Cipralex ja limonen - entä laihtuminen?

Kaipaan kokemuksia toisilta painonsa ja masennuslääkkeiden kanssa kamppailevilta.

Olen syönyt nyt cipralexia (viimeiset 3 vk rinnakkaisvalmistetta jonka nimeä en nyt tähän hätään muista, mutta olevinaan sama lääke kuitenkin) kohta 2v. On auttanut ahdistukseen ja masennukseen johon määrättiin ihan kiitettävästi, eikä pahempia sivuvaikutuksia ole ollut, toisin kuin aikaisemmilla kolmella SSRI-lääkkeellä joita olen syönyt. PAITSI.

Reilu kuukausi sitten oli työterveystarkastus, jossa mitattiin ja punnittiin allekirjoittanut pitkästä aikaa. Painoa oli tullut parissa vuodessa 10kg lisää. Tuskin itse olin huomannut mitään, paitsi että en halunnut enää käyttää farkkuja kun tuntuivat niin kiristäviltä. Oli kyllä järkytys, että herrajumala, kymmenen kiloa, ja olen kuitenkin vain 155cm pitkä. Hoitaja ehdotti laihdutuskuuria, kun painoindeksi kosiskeli 27:ää.
Ihmettelin, miten olin pystynyt lihomaan sillä tavalla, kun en kuitenkaan ollut muuttanut syömä- tai liikuntatottumuksia (kolmen koiran omistajalla riittää syitä liikkua). Sitten tuli mieleen, voisiko johtua lääkkeestä? :(

En ole koskaan ollut mikään laiha, enkä välitäkään olla, mutta en myöskään halua olla ylipainoinen. Onko mahdollista laihtua lääkityksen aikana, kun näillä näkymin joudun vetämään lääkettä vielä ainakin 4 vuotta? Entä jos lopetan lääkkeen, laihdunko itsestään takaisin aikaisempaan normaalipainooni joka on noin 58 - 60kg? Koko ajan lääkettä syödessä tulee ikää lisää, nyt olen jo himpun yli kolmenkymmenen ja hirvittää tieto siitä että oma äitini esim. lihoi kolmenkympin jälkeen reilusti, enkä halua että minulle käy samoin. Pelkään että lääke pahentaa taipumustani lihoa ja lopettamisenkaan jälkeen en laihdu ennalleni, tai että 4v jälkeen se on myöhäistä. En ole ollut masentunut enää vuoteen, itse asiassa olen ollut terapiassa ja voin todella hyvin, joten masennukseeni en ainakaan syö. Lisäksi olen kasvissyöjä, en käytä alkoholia juuri lainkaan, en syö karkkia, pikaruokaakin korkeintaan pari kertaa kuussa. Että mikä mättää??
2225
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Olen syönyt samaa lääkettä ja saanut n. 10 kg lisää painoa, omasta mielestäni se ei johdu syömisestä, aikaa tähän kului noim puoli vuotta.

Äänestä

Itse lihoin juuri tuolla tavalla huomaamatta. Kilot eivät katoa vaikka lopettaisit lääkkeen syönnin. Mun elimistö alkoi vaan toimimaan jotenki hidastetusti ja laiskasti. Joku aineenvaihdunnallinen juttu kai. Kroppa käsittelee nesteitä ihan eri tavalla kun on lääkitys. Tällä hetkellä painoni pysyy samassa kun syön aika minimaalisen vähän ja terveellisesti. En oo kuitenkaan pystyny pudottamaan painoani.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


hunswotti kirjoitti:

Kaipaan kokemuksia toisilta painonsa ja masennuslääkkeiden kanssa kamppailevilta.

Olen syönyt nyt cipralexia (viimeiset 3 vk rinnakkaisvalmistetta jonka nimeä en nyt tähän hätään muista, mutta olevinaan sama lääke kuitenkin) kohta 2v. On auttanut ahdistukseen ja masennukseen johon määrättiin ihan kiitettävästi, eikä pahempia sivuvaikutuksia ole ollut, toisin kuin aikaisemmilla kolmella SSRI-lääkkeellä joita olen syönyt. PAITSI.

Reilu kuukausi sitten oli työterveystarkastus, jossa mitattiin ja punnittiin allekirjoittanut pitkästä aikaa. Painoa oli tullut parissa vuodessa 10kg lisää. Tuskin itse olin huomannut mitään, paitsi että en halunnut enää käyttää farkkuja kun tuntuivat niin kiristäviltä. Oli kyllä järkytys, että herrajumala, kymmenen kiloa, ja olen kuitenkin vain 155cm pitkä. Hoitaja ehdotti laihdutuskuuria, kun painoindeksi kosiskeli 27:ää.
Ihmettelin, miten olin pystynyt lihomaan sillä tavalla, kun en kuitenkaan ollut muuttanut syömä- tai liikuntatottumuksia (kolmen koiran omistajalla riittää syitä liikkua). Sitten tuli mieleen, voisiko johtua lääkkeestä? :(

En ole koskaan ollut mikään laiha, enkä välitäkään olla, mutta en myöskään halua olla ylipainoinen. Onko mahdollista laihtua lääkityksen aikana, kun näillä näkymin joudun vetämään lääkettä vielä ainakin 4 vuotta? Entä jos lopetan lääkkeen, laihdunko itsestään takaisin aikaisempaan normaalipainooni joka on noin 58 - 60kg? Koko ajan lääkettä syödessä tulee ikää lisää, nyt olen jo himpun yli kolmenkymmenen ja hirvittää tieto siitä että oma äitini esim. lihoi kolmenkympin jälkeen reilusti, enkä halua että minulle käy samoin. Pelkään että lääke pahentaa taipumustani lihoa ja lopettamisenkaan jälkeen en laihdu ennalleni, tai että 4v jälkeen se on myöhäistä. En ole ollut masentunut enää vuoteen, itse asiassa olen ollut terapiassa ja voin todella hyvin, joten masennukseeni en ainakaan syö. Lisäksi olen kasvissyöjä, en käytä alkoholia juuri lainkaan, en syö karkkia, pikaruokaakin korkeintaan pari kertaa kuussa. Että mikä mättää??

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu