Pikkupuu parvekkeelle?

pk ou

Hei!

Haluaisin istuttaa lasitetulle länsiparvekkeelle ruukkupuun. Paikkana on Oulu, eli kestävyyttä vaaditaan jonkin verran. Tarkoitus olisi valita edes suurin piirtein helppo ja kestävä laji, joka pärjää talven yli suojattuna parvekkeella. Kukkien hoidosta on paljon kokemusta, mutta ison parvekkeen kanssa olen ensikertalainen, siksi kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia.

Esimerkiksi nämä kiinnostavat: vartettu herukka tai karviainen, terijoensalava, japaninvaahtera/vaahtera, pilariomenapuu... Mutta millä kannattaisi aloittaa ettei mene taimihankinta hukkaan? Tai olisiko muita vaihtoehtoja?

10

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolle

      ja pistät sahalla poikki sellaisen parimetrisen änkyränvänkyrän kitukasvuisen kelomännyn.
      siis sellaisen,missä se latvus on vähän kuin sateenvarjo.
      on paljon hienompi,eikä maksa mitään,ja menestyy takuulla.
      maanomistajalta pitäs tietysti lupa olla,mutta mitäpä se tuommosella vänkyrällä tekis.

      • pk ou

        siis oikeasti? tuoko on ainoa neuvo minkä täältä saa? että hae risu pystyyn parvekkeelle? hyvin menee :)


      • eikö neuvo
        pk ou kirjoitti:

        siis oikeasti? tuoko on ainoa neuvo minkä täältä saa? että hae risu pystyyn parvekkeelle? hyvin menee :)

        kelpaa?
        sehän on hieno tuollainen kitukasvuinen kelottunut puu.
        minulla on vastaavia pihassa kolme,ja aina kaikki vieraat ovat ihastelleet,että onpa hienoja puita.

        jos sulla olisi vähän silmää,niin et puhuisi risuista,mutta toisaalta tuskinpa tiedät mikä on suo.
        sitä se uusavuttomuus teettää.osanottoni.


      • pk ou
        eikö neuvo kirjoitti:

        kelpaa?
        sehän on hieno tuollainen kitukasvuinen kelottunut puu.
        minulla on vastaavia pihassa kolme,ja aina kaikki vieraat ovat ihastelleet,että onpa hienoja puita.

        jos sulla olisi vähän silmää,niin et puhuisi risuista,mutta toisaalta tuskinpa tiedät mikä on suo.
        sitä se uusavuttomuus teettää.osanottoni.

        hah hah!

        minusta on paljon uusavuttomampaa tyytyä kasvattelemaan risuja kuin omata sen verran viherpeukaloa, että pystyy kasvattamaan itse ruokansa sekä avomaalla että parvekkeella. ja jos oikoluet pikkuisenkaan tekstiäni, niin minä en sanallakaan viittaa siihen, ettenkö pitäisi keloista tai suosta. satun pitämään molemmista, mutta kumpikaan niistä ei liity aiheeseen eli elävän puun kasvattamiseen parvekeolosuhteissa.

        sitä se teettää kun ei vaivauduta koulussa kuuntelemaan sen vertaa että oppisi äidinkieltään. tai hiukan sosiaalista kanssakäymistä :)


    • oma partsipuutarha

      Itse asustelen etälämpänä, kasvuvyöhykkeellä II. Hankala antaa neuvoja, mitkä menestyy noin pohjoisessa ja kestää kovempaa talvea.
      Mitä jos reippaasti vaan kävälet taimimyymälään, siellä ne osaan neuvoa, mitkä kasvit menestyy Oulun suunnalla ja mikä puu ei kasva liian isoksi parvekekasvatukseen.
      Eli kokeilemaan vaan ja lisäksi vaikka yksivuotisia kesäkukkia partsia piristämään!

    • katskuni

      En tiedä pärjäisikö puksipuu lasitetulla parvekkeella Oulussa. Ehkäpä jos laittaa reilunkokoiseen ruukkuun. Se olisi vihreä läpi vuoden, eikä tiputtele paljoa lehtiä eikä kasva yhdessä kesässä kattoon asti. Hollannissa kasvatetut eivät ole ihan pahan hintaisiakaan jos ottaa jonkun 60-senttisen.

    • helpoin

      Näin äkkiä tuntuis, että punaherukka sopisi näille leveysasteille parhaiten. Itelläni on siitä varttamaton pikkupuu, leikkaamalla itse muokattu, tosin kasvaa maassa. Mustaherukasta teen viereen kaveria.

      Salavan luulisi selviävän myös, mutta sen luontainen kasvutapa on niin leveä, ettei ehkä parvekkeelle sovi. Vaahtera tuskin onnistuu, kun ei kaikin paikoin menesty juuret maassakaan.
      Pilariomenapuiden perusrungosta riippunee talven kesto, taimitarhat varmaan tietää myymistään, mihin on vartettu. Minkä tahansa omenapuun voisi tietysti leikkaamalla pitää muodossaan, mutta todennäköisesti siitä ei juurikaan satoa saisi.

      Ootko aatellut tavallista pihlajaa? Tai riippamallia siitä? Kestää leikata, kukkii, tekee marjoja ja tuurilla on kaunis ruskakin. Tai marja-aronia, siitä samat sanat?

      • yrittäs piättää

        muuttunna kiukkuseks, eikö ollunna saanuunna munnaa eikä mämmiä.


      • pk ou

        kiitos vinkeistä ja ajatuksista! pihlajaa en oikein ole osannut mieltää sopivaksi, vaikka mikäpäs siinä, tuleehan siihenkin marjat ja saahan niistä hyytelöä ainakin:) kiertelen toki myymälöitä kunhan kevät etenee, mutta punaherukka alkaa kyllä kovasti houkuttaa...


    • Kotimaisen kannalla

      Ei kannata ostaa mitään Hollannissa kasvatettua kasvia. Ne eivät varmasti kestä Oulun tai edes Etelä-Suomen talvea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe