Sairauskuluvakuutuksesta

iiitaliiina

Olen 21-vuotias nuori nainen ja minulla on henkilöturvan yhteydessä sairauskuluvakuutus Pohjantähti-vakuutusyhtiössä.

En ihan täysin ole kaikkia vakuutukseen liittyviä asioita ymmärtänyt, joten ajattelin kysyä paremmin tietäviltä.

Sen verta olen ymmärtänyt, että jokaisesta erillisestä sairaudesta maksetaan omavastuu erikseen, mutta jos yhden ja saman sairauden hoitoa vaativat käynnit jatkuvat vuosien ajan, niin maksetaanko omavastuu sairautta kohden vain ensimmäisellä kerralla vai joka vuosi erikseen?

Minulla todettiin hammaslääkärin tarkastuksessa parodontiitti, eli hampaiden kiinnityskudoksia tuhoava sairaus, joka hoitamattomana johtaa hampaiden irtoamiseen. Hoitokeinona tarvitaan säännöllisiä käyntejä hammaslääkärillä taikka suuhygienistillä ientaskujen puhdistuksessa. Voiko sairauskuluvakuutus korvata käynnit? Ajatuksena on oppilasterveydenhuollon pitkien jonojen vuoksi mahdollisesti suunnata myös yksityiselle.

Toinen asia on se, että minulla on toistuvasti ollut papa luokkaa II, kerran tehty kolposkopia ja solumuutoksia tulee seurata vuosittain, jottei solumuutoksista pääse salakavalasti kehittymään kohdunkaulansyöpää. Tarvitsen siis vuosittain käynnin gynekologilla ja mahdollisesti kalliimpia kolposkopia operaatioita silloin tällöin. Korvaako sairauskuluvakuutus tällaista tilanteen seuraamista, vaikka papa olisikin normaali välillä? Entäs sitä, että papa on luokkaa II tai enemmän ja tarvitaan lisätoimenpiteitä?

Kolmantena tulee mieleen suuret nielurisat. Haluaisin niistä eroon. Korvaako sairauskuluvakuutus nielurisojen poiston?

3

5816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meijukka

Itselläni vakuutuksesta on korvattu papanäytteet ja gynekologilla käynnit koska käyn
      muutaman kerran vuodessa samoista asioista gynellä.Nielurisatkin korvattiin kun leikkautin yksityisellä.
      Hammasjutut onkin sitten asia erikseen.Leikkauksia varten kannattaa tehdä maksusitoumus yhtiön
      kanssa,sun kannattaa kysyä suoraan sieltä vakuutusyhtiöstä nuo hammasjutut ja muutkin asiat
      varmistella.

• kjlkklk

Itsellä omavastuu menee ainakin vain kerran / sairaus. Muistaakseni hammaslääkärin kulut ei kuulu vakuutukseen, mutta niin kuin tuossa aiempi jo totesi, kysy vakuutusyhtiöstä suoraan.

• Sairauskuluvakuutus/hoitokuluvakuutus korvaa yhtiöstä riippumatta sairauksia, jotka ovat alkaneet vakuutuksen voimassa ollessa. Sairauskuluvakuutus ei korvaa ennaltaehkäisevää toimintaa, jollei ole vaivaa tai vikaa. Vakuutuksissa on myös rajauksia fysikaalisista hoidoista, vaihtoehtohoidoista, raskaudesta, kosmeettisista leikkauksista, näön heikkenemisestä ja mm. hampaiden hoidosta. Yleensä hampaita ei makseta vakuutuksesta muuta kuin tapaturman ja liikenneonnettomuuden takia, silloinkin eri vakuutuksista. Hampaiden hoitoon kuuluu myös nämä kiinnityskudosten hoidot.

Eli lyhyesti kysymyksiisi vastaisin näin:
      parodontiitista hylky
      Papa kokeet korvataan ja kaikki muutkin gynekologiset sairauden tutkimiset tai seurannat.
      Nielurisat jos aiheuttaa esim. unihäiriöitä tms. eli sairauden parantamiseksi on syytä leikata.

Omavastuita on paljon erilaisia joten se on syytä tarkistaa vakuutuskirjastasi. Se on juuri niin yksinkertaisesti siinä sanottu kuin voi olla. Jos se on per sairaus niin yksi omavastuu, mikäli sairaus ei parane välillä. Jos se paranee ja alkaa vuoden tai kahden päästä uudelleen niin menee varmasti taas omavastuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe