Moottorijarrutus

brazen

Voisiko joku kertoa mikä on moottorijarrutus ja miten sekä milloin se tehdään? On miulle vielä hieman epävarma asia..

45

40642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nonii

      Miten minusta tuntuu ettei sinulla ole kauaan ollu kortti taskussa.Olen nainen ja sen osaan.Elikkäs jos
      ajat vaikka 70km/h ja sinulla on viides vaihe päällä.Painat kytkimen pohjaan ja vahdat pienemmän vaihteen silmään eli 4,3,2 niinkun autosi kerroksen antaa myöten ettei rajotin hakkaa.Kannaattaa harjoitella.Jos joku on toista mieltä niin olkoon hyvä ja kertokoon mikä sitten on oikein.

      • Gasoline

        säästää bensaa niin nollakulutukseen pääset kun siitä 70 km/h vauhdista ottaa vaan kaasun pois (ruiskukoneet)5 vaihteella ja antaa moottorin hiljakseen jarrutella.Jos haluaa tehostaa moottorijarrutusta niin silloin voi vaihtaa pienemmälle.Jo taajamanopeuksilla pitkässä alamäessä voi heittää 5 vaihteen päälle ja mennä koko mäen nollilla, koska 5 :lla moott.jarrutus on sen verran vaimea että se pitää nopeuden samana.


      • minä vaan
        Gasoline kirjoitti:

        säästää bensaa niin nollakulutukseen pääset kun siitä 70 km/h vauhdista ottaa vaan kaasun pois (ruiskukoneet)5 vaihteella ja antaa moottorin hiljakseen jarrutella.Jos haluaa tehostaa moottorijarrutusta niin silloin voi vaihtaa pienemmälle.Jo taajamanopeuksilla pitkässä alamäessä voi heittää 5 vaihteen päälle ja mennä koko mäen nollilla, koska 5 :lla moott.jarrutus on sen verran vaimea että se pitää nopeuden samana.

        Miksi viitonen silmään? Miksei kuutonen?


      • Kake
        minä vaan kirjoitti:

        Miksi viitonen silmään? Miksei kuutonen?

        vaikka seiska jos sulta löytyy. Joka h..tin asiasta pitää näsäviisastella


    • Annika

      Yksinkertaisesti sanottuna vauhdin vähentämistä ilman jarrupolkimen käyttöä.

      Esim. jos ajaa seitsemääkymppiä tiellä vitosen vaihteella, ja sitten vaihtaa kakkoselle (ei ehkä niin viisasta kokeilla, mutta esimerkin selvennykseksi), niin auto nykäisee ja vauhti vähenee pakostakin.

      Sitä se on.

      Moottorijarrutusta käytetään esim. jos aiotaan kääntyä risteyksessä. (Tai ainakin minä teen niin).

    • Kuski

      Nostat vaan kaasun mutta annat vaihteen olla päällä sekä kytkimen ylhäällä, moottori "jarruttaa" menoa sekä nykyautoissa silloin ei kulu bensaakaan. Vanhoissa kaasutinmoottorisissa autoissa bensaa kuluu edelleen, jos niillä aikoo säästää bensaa alamäissä, kannattaa laskea isot ja pitkät mäet vapaalla moottori joutokäynnillä.

      Risteyksiin tultaessa ei tietenkään kannata pelleillä moottorijarrutuksen kanssa vaan käyttää suosiolla jarrupoljinta.

      • Annika

        "Risteyksiin tultaessa ei tietenkään kannata pelleillä moottorijarrutuksen kanssa vaan käyttää suosiolla jarrupoljinta."
        ---

        Eli tarkoitin etä käytän moottorijarrutusta kun ajan valtatiellä ja risteys on lähestymässä.


      • vapaallakin

        Vapaalle pistettäessä bensaa kuluu ehkä jopa enemmänki kuin moottorilla jarrutettaessa.


      • nainen
        vapaallakin kirjoitti:

        Vapaalle pistettäessä bensaa kuluu ehkä jopa enemmänki kuin moottorilla jarrutettaessa.

        Vanhoilla kaasutinmoottoreilla kuluu vähiten bensaa vapaalla rullatessa. Ruiskuissa moottorijarrutus kuluttaa vähiten. Uusista autoista en tiedä paskaakaan. nimim. -87 pikku-pösöä ajava.


      • Ruiskuissa
        nainen kirjoitti:

        Vanhoilla kaasutinmoottoreilla kuluu vähiten bensaa vapaalla rullatessa. Ruiskuissa moottorijarrutus kuluttaa vähiten. Uusista autoista en tiedä paskaakaan. nimim. -87 pikku-pösöä ajava.

        ...uusissa ja miksei vanhemmissakin ruiskukoneissa moottorijarrutus ei kuluta lainkaan bensaa tietyille kierrosluvuilla asti.


      • anonjyymi

        Olen kuullut että moottorijarrutus kuluttaa vaihdelaatikkoa kamalasti, pitääkö se muka paikkansa??? Eihän se tule halvemmaksi jos joutuu vaihderemonttiin, vaikka bensaa säästyykin...


      • Jyky.
        Annika kirjoitti:

        "Risteyksiin tultaessa ei tietenkään kannata pelleillä moottorijarrutuksen kanssa vaan käyttää suosiolla jarrupoljinta."
        ---

        Eli tarkoitin etä käytän moottorijarrutusta kun ajan valtatiellä ja risteys on lähestymässä.

        Ei kyllä takanatulevia kannata häiriköidä oman moottorijarrutuksen vuoksi. Eli jos on kääntymässä risteyksessä niin mahdollisimman pitkälle ajaa "normaalia" vauhtia ja vasta lähellä risteystä jarruttaa, silloin tietysti jarrupolkimella, koska aikaa ei ole moottorijarrutukseen. Jos kääntyville on oma kaista, voi siihen päästyään tietysti kokeilla moottorijarrutusta hetken, mutta ne ovat yleensä niin lyhyitä että aika pian siinäkin pitää käyttää poljinta.

        Sen sijaan moottorijarrutus on toimiva valoihin tultaessa, koska takanatulevakin joutuu joka tapauksessa pysähtymään /hidastamaan, joten ei haittaa vaikka hänkin joutuisi aloittamaan hidastamisen jo kauempaa.

        Itse en ikinä moottorijarrutuksessa vaihda yhtä pykälää kerrallaan isommilla vaihteilla, eli annan kierrosten tippua todella alas (tarkkoja lukuja en osaa sanoa kun ei ole mittaria) ja sitten vaihdan kaksi pykälää esim. 5->3->2 tai 4->2, riippuen millä vaihteella olen alunperin ajanut. Kakkosella sitten rullailen niin pitkälle että saan pysähtyä lopullisesti polkimen kanssa, tosin usein valo ehtii jo siihen mennessä vaihtua eikä tarvitse lainkaan pysähtyä.


      • Sepix..
        Jyky. kirjoitti:

        Ei kyllä takanatulevia kannata häiriköidä oman moottorijarrutuksen vuoksi. Eli jos on kääntymässä risteyksessä niin mahdollisimman pitkälle ajaa "normaalia" vauhtia ja vasta lähellä risteystä jarruttaa, silloin tietysti jarrupolkimella, koska aikaa ei ole moottorijarrutukseen. Jos kääntyville on oma kaista, voi siihen päästyään tietysti kokeilla moottorijarrutusta hetken, mutta ne ovat yleensä niin lyhyitä että aika pian siinäkin pitää käyttää poljinta.

        Sen sijaan moottorijarrutus on toimiva valoihin tultaessa, koska takanatulevakin joutuu joka tapauksessa pysähtymään /hidastamaan, joten ei haittaa vaikka hänkin joutuisi aloittamaan hidastamisen jo kauempaa.

        Itse en ikinä moottorijarrutuksessa vaihda yhtä pykälää kerrallaan isommilla vaihteilla, eli annan kierrosten tippua todella alas (tarkkoja lukuja en osaa sanoa kun ei ole mittaria) ja sitten vaihdan kaksi pykälää esim. 5->3->2 tai 4->2, riippuen millä vaihteella olen alunperin ajanut. Kakkosella sitten rullailen niin pitkälle että saan pysähtyä lopullisesti polkimen kanssa, tosin usein valo ehtii jo siihen mennessä vaihtua eikä tarvitse lainkaan pysähtyä.

        Nimenomaan valoihin tultaessa ei saa häiriköidä takana tulevia moottorijarrutuksella. Ärsyttää suunnattomasti, kun joku toope jättää edelläolevaan kolmen auton raon. Sen takia jää taas ihan turhaa kolme autoa jumiin edellisiin liikennevaloihin ja siitä se taas kertautuu ja ruuhkasumat on taattu.

        Jos autojen välit pysyvät pieninä tiheissä liikennevalokaupungeissa ruuhka-aikaan, niin siinä säästää monta minuuttia.


      • ryrhhty
        anonjyymi kirjoitti:

        Olen kuullut että moottorijarrutus kuluttaa vaihdelaatikkoa kamalasti, pitääkö se muka paikkansa??? Eihän se tule halvemmaksi jos joutuu vaihderemonttiin, vaikka bensaa säästyykin...

        Jarrupoljinta käyttäessä kuluu jarrupalat että jarrulevyt. Kytkin pohjassa rullaaminen kuluttaa kytkintä, joka kyllä näkyy korjauslaskuissa. Vapaalla rullaaminen kuluttaa taas polttoainetta. Moottorijarrutuksen tarkoitushan on vähentää päästöjä ja säästää polttoainetta.


      • delphi
        Ruiskuissa kirjoitti:

        ...uusissa ja miksei vanhemmissakin ruiskukoneissa moottorijarrutus ei kuluta lainkaan bensaa tietyille kierrosluvuilla asti.

        Mutta alamäkilaskun jälkeen nykyauto vaatii kaasua heti tasaiselle tultua, kun taas vanha kaasutinmoottorinen rullaa vapaalla vielä kilometrin.


      • rantalehtoripa
        Sepix.. kirjoitti:

        Nimenomaan valoihin tultaessa ei saa häiriköidä takana tulevia moottorijarrutuksella. Ärsyttää suunnattomasti, kun joku toope jättää edelläolevaan kolmen auton raon. Sen takia jää taas ihan turhaa kolme autoa jumiin edellisiin liikennevaloihin ja siitä se taas kertautuu ja ruuhkasumat on taattu.

        Jos autojen välit pysyvät pieninä tiheissä liikennevalokaupungeissa ruuhka-aikaan, niin siinä säästää monta minuuttia.

        ???????


    • eki

      no jos esimerkiks ajat n 60km/h
      ja 4 vaihde päällä ja n 300m päässä
      on syttynyt punainen valo niin nostat kaasun
      ja painat jos on tarve jarrua mutta ei oo mitään järkeä ruveta laittaa pienempää pesään ja painat kytkimen pohjaan vasta kun kierroksia on enää noin 1000 ja siinä vaiheessa vauhtia on enää n 30km/h ja ja sit tietty jarrua, noit vaihteita
      ei kannata turhaan kelata ku ei sitä bensaa
      niin paljo säästä et kannattas kytkintä kuluttaa
      ja on paljo yksinkertasempaaku jarruuttaa vaan sillä yhellä vaihteella ja sit ku kiekat on siin 1000 ni painaa sen kytkimen pohjaan

      • Petri

        ...saa tippua lähes tyhjäkäynille ja sitten vaihtaa pienemmälle, esim. 5 vaihteella kierrokset lähes tyhjäkäynille ja sitten suoraan 3 vaihteelle. Ei se kytkin siitä niin paljoa kulu.


      • ********

        kyllä mulle vaan opetettiin autokoulussa hiljattain, että nimenomaan vaihdetaan pienempää vaihdetta silmään.


      • tunnustella

        siis sitä millä kierroksilla omassa autossa tulee syöttö päälle, jos tulee aikaisin, niin kannattaa kai niitä vaihteita käyttää. Samoin etenkin alamäissä liikennevaloja tai risteyksiä lähestyessä kannattaa antaa moottorin kiertää riittävästi, pysyy syöttö pidempään poikki ja jarrut säästyvät merkittävästi. Tosiaan monissa autoissa syöttö palaa 1000 kiekan pinnassa, mutta joissain jo ennen 1500 rpm.


      • joo

        että ei ole koneelle myöskään hyvä jos jurrutat nelosella moottorijarrutuksessa 1000 kierrokseen....ei todellakaan tee hyvää ja sillä et edes säästä bensaa koska nykyautoissa ruiskujärjestelmässä bensansyöttö katkeaa moottorijarrutuksessa tiettyihin kierroksiin saakka..olisko nyt ollut jossain 1500 paikkeilla polttoaineensyöttä jatkuu joten jos on jonkun matkaa risteykseen ja näkee että valot punaisella niin on taloudellisempaa panna esim. 1 tai 2 pykälää pienemmälle...näin pystyy jarruttamaan moottorilla pidempään ilman että kierrokset laskee liian alas ja bensansyöttö palautuu...tietysti kohtuu kaikessa...liian pienikään vaihde ei ole hyvä...turha huudattaa konetta.


    • Moottorijarrutus

      Millä laitteella ajetaan..80 luvun kuorma-autoissa oli lattialla nuppi ,jota painamalla saatiin aikaan voimakkaampi moottori jarrutus..kuin pelkästään kaasujalan nostoa tehtäen.Käytettiin ns alamäessä vaihdepääällä ..säästettiin jarruja...eikä tarvinnut koskea vaihtteisiin heti.
      Tämä on uutta tietoja ja kokemus pohajaista...
      Tämä koskee henkilöautoja:Itse käyntän ajaessa mottori jarrutusta hyvin usiein. En seuraa moottorin kierroksia..vaan edessä olevaa liikenne tilannetta..mutkia,liukkautta,hitaampaa liikennettä edessä,risteys alueen lähestymistä,ajonopeuden sovittamiseen aluerajoitksen mukaiseksi....Tietnkin jos tulee tilanne nopeampaa eteen..niin silloin jarrua vaan..tilanteen mukaan.
      Suoritus ..tilanne epäselvä edessä..tilaa on ja aikaa jalka pois kaasulta..Jos vaatii niin jalka jarrun päälle..kytkinjalka ei vieleä mukana..
      ja kun tilanne on ohi niin jalka takaisin kaasupolkimelle..ja lisää kierroksia..hitaasti tai kuten haluat..
      Siinä yhteydessä jos auton moottori ilmoittaa änellään ,tms tai kierrokset jäävät mittarissa liian alas niin vaihtaminen piemenpään..
      Näin tehden ei tarvitse tuijottaa mittaristoa..
      Tuijottaminen on hankalaa ja vie keskittymista ajamiseen..
      Nykyaikainen henkilöautokin tottelee ns moottori jarrutusta ..ei tarvitse muuta kuin nostaa jalkaa kaasupolkimelta..
      Ja näitä tietoja voi moittia..aikaa on jo autokoulusta. mm ABS oli vasta kuvitelmissa silloin ja perhanan kallis.
      Myös auomaatti laatikolla olevat autoissa voidaan käyttää moottori jarrutusta.
      Siitä miten ajoneuvon kestävyytenen ..vaikuttaa moottri jarrutus on kuulunut monenlaisisia väitteitä..(Kytkimen painelaakeri ym..)
      Epäilempä vain että ihan tomiva systeemi vielä pitkään.
      Moottori jarrutksen teho on riippuvainen auton kuormasta ja moottri tilavuudesta..Ja siitä johtuen on asiassa toimittava aina hieman varoen.

      • Wolf

        "Millä laitteella ajetaan..80 luvun kuorma-autoissa oli lattialla nuppi ,jota painamalla saatiin aikaan voimakkaampi moottori jarrutus..kuin pelkästään kaasujalan nostoa tehtäen.Käytettiin ns alamäessä vaihdepääällä ..säästettiin jarruja...eikä tarvinnut koskea vaihtteisiin heti."

        Tuota käytetään edelleen kuormaautoissa. Ja sitä kutsutaan pakokaasujarruksi. Se supistaa pakoputken läpimittaa, jolloin kone jarruttaa. Tehokas ja toimiva. Uusissa autoissa se päällä voi ajaa normaalisti mutta jos ottaa jalan kaasulta niin se toimii taas.

        Ja tilanteisiin seuraavaa: Risteyksiin lähestyminen, havaitun esteen takia hiljentäminen.

        Jarrua ei tarvii kuin ihan lopussa ja voi käyttää moottorin rinnalla. pysähdys matka pienenee olennaisesti. Tarkka korvainen kuulee moottorin äänestä vaikka radio soi autossa. eikä sen takia tarvitse vilkuilla kierosluku mittariin. Mutta jos kierokset on liian alhaisia niin moottori ei jarruta suurella vaihteella. Joten vaiheittain pienemmälle pykältäminen on tarpeen. Oikein tehtynä moottorijarrutus on pehmeä mutta tehokas. Eikä auto "nytkähdä" missään vaiheessa.


      • lapin pottu
        Wolf kirjoitti:

        "Millä laitteella ajetaan..80 luvun kuorma-autoissa oli lattialla nuppi ,jota painamalla saatiin aikaan voimakkaampi moottori jarrutus..kuin pelkästään kaasujalan nostoa tehtäen.Käytettiin ns alamäessä vaihdepääällä ..säästettiin jarruja...eikä tarvinnut koskea vaihtteisiin heti."

        Tuota käytetään edelleen kuormaautoissa. Ja sitä kutsutaan pakokaasujarruksi. Se supistaa pakoputken läpimittaa, jolloin kone jarruttaa. Tehokas ja toimiva. Uusissa autoissa se päällä voi ajaa normaalisti mutta jos ottaa jalan kaasulta niin se toimii taas.

        Ja tilanteisiin seuraavaa: Risteyksiin lähestyminen, havaitun esteen takia hiljentäminen.

        Jarrua ei tarvii kuin ihan lopussa ja voi käyttää moottorin rinnalla. pysähdys matka pienenee olennaisesti. Tarkka korvainen kuulee moottorin äänestä vaikka radio soi autossa. eikä sen takia tarvitse vilkuilla kierosluku mittariin. Mutta jos kierokset on liian alhaisia niin moottori ei jarruta suurella vaihteella. Joten vaiheittain pienemmälle pykältäminen on tarpeen. Oikein tehtynä moottorijarrutus on pehmeä mutta tehokas. Eikä auto "nytkähdä" missään vaiheessa.

        "Tuota käytetään edelleen kuormaautoissa. Ja sitä kutsutaan pakokaasujarruksi. Se supistaa pakoputken läpimittaa, jolloin kone jarruttaa. Tehokas ja toimiva. Uusissa autoissa se päällä voi ajaa normaalisti mutta jos ottaa jalan kaasulta niin se toimii taas."
        ei se pakokaasujarru päällä kannata kyllä ajaa.. vaikka se kytkeytyykin pois kun painaa kaasua (tai kytkintä) niin mitenpä esim. rullaat jossain loivassa alamäessä tms. jos se on aina päällä?? ei se nyt niin vaikeaa ole napsauttaa sitä välillä pois!
        esim. scaniahan on pitkäänkin käyttänyt sellaista mallia tässä asiassa että kun painat hieman jarrupoljinta, niin pakokaasujarru kytkeytyy, eikä käyttöjarrut vielä toimi. ja opticruisella (vaihdeautom.)varustetuissa autoissa on lattiassa nappi, jota painamalla kytkeytyy moottorijarrutusohjelma, joka käyttää pakokaasujarrua ja samalla pienentelee vaihteita. ja pakokaasujarruhan on tehokkaimillaan yleensä siellä sen kierroslukumittarin vihreän alueen yläpuolella.
        ja onhan niitä olemassa myös nk. hidastimia (retarder), jotka on asennettu esim. kardaaniakselille (telma-jarru yms.) tai mottoorin yhteyteen. silloin hytissä on vipu josta asteittain vetämällä saadaan aikaan monesti hyvinkin tehokas mutta tasainen hidastuvuus. raskaassa kalustossahan on hyvin epätalousellista käyttää käyttöjarruja, jos niitä nyt ei välttämättä tarvitse. risteyksiin kannattaa ehdottomasti tulla jo kaukaa ennakoiden ja vaihteita pienennellen ja käyttäen noita em. lisäjarruja. liukkaalla varsinkin kannattaisi mennä vaikka ryömintävaihteelle asti, ettei tarvitsisi jäädä sutimaan valoihin.. pienikin vauhti on liikkeelle lähtiessä aina eduksi! tosin taas (blaa blaa blaa) on näiden lisäjarrujen käyttö liukkaalla aika harkinnanvaraista.. nehän vaikuttavat yksinomaan vetäviin pyöriin, jotka herkästi menevät jopa lukkoon kun jarruttaa vaikka pakokaasujarrulla tai pykältää turhan pienelle vaihteelle. monesti sitten auto lähtee hieman sivuttaisliikkeeseen ja se voi aiheuttaa ongelmia. ja koska lisäjarrut vaikuttavat vain niihin vetäviin pyöriin, niin perässä mahdollisesti tuleva kärry puskee takana ja se jos mikä voi tehdä tilanteesta vittumaistakin huonomman..

        että semmosta tekstiä tuli taas..


      • SeppoTT2
        lapin pottu kirjoitti:

        "Tuota käytetään edelleen kuormaautoissa. Ja sitä kutsutaan pakokaasujarruksi. Se supistaa pakoputken läpimittaa, jolloin kone jarruttaa. Tehokas ja toimiva. Uusissa autoissa se päällä voi ajaa normaalisti mutta jos ottaa jalan kaasulta niin se toimii taas."
        ei se pakokaasujarru päällä kannata kyllä ajaa.. vaikka se kytkeytyykin pois kun painaa kaasua (tai kytkintä) niin mitenpä esim. rullaat jossain loivassa alamäessä tms. jos se on aina päällä?? ei se nyt niin vaikeaa ole napsauttaa sitä välillä pois!
        esim. scaniahan on pitkäänkin käyttänyt sellaista mallia tässä asiassa että kun painat hieman jarrupoljinta, niin pakokaasujarru kytkeytyy, eikä käyttöjarrut vielä toimi. ja opticruisella (vaihdeautom.)varustetuissa autoissa on lattiassa nappi, jota painamalla kytkeytyy moottorijarrutusohjelma, joka käyttää pakokaasujarrua ja samalla pienentelee vaihteita. ja pakokaasujarruhan on tehokkaimillaan yleensä siellä sen kierroslukumittarin vihreän alueen yläpuolella.
        ja onhan niitä olemassa myös nk. hidastimia (retarder), jotka on asennettu esim. kardaaniakselille (telma-jarru yms.) tai mottoorin yhteyteen. silloin hytissä on vipu josta asteittain vetämällä saadaan aikaan monesti hyvinkin tehokas mutta tasainen hidastuvuus. raskaassa kalustossahan on hyvin epätalousellista käyttää käyttöjarruja, jos niitä nyt ei välttämättä tarvitse. risteyksiin kannattaa ehdottomasti tulla jo kaukaa ennakoiden ja vaihteita pienennellen ja käyttäen noita em. lisäjarruja. liukkaalla varsinkin kannattaisi mennä vaikka ryömintävaihteelle asti, ettei tarvitsisi jäädä sutimaan valoihin.. pienikin vauhti on liikkeelle lähtiessä aina eduksi! tosin taas (blaa blaa blaa) on näiden lisäjarrujen käyttö liukkaalla aika harkinnanvaraista.. nehän vaikuttavat yksinomaan vetäviin pyöriin, jotka herkästi menevät jopa lukkoon kun jarruttaa vaikka pakokaasujarrulla tai pykältää turhan pienelle vaihteelle. monesti sitten auto lähtee hieman sivuttaisliikkeeseen ja se voi aiheuttaa ongelmia. ja koska lisäjarrut vaikuttavat vain niihin vetäviin pyöriin, niin perässä mahdollisesti tuleva kärry puskee takana ja se jos mikä voi tehdä tilanteesta vittumaistakin huonomman..

        että semmosta tekstiä tuli taas..

        Liukkaalla kelillä scanin pakokaasujarru kytkeytyy irti jos pyörät alkavat luisua, sitäpaitsi pakokaasujarru on paras lisäjarru mitä tiedän ja se ääni kiva :)


    • Ernesti

      Mielestäni ei kyllä kannata kovassa vauhdissa mennä vaihtamaan esim. 80 km/h mittarissa, niin pienemmälle vaihteelle. Sehän auto töksähtää ja aikamoinen isku on vaihteistoon, elikkä eipä taida sellanen auto olla kovin pitkäikänen, millä noin äkki vauhdista vaihdetaan esim. 2 vaihde.

      Kannattaa ensinnäkin ennakoida tilanne. Valo-ohjattuihin risteyksiin pitää tulla 2 vaihteella, jos on varma ettei tarvitse pysähtyä. 3 vaihteella hyvinkin sammutat auton keskelle risteystä. Se on TÖKS TÖKS ja perkele! Ennakointia ennakointia.. jarrukin on sitten keksitty ettei tartteis aina paukauttaa vaihdelaatikkoon.. :D

      • polisport

        Olen samaa mieltä kuin ernesti. Moottori jarrutus kuluttaa vain vaihelaatikkoa ja moottoria.


    • nyt hyvät ihmiset

      ne yhdyssanat yhteen!!!!

      • tietämätön1

        Kai moottorijarrutuksen aikaan saa painaa myös normaalisti jarrupoljinta? Eli ilman, että tarvitsisi painaa kytkintä pohjaan ja vasta sitten jarruttaa. Rullaan siis moottorijarrulla esim. valoihin ja samalla käytän myös "normaalia" jarrua?


      • Autokoulunkäynyt:
        tietämätön1 kirjoitti:

        Kai moottorijarrutuksen aikaan saa painaa myös normaalisti jarrupoljinta? Eli ilman, että tarvitsisi painaa kytkintä pohjaan ja vasta sitten jarruttaa. Rullaan siis moottorijarrulla esim. valoihin ja samalla käytän myös "normaalia" jarrua?

        Voipi tehdä näin. Moottorijarrutuskin on täysin moottorin ja vaihteiston välityksistä riippuen hyvä tai ei niin hyvä keino hiljentää.

        Kun valo etäällä on punainen, tulee useinkin heitettyä neloselta kolmoselle, hetki rullaillen ja sitten kakkoselle ja lopulta vapaalle ja stop

        Samaan aikaan voi toki jarruttaa, mutta tämä taas kielii siitä, ettei ajotapa ole kaikkein ennakoivin.


      • harkinta paikallaan
        Autokoulunkäynyt: kirjoitti:

        Voipi tehdä näin. Moottorijarrutuskin on täysin moottorin ja vaihteiston välityksistä riippuen hyvä tai ei niin hyvä keino hiljentää.

        Kun valo etäällä on punainen, tulee useinkin heitettyä neloselta kolmoselle, hetki rullaillen ja sitten kakkoselle ja lopulta vapaalle ja stop

        Samaan aikaan voi toki jarruttaa, mutta tämä taas kielii siitä, ettei ajotapa ole kaikkein ennakoivin.

        >>"Kun valo etäällä on punainen, tulee useinkin heitettyä neloselta kolmoselle, hetki rullaillen ja sitten kakkoselle ja lopulta vapaalle ja stop

        Samaan aikaan voi toki jarruttaa, mutta tämä taas kielii siitä, ettei ajotapa ole kaikkein ennakoivin."



        Toisaalta ihan hyviä ohjeita, mutta, jos rupeaa liian aikaisin hidastelemaan, ja varsinkin ryömii hyvin hitaasti, nousee takana tulevilla käyrät äkkiä. Ainakin ruuhkassa on syytä unohtaa kovin pitkät ja aikaiset hidastelut ja ajaa likemmäksi valoja ja sitten rauhallisesti hidastaa ja pysähtyä.

        Merkki liian aikaisesta hidastamisesta on esimerkiksi se, että takana tuleva kerkiää pysähtyä, ja kun sinä edelleen hiljaa ryömit, on takanatulijan lähdettävä uudelleen liikkeelle, ajettava se auton tai kahden väli kiinni ja taas pysähdyttävä.


      • stul
        harkinta paikallaan kirjoitti:

        >>"Kun valo etäällä on punainen, tulee useinkin heitettyä neloselta kolmoselle, hetki rullaillen ja sitten kakkoselle ja lopulta vapaalle ja stop

        Samaan aikaan voi toki jarruttaa, mutta tämä taas kielii siitä, ettei ajotapa ole kaikkein ennakoivin."



        Toisaalta ihan hyviä ohjeita, mutta, jos rupeaa liian aikaisin hidastelemaan, ja varsinkin ryömii hyvin hitaasti, nousee takana tulevilla käyrät äkkiä. Ainakin ruuhkassa on syytä unohtaa kovin pitkät ja aikaiset hidastelut ja ajaa likemmäksi valoja ja sitten rauhallisesti hidastaa ja pysähtyä.

        Merkki liian aikaisesta hidastamisesta on esimerkiksi se, että takana tuleva kerkiää pysähtyä, ja kun sinä edelleen hiljaa ryömit, on takanatulijan lähdettävä uudelleen liikkeelle, ajettava se auton tai kahden väli kiinni ja taas pysähdyttävä.

        Kyllä se mielestäni liikenteen sujuvuuteen vaikuttaa positiivisesti, ettei aja kovaa ja pysähdy nopeasti, vaan liikenne soljuu eteenpäin ilman pysähdyksiä sopivalla rullailulla.

        Ja vinkkinä vielä kevyesti kun painaa jarrua, niin jarruvalot syttyvät muttei auto vielä hidastu. Näin viestität takana olevalle jarruttavasti ja ehkä jonain päivänä pelastut jopa peräänajolta.


      • t ä rinä
        stul kirjoitti:

        Kyllä se mielestäni liikenteen sujuvuuteen vaikuttaa positiivisesti, ettei aja kovaa ja pysähdy nopeasti, vaan liikenne soljuu eteenpäin ilman pysähdyksiä sopivalla rullailulla.

        Ja vinkkinä vielä kevyesti kun painaa jarrua, niin jarruvalot syttyvät muttei auto vielä hidastu. Näin viestität takana olevalle jarruttavasti ja ehkä jonain päivänä pelastut jopa peräänajolta.

        turhaa säikytellä rapulaisia kahden metrin päässä ajavia..


    • moottoritestaaja012

      Itse olen tällein harjoitellut moottorijarruttamista minicrossilla nelosvaihteella kun ajan n. 50km/h mokkitiellä:

      Ajan sitä 50km/h. Kun mutka lähestyy, koitan arvioida sopivan matkan ja pidän kättä etujarrussa varovaisesti varmuuden vuoksi ja sitten odotan että crossi hiljentyy sillee sopivasti ettei ole riski kaatua tai mennä pöpelikköön. Sitten taas nasta lautaan :)
      Ainakin mitä tolla crossil "harjotellut" ja mönkkärillä, nii ehdottomasti helpoin tapa jarruttaa! Pitää skootterillakin sit kokeilla, onkohan eroa..

      • fvvzr3t4

        1. kiihdytä 120km/h
        2. vaihda vapaalle
        3. bensaa säästyy ja maailma pelastuu


      • 4t3rzvvf
        fvvzr3t4 kirjoitti:

        1. kiihdytä 120km/h
        2. vaihda vapaalle
        3. bensaa säästyy ja maailma pelastuu

        1. kiihdytä 120km/h
        2. vaihda vaihde ykköselle
        3. bensaa säästyy ja maailma pelastuu


    • 2-tahti

      Mites tuo moottorijarrutus 2-tahtisella..? Kun on bensan sekaan lyöty myös moottorin voitelu. Kuluttaako enemmän mottoria kuin muilla vehkeillä?

      • Jjkkkloihgg

        2 tahtinen kone voi leikata kiinni koska ei tarpeeksi voitelua kun bensaa tulee liian vähän kierroksiin nähden. 2 tahtikoneet on muutenkin täysiä paskoja joita saa korjata vähän väliä.


    • välikaasu

      Vaihda pykälää pienemmälle kuin millä muuten ajaisit, ja siitä jatkat alaspäin pykälä kerrallaan vauhdin hidastuessa. On tärkeää henkilöautoilijankin opetella jarruvian takia tai jarrujen ylikuumenemisen estämiseksi pitkissä alamäissä (vuoristoissa, ei taida olla Suomessa olla tarpeen) tai jos on raskas vaunu perässä.

    • Moottorijarrutus

      Laita pakki päälle,jarruttaa parhaiten.

    • vitunkeharits

      vitun idiootit paskotte vaan moottorin ja kaiken muunki siitä autosta ku teette noita vitun "moottorijarrutuksia"..........

    • EI_moottorijarrutuksia

      OLEN samaa mieltä, joka perustuu tietoon. Moottorijarrutus vaihtamalla tavallisella vaihteistola pienempään rikkoo eniten moottoreita. Sillä joskus menee liian pieni vaijde päälle.

      Vaikka ei nousisikaan aivan huippukierroksille, niin silloin kun on auton paino päällä ja hidastus tapahtuu nopeammin kuin esim kiihdytys, on kone hyvin kovilla.

      Ei moottoria ole suunniteltu sellaiseen.

      Toki voi vaihtaa 1 maksimissaan 2 vaihdetta pienemmälle, jos sen hyvin ja varmasti osaa, mutta en suosittele. Sillä se lisää myös peräänajon vaaraa kun jarruvalot eivät pala ja yksikin peräänajo 60 vuoden ajon aikana varmaan on kalliimpaa kuin moottorijarrutuksella jarrujen säästö.

    • OnpasJännää

      Mahtaakohan aloittaja jo tietää vastauksen kysymykseensä, kun aikaakin on kulunut jo yli 12 vuotta? Ainakin innokkaita vastaajia näyttää löytyvän vuosien varrelta. Osa taitaa jopa tietää oikean vastauksenkin.

    • jaatturimorru

      Ihan vaan R-kiskalta ostamaan jarru moottoriin. Tiedän kaiken autoista. Sen voi helposti itse asentaa männän päälle ja sitä ohjataan kaasupolkimen viereen asennettavalla napilla.

    • jarrujarkko

      Itse teen monesti lyhyen moottorijarrutuksen sillä vaihteella jolla ajan. Sitten kytkin pohjaan ja jarrua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe