saunalauluja sapatiksi

Minun nuoruudessani kunnon adventisti ei saunonut eikä edes käynyt suihkussa sapattina.
Niinpä sapatin saunalauluille ei ollut jäsenistön piirissä kysyntää.

Nyt, kun asiat ovat jossain määrin toisin tässäkin suhteessa, niitä joilla on huono omatunto lojuessaan saunan lauteilla sapattina, voitaisiin lohduttaa, mikäli he lauteilla hikoillessaan voisivat laulaa "pyhiä saunalauluja",

vaikkapa tyyliin "tämän kuumempaan paikkaan ei adventisti joudu..."

Tulee mieleen tarina kahdesta munkista. Munkki näki luostaritoverinsa tupakoivan ja ihmetteli sitä ääneen ja totesi, että hän oli pyytänyt tupakointilupaa rippi-isältään, mutta ei ollut lupaa saanut.

"Miten sinä sitä pyysit?", kysyi sauhuttelija.

"Saanko tupakoida rukoillessani?"

"Siinä se meni pieleen. MInä kysyin, saanko rukoilla tupakoidessani, ja lupa heltisi oitis."

Olen minä kerran saunonut paikallisen adventistieliitin kanssa, mutta toista kertaa en. Osa tuosta porukasta on edelleenkin adventisteja, kaikki ihan tunnettuja nimiä.

6

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werwerwer

      "mulla on niin vaikeeta, niin vaikeeta" höpönlöpö sulla oikein on, kun pitää koko ajan panetella muita??????!!!?!?!?!?!?!?!

    • uteli "Mikä ihmeen höpönlöpö sulla oikein on, kun pitää koko ajan panetella muita?"

      Vastauksen tietävät vain adventismissa korviaan myöten olleet, sen jälkeen kun pää on noussut sen verran, että suun kautta pystyy hengittämään raitista ilmaa.

      Ja se "koko ajan" on karkeaa liioittelua. Enimmäkseen minä kirjoittelen ihan muille sivuille.

      Mutta ei sitä meikäläisen tilannetta voi ymmärtää, ellei
      - ole ollut adventisti ja
      - tullut järkiinsä, mutta vuosikymmeniä turhan myöhään

      Jos werwerwer riittävästi tuntisi adventismia, ei hän moisia kyselisi. Esimerkiksi Kai_A ymmärtänee meikäläisen tunnot paljon paremmin, vaikka ei ole kirkkoa hylännytkään.

      Mutta jos Kai_A ei olisi Arvo Arasolan poika, kenkää olisi tullut jo kauan sitten, kirkon vahingoksi kylläkin.

      Tutustukoon werwerwer viime viikolla ilmestyneeseen Nykyajan numeroon. Italiassa 70% adv.kirkon nuorista jättää seurakuntansa. Eikä se johdu paavista, vaan ihan muista syistä.

      Mietihän, werwerwer, mitä nuo syyt voisivat olla!

    • "MInä kysyin, saanko rukoilla tupakoidessani, ja lupa heltisi oitis."

      Tuosta viisaasta kysymyksestä tulee mieleeni Jeesuksen neuvo:
      Matt. 10:16 :
      Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle;
      olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

      Entä kun rukoilee, eikä ole tupakkaa?
      Minä en kysynyt, vaan rukoilin - tupakkaa.
      Siitä tarkemmin erään ohjelman alussa pääsiäisenä ja ohjelman lopussa
      ikäänkuin kysyn epäluuloisilta, että miksi ei saisi rukoilla siinä, missä
      hätää kokee, vaikkapa tyhmänlaistakin. Eiköhän Jumala tahdokin auttaa.
      Toki kaikki muut 9 todistusta siinä välissä ovat mielenkiintoisempia.
      Kannattaa katsoa iltauutisia odotellessa.

      http://telkku.net/telkku?p=20100405

      • Kyllä minä adventistille antaisin luvan lauantaina 18 jälkeen saunoa.
        Mutta pe klo 18 jälkeen adventistin omassatunnossa pitäisi hälytyskellot
        soida jos saunoa aikoo. Sillä adventistin sapattihan alkaa sapatin aattoiltana.


      • saunavuorot
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Kyllä minä adventistille antaisin luvan lauantaina 18 jälkeen saunoa.
        Mutta pe klo 18 jälkeen adventistin omassatunnossa pitäisi hälytyskellot
        soida jos saunoa aikoo. Sillä adventistin sapattihan alkaa sapatin aattoiltana.

        Eihän sitten adventistille ole ongelma saunoa kerrostaloyhteisössä. Heidän vain täytyy saada saunavuoro ennen klo 18.00. Ei 17.30, vaan klo. 18.00 jälkeen.

        Mutta on siinä vain taloyhtiölle selittäminen. Että ei me olla fariseuksia eikä lakihenkisiä mutta saunomisessa kyse minuuteista.

        Ja kuka se keksinyt että klo. 18.00? Miksi ei voisi olla vaikka 17.47 tai 18.01?

        Toivottavasti kukaan jumalaton ei tiedä uskovista tuollaisia juttuja.

        Ei varmaan synny taloyhtiössä herätystä, vaan tulee ajatus että uskovaiset pahemman luokan hulluja joiden jutuissa ei ole mitään mieltä.


    • sda.manager

      Saahan sitä salassa Adventistikin tehdä mitä haluaa, kunhan ei toinen Adventisti ole "käräyttämässä".
      Yleinen tapa kirkossamme on, että jos tekee mieli tehdä jotain sääntökirjan ulkopuolisia "viritelmiä", niin on parempi ettei toinen Adventisti ole vieressä näkemässä.
      "Silmänpalvelija" on tyypillinen kirkkomme jäsen.
      Siinä on oma viehätys ja jännitys. Pastoritkin istuvat olutlasin ääressä, mutta on parempi mennä johonkin suurempaan kaupunkiin nautiskelemaan, kuin mennä lähiöbubiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      67
      557
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      94
      542
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      486
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe