakauttaollut1.html


      • kaksi tietä
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        joka heittää kiltit ihmiset helvettiin.
        Miten tuo luomistapahtuma sijoiittunee näihin jääkausiin? 11.000 vuotta sitten oli edellinen jääkausi ja kesti 200.000 vuotta. Jääkausia on ollut satoja ja raamatussa ei puhuta niistä mitään.
        Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiliaa, syrjintää, kiihkoilua, pelottelua ym.
        Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta.

        Onpas hyvä muisti sinulla kun muistat nämä satojen tuhansien vuosien takaiset jääkaudet. Itse on tahdo muistaa mitä tein kaksi viikkoa sitten. NO erialisia tässä ollaan.
        Mutta jos uskonnot ovatkin aiheuttaneet mitä tahansa niin ei Jumala. Uskonnot ovat ihmisen aikaan saannosta mutta Jumala on ikiaikainen rakkaus ja Hänen poikansa Jeesus on tullut pelastamaan mietä syntisiä ikuiselta kadotukselta Jumalan kasvoista.
        Me ei Jumalan edessä todellakaan olla mitään kilttejä jotka Hän heittää helvettiin, vaan syntisiä ilman Jeesusta.
        Jos kuolee eikä ole Jeesuksen antamaa syntien anteeksiantoa niin ei ole millä itseään puolustaisi, sillä Jumala vihaa syntiä.
        Jumala on rakkaus, ehdottomasti, mutta Hän vihaa syntiä ja synnin palkka on kuolema.
        Maalaanko vielä lisää, ettei tarvitse selittää: "ei rakastava Jumala voi kilttiä ihmistä heittää helvettiin".
        Lue raamatusta mikä on osa sillä joka ei ole Jeesuksen oma ja näe miten paljon Isä on sinuakin rakastanut että on pelastanut helvetiltä.

        Jumala on Pyhä, eikä pyhyyteen kuulu mitään syntiä, se kuolee pois Pyhän lähellä, mutta jos olemme Jeesuksen sisällä niin Isä näkee meidät Jeesuksen läpi ja Hänessä. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin nämä kaksi. Niistä voi valita.


      • vanha ja vakaa kirjoitti:

        joka heittää kiltit ihmiset helvettiin.
        Miten tuo luomistapahtuma sijoiittunee näihin jääkausiin? 11.000 vuotta sitten oli edellinen jääkausi ja kesti 200.000 vuotta. Jääkausia on ollut satoja ja raamatussa ei puhuta niistä mitään.
        Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiliaa, syrjintää, kiihkoilua, pelottelua ym.
        Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta.

        Vastuu. siis ihminen itse valitsee puolensa Raamattu sanoo että Jumala haluaa pelastaa kaikki. Siksi Hän on antanut meille vapaan tahdon päättää valitsemmeko Hänet vai torjummeko Hänet. 2 Piet.3:9


      • Olipa kerran

        Juuri näin: ihminen on luonut jumalansa omaksi kuvakseen. Kaikki on ihmistä varten. Niinhän me olemme toimineetkin. Riistämme luonnonvaroja, tuhoamme muita lajeja jumalamme antamalla valtuutuksella. olemme lisääntyneet ja täyttäneet maan. Niinpä meitä on kohta 7 miljardia, joista kaikille ei riitä ruokaa. Olemme itsekeskeisiä ja ahneita luomakunnan kruunuja. Tuhoamme tämän maapallon eikä meillä ole varapalloa, jolle lentäisimme pakoon. Siinä se pullistelun ja rehentelyn loppu on. Jos jotain elämää jää, bakteereja ja torakoita korkeintaan. Kunnia niille.


      • asdfgölkjhgfd
        jäitä hattuun kirjoitti:

        Ei ole olemassa kilttejä ihmisiä, on vain syntisiä. Ihmisen ns. kiltteys ei ole mikään meriitti synnin rinnalla. KIltteydellä ei syntiongelmaa ratkaista vaan Jeesus on siihen ratkaisu.

        Jääkausiteoriakin on vain teoria evoluutioteorian rinnalla. Johtuisikohan se, ettei jääkausista puhuta Raamatussa, ettei niitä ole ollutkaan? [Huom. ei kaikkea sitä paitsi ole Raamattuun kirjattu.]

        ""Jääkausi käsityksenä ei ole kovinkaan vanha. Sitä ei juurikaan ajateltu esim. 1700-luvulla, kuten ei evoluutioteoriakaan ollut vielä silloin pinnalla. Sensijaan tämä käsitys sai jalansijaa pääasiassa vasta 1840-luvulla, jolloin kaksi tutkijaa, Charpentier ja Agassiz esittivät sitä alunperin Alppien ympäristön maisemamuotojen selitykseksi ja sittemmin koko Pohjois-Eurooppaa koskevaksi. Itseasiassa on hämmästyttävää, että tämä teoria tuli esille lähes samaan aikaan kuin Darwinin ajatukset lajien synnystä. Molemmat teoriat voittivat samanaikaisesti sijaa ihmisten sydämissä.""
        http://www.jariiivanainen.net/onkojaakauttaollut.html

        Jos uskot että jeesus sovitti syntisi kuolemalla puolestasi, niin miksi sitten uskot hänen elävän? Vähempikin skitsoilu riittäisi. Kyllä lapsena kuollut kuoli viattomana sanoo tuollaiset sadistit mitä tahansa.


      • asdfghjölkjhg
        kaksi tietä kirjoitti:

        Onpas hyvä muisti sinulla kun muistat nämä satojen tuhansien vuosien takaiset jääkaudet. Itse on tahdo muistaa mitä tein kaksi viikkoa sitten. NO erialisia tässä ollaan.
        Mutta jos uskonnot ovatkin aiheuttaneet mitä tahansa niin ei Jumala. Uskonnot ovat ihmisen aikaan saannosta mutta Jumala on ikiaikainen rakkaus ja Hänen poikansa Jeesus on tullut pelastamaan mietä syntisiä ikuiselta kadotukselta Jumalan kasvoista.
        Me ei Jumalan edessä todellakaan olla mitään kilttejä jotka Hän heittää helvettiin, vaan syntisiä ilman Jeesusta.
        Jos kuolee eikä ole Jeesuksen antamaa syntien anteeksiantoa niin ei ole millä itseään puolustaisi, sillä Jumala vihaa syntiä.
        Jumala on rakkaus, ehdottomasti, mutta Hän vihaa syntiä ja synnin palkka on kuolema.
        Maalaanko vielä lisää, ettei tarvitse selittää: "ei rakastava Jumala voi kilttiä ihmistä heittää helvettiin".
        Lue raamatusta mikä on osa sillä joka ei ole Jeesuksen oma ja näe miten paljon Isä on sinuakin rakastanut että on pelastanut helvetiltä.

        Jumala on Pyhä, eikä pyhyyteen kuulu mitään syntiä, se kuolee pois Pyhän lähellä, mutta jos olemme Jeesuksen sisällä niin Isä näkee meidät Jeesuksen läpi ja Hänessä. Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin nämä kaksi. Niistä voi valita.

        Sinä kuljet valheen tietä.


      • asdfglkjh
        minnine kirjoitti:

        Vastuu. siis ihminen itse valitsee puolensa Raamattu sanoo että Jumala haluaa pelastaa kaikki. Siksi Hän on antanut meille vapaan tahdon päättää valitsemmeko Hänet vai torjummeko Hänet. 2 Piet.3:9

        Se on ihmisten kirjoittama eikä anna järkevää selitystä mihinkään. Äläkä väitä, että dementoituneet mummot osaavat sitä oikein tulkita.


      • ärsyyntynyt
        jäitä hattuun kirjoitti:

        Ei ole olemassa kilttejä ihmisiä, on vain syntisiä. Ihmisen ns. kiltteys ei ole mikään meriitti synnin rinnalla. KIltteydellä ei syntiongelmaa ratkaista vaan Jeesus on siihen ratkaisu.

        Jääkausiteoriakin on vain teoria evoluutioteorian rinnalla. Johtuisikohan se, ettei jääkausista puhuta Raamatussa, ettei niitä ole ollutkaan? [Huom. ei kaikkea sitä paitsi ole Raamattuun kirjattu.]

        ""Jääkausi käsityksenä ei ole kovinkaan vanha. Sitä ei juurikaan ajateltu esim. 1700-luvulla, kuten ei evoluutioteoriakaan ollut vielä silloin pinnalla. Sensijaan tämä käsitys sai jalansijaa pääasiassa vasta 1840-luvulla, jolloin kaksi tutkijaa, Charpentier ja Agassiz esittivät sitä alunperin Alppien ympäristön maisemamuotojen selitykseksi ja sittemmin koko Pohjois-Eurooppaa koskevaksi. Itseasiassa on hämmästyttävää, että tämä teoria tuli esille lähes samaan aikaan kuin Darwinin ajatukset lajien synnystä. Molemmat teoriat voittivat samanaikaisesti sijaa ihmisten sydämissä.""
        http://www.jariiivanainen.net/onkojaakauttaollut.html

        mutta miten ihmeessä sitten selitetään kaikki valtavien dinosaurustes luut ja vähän pienempien dinosaurustenluut... Jos on luuranko, on ollut joskus elävä olento, sinä uskonnolla pääsi sekoittanut pässi. Ärsyttävää että joku tuollainen naiivi ihminen tulee tänne kertoilemaan meille omia "totuuksiaan". Miten selität siis kaikki nämä suuret luurangot maankuoren sisällä joita ihminen on löytänyt ja koonnut meidän nähtävillemme..Nämä dinosauruksen luut eivät ole mitään paskaa vaan faktaa ja miksi kummassa sinun mainostamasi raamattu ei anna näille hirmuliskoille mitään selitystä...Ai miksikö, noh koska raamattu on edelleenkin jonkun vallanhimoisen ihmisen kirjoittama..Mietippä näitä asioita ennenkun alat kyseenalaistamaan evoluutioteoriaa..


      • epälooginen
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        joka heittää kiltit ihmiset helvettiin.
        Miten tuo luomistapahtuma sijoiittunee näihin jääkausiin? 11.000 vuotta sitten oli edellinen jääkausi ja kesti 200.000 vuotta. Jääkausia on ollut satoja ja raamatussa ei puhuta niistä mitään.
        Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiliaa, syrjintää, kiihkoilua, pelottelua ym.
        Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta.

        Ensin kirjoitat:"Jumalako rakkaus, joka heittää kiltit ihmiset helvettiin" Ja sen perään : Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiiliaa, syrjintää yms. Eivätkö nämä kaksi asiaa ole aivan ristiriidassa toistensa kanssa. Jos ihminen olisi kiltti tai hyvä ei tälläistä olisi. Muttakun ihminen onkin paha, läpeensä paha. Ja siksi me tarvitsemme Jeesuksen syntejemme sovittajaksi.


      • epäloogisuus
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        joka heittää kiltit ihmiset helvettiin.
        Miten tuo luomistapahtuma sijoiittunee näihin jääkausiin? 11.000 vuotta sitten oli edellinen jääkausi ja kesti 200.000 vuotta. Jääkausia on ollut satoja ja raamatussa ei puhuta niistä mitään.
        Maailma olisi paljon parempi jos ei olisi uskontojen tuomia sotia, pedofiliaa, syrjintää, kiihkoilua, pelottelua ym.
        Uskonnot ovat eräänlainen ihmiskunnan syöpä ja maailmanhistorian suurinta petosta.

        samalla tavalla kuin sinä. Miksi Jumala on niin ilkeä että heittää ihmisiä helvettiin. Mutta raamatun mukaan Jumala ei halua, että yksikään ihminen joutuisi helvettiin. Kysymys on siitä, että ihmisen pitää nöyrtyä Jumalan edessä. Jumala haluaa, että kaikki ihmiset pääsisivät taivaaseen mutta ihmiset eivät halua noudattaa hänen tahtoaan.

        Niin tosiaan ajattelin niinkuin sinä mutta sitten heräsin ja tajusin kuinka syntinen olen. Ymmärsin että Jumalalla on täysi syy siihen miksi hän laittaisi minut helvettiin mutta hän ei tee niin, koska kadun syntejäni ja hänen poikansa on minun synnit sovittanut. Ei sen tähden, että minä olisin hyvä, vaan siksi, että Jeesus on kuollut ristillä minun syntieni vuoksi. Tässä on uskon salaisuus.


      • Hän loi dinotkin
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        mutta miten ihmeessä sitten selitetään kaikki valtavien dinosaurustes luut ja vähän pienempien dinosaurustenluut... Jos on luuranko, on ollut joskus elävä olento, sinä uskonnolla pääsi sekoittanut pässi. Ärsyttävää että joku tuollainen naiivi ihminen tulee tänne kertoilemaan meille omia "totuuksiaan". Miten selität siis kaikki nämä suuret luurangot maankuoren sisällä joita ihminen on löytänyt ja koonnut meidän nähtävillemme..Nämä dinosauruksen luut eivät ole mitään paskaa vaan faktaa ja miksi kummassa sinun mainostamasi raamattu ei anna näille hirmuliskoille mitään selitystä...Ai miksikö, noh koska raamattu on edelleenkin jonkun vallanhimoisen ihmisen kirjoittama..Mietippä näitä asioita ennenkun alat kyseenalaistamaan evoluutioteoriaa..

        No dinosauruksia kun ei eläny ihan Raamatun tapahtumien aikaan! Eikä Raamattu ole mikään luonnontieteen oppikirja! Varmaa on vain se, että Jumala loi myös dinosaurukset kuten kaikki muut eläimet! ja sinutkin;)


      • <<<<
        jäitä hattuun kirjoitti:

        Ei ole olemassa kilttejä ihmisiä, on vain syntisiä. Ihmisen ns. kiltteys ei ole mikään meriitti synnin rinnalla. KIltteydellä ei syntiongelmaa ratkaista vaan Jeesus on siihen ratkaisu.

        Jääkausiteoriakin on vain teoria evoluutioteorian rinnalla. Johtuisikohan se, ettei jääkausista puhuta Raamatussa, ettei niitä ole ollutkaan? [Huom. ei kaikkea sitä paitsi ole Raamattuun kirjattu.]

        ""Jääkausi käsityksenä ei ole kovinkaan vanha. Sitä ei juurikaan ajateltu esim. 1700-luvulla, kuten ei evoluutioteoriakaan ollut vielä silloin pinnalla. Sensijaan tämä käsitys sai jalansijaa pääasiassa vasta 1840-luvulla, jolloin kaksi tutkijaa, Charpentier ja Agassiz esittivät sitä alunperin Alppien ympäristön maisemamuotojen selitykseksi ja sittemmin koko Pohjois-Eurooppaa koskevaksi. Itseasiassa on hämmästyttävää, että tämä teoria tuli esille lähes samaan aikaan kuin Darwinin ajatukset lajien synnystä. Molemmat teoriat voittivat samanaikaisesti sijaa ihmisten sydämissä.""
        http://www.jariiivanainen.net/onkojaakauttaollut.html

        Ei ole olemassa kilttejä ihmisiä, on vain syntisiä. Ihmisen ns. kiltteys ei ole mikään meriitti synnin rinnalla. Kiltteydellä ei syntiongelmaa ratkaista vaan Jeesus on siihen ratkaisu.

        Kun nyt tajuaisi tuon synnin ensin, pahuutta on, vääryyttä on, ym...
        Mutta mitä on synti? Jos ihminen on kiltti eikä tee pahaa kenellekään sen pitää riittää. Uskovaiset ovat pahimpia, pitää olla pahasti vialla jokin kohta ihmisen aivoissa jos alkaa miettimään helvettiä ja syntejä koko ajan. Pitää elää silloin kun on hengissä eikä miettiä kuolemanjälkeisiä joista ei kukaan tiedä yhtään mitään vaikka kuinka tietävinään olisikin.


    • huomasin

      suuren joukon eksyttäviä ohjeita, jotka ei ketään auta. On vain yksi nimi ihmisille annettu jossa on pelastus ja Hänen nimensä on Jeesus, jota Apostoli Paavali julisti myös Kreikkalaisille Ateenassa.

      Katselepa Elävä yhteys ohjelmasta- Elä uskosta ainoastaan

      http://tv7.fi/vod/categories.html?dir=elava_yhteys

      Ihminen on alunperin luotu luottamaan Jumalaan, siksi epäilykselle antautuminen vahingoittaa meitä. Jeesus sovitti tottelemattomuutemme ja voimme nyt elää sanaan luottaen , niin toteutuu että ahdistuskin katoaa. Äläkä lue noiden eksyttäjien juttuja ollenkaan.

      "Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.

      Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,

      eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

      Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,

      --->> että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

      sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa'.

      Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

      Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

      Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

      • Jeesus pelastaa!!

        Jos luet vielä eksyttäjien juttuja niin Jeesus antaa sinut Saatanalle ja heittää sinut pimeimpään tyrmän virumaan IANKAIKKISESTI. HIRMUINEN on kärsimyksesi!! Vain Jeesus auttaa!! Halleluja!


      • etsivä löytää
        Jeesus pelastaa!! kirjoitti:

        Jos luet vielä eksyttäjien juttuja niin Jeesus antaa sinut Saatanalle ja heittää sinut pimeimpään tyrmän virumaan IANKAIKKISESTI. HIRMUINEN on kärsimyksesi!! Vain Jeesus auttaa!! Halleluja!

        älä ny viiti, ei pelkkä lukeminen vie mihinkää helvettiin, taas joku überhihhuli vauhkoaa.
        niitä on, älä kuuntele überhihhuleita, joka uskonnossa ja uskonnottomuudessa on vauhkoajansa jotka pitää jättää omaan arvoonsa. Jeesus oli kova jätkä, kuuntele häntä.
        toivottavasti aloittaja löydät tarkoituksen elämääsi. se, että pohdit sitä, merkitsee, että etsit, ja etsivälle luvataan Raamatussa että hän löytää.
        itsekin koen olevani jatkuvasti etsimässä jotain. löysin Jeesuksen elämääni ja sain rauhan sisimpääni ja tiedän, että kun kuolen, pääsen sinne parempaan paikkaan, taivaaseen. SILTI pohdin samoja kysymyksiä kuin monet täälläkin, miksi maailma on niin paha ja miksi kaikki tuhoutuu ja miksi me ihmiset olemme niin itsekkäitä. raha ratkaisee, egologia voittaa ekologian, niin moni asia menee päin persettä globaalisti ja yksilön elämässä. vastauksia on tarjottu monia. täälläkin palstalla.
        yksi mitä monesti joudun toteamaan, on, että MIKSI Jumalan PITÄISI huolehtia ihmisistä jotka EIVÄT edes USKO Häneen?
        tosin Hän vetää puoleensa ja kutsuu ihmisiä.. näin olen kuullut uskoontulleiden kertomuksista.. Raamattu sanoo että Jumala on lähes mustasukkainen jokaisesta ihmisestä, siis haluaa kiihkeästi omakseen jokaisen luomansa.
        toivotan onnea etsintään aloittaja, samoin muillekin kommentoineille. :)


      • sdfgkjnhbg

        Päätit sitten jatkaa eksytystä...


    • sunnyriver

      No, kyllä minultakin yli 30 vuotta meni, ennen kuin asetuin kohdalleni
      siihen paikkaan, mihin kuuluin. Eli lähelle Jumalaa.
      Siihen asti jaksoin väittää,
      että en Jumalaa mihinkään tarvitse.
      Kyllä elämän tarkoitus on silti elää mahdollisimman lähellä Jumalaa jo tässä ajassa
      ja sitten aikanaan ikuisesti.
      Jumala haluaa olla ystävämme numero yksi, sen jälkeen tulevat sitten aviopuoliso,
      lapset, ystävät, sukulaiset.
      Jumala haluaa ohjata kulkuamme, auttaa ihmissuhteissa, päätöksenteossa.

