Öljynsuodattimen vaihtoväli

Mese 0w-40

Onkos täällä muita, jotka vaihtaa öljynsuodattimen 20 000 tkm välein ?

Itse vaihdan öljyt 10 000 tkm välein ja suodattimen joka toisella kerralla.

Dieselissä vielä iso suodatin , niin tokko tuo tukkoon menee.

Mutta mietityttää nämä uudet autot, joissa öljynvaihtoväli 30-40000 tkm, että miten niissä öljynsuodattimet kestävät...Ja kuinka tukossa ovat 40 tkm kohdalla...

Itse pidän tuota 20 tkm samalla öljynsuodattimella maksimina.

77

16134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovaa ajoa .

      Eikö viisaampaa olisi vaihtaa suodin 10 tkm välein ja öljy 20 tkm välein, jos kerran viitsii moisia ylimäärätöitä tehdä ja jos luulee, että suodin on tukossa 20 tkm kohdalla?
      Minä vaihdan molemmat 30 tkm välein ja se saa riittää. 530 000 km on nyt ajettu .
      Taannoin Neste yhdessä liikennelaitoksen kanssa teki tutkimusta, jossa öljy vaihdettiin 200 000 km välein ja suodin ohjeen mukaisesti 30 000 km välein. Eipä ollut öljy- ja öljynsuodinanalyysien perusteella mitään syytä vaihtaa tiheämmin.

      Autot, joissa suotimen ja öljyn ohjevaihtoväli on 50 000 km, suodin on sellaiseksi mitoitettu, että mitään tukkeentumista ei ole lähelläkään vaihtovälin lopussa.

      • a.sentaja

        tapahtuu käytännössä? Käytetty öljy takasin koneeseen, poishan se on otettava,kun suodatin vaihdetaan, muuten se tulee putsarin reijästä ulos. Kun öljy lasketaan astiaan, tulevat mukana myös öljypohjaan laskeutuneet epäpuhtaudet, metallijauho, ym. En suosittele sen kaatamista takaisin koneeseen, sehän olisi todellista ääliön hommaa. Putsari ja öljyt vaihtoon samalla kertaa, vaihtovälit ovat muuytenkin pitkät, eikä uusi suodatin ole mikään kustannus edes, vaihtamattomuus sensijaan voi sitä pian olla.


      • nipponisti.
        a.sentaja kirjoitti:

        tapahtuu käytännössä? Käytetty öljy takasin koneeseen, poishan se on otettava,kun suodatin vaihdetaan, muuten se tulee putsarin reijästä ulos. Kun öljy lasketaan astiaan, tulevat mukana myös öljypohjaan laskeutuneet epäpuhtaudet, metallijauho, ym. En suosittele sen kaatamista takaisin koneeseen, sehän olisi todellista ääliön hommaa. Putsari ja öljyt vaihtoon samalla kertaa, vaihtovälit ovat muuytenkin pitkät, eikä uusi suodatin ole mikään kustannus edes, vaihtamattomuus sensijaan voi sitä pian olla.

        ei sielpä tule kun desi tai maximissaan kaksi öljyä kun poistat suodattimen, vain se mitä suodattimeen ja öljykanaviin on jäänyt, öljypohjan öljyt ei sieltä pumppaamatta ylös nouse, se on fakta. Tietysti on järkevää vaihtaa molemmat esim. 15 tkm välein, tai kerran vuodessa.


      • ukkeli412
        nipponisti. kirjoitti:

        ei sielpä tule kun desi tai maximissaan kaksi öljyä kun poistat suodattimen, vain se mitä suodattimeen ja öljykanaviin on jäänyt, öljypohjan öljyt ei sieltä pumppaamatta ylös nouse, se on fakta. Tietysti on järkevää vaihtaa molemmat esim. 15 tkm välein, tai kerran vuodessa.

        esim Volvossa, joka sentään on vielä auto, putsari on koneen pohjassa, ja kaikki öljy, mikä on putsarin yläpuolella, tulee myös ulos. sun riisikupistas en tiedä, toimii varmaan risiiniöljyllä.


      • V70 aut
        a.sentaja kirjoitti:

        tapahtuu käytännössä? Käytetty öljy takasin koneeseen, poishan se on otettava,kun suodatin vaihdetaan, muuten se tulee putsarin reijästä ulos. Kun öljy lasketaan astiaan, tulevat mukana myös öljypohjaan laskeutuneet epäpuhtaudet, metallijauho, ym. En suosittele sen kaatamista takaisin koneeseen, sehän olisi todellista ääliön hommaa. Putsari ja öljyt vaihtoon samalla kertaa, vaihtovälit ovat muuytenkin pitkät, eikä uusi suodatin ole mikään kustannus edes, vaihtamattomuus sensijaan voi sitä pian olla.

        A:sentajan tietämys henkilöautomoottoreista kuulostaa rajoittuneelta!
        Sellainen moottorirakenne henkilöautossa, jossa merkittävä määrä öljyä valuisi ulos suotimen irroituksessa on tosi harvinaista! Siellähän se öljy on öljypohjassa ja suodin on aivan jossakin muualla. Niin Volvoissa, kuin muunkin merkkisissä.


      • eenokki.
        ukkeli412 kirjoitti:

        esim Volvossa, joka sentään on vielä auto, putsari on koneen pohjassa, ja kaikki öljy, mikä on putsarin yläpuolella, tulee myös ulos. sun riisikupistas en tiedä, toimii varmaan risiiniöljyllä.

        Mikä Volvo on sellainen, josta öljypohjassa oleva öljy tulee suodattimen reijästä ulos? Ei ainakaan mikään viimeisten 20 vuoden aikana valmistettu?


      • WoloWo
        a.sentaja kirjoitti:

        tapahtuu käytännössä? Käytetty öljy takasin koneeseen, poishan se on otettava,kun suodatin vaihdetaan, muuten se tulee putsarin reijästä ulos. Kun öljy lasketaan astiaan, tulevat mukana myös öljypohjaan laskeutuneet epäpuhtaudet, metallijauho, ym. En suosittele sen kaatamista takaisin koneeseen, sehän olisi todellista ääliön hommaa. Putsari ja öljyt vaihtoon samalla kertaa, vaihtovälit ovat muuytenkin pitkät, eikä uusi suodatin ole mikään kustannus edes, vaihtamattomuus sensijaan voi sitä pian olla.

        Melkonen asentaja. Sulla on auto väärin päin. Meillä vaihdetaan suodatinpatruuna auton ollessa pyörillään ei katollaan.


      • oletIdiootti

        Meillä päin osataan lukea kalenteria, eikä vastailla tyhmyyksiä ikivanhoihin ketjuihin.


      • Anonyymi

        Joo minä pidän vaihtovälinä 100tkm. Nyt mittariss 660tkm.


      • Anonyymi
        ukkeli412 kirjoitti:

        esim Volvossa, joka sentään on vielä auto, putsari on koneen pohjassa, ja kaikki öljy, mikä on putsarin yläpuolella, tulee myös ulos. sun riisikupistas en tiedä, toimii varmaan risiiniöljyllä.

        Ne autot, mitkä toimivat risiiniöljyllä ja usein vielä metanolilla, ovat harvemmin liikennekäytössä.


      • Anonyymi

        Köyhät venyttää vaihtoväliä


      • Anonyymi
        nipponisti. kirjoitti:

        ei sielpä tule kun desi tai maximissaan kaksi öljyä kun poistat suodattimen, vain se mitä suodattimeen ja öljykanaviin on jäänyt, öljypohjan öljyt ei sieltä pumppaamatta ylös nouse, se on fakta. Tietysti on järkevää vaihtaa molemmat esim. 15 tkm välein, tai kerran vuodessa.

        Voi ajaa kaksikin vuotta samoilla öljyillä, kunhan pitää huolen, että moottori saavuttaa normaalinkäyttölämpötilan. Ei siis pätkäajoa


      • Anonyymi
        ukkeli412 kirjoitti:

        esim Volvossa, joka sentään on vielä auto, putsari on koneen pohjassa, ja kaikki öljy, mikä on putsarin yläpuolella, tulee myös ulos. sun riisikupistas en tiedä, toimii varmaan risiiniöljyllä.

        Aikoinaan jatkosodassa Suomen ilmavoimilla oli muutamia Fiat G50 hävittäjiä. Niiden moottorin voitelu tapahtui risiiniöljyllä. Talvella öljyt piti laskea pois aina lennon jälkeen ja tankata uudelleen ennen uutta lähtöä. Hankalaa.


    • halvat on huvitjoo

      Mä vaihdan öljyt ja suotimet aina keväisin ja syksyisin. Km-määräästä en piittaa. Talvella etenkin tulee enimmäkseen lyhyttä ajoa ja lämpötilavaihtelut on suuria - luulisi vettä kondensoituvan. Eli koska näin otaksun tapahtuvan, harrastuksen puolelle varmasti menee mutta ei siitä haittaakaan varmasti koneelle ole.

    • 0000000000000

      eiköhän jokaisella ole omat tapansa, minä vaihdan öljyt suodatin 12000...15000 km välein. kuitenkin molemmat aina samaan aikaan, jotta uusi öljy saa kaverikseen tehokkaan (uuden) suodattimen. ne toimivat kuitenkin yhdessä ja molemmilla on omat tehtävänsä moottorin puhtaanapidossa.

      suodattimen tukkeutumista ei moottorin käynnistä huomaa, suodatin pitäisi laittaa testipenkkiin. vanhemmat autoilijat tuntuvat suosivan lyhyempiä öljynvaihtovälejä ja suodattimen vaihtoa joka toinen kerta.

    • KOuies

      Vaihtaa _aina_ suodatin kun vaihtaa öljytkin.
      Ja tässä se syy: öljyn yksi tehtävistä moottorissa on irroittaa ja poistaa likaa kuljettamalla se joko öljypohjaan (raskaammat lastut) tai öljynsuodattimelle. Vanhojen öljyjen puhdistava vaikutus heikkenee kulumisen myötä, jolloin se ei enää pidä moottoria samalla tavalla puhtaana. Kun vaihdat uudet öljyt, niin ne irroittavat sitä likaa siitä öljynsuodattimesta takaisin kiertoon moottoriin!

      Eihän se uusi öljy kaikkea siitä suodattimesta lähellekään onnistu irroittamaan, mutta yllättävän paljon kuitenkin! Joten hommassa ei siis ole mitään mieltä ellei suodatinta vaihda. Ja vielä kun muistelee mitä se tarvikesuodatin maksaa (omassa autossa merkkiliikkeessä 10e), niin pitäisi olla ihan itsestään selvää, että sen vaihtaa.

      Ja sitten kun sattuukin joku kirjanpidollinen virhe, että jää pari kertaa vaihtamatta se suodatin, niin huonolla tuurilla se menee melkoisen tukkoonkin.

      • 66i6i6i6i6i

        "Kun vaihdat uudet öljyt, niin ne irroittavat sitä likaa siitä öljynsuodattimesta takaisin kiertoon moottoriin!"

        nyt taidetaan mennä täysin mutu-tiedolla. uusi öljy ei irrota likaa (puhdista) öljynsuodattimesta. suodattimelta voi kilometrien kuluessa kyllä loppua kapasiteetti ja sitten se päästää ohivirtaukseen.

        öljyn voiteleva vaikutus perustuu /myös/ siihen, ettei öljyn seassa ole likahiukkasia ja tätä varten on se suodatin. harvoin mitään suuria "lastuja" irtoaa moottorista, ja jos irtoaa niin sitten on jo pahasti vikaa jossain...


      • KOfesiu
        66i6i6i6i6i kirjoitti:

        "Kun vaihdat uudet öljyt, niin ne irroittavat sitä likaa siitä öljynsuodattimesta takaisin kiertoon moottoriin!"

        nyt taidetaan mennä täysin mutu-tiedolla. uusi öljy ei irrota likaa (puhdista) öljynsuodattimesta. suodattimelta voi kilometrien kuluessa kyllä loppua kapasiteetti ja sitten se päästää ohivirtaukseen.

        öljyn voiteleva vaikutus perustuu /myös/ siihen, ettei öljyn seassa ole likahiukkasia ja tätä varten on se suodatin. harvoin mitään suuria "lastuja" irtoaa moottorista, ja jos irtoaa niin sitten on jo pahasti vikaa jossain...

        "nyt taidetaan mennä täysin mutu-tiedolla. uusi öljy ei irrota likaa (puhdista) öljynsuodattimesta. suodattimelta voi kilometrien kuluessa kyllä loppua kapasiteetti ja sitten se päästää ohivirtaukseen." - En nyt tähän hätään löytänyt mitään sopivaa linkkiä, mutta.. Teeppä ihan käytännön testi (maksaa kyllä jonkin verran rahaa, vaivaa ja aikaa). Vaihda tänään öljyt ja suodatin, aja 10000km, vaihda öljyt ja säästä nämä.

        Sitten ajat uusilla öljyillä ja vanhalla suodattimella 10000km. Vaihdat öljyt ja vertaat sitä aikaisempaan öljynvaihdossa jääneeseen. Ellei mitään eroa ole, niin sitten öljy ei ole irroittanut suodattimesta mitään, ja minä olin väärässä.

        "öljyn voiteleva vaikutus perustuu /myös/ siihen, ettei öljyn seassa ole likahiukkasia ja tätä varten on se suodatin. harvoin mitään suuria "lastuja" irtoaa moottorista, ja jos irtoaa niin sitten on jo pahasti vikaa jossain..."- Totta, mutta kun avaat 200tkm ajetun moottorin, otat öljypohjan irti ja katsot mitä pohjalla on, ymmärrät, ettei kaikki päädykään suodattimelle. Ja siitä sitä sitten huomaa, että vaikka joka kilometrillä niitä lastuja ei tulekaan, niin tuossa tilanteessa siellä pohjalla on kyllä melkoista sakkaa, eikä kaikki ole pelkkää öljyä. Etenkin mukavasti huomaa moottoreissa, joissa tyhjennys hoidetaan yläkautta imemällä.


      • 66i6i6i6i6i
        KOfesiu kirjoitti:

        "nyt taidetaan mennä täysin mutu-tiedolla. uusi öljy ei irrota likaa (puhdista) öljynsuodattimesta. suodattimelta voi kilometrien kuluessa kyllä loppua kapasiteetti ja sitten se päästää ohivirtaukseen." - En nyt tähän hätään löytänyt mitään sopivaa linkkiä, mutta.. Teeppä ihan käytännön testi (maksaa kyllä jonkin verran rahaa, vaivaa ja aikaa). Vaihda tänään öljyt ja suodatin, aja 10000km, vaihda öljyt ja säästä nämä.

        Sitten ajat uusilla öljyillä ja vanhalla suodattimella 10000km. Vaihdat öljyt ja vertaat sitä aikaisempaan öljynvaihdossa jääneeseen. Ellei mitään eroa ole, niin sitten öljy ei ole irroittanut suodattimesta mitään, ja minä olin väärässä.

        "öljyn voiteleva vaikutus perustuu /myös/ siihen, ettei öljyn seassa ole likahiukkasia ja tätä varten on se suodatin. harvoin mitään suuria "lastuja" irtoaa moottorista, ja jos irtoaa niin sitten on jo pahasti vikaa jossain..."- Totta, mutta kun avaat 200tkm ajetun moottorin, otat öljypohjan irti ja katsot mitä pohjalla on, ymmärrät, ettei kaikki päädykään suodattimelle. Ja siitä sitä sitten huomaa, että vaikka joka kilometrillä niitä lastuja ei tulekaan, niin tuossa tilanteessa siellä pohjalla on kyllä melkoista sakkaa, eikä kaikki ole pelkkää öljyä. Etenkin mukavasti huomaa moottoreissa, joissa tyhjennys hoidetaan yläkautta imemällä.

        jotta tuo testi olisi järkevä, pitäisi tarkastella 10k ajetun suodattimen suodatinpaperin tukkeutuneisuutta mikroskoopilla ennen uuden öljyn sisään kaatamista ja seuraava tarkastelu tehdä vaikka 500 km uudella öljyllä ja vanhalla suodattimella ajon jälkeen. tuossa 10500 km kohdalla suodattimen pitäisi olla puhtaampi kuin vanhalla öljyllä 9999 km kohdalla.

        epäilen tosin, että öljy jotain likapartikkeleita irroittaisi kun ne ovat tarkertuneet suodatinpaperiin kiinni. virtaussuunta kuitenkin säilyy ja paperin reikäväli säilyy samana, miten ne voisi irrota tai läpäistä suodattimen yhtäkkiä...


      • ohjeet?

        Mulla ainakin lukee auton huolto-ohjeissakin, että öljynvaihto 9 000 km:n välein ja suodatin joka toisella kerralla. Pitäiskö tässä nyt sitten uskoa jotakin NettiSeppoa vai moottorin valmistajaa...


      • Matzdakuski

        Nesteen voitelupuolen insinöörin kanta: Tunnetut öljyt kestää, mutta vaihda suodatin useammin. Ajsvat testimoottoreilla esin 200 000km samalla öljyllä, mutta vaihtavat normaali välein suodattimen.


      • Nokian.insinööri

        Höbö höbö Nesteen insinöörille. Näkeehän sen sokea Reettakin että 15 tkm ajettu öljy on enemmän tai vähemmän mustaa. Uusi öljy on kirkasta. kellertävää, keltaista tai rusehtavaa. Toki muun värisiä öljyjäkin on. No miksi 15 tkm ajettu öljy on eri väristä kuin tuore? Koska siinä on hiukkasia joita suodatin ei pysty puhdistamaan.


      • Anonyymi
        66i6i6i6i6i kirjoitti:

        "Kun vaihdat uudet öljyt, niin ne irroittavat sitä likaa siitä öljynsuodattimesta takaisin kiertoon moottoriin!"

        nyt taidetaan mennä täysin mutu-tiedolla. uusi öljy ei irrota likaa (puhdista) öljynsuodattimesta. suodattimelta voi kilometrien kuluessa kyllä loppua kapasiteetti ja sitten se päästää ohivirtaukseen.

        öljyn voiteleva vaikutus perustuu /myös/ siihen, ettei öljyn seassa ole likahiukkasia ja tätä varten on se suodatin. harvoin mitään suuria "lastuja" irtoaa moottorista, ja jos irtoaa niin sitten on jo pahasti vikaa jossain...

        Miun moottorista irtoo lastuja kuin puun kuoresta. Aina tulee lastuja öljyreiästä kun vaihdan öljyt.


      • Anonyymi
        Matzdakuski kirjoitti:

        Nesteen voitelupuolen insinöörin kanta: Tunnetut öljyt kestää, mutta vaihda suodatin useammin. Ajsvat testimoottoreilla esin 200 000km samalla öljyllä, mutta vaihtavat normaali välein suodattimen.

        Yhden toisen insinöörin vinkki on käyttää isompaa suodatinta, jos mahtuu. Käytän omassani tuplakokoista.


      • Anonyymi
        Matzdakuski kirjoitti:

        Nesteen voitelupuolen insinöörin kanta: Tunnetut öljyt kestää, mutta vaihda suodatin useammin. Ajsvat testimoottoreilla esin 200 000km samalla öljyllä, mutta vaihtavat normaali välein suodattimen.

        Laboratoorio-olosuhteet eivät vastaa arkielämän ajossa tapahtuvia lämpötila- ja ilman lämpötilan muutoksia. Mutuna voisin heittää että jos autolle on suositeltu 15 tkm öljynvaihtoväli, yhtäjaksoisessa laboratoriakäytössä välin voisi tuplata. Öljyn kannalta laboratorio-käytössä puuttuu lämpötilan vaihtelut, kosteuden vaihtelut ja aikavaikutus. Tuskin ajavat moottoria laboratoriossa vuotta putkeen.


    • bt50

      moottorissa en menisi suodattimen vaihtoväliä pidentämään. Öljy on kuitenkin mustaa jo normaali vaihtovälilläkin. Bensakoneissa tilanne toinen mutta aina se on halvempaa vaihtaa öljy ja suodatin kuin avata kone ennen aikojaan.

      • klenka

        diiselissä pitäis öljy vaihtaa aina kun se on mustaa, niin jo rupeis öljyä menemään kaupaksi tosi hyvin. Jos öljyn ja suodattimen haluaa vaihtaa vaikka kerran kuussa, niin tietenkin se on moottorille parempi kuin valmistajan ilmoittama huoltoväli joka on täysin riittävä. Siitä vain tämä öljyn vaihtaja ei hyödy koskaan mitään, ellei pidä autoaan 20 vuotta, jolloin moottorin kuluminen saattaa aiheuttaa öljyn kulutusta. Ei kannata ylihuoltaa autoa, siitä seuraa vain turhaa rahan menoa.


    • japsikinneri

      vaihdan moottoriöljyt sekä -suodattimen 7500km välein.

      • rrrrt

        suodatin vaihdetaan samalla kun öljykin PISTE!


    • öljö

      Joitakin vuosia sitten oli TM lehdessä öljynsuodatintesti. Siinä testattiin mm. suodattimen tukkeutumista. Eli suodatin todettiin tukkeutuneeksi silloin, kun ohivirtausventtiili suodattimessa aukesi. Kaikki testin suodattimet olivat tukkeutuneet ennen 20000 km ajomäärää. Myös alkuperäinen Volvo suodatin.

      • 000000000000

        "Kaikki testin suodattimet olivat tukkeutuneet ennen 20000 km ajomäärää. Myös alkuperäinen Volvo suodatin."
        -Voitko vielä osoittaa, että missä kohtaa noin sanottiin (sivu/alaotsikko)? Artikkelia silmäillessäni en löytänyt viitteitä tuollaisesta, ainoastaan että jotkut suodattimet olivat tukossa 15000 km kohdalla ja toiset eivät.


      • öljö
        000000000000 kirjoitti:

        "Kaikki testin suodattimet olivat tukkeutuneet ennen 20000 km ajomäärää. Myös alkuperäinen Volvo suodatin."
        -Voitko vielä osoittaa, että missä kohtaa noin sanottiin (sivu/alaotsikko)? Artikkelia silmäillessäni en löytänyt viitteitä tuollaisesta, ainoastaan että jotkut suodattimet olivat tukossa 15000 km kohdalla ja toiset eivät.

        En voi osoittaa. Siitä on aika kauan, kun luin sen jutun. Voi olla, että minulle tuli vain sellainen käsitys siitä, vaikka sitä ei suoraan sanottu.


      • On outoa
        öljö kirjoitti:

        En voi osoittaa. Siitä on aika kauan, kun luin sen jutun. Voi olla, että minulle tuli vain sellainen käsitys siitä, vaikka sitä ei suoraan sanottu.

        Niin sitä vaan päästellään tulemaan käsityksiä, jotka ovat täysin perättömiä! Kummallista! Artikkelissa kun selvästi todettiin parhaimpien suotimien olevan reilusti ylimitoitettuja eivätkä olleet lähelläkään tukkeutumista.


      • 28

        No onko näissä VAG-konsernin longlife moottoreissa sitten myös erikoissuodattimet, jotka eivät tukkeudu 20 000km, koska huoltoväli on 30 000km?


      • öljö
        On outoa kirjoitti:

        Niin sitä vaan päästellään tulemaan käsityksiä, jotka ovat täysin perättömiä! Kummallista! Artikkelissa kun selvästi todettiin parhaimpien suotimien olevan reilusti ylimitoitettuja eivätkä olleet lähelläkään tukkeutumista.

        No eipä ole kovin tarkkoja sinunkaan tiedot. Luin artikkelin uudestaan. Koko jutusta ei löydy lainkaan sanaa "ylimitoitettu". Niin siinä ei tosiaankaan sanota. Eikä edes tarkoiteta. Sen sijaan siinä sanotaan näin:

        "Vastapainemittaukset osoittivat, etteivät suodattimet olleet vielä lähelläkään tukkeutumista, joten 15000 kilometrin vaihtoväli on siten aivan turvallinen. Pidentämään sitä ei enää kannata lähteä, sillä jos suodatin pääsee tukkeutumaan ennen vaihtoa, tietää se moottorille erittäin suurta kulumista."

        Tuossa oli siis mitattu juurikin niitä parhaita Volvo suodattimia. Likakapasiteettikuvasta vertailemalla voi päätellä, että suurin osa suodattimista on jo hyvin todennäköisesti tukossa 20000 kohdalla. Missään kohdassa ei sanota, että Volvo suodatin kestäisi 20000 km tukkeutumatta. Sen sijaan sanotaan suoraan, että yli 15000 vaihtoväliä ei pidä pidentää.


      • öljö
        28 kirjoitti:

        No onko näissä VAG-konsernin longlife moottoreissa sitten myös erikoissuodattimet, jotka eivät tukkeudu 20 000km, koska huoltoväli on 30 000km?

        En tiedä tarkemmin, mitä longlifesuodattimille on tehty. Mutta paljon on tarvinnut moottoriteknologiassa ihan yhtäkkiä tapahtua, jotta longlife kilometrit olisi moottorille hyväksi. Tuommoset öljynvaihtovälit johtaisi monessa 10 vuotta sitten valmistetussa autossa ennenaikaiseen moottorivaurioon.

        Vastoin yleistä luuloa ei uusien öljyjen antama kulumisen suoja ole koko ajan parantunut, vaan päinvastoin. Ympäristönsuojelusyistä on öljyistä jätetty hyviä lisäaineita pois. Esim. sinkki ja fosfori. Kannattaa googlata sanalla ZDDP.

        Jokaisen longlife auton omistajan kannattaisi selvittää joku edullinen öljynvaihtopaikka ja vaihtaa vähän useammin niittä öljyjä.


      • Paaliin vain
        öljö kirjoitti:

        En tiedä tarkemmin, mitä longlifesuodattimille on tehty. Mutta paljon on tarvinnut moottoriteknologiassa ihan yhtäkkiä tapahtua, jotta longlife kilometrit olisi moottorille hyväksi. Tuommoset öljynvaihtovälit johtaisi monessa 10 vuotta sitten valmistetussa autossa ennenaikaiseen moottorivaurioon.

        Vastoin yleistä luuloa ei uusien öljyjen antama kulumisen suoja ole koko ajan parantunut, vaan päinvastoin. Ympäristönsuojelusyistä on öljyistä jätetty hyviä lisäaineita pois. Esim. sinkki ja fosfori. Kannattaa googlata sanalla ZDDP.

        Jokaisen longlife auton omistajan kannattaisi selvittää joku edullinen öljynvaihtopaikka ja vaihtaa vähän useammin niittä öljyjä.

        Kuinka kauan auton moottorin pitäisi mielestäsi kestää? Yli miljoona kilometriä? Pitääkö mielestäsi paalattavaksi menevässä autossa olla kulumaton moottori? Kun takseilla ajetaan noin 400 000 km aivan tehtaan ohjeiden = mittaritaulun ilmoittamien LL-vaihtovälien mukaisilla öljynvaihtoväleillä, sekö ei mielestäsi riitä? 400 000 km ajetussa autossa saisi aivan hyvin olla loppuun kulunut moottori, mutta kun ei ole! Sillä voi hyvin päästellä toiset 400 000 km samalla öljynvaihtovälisysteemillä!
        Herää jo, vai oletko öljynvaihtohommissa tai öljyn myyjä? Selvästi!


      • 00000000000000000000
        öljö kirjoitti:

        No eipä ole kovin tarkkoja sinunkaan tiedot. Luin artikkelin uudestaan. Koko jutusta ei löydy lainkaan sanaa "ylimitoitettu". Niin siinä ei tosiaankaan sanota. Eikä edes tarkoiteta. Sen sijaan siinä sanotaan näin:

        "Vastapainemittaukset osoittivat, etteivät suodattimet olleet vielä lähelläkään tukkeutumista, joten 15000 kilometrin vaihtoväli on siten aivan turvallinen. Pidentämään sitä ei enää kannata lähteä, sillä jos suodatin pääsee tukkeutumaan ennen vaihtoa, tietää se moottorille erittäin suurta kulumista."

        Tuossa oli siis mitattu juurikin niitä parhaita Volvo suodattimia. Likakapasiteettikuvasta vertailemalla voi päätellä, että suurin osa suodattimista on jo hyvin todennäköisesti tukossa 20000 kohdalla. Missään kohdassa ei sanota, että Volvo suodatin kestäisi 20000 km tukkeutumatta. Sen sijaan sanotaan suoraan, että yli 15000 vaihtoväliä ei pidä pidentää.

        tietenkin tässä tulee huomioida se, että tämä on /laboratoriotesti/ eli käytännössä hiukkastenmuodostus vaihtelee moottori- sekä ajo-olosuhdekohtaisesti.


      • ambomaalainen
        000000000000 kirjoitti:

        "Kaikki testin suodattimet olivat tukkeutuneet ennen 20000 km ajomäärää. Myös alkuperäinen Volvo suodatin."
        -Voitko vielä osoittaa, että missä kohtaa noin sanottiin (sivu/alaotsikko)? Artikkelia silmäillessäni en löytänyt viitteitä tuollaisesta, ainoastaan että jotkut suodattimet olivat tukossa 15000 km kohdalla ja toiset eivät.

        Katoppa linkki http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf

        Siellä sanotaan yksiselitteisesti, että

        "... mittaukset 15 000 km ajetuilla Volvo-merkkisillä suodattimilla osoittivat, etteivät olleet vielä lainkaan tukkeutuneet."


      • maalainen Ambosta
        ambomaalainen kirjoitti:

        Katoppa linkki http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf

        Siellä sanotaan yksiselitteisesti, että

        "... mittaukset 15 000 km ajetuilla Volvo-merkkisillä suodattimilla osoittivat, etteivät olleet vielä lainkaan tukkeutuneet."

        niin vuoden vanha aloitus ja testi vuodelta 2003, hyvin sä vedät.


      • Ruuttanalampi
        öljö kirjoitti:

        No eipä ole kovin tarkkoja sinunkaan tiedot. Luin artikkelin uudestaan. Koko jutusta ei löydy lainkaan sanaa "ylimitoitettu". Niin siinä ei tosiaankaan sanota. Eikä edes tarkoiteta. Sen sijaan siinä sanotaan näin:

        "Vastapainemittaukset osoittivat, etteivät suodattimet olleet vielä lähelläkään tukkeutumista, joten 15000 kilometrin vaihtoväli on siten aivan turvallinen. Pidentämään sitä ei enää kannata lähteä, sillä jos suodatin pääsee tukkeutumaan ennen vaihtoa, tietää se moottorille erittäin suurta kulumista."

        Tuossa oli siis mitattu juurikin niitä parhaita Volvo suodattimia. Likakapasiteettikuvasta vertailemalla voi päätellä, että suurin osa suodattimista on jo hyvin todennäköisesti tukossa 20000 kohdalla. Missään kohdassa ei sanota, että Volvo suodatin kestäisi 20000 km tukkeutumatta. Sen sijaan sanotaan suoraan, että yli 15000 vaihtoväliä ei pidä pidentää.

        Minäkin muistelen lukeneeni kyseisen testiartikkelin. TM testautti asian VTT eli ns puoluettomalla taholla. Muistaakseni huonoiten pärjäsi kaksi nimeltämainitsematonta kotimaista suodatinmerkkiä!!? Osa suodattimista laski hiukkasia läpi ja osa tukkeutui. Tietääkseni suodatinpaperin valmistajia ei ole montaakaan, mutta suodattimien suodatuspinta-ala voi vaihdella, samoin kuin liimauksien laatu. Itse sain tilaisuuden kysyä aikoinani myös Nesteen DI mielipidettä: Kaikki tunnetut öljyt kestävät huomattavasti pidempään kuin suositukset on, mutta suodattimen kannattaa vaihtaa jopa suosituksia useammin. Oljyt eivät nykyisin enää väsähdä, vaan likaantuu. Ennen moottorit kesti550-100 tuhatta ennen moottoriremonttia, nykyisin satoja tuhansia kilometrejä. Kymäkäynnistys ( 7 astetta tai kylmempi) kuluttaa moottoria 500-800 km ajon verran lämpimällä moottorilla.


      • kjhwkjhkv
        Ruuttanalampi kirjoitti:

        Minäkin muistelen lukeneeni kyseisen testiartikkelin. TM testautti asian VTT eli ns puoluettomalla taholla. Muistaakseni huonoiten pärjäsi kaksi nimeltämainitsematonta kotimaista suodatinmerkkiä!!? Osa suodattimista laski hiukkasia läpi ja osa tukkeutui. Tietääkseni suodatinpaperin valmistajia ei ole montaakaan, mutta suodattimien suodatuspinta-ala voi vaihdella, samoin kuin liimauksien laatu. Itse sain tilaisuuden kysyä aikoinani myös Nesteen DI mielipidettä: Kaikki tunnetut öljyt kestävät huomattavasti pidempään kuin suositukset on, mutta suodattimen kannattaa vaihtaa jopa suosituksia useammin. Oljyt eivät nykyisin enää väsähdä, vaan likaantuu. Ennen moottorit kesti550-100 tuhatta ennen moottoriremonttia, nykyisin satoja tuhansia kilometrejä. Kymäkäynnistys ( 7 astetta tai kylmempi) kuluttaa moottoria 500-800 km ajon verran lämpimällä moottorilla.

        Joo mutta olikohan se sitten 2011 testissä kun nämä kotimaiset olivat kärkipäässä, TEHO suodatusominaisuuksiltaan paras ja M-Filter olikohan kakkosena tai kolmosena. eli olivat ottaneet testistä vaarin. Kumpikaan ei tosin tästä huolimatta ollut ykkösenä sillä testissä oli arvosteluperusteena mm. filtterin kyljen tekstit (runollinen arvo?) sekä "käyttöominaisuudet" mitä ne sitten öljynsuodattimessa lienevätkään muilta osin kuin öljyn suodatuksen osalta, fantsua ruuvata paikoilleen?

        "Kymäkäynnistys ( 7 astetta tai kylmempi) kuluttaa moottoria 500-800 km ajon verran lämpimällä moottorilla."

        Lienee kylmäkäynnistys, "kymä" merkitsee jossakin slangissa oksennusta. Mutta, jossakin tuoreehkossa tutkimuksessa todettiin kylmäkäynnistyksen aiheuttama kuluminen lähinnä liioitelluksi myytiksi, ja todettiin samalla että nykyisten Start-Stop-Start- järjestelmien aiheuttama kuluminen suuremmaksi. Kulumismekanismia selvitellään, eikä öljyn lisäaineistuksella vaikuta olevan vaikutusta asiaan.


    • Ette tiedä?

      muka kertyy? EI MITÄÄN! Kerran aukasin 20.000km ajetun suodattimen ja siellä mitään ollut, pelkkää öljyä, vaikkakin mustaa niin mitään sakkakertymiä en havainnut. Leikkasin vielä sen paperin irti ja pyyhin öljyt pois, valo paistoi läpi niinkuin uudesta ilmantuodattimestakin, ei ollut tukossa.

      Siis ihan oikeasti, mikä on se aine joka sen muka tukkii ja mistä se tulee? Öljyhän hajottaa noen hienoksi sinne öljyn sekaan, sitä se ei ole. Mitä sitten? Kaikki vaan olettaa että sinne kertyy jotain kun se kerran pitää vaihtaa!

      • simplex

        no jos jostain irtoaa karstan kappale vain yksi riittää tms. se jää suodattimeen, jos ei ole suodatinta niin se tukkii öljykanavan josta on seurauksena huono voitelu ja metallin kuluminen, sitten tuo metallihiema kiertää koneessa ja tekee lisä tuhoa.


      • Ette tiedä?
        simplex kirjoitti:

        no jos jostain irtoaa karstan kappale vain yksi riittää tms. se jää suodattimeen, jos ei ole suodatinta niin se tukkii öljykanavan josta on seurauksena huono voitelu ja metallin kuluminen, sitten tuo metallihiema kiertää koneessa ja tekee lisä tuhoa.

        kappaleko tukkii sen suodattimen ja se pitää vaihtaa vai? Koko ajanko niitä kappaleita jostain irtoilee? Höpö höpö.


      • kertyy pieniä
        Ette tiedä? kirjoitti:

        kappaleko tukkii sen suodattimen ja se pitää vaihtaa vai? Koko ajanko niitä kappaleita jostain irtoilee? Höpö höpö.

        hiukkasia ainakin moottorin kulumisesta. niitä öljy ei pysty hallitsemaan, joten suodatin poistaa ne jotteivat ne kierrä moottorissa ja naarmuta paikkoja. tosin luulisin ettei tavallisesta moottorista kilokaupalla rautaa irtoile... nokipartikkelit ovat yleensä kooltaan reilusti alle 1 µm, eli sujahtavat helposti suodatinpaperin kuitujen ohi öljyn tapaan. tavallisesti suodatinpaperi nappaa 10...20 µm kokoisia hiukkasista jo joitain kymmeniä prosentteja, sitä suuremmista jo lhes kaikki...

        tuossa elektronimikroskooppikuva suodatinpaperista
        http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Filter_paper_840_3x3_copy.png
        eli isot partikkelit eivät mahdu kuitujen välistä, vaan tulppaavat käytävän. öljy mahtuu sieltä, mutta jos isot partikkelit tukkivat kaikki käytävät, öljy joutuu menemään ohitusventtiilistä.

        filtterin tukkeutuneisuutta ei voi tietää muutoin kuin kokeilemalla sitä testipenkissä, mitaten suodattimen aiheuttamaa virtausvastusta. vaikea sanoa onko se tukossa, jos läpi näkyy paperista niin silloin ei ainakaan ole pahoin tukossa. silmällä ei näe kunnolla pieniä likahiukkasia, joten tukkoisuuden astetta ei paljon pysty silmin arvioimaan.


      • Manoil69
        kertyy pieniä kirjoitti:

        hiukkasia ainakin moottorin kulumisesta. niitä öljy ei pysty hallitsemaan, joten suodatin poistaa ne jotteivat ne kierrä moottorissa ja naarmuta paikkoja. tosin luulisin ettei tavallisesta moottorista kilokaupalla rautaa irtoile... nokipartikkelit ovat yleensä kooltaan reilusti alle 1 µm, eli sujahtavat helposti suodatinpaperin kuitujen ohi öljyn tapaan. tavallisesti suodatinpaperi nappaa 10...20 µm kokoisia hiukkasista jo joitain kymmeniä prosentteja, sitä suuremmista jo lhes kaikki...

        tuossa elektronimikroskooppikuva suodatinpaperista
        http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Filter_paper_840_3x3_copy.png
        eli isot partikkelit eivät mahdu kuitujen välistä, vaan tulppaavat käytävän. öljy mahtuu sieltä, mutta jos isot partikkelit tukkivat kaikki käytävät, öljy joutuu menemään ohitusventtiilistä.

        filtterin tukkeutuneisuutta ei voi tietää muutoin kuin kokeilemalla sitä testipenkissä, mitaten suodattimen aiheuttamaa virtausvastusta. vaikea sanoa onko se tukossa, jos läpi näkyy paperista niin silloin ei ainakaan ole pahoin tukossa. silmällä ei näe kunnolla pieniä likahiukkasia, joten tukkoisuuden astetta ei paljon pysty silmin arvioimaan.

        Onko järkeä olla vaihtamatta suodatinta samalla kun vaihtaa öljyt, ainakin bensa-autoihin suodattimet maksavat yleisesti 5-10 euroa. Jos jättää vanhan suodattimet ja vaihtaa öljyt niin heti samalla sekoituu 2-3 desiä paskasta öljyä ja mahdollisesti vettä.

        Joskus ennen vanhaan saatoi olla perusteltua jättää vanha suodatin koska öljynvaihtovälit oli yleisesti 3500-5000 km, eikä suodatin noin pienillä km:llä mene tukkoon.


    • ...

      Taidat käyttää harvinaisen huonoja öljyjä jos ei kestä koneessa kun 10tkm...Eikös se merkkihuollossa vaihdeta (suodatin) jokaisen öljynvaihdon yhteydessä siksi, että se on halpa osa ja siksikin, että kun pistät uudet öljyt koneeseen jossa on paskainen suodatin, niin se uusikin öljy on heti kohta mustaa.

    • as.entaja

      Joissakin uudemmissa autoissa joissa on pieni eco-suodatin olen nähnyt tukkoon menneitä suodattimia. Tämä näkyy olevan tiettyjen automallien ongelma.

    • Öljymies

      Suodattimien koko vaihtelee huomattavasti. Esim Tojotoissa on aivan kahvikupin kokoinen suodatin, jonka sisällä varsinainen suodatipatruuna on tilavuudeltaan vajaa puolet kahvikupista, eli noin 1 dl. Muutaman suodattimen aukileikanneena ja 15 tkm maantieajossa olleen auton öljyjä vaihtaneena en lähtisi suurin surminkaan jatkamaan öljynvaihtoväliä 15 tkm:stä. Omien havaintojeni mukaan 15 tkm ajettu öljy on viskositeetiltaan tyystin erilaista uuteen öljyn verrattuna. Käytetty öljy on ohutta ja notkeaa kun vertaa uuteen saman merkkiseen.

    • opel2l

      itse vaihdan öljynsuodattimen aina samalla kun öljytkin. ei se uusi suodatin maksa 4 euroa enempää.

      • olet Talent

        kaivoit sitten ikivanhan viestin kertoaksesi öljynvaihtiorutiineistasi, kiitos pirusti_ Luultavasti ei kukaan pärjäisi ilman tuota suurta ja mullistavaa tietoa.


    • uojbjubkjlnhj

      Jos tulee vähän kilometrejä vuodessa, sanotaan vaikka 5000km vuodessa, kannattaako silloin suodatinta vaihtaa joka kerran? Öljythän pitää kyllä vaihtaa kerran vuodessa mutta luulisi öljynsuodattimen "kuluvan" vain silloin kun moottori on käynnissä ja öljy kiertää moottorissa eikä ajan pitäisi sitä kuluttaa jolloin vähillä kilometreillä suodattimen pitäisi pysyä hyvänä pari öljynvaihtoväliä = 2 vuotta?
      Joihinkin autoihin öljynsuodatin maksaa kuitenkin toista kymppiä kun laittaa alkuperäisen, huonompaa suodatinta ei kannata laittaakaan, siinä ei säästä niin paljoa että kannattaisi riskeerata.

    • ile D-4D

      tuttu viesti, johon on aiemmin jäänyt kommentoimatta.

      Toyota Avensis D-4D 110hv 1 gen kone. Öljynsuodatin on niin pahassa paikassa, että pidensin sekä öljyn että suodattimen vaihtovälin 15:sta 20:een tuhanteen. Voisi tietty palata 15 tkm:n öljynvaihtoväliin ja tuplata suodatinvälin, vaihtaa esim. 17/13 rytmillä ja suodatinvaihto 30 tkm. Kilsoja vuodessa 30-45 tkm.

      Öljyanalyysiä en ole koskaan teetättänyt, joten en tiedä missä kunnossa öljy on 20 tkm ajettuna. Samoin kukaan ei pysty sanomaan, milloin suodatin tukkeutuu. suodatin on vanha Hiacen ja Pajeron 1,2-litrainen ämpäri. Väitteitä siitä, että öljy kestää pidempään kuin suodatin, olen kuullut, mutta fakta puuttuu.

      Edellisessä autossani pidin 8/7 tkm rytmiä ja suodatin 15 tkm. Huoltokirjan ohje oli 5/5 ja suodatin 10 tkm. Päälle puolimiljoonaa mentiin tälläkin reseptillä.

      Jotain sivuvirtasuodatin juttuja lukiessa muistelen, että pääsuodatin suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein paperisuodattimen huonon kosteudenkeston takia.

    • Anonyymi

      Hemmetin pahvit öljynsuodattimissa ei ole mitään hemmetin ohivuoto venttiiliä.

    • Anonyymi

      Myö vaihdan öljyn ja suodattimen 5tkm välein. Näin olen aina tehnyt ja ajan autoni aina 400tkm asti ennen myyntiä.

    • Anonyymi

      Mulla ne lastut lentelee pitkin kabiinia kun en vaihda ikinä suodatinta.

      • Anonyymi

        Oliko vaikea herätys kun noin aikaisin olet kiukuttelemassa ikivanhaan ketjuun?


    • Anonyymi

      Joissakin moottoripyörissä ainakin on öljyt 10tkm/1v ja suodatin 20tkm/2v ihan virallisessa huolto-ohjelmassa. Jos tällaista noudattaa niin käyttäisin ainakin valmistajan alkuperäistä suodatinta eikä mitään tarvikemallia.

      Mielestäni tuo suodattimen vaihtamatta jättäminen soveltuu kuitenkin paremmin tapauksiin missä öljyt vaihdetaan syystä tai toisesta suositeltua useammin.

    • Anonyymi

      Autosta ja Long Life "huolloista" riippumatta noin 10 tkm välein tai kerran vuodessa.

      Vain laadukkaita suodattimia käyttäen kuten Purflux tai MAN.

      Maltillinen kustannus moottorin hyvinvoinnille.

      Ajankohtaisia suodatintestejä en sitten olekaan lukenut.

    • Anonyymi

      mulla kesäpirssinä vanha lada vm1982 jossa on 12 vuotta vanhat öljyt ja suodatin ja alkuperäiset kytkin ja jarrunesteet vielä, ajoa tulee muutama tonni kesässä.
      hyvin toimii mutta nyt vois olla rueta miettimään ehkä öljyn ja nesteitten vaihtoa 😁

    • Anonyymi

      Pistä ladaan seuraavassa määräaikaishuollossa long life öljyt, vois olla hyvä näin pitkillä vaihtoväleillä, myös suodatin ois hyvä vaihtaa.

    • Anonyymi

      Jos longlifessä suodatin kestää 30tkm niin miksi sama suodatin pitäisi vaihtaa 10-15tkm välein normaali käytössä?

    • Anonyymi

      Nuo välivaihdot tai väliin jättämiset on vanhojen vaarien perintöä kun ei uskota mihinkään autotehtaan suosuituksiin tai huolto-ohjelmiin, vaan mennään isoisän uskolla ja ajatellaan perseellä ja säästöillä.

      • Anonyymi

        Ei nyt välttämättä ihan noinkaan. Itselläni on rippikouluikäinen auto 150 tkm ajettu, auto, jossa öljynvaihtoväli 15 tkm/1 vuosi. Ajan vain 5-6 tkm vuodessa ja öljynvaihdossa aikaraja (vuosi) tulee ennemmin vastaan kuin kilometrit. 5-6 tkm ajettu öljy on melkoista mustaa lirua kun sen vaihtaa. Uudella öljyllä moottori pyörii paljon liukkaammin kuin vanhalla. Jäteöljyä havainnoimalla 6-7 tuhannen vaihtoväli on sopiva tälle autolle. Moottori ei kuluta öljyä ja pakokaasupäästöt kunnossa.
        Uudemmassa autossa 15 tkm vaihtoväli on ihan sopiva, mutta enpä lähtisi jatkamaan sitäkään, jos speksattu vaihtoväli olisi pidempi. Rekka-auton moottoreissa on jopa 100 tkm vaihtovälejä, mutta niissä pitkä vaihtoväli on saatu aikaan mm. henkilöauton moottoreihin nähden moninkertaisella öljytilavuudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt välttämättä ihan noinkaan. Itselläni on rippikouluikäinen auto 150 tkm ajettu, auto, jossa öljynvaihtoväli 15 tkm/1 vuosi. Ajan vain 5-6 tkm vuodessa ja öljynvaihdossa aikaraja (vuosi) tulee ennemmin vastaan kuin kilometrit. 5-6 tkm ajettu öljy on melkoista mustaa lirua kun sen vaihtaa. Uudella öljyllä moottori pyörii paljon liukkaammin kuin vanhalla. Jäteöljyä havainnoimalla 6-7 tuhannen vaihtoväli on sopiva tälle autolle. Moottori ei kuluta öljyä ja pakokaasupäästöt kunnossa.
        Uudemmassa autossa 15 tkm vaihtoväli on ihan sopiva, mutta enpä lähtisi jatkamaan sitäkään, jos speksattu vaihtoväli olisi pidempi. Rekka-auton moottoreissa on jopa 100 tkm vaihtovälejä, mutta niissä pitkä vaihtoväli on saatu aikaan mm. henkilöauton moottoreihin nähden moninkertaisella öljytilavuudella.

        "Jäteöljyä havainnoimalla", hauska setä. Se että öljy mustuu on ihan hyväkin juttu, öljyn yksi tehtävä on puhdistus. Varsinkin dieselin öljy mustuu hetkessä, mutta ei se öljy siitä huonone. Hauskoja nämä menneisyyden vangit jotka eivät ymmärrä kehitystä maailmassa ja tekniikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jäteöljyä havainnoimalla", hauska setä. Se että öljy mustuu on ihan hyväkin juttu, öljyn yksi tehtävä on puhdistus. Varsinkin dieselin öljy mustuu hetkessä, mutta ei se öljy siitä huonone. Hauskoja nämä menneisyyden vangit jotka eivät ymmärrä kehitystä maailmassa ja tekniikassa.

        Kerropa asiantunijan ominaisuudessa miksi moottori pyörii niin paljon keveämmin uudella öljyllä kuin sillä 5-6 tkm ajetulla vanhalla, joka siis ei ole uudesta huonontunut. Uusilla öljyillä kasvaneen kierrosherkkyyden tuntee selvästi kaasupolkimessa ja kulutus on pari desiä alempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa asiantunijan ominaisuudessa miksi moottori pyörii niin paljon keveämmin uudella öljyllä kuin sillä 5-6 tkm ajetulla vanhalla, joka siis ei ole uudesta huonontunut. Uusilla öljyillä kasvaneen kierrosherkkyyden tuntee selvästi kaasupolkimessa ja kulutus on pari desiä alempi.

        Se onkin erikoista kun yleensä vanhan öljyn viskositeetti alenee.


    • Anonyymi

      Loppuisi VAG tehtaiden kone räjähtämiset jos öljyt ja suodatin vaihdettaisiin 100000km välein.

      • Anonyymi

        Koska niitä on räjähtänyt?
        Olet vain surkea ja ahdistunut Toyotan omapoika.


    • Anonyymi

      Suodatinhan ei varsinaisesti ajan myötä mene huonommaksi vaan kilometrien myötä. Öljy taas menee myös ajan myötä huonommaksi.

      Jos vaikka vaihtoväli 20tkm/1v mutta ajaa vain 10tkm/v, niin luulisi olevan ihan turvallista vaihtaa öljyt vuosittain mutta suodatin joka toinen kerta.

      • Anonyymi

        Suodatin maksaa aika vähän ja nuo vaarien säästöopit ei ainakaan paranna asioita mihinkään suuntaan, joten sanoisin, että melko tyhmää olla vaihtamatta suodatinta.


      • Anonyymi

        Vähän OT, mutta diesel-polttoaineen suodatin kasvaa tattia kyllä ihan ajan kanssakin, kunhan suodatin on ollut käytössä.

        Moottoriöljyn suodattimissa saastämisessä vaihtovälin venyttämistä turvallisempi ratkaisu on hankkia halvempia suodattimia ja vaihtaa joka kerta. Esim Biltemasta saa suodatinta alk. 4,50 e. Omassa vanhassa autossa on Bilteman suodatin ja hyvin toimii. Ainakin Toyotan alkuperäissuodattimetkin tehdään Kiinassa, joten laatutaso kestää vertailun Bilteman suodattimiin. Sitä paitsi parikymmentä vuotta takaperin TM:n testissä Toyotan merkkisuodattimet repesivät testissä. Automerkin omiin merkkisuodattimiin ei voi luottaa sen enempää kuin Bilteman vastaaviin.


    • Anonyymi

      "Itse vaihdan öljyt 10 000 tkm välein ja suodattimen joka toisella kerralla."

      Tuolla menetelmällä takaat sen että sinulla likaiset öljyt heti öljynvaihdon jälkeen, suodatin kun päästää sen likaisen öljyn heti uuden sekaan + tukkeutuessaana lakkaa suodattamasta kokonaan. Väärä ja huono tapa säästää

      • Anonyymi

        Tuo jokatoinen kerta oli vaarien 60-70 luvun oppeja kun suodattimet olivat olevinaan kalliita ja öljyjä vaihdettiin 5000km välein. Jotkut vaarien opit elää edelleen tyhmien joukoissa ja siksi mm. Toyotaa pidetään hyvänä autona samoista vaarien harhaoppien takia.


    • Anonyymi

      Honda Accordiin 2.0 vaihdoin suodattimen 150000 välein , ei ongelmia.

      • Anonyymi

        Kokeile pidentää vaihtoväliä 200 tkm:iin. Ajattele mikä säästö sinua odottaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      172
      9883
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3249
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3011
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2125
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2083
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1953
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1566
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1276
    Aihe