Ilox 77W-konetta olen tässä mittaillut pääsiäisen ratoksi. Mistähän johtuu, ettei tuleva ilma on niin hirmuisen lämmintä? Luulisi olevan helppoa saada kone puhaltamaan viileää ilmaa asuntoon, kun ulkona on tähän aikaan vuodesta viileää. Halusin testata kuinka kylmää ilmaa voin asuntooni saada ja ottaa tilapäisen riskin kosteuden tiivistymisestä tuloilmaputkiston pinnalle (putket kylppärin ja saunan sisäkaton yläpuolella). Manuaalisesti laitoin iv-koneen niin "kylmälle" kuin mahdollista:
- 2009 valmistunut kerrostalo, jossa huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihto LTO:lla
- Iloxairin Ilox 77W -ilmanvaihtokone
- kesäohituspelti kesä-asennossa (tuloilmalle avautuu kanava LTO-kennon ohitse)
- jälkilämmön vesikiertoisen patterin termostaatti minimillä ja vesikierto suljettu siitä pienestä koneen sisällä olevasta säätöventtiilistä
Avasin laitteen, tein em. säädöt ja asensin digitaalisen lämpömittarin sensorin tuloilmakanavaan LTO-kennon jälkeiseen osaan, josta puhallin puhaltaa tuloilman asuntoon. Suljin luukun ja aloitin mittaukset eilen: 15 tunnin käytön jälkeen (tällä hetkellä) ulkoilma on 3 ja lämpömittari näyttää tuloilman lämpötilaksi 17,5-18,7 astetta riippuen onko kone 1. vai 2. nopeudella liesikuvusta säädettynä. Miten ihmeessä? Missä se ilma lämpeää? Eihän missään vain voi olla mitään esilämmitysvastusta? IV-koneesta säädetään vain jäätymissuojan termostaatti, ja sehän pysäyttää koneen tarvittaessa...
Eilen saunomisen yhteydessä katsoin tuloilman lämpöä mielenkiinnolla. Korkein lukema oli 27,3 astetta! Siis iv-koneen sisältä mitattu LTO-kennon jälkeen. Onko normaalia, että lämpöä vuotaa jostain tuloilmaan noin paljon? Tiedän kyllä, että saunomisen yhteydessä poistoilma voi olla jopa 40-50 asteista helposti, mutta kesäohituspellin pitäisi kai päästää tuloilma LTO-kennon ohi. Onko ilmanvaihtoni väärin asennettu, ja onko tämä "ominaisuus" vai vika?
Seuraavassa vaiheessa hankin lisää lämpömittareita ja asennan sensorin laitteen jokaiseen soppeen: (tuloilma ennen ja jälkeen LTO-kennon ja poistoilma ennen ja jälkeen LTO-kennon). Nyt käytössäni on siis vain yksi mittari, tuloilman LTO-kennon jälkeisessä tilassa.
Onko niin, ettei kesäohituspelti todellisuudessa kunnolla ohita LTO-kennoa? Siis että lämpöä siirtyy tuloilmaan myös kesällä? Voi nimittäin tulla aika lämmin kesä, vaikka nyt ei ole ulkona vielä 5 astettakaan. Pitänee laittaa Iloxairille hieman sähköpostia aiheesta, heti kun saan lämpömittauksen laitteen jokaiseen "pesään" ja mitattua kunnolla lämmöt koneen joka paikasta. EN ole ollenkaan tyytyväinen siihen, etten saa laitteesta "kylmää" ilmaa vaikka ulkona on 3 astetta.
Tuloilma lämpeää jossain?
33
8007
Vastaukset
- Paha sanoa
No kyllähän tuo kovasti korkealta tuntuu....
Anturi on siis laitettu koneen ovesta sisälle ja kiinnitetty jotenkin huoneiden tulokanavan alkuun? Ajattelin vaan että mittaako anturi kanavan pellin lämpöä? Sehän on luultavasti jotain ympäröivän huonelämmön ja kanavassa virtaavan ilman lämmön väliltä.
Oletko katsonut että kesäpelti on auki?
Onko koneessa kirtoilmaa, joka vaikuttaisi asiaan?
Puhaltimen hukkalämpö lämmittää myös hieman tuloilmaa.
Kanavien läpi siirtyy myös lämpö huoneilamasta kylmempään tuloilmaan.
Itse olen porannut pienet reijät iv-koneen päälle kanaviin ja joskus mittaillu lämpöjä ja raitisilma kanavan lämpö on useita asteita korkeampi kuin ulkoilman lämpötila, ilmeisesti ilma vaan ehtii lämmetä eristetyssä kanavassa muutaman metrin matkalla mitä se kulkee sisätiloissa.- aito iv-maallikko
Ollut kiireinen työviikko, nyt palaan asiaan. Olen myös hankkinut toisen digitaalisen lämpömittarin ja se on asennettu koneen sisään.
"Anturi on siis laitettu koneen ovesta sisälle ja kiinnitetty jotenkin huoneiden tulokanavan alkuun? Ajattelin vaan että mittaako anturi kanavan pellin lämpöä?" - Digitaalisen lämpömittairn johdot luikertavat iv-koneen sissän ja sensorit ovat tällä hetkellä: Toinen lepää ulkoatulevan ilmakanavan alla olevan karkeasuodattiemn päällä. Tämä sensori aistii sen laitteeseen ulkoa tulevan ilman lämpötilan. Toinen sensori on LTO-kennon jälkeen olevan jälkilämpöpatterin ilmatilassa. Se on teipattu laitteessa sisällä olevaan metallipalkkiin ja itse sensori on "vapaasti ilmassa" pari senttisen johdonpään päässä. Se on mahd. kaukana seinistä, eikä kosketa mihinkään.
Kesäpelti on auki. Kiertoilmasta en tiedä. Puhaltimet toki lämmittävät ilmaa.
Tuorein mittaus nyt pe 9.4.2010 klo. 23.58
- Ulkolämpötila 4,3 astetta
- IV-koneen sisään saapuva raitis ilma 7,9 astetta
- LTO-kennon jälkeen 17,5 astetta ennen puhalusta asuntoon (mitattuna jälkilämpöpatterin osastosta, jossa on puhallin, joka puhaltaa ilman menoilmakanavaan).
Asuntoon tuleva ilma lämpeää siis noin 3,5 astetta putkistossa talon ulkoseinästä iv-laitteeseen tullessaan. Tämä on hyväksyttävää. Mutta laitteen sisällä noin 30 senttimetrin matkalla ilma lämpenee liki 10 astetta. Jotenkin tuntuu, ettei kesäohituspelti ohita kennoa kunnolla. Huomaa siis, että jälkilämpöpatteri on suljettu sulkuventtiilistä eli siellä ei virtaa vesi. - aito iv-maallikko
Video kertokoon enemmän kuin 1000 sanaa:
http://www.youtube.com/watch?v=bBNV3uCiIrc
Videon alussa näkyy lämmöt ennen ja jälkeen LTO-kennon, ja sitten koko komeus avattuna. Lämpömittaussensorit näkyvät hyvin. Koneen rakenne on helpompi ymmärtää, kun sen näkee!
- mysteeri-
Missä asennossa oli jäätymissuoja? Ettei vaan ollu tulopuhallin pysäyksissä?
"Koneen vesipatterin jäätymissuoja -termostaatti
pysäyttää koneen tuloilmapuhaltimen, jos tuloilman
lämpötila patterissa on alle 10 oC. Tulopuhallin
käynnistyy automaattisesti, kun jäätymisvaaratilanne
on ohi. Jäätymissuojatermostaatti sijaitsee
sähkölaatikon sivussa (kuva 2).
Huom! Termostaatin asetusarvoa ei saa
muuttaa, mutta jos se on jostain syystä
muuttunut, asetusarvo säädetään oheisen
kuvan mukaisesti."- aito iv-maallikko
Ei tunnu mikään puhallin olevan pysähdyksissä.
Laite humisee mukavasti ja asunnon katonrajasta raitisilmaventtiilit puhaltavat kohisten ilmaa asuntoon.
Toi termostaattihan pysäyttää koneen tarvittaessa? Siis sen puhaltimen?
En ole tällaista huomannut tapahtuvan.
- jo toteutunut?
> Mistähän johtuu, ettei tuleva ilma on niin hirmuisen lämmintä?
Monta mahdollista syytä
- ilma lämpenee vähän jo koneelle johtavassa ulkoilmakanavassa (vaikka siinä on eristys)
- jos aurinko pääsee paistamaan seinälle, jolla ulkoilma-aukko on, niin siitä seinäpinnalla voi ilman lämpötila olla helposti 10 °C korkeampi kuin vapaassa ilmassa
- ilma lämpenee LTO:ssa, ohituspelti ei yleensä ole tiivis, vaan osa ilmasta menee edelleen LTO:n läpi (yleinen vika/ominaisuus)
... pelti voi myös olla huonosti paikallaan (esim. toinen pää pudonnut saranoiltaan, nimim. kokemusta on)
- ilma lämpenee puhaltimissa (asteen tai kaksi)
- jälkilämmityspatterin vesikierto ei olekaan kiinni (venttiili jumissa)
> Avasin laitteen, tein em. säädöt ja asensin digitaalisen lämpömittarin sensorin tuloilmakanavaan LTO-kennon jälkeiseen osaan, josta puhallin puhaltaa tuloilman asuntoon.
Mittausvirhekin on lähes takuuvarma juttu. Ilma on kovin huono lämmönsiirtoaine ja koneen sisään tungettuun anturiin johtuu lämpöä johtimia pitkin voi säteillä lämpöä vaikka puhaltimen moottorista anturi voi sijaita kohdassa, jossa siihen osuu enimmäkseen LTO:n läpi virrannutta = lämmintä ilmaa, vaikka valtaosa ilmasta kulkisikin kesäpellin avaamaa ohitusreittiä LTO-kennon takaa tms.
Mutta melkoisella riskillä pelaat, jos olet pistänyt LTO:n ohituksen päälle ja patterista vesikierron kiinni. Öisin voi kuitenkin olla pakkasta ja patteri on silloin vaarassa jäätyä. Yksi näiden outojen lämpötilapiikkien aiheuttaja voikin olla patterin jäätymissuoja, joka välillä pysäyttää koneen ....vai onko se sittenkin mallia, mikä pitäisi palauttaa käsin?- aito iv-maallikko
Tuorein mittaus nyt la 10.4.2010 klo. 00.07
- Ulkolämpötila 4,3 astetta
- IV-koneen sisään saapuva raitis ilma 7,8 astetta (mitattu iv-koneen sisältä)
- LTO-kennon jälkeen 17,5 astetta ennen puhalusta asuntoon (mitattuna jälkilämpöpatterin osastosta, jossa on puhallin, joka puhaltaa ilman menoilmakanavaan).
Asuntoon tuleva ilma lämpeää siis noin 3,5 astetta putkistossa talon ulkoseinästä iv-laitteeseen tullessaan. Tämä on hyväksyttävää. Mutta laitteen sisällä noin 30 senttimetrin matkalla ilma lämpenee liki 10 astetta. Jotenkin tuntuu, ettei kesäohituspelti ohita kennoa kunnolla.
Nämä mittaukset teen siksi illalla/yöllä, jolloin aurinko ei paista ja ulkona ilman lämpö on vakaa. - aito iv-maallikko
"ilma lämpenee LTO:ssa, ohituspelti ei yleensä ole tiivis, vaan osa ilmasta menee edelleen LTO:n läpi (yleinen vika/ominaisuus)"
- Tämä on totta ja tiedossa. Kesäohituspelti vain avaa "helpomman" reitin ilmalle LTO-kennon taakse. Toki ilmaa virtaa osittain edelleen LTO-kennon läpi ja se lämpenee.
Videolta näet testipenkin:
http://www.youtube.com/watch?v=bBNV3uCiIrc
Tällä hetkellä ilma lämpeää liki 10 astetta koneessa. Ulkona on noin 4 astetta, koneeseen sisääntuleva ilma 7,4 astetta ja LTO-kennon jälkeen ennen puhallusta asuntoon 17,1 astetta.
Onneksi ulkolämmön noustessa sen lämpeneminen pienenee. Ilma ei enää voi lämmetä koneen sisällä 10 asteella. Muutoin voisi kesäkuumalla olla aika kuuma... Siis olettaen että vaikkapa 25 asteinen ilma saapuisi koneeseen 28 asteisena ja sitten puhallettaisiin asuntoon 38 asteisena. Näin ei siis tapahdu. Jään silti mielenkiinnolla odottamaan kesää ja millaisia lämpöjä silloin mitataan... Muutin asuntoon syksyllä, joten minulla ei ole kokemusta LTO-koneen toiminnasta kesälämpötiloissa.
- aito iv-maallikko
Tällä hetkellä, yön jälkeen, kone ollut 1. asetuksella (eiliset testit ja koneen päiväkäyttö aina 2. nopeudella!):
- ulkona 3,9 astetta
- sisään tuleva raitisilma heti koneeseen saapuessaan 10,4
- LTO-kennon jälkeen, suljetun jälkilämmön patterin vieressä 18,6 astetta
Vielä video testiasetelmasta, jos joku ei nähnyt edellsiisä linkkejä
http://www.youtube.com/watch?v=bBNV3uCiIrc
Kuten lämmönnoususta näkee, niin ei ole pelkoa, että ilmanvaihto puhaltaisia "liian kylmää" asunton. Asunnon sisälämpötila on tällä hetkellä muuten 22,5 astetta eli ei tässä ainakaan lämmityspatterien termostaatit sulkemalla ja iv-kone kesäasentoon laittamalla saa asuntoon enää viileää.
Johtopäätöksenä pitää todeta, että jos haluaisin asuntooni 21 asteisen sisälämpötilan nyt huhtikuussa, niin pitäisi hankkia jonkinlainen jäähdyttävä ilmanvaihtoratkaisu. Ei heti uskoisi, että Suomessa tarvitsee sellaista jo huhtikuun alussa! SItten jäädään odottamaan aurinkoisia päiviä, jolloin aurinko paistaa suoraan asunton sisälle läpi iltapäivän. Minnehän sisälämpö sitten nousee?- ikilikkuja?
teholla läpmenisikö vähemmän. Pari kysymystä:
- miksi tuloilma lämpenee 6 astetta matkalla ulkoa koneeseen, yllättävän paljon, onko eristyksissä häikkää?
- onko kiertolima toimintoa, sehän sotkee sisäilmaa tuloilmaan? - aito iv-maallikko
ikilikkuja? kirjoitti:
teholla läpmenisikö vähemmän. Pari kysymystä:
- miksi tuloilma lämpenee 6 astetta matkalla ulkoa koneeseen, yllättävän paljon, onko eristyksissä häikkää?
- onko kiertolima toimintoa, sehän sotkee sisäilmaa tuloilmaan?Päiväaikaan ilmanvaihto on 2. teholla. Silloin tuo ulkoilma ei paljoa ehdi lämmetä ulkoa koneelle saapuessaan:
Esim. la 10.4. klo. 19 mittaus
- ulkona ehkä 8-8,5 astetta
- koneeseen saapuva ilma 11,5 astetta
- LTO-kennon jälkeen 19,5 astetta
Ulkoa->koneelle ilma lämpenee ehkä sen 3-3,5 astetta. Se ei ole ongelmana. Mutta iv-koneen sisällä tuloilma lämpenee 8-10 asteella ennen kuin se puhalletaan asuntoon, vaikka on kesäpelti-asento päällä ja jälkilämmön patteri pois. Ehkä jälkimmäinen mittauskohtani koneen sisällä ei ole optimaalinen. - ikiliikkujako?
aito iv-maallikko kirjoitti:
Päiväaikaan ilmanvaihto on 2. teholla. Silloin tuo ulkoilma ei paljoa ehdi lämmetä ulkoa koneelle saapuessaan:
Esim. la 10.4. klo. 19 mittaus
- ulkona ehkä 8-8,5 astetta
- koneeseen saapuva ilma 11,5 astetta
- LTO-kennon jälkeen 19,5 astetta
Ulkoa->koneelle ilma lämpenee ehkä sen 3-3,5 astetta. Se ei ole ongelmana. Mutta iv-koneen sisällä tuloilma lämpenee 8-10 asteella ennen kuin se puhalletaan asuntoon, vaikka on kesäpelti-asento päällä ja jälkilämmön patteri pois. Ehkä jälkimmäinen mittauskohtani koneen sisällä ei ole optimaalinen.keksi kuin että menee kuitenkin niin paljon ilmaa sen LTO läpi että lämpenee siellä. Itse asiassa aika hyvä hyötysuhde siinä LTO kennossa kesä asennosta huolimatta. Kokeile vertailua missä ensin talvi ja sitten kesä asento, montako astetta muuttuu ?
- aito iv-maallikko
ikiliikkujako? kirjoitti:
keksi kuin että menee kuitenkin niin paljon ilmaa sen LTO läpi että lämpenee siellä. Itse asiassa aika hyvä hyötysuhde siinä LTO kennossa kesä asennosta huolimatta. Kokeile vertailua missä ensin talvi ja sitten kesä asento, montako astetta muuttuu ?
En ole vielä ehtinyt testata ehdottamaasi (kesäpeltiä talviasennossa).
Lähetin juri kuitenkin sähköpostia Iloxairiin ko. iv-koneen valmistajalle Turkuun. Saavatpa jotain ihmeteltävää.
Ei kai ole normaalia, että asunnon sisälämpötila alkaa tuntua liian korkealta jo huhtikuun alkupuolella? Tänäänkin koko päivän ollut ulkona alle 10 astetta, mutta asunnosani yli 24 astetta (aurinko paistaa länsi-ikkunoista läpi iltapäivän...).
Johtuu just siitä, että 10 asteinen ulkoilma lämpeää 10 asteella ennen puhallusta asuntoon. Tiedän kyllä ettei normaali iv-kone ole mikään jäähdyttävä ilmastointilaite, en sitä vaadikaan, mutta pitäähän sen puhaltaa viileää asuntoon, jos ulkona on viileää! Tälläkin hetkellä ulkona on 4,1 astetta, laitteeseen saapuva ilma 7,1 astetta ja asunton puhallettava ilma 17,9 asteista. Liian paljon nousee tuo lämpö. Ei hyvä. Alan kohtaa tuulettaa parvekkeen ovesta, mikä kai ei ole modernin ilmanvaihdon lähtökohtana.
Katsotaan mitä Iloxairista vastaavat sähköpostiini, vai vastaavatko mitään. - aito iv-maallikko
aito iv-maallikko kirjoitti:
En ole vielä ehtinyt testata ehdottamaasi (kesäpeltiä talviasennossa).
Lähetin juri kuitenkin sähköpostia Iloxairiin ko. iv-koneen valmistajalle Turkuun. Saavatpa jotain ihmeteltävää.
Ei kai ole normaalia, että asunnon sisälämpötila alkaa tuntua liian korkealta jo huhtikuun alkupuolella? Tänäänkin koko päivän ollut ulkona alle 10 astetta, mutta asunnosani yli 24 astetta (aurinko paistaa länsi-ikkunoista läpi iltapäivän...).
Johtuu just siitä, että 10 asteinen ulkoilma lämpeää 10 asteella ennen puhallusta asuntoon. Tiedän kyllä ettei normaali iv-kone ole mikään jäähdyttävä ilmastointilaite, en sitä vaadikaan, mutta pitäähän sen puhaltaa viileää asuntoon, jos ulkona on viileää! Tälläkin hetkellä ulkona on 4,1 astetta, laitteeseen saapuva ilma 7,1 astetta ja asunton puhallettava ilma 17,9 asteista. Liian paljon nousee tuo lämpö. Ei hyvä. Alan kohtaa tuulettaa parvekkeen ovesta, mikä kai ei ole modernin ilmanvaihdon lähtökohtana.
Katsotaan mitä Iloxairista vastaavat sähköpostiini, vai vastaavatko mitään.Sain tänään Iloxairilta vastauksen sähköpostiini ja hyviä vinkkejä.
Huomionarvoista on myös se, että jälkimmäinen lämmönmittauspisteeni osoittautui epäedulliseksi, johtuen kesäohituspellin avaaman ilmareitin paikasta koneen takana.
- aito iv-maallikko
On tullut säädettyä ja viriteltyä laitetta. Aika hyvin toimii.
Ulkonä 19,4 astetta, laite puskee 20,7 asteista ilmaa asuntoon. Alle 2 asteen lämmönnousu! Ei paha.
Toki asunnossa on kuuma sisällä, jos ikkunat sattuu olemaan etelään ja länteen, ja aurinko posottaa tuntitolkulla sisään joka päivä. Mutta eihän ilmanvaihdon tarkoitus ole jäähdyttää asuntoa. Siihen tarvitaan muut ratkaisut...- Sama probleema
Mistä johtui tuo lämmön nousu? Itsellä Ilton lto-kone ja tekee juuri samalla lailla. Mittaus pisteetkin olivat samoissa paikoissa.
- edellinen
Sama probleema kirjoitti:
Mistä johtui tuo lämmön nousu? Itsellä Ilton lto-kone ja tekee juuri samalla lailla. Mittaus pisteetkin olivat samoissa paikoissa.
Kannattaisi keskittyä olennaiseen eli asumiseen. Jos haluaa viilata pilkkua niin kannattaa mittailla vaikka jääkaapin lämpötilaeroja, ei nekään pysy aivan samoissa arvoissa jos "kyttäilee". Mut hei, näinhän naapurit pääsee vähemmällä kun kyttäilee iv-konetta.
- syyllisiä
Sama probleema kirjoitti:
Mistä johtui tuo lämmön nousu? Itsellä Ilton lto-kone ja tekee juuri samalla lailla. Mittaus pisteetkin olivat samoissa paikoissa.
Meneeköhän jo toisella yrittämällä jakeluun?
> - ilma lämpenee puhaltimissa (asteen tai kaksi) - LTR-3
syyllisiä kirjoitti:
Meneeköhän jo toisella yrittämällä jakeluun?
> - ilma lämpenee puhaltimissa (asteen tai kaksi)Näin on, täälläkin tuloilma lämpenee jossain kun ulkona on 15,9c ja sisälle puhaltaa 20,4c
- LTR-3
LTR-3 kirjoitti:
Näin on, täälläkin tuloilma lämpenee jossain kun ulkona on 15,9c ja sisälle puhaltaa 20,4c
Nyt kyllä tuloilma jäähtyy jossain kun ulkona on 24.2c ja tuloilma on vain 20.8c
Ilmanvaihtokoneen ohjauspaneelissa palaa reunimmaiset ledit joka tarkoittaa ohjekirjan mukaan että Jäähdytyksen talteenotto on päällä. - aito iv-maallikko
LTR-3 kirjoitti:
Nyt kyllä tuloilma jäähtyy jossain kun ulkona on 24.2c ja tuloilma on vain 20.8c
Ilmanvaihtokoneen ohjauspaneelissa palaa reunimmaiset ledit joka tarkoittaa ohjekirjan mukaan että Jäähdytyksen talteenotto on päällä.Onko asunnossa sisällä viileämpää kuin ulkona? Silloin lämmön talteenotto toimii toisinpäin eli otetaankin talteen viielyttä...
- aito iv-maallikko
Sama probleema kirjoitti:
Mistä johtui tuo lämmön nousu? Itsellä Ilton lto-kone ja tekee juuri samalla lailla. Mittaus pisteetkin olivat samoissa paikoissa.
Alkuperäinen vika oli se, ettei kesäpelti mitenkään estä osan ilmaa virtaamasta LTO-kennon läpi. Lisäksi alkuperäinen lämmön mittauspiste oli väärä.
Nyt mittauspiste on muutettu lähemmän koneen takaosaa, jonne ilma saapuu kesäohituspellin avaaman reitin kautta. Lisäksi LTO-kennon lamellit on peitetty eli tuloilma tulee kokonaisuudessaan ohituskanavan kautta eikä edes osittain virtaa LTO-kennon läpi. (Toki tämä LTOI-kennon lamellien peittäminen pitää poistaa syksyllä, kun lämmön talteentottoa taas tarvitaan!) - aito iv-maallikko
Sama probleema kirjoitti:
Mistä johtui tuo lämmön nousu? Itsellä Ilton lto-kone ja tekee juuri samalla lailla. Mittaus pisteetkin olivat samoissa paikoissa.
Tällä hetkellä ulkona varjossa 20,7 astetta, ja asuntoon puhallettava ilma 21,5 astetta. Vain yhden asteen nousu, mutta se on mitattu ennen ilman puhaltamista kanaviin, jossa se taatusti lämpeää vielä vähän...
Eli ulkoa sisään tuleva ilma lämpenee käytännössä sen pari astetta. - LTR-3
aito iv-maallikko kirjoitti:
Tällä hetkellä ulkona varjossa 20,7 astetta, ja asuntoon puhallettava ilma 21,5 astetta. Vain yhden asteen nousu, mutta se on mitattu ennen ilman puhaltamista kanaviin, jossa se taatusti lämpeää vielä vähän...
Eli ulkoa sisään tuleva ilma lämpenee käytännössä sen pari astetta.Ulkona varjossa tällä hetkellä 28,5c ja tuloilmaventtiilistä mitattuna tuloilma 22,8c ja ilmanvaihtokoneessa jäähdytyksen talteenotto päällä, tarkoittaa siis sitä että kenno pyörii.
- LTR-3
LTR-3 kirjoitti:
Ulkona varjossa tällä hetkellä 28,5c ja tuloilmaventtiilistä mitattuna tuloilma 22,8c ja ilmanvaihtokoneessa jäähdytyksen talteenotto päällä, tarkoittaa siis sitä että kenno pyörii.
Lämmöt tällä hetkellä, ulkona 19,8c ja tuloilma 21,2c eli 1,4 asteen nousu tapahtuu lämpötilassa kun talteenotto kenno on vielä seis, mutta iltapäivästä tapahtuu jälleen se ihme kun kenno käynnistyy ja ottaa poistoilmasta viileyden talteen ja siirtää tuloilmaan.
- Ilto270
aito iv-maallikko kirjoitti:
Alkuperäinen vika oli se, ettei kesäpelti mitenkään estä osan ilmaa virtaamasta LTO-kennon läpi. Lisäksi alkuperäinen lämmön mittauspiste oli väärä.
Nyt mittauspiste on muutettu lähemmän koneen takaosaa, jonne ilma saapuu kesäohituspellin avaaman reitin kautta. Lisäksi LTO-kennon lamellit on peitetty eli tuloilma tulee kokonaisuudessaan ohituskanavan kautta eikä edes osittain virtaa LTO-kennon läpi. (Toki tämä LTOI-kennon lamellien peittäminen pitää poistaa syksyllä, kun lämmön talteentottoa taas tarvitaan!)***Lisäksi LTO-kennon lamellit on peitetty eli tuloilma tulee kokonaisuudessaan ohituskanavan kautta eikä edes osittain virtaa LTO-kennon läpi.***
Mielenkiintoista löytää tämä viestiketju kun itse olen uudessa asunnossani paininut saman ongelman kanssa. Lamellien peitossa tulee vaan mieleen että voiko ne peittää kokonaan kun kone kuitenkin on suunniteltu niin että osa ilmasta menee kennon läpi? Se ei siis aiheita koneen moottorille mitään kuumenemis yms ongelmia kun se puskee ilmaa läpi pienemmästä kesäohitusreijästä? - aito iv-maallikko
Ilto270 kirjoitti:
***Lisäksi LTO-kennon lamellit on peitetty eli tuloilma tulee kokonaisuudessaan ohituskanavan kautta eikä edes osittain virtaa LTO-kennon läpi.***
Mielenkiintoista löytää tämä viestiketju kun itse olen uudessa asunnossani paininut saman ongelman kanssa. Lamellien peitossa tulee vaan mieleen että voiko ne peittää kokonaan kun kone kuitenkin on suunniteltu niin että osa ilmasta menee kennon läpi? Se ei siis aiheita koneen moottorille mitään kuumenemis yms ongelmia kun se puskee ilmaa läpi pienemmästä kesäohitusreijästä?Olen peittänyt LTO-kennon lamellit ulkoa tulevaa ilmaa suodattavan karkeasuodattimen alta paksulla paperilla eli 120 g/m2 toimisto-kopiopaperilla, joka on normaalia paperia paksumpaa. Se on siis siinä lamellien päällä ja pysyy hyvin paikoilaan, koska saapuva ilma "painaa" sitä kiinni päin. Se pystyy pituutensa puolesta peittäämään LTO-kennon lamellit lähes koko matkalta, ei kuitenkaan ihan kokonaan. Noin 3 cm matkalta ilma voi virrata kennon läpi.
En osaa ottaa kantaa siihen, kuinka suuren riskin tällainen aiheutaa. Toki ilman virtausnopeus voi olla vähän suurempi siellä kesäpellin avaamassa kanavassa, kun kaikki ilma menee sieltä, mutta en usko moottorien kuumenevan/rasittuvan liikaa. Tärkeintä lienee se, että koneen kaikki suodattimet ovat puhtaat, etteivät ne pääse estämään ilman virtausta. Vaihdan 2 kertaa vuodessa iv-koneen kaikki suodattimet (2 kpl. karkeasuodatin 1 kpl. hienosuodatin) , joten niiden puolesta ilma virtaa hyvin.
Niin, ja sitten tämä tulokanavan puoleisen LTO-kennon lamellien peittäminen on ehdottomasti muistettava poistaa syksyllä samalla, kun kesäpellin ottaa pois päältä. EIhän lämmön talteenotto toimi muutoin! Tämä on pelkästään kesäajan viritys.
En siis voi ottaa vastuuta, jos joku toinen tekee kuten minä. Eikä varmaan valmistajakaan ota vastuuta laitteensa modifikaation mahdolisesti aiheuttamasta ongelmasta. Mutta oma käyttökokemukseni huhtikuun alkupuolelta tähän hetkeen on positiivinen, enkä ole havainnut mitään ongelmia tuloilmanpuoleisen LTO-kennon lamellin peittämisen takia. Iv-koneen käyntiääni on normaali ja ilma tuntuu mhtuvan hyvin virtaamaan kesäpelti-kanavaa pitkin.
Kannataa kokeilla. Ainahan sen pahvin/paperinpalan saa pois, jos alkaa epäillä ongelmia. Tärkeintä on, että suodattimet on uudet ja puhtaat, että ne eivät osaltaan vastusta ilman virtausta. Jos on likaiset suodattimet, ja sitten vielä peittää lamelleja, niin voi tulla ongelmia. - aito iv-maallikko
LTR-3 kirjoitti:
Ulkona varjossa tällä hetkellä 28,5c ja tuloilmaventtiilistä mitattuna tuloilma 22,8c ja ilmanvaihtokoneessa jäähdytyksen talteenotto päällä, tarkoittaa siis sitä että kenno pyörii.
Ilox77-mallissa, jollainen minulla on köyhässä kerrostaloasunnossani, ei ole pyörivää kennoa. Tuollainen olisi kyllä kiva olla.
Onko sinulla asunnossa jäähdyttävää ilmanvaihtoa (esim. ilmalämpöpumppu jäähdytyksellä) vai miten ihmeessä tuleva ilma voi jäähtyä kennossasi noin paljon?
Itselläni tällä hetkellä:
- ulkona 19
- iv-koneen tuloilma 22
2-3 astetta ulkoilmaa lämpimämmällä "raitisilmalla" ei paljoa asunto jäähdytä näin kesäkuumalla! Tuskaisen kuuma on kämpässä! Iltapäivä-/ilta-aurinko porottaa lännen puolen ikkunoihin suoraan... - aito iv-maallikko
LTR-3 kirjoitti:
Lämmöt tällä hetkellä, ulkona 19,8c ja tuloilma 21,2c eli 1,4 asteen nousu tapahtuu lämpötilassa kun talteenotto kenno on vielä seis, mutta iltapäivästä tapahtuu jälleen se ihme kun kenno käynnistyy ja ottaa poistoilmasta viileyden talteen ja siirtää tuloilmaan.
Mikä sinulla on asunnon sisälämpötila? Onko asunnossasi erityisen viileää, vai miten LTO-kennon läpi virtaava poistoilma voi jäähdyttää sisään tulevaa ilmaa?
En käytännössä tajua, mitä pyörivä kenno tarkoittaa. Jos sen tajuaisi, voisi ymmärtää miten homma toimii tuollaisessa edityksellisemmässä iv-koneessa.
Itselläni asunnossa 27 astetta, joten en todellakaan halua, että pois lähtevä ilma pääsisi lämmittämään LTO-kennossa sisään tulevaa viileämpää raitisilmaa. - LTR-3
aito iv-maallikko kirjoitti:
Ilox77-mallissa, jollainen minulla on köyhässä kerrostaloasunnossani, ei ole pyörivää kennoa. Tuollainen olisi kyllä kiva olla.
Onko sinulla asunnossa jäähdyttävää ilmanvaihtoa (esim. ilmalämpöpumppu jäähdytyksellä) vai miten ihmeessä tuleva ilma voi jäähtyä kennossasi noin paljon?
Itselläni tällä hetkellä:
- ulkona 19
- iv-koneen tuloilma 22
2-3 astetta ulkoilmaa lämpimämmällä "raitisilmalla" ei paljoa asunto jäähdytä näin kesäkuumalla! Tuskaisen kuuma on kämpässä! Iltapäivä-/ilta-aurinko porottaa lännen puolen ikkunoihin suoraan...Pitää paikkaansa mulla on olohuoneessa ilmastointilaite jäähdyttämässä taloa, sisälämpö tällä hetkellä 22c poistoilma näyttäs olevan jo 23c eli ulkoilma kun kun nousee 3 astetta yli poistoilman lämmön niin silloin talteenotto kenno lähtee käyntiin ja ottaakin poistoilmasta viileyden talteen ja siirtää tuloilmaan.
Asunnon ilma vaihtuu sentään kerran kahdessa tunnissa eli viileyden talteenotto vähentää todennäköisesti aika paljon ilmastointilaitteen sähkönkulutusta.
Pyöriväkennoisesta ilmanvaihtokoneesta voi käydä lukemassa vaikka valmistajan sivuilta http://www.enervent.fi/ todella tyytyväinen olen ollut valintaan, talvella lämmöntalteenotto on huippu luokkaa kun jäteilma on parhaimmillaan -15c pakkasella ja kone ei ole jäätynyt ollenkaan.
- aito iv-maallikko
On pakko laittaa hanskat naulaan ja luovuttaa. Fakta on se, ettei Suomessa vielä vuonna 2009 valmistuneet kerrostaloasunnot ole tarkoitettu ympärivuotiseen asumiseen! Rakentajat ovat suuria toimijoita (YIT, Skanska jne.), jotka kyllä toimivat normien puitteissa, mutta asukas ja asukkaan mukavuus on unehdettu nykyhetken ympäristöintoilun ja viherpiiperryksen aikana.
On lämmön talteenottoa ja ekomateriaaleja, mutta eikö asunto voisi silti olla mukava ja viihtyisä ympäri vuoden? Lienee kohtuullinen vaatimus, että asunnossa on talvella niin lämmin, ettei tarvita pipoa, hanskoja ja kaulahuivia sisällä. Lienee yhtä kohtuullista vaatia, ettei kesällä asunto muutu epämiellyttäväksi asua... Sisään porottava iltapäiväaurinko ja 28-29 sisälämpötilana on kaukana "ihanteellisesta ja viihtyisästä asumisesta".
Missä menee vikaan?
Eletään jo vuotta 2010 ja edelleen rakennetaan kovan rahan kerrostaloasuntoja, joissa ovat unohtuneet auringon lämpösateilyä heijastavat ikkunat ja JÄÄHDYTTÄVÄ koneellinen ilmanvaihto. Vai miten joku insinööri voisi väittää kerrostalon etelän- tai lännenpuoleisen asunnon pysyvän miellyttävänä asua, kun sääennuste on luokkaa:
http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&station=2926¶m=4&map=1&place=Tampere
http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&station=2998¶m=4&map=1&place=Espoo
Ja tätähän Suomen ilmasto valitettavasti on; pirun kylmiä talvia ja ilmastomuutoksen vaikutuksesta vuosi vuodelta yhä kuumempia kesiä. Jos vuonna 2009 valmistuneen kerrostalon on määrä seistä vielä 30 vuotta myöhemmin paikoillaan, voisi jo suunnitteluvaiheessa myöntää faktat ja ymmärtää, ettei nykyään voi enää rakentaa asuntoja ilman JÄÄHDYTTÄVÄÄ ilmanvaihtoa. Kuumien kesien lisäksi syynä on tietysti myös kodin lisääntyvä (ja lämpöä tuottava!) viihde-elektroniikka. On taulutelkkaria, tietokoneita jne., jotka tuottavat paljon lisälämpöä asuntoon, myös kesällä. Mutta se on nykypäivää! Ei kai kukaan väitä, että kesällä ei voi/saa pitää tietokoneessa virtaa tai että TV:n katselu pitää lopettaa, ettei asunto lämpenisi?
Odotan aikoja, jolloin ilmastointi eli jäähdyttävä ilmanvaihto on uudessa kerrostaloasunnossa yhtä luonnollinen asia kuin nykypäivän henkilöautossa. Naurettiinhan ilmastoinnin tarpeelle autoon vielä 80-luvulla ja 90-luvulla, mutta nykyisin Suomessa myydään melkein kaikki uudet autot ilmastoinnilla varustettuina. Asiakkaiden pitää seuraavaksi oppia vaatimaan jäähdyttävä ilmanvaihto kotinsa vakiovarusteeksi, koska vietetäänhän asunnossa enemmän aikaa kuin autossa. Ainakin noin keskimäärin.
La 3.7. klo. 11.58
- asuntoni sisälämpötila viileän yön jälkeen 26 astetta
- ulkona 24,2 astetta varjossa
- iv-kone puhaltaa asuntoon 24,1 asteista ilmaa (ilma tulee länenn puoleiselta seinältä, joka on varjossa tällä hetkellä)
Loppupäivän kaava on tuttu: aurinko paistaa suoraan pilvettömältä taivaalta asuntooni klo. 14-22. Ilmanvaihtokoneen ilman sisäänotto on juuri lännen-/ luoteenpuolelta, joten jäähdyttävästä ilmasta ei kannata haaveilla. Asunto on totaalinen hornan pesä illalla ( 28-29 asteta), kun on aika rentoutua ja nukkua hyvät yöunet... Ja helleviikkohan on vasta alkamassa. Tuskin maltan odottaa, millaisissa lämpötiloissa mennään ensi viikon puolivälissä asunnon sisällä.
On tullut aika alkaa selata puhelinluettelon keltaisia sivuja: ikkunat pitää kalvottaa auringonsuojakalvoilla. Jos se ei riitä, niin ainut vaihtoehto on sen lisäksi asennuttaa ilmalämpöpumppu, jolla taatusti ajaa 3kW:n jäähdytysteholla pienen kerrostalokaksion viileäksi! Raha ei ole esteenä, harmittaa vain kun kaikki pitää tehdä itse. Olisi jo rakennusfirma voinut huolehti lämpösäteilyäheijastavat ikkunalasit, ettei itse tarvitsisi niidenkin kanssa alkaa pelleillä. Mutta kun Suomessa ei osata...
Kuumin kesäterveisin,
aito iv-maallikko Skanskan 2009 valmistuneesta kerrostaloasunnosta, joka ei ole oman määritelmäni mukaan asumiskelpoinen kesäaikaan.- aito iv-maallikko
Aurinko paistaa ulkona, mutta työskentelyni sisätiloissa jatkuu. Siihen ei vaikuta onko kesä vai talvi.
Kerrostaloasuntoon on muitakin jäähdytysratkaisuja kuin ilmalämpöpumppu. On mielenkiintoista, miksi rakennusyhtiöt ovat aivan hiljaa tällaisista toimivista ratkaisuista. Aivan kuin asiakkaille ei haluttaisi kertoa. Halutaan salailla asioita.
PUHALLINKONVEKTORIT
Siinä se on. Puhallinkonvektorit. Ratkaisu kerrostaloasunnon jäähdyttämiseen. Järkevintä olisi, että se olisi jo alusta alkaen suunniteltu osaksi asuntoa ja rakennettu jonnekin eteisen lasketun välikaton sisään puhaltamaan olohuoneeseen tms.
http://www.teknocalor.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=124&Itemid=195
http://www.spinea.fi/puhallinkonvektorit.htm
Puhallinkonvektori ei vaadi ulkoyksikköä parvekkeelle, kuten ilmalämpöpumppu. Se ei myöskään vaikuta asunnon ilmanvaihdon toimintaan. Laite kierrättää lävitseen asunnon sisäilmaa, joka jäähtyy laitteen siällä kennossa, jossa virtaa kylmä vesi. Ei siis ole mitään kylmäainekompressoreita tai ulkoyksikköä, kuten ilmalämpöpumpussa.
Kun nyt 15 minuuttia sitten elämäni emsimmäsitä kertaa aloin lukea puhallinkonvektoreista, en voi kuin ihmetellä miksi tällaisia ei rakenneta uusiin asuntoihin. Kustannukset jäisi taatusti alle tuhannen euron per asunto. Ja asumismukavuus kesähelteillä olisi taattu.
On tullut aika kirjoittaa asiasta sähköposita Skanskalle, tuolle ihanan ylimieliselle suuryritykselle, joka rakensi/rakennutti ja myi nykyisen asuntoni. Oi Skanska, miksi ette varustaneet asuntoani jäähdyttävällä puhallinkonvektorilla? Luulitteko, että olen niin tyhmä, etten osaa vaatia tai edes kysyä asiasta? - LTR-3
aito iv-maallikko kirjoitti:
Aurinko paistaa ulkona, mutta työskentelyni sisätiloissa jatkuu. Siihen ei vaikuta onko kesä vai talvi.
Kerrostaloasuntoon on muitakin jäähdytysratkaisuja kuin ilmalämpöpumppu. On mielenkiintoista, miksi rakennusyhtiöt ovat aivan hiljaa tällaisista toimivista ratkaisuista. Aivan kuin asiakkaille ei haluttaisi kertoa. Halutaan salailla asioita.
PUHALLINKONVEKTORIT
Siinä se on. Puhallinkonvektorit. Ratkaisu kerrostaloasunnon jäähdyttämiseen. Järkevintä olisi, että se olisi jo alusta alkaen suunniteltu osaksi asuntoa ja rakennettu jonnekin eteisen lasketun välikaton sisään puhaltamaan olohuoneeseen tms.
http://www.teknocalor.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=124&Itemid=195
http://www.spinea.fi/puhallinkonvektorit.htm
Puhallinkonvektori ei vaadi ulkoyksikköä parvekkeelle, kuten ilmalämpöpumppu. Se ei myöskään vaikuta asunnon ilmanvaihdon toimintaan. Laite kierrättää lävitseen asunnon sisäilmaa, joka jäähtyy laitteen siällä kennossa, jossa virtaa kylmä vesi. Ei siis ole mitään kylmäainekompressoreita tai ulkoyksikköä, kuten ilmalämpöpumpussa.
Kun nyt 15 minuuttia sitten elämäni emsimmäsitä kertaa aloin lukea puhallinkonvektoreista, en voi kuin ihmetellä miksi tällaisia ei rakenneta uusiin asuntoihin. Kustannukset jäisi taatusti alle tuhannen euron per asunto. Ja asumismukavuus kesähelteillä olisi taattu.
On tullut aika kirjoittaa asiasta sähköposita Skanskalle, tuolle ihanan ylimieliselle suuryritykselle, joka rakensi/rakennutti ja myi nykyisen asuntoni. Oi Skanska, miksi ette varustaneet asuntoani jäähdyttävällä puhallinkonvektorilla? Luulitteko, että olen niin tyhmä, etten osaa vaatia tai edes kysyä asiasta?Samaa mieltä kyllä asunnossa pitää olla ilma miellyttävän viileää kesällä, autossa ei niinkään väliä, juuri tulin kotiin reissusta autolla jossa ei ole ilmastointia ja kyllä oli mukava tulla kotiin kun täällä odotti 22c lämpötila.
Ilmanvaihtokoneen ulkoilmanotto pitää kyllä olla pohjois seinällä ja samoiten on ilmastointilaitteen ulkoyksikkö pohjoisen puolella.
Mä en jaksa noihin "ammattilaisiin" luottaa, ilmanvaihto- / ilmastointisuunnitelmat ja asennukset tein ite ja kyllä tuli hyvä, vain ilmastointilaitteen asennus tuli "ammattilaiselta".
Ulkona edelleen 28c ja tuloilma on 24c, ilmastointikone pöyrii aika harvoin ja vie silloinkin vain alle 200 wattia tehoa, suurimman osan ajasta on huilimassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988