Icelandair, tuoreita kokemuksia?!

kysymyksiä...

Millainen lentoyhtiö?

Mitäs luulette, jos lentoni lähtee n. 15.00 aikaan helsinki-vantaalta, monelta olisi hyvä olla kentällä? Entä voiko Icelandairilla tehdä lähtöselvityksen netissä? Vaihdan Reykjavikissa konetta ja jatkan nykkiin, käsittääkseni ei tarvitse tehdä uutta lähtöselvitystä Reykjavikissa???

kiitos :)

24

10723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaankin klo 13 aikaa olisi hyvä olla kentällä.
      Tuskin voit tehdä netissä lähtöselvitystä
      Matkatavarat lähtöselvitetään perille asti

      • Anonyymi

        Halvat lennot - https://aviasales.tp.st/q5LrfdMd
        Aviasales on ollut jo vuosia itselleni lentomatkojen ensisijainen hakukone. Haen erityyppisiä matkoja, en pelkästään meno-paluu vaan usein niin, että lähtö tai paluu on eri kaupungista tai teen pysähdyksiä matkan varrella. Lisäksi Aviasales hakee mielestäni vaihtoehtoja erittäin kattavasti, myös halpalentoyhtiöiltä ja laajasti useilta varaussivustoilta.


    • ihan itse

      ne sehän varmaan olisi selvinnyt helposti icelandairin www-sivuilta. jos vaivaituisi kotisivuille selviäisi moni seikka kuten lähtösilvitysmahdollisuudet ja lähtöselvitysaika.
      jos ei vielä tiedä niin osoite on siellä on paljon asiaa tietämättömille
      http://www.icelandair.com

    • AIRI ICELANDIASTA

      On kokemusta ICELANDAIR lennoista HEL-NYC ja välilaskuna Reykjavik sekä myös 2 välilaskulla kuten Oslo,Reykjavik.Itse olen lentänyt ko. yhtiön Business Classissa eli Saga Classissa.

      Kentälle noin 2h ennen lähtöä.Aina ei ole onnistunut Hesan kenttä tulostamaan boarding passia REK-NYC lennolle mutta se ei auheuta ongelmaa,sillä Reykjavikissä vaan lähtöportille ja sieltä dokumentin saat.Reykjavikin kenttä ihan upea ja pieni mutta tyylikäs ja HALPA!

      Icelandair hyvä yhtiö ja palvelu todella hyvää - ainakin business classissa ja lento REK-NYC sopivan pitkä B757 koneessa istuttavaksi.Yhtiö myös todella harvoin myöhässä.

      • tyyne d.

        Palvelu, tai siis lähinnä tarjoilu keskikastia. Juomista laskutettiin, ainakin Islantiin lennettäessä.


      • .....
        tyyne d. kirjoitti:

        Palvelu, tai siis lähinnä tarjoilu keskikastia. Juomista laskutettiin, ainakin Islantiin lennettäessä.

        saa kaikkea ilmaiseksi. Lennä suraavaksi SAS:lla ja ykkösluokassa, niin saat laatujuomaa "ilmaiseksi" lennon aikana.


      • Tuore arvio
        ..... kirjoitti:

        saa kaikkea ilmaiseksi. Lennä suraavaksi SAS:lla ja ykkösluokassa, niin saat laatujuomaa "ilmaiseksi" lennon aikana.

        Kaverini palasi tänään (Tukholmaan) USAsta Icelandairilla ja kehui lentoyhtiötä.


      • kysymyksiä....

        AIRI ICELANDIASTA, oliko tuossa välillä myös turvatarkastus, siis kun vaihdoit konetta? Vai tulitko suoraan terminaaliin... mietin mihkä menen kun kone saapuu reykjavikiin... koneen vaihtoaikaa on niin vähän.


      • Vaihto Keflavik
        kysymyksiä.... kirjoitti:

        AIRI ICELANDIASTA, oliko tuossa välillä myös turvatarkastus, siis kun vaihdoit konetta? Vai tulitko suoraan terminaaliin... mietin mihkä menen kun kone saapuu reykjavikiin... koneen vaihtoaikaa on niin vähän.

        Jos edessä on turvatarkastus, menet tottakai sinne. Vai luuletko et pääset kiertämään ja ohittamaan sen jostain ulkokautta.


      • Anonyymi

        En usko että olet lentänyt saga classissa. Jos se olisi niin, miksi sulla sit oli oslossa pysähdys? Eikä sitä voi sanoa "HEL-NYC" jos vaihdat konetta. Ja rek ei ole lentoaseman lyhenne missään maassa/valtiossa.


    • Sacce_T

      Lensin Icelandairilla vaimoni kanssa Hesasta Reykjavikin kautta Torontoon ja takaisin, tosin paluumatkalla jäimme viikoksi Islantiin.

      Valitettavasti täytyy sanoa, että Icelandair on palvelutasoltaan yksi heikoimmista firmoista, joilla olen lentänyt. Lähes kaikki maksoi ekstraa ja aika monella (minä mukaanlukien, molempiin suuntiin) oli ongelmia koneen mediajärjestelmän kanssa. Se olisi tietysti muuten pikkujuttu, mutta kun lento kuitenkin kesti lähes 6h, (Reykjavik-Toronto), se oli vähän ikävämpää. Ja niitä ongelmia oli monilla, ei vain yhdellä-kahdella matkustajalla.

      Henkilökunta oli ihan jees, mutta tosiaan konsepti on lähes Ryanair-tasoa. Ja kyllä, olen lentänyt Ryanairilla kymmeniä kertoja.

      Icelandairin hyväksi puoleksi voi lukea hinnan. Ja toki matkustusluokkaa korottamalla olisi saanut mm. oikeata ruokaa "ilmaiseksi", mutta laskimme säästävämme lähes 60€/h, joten päätimme säästää. En ole vieläkään ihan varma kannattiko säästäminen tuossa paikassa.

      Eli: Icelandairin proleluokka on kuin halpalentoyhtiöltä repäisty. Jos olisit valmis lentämään Ryanairilla mantereen yli, selviät varmasti Icelandairillakin. Ja hinta on kilpailukykyinen.

      Jos taas rahalla ei ole ihan NIIN suurta merkitystä etkä ole jäämässä (kuten ilmeisesti et olekaan) Islantiin, ota vaikka Finnair tai lennä Saksan kautta Lufthansalla.

      Ei Icelandair ihan mahdottoman huono ole, kyse on vain siitä, että todellakin saa sitä mistä maksaa - niin hyvässä kuin pahassakin. Itse maksan ensi kerralla vähän enemmän ja lennän jollain muulla firmalla.

      • vanha totuus

        Sitä saa mitä tilaa.


      • huono yhtiö...

        samat sanat. suht ahtaat tilat. palveluhalutonta/välinpitämätöntä henkilökuntaa (niinkuin sain käsityksen myös muista islantilaisistakin) Kone myöhässä ja etukäteen maksetut retket kusivat, eipä niitä paljon näyttänyt kiinnostavan asioiden hoito.

        Matkustajat nukkuivat pitkällään exit paikkojen kohdalla lattialla ja henkilökunnannankin mielestä tämä oli fine..huhhuh. Siinä niitä toisten jalkoja sitten väisteltiin. Mitähän sanoisivat turvamääräykset tällaiseen?


      • häämatkalento USAaan
        huono yhtiö... kirjoitti:

        samat sanat. suht ahtaat tilat. palveluhalutonta/välinpitämätöntä henkilökuntaa (niinkuin sain käsityksen myös muista islantilaisistakin) Kone myöhässä ja etukäteen maksetut retket kusivat, eipä niitä paljon näyttänyt kiinnostavan asioiden hoito.

        Matkustajat nukkuivat pitkällään exit paikkojen kohdalla lattialla ja henkilökunnannankin mielestä tämä oli fine..huhhuh. Siinä niitä toisten jalkoja sitten väisteltiin. Mitähän sanoisivat turvamääräykset tällaiseen?

        Tosin on todettava, että monin osin perinteisetkin lentoyhtiöt ovat ottaneet joitakin hinnoittelumalleja noista halpalentoyhtiöistä eli matkatavaran kanssa on ryhdytty useimmissa yhtiössä sellaiseen pelleilyyn, jossa ei ole mitään järkeä. Aikaisemmin lentoyhtiöt suosittelivat tsekkaamaan ns. käsimatkatavaran ruumaan, koska se on koneen painopisteelle parempi ja turvallisempi, koska tällöin matkustamossa olevat matkatavarat eivät lentele ympäriinsä huonossa kelissä tai mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Nyt lentoyhtiöt eivät enää halua tätä, vaan ovat laskeneet, että uudet turvallisuusmääräykset rajoittavat siinä määrin matkatavaroiden ottoa matkustamoon, että joidenkin ihmisten on pakko maksaa ylimääräistä, jos itse matkalaukku on täynnä. Enää ei meikkejä tai tuliaisviinejä tai muita erikoisempia asioita (soittimet tms.) voi ottaa matkustamoon, jos ne ei ruumaan menevään matkalaukkuun sovi.

        Siis jos kaikki menee hienosti, niin halpalentoyhtiötä käyttämällä voi mielestäni säästää korkeintaan muutaman kympin, mutta heti jos tulee mikä tahansa erikoistilanne tai ongelma, niin maksaa reilusti enemmän kuin perinteisellä.

        Jos vertaa nyt pelkästään Icelandairin palvelua, niin suurimmat miinukset ovat kenttä henkilökunnassa, ruokahinnoittelussa, sekä yhtiön asenteessa. Tein heille reklamaation palvelun epäkohdista ja he lupasivat ihan asiallisesti palata asiaan heti reklamaation saavuttua heille. Mitään ei kuitenkaan kuulunut... ja kun lopulta melkein vuoden jälkeen asiaa kysyin uudestaan, niin vastaus oli joksenkin tyly. "Ei aihetta reklamaatioon".

        Normaali lentoyhtiö olisi myöntänyt virheensä ja tarjonnut seuraavalle lennolle upgreidausta (aivan standardimenettely, jos asiakkaalla on ollut selkeä syy olla tyytymätön lentoyhtiön toimintaan, kuten nyt oli ja mistä he itsekin olivat sitä mieltä, että kehittymisen tarvetta oli). Ei Icelandair. "Olemme pahoillamme että palvelu ei kaikilta osin vastannut odotuksianne. Icelandair tekee jatkuvaa laadunparannus työtä ja vaikka olemme 75-vuotias lentoyhtiö, palvelutilanteet eivät aina onnistu. Kiitos että otitte aikaa kirjoittaa palautteen ja että meillä oli mahdollisuus kommentoida sitä ja toimittaa se edelleen asianosaisille Vastaaville henkilöille. Toivomme tapahtuneesta huolimatta että näemme teidän tulevaisuudessa Icelandair lennolla Islantiin tai Amerikkaan. Meillä ei ole kuitenkaan mahdollisuutta tarjota teille palveluiden osalta mitään kompensaatiota tai korvausta."

        Voin sanoa, että olen tämän jälkeen matkustanut Virgin Atlantic Airwaysillä jenkkeihin ja kyllä kaikki oli aivan toista tasoa... paitsi hinta, joka oli ihan samoissa. Ainoa negatiivinen puoli on hieman pidempi kokonaislentoaika paluulennolla, mutta sen korvaa täysin mukavammat penkit ja tila matkustamossa.

        Eli vastaisuudessa vältän kyllä Icelandairia ja matkustan ensisijaisesti Virginillä, jos ei saa jostain supertarjouksesta suoraa lentoa Finskiltä lähes samaan hintaan.... ja tässä määräävä tekijä on nimenomaan se lennon suoruus.


      • häämakalento USAaan
        huono yhtiö... kirjoitti:

        samat sanat. suht ahtaat tilat. palveluhalutonta/välinpitämätöntä henkilökuntaa (niinkuin sain käsityksen myös muista islantilaisistakin) Kone myöhässä ja etukäteen maksetut retket kusivat, eipä niitä paljon näyttänyt kiinnostavan asioiden hoito.

        Matkustajat nukkuivat pitkällään exit paikkojen kohdalla lattialla ja henkilökunnannankin mielestä tämä oli fine..huhhuh. Siinä niitä toisten jalkoja sitten väisteltiin. Mitähän sanoisivat turvamääräykset tällaiseen?

        Tuli väärinpäin noi kaksi viestiä... anteeksi


    • häämatkalento USAaan

      Toimii samalla konseptilla kuin halpalentoyhtiöt yleensäkin.
      1. Kaikesta, mistä voidaan veloitetaan erikseen asiakkaalta, jotta lähtöhinta saadaan näyttämään edulliselta.

      2. Kenttätoiminnot on minimoitu ja ulkoistettu, jotta omia työntekijöitä ei ole tarvinnut palkata.

      Loppujen lopuksi kovassa kilpailutilanteessa perinteisten lentoyhtiöiden hinnat ovat kuitenkin käytännössä ihan samalla tasolla, kun näiden halpalentoyhtiökonseptilla toimivien.

      1. Lisäksi jos jotain epätavallista sattuu, niin kenttätyöntekijät ovat täysin kädettömiä, koska hehän eivät voi tehdä MITÄÄN päätöksiä itse lentoyhtiön puolesta, koska hehän ovat TOISEN firman palveluksessa ja toimivat vain ennalta määrättyjen hyvin kapeiden ohjeiden mukaan.

      2. Ainoastaan koneen henkilökunta yrittää pitää yhtiön mainetta yllä. He ovat ylpeitä omasta panoksestaan ja palvelevat asiakkaita normaalisti. Kenttätyöntekijät yms. suhtautuvat asiakkaisiin juuri kuten saattaa kuvitella. "Kilpailijoiden asiakkaille on osoitettava, että he ovat tehneet huonon valinnan".

      En missään nimessä aio enää matkustaa ko. lentoyhtiöllä. Olen matkustanut paljon ja todennut, että halpalentoyhtiötyyppinen hinnoittelu ei sovi minulle. Lentomatka on kuitenkin sen verran stressaava kokemus, että en kaipaa mitään ylimääräistä stressitekijää enää lisäksi, kun töykeitä virkailijoita yms.. Lisäksi

      Atlantin ylilennolla voisi kuvitella haluavansa syödä jotain ja kun tämän hinnan lisää vielä lentolipun hintaan, niin se on samoissa (tai jopa yli) kilpailijoiden kanssa. Ero on vain siinä, että Icelandairin lennolla kaikki ovat tasapuolisesti maksaneet minimihinnan, mutta kilpailijan lennolle on myyty lippuja myös ökyrikkaille, jotka pitävät huolta siitä, että palvelun on täytettävä jotkut standardit - myös turistiluokassa.

      Kaikkein suurimmat erot halpalentoyhtiöön ovat tietenkin tulleet omasta tyhmyydestäni. Lentoa varatessani olen tehnyt jonkin virheen. Olen buukannut ylimääräisen matkalaukun väärään suuntaan (aikeissa ostaa uusi matkalaukku kohdemaasta), olen katsonut viikon väärin ja buukannut lennon väärälle päivälle. Näitä asioita ei voi enää muuttaa, kun on netissä painanut varaa-nappia... ei varsinkaan jos tapahtumasta on ehtinyt kulua enemmän kuin yksi päivä. Tällöin hinta nousee helposti paljon kalliimmaksi kuin ns. perinteisellä lentoyhtiöllä. Keskimäärin ihmiset kuitenkin näitä virheitä tekevät ja näillä virheillä nuo halpalentoyhtiöt sitten elävät.

    • suosittelen

      Viime vuonna kokemusta. Mielestäni koneet olivat aivan oivia. Kaikilla oma mini-tv edessä, istuimet ihan ok... Mitä nyt koneen takaosassa ikkunan vieressä oli niin meluisaa, että hiljaisten elokuvien äänet olivat kyllä vaikea kuulla.

      Ruoka toki maksaa, mutta ei kovin paljoa. Virvoitusjuomat ja vesi ilmaista.

      Netissä voi tehdä lähtöselvityksen, kentillä ei ole omaa konetta. Ovat hyvin tarkkoja käsimatkatavaroiden 6 kg rajasta. Ei todellakaan kannata sitä ylittää. Kompensaationa USAan kaksi 23 kg laukkua ilman lisämaksua.

      Reykjavikissa mennään turvatarkastuksen läpi. Yleensä ollut vaihtoaikaa n. 40 min. Se riittää hyvin. Aina ovat odotelleet muita, jos on Helsingistä tuleva kone myöhässä. Juoksujalkaakin voi mennä, kenttä on pieni.

      Ei ole valittamista ollut. Menen kyllä mielelläni sillä jatkossakin, yksi vaihto kuulostaa paljon paremmalta kuin kakski vaihtoa. Islannin maisemia on lentokoneesta myös vänkä katsella, varsinkin jos ei ole siellä aiemmin käynyt. Henkilökunta on aina ollut ystävällistä, vaikkei niistä kuulutuksista kyllä mitään ymmärrä.

      Saga luokassa oli mukava istua. Toki en siitä maksanut, oli kone sen verran täynnä että sain paikan ilman lisämaksuja.

      Lippuihin kuuluu muuten ilmainen stop-over Islannissa. Jos sitä haluaa koittaa.

    • En mene uudestaan

      Lensin Icelandairin kanssa jenkkeihin viime jouluna ja paha maku jäi suuhun. Palvelu oli heikkoa ja töykeää.

      Takaisintullessa minulla oli toinen laukku tyhjä ja toisessa, joten olin pakannut ne sisäkkäin. Pakottivat lentokentän lattialla purkamaan toisen laukun toisesta pois pois, muuten olisi tullut reilu ylimenomaksu. Kun lentoyhtiö on kirjannut sääntöihin, että kaksi 23 kg laukkua, niin se tarkoittaa täsmälleen sitä. Jos vaikka on vain yksi laukku, joka painaa kaksi kiloa enemmän, niin siitä velotetaan 80 euroa!

      Lentoyhtiölehän olisi ollut logisesti edullisempaa, jos heillä on huollinnassa vähemmän kolleja hoidettavana.

      Tiskillä ollut henkilö sanoi, että HÄN EI OLE yhtiön edustaja, vaan yhtiö on ostanut palvelut heiltä. Jos olisin ostanut heidän yhtiönsä lipun, niin mitään ongemaa ei olisi.

      Olkaa siis tarkkoja matkatavaroiden kanssa. Mistä tahansa yhtiö VOI teitä rahastaa, niin se kyllä yrittää sitä... ja yrittää myös tehdä olonne mahdollisimman epämukavaksi, jos olette valmiit maksamaan mukavuudesta tai paremmasta palvelusta.

      Uskon, että Sagaluokassa tilanne voi olla toinen, mutta sinne ei pääse kuin reilusti kalliimmalla hinnalla TAI hyvällä onnella. Tämmöistä onnea ei minulla ollut.

    • Keke____

      Hyvä yhtiö, mukavat penkit, toimiva palvelu. Käytin heinäkuussa 2014 lentäessä Amerikkaan ja takaisin.

      • SagaPlatinum

        Lennän useaman kerran vuodessa väliä Hki-Reykjv-Boston, joskus NYC ja ainakin Bostoniin yritän lentää ainaa Islandairilla, koska se on nopein tunnin välilaskusta huolimatta. Tauon aikana ihan kiva jaloitella ja venytellä.

        Omat pienet nappikuulokkeet ovat mukana leffojen katselua varten ja muita palveluita en lennoillani halua. Aterioiden maksullisuus ei itselleni ole este, koska en syö edes Finnairin tai muiden aterioita Nykin lennoilla. Kupin teetä voin ottaa ja tietysti vettä, mutta niitäkin Icelandair tarjoilee ilmaiseksi.

        Suuri plussa on 2 ilmaista matkalaukkua, a 23kg, mikä nykyään kaikilla standardi. Omaa tyhmyyttä on tehdä laukusta raskaampi kuin tuo, laukunkäsittelijöillä ei ole valuraudasta tehdyt selät ja lentokoneen lastaaminen tasapainoiseksi on tarkkaa hommaa, minkä vuoksi laukkujen tulisi olla suht samanpainoisia. Tyhmyydestä saa siis kentällä sakottaa ja niin pitääkin.


      • Atlantinylitys

        Olen muutaman kerran lentänyt economy luokassa Helsingistä Torontoon Icelandilla ja ei ole ollut huonoja kokemuksia. Lyhyt tauko Reykjaviikissä on vain hyvä saapi jaloitella ja vaihtoaika on aivan riittävä. Vesi, tee ja kahvi ilmaisia samoin kuin istumapaikan valinta nestissä. Pitää vain huomata että ei valitse varauloskäynnin edessä olevaa istuinta, koska sen selkänoja ei käänny.

        Varmasti lennän seuraavaksikin.


    • Anonyymi

      Erittäin epäluotettava yhtiö, Lentoja perutaan tiuhaan ja kovin viime tipassa. Nettisuvustokaan ei toimi kunnolla ateriavarusten ja istuinpaikkojen suhteen. makustan jatkossa vain pakosta tällä yhtiöllä. Verrattavissa halpalentoyhtiöihin

      • Anonyymi

        Ainakin ennen koronaa Icelandair toimi luotettavasti Suomen ja USAn välillä. Tuon lennon pituus on lyhyempi kuin muilla lentoyhtiöillä, ja välilasku Reykjavikissa jokseenkin keskellä etappia tarjoaa mahdollisuuden relailla Keflavikin lentokentällä. Halvimmat liput tarjoavat lähinnä kuljetuksen perille ja aterioida halutessaan maksusta. Paremmat liput takaavat parempaa palvelua mukaanlukien ateriat, mutta mitään maailmanluokan huippuluksusta ei kannata odotella. Sitä saa mitä tilaa. Mutta Icelandairia nopeammin ei tavis Suomen ja USAn väliä lennä.


    • Anonyymi

      Nostan tätä ketjua, suunnitelmissa nelihenkisellä perheellä lentää NYCiin Helsingistä kesäkuussa 2024. Jälkikasvu jo teinejä, joten aikuisten lipuilla kaikki mennään. Mietitään lentoyhtiöitä ja mahdollisia välilaskuja, Finskin hinnat kesäkuulla huomattavasti kalliimmat etenkin kesäkuussa. Tuoreita kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      41
      1743
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      238
      1316
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      200
      1214
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1127
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1076
    9. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    Aihe