      Mietin tässä viime viikkoa. Olimme olleet tyttäremme häissä Santa Barbarassa
      Kaliforniassa ja palailimme lennolla New Yörkiin. Siinä koneessa mietin,
      että ei minulla yleensäkään mitään lentopelkoa ole,
      mutta mistähän tämä ihmieellisen onnellinen olotila tulee.
      No, kone laskeutui Newarkiin.
      Ensin joku sanoi, että SAS:in lento on peruutettu,
      seuraavalla tiskillä kerrottiin jo Islannista
      ja lopulta löysimme itsemme lentokenttähotellista.
      Jumala ei ollut mitenkään erikoisesti kommentoinut tapahtuvaa,
      paitsi että oli antanut sydämelle huolen siitä,
      että rahaa pitää olla tarpeeksi mukana,
      samoin visakortin käytettävä raha käytettävissä.
      Seuraavana päivänä saimme tietää,
      että pääsemme palaamaan ehkä viikon kuluttua olevalla lennolla.
      Aamulla Jumala oli vain kommentoinut, että
      "Turvallisesti kotiin". Nuo sanat saadessani ajattelin,
      että taisipa tulla ylimääräinen loma, heti ei lähdetä.
      Lentokenttäelämä ahdisti
      ja niin päätimme suunnata Nykin keskustaan pikkuhotelliin
      keskuspuiston reunaan.
      Tuli aamu,
      Jumala kommentoi: "Ette kysyneet minulta"
      Ja niin kävi, että kun olimme päivällä
      Time Squarella (David Wilkersonin seurakunta) kokouksessa, siellä kuulutettiin,
      että asuntoa tarvitsevat lentomatkalaiset ottakoot yhteyttä,
      asuntoja järjestetään.
      Olimme jo kuitenkin sopineet hotellin kanssa,
      niin että emme alkaneet vaihtamaan vähän ajan takia.
      Sovittin, että jos emme torstaina pääse lentämään,
      Time Square etsii majapaikan.
      Mutta siellä siis viikon olimme Broadwayn kulmassa,
      nautimme alkavasta kesästä.
      sireeneiden ja kirsikkapuiden kukkimisesta.
      Torstaiaamuna olin sinä vuoteessa
      ja Jumala näytti vain pientä tummaihoista
      eläkeikäistä tätiä,
      joka hipaisi näyssä olkapäätäni siunaten
      ja siihen tului vain sanat:
      "Etääntyy jo "
      Eli siitä tiesin, että tänään lennetään,
      nykkiläismummojen rukouspiiri ympärillämme
      etääntyy jo.
      Ja niin pääsimme lähtemään Newarkista vähän
      ennen puolta yötä ja olimme Suomessa illalla
      kolmen viikon reissun jälkeen.
      Koko ajan Jumalan rauha ja ohjaus oli
      elämämme yllä,
      jos vain halusimme sitä vastaanottaa,
      normaalit ristiriidat ihmisten välillä oli pyyhkäisty pois.
      Kaiken kaikkiaan tuo kolmiviikkoinen
      oli kyllä jo kuin esimakua taivaasta,
      ulkoisista olosuhteista huolimatta.
      Eli olen kyllä yhä enemmän vielä sitä mieltä,
      että ihmisen tärkein tehtävä
      tämän lyhyen elämämme aikana on oppia tuntemaan Jumala
      ja elää hänen läheisyydessään
      viedä mukanaan mahdollisimman monta
      muutakin ihmista taivaaseen.
      Siunausta ja hyvää jatkoa sinulle!

      • Muualta tuotu mummo

        Me koko luomakunta ollaan suuressa laboratoriossa. Tänne on laitettu kaikenlaisia eläviä kasvamaan. Niitä myös lisätään jatkuvasti. Sitten kun tulee aika labran siivoukseen niin uskovaiset ymmärtää sen maailmanlopuksi. Ensin tänne kehitettiin paksunahkaisempia olioita, dinot, liskot,kilpikonnat,norsut ym ym.
        Sitten kun huomattiin että ne selviytyy täällä alettiin tuoda muita,klooneja muilta planeetoilta, myös ihminen josta kehitettiin eri rotuja. Siinä teille elämäntarkoitusta!


    • keeper-

      On Rakkaus. Siinä se lyhykäisesti kerrottuna.

      • Elämä = Rakkaus

        Ihmiset miettii elämän tarkoitusta, kun tarkoitus on elämä. Elämä monimuotoisuudessaan eikä mitään muuta. Elämä on Rakkaus, siten voidaan tarkoitus redusoida myös rakkaudeksi.


      • asdfhbgvc
        Elämä = Rakkaus kirjoitti:

        Ihmiset miettii elämän tarkoitusta, kun tarkoitus on elämä. Elämä monimuotoisuudessaan eikä mitään muuta. Elämä on Rakkaus, siten voidaan tarkoitus redusoida myös rakkaudeksi.

        Ja seuraavana päivänä kylvämään napalmia lasten niskaan. On se elämä selvästi muutakin...


    • Totuuden löytänyt

      Elämäni tarkoitus on luopua täydellisesti aineellisuuden orjuudesta ja näin saavuttaa yksilöityneen henkeni eli (Itseni) vapaus.

      • Ehkä elämän tarkoitus on olla jollekkin se maailman tärkein ihminen. Tehdä toisesta ihmisestä onnellinen. Saada itse rakkautta. Elää elämänsä nauttien jokaisesta päivästä ja hetkestä kohdaten ne lapsen ilolla. Hymyillä tuntemattomille. Ojentaa kätensä apua tarvitsevalle. Yksinkertaisesti elää tämä yksi ja ainut elämä loppuun asti.


      • kaksi tietä

        Tämä on vain Saatanan valhetta jolla se yrittää että ihminen ihailisi ihtseään ja lopulta saatanaa.
        Sillä ei ole muuta tietä kuin kaksi: toinen on yhteydessä pimeyden voimiin ja toinen vie Jumalan luo, Jeesuksen kautta.


    • eläkää!

      Elämän tarkoitus on elää. Sääliksi käy niitä joiden on pakko keksiä elämälle jokin "tarkoitus".. -.-

      • etsivä löytää

        Jossain vaiheessa on hyvä miettiä elämän tarkoitusta. VArsinkin jos sairastuu, eikä olekaan enää mitään turvaa, niin alkaa miettimään mihin olen menossa ja oliko tällä kaikella mitään tarkoistusta.
        Jeesus todella antaa elämälle tarkoituksen.


      • asdkjhgf
        etsivä löytää kirjoitti:

        Jossain vaiheessa on hyvä miettiä elämän tarkoitusta. VArsinkin jos sairastuu, eikä olekaan enää mitään turvaa, niin alkaa miettimään mihin olen menossa ja oliko tällä kaikella mitään tarkoistusta.
        Jeesus todella antaa elämälle tarkoituksen.

        Myös hän tuo lohtua ahdistavaan elämääsi.


      • eläkää!
        etsivä löytää kirjoitti:

        Jossain vaiheessa on hyvä miettiä elämän tarkoitusta. VArsinkin jos sairastuu, eikä olekaan enää mitään turvaa, niin alkaa miettimään mihin olen menossa ja oliko tällä kaikella mitään tarkoistusta.
        Jeesus todella antaa elämälle tarkoituksen.

        Kuten sanoin, sääliksi käy niitä heikkoja joiden täytyy keksiä elämälleen tekosyitä (jeesustelut jne.).


    • ajattelen myös

      En kertakaikkiaan löydä vastausta!
      Nämä sanat kolahti minuun ja näkyivät kolahtaneet muihinkin,itse en ole kanssa vieläkään ,nyt 50:senä saanut vastausta tarkoitukseen,menin naimisiin,liitto on hyvä,saatiin lapsi,joka meni naimisiin,töitä tehdään ja liksalla tullaan tilienvälit toimeen ,mutta säästöön ei paljoakaan jää,ja jos jäisikin,niin mitä sillä tekisi,matkustaisi,katsoisi muita samoja asioita ajattelevia,silloin 20-30 vuotiaana elämässä juhlittiin,oltiin ravintoloissa ja iskettiin naisia,sekö oli tämän elämän tarkoitus,sairastuin nelikymppisenä,mutta saivat elvytettyä,sitäkin olen miettinyt ,että miksi sekin onnistui,kun eihän täällä ole mitään,aamula duuniin ,duunin jälkeen himaan ,vaihdat muijan kanssa jonkun väkinäisen sanan ja se oli siinä,menet koisimaan,ja parikertaa kuussa vedät varvit,niin miettinyt olen kuule minäkin,mikä helvetti on elämän varsinainen tarkoitus,dokaaminen se ei ole,sen huomasin ,samoin kuin sinä,sen lopetin kanssa nelikymppisenä,kun kankkuset oli kamalia ja ei se helpottanut yhtään,eikä se ollut vastaus,uskovaisilla on muka ikuinen elämä,uusi tämmöinen kierrekkö,ei kiitos,tämä yksi elämä piisaa,jos se on tarkoituksetonta,rakensin talon,sekö se oli ,tuskin,koska muksu osti jo omankin,kun kerran kysyit"Mikä se tarkoitus minulla ja jokaisella muulla voi olla?" siihen ei osaa vastata kuin ainoastaan itseään pettävä jumalaan jotenkin liittyvät ihmiset,jotka uskottelevat uudesta elämästä,tuskin sellaista on edes,kun kolmikypäsenä hukuin ja olin vedessä 20 minuuttia ja saivat elvytettyä,niin ajattelin sairaalassa,että minkä hemmetin takia,en sinua osaa neuvoa,kun en itsekääntiedä,eikä näy täällä palsalla näköjään kukaan muukaan tiedä ,mennään oravanpyörässä vaan eteenpäin ja odotetaan aikaa jolloin poistumme täältä ja kaikki mitä olemme teheet unohtuvat nopeasti,lapsi myy tekemäni talon ja joskus käy kukan kuopallani laittamassa,Elämän syvin tarkoitus ei minullekkaan ole selvinnyt,toivon,että sen saisin vielä selvitettyä,mutta suuresti sitä epäilen.

    • elämäntarinat
      • Pyllykirja oli illan tai oikeastaan yön parasta antia... :D Kiitos sinulle rakas ystävä tuosta linkistä..Parhaat naurut sain siitä pitkästä aikaa.. :D


    • mietiskelijä---

      On tuossa keski-iän kriisin tunnelmia. Ihan tyypillistä, että tietyssä vaiheessa pohtii omaa elämäänsä ja sen tarkoituksellisuutta. Mutta voiko kukaan sanoa, että "minun elämälläni oli se ja se tarkoitus." Elämähän on mysteeri ja ikuinen valkokangas. Vuoripurokin vain virtaa jossain vuorilla, ei sillä mitään ihmisen logiikkaa ole.
      Mielestäni luonnosta löytyy kaikki vastaukset: syklisyys ja eteen päin meneminen. Ja oikeastaan on vain kyse sopeutumisesta, mitä sitten eteen tuleekin. Muussa tapauksessa poistuu systeemistä.

      • asdfjhgf

        Mutta kun nämä piruparat luulevat, että täällä olisi jotakin pysyvää. Sehän se tuottaa sitä ahdistusta kun ei ymmärretä, että vain jatkuva muutos on asia mihin voi luottaa.


    • sir_arttu

      vanha klisee: "elämän tarkoitus on ikävän karkoitus".
      Voiko kukaan oikeasti antaa toiselle neuvoa mitä ja miten hänen pitäisi kuluttaa oma elämänsä? totuus on kuitenkin se, että kaikki loppuu aikanaan, mutta ei sitä kannata murehtia vaan elää tässä hetkessä. Mikä ei tarkoita elämistä kuin viimeistä päivää. Tehdä sitä mistä pitää ja nauttia niiden seurasta joista pitää.

      Elämän tarkoituksen hakemiseen ei löydy vastausta raamatusta tai uskonnosta, jollei niitä koe muuten omaksi, joillekkin tuo harrastus ehkä sopii, mutta useimmille se vain aiheuttaa turhaa ahdistusta.
      Muuten ihan tiedoksi, että Jumala on kuollut - tai tarkemmin ottaen jumala ei ole kuollut, se ei vain ole yksi vaan jumala on meidän kaikkien sisällä. Meissä kaikissa on jumaluus, eikä se ole minkään uskonlahkon omistama tuote. E pluribus unum

      Kokemuksesta voin itse sanoa, että alkamalla harrastamaan mielekkäitä asioita urheilua yms. itsensä irti pyöristä. Menemällä luontoon kun siihen on mahdollisuus ja se ei maksa mitään.

      • "elämän tarkoitus on ikävän karkoitus"

        Miten sen tekee? - jokainen omalla tavallaan.


    • Henkinen oppilas

      Hienoa, että olet alkanut pohtia elämän tarkoitusta! Itse ajattelen että elämän tarkoitus on henkinen kehittyminen ja valaistumisen saavuttamnen. Käytän menetelmänä joogaa ja meditaatiota, mutta voit yhtä hyvin käyttää jotakin muuta metodia, kuten buddhalaisuutta, zeniä, ortodoksisuutta, taolaisuutta... Tuhansia vuosia vanhat henkiset traditiot ovat suositeltavia, sillä niiden avulla on kyetty saavuttamaan korkein tietoisuudentila ja ne ovat siten luotettavia polkuja.
      Suureksi avuksi on myös henkinen mestari, joka on itse saavuttanut päämäärän, sillä hän osaa johdattaa sinua tiellä eteenpäin. Voit tietysi kysyä miten löydät itsellesi valaistuneen opettajan. Tutustu mainitsemiini traditioihin ja tiedustele niiden seuraajilta, tuntevatko he valaistunutta mestaria. Ja käyhän Suomessa myös Äiti Amma lähes vuosittain, jota pidetään valaistuneena pyhimyksenä. Googlaamalla netistä löydät hänestä ja mainitsemistani traditioista tietoa.
      Toivottavasti tästä on apua.

      • asdfgjhgf

        Mitä sitten, jos jotenkin koet valaistuvasi? Luulisi tiedon lisäävän tuskaa. Eikös ne Beatlesitkin valaistuneet Intiassa huumehöyryissään.


    • .,.,.

      Mikä on elämän tarkoitus, tämän maallisen vaelluksen. Tämän maallisen vaelluksen aikana olisi tarkoitus kuolla pois itsestä, ja syntyä uudesti Jumalan lapseksi, jolloin elämä jatkuu Jumalan valtakunnassa kunhan kaikki tämä on saatettu päätökseen.

      Tätä tuskin uskot ja todennäköisesti tämä ei ollut sitä mitä halusit kuulla, sempä tähden itsestä pitäiskin kuolla pois, koska ihmisen oma mieli ei usko sitä mikä on Jumalasta, vaan se hakee kaikkea muuta mahdollista, mutta ei totuutta, kaikki valhe kelpaa kyllä, sillä tämä maailma on sen toisen herran, eli valheen herran hallussa, tämä maailma ja sen ihmiset:

      Paholainen vei Jeesuksen korkealle paikalle, näytti hänelle yhdessä hetkessä kaikki maailman valtakunnat
      ja sanoi: Kaiken tämän, koko maailman ja sen loiston minä annan sinun valtaasi, SILLÄ SE ON ANNETTU MINUN HALTUUNI JA MINÄ VOIN ANTAA SEN KENELLE TAHDON.

      Näin sanoo Jeesus:

      Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon.
      Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä.
      Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.
      Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua?
      Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta.

      Tässäpä mietteitäni asiasta.

      • asdfjhgf

        Uskosi painettuun sanaan on hämmästyttävä. Varsinkin, kun sen kirjoittajat elivät aivan eri maailmassa.


    • sdgsdgsd

      kun tuut kyselemään suoli24laisilta mikä on elämän tarkoitus. Te säkällä tiedätte mikä on vessanpaperin tarkoitus. Osa ei tiedä sitäkään.

      Tältä sivustolta on aivan turha noin viisaita tulla kyselemään.

      • sir_arttu

        tyhmiä, emmekö me kaikki ole?
        mietimme ja etsimme elämän tarkoitusta. joillekkin se on ihan itsestään selvää, kuten vessapaperin käyttäminen siihen tarkoitettuun tehtävään, vaikka eihän tuota keksintöä käytetä ihan joka puolella palloamme.
        pitämällä itseään syntisenä ja huonona ihmisenä ja hakemalla jatkuvaa anteeksiantoa olemassa ololleen ei varmasti anna mitään vastausta elämisen tarkoitukselle. elämä itsessään on parasta ja niin kauan kuin on elämää, siitä voi nauttia. vain odottamalla jotain taivaallista valtakuntaa, huijaa vain itseltään itse elämän.
        Raamattu ei anna vastausta elämään tai sen tarkoitukseen, kyseessä on ihmisten kirjoittama kaunokirjallinen teos, jonka on laittanut alulle roomalainen keisari ja Nikean kokouksessa "kirkon" oppineet ovat valinneet heitä mielyttävimmät otteet. Kristillinen uskonto on kautta aikain vain ja ainoastaan rajoittanut ihmisen eloa ja tehnyt siitä helvettiä. Kun kirkko uskoi ja opetti, että maailma on litteä ja kaikki planeetat kiertävät maata, tuohon oli kaikkien uskominen.
        Ei raamattu sisällä sen enempää totuutta kuin Kalevalakaan, molemmat kirjoitettu kuulopuheiden perusteella.

        Se elämän tarkoitus... eihän sille voi olla yhtä oikeaa vastausta. Joku voi löytää jonkin mestarin opeista jotain ohjetta, mutta toinen voi löytää saman vaikka Rautavaaran "Päivänsäde ja menninkäinen" -kappaleesta.


      • kummastus
        sir_arttu kirjoitti:

        tyhmiä, emmekö me kaikki ole?
        mietimme ja etsimme elämän tarkoitusta. joillekkin se on ihan itsestään selvää, kuten vessapaperin käyttäminen siihen tarkoitettuun tehtävään, vaikka eihän tuota keksintöä käytetä ihan joka puolella palloamme.
        pitämällä itseään syntisenä ja huonona ihmisenä ja hakemalla jatkuvaa anteeksiantoa olemassa ololleen ei varmasti anna mitään vastausta elämisen tarkoitukselle. elämä itsessään on parasta ja niin kauan kuin on elämää, siitä voi nauttia. vain odottamalla jotain taivaallista valtakuntaa, huijaa vain itseltään itse elämän.
        Raamattu ei anna vastausta elämään tai sen tarkoitukseen, kyseessä on ihmisten kirjoittama kaunokirjallinen teos, jonka on laittanut alulle roomalainen keisari ja Nikean kokouksessa "kirkon" oppineet ovat valinneet heitä mielyttävimmät otteet. Kristillinen uskonto on kautta aikain vain ja ainoastaan rajoittanut ihmisen eloa ja tehnyt siitä helvettiä. Kun kirkko uskoi ja opetti, että maailma on litteä ja kaikki planeetat kiertävät maata, tuohon oli kaikkien uskominen.
        Ei raamattu sisällä sen enempää totuutta kuin Kalevalakaan, molemmat kirjoitettu kuulopuheiden perusteella.

        Se elämän tarkoitus... eihän sille voi olla yhtä oikeaa vastausta. Joku voi löytää jonkin mestarin opeista jotain ohjetta, mutta toinen voi löytää saman vaikka Rautavaaran "Päivänsäde ja menninkäinen" -kappaleesta.

        Sinäkin suollat tekstisi vain kuulopuheiden perusteella!

        Raamattua ei ole voinut laittaa alulle roomalainen keisari, koska vanhimmat Raamatun kirjoitukset ovat 3000 vuoden takaa. :)

        Raamattu ei opeta, että maa olisi litteä, joten miksi välittää virheellisistä opetuksista?

        Miksi olla harhoissa?


      • sir_arttu
        kummastus kirjoitti:

        Sinäkin suollat tekstisi vain kuulopuheiden perusteella!

        Raamattua ei ole voinut laittaa alulle roomalainen keisari, koska vanhimmat Raamatun kirjoitukset ovat 3000 vuoden takaa. :)

        Raamattu ei opeta, että maa olisi litteä, joten miksi välittää virheellisistä opetuksista?

        Miksi olla harhoissa?

        olipa kuka tahansa koonnut ekan raamatun, niin silti ne on vain ihmisten kirjoittamia tarinoita.
        ja en kirjoittanut raamatun kertovan minkälainen on maailman tai maailman kaikkeus, mutta kirkko on aina yrittänyt rajoittaa tiedettä ja uutta.
        Luomiskertomus on raamatun mukaan vain 7 päivää, vaikka luominen jatkuu koko ajan.


      • sir_arttu
        sir_arttu kirjoitti:

        olipa kuka tahansa koonnut ekan raamatun, niin silti ne on vain ihmisten kirjoittamia tarinoita.
        ja en kirjoittanut raamatun kertovan minkälainen on maailman tai maailman kaikkeus, mutta kirkko on aina yrittänyt rajoittaa tiedettä ja uutta.
        Luomiskertomus on raamatun mukaan vain 7 päivää, vaikka luominen jatkuu koko ajan.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Konstantinus_Suuri


      • asdfgkmjhg
        kummastus kirjoitti:

        Sinäkin suollat tekstisi vain kuulopuheiden perusteella!

        Raamattua ei ole voinut laittaa alulle roomalainen keisari, koska vanhimmat Raamatun kirjoitukset ovat 3000 vuoden takaa. :)

        Raamattu ei opeta, että maa olisi litteä, joten miksi välittää virheellisistä opetuksista?

        Miksi olla harhoissa?

        Onneksi tiede pitää nykyään uskonnon aisoissa. Ette voi väittää kerettiläiseksi ja kiduttaa, jos uskoo maan kiertävän aurinkoa. Uskonto on luonteeltaan taantumuksellista ja vastustaa tiedon lisääntymistä.


    • kiiuy

      olet kuten jarisarasvuo guzenian junger jne....

      • paivi1958

        Joku oli myös miettinyt elämän tarkoitusta ja tuli siihen tulokseen että elämän tarkoitus on oleminen. Olla ja tehdä siitä sellainen että on hyvä olla.


      • Nikolai Puusaari

        Elämä on vaan sattumaa, ja me ihmisetkin sattumalta täällä. Kerran eletään, eikä ole mitään väliä kuinka sen elämän käytämme. Sitten kuollaan ja se oli siinä. Satumainen tähdenlento, ei alkua, ei loppua.

        Se on sitten kokonaan eri asia, että ihminen on niin pöyhkeä eläjä, että se vaatii ja haluaa ajatella olemassaololleen jotain merkityksiä.


      • Nikolai Puusaari
        Nikolai Puusaari kirjoitti:

        Elämä on vaan sattumaa, ja me ihmisetkin sattumalta täällä. Kerran eletään, eikä ole mitään väliä kuinka sen elämän käytämme. Sitten kuollaan ja se oli siinä. Satumainen tähdenlento, ei alkua, ei loppua.

        Se on sitten kokonaan eri asia, että ihminen on niin pöyhkeä eläjä, että se vaatii ja haluaa ajatella olemassaololleen jotain merkityksiä.

        Ja tuo, että elämälle sitten ajattelee jonkin tarkoituksen, itseisarvon, oikeuttaa ihmisen äärettömään itsekkyyteen. Elämä ei olekaan kaikki tässä ja nyt, vaan minulla on jonkinlainen olemassaolon tarkoitus ja itsearvo vaikka olisin millainen paska arjen keskellä. Ja pyytämällä saan armon ja anteeksi, ja sama tappajan sikamainen peli voi siten jatkua. Ja vaikka jätän lähimmäiseni tarpeet huomioimatta, niin eipä hätää, tämä elämäntarkoitusresepti hoitaa kaiken parhain päin. Eli leijutaan vaan itsekkyydessä päivästä päivään, toisista ei niin väliä.

        Satumainen tähdenlento on ihminen, ei alkua, ei loppua. Kaikki on tässä ja nyt. Huomioi tämä, kun kohtaat läheisesi, osaat kenties olla paremmin läsnä, hetki ei palaa enää koskaan.

        Ja se vituttaa minua, mutta ei saa etsimään merkitystä. Jumala on kuollut ja se on hiton hyvä juttu se.


      • kerro kaverille
        paivi1958 kirjoitti:

        Joku oli myös miettinyt elämän tarkoitusta ja tuli siihen tulokseen että elämän tarkoitus on oleminen. Olla ja tehdä siitä sellainen että on hyvä olla.

        Muuan niin sanottu viisas mies sanoi kerran, pohdittuaan itse tätä elämäntarkoitus asiaa, että hän tuli siihen tulokseen elämän tarkoituksesta, että: "Täyttää paikkansa ja käy vetämässä kellon tarvittaessa". Itsekin kun olen nyt jo ikääntynyt olen huomannut, että kyseinen lausahdus on elämää suurempi, mutta pitänee paikkansa mitä suuremmassa määrin.


      • Olipa kerran
        Nikolai Puusaari kirjoitti:

        Ja tuo, että elämälle sitten ajattelee jonkin tarkoituksen, itseisarvon, oikeuttaa ihmisen äärettömään itsekkyyteen. Elämä ei olekaan kaikki tässä ja nyt, vaan minulla on jonkinlainen olemassaolon tarkoitus ja itsearvo vaikka olisin millainen paska arjen keskellä. Ja pyytämällä saan armon ja anteeksi, ja sama tappajan sikamainen peli voi siten jatkua. Ja vaikka jätän lähimmäiseni tarpeet huomioimatta, niin eipä hätää, tämä elämäntarkoitusresepti hoitaa kaiken parhain päin. Eli leijutaan vaan itsekkyydessä päivästä päivään, toisista ei niin väliä.

        Satumainen tähdenlento on ihminen, ei alkua, ei loppua. Kaikki on tässä ja nyt. Huomioi tämä, kun kohtaat läheisesi, osaat kenties olla paremmin läsnä, hetki ei palaa enää koskaan.

        Ja se vituttaa minua, mutta ei saa etsimään merkitystä. Jumala on kuollut ja se on hiton hyvä juttu se.

        Nikolai Puusaari sanoissasi. Jumalat ovat ihmisaivojen tuotetta. Jos oikeasti jumala olisi olemassa, ei hän sallisi ihmisen toimia niin järjettömästi kuin hän toimii. Nyt tämä meidänkin jumalamme kai ihan halvaantuneena tai dementoituneena antaa lapsensa terrorisoida toisiaan ja tuhota muuta luomakuntaa. Vinksahtanut diktaattoriko, sadistinen nautiskelija, joka katselee sieltä pilven reunalta, kun ihmiset lahtaavat toisiaan. Ei puutu menoon millään tavalla, mutta vaatii kunnioitusta ja rakkautta. Mitäs sanotte, jos ihmisten perheessä olisi sellainen isä? Moni kehottaisi muijaa ja lapsia pakenemaan. Kuten jo kirjoitin, kristinuskoa ainakin pitäisi päivittää. Ihmettelen, miten jotkut hurahtavat tuhansia vuosia vanhoihin satuihin.


      • tyttö22v
        Olipa kerran kirjoitti:

        Nikolai Puusaari sanoissasi. Jumalat ovat ihmisaivojen tuotetta. Jos oikeasti jumala olisi olemassa, ei hän sallisi ihmisen toimia niin järjettömästi kuin hän toimii. Nyt tämä meidänkin jumalamme kai ihan halvaantuneena tai dementoituneena antaa lapsensa terrorisoida toisiaan ja tuhota muuta luomakuntaa. Vinksahtanut diktaattoriko, sadistinen nautiskelija, joka katselee sieltä pilven reunalta, kun ihmiset lahtaavat toisiaan. Ei puutu menoon millään tavalla, mutta vaatii kunnioitusta ja rakkautta. Mitäs sanotte, jos ihmisten perheessä olisi sellainen isä? Moni kehottaisi muijaa ja lapsia pakenemaan. Kuten jo kirjoitin, kristinuskoa ainakin pitäisi päivittää. Ihmettelen, miten jotkut hurahtavat tuhansia vuosia vanhoihin satuihin.

        Jos puhut noin, tuntuu ettet tunne ollenkaan kristinuskoa tarpeeksi hyvin... Tunnet vain ankarat säännöt ja Jumalan pelottavana tuomitsijana. Mutta ei kristinuskossa ole kyse ole siitä. Jeesus on rakkaus. Hän antaa ilon&toivon&rakkauden joka ylittää ymmärryksen... Eihän vaadi meiltä mitään, ei mitään.Kelpaamme hänelle sellaisina kuin olemme. Hän kuoli syntiemme vuoksi ja toi meille armon, joka kestää. Eikä Jumala ole sokea. ihmiset ovat, kun hylkäävät hänet. Rukoile ja lue psalmeja ja vaikka Johanneksen evankeliumi. Ehkä sinun käy kuin Paavalin... En halua olla mikään tuputtaja. Mutta jos annat itsellesi mahdollisuuden olla hullu ja uskoa... ehkä maailmankuvasi kirkastuu. "Minä ylistän sinua Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta, mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille." "Tulkaa minun luokseni te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." Matt 11:25-28 Kaikkea hyvää ja siunausta!


      • terhonen31
        tyttö22v kirjoitti:

        Jos puhut noin, tuntuu ettet tunne ollenkaan kristinuskoa tarpeeksi hyvin... Tunnet vain ankarat säännöt ja Jumalan pelottavana tuomitsijana. Mutta ei kristinuskossa ole kyse ole siitä. Jeesus on rakkaus. Hän antaa ilon&toivon&rakkauden joka ylittää ymmärryksen... Eihän vaadi meiltä mitään, ei mitään.Kelpaamme hänelle sellaisina kuin olemme. Hän kuoli syntiemme vuoksi ja toi meille armon, joka kestää. Eikä Jumala ole sokea. ihmiset ovat, kun hylkäävät hänet. Rukoile ja lue psalmeja ja vaikka Johanneksen evankeliumi. Ehkä sinun käy kuin Paavalin... En halua olla mikään tuputtaja. Mutta jos annat itsellesi mahdollisuuden olla hullu ja uskoa... ehkä maailmankuvasi kirkastuu. "Minä ylistän sinua Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta, mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille." "Tulkaa minun luokseni te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." Matt 11:25-28 Kaikkea hyvää ja siunausta!

        Voi naiivia tyttöparkaa...Olet varmasti ihana ihminen mutta valitettavasti vielä on elämää paljon näkemättä. Olen vain surullinen siitä että sinut on tuolla tavalla aivopesty uskomaan kaikenmaailman satuihin. Mutta kuten sanoin niin vaikutat ihanalta naisen alulta ja jos tuo kaikki pitää sinut raiteillasi niin hyvähän se on...Minulla on ystävä joka aikanaan rikoskierteestä pelastui seurakunnan avulla. Löysi uskovaisen naisen itselleen ja rupesi viettämään aikaansa seurakunnassa. Minä en näihin juttuihin usko tippaakaan ja minulla on siihen omat syyni mutta niinkuin sanottua niin uskominen noihin loruihin on parempi kuin olla rikoksen tiellä...

        Peace for all of us :)


      • tyttö22v
        terhonen31 kirjoitti:

        Voi naiivia tyttöparkaa...Olet varmasti ihana ihminen mutta valitettavasti vielä on elämää paljon näkemättä. Olen vain surullinen siitä että sinut on tuolla tavalla aivopesty uskomaan kaikenmaailman satuihin. Mutta kuten sanoin niin vaikutat ihanalta naisen alulta ja jos tuo kaikki pitää sinut raiteillasi niin hyvähän se on...Minulla on ystävä joka aikanaan rikoskierteestä pelastui seurakunnan avulla. Löysi uskovaisen naisen itselleen ja rupesi viettämään aikaansa seurakunnassa. Minä en näihin juttuihin usko tippaakaan ja minulla on siihen omat syyni mutta niinkuin sanottua niin uskominen noihin loruihin on parempi kuin olla rikoksen tiellä...

        Peace for all of us :)

        Pakko vielä sanoa, että tämä "Jeesus- aivopesu" on ehdottomasti parasta, mitä minulle on ikinä tapahtunut, sen vuoksi ei kannata olla surullinen,hah;)! Ja elämääkin olen nähnyt. Jeesus ei ole minulle satua, hän on todellinen elävä Jumala. Ilon ja toivon tuoja, joka kantaa joka päivä armollaan. Usko Jeesukseen ei ota minulta pois mitään vaan antaa minulle jotakin. Minun ei tarvitse itse ansaita Jumalan rakkautta ja pelastusta, enkä voisi sitä mitenkään itse teoillani saavuttaakaan, vaan kyse on Jumalan armosta. Ei siis tarvitse elää peläten ja suorittaen vaan saa nauttia elämästä täysin ja uskoa. Eikä tarvitse olla munkki tai nunnakaan.Ja entä jos kaikki olisikin satua? (siihen en usko) Mutta jos kaikki olisikin lorua, niin mitä sitten? Ainakin usko Jeesukseen jo tässä elämässä antaa minulle tarkoituksen&ilon& rakkauden elämääni. En ahdistu kaiken mielettömyyteen.

        Peace for all of us:D


    • Elämänpursi

      on elämän jatkumon turvaaminen.

      • klorofylli

        Ihmiskunnan tärkein tarkoitus on tuottaa hiilidioksidia kasveille.


      • yllättynyt
        klorofylli kirjoitti:

        Ihmiskunnan tärkein tarkoitus on tuottaa hiilidioksidia kasveille.

        Useimmat ihmiset täyttää ja pyrkii täytttämään tätä huomaamattaan. hyvä idea :D


    • kerttunen

      Oletpa harvinaisen viisaasti pohtinut näitä kysymyksiä. Siis todellakin nykyinen maailmanaika vie oravanpyöräään jotta ei näitä ikuisia kysymyksiä kerkiäisi pohtia. Olen omalta kohdaltani sovussa sen kanssa että tiedän missä vietän iäisyyteni ja mikä on elämäni tarkoitus. Olen tullut uskoon syvästä masennuksesta ja jännityksistä, tärinöistä. Hain myös sitä että miksi elän ja ymmärsin että olen Jumalan rakkauden kohde ja että oppisin itse rakastamaan. Se on tosi vaikeaa. Vain anteeksisaaden ja antaen voin oppia rakastamaan.
      Usein kun olen hautajaisissa niin mietin onko ihminen ollut Jeesuksen oma. Jos tiedän niin olen surusta huolimatta iloinen. Mutta jos mietin ettei ole ollut niin tulee ahdistava olo.
      Kaiken tämän sekä oman että maailman pahuuden keskellä on niin turvallista tietää, että olen voittajan puolella ja tiedän minne menen.
      Olet ehkä nyt juuri etsikkoajassa, jolloin Jumala kutsuu sinua luokseen. Jokainen saa pari etsikkoaikaa jolloin Jumala kutsuu.
      Itselläni oli murrosiässä ja sitten kolmenkympin hujakoilla, jolloin sain tulla uskoon tai Jeesus tuli elämääni. Se on loputtoman ilon ja ihastuksen lähde. Hän on läsnä aina elämäni jokaisen päivänä, vaikka olisin kuinka yksin ihmisten taholta.
      Ole vain siunattu veli ja rukoilen puolestasi että saat tulla uskoon ja todelliseen elämään:)

    • aikansa eläjä

      Elämän tarkoitusta jokainen etsii ja niin pitääkin etsiä.Sillä etsivä löytää, saa rauhan sisäiseen maailmaansa.Itselläni kohtasin kuoleman jo äidin kohdussa, hän oli vakavasti sairas minua odottaessaan ja hän kuolikin pian synnyttyäni.Ihmiset otetaan meiltä pois rinnalta joko hetu tai myöhemmin.
      Olen kasvanut luottamaan että Taivaan Isä ei tee virheitä, aika on syntyä ja aika kuolla.SIINÄ ON ELÄMÄN TARKOITUS.Tietenkin elämä on pitkä ja kaikkea mahtuu tähän vaellukseen.Helsingissä on Vapaa seurakunnan kesäjuhlat Heinäkuun alussa. Heidän juhlan aihe on Kuuleeko kukaan.Voisit mennä sinne varmaan ihmiskorvia löytyy ja Taivaallinen korva kuulee jokaisen meidän kysymyksemme.( mutta odottaminen on niin paskan väsyttävää).

    • on tärkeä

      Kun saat itsellesi mielenrauhan ei tarvitse edes miettiä elämän tarkoitusta, elät vain päivän kerrallaan, muutat sen asian elämässäsi mikä on pielessä ja mihin voit vaikuttaa ja hyväksyt ne asiat joihin et voi vaikuttaa, et tahallasi loukkaa ketään ihmistä mutta elät kuitenkin omaa elämääsi. Niin opit katsomaan elämää eri näkökulmasta ja jopa nauttimaan siitä. Ja et tule katkeraksi mistään. Siis elämän tarkoitus on kasvattaan omaa luonettan sellaiseksi että saavuttaa mielenrauhan ja on sinut itsensä kanssa.

    • Elämän tarkoitus selviää, kun löydät jonkun asian/intohimon jota haluat viedä eteenpäin. Asian jolla tasoitat tietä tuleville sukupolville. Vaikket saavuttaisikaan kuolemattomuutta, niin sinulla on kuitenkin hyvä mieli.
      Elämän tarkoitus on se että yrittää lunastaa paikkaa jostakin mikä jää elämään.
      Se että YRITTÄÄ!!!!

    • uskova75

      Tämän asian kun sisäistää niin ei tarvi murehtia miten omassa elämässä tulee käymään. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,että antoi ainokaisen Poikansa,ettei yksikään,joka häneen uskoo,hukkuisi,vaan hänellä olisi iänkaikkinen elämä.

      • Olipa kerran

        Juuri näin. Valot sammuksiin ja aivot lomalle. Onnellista kun järki ei päätä pakota. Huuhata ja huumetta niin on hyvä olla. Sama saanko viinaa vai jeesusta, vaikutus on sama. Jeesusta en pilkkaa mutta jeesustelijoita inhoan.


    • Lightbluesoul

      Itse aloin miettiä noita asioita noin 23-vuotiaana (nyt 27w) Olen kiinnostunut kuoleman jälkeisestä elämästä ja mm. kokenut sekä lukenut paljon kaikenlaista kirjallisuutta siitä. Elämä on tarkoitusta täynnä ja jotkut sisäistää sen paremmin kuin toiset niin se vaan menee. Tästä aiheesta vois kirjottaa vaikka kuinka, mutta ei jaksa.

    • Sanoisin ensiksi et sä olet Jumalan kutsun alla. Hän vetää sinua miettimään suhdetta Häneen. Mä olin suurinpiirtein kolmekymppinen kun mä rupesin miettimään elämän tarkoitusta ja siihen aikaan mun vanhin lapseni oli noin kymmenen vuotias. Yhtenä päivänä hän tuli mun eteeni uskonnon kirja kädessään ja sanoi mulle että kuule äiti mä en usko et sellanen Jumala on olemassakaan. Siinä hetkessä mä kuitenkin näin sormen hänen päänsä vieressä ja kuulin kun mulle sanottiin et tuo lapsi uskoo mut mä olen se epäuskoinen. Se pani miettimään asioita ja aloin lukea Raamattua. Luin sitä intohimoisesti ja ajattelin et hullua hurskaammaksi en tuu kun en ymmärrä. Rukoilin et Jumala jos olet olemassa niin ilmesty minulle niin että ymmärrän. Ja myöskin sitä että ymmärtäisin kun luen raamattua. Siitä alkoi suuri seikkailu Jeesuksen kanssa. Hän antoi tarkoituksen elämälleni. Ja myös iankaikkisen elämän toivon. Pelasti minut synnin siteistä, sillä raamattua lukiessani olin ymmärtänyt rikkoneeni kaikkia Hänen käskyjänsä vastaa. En voi sanoin kuvata sitä rakkauden määrää jonka sain siinä hetkessä kun sanoin Jeesukselle että anna kaikki minun syntini anteeksi. 1 Joh. 1:9 sanoo Jos me tunnustamme syntimme on Hän uskollinen ja vanhurskas niin että antaa synnit meille anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Hänen rakkautensa on eheyttänyt minua suuresti.Hänen huolenpitonsa on ylittänyt kaikki sen mitä saatoin kuvitella. Vaikeuksissa ja elämän koetuksissa Hä auttaa ja kuljettaa niistä läpi. Sanoisin sinulle etsijä lue Raamattua ja etsi Herraa. Hän kuoli puolestasi ristillä rakkaudesta sinuun. Hän haluaa nimenomaan että me vapaasta tahdostamme tulemme hänen luokseen.

      • ugh!

        ihan puhtaasti sama kuin muillakin elollisilla. elikä jatkaa sukua. laittaa omat keenit jakoon ja kuolla pois. ei ole muuta tarkoitusta! kaiki muu on täyttä BS.


      • Oikeinkirjoitus
        ugh! kirjoitti:

        ihan puhtaasti sama kuin muillakin elollisilla. elikä jatkaa sukua. laittaa omat keenit jakoon ja kuolla pois. ei ole muuta tarkoitusta! kaiki muu on täyttä BS.

        Kuule Ugh, jos haluat antaa sivistyneen vaikutelman itsestäsi niin kirjoita sana ´geeni´ kirjaimella g eikä k:lla niin kuin olet tehnyt. Jos puhut 'keenien' siirtämisen olevan elämän tarkoitus, niin se ei vaikuuta ketään.


      • ugh!
        Oikeinkirjoitus kirjoitti:

        Kuule Ugh, jos haluat antaa sivistyneen vaikutelman itsestäsi niin kirjoita sana ´geeni´ kirjaimella g eikä k:lla niin kuin olet tehnyt. Jos puhut 'keenien' siirtämisen olevan elämän tarkoitus, niin se ei vaikuuta ketään.

        hyvinhän tota ymmärsit mitä kirjoitin. sitä paitti en oo antamassa täällä mitää sivistynyttä vaikutelmaa! vaan kerroin oman mielipiteen! stnan. pelle!


      • asdfghkkjhgf
        Oikeinkirjoitus kirjoitti:

        Kuule Ugh, jos haluat antaa sivistyneen vaikutelman itsestäsi niin kirjoita sana ´geeni´ kirjaimella g eikä k:lla niin kuin olet tehnyt. Jos puhut 'keenien' siirtämisen olevan elämän tarkoitus, niin se ei vaikuuta ketään.

        Sitä en saata ymmärtää. Luulisi, että omat suolet kuristavat elämänhalun tuollaisista.


    • =O

      0 (nolla) Kaikki on turhuutta ja kaikki katoaa.

      • asdfjhgfd

        Tasan menee sanoo omahyväiset kakkiaiset mitä hyvänsä. Parhaat uskovat ihan oikeasti tietävänsä elämän tarkoituksen. Aika hullua kun ajattelee, vai mitä?


    • kaamos III

      ihminen tiesi, että ruumiissa on henki. Tuo henki lähtee ruumista kun ihminen(ruumis) kuolee.
      Siis henki jää ja se menee jonnekin. Tämä on varmaa.
      Miksi ihmisellä on henki? Jos ei olisi ei ihminen eläisi. Pääsätään asian ytimeen ja siihen, että kuoleman jälkeen on jotain.
      Itse asiassa minä olen tämän tiennyt aina. Jollain se tieto on, jollain sitä ei ole eivätkä he sitälöydä.
      Irtosin omasta ruumiistani kaksi kertaa ollessani n. 16-17 vuotias ja olen siis varma, että ihmisessä on henki.
      Kun katselee ihmisiä vaikkapa 1500 luvulla oli helvetin ja taivaan olemassaolo heille itsestään selvää.
      Mitä enemmän ihmiselle työnnetään mainoksia ja pidetään mieli K-kauppiaan ja muissa tavaroissa, sitä
      enemmän hän vieraantuu ja näkee vain tavaraa ja kullan kimallusta.Hän ei näe metsää puilta.
      Itse olen löytänyt uskon ja päivä päivältä asiat tulevat selvemmiksi. Jokainen saa valita ja kaikki on vapaaehtoista, mutta itse olen valintani tehnyt ja löytänyt sen, mitä näen, että monet etsivät mutta
      eivät löydä. Uskonnossa on kyse myös sisäisetä eheydestä, joka nataa ihmiselle rauhan ja kyvyn nähdä
      asioita kokonaisuuksina ja paljon tarkemmin.Toivonkin, että mahdollisimmat monet löytäisivät tämän
      voiman, jonka vertaista ei toista ole.
      Lukekaapa vaikka kirja: juokse poika, juokse ;Nicky Cruz. Kirja kertoo Mau mau-jengin perustaja Nicky
      Cruzista.
      Hyvä esimerkki voimasta on nyös NBK:n johtaja Johansson joka löysi VOIMAN.
      Tämä voima, jota myös uskoksi sanotaan on kaikki mitä tarvitset.
      Kuten sanoin, tämä on vapaaehtoista, mutta voin taata; Tämä on KAIKKI
      Kunnia Hänelle, Hänelle se kuuluu

      • A

        Elämällä ei ole yhtä Tarkoitusta. Jokainen voi kokea elämänsä merkitykselliseksi hyvin monin eri tavoin.

        Kertomansa perusteella kysyjä on arvokas ihminen ja hänellä on kyky elää merkityksellinen ja hyvä elämä.


      • asdfghkjhgf

        Älä sekoita niitä.


    • colestramus

      Elämän tarkoitus ei ole millään tavalla henkinen/spiritualistinen taikka muuta vastaavaa. Ainoa tarkoitus kaikilla olennoilla on varmistaa oma reviirinsä ja varmistaa jälkikasvun tuleminen ja kehittyä evoluutiossa, sen näkee jo kaikista eläimistä ja kyllä myös ihmisistä jos vaan kehtaa vähän huomiota kiinittää.

      Kaikki henkinen ja uskonnollinen "höpö" puhe on ihmisen mielen kehittämä puolustuskeino jolla tämä inha olento kehittää itselleen "tarkoituksen" tai "päämäärän". Minulla on sanonta: "usko pelastaa, uskonto tappaa". Sinuna tutkiskelisin itseäsi, parhaita ja huonoimpia puoliasi ja miettiä mihin/miten/milloin/mihin tarkoitukseen voisit näitä puolia käyttää, jolloin löydät lopulta itsellesi jotain mihin uskoa, sen ei tarvitse olla uskonnollista vaan vaikka pelkästään jotain aivan yksinkertaista mutta järkeenkäypää. Sitten pidät kiinni tästä uskosta mikäli näet sen hyväksi, jonka avulla saat itsellesi "tarkoituksen" olla olemassa.

      Itse uskon että meidän ihmisten tehtävä ylimpänä rotuna maapallolla on kehittyä sukupolvelta toiselle ja paremmaksi evoluutiossa, ja näin kehittyä myös paremmin muokkaamaan ympäristöämme eli maapalloa ja kenties joskus jopa avaruutta ympärillämme. Carpe Diem (elä hetkessä)

      Loppujen lopuksi kaikki olennot maapallolla toteuttavat hedonismia, se on päälimmäinen elämän tarkoitus.

    • Blaa blaa

      Elämän tarkoitus on ikävän karkotus.
      =)

    • valkaantunut kotiäit

      siinäpäs visainen kysymys?ja ajatuksia herättävä itse kullekkin meistä.kun katselin vastauksia mitä olet saanut,osa kirjoittanut sinulle lapsensa menettämisestä ja jaksamisesta eteenpäin...meille jokaiselle on joku elämän tarkoitus...ei sitä voi määritellä kukaan sillä elämä ei ole tosiaankaan meidän käsissämme.minä uskon tähän todella vahvasti ja se että miksi näin tunnen johtuu myös mulla läheisen ihmisen menettämisestä- tosin oman käden kautta sattuneena.itse yritän elää eläämääni päivä kerrallaan,en hätiköi turhia ja en suunittele elämäni miteenkään eteenpäin.toivon vain että jaksan ja saan elää siihen saakka että olen saanut lapseni kasvatetuksi aikuisiksi,itsenäisiksi ihmisiksi jotka jaksavat kohdata elämänsä miinus ja plussa puolet.itse enemmän miinus puolella elämääni kokeneena ja nähneenä koen että minun täytyy yrittää heitä opastaa/tukea/kannustaa oikeisiin valintoihin. kuolema tulee sitten kun se tulee,ei sitä kannata alkaa odottelemaan.kannustan sinua elämään jokaisen päivän ja hetken en kuitenkaan"täysillä" -niinkuin jotkut sanovat.nauti elämästäsi,etenkin raittiudesta ja siitä ettei sinulla ole ?perussairauksia vielä...valitettavasti ne rypyt tulevat kaikille kun ikää karttuu.mutta silti sinäkin olet vain ihminen ne rypyt mukaan luettuna.miksi et lähtisi matkustelemaan ulkomaille ettei tartteisi kuluttaa rahoja roinaan?kun sinulla ei ole perhettäkään jonka takia et pääsisi niinkuin meillä muilla tai oikeastaan jos sulla on kerran varaakin?

    • HEIPPA !
      Moni täällä vaeltaa, tarkoitusta vailla...laulamme eräässä laulussa...näin on...
      Tunnen erään ystävän, joka myös on AA:n kautta raitistunut, kuten moni muukin...ON HYVÄ JUTTU !
      Tukesi "kohtalotovereillesi" puhuu , että SINÄ OLET OTOLLINEN HERRALLE ! Tämä tarkoittaa, että olet
      herätyksessä, kuten moni muukin lukija ! Elämän tarkoitus on etsiä J:Laa ja löytää JEESUS ELÄMÄÄSI
      PELASTAJANA ja SYNTIESI SOVITTAJANA J:Lan PYHIEN KASVOJEN EDESSÄ...Saat mielenrauhan sitä kautta !
      Ystäväni on myös löytänyt AA:n jälkeen USKOVIEN YHTEYDEN, ja JAKAA ELÄMÄN LEIPÄÄ ja ajallista leipää
      ihmisille...niille jotka tarvitsevat ! Kaikki eivät tarvitse, kuten olet huomannutkin...
      Sanasta löytyy ohjaus : LUE RAAMATTUA RUKOILLEN, PYHÄ HENKI AVAA TEKSTIÄ !
      ANOVA SAA ! ETSIVÄ LÖYTÄÄ ! KOLKUTTAVALLE AVATAAN !

      • sdfjhgfd

        AA:n kautta uskoon. Etkö yhtään ihmettele? Vastuu omasta elämästä pitää ottaa ihan itse. Jotkut eivät siihen valitettavasti pysty.


    • Ateisti tjsp.

      Elämällä ei ole tarkoitusta, ihminen on evoluution tulos. Ei ole mitään "suurta",joka olisi luonut meidät jotakin tarkoitusta varten.

      • ---

        Samaa mieltä. Elämän tarkoitus on kuolla pois joskus. Ei sitä sen syvällisemmin tarvii miettiä. Itse olen tyytyväinen, kunhan saan elettyä itselleni mieleisen elämän ja kuolen sitten joskus pois ja tunnen saavuttaneeni jotain matkan aikana.


      • KneeDeep

        Yhdyn Ateisti tjsp:n kommenttiin... Elämällä ei ole evoluution kannalta muuta tarkoitusta kuin suvun ja geeniperimänsä jatkaminen.
        Tosin ihminen itse voi päättää "elämänsä tarkoituksen" omistautumalla asialle, josta pitää.


      • Suo siellä...
        --- kirjoitti:

        Samaa mieltä. Elämän tarkoitus on kuolla pois joskus. Ei sitä sen syvällisemmin tarvii miettiä. Itse olen tyytyväinen, kunhan saan elettyä itselleni mieleisen elämän ja kuolen sitten joskus pois ja tunnen saavuttaneeni jotain matkan aikana.

        Tuokin mietityttää... Toki haluan elää itselleni mieleisen elämän, mutta loppujen lopuksi, mitä väliä sillä sitten kuitenkaan on kun olen kuollut pois? Ja jos on elämää kuoleman jälkeen niin vaikken olisi elänytkään miellyttävää elämää niin entä sitten? Ja mikä on saavutus josta voi kuollessaan olla iloinen? Kaikki mitä saavutamme katoaa myös jonain päivänä, viimeistään silloin kun maapallo tavalla tai toisella tuhoutuu. Onko sillä siis oikeasti merkitystä olemmeko saavuttaneet jotain vai emme.


    • Idän viisas

      Kaikkien ihmisten yleinen elämän tarkoitus on kehittyä niin älyn, tunteen kuin tahdon omimaisuuksissa niissä olosuhteissa johon kohtalo eli karma on ihmisen määrännyt. Lyhyesti sanottuna ihmisyydessä kehittyminen, henkinen kehitys on jokaisen ihmisen yleinen elämän tarkoitus. Tämä ei kuitenkaan voi toteutua yhdessä ainoassa elämässä.

      Materialistit ja kristityt ajattelevat elämää vain yhden elämän kannalta. Yhdessä elämässä ehtii toteutua vain pieni osa yleisestä tarkoituksesta.

      Tämänkertaisen elämän tarkoitus riippuu ihmisen luonteesta. Henkinen kehitys yhteiskunnan elämänkoulussa käydään yhteiskuntaluokissa. Työväen elämäntarkoitus on palvella yhteiskuntaan tekemällä ahkerasti palkkatyötään, ja voittamaan näin luonteensa taipumuksen laiskuuteen. Työläinen kehittää ahkeruutta, ja samalla älyään. Talouselämän luokkaan kuuluva kehittää itsessään kykyä koota ja taitavasti hoitaa omaisuutta. Yhteiskunnan palveleminen rahan ja omaisuuden taitavalla käytöllä ihmisten yhteiseksi hyväksi auttaa talouselämän luokassa ponnistelevaa voittamaan luonteessaan piilevän ahneuden. Hallintoelämän luokassa ihminen kehittää luonnettaan opettelemalla käyttämään oikeudenmukaisesti yhteiskunnallista valtaa. Lopulta kulttuurielämän yhteiskuntaluokassa ihmisen tehtävä on kehittää luonnettaan tieteen, taiteen ja uskonnon edustajana. Tämä on siis lyhyesti se elämänkoulu yhteiskunnallisessa mielessä.

      Rakkauden koulua jokainen ihminen käy läheisissä ihmissuhteissaan, parisuhde, perhe, läheiset, ystävät...

      Uskonnot ovat kautta aikain koettaneet antaa vastauksia elämän tarkoitukseen ja onnistuneetkin siinä jossakin määrin. Länsimainen kristillinen maailmankatsomus on vain valitettavan vaillinainen tässä suhteessa. Materialistinen maailmankatsomus taas ei anna ajattelevalle ihmiselle mitään toivoa.

      Henkisen kehityksen koulu käydään tässä jokapäiväisessä elämässä. Ensimmäinen askel on herätä kysymään elämän tarkoitusta, ja sitten ryhtyä etsimään vastausta. Se ei ole kuitenkaan laiskan hommaa, sillä ihmisen on tehtävä varsin paljon aivotyötä löytääkseen vastauksia ja vieläpä niitä löytäessään ja oivaltaessaan. Työtä ja rohkeutta tehdä muutoksia tarvitaan sitten kun elämäntarkoituksensa oivallettuaan alkaa toimeenpanemaan omaa tarkoitustaan.

      Jokaiselle ihmiselle elämä on siis ihmisyydessä kehittymisen koulua, jokaiselle erilainen hänen oman kehitysasteensa mukaan. Tätä elämänkoulua ei ole mahdollista suorittaa yhden elämän aikana, vaan me synnymme tänne yhä uudelleen jatkamaan kehitystämme. Jälleensyntyminen ja karma ovat avainsanat elämäntarkoituksen oivaltamisessa. Varsinkin kun oivaltaa karman, tulee eettisyys hyvin tärkeäksi asiaksi.

      On siis välttämätöntä opiskella eri uskontojen ja filosofioiden antamia vastauksia elämän tarkoituksen oivaltamiseksi ja varsinkin sen toimeenpanemiseksi. Varsinainen haaste on nimittäin toteuttaa elämäntarkoituksensa näissä nykyisissä olosuhteissa, jotka täällä lännessä ja Suomessakin ovat materiaaliseen elämään suuntautuneet. Materiaa kyllä tarvitaan ihmisen perustarpeisiin, mutta materia ei tyydytä ihmisen henkisiä tarpeita. On itse muokattava itselleen mahdollisimman totuudenmukainen maailmankatsomus niistä aineksista joita maailmassa ja yleisessä kulttuurissa on tarjolla, ja sitten ryhdyttävä toteuttamaan katsomustaan omassa elämässään. Tämä on tärkeää, sillä liian monella jää tämä elämäntarkoituksensa toteuttaminen vain älylliselle tasolle, ja käytännön elämä ennalleen. Ihminen voi tulla onnelliseksi vain toteuttamalla elämäntarkoitustaan käytännössä. Se vaatii rohkeutta, ja oman pään mukaan elämistä, mutta mitään helppoa tietä ei ole olemassa, sillä ihminen on viime kädessä itse vastuullinen oman elämänsä laadusta ja kulusta.

      Tässä kohtuullinen vastaus kysymykseesi. Toivotan iloa ja onnea ja johdatusta elämäntarkoituksen etsinnässä joka todellakin on tärkeä kysymys. Ja se tie joka etsimisestä avautuu, on erittäin mielenkiintoinen ja haastava...

      T. Idän viisas

    • vastaisesti..

      Elämällä ei ole tarkoitusta.
      Elämä on kehittynyt siksi, että on suuri todennäköisyys olemassa sen kehittymiselle. Ihmisen kehittyminen juuri sellaiseksi kuin on, on suurta sattumien kauppaa. Ihminen on vain yksi miljoonista evoluutiohaarojen kokeilu, dinoraurukset olivat yksi. Ihmisen historia on toooooodella lyhyt verrattuna kaikkiin aiempiin ja joihinkin jopa geneettisesti säilyneisiin kehityshaaroihin. On aivan tuurissa tuhoutuuko ihminen ja yleensä koko nisäkäshaara vaikka vain viikon päästä tästä päivästä. Sen jälkeen alkaa taas uusi kokeiluvaihe, jos ihminen ei ehdi levittäytyä laajemmalle ja säilyttää näin geeniperimänsä. Meillä on vain tapana ajatella itseämme maailman napana (kuten joskus jotkut sanoivat Jerusalemin olevan maailman keskipiste, toiset taas Rooman) muihin genetiikan haaroihin verrattuna "korkeamman älyn" vuoksi.
      Jokaisella materialla (olet vain hiilestä tehty ahvena, kuten Tuntemattomassa sanottiin) on omat erityisominaisuutensa. Toiset lämpenevät nopeasti, toiset eristävät, toiset johtavat sähköä ja magnetisoituvat, toiset kuljettavat elektroneja helposti, toimintavaihtoehtoja on tuhansia. Kaikki toimivat noiden omien lakiensa mukaan ja atomiydinten protonien ja neutronien toiminnatkin ovat laskennallisia ja odotettuja. Ihminen on kuten muutkin "elävät kappaleet" vain eri materiaalikoostumus automaattisine toimintoineen ja tuo "sielu" on noiden materioiden yhteistoimintaa parantava tekijä, vaikka sinänsä sielua konkreettisesti ei ole olemassa.
      Uskonto on ihmiselle ollut ensisijaisesti laki, määräämässä kasvaneen populaation yhteistoimintatapoja. Toissijaisesti se on peittänyt pelon?, kuolemasta, katoamisesta ikiajoiksi.
      Ihmisellä on sama tarkoitus kuin roskapussilla, synty (valmistus), käyttö (elämä) ja poisheittäminen (kuolema). Tuosta ei kuitenkaan tarvitse masentua tai ajatella tarkoituksemattomuuttamme, mikäs tässä, nautitaan elämästä niin pitkään kun sitä kestää. On olemassa optimismi, toive (vaikka lottovoitosta) ja realismi, todellisuus. On vain jokaisen itsensä valittavissa oma tiensä kulkea. Asennoituminen elämään ja myös kuolemaan voi olla helppoa, olen vain yksi pieni osanen tätä evoluution kulkua ja... miksi en täyttäisi omaa osaani... olen, siis elän.

      • P-Eliminator

        Ei ole elämän tarkoitusta koska olemme vain osa evoluutiota. Me ihmiset olemme itse sen keksineet että mikä on elämän tarkoitus. Tuskinpa ihmiset tuhansia vuosia sitten miettivät että mikä on elämän tarkoitus.
        Elämä syntyy ja kuolee pois. Uudet ihmiset tulevat tilalle. Ja lopulta miljardien vuosien päästä maapallo tuhoutuu samalla kun aurinko sammuu. Onko siinä merkitystä?
        Kaikki on vain osa evoluutiota. Mikäli evoluutioteoriaan uskoo.


    • ..että elämällä olisi tarkoitus..?!? Mikä mielestäsi antaa tukea sellaiselle teorialle?!

      • Elää onnellinen ja terve elämä sekä lisääntyä ja kuolla lopulta pois kun aika koittaa. Miksi ihmiset vaivaavat päätänsä näin yksinkertaisilla kysymyksillä?


      • dfgjhgfd
        juzu21 kirjoitti:

        Elää onnellinen ja terve elämä sekä lisääntyä ja kuolla lopulta pois kun aika koittaa. Miksi ihmiset vaivaavat päätänsä näin yksinkertaisilla kysymyksillä?

        Ihmiset ovat omahyväisiä kakkiaisia (milloin olet viimeksi nähnyt nöyrän uskovaisen?) joista on mahdoton ajatus, ettei heidän merkittävällä elämällä olisi lopulta mitään tarkoitusta. Kyllä sille varmasti sitten taputetaan taivaassa ja nostetaan peukut ylös.


    • 25 A

      Sait (ap/ paljon vastauksia ja joissakin tuli jo ilmi, että elämän tarkoitus on elämä itse. Onko elämäsi totenkin pysätyyneisyyden tilassa. Ylös ulos ja lenkille. Ulkoilu auttaa adistunutta. Ei sinun pidä pohtia tai odottaa kuolemaa. Kuolema kyllä tulee jokaiselle ajallaan. Toisille sairauden myötä ennenaikaisesti ja toiset viruvat sairaalan sängyssä m. vanhuuden heikkouttaan. Eivät enää jaksa odottaa kuolemaa ja vaikka toivot kuolemaa, niin sen phtiminen ei auta. Kuolema tulee ajallaan.

      Kuolema on kaunis asia ja kuolema valauttaa kaikista eletyn elämän murheista, huolista ja iloista. Itse olen 75 vuotta täyttävä ja nyt vasta tulee silloin tällöin mieleen edessä oleva kuolema. Jalat ovat ajoittain kipeät ja rinnassa ikäviä tuntemuksia. Olen sairastanut yli 40 vuotta migreeniä ja noiden kohtausten aikana usein ajattelin, että kun kuolema tulisi. Nyt migreeni yllättää harvemmin ja elän käytännöllisesti katsoen siitä vapaana. Isäni oli 60 vuotias maanviljelijä ja taisteli myös pääkipujen kanssa. Hän ei suostunut ostamaan enää vatteitakaan kun kuomema tulee, ei niitä tarvitse enää. Isäni kuoli 90 vuotiaana ja oli tehnyt hoitotestamentin ettei häntä hoideta turhaan eikä sängyssä makuuttamalla.

      Kuoleman ajatukset saattavat olla oire alkavasta masennuksesta. Mene kirjastoon ja hae ihmismieleen liittyvää kirjallisuutta. Kirjoita saatat löytää tietoa, jolloin opita tuntemaan itsesi. Tarvitset myös yhden hyvän ystävän, jonka kanssa puhua elämän tarkoituksesta ja kaikesta muusta jokapäiväiseen elämään liittyen. Joku mielekäs harrastus voisi löytyä sinulle esim. miessakista. Käy sivulla www.miessakit.fi. Jäsenmaksu on 20 euroa ja saat lehden "URHO" 6 kertaa vuodessa. Opettele ellet osaa tekemään käsillä jotain aikasi kuluksi, puusta veistämistä tai vaikka ristipistotöitä. Kaikkea hyvää jatkossa !

      • asdfghkjh

        Liika aika on usein "ongelmien" perimmäinen syy. Tämä käy selvästi ilmi esim. Tri Phil TV-ohjelmasta. Ei ole mitenkään sattumaa, että sohvalle jämähdetään juuri keski-iässä. Siinähän se ajatus sitten "luistaa".


    • Tarkoittaja

      Sinänsä typerä kysymys.
      Tarkoituksia on monta - yhtä monta kuin tarkoittajiakin.
      Pitää siis ensin määritellä, keneltä kysyy, siis kuka joyain tarkoittaa.
      Jos minulta kysytään, on sinun elämäsi tarkoitukseton - niin omanikin.
      Jos joku jotain tarkoittaa, on se hänen tarkoituksensa ja hyvä niin.
      Mitään kaikille yhteistä tarkoitusta ei tietenkään ole, koska tarkoittajia on niin monia.

    • nimäki

      hyväksi sulle, lukea Viktor E. Franklinin kehittämää Logoterapia aineistoa.
      Aloita vaikka hänen kirjoittamasta kirjasta: Ihmisyyden rajalla.

      Valoa ja voimaa sulle =)

    • k85c

      On todella vaikea asia koittaa tukea sinua,halu olisi kova.
      Itse olen käynyt läpi tämän kevään aikana monenlaista.
      Olin muutamia viikkoja saikulla loppuun palamisen tähden.
      Elämäni oli hurjaa vauhtia pyörivä oravanpyörä vaikka kuvittelin olevani vahva ihmisenä voimani ei riittänyt enää vaan putosin pyörästä selälleni maahan. Tämä on kuvainnollista mutta se tunne miltä tuntuu tulee aika hyvin esille.
      Sattui tosi paljon se putoominen ja tunsin itseni tosi heikoksi ja huonoksi.
      Nyt lähes toipuneena tajuan että tarvitsin sen pysähdyksen.
      Minulla pahoin alkoholisoitunut exmies,että tiedän läheisen näkökulmasta asian.
      Sinua arvostan tosi paljon kun olet pystynyt pääsemään irti alkoholista. Toivottavasti olet itsekkin siitä ylpeä?
      Se tuntuu pahalta kun joku on ahdistunut etkä pysty auttamaan vaikka kuinka haluaisi...
      Jos tämä nyky tekniikka mahdollistaisi antaisin sulle muutaman prosentin tästä omasta positiivisesta tunteestani,että pääsisit alkuun ;)

    • Reetta-Maria

      Viimeisen kolmen vuoden aikana olen pohdiskellut elämäni tarkoitusta ja pyöritellyt päässäni samanlaisia asioita kuin sinäkin. Mitä tahansa kuoleman jälkeen sitten onkin, niin tuntuu vahvasti siltä, että meidän tulee tehdä tästä elämästä itsellemme mieluisia ja siinä sivussa oppia jotain. On kyllä vaikea tehdä elämästä mieluisa, jos vain jatkuvasti tuntuu siltä, että missään ei ole mitään järkeä. Itseäni auttoi seuraava teksti, jonka löysin hyvin vanhasta muistikirjastani. Kirjoitin tekstin joskus 15-vuotiaana:

      "Todellaki: vaikka elämä vähän ryttyiliski kannattaa pitää pää pystys ja seisoo kahel jalalla. Vaikka ny just tuntuiski, ettei maailmas oo mitään järkee, nii hei: ei ookaan. Tänne tullaan ja kuollaan. Mut pitää muistaa et maailma on ihan helvetin iso paikka, eli vaik tääl ei olis sulle mitään, on tuolla jossain muualla sitte. Jokaselle löytyy jotain mistä iloita, jotain josta nauttia, jostain josta ei halua luopua. Oli se sitten mitä tahansa, on se silti jotain. Pitää vaan pysähtyy hetkeks, olla hiljaa ja miettiä, kuinka tärkeä asia se on itselle. Ei voi väittää, että jollakulla ei ole sellaista asiaa, sillä se on väärin. Se asia voi olla vaikka kuinka pieni, suuri, tai muille mitätön, mutta jos se saa itsensä tuntemaan jotain pehmeää sisällä, on se siis asia, joka kannattaa muistaa."

      En voi käsittää, mistä olen tuon ikäisenä voinut saada noin suuria ajatuksia, mutta osa niistä on kyllä totta. Jos ihmisellä on vaikkapa vain yksi itsellensä tärkeä asia elämässä, eikö se ole jo itsessään se elämän tarkoitus? Kun alan miettimään elämääni, löydän nämä tärkeät asiat, joiden avulla olen jaksanut mennä elämässä eteenpäin tai ylipäätänsäkin jaksanut elää: joskus on ollut käsitöiden tekeminen, joskus ystävät, joskus oman kodin rakentaminen, nyt on puoliso. Nämä ovat minulle olleet sellaisia asioita, että olen jaksanut herätä uuteen päivään ja joskus jopa odottanut tulevia päiviä innolla. Kun päivät muuttuvat viikoiksi, viikot kuukausiksi ja kuukaudet vuosiksi, elämä menee yllättävän nopeasti ja mikä tärkeintä: erittäin rattoisasti.

      Kun puhuit tuosta hyvin yleisestä elämän kaavasta, eli tehdään töitä, kulutetaan ja kuollaan, niin ihmisen elämän ei välttämättä tarvitse olla sellaista. Olen joskus ihan vakavissani pohdiskellut, että mitäs jos lähtisin vaikka jonnekin kehitysmaahan ja eläisin savimajassa, tai jos hankkisin pienen maalaismökin ja eläisin kuten vuosisatoja sitten... periaatteessa kaikki käy, kunhan puolisoni on rinnallani ja että hänkin on onnellinen. Onnelliseen elämään tarvitaan loppujen lopuksi melko vähän. Ennen riitti, että sai ruokaa ja oli katto pään päällä, nykyään ei riitä enää mikään. Halutaan aina vain lisää ja aina vain parempaa.

      Ehdotan sinulle, että pohdit, mikä on tällä hetkellä tärkeintä elämässäsi. Älä pohdiskele elämän tarkoitusta sen enempää, sillä miljoonat ihmiset ovat pohtineet sitä jo tuhansien vuosien ajan eikä kukaan ole saanut vastausta. Lähetän sinulle paljon voimia, sillä eivät nämä mitään helppoja asioita ole pohdittavaksi, vaikka olisikin kymmenien vuosien elämänkokemus takana.

    • 42

      Elämäntarkoitus on 42

      • dentarthurdent

        42 on vastaus perimmäiseen kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta.


      • 42
        dentarthurdent kirjoitti:

        42 on vastaus perimmäiseen kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta.

        Hienoa, huomasit insider-nimimerkkini! On tullut Douglas Adamssia luettua


    • throughout

      Varmistaa oman geeniperimänsä siirtyminen ja kuolla pois. Ei elämällä ole mitään ylhäältä määrättyä tarkoitusta. Yritetään nauttia siitä ajasta mikä meillä täällä on!

    • etsi niin löydät

      ihmisellä on Jumalan lapseksi pääseminen ja Jeesuksen Kristuksen tunteminen, tämä on suuri - elämän tärkein asia. Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat. Kaikki!
      Sen voi itse kokea. Sitä tulee ILO, kestävä ilo ja rauha. Raamatusta löydät.

    • Omat polut oma usko

      Elämän tarkoitus on murheen karkoitus. Tuossa kevyessä lausahduksessa piilee ihan syvällinenkin ajatus; sinun on turha murehtia elämän tarkoitusta, elä vain, opi, opettele, ajattele (niin kuin jo teetkin), kuuntele, katsele, kasva, kehity ...

      Täällä elämässä käydään no. kasvamisen, kehittymisen, oppimisen, ei tämän maailman oravanpyörän takia. Oletko kuullut sellaisesta opista, joka sanoo, että tulet tänne aina uudestaan niin kauan, kunnes olet kehittynyt ja kasvanut lopullisesti oikeaksi, inhimilliseksi, humaaniksi, oikein ajattelevaksi, hyvän ihmisen mitat täyttäväksi, siinä mielessä täydellisiksi ihmiseksi.

      Vaikka emme sitä jaksakaan ymmärtää, niin kaikella surulla, murheella ja vastoinkäymisillä on tarkoitus. Eteenpäin menemistä ja kehitystä, ajatusta, ei tapahdu ilman niitä ja jokaiselle annetaan sieto- ja jaksamiskyvyn mukaan. Mutta aina välillä murheet tulee karkoittaa, elämässä pitää olla myös iloja ja onnea, kunnon riepumatto siis.

      Oma kuolemanpelkoni hellitti, kun luin R-L. Luukasen 'Kuolemaa ei ole' -kirjan. Eka osa käsittelee yliluonnollisia juttuja, jos ei kiinnosta voi pompata suoraan tokaan, joka, oli tai ei tuonpuoleisesta, on niin ihana ja vapauttava kertomus, että miksi sitä pitäisi pelätä. Sehän on vapautus tästä h-stä, jota elämä monelle on.

      • 19+18

        jeesus hihhulit tämä on teille. olen koittanut rukoilla ja vaikka miten lujasti uskoa, niin se ei silti järjessäni onnistu tukemaan asiaa/henkilöä jota en ole koskaan nähnyt taikka tuntenut. ja miten voitte väittää tunnetta rauha ja ilo, jumalaksi. jumala ei ole tunne vaan jumala on henkilö taikka muuten vain sisäinen ääni joka puhuu ja nämä sanat on kuultava itse omassa päässään ja hänen on vakuutettava minulle että hän on jumala. joten kertokaa, MILLÄLAILLA SAAN YHTEYDEN TÄHÄN VOIMAAN MISTÄ TE PUHUTTE NIIN INNOKKAASTI.
        olen koittanut rukoilla ja ihan tosissaan olen ja pyytäny ohjastusta ja syytä elämälleni. mutta en ole tähän päivään mennessä saanut ainuttakaan SELVÄÄ merkkiä (ääni nurkassa taikka ulkona jälkeen sitä pyytäneeni EI OLE MERKKI.


      • asdfgkjhgf
        19+18 kirjoitti:

        jeesus hihhulit tämä on teille. olen koittanut rukoilla ja vaikka miten lujasti uskoa, niin se ei silti järjessäni onnistu tukemaan asiaa/henkilöä jota en ole koskaan nähnyt taikka tuntenut. ja miten voitte väittää tunnetta rauha ja ilo, jumalaksi. jumala ei ole tunne vaan jumala on henkilö taikka muuten vain sisäinen ääni joka puhuu ja nämä sanat on kuultava itse omassa päässään ja hänen on vakuutettava minulle että hän on jumala. joten kertokaa, MILLÄLAILLA SAAN YHTEYDEN TÄHÄN VOIMAAN MISTÄ TE PUHUTTE NIIN INNOKKAASTI.
        olen koittanut rukoilla ja ihan tosissaan olen ja pyytäny ohjastusta ja syytä elämälleni. mutta en ole tähän päivään mennessä saanut ainuttakaan SELVÄÄ merkkiä (ääni nurkassa taikka ulkona jälkeen sitä pyytäneeni EI OLE MERKKI.

        Ei tuo onnistu ihan "terveeltä" ihmiseltä. Ongelmia ja ahdistusta pitää olla taustalla. Se on se viimeinen oljelkorsi johon tartutaan. Se ei ole uusavuttomuutta, vaan perinteistä.


      • Luottojuttu
        19+18 kirjoitti:

        jeesus hihhulit tämä on teille. olen koittanut rukoilla ja vaikka miten lujasti uskoa, niin se ei silti järjessäni onnistu tukemaan asiaa/henkilöä jota en ole koskaan nähnyt taikka tuntenut. ja miten voitte väittää tunnetta rauha ja ilo, jumalaksi. jumala ei ole tunne vaan jumala on henkilö taikka muuten vain sisäinen ääni joka puhuu ja nämä sanat on kuultava itse omassa päässään ja hänen on vakuutettava minulle että hän on jumala. joten kertokaa, MILLÄLAILLA SAAN YHTEYDEN TÄHÄN VOIMAAN MISTÄ TE PUHUTTE NIIN INNOKKAASTI.
        olen koittanut rukoilla ja ihan tosissaan olen ja pyytäny ohjastusta ja syytä elämälleni. mutta en ole tähän päivään mennessä saanut ainuttakaan SELVÄÄ merkkiä (ääni nurkassa taikka ulkona jälkeen sitä pyytäneeni EI OLE MERKKI.

        Jos vastasit "Omille poluille ...", niin sori, huti tuli. Kristittyjähän myö oomma tietysti kaikki, mutta erityisen uskovainen sanan varsinaisessa merkityksessä en ole enkä minkään sortin "hihhuli". Kuljen jalat tukevasti maassa ja realistisessa maailmassa.

        Tuo "oma usko" tahtoo tarkoittaa sitä, että uskon siihen, että tämä 'järjestelmä' on isompi kuin ihminen ymmärtää mutta en tosiuskovaisen tapaan Jumalan sanaan ja kaikkeen siihen soopaan, jota kiihkouskovaiset suoltavat. Ehkä parhaiten Jumalasiat tulevat lähelle luonnossa, metsässä vaikka, joka on ihmisen paras kirkko. Ja katselepa vastasyntynyttä vauvaa tai vanhaa ihmistä, jonka lähtö tästä maailmasta on lähellä ...

        Rukoilu voi olla ihan hyvä juttu silti, vaikka kukaan ei sinulle vastaakaan, paitsi sinun oma sisimpäsi sitten, kun se on valmis. Jatka ihmettelemistä mutta älä sekoa, se ei ole tarkoitus, 'usko' on kyllä ihmisen sisällä, mutta niin kaukana / syvällä nykyaikana, että huutokaan ei tavoita.


      • Hah !
        asdfgkjhgf kirjoitti:

        Ei tuo onnistu ihan "terveeltä" ihmiseltä. Ongelmia ja ahdistusta pitää olla taustalla. Se on se viimeinen oljelkorsi johon tartutaan. Se ei ole uusavuttomuutta, vaan perinteistä.

        'Uskon' omalla tavallani ja luotan ihmistä suurempaan voimaan. Olen terve ruumiiltani ja mieleltäni, en ole ongelmainen enkä ahdistunut enkä vuorenvarmasti avuton millään tavalla. Tästä elämästä ei selviä ilman henkistä puolta, jos sitä ei ole, ahdistuu ja ongelmaistuu ja tulee avuttomaksi. Kuinka on laitasi ?


    • elämä on

      minä löysin IOK:n eli kirjan IhmeidenOppiKurssi.Suosittelen!

    • elämäonelämistävarte

      Mielestäni kukaan ei voi kertoa sinulle mikä SUN elämän tarkoitus on, se sun täytyy ite keksiä. Itekin mietin mun elämän tarkoitusta, enimmäkseen siksi, että tuntuu etten tee mitään, millä olisi merkitystä tän maapallon ja muiden ihmisten suhteen.

      Sen olen tajunnut, että oravanpyörässä useimmat ihmiset juoksee. Käydään töissä, syödään, nukutaan ja ostetaan tavaraa mitä luullaan, että tarvitaan. Ite aion yrittää pitää mahdollisimman hauskaa, niin kauan kun täällä ollaan! Ilman et satutan muita ihmisiä tietysti.

      Olen tehnyt sen päätöksen, etten aio mennä mukaan siihen oravanpyörään, paitsi siinä mielessä, että rahaa tietenkin tarvitsee, jotta pystyy vapaa-aikana tehdä sitä, mistä pitää! Oma intohimoni on matkustaminen ja haluan nähdä mahdollisimman ison osan tästä maapallosta ennen kuin kuolen. Sunki kannattais harkita tätä, jos kerta tuntuu että rahaa on ylimääräistä ja elämä tuntuu tyhjältä. Kun pääsee muualle kuin missä asuu, tapaa uusia ihmisiä ja oppii uusia asioita. Ties vaikka löytäisit elämäsi rakkauden (ei välttämättä tarvitse olla nainen) jollain Afrikan safarilla tai Norjan vuonoristeilyllä ;).

      Lapsia en ole miettinyt. joillekin se on itsestään selvää, että elämän tarkoitus on jatkaa sukua. Mikäs siinä, mutta se, että tekee lapsia ei takaa omaa onnellisuutta! Elämä kannattaa elää silleen, että joka päivä on jotain pientä kivaa, mitä odottaa. Mulle se on esim pitkä kävely avomieheni ja koirani kanssa. Pieni asia, mutta aivan ihana.

      Eli lyhyesti; löydä jokin asia jokapäiväisestä elämästäsi, joka saa sinut hymyilemään ja odottamaan innolla taas seuraavaa päivää. Tee vaikka lista asioista, mitä haluat kokea tai tehdä ennen ku tulet liian vanhaksi, niin sinulla on jokin päämäärä esim työnteollesi. Silloin kuolemaa ei tarvitse pelätä jos on ehtinyt nähdä ja kokea elämässä sen mitä haluaa :).

      • menijo

        Kun kuolet, et tiedä koskaan eläneesikään.


      • 2+14

        no tämähän on oivallinen lanka kaikille jeesus/jumala hihhuleille tulla kertomaan. hypätkää suohon saatana...


      • dfghjkjhgfc
        menijo kirjoitti:

        Kun kuolet, et tiedä koskaan eläneesikään.

        Olisiko jotakin etua tietää? Tuntuu vaan jotenkin hullulta.


    • Santeri777

      Elämä.

      • 1962vuosikerta

        elämän tarkoitus se, etä oppisi ymmärtämään elämää: sekä iloja että suruja.

        Itse ajattelen, että jokaisen ihmisen pitäisi tulla kohdelluksi kunnioittavasti. Minulla on korostunut tämä asia, koska olen kokenut päinvastaista kohtelua. Eli ajattelisin, että ihmisen tehtävä on eheytyä ja saavuttaa mielenrauha. Mielenrauha voisi koostua henkilökohtaisesta suhteesta Jumalaan - tunnetta siitä, että on osa jotakin suurempaa kokonaisuutta sekä kokemusta siitä, että tulee lähisuhteissaan kohdelluksi kunnioittavasti ja rakastavasti. Ja se, että on kokemus siitä, että heikkona ollessaan joku vahvempi kantaa. Tämä koskee sekä Jumalasuhdetta että lähisuhteita. Ja sen mitä toivoo muilta, pyrkii myös antamaan muille.

        On myös tärkeää saada tehdä niitä asioita, jotka ovat itselle tärkeitä ja elää niiden arvojen ja tavoitteiden mukaan, jotka ovat itselle tärkeitä - näitä ovat meille kaikille tunnetut kristilliset arvot. Itse olen joutunut lähes 50 vuotta elämästäni elämään jonkun muun odotusten mukaan ja elämään elämään, jossa läsnä on ollut syyllistävä ja rankaiseva Jumala. Nyt olen saavuttanut armollisempaa Jumalasuhdetta ja myös pyrkinyt siihen, että en vain toteuttaisi muiden tahtoa hylkäämisen pelossa. Tie on ollut pitkä ja kivinen ja jatkuu edelleen. Viimeiset 6 vuotta olen etsinyt. Toivon pilkahduksia näkyy, mutta on vaatinut suunnattoman työstämisen sekä mielen tasolla että tekojen tasolla. Uskon kyllä sihen, että itsestään asiat eivät loksahda vaan vaatii työstämistä. Nykyisessä kiireisessä elämässä siihen ei vain ole liiemmin aikaa. Sitten käy niin, että kaikki räjähtää silmille (näin itselleni kävi) ja ei ole muuta tietä kuin pikkuhiljaa työstää tunteitaan ja uskomuksiaan ja konkreettistä elämäänsä, sekä menneisyyttä että nykyisyyttä.

        Ja ihme kyllä, riippumatta kauheasti siitä, mitä se elämä milläkin hetkellä pitää sisällään, kaikkein tärkeintä on kokea TOIVOa siitä, että elämä sujuu ja kantaa päivä kerrallaan ja on tunne siitä, että joka päivä voi tehdä valintoja, jotka tekevät itselle hyvää.

        Elämän tarkoitus koostuu siis ehkä kuulumisesta johonkin pyhään ja konkreettisista valinnoista.


    • Pikku poika

      Kyllä sitä nuoremmalla iälläkin (25v.) miettii samoja juttuja. Ei se katso ikää. Lukion filosofian ja psykologian tuntien aikaansaannos. :)

    • irmelil

      Jos olet vilpitön ja etsit totuutta, sinä löydät. Minä etsin ja kävin läpi new age:t ym. Tyhjyys sisälläni kasvoi sekä ahdistuin, tulin sisäisesti hyvin sidotuksi. Viimeisenä vasta avasin Raamatun. Sieltä löytyi heti Jeesuksen sanat " Minä olen tie, totuus ja elämä".Pyysin Jeesuksen sydämeeni ja vihdoinkin sain kokea rakkautta ja hyväksymistä, mitä niin kipeästi olin kaivannut. Olen saanut elämääni iloa, vapautta, tarkoitusta ja syvyyttä. Rohkenetko sinä volpittömästi pyytää Jeesuksen sydämeesi ja katsoa toimiiko se!?

    • moosespässi

      Elämän tarkoitus on surun karkoitus.

    • ikuinen elämä

      Alussa Jumala loi maan ja taivaat. sitten hän loi ihmisen omaksi kuvakseen ja kaltaisekseen. tehtävä oli viljellä ja varjella maata, ja tehdä koko maailma eedenin kaltaiseksi paratiisiksi. tarkoitus pitkittyi synnin seurauksena, mutta ei loppunut. elämän tarkoitus on sama .viljelemme ja varjelemme maata ja palvomme ainoaa tosi Jumalaa,rakennamme taloja ,ja synnytämme lapsia, elämme rauhassa ,niin luojan ,kun kaikkien kanssa. Mutta nyt on aika ottaa Raamatusta selvää. mitä Jumala haluaa meidän tekevän ,että voimme olla ,ja elää paratiisimaan päällä. lue JOHANNES 17: jae3

      • tärkein homma

        Ei ihmisen elämällä ole mitään tarkoitusta . Kyllä se itse on junailtava ja tavoitteet asetettava . Mitään
        uskonnollisuuteen liittyvää elämä ei sisällä.


    • Kokenut46

      Tsemppiä elämän tarkoituksen etsimiseen - vastauksen tulet löytämään!

      Kokeilepa tehdä hyviä, positiivisia asioita. Itseäsi kohtaan, ystävillesi, läheisillesi, tuttavillesi, työkavereillesi, ventovieraille... ihan pyyteettömästi, vain tekemisen ilosta, niiden mahdollisuuksien ja tilanteiden puitteissa,joita elämä Sinulle tarjoilee. Siinä se tie totuuteen ja sitä kautta elämän merkityksen - ei löytymiseen - vaan oivaltamiseen.

      • asdfkjhgf

        Että sellaista lupasit? Voi teitä veitikoita...


    • Tsuppu

      Elämään löytyy itsestä miten käsittelee asioita ja mihin haluaa uskoa.Ihminen on jännä eläin joka etsii vastauksia kaikkeen,jos ei löydä sitä siihen kehittää sen omasta päästään :O Jos TODELLA tiedettäisiin mitä kuoleman jälkeen on uskoisin että ihmiset riistäisivät henkensä innolla.

      Tarkoitus tähän kaikkeen on löytyy omasta päästä !

    • negaatio

      Elämän tarkoitus on löytää elämälleen tarkoitus. Palapelin pala joka ei sovi kokonaisuuteen on merkityksetön. Tulisi siis löytää elämien palapeli, jossa omalla elämällä on merkittävä, kokonaisuutta ehostava rooli.

      • sdfghkjhgf

        Jokaisen oman elämän tarkoitus on löytää se oma paikka tässä maailmassa. Pitäisi olla onnellinen jos niin käy, eikä märehtiä turhia. Se on vaan se että vaatimustaso nousee sitämukaa kun jotakin saavuttaa. Lopulta haluaisi olla kuolematon. Ihminen ei ole mihinkään tyytyväinen.


    • ei elämällä

      mitään varsinaista tarkoitusta ole, se vaan on. Ihminen on sen verran fiksu eläin, että lähinnä pään ja ajattelun harjaannuttaminen on mielekkäintä ja siihen kannattaa pyrkiä. Elämä on hyvinä aikoina lahja mutta huonoina aikoina kidutusta. Kohtelemalla muita hyvin saa paljon hyvää aikaan.

      • on.

        Helppo vastaus. Elämän tarkoitus on,keksiä se....


      • y35

        elämä on sukupuolitauti,joka tarttuu yhdynnöissä tai avustettuna,ja päättyy aina kuolemaan...


    • kekspere

      jos alkaa miettimään et mitä elämän jälkee tapahtuu, ni ymmärtää ennen pitkään et ihmine herää henkii jossai vaiheessavarmasti, koska aikahan ei lopu kuitenkaan missään vaiheessa, sehän on selvä. ja sitten ku on 'kuollut' ni ei oo mitää millä aistia ajan kulkua, joten ku kuolee luultavasti tuntee heräävänsä heti uudestaan henkiin... mä en ainakaa pelkää kuolemaa...

    • panninen pool

      löytyy luonnosta, kasvit jakaa elämää siitepölyä,, eläimet.. hyönteiset.. ihminen viisaampana uskoo pääsevänsä taivaaseen- kun elää oikein. - uskoo ev,lut--

    • teusa

      Elämä itse. (Johann von Goethe)

    • MINUN lämäni tarkoitus ion tulla tunteman JUMALA jA JEESUS KRISTUS ja HÄNEN lapsekseenpääseminen.
      Uskon tähän ja olen saanut omistaa Jeesuksen omaksi Vapahtajakseni.Suosittelen muillekin

      • Senni-ka

        Kerron omakohtaisesti kuinka aloin pohtia elämän tarkoitusta jo 14-v. Jälkeen päin ymmärsin että Jumala kutsui minua.Kiinostuin taivas asioista ja polttavin kysymys oli, jos kuolisin nyt minne joutuisin.Tiesin että on olemassa taivas ja helvetti , asia vain vaivasi, että pääseekö sinne taivaaseen noin vain ja mitä varten se helvetti sitten on.Löysin Jeesuksen ja hän ratkaisi ongelmani,koska hän tuli asumaan sisimpääni ja näin Hän on antanut Pyhän Henkensä sinetiksi sydämeeni. Elämä on mielekästä ja antoisaa,eikä pelossa elämistä ja kuoleman pelkoa.En vaihtaisi tätä ajallisiin rikkauksiin joka katoaa,niin kuin ruumiskin lahoaa , mutta Jeesus on luvannut viedä omansa perille iankaikkiseen iloon ja loistoon, siellä kalpenee tämän ajan nautinnot, ja ne ovat kuitenkin vain hetkellisiä. Valinta on sinun kummalle puolelle olet matkalla. Minä en puhu nuoruuden innolla vaan iän puolesta elämää nähnyt.


    • kesäkeisari

      Liikaa joutoaikaa pitää olla, jos tuota ikuisuuskysymystä jaksaa vielä pohtia... Ainahan tuo kysymys välillä käy mielessä, mutta turhaan sillä päätänsä hajottaa! Päivä kerrallaan kun mennä porskuttaa ja repii ilon niistä pienistä asioista, eikös jo riitä?

    • asdfglkjhgfs

      Olet niitä jotka ns. tulevat uskoon, koska luulevat että kaikkeen on vastaus. Sitten voit kirjoittaa lehteen ettei tieteellä ole vastausta kaikkeen. Yksi esim. kirjoitti ainakin kahteen lehteen jutun jossa hän kertoi taivaallisista äänistä. Tiede kun ei kuulema voi selittää tulivuoren yläpuolelta kuuluvaa rätinää (voimakas sähkövaraus).

    • Mietiskelijä minäkin

      tämä elämä tarkoitta että,.
      1. Ihminen on, että hänellä olisi ilo, iloa myös jälkeläisistään.
      2. Minulle tämä elämä on valmistautumista kohtaamaan Jumala, siihen voi jokainen mietiskellä
      omat keinonsa, miten valmistautua.
      Tarvitseeko siihen muuta tarkoitusta? Rakastaa ja tulla rakastetuksi!

    • uskis

      Elämällä on aina tarkoitus! Minun elämäni tarkoitus on löytynyt silloin, kun tulin uskoon ja löysin Jeesuksen Kristuksen elämäni Herraksi. Sen myötä elämääni on tullut syvempi sisältö. Olen ymmärtänyt ettei kuulu elää itselle vaan etsiä mitä Jumala haluaaa minun elämältäni. Lue raamattua ja rukoile, että saisit vastauksia kysymyksiisi tai ota yhteyttä joihinkin tunnustaviin uskoiin jotka uskovat Jeesukseen. Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.

      • deva4935

        "Even nonsense has its own sense, and the sense is that nonsense is senseless. (c) Jonathan Zakarin (Джонатан Закарин)


        " Everything that is happening to you is the consequence of the one cause, and that cause for everything is only you .(c) Jonathan Zakarin (Джонатан Закарин)


    • tatteri

      Ei voisi paremmin osua kohdalleen. Katso netistä TV 7 ja sieltä valitset ohjelma-arkisto ja sieltä ohjelmasarjat ja sieltä taas KOSKETUS OHJELMA. Siellä Seppo puhuu juuri tästä tyhjiöstä mikä sinulla on ja miten hänelle siihen vastattiin.

    • mietintätäliiaksi

      ajattelit sitten elämän tarkoitusta etsiä suomi24:n keskustelupalstalta, vaikka siitä on kirjoitettu niin kauan kuin filosofia on ollut olemassa? tyylinsä tietysti jokaisella. neuvoisin kuitenkin etsimään sitä jostain muualta kuin täältä: omien kokemuksien kautta tai jos se ei nappaa niin nenä kiinni kirjaan.

    • tosiystävä

      Hei,jokainen miettii vastaavia asioita,ellei ole täysi idiootti.annan sinulle vihjeen josta saatta olla hyötyä.Nettisivustolta löydät sellasen osoitteen kuin tv7.Kannattaa tutustua heidän aiheisiinsa,siellä pohditaan monessa ohjelmassa näitä asioita,mm.särmää nimisessä ohjelmissa.Toisen mitä voin suositella,niin kuuntele Joyce Mayerin puheita.

    • ET

      Elämän tarkoitus on harjata hampaat ja käydä ajoissa nukkumaan.

      • hips

        Jes ja vuoteessa voi huokaista, että auta JEESUS mua, kun itse en kaikkea ymmärrä sillä Hän on Jumala voima ja Jumalan viisaus. Mieti illalla hiljsisuudessa mikä on suhteesi Jumalaan.


    • Remetos

      ...kokemus elämän tarkoituksen puuttumisesta. Tiedän mistä puhut.

      Minä löysin vastauksen ja tarkoituksen elämään. Luin Raamatun. Se "kolahti" elämääni ja sieltä löysin lohdutusta, neuvoja, opastusta.

      Jumala vetää Sinua puoleensa. Jeesus sanoi: "Tulkaa minun luokseni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon"

      Jumala antaa elämään tarkoituksen. Sillä ilman Jumalan sanaa ei elämällä ole tarkoitusta.

      Ota Raamattu ja ala lukemaan sitä. Suosittelen Uuden testamenti evankeliumeja. Siellä kerrotaan Jeesuksesta. Hän kuoli ristillä juuri Sinun tähden. Vain Hänen kuolemansa kautta on ihmisellä mahdollisuus saada synnit anteeksi. Tee mielenmuutos. Kyllä Jumala kuulee ja näkee tilanteesi. Hän lohduttaa.

      Laitan tähän profeetta Jesajan ilmoituksen Jeesuksesta: Jesaja eli jo 700 v ennen Jeesusksen tulemusta. Hän profetoi näin:

      1. Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
      2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
      3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
      4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
      5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
      6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
      7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
      8. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
      9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
      10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
      11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
      12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

      Siunausta Sinulle.

      Jumala välittää Sinusta. Usko ainoastaan. Usko tekee kaiken todeksi.

      Ps. DNA-molekyylin löytö toi ateismille suuren, ratkaisemattoman ongelman. Crick, joka oli toinen molekyylin löytäjistä laski tod.näköisyyden jolla molekyyli olisi rakentunut sattumalta maapallon iän aikana. Vastaus oli nolla = täysin mahdotonta. Hän oli ateisti ja loi teorian, että vanhimmilta planeetoilta olisi elämä lähetetty maan päälle. Uusi teoriansa oli, että elämä olisi lähetetty maan päälle ikään kuin siittämällä. Kuulostaa jo koomiselta.

      Kaksi matemaatikkoa laski tämän jälkeen todennäköisyyden sille, mikä on tod.näk kokonaisen solun syntymiselle noilla vanhemmilla planeetoilla - sattumalta siis. Tulos oli sellainen, että se luetaan matematiikassa täydelliseksi mahdottomuudeksi.

      Luoja on olemassa.

      • suuri salaisuus

        Olen vasta 22-vuotias tyttö ja olisi helppoa sanoa, etten tiedä elämästä mitään tai että olen vielä liian sinisilmäinen vastamaan kysymykseen elämän tarkoituksesta. Olen kuitenkin sairastanut vakavasti ja päässyt ehkä voitolle jo aivokasvaimesta ja tämän myötä minun on täytynyt miettiä elämän tarkoitusta... En osaa sanoa, miksi me elämme, miksi meidät on luotu, miksi olemme täällä. Ja kuitenkin olen vakuuttunut, että elämällä on jokin tarkoitus. Elämä on Jumalan suuri salaisuus. Kaiken takana on kaikkivaltias Isä ja Hän on luonut meidät jokaisen tietäen tarkkaan kaiken joka meitä koskee. "Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään olivat kaikki päiväni jo luodut. Kuinka ylivertaisia ovatkaan suunnitelmasi Jumala-- Ps139"
        Älä siis huoli, sinunkin elämällä, kuten meidän kaikkien elämällä on tarkoitus. Opettele tuntemaan Jumala, älä karsasta uskoa, sillä vain se voi antaa syvimmän rauhan ja ilon ja vain usko ja Jeesuksen rakkaus kestää silloin kun mikään muu ei kestä. Rukoile....Kokeile edes ja lue Raamattua aloita vaikka psalmeista tai Johanneksen evankeliumista ja sitten voit etsiä myös jotakin seurakunnan toimintaa...
        Siunausta ja Iloa&toivoa&rakkautta Jeesuksessa, saat eläämäsi valon ja toivon kun vain uskot herraan Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Niin löytyy myös elämän tarkoitus! Ei elämä ole mieletöntä, se on Jumalan käsissä.


      • k85c
        suuri salaisuus kirjoitti:

        Olen vasta 22-vuotias tyttö ja olisi helppoa sanoa, etten tiedä elämästä mitään tai että olen vielä liian sinisilmäinen vastamaan kysymykseen elämän tarkoituksesta. Olen kuitenkin sairastanut vakavasti ja päässyt ehkä voitolle jo aivokasvaimesta ja tämän myötä minun on täytynyt miettiä elämän tarkoitusta... En osaa sanoa, miksi me elämme, miksi meidät on luotu, miksi olemme täällä. Ja kuitenkin olen vakuuttunut, että elämällä on jokin tarkoitus. Elämä on Jumalan suuri salaisuus. Kaiken takana on kaikkivaltias Isä ja Hän on luonut meidät jokaisen tietäen tarkkaan kaiken joka meitä koskee. "Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään olivat kaikki päiväni jo luodut. Kuinka ylivertaisia ovatkaan suunnitelmasi Jumala-- Ps139"
        Älä siis huoli, sinunkin elämällä, kuten meidän kaikkien elämällä on tarkoitus. Opettele tuntemaan Jumala, älä karsasta uskoa, sillä vain se voi antaa syvimmän rauhan ja ilon ja vain usko ja Jeesuksen rakkaus kestää silloin kun mikään muu ei kestä. Rukoile....Kokeile edes ja lue Raamattua aloita vaikka psalmeista tai Johanneksen evankeliumista ja sitten voit etsiä myös jotakin seurakunnan toimintaa...
        Siunausta ja Iloa&toivoa&rakkautta Jeesuksessa, saat eläämäsi valon ja toivon kun vain uskot herraan Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Niin löytyy myös elämän tarkoitus! Ei elämä ole mieletöntä, se on Jumalan käsissä.

        En voi olla ihmettelemättä sitä miksi jumala on niin epäoikeudenmukainen.
        Miksi hän antaa niin monen avuttoman lapsen nähdä nälkää??


      • Tuulimylly84
        k85c kirjoitti:

        En voi olla ihmettelemättä sitä miksi jumala on niin epäoikeudenmukainen.
        Miksi hän antaa niin monen avuttoman lapsen nähdä nälkää??

        Ehkä siksi, että viattomat lapset pelastuisivat ja pääsisivät lapsenuskollaan taivaaseen ennen kuin järkeily tuhoaa sen mahdollisuuden?! Siltä järkeilyltä emme kukaan välty ja sen negatiivinen vaikutus oman kokemukseni mukaan vaan lisääntyy iän myötä. Olen edelleen "lapsuususkossani", mutta uskominen on välillä todella vaikeaa, vaikka olen aivan varma että jos joku usko on oikea, niin juuri tämä yksinkertainen sanoma, joka tuo uskojalleen rauhan aina siihen asti kun synti taas turmelee mielen. Kukaan emme välty elämässä synniltä, vaikka halu hyvään on. Joskus kun on oikein vaikea uskoa Jumalan olemassaoloon, niin "järkeilen" että miten on mahdollista, että juuri minä olen olemassa? Eikö sekin ole ihan yhtä ihmeellistä ja epäuskottavaa! Jos voi olla maankaltainen paikka, joka on meidän ihmisten pahuudesta huolimatta ihan hyvä paikka asua, niin miksei voi olla taivastakin? Oikeaa uskoa on täältä nettipalstoilta turhaa etsiä, itse sen aarteen koko ikäni pitäneenä meinaan "tukehtua" tänne eri uskomusten sekamelskaan. Jos on jotain epäilyksiä, että uskonko oikein, niin ne ainakin täällä hetkeksi häviää ja heikko uskoni vahvistuu lukiessani monien elämän tarkoituksettomuudesta. Ohje sinulle, joka etsit oikeaa uskoa: Usko ei perustu hyviin tekoihin. Kukaan ei pysty omin teoin hyvään. Syntien uskominen anteeksi tuo rauhan omalletunnolle ja synnyttää tahdon tehdä hyvää ja sovittaa asiat niin läheisten kuin tarvittaessa esivallan kanssa. Silti uskovainen ei ole sen parempi ihminen. Hän tekee syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin. Ero on siinä, että on halu tehdä oikein ja pyrkii siihen (tämä tulee uskomisen kautta). Ja jos omatuntoon tulee tahroja, tulee paha olla ja halu hoitaa asiat. Rukouksessa, kasteessa ja ehtoollisella ihminen ei saa syntejään anteeksi, ne kaikki vain tukee uskonelämää. Jumala kyllä tietää, kuka aidosti etsii tietään hänen luokseen. Ihminen saattaa vain etsiä "itselleen sopivaa uskoa", jonka kautta itse saa omalletunnolleen rauhan, mutta hän ei ole valmis muuttamaan elämäänsä kuin juuri sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä. Hän voi myös yrittää teoin ja sanoin hyvittää syntejään. Elämänmuutoskin tulee oikeassa uskossa sitten ns. itsekseen omantunnon puhdistumisen ja heräämisen myötä. Ei siihen mitään syntilistoja tarvitse eteen antaa. Oikea usko on lapsenmielistä uskoa. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä heidän kaltaisten on Jumalan valtakunta." Tämäkin voi hävitä tänne keskustelun sekamelskaan, mutta ehkä tämä pohdiskelu tukeekin parhaiten omaa uskoani. Uskon ja luotan siihen, niin kuin moni täällä on kirjoittanutkin, että etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Kyllähän Jumala koettelee meitä jo löytäneitäkin, että onko usko aitoa. Emme me täällä muiden ihmisten takia ole uskomassa. Ihmisille voimme näytellä, että olemme olevinaan hyviä ihmisiä tai hyviä uskovaisia, mutta Jumala tietää meistä totuuden. Jokainen valitsee itse, miten ja mihin uskoo, mutta omin voimin emme kuitenkaan pysty uskomaan yhtään mihinkään. Miksi? Koska meille on luotu järki, joka kylläkin on myös erittäin positiivinen asia. Moni asia elämässä voi tulla liian suurina annoksina uskomisen esteeksi: Järki, seksuaalisuus, ulkonäkö, päihdyttävät aineet, ihmisten kunnia, raha (miksei myös köyhyys), katkeruus, kateus, helppo elämä...Itselle on viime aikoina noussut tärkeäksi Isä meidän- rukous, etenkin kohta: älä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta! Onhan nää uskonasiat aika utopistisia, mutta niin on itse elämä ja kaikki mitä maapallolla on! Kyllä lapsi on siinä mielessä etuasemassa, että hänelle uskominen on helppoa ja heiltä meillä olisi paljon oppimista!


    • elä vaikka räpiköide

      Elämän tarkoitus, se on elämä itse. Kaikki muu tulee sen mukana, Se miten sinä aamulla katsot itseäsi peilistä ja katso sinä siellä ihka elävänä, hymyile sille ja sano mehän mennään yhdessä tämäkin päivä.

      Oikeasti sitä ei tiedä kuolenko tänään , huomenna vai minä uskon siihen että kuolen kun aikani on täysi.
      Olin sen sitten elänyt elämän täyteisesti tahi en.
      Oletko ajatellut asiaa niin kuin monen ihmisen elämään sinä nivoudut jollakin tapaa toisiin syvällisemmin kuin toisiin vain hipaisten ja kummkin jokainen tapaaminen ja kohtaaminen antaa ja ottaa eli antaessaan aina saa.

      suosittelen sinulle keksuteluja Jumalan kanssa tai ammattiauttajan kanssa saat palaset paikalleen.
      ja mistäs sinä tiedät vaikka mitä voi olla sinulla jäljellä ku vaan hoksaat ottaa sen vastaa,,,,,

      elä kuolemaa pelkää anna sen tulla oviasta jaikkunoista sehän istuu jo tuos olkpäällä muisttuttaa läsnäolostaan ja on niin turvallista olla ja kiittää ethän jätä minua, Sillä minä yritän eläää

      • T--

        Uskon, että elämällä on monia tarkoituksia.

        Elää, oppia, kasvaa, kehittyä, kokea, rakastaa ja tulla rakastetuksi, olla onnellinen, etsiä omalle elämälle tarkoitus.

        Myös ehkä monille aika tuntematon... Oppia olemaan kanssa luoja. Loppujen lopuksi kaikki on yhtä ja jumalallinen kipinä on meissä jokaisessa. Uskon, että Jumala ei ole jotain joka on Universumista erossa tuolla jossain (parrakas ukko pilvissä), vaan Jumala on kaikki mitä on. On ykseys ja moninaisuus.

        Meille on annettu vapaa tahto ja kehitymme yhä eteenpäin. Luomme oman ja yhteisen todellisuutemme omilla ajatuksillamme, uskomuksillamme, odottamuksillamme, tunteillamme, valinnoillamme ja teoillamme. Joko tietämättämme, tiedostamattamme tai tarkoituksellisesti ja tietoisesti. Kohtalomme ohjat on hyvin paljon loppujen lopuksi omissa käsissämme. Tämä henkinen osuus on ihmiskunnalta ollut tietämättä ja ymmärtämättä pitkään.

        Maapallolla aletaan pikkuhiljaa (mutta yhä enemmän ja nopeampaan tahtiin) yleisesti herätä ja ymmärtää asioita, joita joskus aiemmin ymmärrettiin enemmän... Ihmiskunnan suuri heräys on käynnissä. Tietoa asioista löytyy. Koputa ja ovi aukaistaan. Etsi ja tulet löytämään.

        Ole avoin, mutta ole myös kriittinen. Esitä tärkeitä kysymyksiä.

        Olet arvokas ja ainutlaatuinen, sinussa on potentiaalia ja voit olla suurempi kuin voit unelmoidakaan. Kykenet toteuttamaan unelmiasi. Sinussa on jumalallinen kipinä. Valo on sinussa, mutta sinun pitää ehkä laittaa se päälle. Auta ja kehitä itseäsi ja kykenet myös paremmin auttamaan muita.

        Kun yksi kehittyy, sillä on myös positiivista vaikutusta kokonaisuuteen. Hylkää negatiivisuus, pelko ja viha. Kehitä positiivisuutta, uskoa ja välittämistä.

        Kuuntele sisäistä viisauttasi ja intuitiotasi ja kulje omaa polkuasi viisasti.

        Jotta selviäsimme tulevasta meidän pitää yhdistää moderni tieto ja teknologia ja muinainen viisaus.

        Elämme hienoja, mielenkiintoisia ja ainutlaatuisia aikoja.


    • Sun Tzu

      Matkusta jonnekin Tiibetiin tai vastaavaan paikkaan ja kysy joltain filosofimunkilta, joka on pohtinu tota koko elämänsä. Jos ei muuta, nii ainaki sais uudenlaisen näkökulman.

    • -Odottava_

      Tarkoituksena on voittaa RAY:n Tähti-pelissä euron panoksella 50 euron päävoitto.

    • 15

      Joillekkin se on tuo Jumala-Jeesus hömppä.
      Joillekkin suvun jatkaminen.

      Minulle se on elämästä nauttiminen. Hyvät elokuvat, hyvä musiikki, matkustelu, hyvä ruoka.

    • taivasjakuu

      Elämän tarkoitus on kehittyä - tosin päämäärä on hämärän peitossa :)

    • eskomörkök

      niin elämällä ei ole suoranaista tarkoitusta, muuta kuin lisääntyminen (biologinen). Kaikki tämä kaunis päättyy kuolemaan, joka ei ole sen pahempaa, kuin mitä se ole ennen elämää (itse tietoisuutta).
      Tietenkin voit keksii sille tarkoituksen, joka antaa tunteen siitä, että et ollut yksi niistä miljardeista ihmisistä, joilla ei ollut tarkoitusta. (terve tuloa klubiin).
      Miksi ahdistua, noh miksi ei ahdistua. aivan sama miksi pelätä, miksi ei pelätä aivan sama.

      Jeesus pelastaa niin allah pelastaa, uuh orgasmi pelastaa, aivan sama. Henkilökohtaisesti en vain jaksa välittää.

      noh mitä väliä aivan sama. Siis ihan sama. Mut onhan se kivaa, että saavuttaa jotain ihan pienikin on kivaa, parempaa kuin ei mitään. Ja loppu peleissa kaikki mitä voi saavutta on ihan pientä, ja se on ihan sama.

    • mnää

      Elvis

      • mnää

        Koira palaa oksennukselleen antaakseen helmiä sioille. Lopun ollessa näin lähellä, sallittakoon se. Ehkäpä osa siemenistä putoaa hyvään maahan. Elvis oli profeetta ja esimerkki uskovasta joka elää ikuisesti, ei sentään elämän tarkoitus.

        Jeesus kehottaa etsimään, kolkuttamaan, pyytämään ja lupaa täyttymyksen. Jeesus sanoo: "Te olette saaneet oppia tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuudet." "Autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja korvanne, koska ne kuulevat! Totisesti: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet." Eikö tässä ole kyse meditoinnista? "Minä olen maailman valo." Onko tämä sama valo jonka lentäjät näkevät "lingossa" tai jonka Ayrton Senna näki ja sanoi nähneensä Jumalan? Oli miten oli mutta näin on, että meditaatio tuo autuuden.

        Niinkuin taivasten valtakunta on jo täällä, sisäisesti meissä, niin voi myös elämä olla helvettiä meditoimatta, vaatimattomasta kokemuksestani sanottuna.

        The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return. Nat King Cole Nature Boy


    • reissu72

      ..mutta mitäpä minä mistään mitään tietäisin.

    • 2+6

      Multa loppui ahdistus kuoleman suhteen muutaman yliluonnollisen kokemuksen jälkeen. Kuoleminen ahdistaa vain siinä mielessä, ettei se vaan tapahdu ennen aikojaan tai väärällä tavalla. Ehkä tärkeintä on pyrkiä elämään hetkessä ja löytämään siitä paras mahdollinen. Oravanpyörät voi jättää tietämättömille ja tiukkiksille, vaikka sekin aikanaan oli tärkeä kokemus, onneksi takana. Vanhenemiseen, muutokseen on pakko sopeutua. Ajattele, miten nopeasti sitä muuttui ensin lapsena ja sitten erityisesti teini-iässä, kun tunne-elämä alkoi kehittyä. Sen jälkeen muutokset ovat olleet hyvin hitaita. Kaikella on aikansa.

    • henkikulkija

      Olen itsekin paljon asioita miettinyt jo pitkää, olen myös meditoinut jonkin verran. Kerran sain sellaisen oivalluksen meditoidessani, se oli sillä hetkellä täysin selvä ja kirkas oivallus ja olisi varmaan vieläkin kirkkaammaksi tullut mutta koska se oli niin suuri ja hieno tunne havahduin siihen ja siten kadotin sen. Ymmärsin jotenkin näin, ihminen kuolematon sielu täällä elämässä tuskien, erehdysten, kärsimysten, pettymysten matkalla vahinkoittuu ja alkaa kuolemaan. Tästä vahinkoitumisesta voi vapautua kun rakkaus, anteeksianto ja pyyteettömyys saavuttavat kokonaisvaltaisen tilan sielussa, mielessä ja kehossa. Tämä kohta on vaikea selittää. Se on niinkuin että ei halua mitään ei pyydä mitään ei tarvi mitään ja samalla antaa kaiken koko sielustaan mielestään, tuntematta kuitenkaan tippaakaan omahyväisyyttä. Se on täydellistä vapautta mielen ja kehon kahleista. Tosi vaikee selittää mitä oivalsin silloin, olen edelleen sillä tiellä ja kasvatan mieltäni ja kehoani meditoimalla vapautumaan näistä halun ja vaateen kahleista. En usko että kukaan varmaankaan tajuu tätä mun sekavaa kirjotusta tästä asiasta, mutta en paremmin osaa asiaa kertoa. Rauha mieleesi, kehoosi ja sieluusi.

      • Penstadopna

        ole muuta tarkoitusta kuin se että elää elmäänsä eikä usko esim.johonkin huuhaahan kuten jumalaan ja iankaikkiseen elämään koska niitä ei ole olemassa.


      • Penstadopna kirjoitti:

        ole muuta tarkoitusta kuin se että elää elmäänsä eikä usko esim.johonkin huuhaahan kuten jumalaan ja iankaikkiseen elämään koska niitä ei ole olemassa.

        on ohjeet, miten voi uudestisyntyä ja päästä kuoleman jälkeen taivaaseen.
        http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen/


    • Olen 82 vuoden ikäinen hyväkuntoinen mies, joka on ollut yli 50 vuotta jäsen tässä kirkossa, jolle on annettu Jumalan ilmoitus myös elämän tarkoituksesta. Tämä on suomeksi:

      http://www.mormon.org/learn/0,8672,792-19,00.html

      Tule tutustumaan! Kokouspaikkamme ja yhteydenottotiedot löydät tästä:
      http://www.mormonit.fi

    • höh55

      Se on iskelmä artisti Pasi Vainionperän orkesterin nimi: Elämän tarkoitus

      • tsmk

        Mikä on kirahvin, linnun, leijonan, muurahaisen tehtävä? Muiden elävien olentojen tehtävä maailmassa. Ne tuskin sitä suuremmin miettivät, kunhan elävät, syövät, nukkuvat ja lisääntyvät. Ihmiselle valitettavasti on "siunaantunut" näin suuret aivot, joilla ajatella (aina liikaakin). Helpompaa saattaisi olla välillä eläinten asemassa.


      • 46vuotias
        tsmk kirjoitti:

        Mikä on kirahvin, linnun, leijonan, muurahaisen tehtävä? Muiden elävien olentojen tehtävä maailmassa. Ne tuskin sitä suuremmin miettivät, kunhan elävät, syövät, nukkuvat ja lisääntyvät. Ihmiselle valitettavasti on "siunaantunut" näin suuret aivot, joilla ajatella (aina liikaakin). Helpompaa saattaisi olla välillä eläinten asemassa.

        MITEN voi elää laput silmillä keski-ikäiseksi , eikä käy m ielessäkään elämän tarkoitus???? Minä olen sitä jo miettinyt parikymmentä vuotta!!!!Siksikö olen näin ahdistunut?


    • oravaolli

      Se ihmisten elämäntarkoitus kaikille, tällä planeetalla lienee sama kuin muurahaisilla.
      Me, duunarit ollaan vain suuri massa uurastavaa työvoimaa, jotka tekee työllään rahaa ja helpompaa elämää harvoille hyvätuloisille.
      Muurahaisten tehtävä on siivota metsää.
      Ihminen vastaavasti tuhoaa tämän planeetan ahneudellaan.

      Siinä kai se noin pähkinänkuoressaan ... ja lannoitathan sinäkin osaltasi maata, kun maadut hautaasi.
      Ei kannata tuon syvällisemmin pohtia tämän rupeaman tarkoituksia ja päämääriä, johon et vastausta saa, ennenkuin tunnet luojasi ja tarkoitusperänsä.

    • lovetin

      Elämän tarkoitus on elää hyvä elämä onnellisena loppuun asti.

    • Mr B

      Ensin opiskelut, duunit, talonrakennus ja perhe olivat päivänselvästi elämäni tarkoitus.
      Eron tullessa ja perheen hajotessa minun oli vaikea löytää motivaatiota enään mihinkään joten aloin miettiä elämäni tarkoitusta. Ei ollut mitään jonka vuoksi enään tsempata ja tehdä työtä, olin menettää siis elämäni tarkoituksen. Nimenomaan oman elämäni tarkoitusta, sillä kaikilla ei ole samaa elämän tarkoitusta kuin minulla.
      Joku kerää mammonaa vanhuuden varalle kun toinen hyppää oravanpyörästä, kolmas dokaa. Jokaisella on oma tiensä ja elämän tarkoituksensa, ei sitä voi kysyä muilta. Ei mikään elämän tarkoitus ole väärä, kunhan sinulla vain on jotakin jonka vuoksi jatkaa elämää. Pelimiehen elämän tarkoitus on kauniiden naisten kaato. Uraputkiäijän tarkoitus on edetä ja haalia omaisuus jonka lapset aikanaan perivät. Juopon elämän tarkoitus on seuraava pullo joka saa hymyn kasvoille. Jonkun tarkoitus voi olla kirjoista tietojen kerääminen ja viisastua. Jollekin elämän tarkoitukseksi voi riittää pysyä terveenä kun toinen haluaa olla Arnold. Monille elämän tarkoitus on vain eläminen. Toisille käveleminen luonnossa tai mökkeily.
      Haloo ihmiset! Elämän tarkoitus on juuri se mitä itse pidätte tärkeänä elämänne tarkoituksena. Ellei sinulla todellakaan ole mitään, mikä on tärkeätä itsellesi, olet jo luovuttanut ja olet tavallaan valmis hautaan?
      Paskapuhetta, ei kukaan hautaan ole valmis, sitten kun se päivä koittaa teette mitä vain että saisitte vielä lisäpäivän elää. Älkää ryvetkö itsesäälissä vaan keksikää itsellenne oma elämän tarkoitus!
      Itse nimittäin keksin pitkän listan tarkoitusta elämääni, asioita joista pidän ja haluan vielä ehtiä tehdä ;)

      • lnjknhbyu

        on totta, ollessani n. 20 vuotias sain kutsun tuttavani siskon 19.v siunaustilaisuuteen. Tyttö riisti itseltään hengen. Oli marraskuinen tyyni, mutta pilvinensää. Juuri kun arkkua oltiin aloittamassa laskemaan taivas aukesi ja kirkas valonsäde valaisi arkun n. 3 sekunttia valon säde valaisi pelkästään arkun. Tuo kokemus sai minut miettimään uskon asioita. Olen tällä hetkellä 40 vuotias ja uskon Jumalaan kaikkivaltiaaseen omalla tavallani. Rukoilen sillointällöin muuten elän ns. Normielämää minusta uskossa on hyvä elää, eikä uskova menetä mitään vaikka kuolemanjälkeistä paratiisia ei olisikaan. Parempaa elämää uskossa elää kuin ei uskova.


    • crazyratlady

      Suuri kirja kertoo, että elämän tarkoitus on 42.

      • uni varjona väijyy

        Onko elämän tarkoitus ihmetellä koko elämänsä, mikä onkaan elämän tarkoitus, ja niinpä (vain yksinkertaisesti) elettäväksi tarkoitettu elämä jääkin elämättä elämän (syvällisempää) tarkoitusta pohdiskellessa?


    • löytäjä

      Minulle tuli 30 tienoilla samoja ajatuksia, olin mennyt ja hakenut 15v kaikista tansseista ja ravintoloista jotain kait onnea ja ystäviä ja löytyihän niitä ja kihloissakin olin, mutta silti taka-alalla jotenkin pelotti mitä jos kuolen, ja mitä sitten onko mitään. Näissä ajatuksissa mietin että onko Jumala olemassa vai onko kaikki pelkkää sattumaa, se vielä enemmän tuntui ahdistavan että jos kaikki on vain tässä, niin mitä sitten hyödyttää, turhanaikaista kaikki. Sitten tein oman ratkaisuni ääneen muistan kuinka haastoin Jumalan, jos olet olemassa niin anna kuulua itsestäsi niin että tiedän asian varmasti, ja tietysti koko elämäni annan sinun käsiisi sitten, olin tosissani, vielä huokaisin että olethan sinä olemassa auta minua tässä.
      Se oli sellainen joko tai päätös, piti saada selvyys elämästä, ja kyllä Jumala vastaa omalla tavallaan jos ihminen tosissaan on, toiset menee johonkin hengellisiin tilaisuuksiin ja siellä voi pyytää puolestaan rukousta ja asiasta voi mennä keskustelemaan ja kannattaa etsiä eri paikoista ja mennä kyselemään. Itse katselen netistä usein TV7 ohjelmia niissä on myös hyviä keskusteluohjelmia eri ihmisten elämisistä.
      Hyvää kesää sinulle ja elämän löytämistä!

    • Alfa&Omega

      Raamatun kirjoitettu, sana vastaa, siihen tyhjentävästi. Luomiskertomuksesta lähtien esivanhempamme menettivät, tuon ikuisen tarkoituksen, joka oli iäti varattu heille ja heidän jälkeläisilleen.

      Ikuinen elämä , paratiisimaassa - ilman , kipua, ilman sairauksia, ilman kuolemaa, ilman sitä , pahuutta , väkivalltaa, murhaa, kuolemaa, ja asioita jotka yhä uudelleen, ovat vastoin sitä mitä haluamme.

      Elämä, on ihmeellinen , ainutkertainen, sanoinkuvaamaton , lahja. Tuon Ikuisen antajan, meille jokaiselle
      ilmaiseksi tarkoitettu, ilo. Koko luomakunta huokuu, tuota ihmeellistä , elämää. Ei se ole sattumaa.

      Lue , rukouksen - hengessä tuota kirjaa. Sen kirjoituttaja - on - avain - elämän tarkoituksen - ymmärtämiseen. - Hän joka, kutsuu - itseään - nimellä - Alfa & Omega - alku & loppu.

      Koko - universumin - luoja. Hän kertoo, elämän tarkoituksen. - Raamatun - Jobinkirja - kertoo -
      osaltaan pienen ihmisen tarinan.

      Tuolla ihmeellisellä luojallamme, on halu auttaa myös sinua, ymmärtämään tarkoitus , jonka esivanhempamme Adam ja Eeva , menettivät.

      Nuo kaikki edellämainitut asiat ovat todellisuutta. Hänellä on tarkoitus, saattaa kohdaltamme todelli-suudeksi. kaikki ne asiat - jotka esivanhempamme aikanaan menettivät.

      Tuolla hetkellä, elämällämme on todellinen tarkoitus. - Aurinkoista mieltä, iloa elämääsi.

    • Aulis Pärnänen

      Leikin tulitikuilla jo 15-vuotiaana.

    • on harmaat päivät

      Ankeus on elämän tarkoitus. Synny, kärsi ja kuole -> se oli siinä.

      Käytännössä elämän tarkoitus on päätyä madonruuaksi ja osaksi maapallon hiilikiertoa.

      Se miten tähän faktaan suhtautuu, ratkaisee aika paljon.

      Itse olen saanut aika paljon voimaa Kotiteollisuuden sanoituksista, Jouni Hynynen on oivaltanut asian ytimen. Lue vaikka Arkunnaula-biisin lyriikat niin johan aukenee.

      Tämän ankeuden keskellä kannattaa syödä hyvin ja nauttia elämästään niin pitkään ja niin hyvin kuin kykenee. Loppu tulee, sitä et voi välttää.

      • Jude-71

        En voi ymmärtää miten ne ihmiset voivat jatkaa elämäänsä, joilla ei ole mitään uskoa elämään? Jos minä uskoisin että elämälläni ei ole mitään tarkoitusta, hyppäisin heti ikkunasta ja lopettaisin mokoman..kitumisen.SIltä se ainakin joinakin päivinä tuntuu.
        Luulen, että joillain syvällä sielutasolla nämäkin ihmiset tietävät elämän olevan lahja ja suuri mahdollisuus, meille jokaiselle. Vaikka hukkaammekin sitä aikaa roikkumalla näillä ankeilla nettipalstoilla. Uskon, että elämän tarkoitus on oppia rakastamaan, itseään ja lähimmäisiään. Elämän tarkoitus on luopua materian harhasta. Luottaa elämänsä itseään korkeampien voimien käsiin. Elämää ei voi hallita. Uskon. että meidän on tarkoitus ymmärtää oma pienoinen merkityksemme ja palvella& auttaa vierellä vaeltajia. Menen nyt nukkumaan omaan ihanaan sänkyyni, nautin kesäyön hiljaisuudesta ja toivon, että jokainen teistä siellä tietokoneen äärellä herää huomiseen päivään hieman keventyneemmin mielin ja kokee elämässään rakkautta. Lähimmäisiltään tai henkisen maailman siunaksina:)Love & Peace:) Kuunnelkaa John Lennonin Imagine!


    • shittingdevil

      on kaikki mitä kenenkin kohdalle sattuu,,, hyvää, tai huonoa.
      Jollain lailla tämä elämä, jonne emme todellakaan ängenneet
      on hoidettava,,, kuka mitenkin ja jotkut eivät kestä elämää,,,
      Elämän tarkoitusta ei kannata pohtia, koska se ovi ei aukea,,,

      • Cipralex

        mahdollisesti kehittyä koko ajan pidemmälle evoluutiossa??

        no jaa ehkei, pitäiskö elämällä muka olla tarkoitus? Eikö elämä voi olla vain elämää? Kai sen voi vaan antaa edetä ihan rauhassa itsekseen ja seurailla mukana, sivupoluilla tai valtateillä, miten itse lystää??

        Sinänsä, jos tuntee sisällään, että sinulle on annettu tehtävä hoidettavaksi, niin mikä muka estää tekemästä sitä?


    • kroz

      Ei elämällä ole mitään tarkoitusta, se on itse tarkoitus. Jos joskus selviäisi, että elämän tarkoitus on päästä vaikka pussaamaan Jeesusta, ihminen varmasti kysyisi, että mikäs sen tarkoitus on.

    • just saying

      Elämän tarkoitus on olla murehtimatta elämän tarkoitusta. Tällä filosofialla pääsee jo pitkälle. :)

      • guitars

        Elämän tarkoitusta on tullut etsittyä pullon pohjalta.. ei löytynyt eikä auta vaikka kuinka jois tai itselleen tekisi pahaa. Luulempa, että elämän tarkoitus on usko, usko Jeesukseen tai muista ihmisistä huolen pitäminen ja välittäminen. Eihän meillä ole täällä muuta kuin toisemme ja se on tärkeintä mielestäni, että autamme toisamme ja välitämme toisistamme.


      • Jesus saves
        guitars kirjoitti:

        Elämän tarkoitusta on tullut etsittyä pullon pohjalta.. ei löytynyt eikä auta vaikka kuinka jois tai itselleen tekisi pahaa. Luulempa, että elämän tarkoitus on usko, usko Jeesukseen tai muista ihmisistä huolen pitäminen ja välittäminen. Eihän meillä ole täällä muuta kuin toisemme ja se on tärkeintä mielestäni, että autamme toisamme ja välitämme toisistamme.

        Elämän tarkoitus on ottaa vastaan Jeesus Pelastajanaan ja päästä taivaaseen.
        Ihmisellä on vain tämä elämä aikaa tehdä ratkaisu.Kuoleman jälkeen alkaa ikuisuus.
        Jokainen ihminen on syntinen ja matkalla kadotukseen.
        Ainoastaan Elävä Jumala Jeesus Kristus voi meidät sieltä pelastaa.
        Hän rakastaa meitä niin paljon että syntyi ihmiseksi,eli synnittömän elämän,ja suostui kärsimään
        ihmiskunnan syntien rangaistuksen.
        Ihmisten syntivelka on maksettu.Nyt jokainen joka tunnustaa syntinsä ja uskoo Jeesukseen Pelastajanaan pääsee kuoltuaan taivaaseen.
        Entä jos tämä on elämäsi viimeinen päivä?Jeesus rakastaa sinua ja haluaa antaa sinulle elämän.
        Usko siis NYT.


    • valkeakoskilainen

      Tämä elämä jota elämme on jonkin kehittyneemmän lajin (jumalan) tapa saada selville mahdollisia uusia keksintöjä tai vain tapa jolla he yrittävät mahdollisesti selvittää omaa histooriaansa, joka on tuhoutunut jonkin sodan tai sen kaltaisen takia. toinen vaihto ehto on se että elämä on vain alkuräjähdystä seuraanneen vääjäämättömyyden seuraus. eli elämän synty oli ihan vain vahinko.

    • On etsiä Jumalaa ja Hänen valtakuntaansa, niin siinä oheessa muutkin meille annetaan. Elämän tarkoitus on siis etsiä ensin Jumalan Valtakuntaa, siis tulee etsiä pelastus sydämmeen ja se tulee ainoastaan Jeesukselta ja se on saatavilla kaikille jotka lähestyy Jumalaa rukouksessa ja pyytää syntejään anteeksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja vastaanottaa Jeesuksen omaan elämäänsä Herraksi ja vapahtajaksi...,ja sanan paikka jatkaa, niin kaikki muukin teille siinä oheessa annetaan, eli elämän tarkoitusta etsivälle vastaisin että elämän tarkoitus on etsiä Jumalaa ja Hänen Valtakuntaansa !

    • ad astra

      ovat elämämme takanamme. Pyritään siihen että
      tulevat helmet ovat puhtaampia ja kauniimpia.
      Elämä on koulua luokka kerrallaan,
      sitten seuraa kesäloma ja syksyllä aloitetaan koulu uudelta luokalta.

      • Septor

        Sain reilut 10 vuotta sitten syntymäpäivänäni kortin hyvältä kaverilta. Siinä luki teksti: "Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus". En tiedä missä kaikkialla sama teksti vilahtelee mutta minun mielestäni ihan osuva lause.


    • Näenikkää

      Eat, fuck, die, repeat.

    • elä nyt

      Kaikella on tarkoituksensa.

      Ehkä se on ollut pieni ele.
      Hymy ystävälle.
      Ehkä joku jaksaa sinun energiallasi eteenpäin ?

      Aina on syy. Aina on seuraus.

      Niinkuin äitini sanoi: " Mitään emme mukaan saa, joten antakaamme kaikkemme nyt."

      Minun mottoni on: " En tiedä huomisesta, elän nyt. -Rakastan kuin menettäisin huomenna, elän kuin eläisin ikuisesti- "

      ((Ja tässä ei todellakaan ollut sitten mitää raamatullista !!!.... :) ))

      • M29*

        Ikuisuuskysymys tämä elämän tarkoitus. Elämä muuttuu jatkuvasti samalla kun itsekkin muuttuu. Ehkä sitä on hyvä miettiä mitä haluaa elämältään ja pyrkiä siihen mitä haluaa.


    • karkasin aiheesta...

      Oot jo jäljillä,ei meidän elämillä ole mitään tarkoitusta.
      Ihmiset on vaan kautta aikojen halunnu uskoa että jossain olis joku järki/tarkoitus/vapahtaja, mut jos evoluutioon ja tutkimuksiin uskoo niin me ollaan eläimiä,eikä mitään Jumalan lapsia, ihmismieli on niin hullu ja kieroutunut ettei se usko mielellään omaan kohtaloonsa vaan kehittelee fantasioita paremmasta/tarkoituksesta, mikä on ehkä psyykkeen kannalta hyvä on jotain mihin uskoa lait/uskonnot/joku minkä puoleen kääntyä kun ei ole muuta auttajaa.
      Mut karu totuus on se että eläimiä me ollaan niin kun kaikki muutkin elijöt maalla ja me kuollaan kun elijöt,maadutaan kukaan ei oikesti muistele meitä ikinä,ja lopulta tulee maailmanloppu,mikä on ihan vaan hyvä koska me pilataan tää maapallo jo paljon sitä aijemmin.
      Lähinnä mua ainakin lohduttaa ihmisten kuuliaisuus lakeja ja sosiaalisia suhteita kohtaan, toisaalta meidän on pakko noudattaa niitä jos ei halua vaikeuksiin lait on meidän laumanjohtaja nykyyhteiskunnassa.
      Mutta silti olis paljon parempi kun oltais eletty ilman uskomuksia, elämä ei todellakaan olis näin kehittynyttä mutta se olis inhimillisempää,eläimellisempää ja raaempaa,ihmisiä ei todellakaan olis edes miljoonia.

      • Jalous Mallina

        Elämä on meidän koulutustamme ylemmille asteille: Meidän ei pitäisi jäädä liian
        monta kertaa luokallemme. Onhan jokaisen ihmisen elämällä tarkoitus nousta
        korkeammille oppiasteille. Mitähän meistä voisikaan kehittyä, jos pääsisimme kaiken mahdollisen tiedon tietämään!!!?


    • personal rainer

      Hanki uus testamentti jos vanha on hukassa.

    • a.d.802700

      Erittäin hyvä kysymys, johon ei kovin ykskantaan vastausta voi saada. Jos kysyt uskovaiselta, filosofilta tai tiedemieheltä niin jokainen vastaa eri tavalla. Mistään kirjasta tai keneltäkään siihen ei saa vastausta. Elämän tarkoitus täytyy kokea itse tai se, mitä haluaa pitää elämän tarkoituksena. Totuudesta en tiedä, mutta jonkinlainen selitys kaikelle löytynee jostain tieteen ja uskonnon välistä.

      Mitä ymmärrettävämmältä maailmankaikkeus vaikuttaa sen tarkoituksettomammalta se tuntuu.

      • just just

        juurikin näin ...matka on tärkein ei päämäärä... ja se miten sen kukin tulkitsee.. henkilökohtaisesti.


    • aika ei riitä

      Katso ihmisiä ympärilläsi. Etkö löydä ketään, jota voit auttaa arkipäivässä eteen päin.

      Vapaaehtoistyö on palkitsevaa. Kun siihen ryhdyt, homma vie mukanaan.

    • Yezu
      • KK

        Molemmat tarjoaa opastusta elämän valintoja valitessa. Niin myös tässä ketjussa. Valitse viisaasti. Valitse Hyvän tarjoukset. Ettet joutuisi iäti katumaan vääriä valintojasi.


    • Koulutusta !

      Asia on näin, että jos et tässä elämässä opi mitään hyveiden ymmärtämistä, niin
      melko varmasti joudut jatkuvaan kierrätykseen, kunnes kovaan päähäsi jotain
      tarttuu. Parsta olisi sinullekin elämän kolhuissa, ettet jatkuvasti jäisi samalle
      luokalle?!!

    • Nirvana !!!

      Älä ota turhia murheita. Olethan vielä nuorukainen. Elä elämäsi Rehellisesti
      yksi päivä kerrallaan. Elämäsi jälkeen pääset Nirvanaan! Tämä on lupaus sinulle!!""

    • AVKT

      Luen vain otsikon---elämän tarkoitus on sama kuin kaikki mitä näemme--- avaruus ulottuvaisuus hetki elämää sinulle ja minulle.
      Ulottuvaisuus siis aika ja elämä ovat toista, sillä elämä nyt ja sitten ovat toista, sillä elämä on hetki ja elämän jatkuvuus on ikuisuus toinen.

    • Jeddie.

      Olen keskitason tallaaja, alempaa keskituloryhmää, keskitason hommassa. Työ tuntuu tarkoituksettomalta, joka työpäivä samanlainen, ei kunnon työkaverikontakteja. Olo on irrallinen. On avopuoliso mutta tuntuu että kyse on järkisuhteesta, ei palavasta rakkaudesta. Vuodet vierii pikavauhtia. Hätkähtää, kun jonkun tv-sarjan uusinta tulee ja tajuaa että edellisestä kerrasta on 10 v eikä kaksi. Joku vuosi 1990 tuntuu olleen vasta äsken, sen tapahtumat. Siitä on kuitenkin jo viidennesvuosisata, ja kun katson albumista sen ajan valokuvia, huomaan siloposkisemman minun niissä. Nyt kun katson kylppärissä peiliin, näen ryppyjä, kun katson alaspäin kroppaa, näen rappeutuvan sellaisen. Hiuksissa on jo harmaatakin. Kuolema tulee ajatuksiin, ja ennen kaikkea vanhuus ja sen mukanaan tuomat ongelmat. Millainen on oman kansamme vanhusten tilanne vaikkapa 20-30 v kuluttua? Onko valtion säästöleikkuri vienyt kaiken vanhustenhoidon? Jos sitä itse on silloin raihnainen, sänkypotilas? Onko edes nykyistä korkean elintason yhteiskuntaakaan, tai koko maailmaa? Jos vaikka luonnonvarat on käytetty jo loppusuoralle, ja luonto tuhottu? Jos vaikka sota on käynnissä luonnovaroista? Onko kuolema hidas ja tuskallinen vai nopea ja kivuton?

      En löydä tosiaankaan elämälle tarkoitusta. Mikä on palkinto, että elää moraalisesti ja muutenkin mahdollisimman hyvin ja oikein? Entä toisin eläneiden palkinto, kuten diktaattorit Stalin, Hitler, Hussein, tai terroristipommittajien? Ovatko he helvetissä vai taivaassa, vai eivät missään muussa kuin aineiden luonnon kiertokulussa? Mikä on eläinten ja kasvien elämän tarkoitus? Vaikkapa pihapiirissä asustavan söpön talitiaisen, joka lentelee iloisen näköisesti mutta kuolee muutamassa vuodessa?

      En tiedä. Minua hirvittää, pelottaa ja ahdistaa vanheneminen, rappeutuminen, ajan yhä nopeutuva kulku (kyllä, mitä enemmän ikää, sitä nopsempaan aika kuluu) ja lähestyvä kuolema, lisättynä maapallomme yhä kiihtyvällä tuhoutumisella.

      Tulee mieleen eräs Queenin aidsiin kuolleen Freddien Mercuryn kappaleen loppusanat, kun hän huokaa että "please help me". Mercury tiesi jo tuossa vaiheesssa kuolevansa aidsiin kun sanoitti sen.

    • Ommanipadmehum

      Lue kirjat: Kuinka asiat ovat (Lama ole Nudalh) ja The Alchemist (Paulo Coelho). Niiden avulla sain elämälleni tarkoituksen. Tie ei ole helppo, mutta kun pääset jyvälle huomaat jotain todella arvokasta. Elämä uusin silmiin... jos vain uskallat tai/ja sinulla on tarpeeksi laaja mieli hyväksyy ajatuksen "kaikki on kuitenkin mahdollista"

    • kirjoittaja*

      Vastaus löytyy Apostolien tekojen 17: 26-28:


      "Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille

      määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että h e e t s i s i v ä t J u m a l a a , jos ehkä voisivat

      h a p u i l e m a l l a l ö y t ä ä h ä n e t , joka kuitenkaan e i ole k a u k a n a yhdestäkään

      meistä; sillä h ä n e s s ä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän

      runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa."

      • Westsider

        Ainut pelastustie takaisin Jumalan lapseksi on uudestisyntyä Jumalan lapseksi. ja tulla hänen
        seurakuntansa jäseneksi, jonka pää on Jeesus Kristus. Me hänessä ja hän Isässä.
        Näin on Jumala suuressa armossan tehnyt pelasustien valmiiksi, Aatamissa eroon eksyneelle
        ihmiskunnalle. Tälle pelastustielle, kaikki ovat kutsuttu. Kun kuulet sydämessäsi tuon kutsun,
        älä paaduta sydäntäsi, se voi olla viimeinen kutsu. Armonaika on rajallinen.


      • arjuuna
        Westsider kirjoitti:

        Ainut pelastustie takaisin Jumalan lapseksi on uudestisyntyä Jumalan lapseksi. ja tulla hänen
        seurakuntansa jäseneksi, jonka pää on Jeesus Kristus. Me hänessä ja hän Isässä.
        Näin on Jumala suuressa armossan tehnyt pelasustien valmiiksi, Aatamissa eroon eksyneelle
        ihmiskunnalle. Tälle pelastustielle, kaikki ovat kutsuttu. Kun kuulet sydämessäsi tuon kutsun,
        älä paaduta sydäntäsi, se voi olla viimeinen kutsu. Armonaika on rajallinen.

        On elämä sinänsä, jossa ilmaisemme, ajatonta elämää ajassa ja aineessa, kaikki muut tarkoitukset ovat ihmisen itsensä keksimiä.
        Ihmine on ainut poikkeus luonnonjärjestyksestä, koska se on synnyttänyt kehityksen kautta materiasta egon,
        ja näin joutunut epäjärjestyksen valtaan, ja tuo epäjärjestys uhkaa ihmisen ja koko maapallon elämää.
        Ihminen etsii väärää totuutta uskontojen ja aatteiden avulla, ja siksi hän henkisesti polkee pakallaan, alisteetuna uskontojen aatteiden vallan alla.
        Jotta ihminen palaisi takaisin järjestyksen piiriin, niin häne olisi ymmärrettävä oman epäjärjestyksensä syy, ja näin ymmärtää miksi hän elää tässä kärsimyksessä ja tuskassa, niin silloin hän voi palata järjestyksen piiriin.
        Uskonnot ja aatteet, vain toimillaan pitkittävät tuota paluuta, koska se olisi niiden kuolema jos ihminen palaisi
        takaisin järjestykseen.


      • Westsider
        arjuuna kirjoitti:

        On elämä sinänsä, jossa ilmaisemme, ajatonta elämää ajassa ja aineessa, kaikki muut tarkoitukset ovat ihmisen itsensä keksimiä.
        Ihmine on ainut poikkeus luonnonjärjestyksestä, koska se on synnyttänyt kehityksen kautta materiasta egon,
        ja näin joutunut epäjärjestyksen valtaan, ja tuo epäjärjestys uhkaa ihmisen ja koko maapallon elämää.
        Ihminen etsii väärää totuutta uskontojen ja aatteiden avulla, ja siksi hän henkisesti polkee pakallaan, alisteetuna uskontojen aatteiden vallan alla.
        Jotta ihminen palaisi takaisin järjestyksen piiriin, niin häne olisi ymmärrettävä oman epäjärjestyksensä syy, ja näin ymmärtää miksi hän elää tässä kärsimyksessä ja tuskassa, niin silloin hän voi palata järjestyksen piiriin.
        Uskonnot ja aatteet, vain toimillaan pitkittävät tuota paluuta, koska se olisi niiden kuolema jos ihminen palaisi
        takaisin järjestykseen.

        ja maailma kuulee heitä.
        Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
        Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. Joh. 1. 4:13.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe