Olisiko joku asiantuntija ja ystävällinen ihminen ja vastaisi minulle, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen ollut lääkitys 2,5 vuotta, arvot joulun aikaan kohdallaan, mutta nyt on ihmeellisiä oloja, kova vilu illalla ja kaikki toiminta hidästa, mitään ei saa aikaseksi ja muutenkin paha olla. Kävin lääkärissä huomenna kilpirauhaskoe ym verikokeita. Sain lääkkeeksi masennuslääkettä, jota en mielelläni ottaisi, mutta jos on pakko, niin sitten. Se on nimeltään Cipralex 5mg., onko jollain kokemuksia tästä minkälainen lääke?
Kiitos vastauksesta jos joku vastaa!
Kiitos vastauksesta jos joku vastaa!
Vastaukset 5
Vanhimmat
Kyllä tuo kilpirauhasongelma pitäisi ratkaista ensisijaisesti, koska kilpirauhasongelmat aiheuttavat myös masennustyyppisiä oireita.
Mitä verikokeet sanoivat?
Hieman hätiköidyltä mielialalääkeresepti vaikuttaa...mutta tämä on vain nettinäkökulma.
Menen tänään vasta verikokeisiin, tulokset kestävät ehkä viikon, en aloita ennen masennuslääkitystä ennenkuin tulokset selviää! Hyvää Pääsiäistä.
on sopinut mulle ihan jees, aloitettiin 5 mg viikon ja sitten 10 mg ja pikuhiljaa nostettiin tonne 20 mg. Ainoot sivuoireet on ollut se että ne piristää, eli otan aamulla koko satsin, muuten en nuku edes lääkkeillä.
Odota joo tulokset ennenkuin aloitat, vaikka tuo 5 mg onkin pieni annos ja alkaa vaikuttaa hitaasti niin ei kannata aloittaa ellei ole masennusdg alla! Munarikasta pääsiäistä!
Itse pikku hiljaa parantumassa kohtalaisen pahasta masennuksesta/ahdistuksesta/unihäiriöstä. Kaksi kertaa syönyt ssri lääkkeitä (perus masennus/ahdistus lääke), mutta oireet on lopettamisen jälkeen tullu pikku hiljaa takaisin kummallakin kerralla n. vuoden sisällä lopettamisesta. Ne lääkkeet ei korjaa masennuksen "kemiallista" ongelmaa.
Jos serotoniinia (hyvänolon hormoni) on elimistössä liian vähän ihminen masentuu. Serotoniinia taas saa eri ruoista aminohapon kautta nimeltä tryptofaani. Ssri lääkkeet eivät lisää serotoniinia ollenkaan kehossa vaan estävät sen takaisinoton soluihin, eli masentuneen ihmisen vähäinen serotoniini pikku hiljaa vapautuu kehoon ja luo hyvän olon. Lopettamisen jälkeen todellinen ongelma pysyy, eli kehossa on vieläkin liian vähän serotoniinia ylläpitämään tasaista hyvää oloa.
Raju dietti tai vähä-hiilihydraattinen ruokavalio voi aiheutta helposti masennusta, sillä vähä-hiilihydraattisesta ruoasta ei saa tarpeeksi tryptofaani aminohappoa, mikä siis lisää serotoniinia ja näin hyvää oloa. Serotoniini vaje voi muodostua monien vuosien ellei vuosikymmenien mittaan, jos kehon serotoniini kulutus on ollut edes vähän enemmän kuin se mitä ruoan kautta on hiljalleen saanut.
Itsellä on olo alkanut parantua huomattavasti, mutta pikku hiljaa, siitä lähin kun ostin luontaistuote/lisäravinne kaupasta Tryptofaani tabletteja (tryptofaani on yksi kahdeksasta aminohaposta mitä ihminen tarvitsee, koska keho ei osaa valmistaa sitä), b vitamiinia (b6 ja b12 auttaa tryptofaania imeytymään)sekä magnesium ja kalaöljy tabletteja. Magnesium ja kalaöjly tehostaa serotoniinin tuottoa. Kaupoissa oli myös valmiita tryptofaani tabletteja missä oli b vitamiinit mukana. Yllätyksekseni minulla on unihäiriökin alkanut parantua noin kuukauden kuluttua aloittamisesta. En ole saanut noin kahteen vuoteen nukuttua ilman melatoniini tabletteja ennen nukkumaan menoa, mutta nyt olen noin viikon verran saanut unta mukavasti vanhaan tapaan. Netistä luin, että serotoniinista syntyy myös melatoniinia mikä säätelee unta ja ruokahalua.
Masennus ja ahdistus on minulla näköjään ollut pelkkää kemiaa kehossa. Huonot dietit ja paikoin heikko syöminen on ajan kanssa luonut kehooni serotoniini vajeen, mutta nyt alkaa olo parantua kunnolla. Ssri lääkkeitä en suosittele kenellekkään. Sen aikaa kun niitä söin oli hyvä olla, mutta lopettamisen jälkeen on kummallakin kerralla taas alkanut pikku hiljaa alamäki pään sisällä. ssri lääkkeitä ja tryptofaani tabletteja ei saisi yhdistää, sillä ssri lääkkeet estää serotoniinin takaisinoton ja tryptofaani lisää serotoniinia, mikä voi johtaa serotoniini ylitulvaan aivoissa ja se on vaarallista ( kun ssri lääkkeet lopettaa serotoniini palautuu soluihin, mutta jos on syönyt tryptofaania ssrilääkkeen kanssa on serotoniinia liian paljon soluihin takaisin otettavaksi ). Ihanaa kun ei tarvitse reseptiryynejä enää ottaa ja olo silti paranee. Kehotan kokeilemaan. Luontaistuotekaupoista ja urheilulisäravinnekaupoista saa tryptofaania sekä kalaöljy tabletteja. Apteekista b vitamiinia ja magnesiumia.
Lopeta tuo lume-luontaistuoteiden markkinointi. Jos et lopeta, ilmoitan ylläpitoon.