Mistä tanssilajista Sinä pidät eniten ja miksi?
Minä pidän eniten tangosta, mutta valitettavasti sitä soitetaan tanssi-illan aikana aivan liian vähän.
Kun tango lähtee soimaan, niin hakurivit tyhjenevät alta aikayksikön. Eikö tämän pitäisi sanoa jo jotain soittajillekin? Mielestäni tango on tanssimaailmassa syvimpien tunteiden tulkki. Sitä tulisi soittaa huomattavasti enemmän kuin kaksi paria illassa, vaikka sitten sen iänikuisen foksin kustannuksella. Ja voihan sitä tangoa sitten tanssia vaikka foksitangona, jos oikea tango ei luonnistu. Tangojen lisäys ei siis tuottaisi hallaa vain foksin askelluksen taitaville.
Mikä on
63
1775
Vastaukset
- Tanssikappaleet
Tämä ketju pysyisi nyt "puhtaana" eli puhuttaisi mistä tanssilajista pidetään.
Tango ja haave arg tangosta pitää. Lava ympäristössä pidän jiwe ja cha cha sta kun tila sopii.
Nyky bändit ei monet osaa tangoa kovinkaan tai ne on jotain oikkutangoja, ne kaksikin. Myös olen ihmetellyt että jokin "huippubändi" on soittanut samoja kahta tangoa useita vuosia. MM: Tango kirjassa on 196 tangoa ja monet bändit ovat levyttäneet kymmeniä niin miksi he soittavat samat kaksi tangoa aina?
Bändillä olisi erittän suuri "ylennys" jos he soittaa vain 2 kappaletta illassa yhtä tanssilajia niin vaihtais joka illalle sillä ne on hyviä kaikki. Sama juttu polkalle. Valtavan hinoja polkka kappaleita on satoja. Kerrankin ilahdutti kuulijanakin kun bändi soitti aivan kansantanssipolkkaa tai jotain uutta.
Uutta biisiä ja vaihtelua ototellessa.- onestep tango
Oikkutagot niitä parhaita tangoja on ja niihin voi tanssia sitä oikean tangon fiilistä. Suomessa on soitettu "kävelyhumppatangoja" aivan riittävästi, ja nykyinen suuntaus sovittaa tangoja enemmän kansainvälisemmän suuntauksen mukaiseksi on vain hyvä asia. Ainakin tanssilavoilla nykyisten monien mielestä ehkä vaikeampienkin tangosovitusten seuraus näkyy moni-ilmeisempänä ja tangomaisempana tangon tanssimisena. Se yksitotinen tangon marssiminen saakin jäädä sinne "kävelyhumppatangon" aikakaudelle.
- ja rockballadeja
Osa bändeistä soittaa runsaasti tangoja ja osa hyvin vähän tai ei ollenkaan. Tämä on vain hyvä asia koska näin tanssien ohjelmistot nuodostuu vaihtelevammaksi tanssien välillä. Aika yksipuolisia ohjelmistot olisi jos kaikkien tanssien ohjelmistot olisivat mahdollisimman monipuolisia, mutta kaikki tanssit olisi samalla tavalla yksipuolisen samanlaisia. Se että tanssilajien painotus vaihtelee tansseittain, takaa myös että monipuolisuus tansseittain vaihtelee, ja ei tarvi tanssia samanlaisia tansseja peräkkäin. Valitettavan samankaltaisia ohjelmistoja nykyisten suosituimpien bändien ohjelmistot ovat. Varsinkin nyt talviaikana tanssien järjestäjillä on tapana "kierrättää" muutamaa massabändiä, niin toistensa kaltaiset tanssit peräkkäin alkaa todella kyllästyttämään.
Muutama bändi on ottanut ohjelmistoonsa rock-bändien, Apulannan, Yön, Sigin, Elomkerjuun ja vastaavien biisejä ja ne ovat osoittauteuneet varsinaisiksi fiilistelybiiseiksi ja soveltuvat myös erittäin hyvin tangojen sijaan soitettaviksi - varsinkin kun tangosta on kehittynyt enemmän räväkkä vauhtitanssi. On tangosta sentään kehittynyt lavakelpoinen erootinen julkea sylitanssi "dirtytango".
Osa bändeistä soittaa kahdekankin kertaa tangon ja joku bändi enemmänkin, ja osa ei ainuttakaan. Tämä vaan takaa ohjelmistojen vaihtelevuutta tanssien välillä.- kiinnostaa...
Osaisitko nimeltä mainita orkestereita, jotka tanssi-illan aikana soittavat useammat tangot? Ajaisin vaikka pidemmällekin, jos tiedossa olisi useampia mahdollisuuksia fiilistellä ;)
Minun kohdalleni ei kyllä ole osunut moista ilon iltaa, että tangoja olisi tullut jopa kahdeksan, vaikka lattialla viihdynkin koko illan. Ainut takuuvarma tangomahdollisuus on Seinäjoen tangomarkkinat, joita jo odotankin kuin kuuta nousevaa. - Missä tango
kiinnostaa... kirjoitti:
Osaisitko nimeltä mainita orkestereita, jotka tanssi-illan aikana soittavat useammat tangot? Ajaisin vaikka pidemmällekin, jos tiedossa olisi useampia mahdollisuuksia fiilistellä ;)
Minun kohdalleni ei kyllä ole osunut moista ilon iltaa, että tangoja olisi tullut jopa kahdeksan, vaikka lattialla viihdynkin koko illan. Ainut takuuvarma tangomahdollisuus on Seinäjoen tangomarkkinat, joita jo odotankin kuin kuuta nousevaa.Ei massa bändit soittaa kyllä useampiakin tangoja illassa, Olen tavannut tänä talvena useita uusia orkkia jotka soittavat jopa kaksikin paria tangoja ja sit se toinen orkka joskus saman määrän niin on kiva ollut päästä fiilistelemään illan aikana suorastaan nirvanassa, kun on saanut vielä viejäksi parhaasta päästä olevan fiilistelijän, tango on kyllä aatelia mutta niiden puute on nykyään suuri massa bändit niitä ei hallitse se kolmiulotteisuus niiden musiikista puuttuu kokonaan MM. soittaa hyvin tangoja mutta vaihtelu olisi kivaa, Paras ilta olisi kun olisi paljon rumbaa chachacaata tangoa ja kunnon roggia. Nykyisin on aivan liikaa tuota piittiä ja fuskuhumppaa, musiikista puuttuu monellakin orkesterilla se jokin mistä tulee oikea fiilis.
Se on vaan kurjaa kun väki opettelee tangoa mutta loppujen lopuksi tanssivat foxia, kääk että ottaa pannuun.
Joskus kun jään seuraamaan että ketä hakisi seuraaville tangoille niin yleensä porukasta joita lattialla on niin kaksi tai kolme tanssii tangoa loput jotain sekasikiötä, jota ei voi sanoa edes fiilistelyksi. - Foksitango
kiinnostaa... kirjoitti:
Osaisitko nimeltä mainita orkestereita, jotka tanssi-illan aikana soittavat useammat tangot? Ajaisin vaikka pidemmällekin, jos tiedossa olisi useampia mahdollisuuksia fiilistellä ;)
Minun kohdalleni ei kyllä ole osunut moista ilon iltaa, että tangoja olisi tullut jopa kahdeksan, vaikka lattialla viihdynkin koko illan. Ainut takuuvarma tangomahdollisuus on Seinäjoen tangomarkkinat, joita jo odotankin kuin kuuta nousevaa.Usein moitteiden kohteeksi joutuneet Taikakuu ja Myrskylyhty on yllättänyt runsailla tangoillaan lisättynä vielä muutamalla makealla fiilistelybiisillä.
Kino-Jake oli myös yllätys soittaessaan runsaasti tangoja, jopa parikin kertaa tunnin aikana. Heillä on myös useampikin tosi makee fiilistelysovitus rock-bändien hiteistä.
Risto Nevala, Teuvo Oinas, Kauko Simonen, Rainer Bolström, ja muutama vielä lisäksi ovat taattuja tangon esittäjiä.
Myös viimevuosien kuninkaalliset - myös naiset - esittävät tangoja enemmän kuin mitä tangokuninkaallisilta on yleensä totuttu kuulemaan.
Muutama vuosi sitten käydyn tangokeskustelun seurauksena bändit lisäsivät selvästi tangojen soittamista, ja ei se siitä ole juurikaan vähentynyt. Nuoret bändit ja solistit esittävät jopa enemmän kuin aikaisemmin. Tango onkin mielestäni eniten soittettuja yksittäisistä tanssilajeista. Varsinkin jos foksit luokitellaan "hidas foksi", "hitaahko foksi", "kekinopea foksi", "nopeahko foksi", ja "nopea foksi" - näitä kaikkia fokseja kun kuitenkin halutaan tanssia. - TangoTanssija
kiinnostaa... kirjoitti:
Osaisitko nimeltä mainita orkestereita, jotka tanssi-illan aikana soittavat useammat tangot? Ajaisin vaikka pidemmällekin, jos tiedossa olisi useampia mahdollisuuksia fiilistellä ;)
Minun kohdalleni ei kyllä ole osunut moista ilon iltaa, että tangoja olisi tullut jopa kahdeksan, vaikka lattialla viihdynkin koko illan. Ainut takuuvarma tangomahdollisuus on Seinäjoen tangomarkkinat, joita jo odotankin kuin kuuta nousevaa.Oletko käyttänyt tilaisuuden hyväksi, kun tunnetusti runsaasti tangoja esittävä solisti on ollut esiintymässä. Aika vähän tango näyttää vetävän tanssijoita tanssipaikoille. Lähes poikkeuksetta kun on runsaammin tangoa odotettavissa ohjelmistossa, niin paikalle tulee vain kourallinen tanssijoita. Iskelmäsolisteja moititaan iskelmämössön esittämisestä, mutta kun solistin ohjelmisto on erityisesti tanssimusiikkia, niin tyhjäksi silloin tanssipaikat jäävät. Iskelmäsolistit vetävät edelleenkin hyvin tanssijoita ja myös erityisesti tanssin harrastajia. Miksi "tangotanssit" eivät vedä tanssijoita - ei edes erityisesti tanssia harrastavia tanssijoita.
TangoTanssija kirjoitti:
Oletko käyttänyt tilaisuuden hyväksi, kun tunnetusti runsaasti tangoja esittävä solisti on ollut esiintymässä. Aika vähän tango näyttää vetävän tanssijoita tanssipaikoille. Lähes poikkeuksetta kun on runsaammin tangoa odotettavissa ohjelmistossa, niin paikalle tulee vain kourallinen tanssijoita. Iskelmäsolisteja moititaan iskelmämössön esittämisestä, mutta kun solistin ohjelmisto on erityisesti tanssimusiikkia, niin tyhjäksi silloin tanssipaikat jäävät. Iskelmäsolistit vetävät edelleenkin hyvin tanssijoita ja myös erityisesti tanssin harrastajia. Miksi "tangotanssit" eivät vedä tanssijoita - ei edes erityisesti tanssia harrastavia tanssijoita.
...nyt aivan varma, tuosta väitteestäsi?
Nimittäin juuri iskelmämusiikin esittämiseen erikoistuneita artisteja (yhtyeethän eivät ilman artisteja siihen juuri syyllisty) aktiivitanssiharrastajat karttavat. Sama koskee myös tangoihin erikoistuneita laulajia.
Tangoja ei suinkaan vieroksuta, mutta monipuolinen tanssimusiikki tietysti lajiin panostaneisiin vetoaa enemmän kuin pelkkä tango, jota ei koko iltaa jaksa edes vannoutunut argentinoväki kuunnella (sitäpaitsi ns. suomitangot eivät heille eivätkä juuri muillekaan itseään paljon tanssijoina kehittäneille riitä).
Tangotanssiaiset eivät siis voi suuria tanssiyleisöjä kiinnostaa, kuten eivät enää nykyisin humppafestaritkaan, kuten aikanaan jouduttiin Lappeenrannassakin tunnustamaan.
Kyllä Seinäjoen tangomarkkinoillakin pitää olla myös muuta tanssimusiikkia kuin vain niitä tangoja, tai sitten jää yleisö melko vähäiseksi.
Liika on liikaa, mitä lajia tahansa.
Esimerkiksi Pavin avajaisissa viime perjantaina tuli viisi tangoparia, mikä on varmasti juuri oikea määrä yhdelle pitkälle tanssi-illalle (20-02).
Mäntsälässä niitä taisi tulla vain neljä, eikä sitä liian vähäiseksi koettu, ainakaan kovin näkyvästi. sillä monipuolisuutta esimerkiksi siellä estaradilla olleilta Finlandersilta ja Sinitaivaalta odotetaan.
Jos tangoja tuosta lisätään, pitää esittää kysymys: mitkä lajit sitten jätetään pois, ja kuka sen päätöksen tekee?- Joku vaan
Truehum kirjoitti:
...nyt aivan varma, tuosta väitteestäsi?
Nimittäin juuri iskelmämusiikin esittämiseen erikoistuneita artisteja (yhtyeethän eivät ilman artisteja siihen juuri syyllisty) aktiivitanssiharrastajat karttavat. Sama koskee myös tangoihin erikoistuneita laulajia.
Tangoja ei suinkaan vieroksuta, mutta monipuolinen tanssimusiikki tietysti lajiin panostaneisiin vetoaa enemmän kuin pelkkä tango, jota ei koko iltaa jaksa edes vannoutunut argentinoväki kuunnella (sitäpaitsi ns. suomitangot eivät heille eivätkä juuri muillekaan itseään paljon tanssijoina kehittäneille riitä).
Tangotanssiaiset eivät siis voi suuria tanssiyleisöjä kiinnostaa, kuten eivät enää nykyisin humppafestaritkaan, kuten aikanaan jouduttiin Lappeenrannassakin tunnustamaan.
Kyllä Seinäjoen tangomarkkinoillakin pitää olla myös muuta tanssimusiikkia kuin vain niitä tangoja, tai sitten jää yleisö melko vähäiseksi.
Liika on liikaa, mitä lajia tahansa.
Esimerkiksi Pavin avajaisissa viime perjantaina tuli viisi tangoparia, mikä on varmasti juuri oikea määrä yhdelle pitkälle tanssi-illalle (20-02).
Mäntsälässä niitä taisi tulla vain neljä, eikä sitä liian vähäiseksi koettu, ainakaan kovin näkyvästi. sillä monipuolisuutta esimerkiksi siellä estaradilla olleilta Finlandersilta ja Sinitaivaalta odotetaan.
Jos tangoja tuosta lisätään, pitää esittää kysymys: mitkä lajit sitten jätetään pois, ja kuka sen päätöksen tekee?voisi jättää kokonaan pois. Mä olen jotenkin lopenkyllästynyt siihen jytkytykseen.
Mikä on sun suosikki?
Voisiko humpat jättää vähemmälle ja korvata ne tulisilla tangoilla? Joku vaan kirjoitti:
voisi jättää kokonaan pois. Mä olen jotenkin lopenkyllästynyt siihen jytkytykseen.
Mikä on sun suosikki?
Voisiko humpat jättää vähemmälle ja korvata ne tulisilla tangoilla?...ei ainakaan ole, vaikka muutama ihan hyvä senkin lajin kappale on olemassa (mm. Raatteen tie ja Mynämäki).
Suosikit vaihtelevat tilanteen mukaan: jonkun kanssa tanssii mieluimmin tangoa (ei Monosen suomitangoja kylläkään) ja jonkun toisen kanssa salsaa.
Erilaiset foksit ja r'n's-biisit menevät jo paljon suuremman joukon kanssa siinä määrin mukavasti, että niistä joku parhaista saattaa olla hetkellinen suosikki, kun oikein hyvin käteen sopiva tanssitettava kohdalle sattuu.- Joku vaan
Truehum kirjoitti:
...ei ainakaan ole, vaikka muutama ihan hyvä senkin lajin kappale on olemassa (mm. Raatteen tie ja Mynämäki).
Suosikit vaihtelevat tilanteen mukaan: jonkun kanssa tanssii mieluimmin tangoa (ei Monosen suomitangoja kylläkään) ja jonkun toisen kanssa salsaa.
Erilaiset foksit ja r'n's-biisit menevät jo paljon suuremman joukon kanssa siinä määrin mukavasti, että niistä joku parhaista saattaa olla hetkellinen suosikki, kun oikein hyvin käteen sopiva tanssitettava kohdalle sattuu.Loppujen lopuksi kappale, tunnelma ja tanssitettava juuri määrittelevätkin sen tunteen, mikä tanssista tulee. Toinen kappale / tyyli voi toisen kanssa tuntua oikein makoisalta ja toisen kanssa se on täyttä tuskaa.
Tietysti on niitäkin yksilöitä, joiden kanssa kaikki kappaleet tuntuvat hyviltä ja päin vastoin. Joku vaan kirjoitti:
Loppujen lopuksi kappale, tunnelma ja tanssitettava juuri määrittelevätkin sen tunteen, mikä tanssista tulee. Toinen kappale / tyyli voi toisen kanssa tuntua oikein makoisalta ja toisen kanssa se on täyttä tuskaa.
Tietysti on niitäkin yksilöitä, joiden kanssa kaikki kappaleet tuntuvat hyviltä ja päin vastoin....niitä ensinmainittuja on enemmän: "...on niitäkin yksilöitä, joiden kanssa kaikki kappaleet tuntuvat hyviltä ja päin vastoin."
Tai ainakin itse pystyy kohtalaisen hyvin vaikuttamaan siihen, että niin on. Toisaalta jälkimmäisiäkään ei aina pääse karkuun.
Joskus tosin jonkun sellaisen kanssa tanssiessa, jonka kanssa kaikki tuntuu hyvältä, välillä jopa nolottaa, kun tietää toisen olevan niin paljon taitavamman. Jää sellainen tunne, että pitää jättää joitakin mieluisimpia välillä pitkäänkin hakematta, etteivät kyllästy.
Toisinaan niin teenkin.- pois?
Truehum kirjoitti:
...nyt aivan varma, tuosta väitteestäsi?
Nimittäin juuri iskelmämusiikin esittämiseen erikoistuneita artisteja (yhtyeethän eivät ilman artisteja siihen juuri syyllisty) aktiivitanssiharrastajat karttavat. Sama koskee myös tangoihin erikoistuneita laulajia.
Tangoja ei suinkaan vieroksuta, mutta monipuolinen tanssimusiikki tietysti lajiin panostaneisiin vetoaa enemmän kuin pelkkä tango, jota ei koko iltaa jaksa edes vannoutunut argentinoväki kuunnella (sitäpaitsi ns. suomitangot eivät heille eivätkä juuri muillekaan itseään paljon tanssijoina kehittäneille riitä).
Tangotanssiaiset eivät siis voi suuria tanssiyleisöjä kiinnostaa, kuten eivät enää nykyisin humppafestaritkaan, kuten aikanaan jouduttiin Lappeenrannassakin tunnustamaan.
Kyllä Seinäjoen tangomarkkinoillakin pitää olla myös muuta tanssimusiikkia kuin vain niitä tangoja, tai sitten jää yleisö melko vähäiseksi.
Liika on liikaa, mitä lajia tahansa.
Esimerkiksi Pavin avajaisissa viime perjantaina tuli viisi tangoparia, mikä on varmasti juuri oikea määrä yhdelle pitkälle tanssi-illalle (20-02).
Mäntsälässä niitä taisi tulla vain neljä, eikä sitä liian vähäiseksi koettu, ainakaan kovin näkyvästi. sillä monipuolisuutta esimerkiksi siellä estaradilla olleilta Finlandersilta ja Sinitaivaalta odotetaan.
Jos tangoja tuosta lisätään, pitää esittää kysymys: mitkä lajit sitten jätetään pois, ja kuka sen päätöksen tekee?En nyt täysin poiskaan jättäisi, mutta vähentäsin fokseja ja korvaisin niitä muilla lajeilla.
Valitettavan monet miehet tanssivat tangonsa foksitangona, joten oikeaa tangoa taitamattomat saisivat askeltaa foksiaan tangon soidessa ja he olisivat tyytyväisiä; ja tangon taiturit saisivat tanssia tangoa ja hekin olisivat tyytyväisiä. Kaikkein tyytyväisempiä olisivat kuitenkin ne naiset, joita todellinen tangotaituri olisi hakenut. (Miehille pieni vinkki: opetelkaa Tangoa ;)
Lattareistakin pidetään. Minä mielelläni askellan ne lajinmukaisesti, mutta ainakin meilläpäin yli puolet tanssijoista käyttää tuolloin foksin askellusta. Tällä siis haluan sanoa, että lisää tangoa ja lattareita tanssi-iltoihin, ei se ainakaan olisi foksin tanssijoilta pois. - Joku vaan
Truehum kirjoitti:
...niitä ensinmainittuja on enemmän: "...on niitäkin yksilöitä, joiden kanssa kaikki kappaleet tuntuvat hyviltä ja päin vastoin."
Tai ainakin itse pystyy kohtalaisen hyvin vaikuttamaan siihen, että niin on. Toisaalta jälkimmäisiäkään ei aina pääse karkuun.
Joskus tosin jonkun sellaisen kanssa tanssiessa, jonka kanssa kaikki tuntuu hyvältä, välillä jopa nolottaa, kun tietää toisen olevan niin paljon taitavamman. Jää sellainen tunne, että pitää jättää joitakin mieluisimpia välillä pitkäänkin hakematta, etteivät kyllästy.
Toisinaan niin teenkin."Joskus tosin jonkun sellaisen kanssa tanssiessa, jonka kanssa kaikki tuntuu hyvältä, välillä jopa nolottaa, kun tietää toisen olevan niin paljon taitavamman. Jää sellainen tunne, että pitää jättää joitakin mieluisimpia välillä pitkäänkin hakematta, etteivät kyllästy."
Tämä tunne on usein itsellenikin ristiriitainen. Tilanne tietyn henkilön kanssa tanssiessa tuottaa ainoastaan tai lähestulkoon pelkästään hyviä tuntemuksia, joten tätä tunnetta voisi ahmia tai rohmuta liiaksikin. Toisaalta, tilanne saattaa kääntyä myös siihen suuntaan, että "tanssiystävyyteen" tulee ns. "ryppy", ja tanssihetket yhdessä tipahtavat lähes nollaan.
Ehkä se on sellaista taiteilua erilaisten tunnetilojen ja aikomusten välillä.
Vaikea sanoa.... - TangoTanssija
Truehum kirjoitti:
...nyt aivan varma, tuosta väitteestäsi?
Nimittäin juuri iskelmämusiikin esittämiseen erikoistuneita artisteja (yhtyeethän eivät ilman artisteja siihen juuri syyllisty) aktiivitanssiharrastajat karttavat. Sama koskee myös tangoihin erikoistuneita laulajia.
Tangoja ei suinkaan vieroksuta, mutta monipuolinen tanssimusiikki tietysti lajiin panostaneisiin vetoaa enemmän kuin pelkkä tango, jota ei koko iltaa jaksa edes vannoutunut argentinoväki kuunnella (sitäpaitsi ns. suomitangot eivät heille eivätkä juuri muillekaan itseään paljon tanssijoina kehittäneille riitä).
Tangotanssiaiset eivät siis voi suuria tanssiyleisöjä kiinnostaa, kuten eivät enää nykyisin humppafestaritkaan, kuten aikanaan jouduttiin Lappeenrannassakin tunnustamaan.
Kyllä Seinäjoen tangomarkkinoillakin pitää olla myös muuta tanssimusiikkia kuin vain niitä tangoja, tai sitten jää yleisö melko vähäiseksi.
Liika on liikaa, mitä lajia tahansa.
Esimerkiksi Pavin avajaisissa viime perjantaina tuli viisi tangoparia, mikä on varmasti juuri oikea määrä yhdelle pitkälle tanssi-illalle (20-02).
Mäntsälässä niitä taisi tulla vain neljä, eikä sitä liian vähäiseksi koettu, ainakaan kovin näkyvästi. sillä monipuolisuutta esimerkiksi siellä estaradilla olleilta Finlandersilta ja Sinitaivaalta odotetaan.
Jos tangoja tuosta lisätään, pitää esittää kysymys: mitkä lajit sitten jätetään pois, ja kuka sen päätöksen tekee?Esimerkiksi Risto Nevala esittää kahden setin aikana useammankin tangoparin - usein neljästä kuuteen paria, ja lisäksi muuten selkeää tanssilajityypillistä musiikkia, ja vain joitakin iskelmiä jos ollenkaan. Riston bändi on ykkösbändeihin verrattuna täysin vertailukelpoinen, joten tässä suhteessa pitäisi Riston keikollla olla vähintään saman verran tanssijoita ja vielä lisäksi runsain joukoiun niitä tanssijoita ketkä pitää iskelmämusiikkia huonona tanssimusiikkina - Riston keikoillahan soi iskelmää varsin vähän muihin verrattuna, koska bändikin on enemmän tanssimusiikkibändi. Riston keikoilla on kuitenkin yleensä hyvin runsaasti tilaa tanssia, eli väkeä paikalla varsin vähän - eli miksi ne "iskelmän vihaajat" eivät tule Riston tahdissa tanssimaan, mutta menevät mieluummin iskelmätähden tahdissa tanssimaan. Ja saman havainnon olen tehnyt muidenkin tangoa runsaasti esittävien solistien kohdalla.
- Monostangot
Truehum kirjoitti:
...ei ainakaan ole, vaikka muutama ihan hyvä senkin lajin kappale on olemassa (mm. Raatteen tie ja Mynämäki).
Suosikit vaihtelevat tilanteen mukaan: jonkun kanssa tanssii mieluimmin tangoa (ei Monosen suomitangoja kylläkään) ja jonkun toisen kanssa salsaa.
Erilaiset foksit ja r'n's-biisit menevät jo paljon suuremman joukon kanssa siinä määrin mukavasti, että niistä joku parhaista saattaa olla hetkellinen suosikki, kun oikein hyvin käteen sopiva tanssitettava kohdalle sattuu.Erikoinen ilmiö on Monosen "suomitangot". Ne on helppoja sovittaa myös tangomaisemmiksi tangoiksi ja esimerkiksi "Tangomarkkinoille" niistä on tehty hyviä uusia sovituksia. Jostain syystä näistä tanssillisesti tangomaisemmista, monimuotoisemmista ja vapaammista "tangomakkinasovituksista" ei muutamat kovaääniset tanssijat erityisesti pidä. Monien mielestä marssimaisten suomitangojen sovittaminen kansainvälisemmän tyylin mukaiseksi on suuri synti. Suomalaisten tanssitaito ja vaativuus on kuitenkin kehittynyt niin paljon, että tangon tanssityylin kansainvälistyminen on jo aika pitkällä, ja myös luonnollisesti tangomusiikki kehittyy samaan suuntaan.
- kysyn vaan
Joku vaan kirjoitti:
"Joskus tosin jonkun sellaisen kanssa tanssiessa, jonka kanssa kaikki tuntuu hyvältä, välillä jopa nolottaa, kun tietää toisen olevan niin paljon taitavamman. Jää sellainen tunne, että pitää jättää joitakin mieluisimpia välillä pitkäänkin hakematta, etteivät kyllästy."
Tämä tunne on usein itsellenikin ristiriitainen. Tilanne tietyn henkilön kanssa tanssiessa tuottaa ainoastaan tai lähestulkoon pelkästään hyviä tuntemuksia, joten tätä tunnetta voisi ahmia tai rohmuta liiaksikin. Toisaalta, tilanne saattaa kääntyä myös siihen suuntaan, että "tanssiystävyyteen" tulee ns. "ryppy", ja tanssihetket yhdessä tipahtavat lähes nollaan.
Ehkä se on sellaista taiteilua erilaisten tunnetilojen ja aikomusten välillä.
Vaikea sanoa....harhautuneet Humppiksen kanssa aiheesta? Kysyttiin miksi soitetaan niin vähän tangoja ja mikä on mieluisin tanssi, eikä kuka on mieluisin tanssitettava.
- Joku vaan
kysyn vaan kirjoitti:
harhautuneet Humppiksen kanssa aiheesta? Kysyttiin miksi soitetaan niin vähän tangoja ja mikä on mieluisin tanssi, eikä kuka on mieluisin tanssitettava.
sattuu kokoneemmallekin kirjoittajalle ja toisaalta emme ole ajautuneet pahasti vinoon, sillä tämä on oikeastaan sivukeskustelu, joka osaltaan tukee pääaihetta ja toimii samalla myös viitekehyksenä kokonaisuudelle.
Joku vaan kirjoitti:
sattuu kokoneemmallekin kirjoittajalle ja toisaalta emme ole ajautuneet pahasti vinoon, sillä tämä on oikeastaan sivukeskustelu, joka osaltaan tukee pääaihetta ja toimii samalla myös viitekehyksenä kokonaisuudelle.
Ihmettelen, ettei nimimerkki ”kysyn vaan” ole nähnyt koskaan aiheelliseksi puuttua todellisiin aiheesta poikkeamisiin ja suoranaisiin törkyilyihin, joita täällä esiintyy todella usein ja paljon.
Aika helppo on tuosta vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä.
Sitäpaitsi me olimme jo aiemmin vastanneet avauksessa esitettyyn kysymykseen, mitä ”kysyn vaan” ei itse ole tehnyt.TangoTanssija kirjoitti:
Esimerkiksi Risto Nevala esittää kahden setin aikana useammankin tangoparin - usein neljästä kuuteen paria, ja lisäksi muuten selkeää tanssilajityypillistä musiikkia, ja vain joitakin iskelmiä jos ollenkaan. Riston bändi on ykkösbändeihin verrattuna täysin vertailukelpoinen, joten tässä suhteessa pitäisi Riston keikollla olla vähintään saman verran tanssijoita ja vielä lisäksi runsain joukoiun niitä tanssijoita ketkä pitää iskelmämusiikkia huonona tanssimusiikkina - Riston keikoillahan soi iskelmää varsin vähän muihin verrattuna, koska bändikin on enemmän tanssimusiikkibändi. Riston keikoilla on kuitenkin yleensä hyvin runsaasti tilaa tanssia, eli väkeä paikalla varsin vähän - eli miksi ne "iskelmän vihaajat" eivät tule Riston tahdissa tanssimaan, mutta menevät mieluummin iskelmätähden tahdissa tanssimaan. Ja saman havainnon olen tehnyt muidenkin tangoa runsaasti esittävien solistien kohdalla.
...päätynyt siihen käsitykseen, että Nevalan illoista pois jääneet ovat menneet sensijaan iskelmätähtien tahdissa tanssimaan?
Uskoisin, että varsinaiset tanssinharrastajat ovat valinneet tuolloin kohteikseen monipuolista tanssimusiikkia soittavien yhtyeiden esiintymispaikat.
Nevala on kyllä kunnostautunut tangomarkkinoiden jälkihoitohommissa kiitettävästi toimimalla uusien kuningattarien tukena kiertueilla, mutta kieltämättä hänen suosionsa laulajana ei ole enää sitä luokkaa kuin se hänen kuninkuutensa alkuvuosina oli.
Yksi osoitus asiasta oli viimeiseltä Purasen kauden Pesäkallion illalta pari vuotta sitten (9.2.2008), jolloin Nevala tyrkättiin Martti Metsäkedon tanssiyhtyeen solistiksi asiasta erikseen sopimatta. Metsäketoa tuskin kukaan voi iskelmätähdeksi väittää, mutta varsin tyytymättömiä tanssijoiden puheenvuoroja menettelystä sai kuulla jo illan aikana ja jonkin aikaa myöhemmin myös lukea.
Itsekin olin tuolloin paikalla ja nimenomaan yhtyeen vuoksi. Musiikki ei tilapäissolistista johtuen ollut lainkaan sitä, mitä odotin.- Tangoa vain
Truehum kirjoitti:
Ihmettelen, ettei nimimerkki ”kysyn vaan” ole nähnyt koskaan aiheelliseksi puuttua todellisiin aiheesta poikkeamisiin ja suoranaisiin törkyilyihin, joita täällä esiintyy todella usein ja paljon.
Aika helppo on tuosta vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä.
Sitäpaitsi me olimme jo aiemmin vastanneet avauksessa esitettyyn kysymykseen, mitä ”kysyn vaan” ei itse ole tehnyt.Kaikesta huolimatta paradoksaalinen ajattelutapa auttaa tanssijaa ymmärtämään vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta Truehum tanssijana panostaa interaktiivisuuteen ajattelematta ongelmanratkaisukyvyn huipentumaa.Oudoksuttavaa kyllä, on useasti todettu, että vapun odotuksen aiheuttama tilapäinen motivaatiokramppi järkeistää käsitystämme kyseisestä asiakokonaisuudesta, mihin tavallaan liittyy myös hyvinvoivan tanssikulttuurin rinnalle muodostuneita epäkohtia.
- Kysyn vaan
Truehum kirjoitti:
Ihmettelen, ettei nimimerkki ”kysyn vaan” ole nähnyt koskaan aiheelliseksi puuttua todellisiin aiheesta poikkeamisiin ja suoranaisiin törkyilyihin, joita täällä esiintyy todella usein ja paljon.
Aika helppo on tuosta vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä.
Sitäpaitsi me olimme jo aiemmin vastanneet avauksessa esitettyyn kysymykseen, mitä ”kysyn vaan” ei itse ole tehnyt.ettenkö olisi koskaa puuttunut aiheista poikkeamiin ja suoranaisiin törkyilyihin ? Olen myös vastannut avauksessa esitettyyn kysymykseen, joten olet väärässä väittäessäsi, että en sitä ole tehnyt.En kirjoita aina samalla nimimerkillä, vaan yleensä keksin aina uuden, aiheeseen sopivan.
- TangoTanssija
Truehum kirjoitti:
...päätynyt siihen käsitykseen, että Nevalan illoista pois jääneet ovat menneet sensijaan iskelmätähtien tahdissa tanssimaan?
Uskoisin, että varsinaiset tanssinharrastajat ovat valinneet tuolloin kohteikseen monipuolista tanssimusiikkia soittavien yhtyeiden esiintymispaikat.
Nevala on kyllä kunnostautunut tangomarkkinoiden jälkihoitohommissa kiitettävästi toimimalla uusien kuningattarien tukena kiertueilla, mutta kieltämättä hänen suosionsa laulajana ei ole enää sitä luokkaa kuin se hänen kuninkuutensa alkuvuosina oli.
Yksi osoitus asiasta oli viimeiseltä Purasen kauden Pesäkallion illalta pari vuotta sitten (9.2.2008), jolloin Nevala tyrkättiin Martti Metsäkedon tanssiyhtyeen solistiksi asiasta erikseen sopimatta. Metsäketoa tuskin kukaan voi iskelmätähdeksi väittää, mutta varsin tyytymättömiä tanssijoiden puheenvuoroja menettelystä sai kuulla jo illan aikana ja jonkin aikaa myöhemmin myös lukea.
Itsekin olin tuolloin paikalla ja nimenomaan yhtyeen vuoksi. Musiikki ei tilapäissolistista johtuen ollut lainkaan sitä, mitä odotin.Epäselvästi tulee kirjoiteltua...
Eli silloin kun tanssipaikalla on iskelmäsolisti, niin silloin tanssipaikalle menee runsaammin tanssijoita, verrattuna siihen kun paikalla on runsaasti tangoja esittävä solisti. Sitä en tiedä minne menevät silloin, kun eivät tangosolistin tahtiin mene tanssimaan. Oletettavasti jakautuvat useampaan paikkaan erilaisten solistien ja bändien tahtiin tanssimaan. Paikallisten vaihteluiden perusteella väitän tangosolistien olevan vähemmän suosittuja kuin iskelmäsolistit ja muut bändit. TangoTanssija kirjoitti:
Epäselvästi tulee kirjoiteltua...
Eli silloin kun tanssipaikalla on iskelmäsolisti, niin silloin tanssipaikalle menee runsaammin tanssijoita, verrattuna siihen kun paikalla on runsaasti tangoja esittävä solisti. Sitä en tiedä minne menevät silloin, kun eivät tangosolistin tahtiin mene tanssimaan. Oletettavasti jakautuvat useampaan paikkaan erilaisten solistien ja bändien tahtiin tanssimaan. Paikallisten vaihteluiden perusteella väitän tangosolistien olevan vähemmän suosittuja kuin iskelmäsolistit ja muut bändit....sitten sekaisin tanssijoista ja iskelmäsolistien fanittajista. Tässä keskustelussa kuitenkin on kysymys tangojen suosiosta tanssijoiden keskuudessa.
Toki hyvät, oikean tangon ilmeen omaavat ja sen mukaisesti oikein soitetut tangot ovat edelleen tanssijoiden suosiossa (argentinon tanssijoiden etenkin), mutta eivät niitä tanssijat kuuntelemaan mene eivätkä niitä esittäviä solisteja fanittamaan.
Myöskään pelkkiin tangoiltoihin ei olisi mahdollista saada kannattavuuteen asti riittävää yleisöä -ainakaan yhtä tai kahta kertaa enempää vuodessa.
Tanssin harrastajat todellakin arvostavat monipuolista tanssimusiikkia, ja hyvä niin.
- harvinaista
..
Tuo tango on aika "kiperä juttu", että sanoisin pitäväni erittäin paljon tangosta, mutta kun tosiaankaan sitä ei usein soiteta, tai ei kukaan hae tanssimaan, vaikka soitettaisiinkin, olen alkanut "oleentumaan" moiseen tunnelmaan, ilman tangoa. Tyytyväinen en ole, missään nimessä.
Mikähän tilanteelle ratkaisuksi, jos nyt useampikin olisi samaa mieltä, että tangoa lisää? Voihan nimittäin tietenkin olla että porukka saa tarpeekseen tangosta tangomarkkinoilla, ja ei sen vuoksi sitten edes välitä toivoakaan lavoilla muuna aikana vuodesta. Vai onko kiellettyä/sääntöjen vastaista toivoa?
Voi olla että porukka ei osaa tanssia tangoa ollenkaan enää, jos vertaa miten ennen, oli tango aika yleistä. Onko tango sitten lempilajini, en tiedä, juuri noista syistä.
Jos yhden kerran joskus olen saanutkin tanssia, sellaisen kanssa joka osaa mielestäni, yllätyin itse niin tuosta "harvinaisuudesta" että olen sen tunnelman unohtanut. Mistään muusta tannssista ei kuitenkaan ole jäänyt niin "hyvää" mieltä, että...- ei riitä :(
Tangoa ei voi saada tarpeeksi - minulla ainakin on jatkuva tangovaje. Ne tangomarkkinatkin ovat vain kuin... piirtäisi voileivän nälkäänsä. Kaipuu tangoon vain lisääntyy ja se nälkä kalvaa...
- ei todellakaan riitä
ei riitä :( kirjoitti:
Tangoa ei voi saada tarpeeksi - minulla ainakin on jatkuva tangovaje. Ne tangomarkkinatkin ovat vain kuin... piirtäisi voileivän nälkäänsä. Kaipuu tangoon vain lisääntyy ja se nälkä kalvaa...
Sepä se. Muistot vaivaa.....
Onko muuten niin että jos ja kun joku mies hakee tangolle, ja mies tietää itse osaavansa tuon lajin erinomaisesti, että hän ensin seuraa, kuka osaa tanssia, siis intohimoisesti, musiikkia tulkiten, ja hakee tuota naista sitten tangolle, jossa tuon tangon tunnelmaa tulkitaan, ja tanssitaan sitten, ei määrättyyn askelkuvioon, vaan vapaasti, kakssoissielun löydettyään? - Kaksoissielu
ei todellakaan riitä kirjoitti:
Sepä se. Muistot vaivaa.....
Onko muuten niin että jos ja kun joku mies hakee tangolle, ja mies tietää itse osaavansa tuon lajin erinomaisesti, että hän ensin seuraa, kuka osaa tanssia, siis intohimoisesti, musiikkia tulkiten, ja hakee tuota naista sitten tangolle, jossa tuon tangon tunnelmaa tulkitaan, ja tanssitaan sitten, ei määrättyyn askelkuvioon, vaan vapaasti, kakssoissielun löydettyään?Tutuissakin on tekemistä. Ei varsinaisesti seurailla, mutta pidetään kuitenkin silmät auki. Tiedetään keneltä kulkee ja haetaan. Usein on sovittu että "meidän on" "ainakin yksi tango" päästävä tanssimaan kunnolla.
Nykyisin kun tunnetaan iso joukko tanssijoita niin siitä on hyvä valita jo tunnettujen keskuudesta "hyvät reviteltävät". Joku "kunnon revittely" halutaan ainakin kerran illassa jonkun tietyn parin kanssa, ja se ei ole aina sidottu tanssilajiin, eli voi olla joku muukin kuin tango. Usein se on kuitenkin tango.
Ne kaksoissielut tunnetaan, mtta uusiakin huomioidaan.
- Salsero__
Lattarit vie vaan voiton kaikaista. Cha Cha, Rumba, niitä saa lavoilla tanssia kohtuullisesti. Salsaa hieman harvemmin. Bachataa tuskin koskaan. Merengue olisi kivaa, mutta sitä ei lavoilla vaan soitella.
- tanssitaivas
Valseja, ei joka setin alkuun sitä, valssi on ihana tanssi kun sen joku taitaa ja varsinkin kun on tilaa. Ja sellaisia jossa on tanssijallekin muuta kuultavaa kun se iän ikuinen sama poljento. Mutta tango on yli kaiken todellakin silloin kun sen joku osaa, joskus sentään pääsee käsivarsille jotka tietävät mitä tekevät. Sitten tosiaan nuo lattarit tai oikeammin kunnon jivet, ihanat rumbat. Bugga ja humppa puolta soitetaan aivan likaa, tanssimisesta on tullut niiden myötä suorittamista.
Tangon taitaminen alkaa olla katoavaa kansan perinnettä varmaan, mutta se on tietty paljon siinäkin se vika ettei tangon opetus mene kursseilla koskaan niin syvälle, että oikea askellus ja vienti oppittaisiin hallitsemaan, se on vain sellainen pinta raapaisu.
Olen kahden vuoden aikana löytänyt kolme helmeä tanssilattialta jotka vievät tangoa, tangona, aaaaaahhh. - zöf
tanssitaivas kirjoitti:
Valseja, ei joka setin alkuun sitä, valssi on ihana tanssi kun sen joku taitaa ja varsinkin kun on tilaa. Ja sellaisia jossa on tanssijallekin muuta kuultavaa kun se iän ikuinen sama poljento. Mutta tango on yli kaiken todellakin silloin kun sen joku osaa, joskus sentään pääsee käsivarsille jotka tietävät mitä tekevät. Sitten tosiaan nuo lattarit tai oikeammin kunnon jivet, ihanat rumbat. Bugga ja humppa puolta soitetaan aivan likaa, tanssimisesta on tullut niiden myötä suorittamista.
Tangon taitaminen alkaa olla katoavaa kansan perinnettä varmaan, mutta se on tietty paljon siinäkin se vika ettei tangon opetus mene kursseilla koskaan niin syvälle, että oikea askellus ja vienti oppittaisiin hallitsemaan, se on vain sellainen pinta raapaisu.
Olen kahden vuoden aikana löytänyt kolme helmeä tanssilattialta jotka vievät tangoa, tangona, aaaaaahhh.Tango vaatii niin paljon sekä viejältä että seuraajalta, parhaimmillaan tango on vapaata askellusta musiikkia tulkiten. Jokainen tango on erilainen, soljuva, agressiivinen jne. niitä ei voi tanssia samalla lailla. Sanoisin että tango on enemmänkin mielentila ja silloin kun molempien mielentilat natsaavat niin siitä syntyy tango.
- Soft-Tango
zöf kirjoitti:
Tango vaatii niin paljon sekä viejältä että seuraajalta, parhaimmillaan tango on vapaata askellusta musiikkia tulkiten. Jokainen tango on erilainen, soljuva, agressiivinen jne. niitä ei voi tanssia samalla lailla. Sanoisin että tango on enemmänkin mielentila ja silloin kun molempien mielentilat natsaavat niin siitä syntyy tango.
Nautittavaa kun kohdalle osuu vanhan vapaa-askeltangon eli sen "vahan tangon" taitajia. Ei muuta kun antaa soljua musiikin vietävänä ja nauttii vanhasta tangosta.
Romanien tanssimaan tangoa on jostain kumman syystä alettu nimittämään ja opettamaan nimellä "vanha tango", vaikka se oikea "vanha tango" on aivan eri asia.
Vanhaa tangoa tanssittiin yleisesti vielä 60-luvun tanssilavojen kukoistuskauden aikana. Vanhan tangon ohella suuri(n) osa lavatanssijoista tanssi tangoa vapaasti "laahustamalla" vapaasti ensisijaisesti hitain askelin. Lopullisesti vanha tango kuoli kun tangoon ja hitaaseen foksiin vakiintui askelsarja hidas,hidas,nop,nop. - sanoiksi puettu :)
zöf kirjoitti:
Tango vaatii niin paljon sekä viejältä että seuraajalta, parhaimmillaan tango on vapaata askellusta musiikkia tulkiten. Jokainen tango on erilainen, soljuva, agressiivinen jne. niitä ei voi tanssia samalla lailla. Sanoisin että tango on enemmänkin mielentila ja silloin kun molempien mielentilat natsaavat niin siitä syntyy tango.
Jos olet mies, niin kunpa osuisit kohdalleni. Olisi ihanaa tulkita kanssasi Tangoa! Jos taas olet nainen, niin olen juuri tavannut sielunsiskoni :)
- missäännimessä
Soft-Tango kirjoitti:
Nautittavaa kun kohdalle osuu vanhan vapaa-askeltangon eli sen "vahan tangon" taitajia. Ei muuta kun antaa soljua musiikin vietävänä ja nauttii vanhasta tangosta.
Romanien tanssimaan tangoa on jostain kumman syystä alettu nimittämään ja opettamaan nimellä "vanha tango", vaikka se oikea "vanha tango" on aivan eri asia.
Vanhaa tangoa tanssittiin yleisesti vielä 60-luvun tanssilavojen kukoistuskauden aikana. Vanhan tangon ohella suuri(n) osa lavatanssijoista tanssi tangoa vapaasti "laahustamalla" vapaasti ensisijaisesti hitain askelin. Lopullisesti vanha tango kuoli kun tangoon ja hitaaseen foksiin vakiintui askelsarja hidas,hidas,nop,nop.Apua ei vanhaa tangoa olen sen tässä vuosien saatossa huomannut, kun sitä on alettu oikein opettamaan niin kaikilta tangon jo taitaneilta on kadonnut tangon tanssimisen taito, kamalan näköistä juoksentelua tanssilattialla ja pelkkää ohi kävelyä, silloin kun askeluksessa tuntuu se hi,,das hi,,das ja nop nop, se ei ole juoksentelua tango musiikissa niinkuin nykyisin 99% miehistä tanssii sen. Tangossa on niin monenlaisia osia joita tulkitessa saa sen ihanan tangon rajuuden ja herkkyyden tuntea.
- HIP HEIJAA
sanoiksi puettu :) kirjoitti:
Jos olet mies, niin kunpa osuisit kohdalleni. Olisi ihanaa tulkita kanssasi Tangoa! Jos taas olet nainen, niin olen juuri tavannut sielunsiskoni :)
Niin Jospa olisit mies kuten varmaan naiset haluaisivat ja tekisit juuri tuon niin naiset lakoisivat edessäsi, ei mitään foxi eikä romaanitangoa (vanhatango) vaan tangoa kaikkine juttuineen koska se on oikein soitettuna mahtavaa tulkittavaa.
OLISIPA LAVOILLA ENEMMÄN TANGOTAITOISIA MIEHIÄ - Soft-Tango
missäännimessä kirjoitti:
Apua ei vanhaa tangoa olen sen tässä vuosien saatossa huomannut, kun sitä on alettu oikein opettamaan niin kaikilta tangon jo taitaneilta on kadonnut tangon tanssimisen taito, kamalan näköistä juoksentelua tanssilattialla ja pelkkää ohi kävelyä, silloin kun askeluksessa tuntuu se hi,,das hi,,das ja nop nop, se ei ole juoksentelua tango musiikissa niinkuin nykyisin 99% miehistä tanssii sen. Tangossa on niin monenlaisia osia joita tulkitessa saa sen ihanan tangon rajuuden ja herkkyyden tuntea.
Se oikea vanha tango on yleisilmeeltään ja tanssiasenhnoltaan lähes sama kuin sosiaalifoksitangokin. Siinä tanssitaan ainoastaan hhnn askelluksen sijaan vapaampaa askellusta, eli sitä tanssitaan enemmän soivan musiikin mukaan. Oleellisin ero askelluksessa on nop,nop askelien tanssimisessa, koska ne tanssitaan myös "väärälle puolelle". Ne nop,nop askeleet vaihtuu kuin itsekseen myös vasen-oikean viereen askellukseksi, kun tanssitaan parittomiä määriä hitaita nop,nop askelien väliin. Ja ne nop,nop askeleet voi tanssia myös ohi edellä olevan jalan.
Romanien tanssimasta tangosta on alettu käyttämään myös "wanha tango" nimitystä. Siinä tanssitaan tarkoituksenmukaisuussyistä askeleet daamien pitkistä ja leveistä hameista johtuen ohiaskeleinä. Periaatteessa "romanitangon" askellus on lähes saman kaltainen kuin "kvikkarin" ohiaskelperiaate, mutta kvikkarissa tanssitaan ohiaskelluksesta huolimatta aika suppeassa - suorastaan tiukassa perusmuodossa, kun romanotangossa tanssiasento muodostuu aika avaraksi - vaikka tanssittaisiin otsat yhdessä.
Vanhaksi tangoksi nimitetty romanotango on ainvan eri tango kuin oikea vanha tango.
Olen aina ihmetellyt miksi vanhat kokeneet lavatanssigurut ovat alkaneet nimittämään romanien tanssityylillä tanssittua tangoa vanhaksi tangoksi.
Osa ohjaajista opettaa "oikeaa vanhaa tangoa" ja osa käyttää "tango romanosta" "vanha tango" nimitystä. Ei ole siis mikään ihme että näiltä osin tanssityylien ja nimien suhteen on vallalla selvä sekaannus. - Oikiaa tunnelmnaa
Soft-Tango kirjoitti:
Se oikea vanha tango on yleisilmeeltään ja tanssiasenhnoltaan lähes sama kuin sosiaalifoksitangokin. Siinä tanssitaan ainoastaan hhnn askelluksen sijaan vapaampaa askellusta, eli sitä tanssitaan enemmän soivan musiikin mukaan. Oleellisin ero askelluksessa on nop,nop askelien tanssimisessa, koska ne tanssitaan myös "väärälle puolelle". Ne nop,nop askeleet vaihtuu kuin itsekseen myös vasen-oikean viereen askellukseksi, kun tanssitaan parittomiä määriä hitaita nop,nop askelien väliin. Ja ne nop,nop askeleet voi tanssia myös ohi edellä olevan jalan.
Romanien tanssimasta tangosta on alettu käyttämään myös "wanha tango" nimitystä. Siinä tanssitaan tarkoituksenmukaisuussyistä askeleet daamien pitkistä ja leveistä hameista johtuen ohiaskeleinä. Periaatteessa "romanitangon" askellus on lähes saman kaltainen kuin "kvikkarin" ohiaskelperiaate, mutta kvikkarissa tanssitaan ohiaskelluksesta huolimatta aika suppeassa - suorastaan tiukassa perusmuodossa, kun romanotangossa tanssiasento muodostuu aika avaraksi - vaikka tanssittaisiin otsat yhdessä.
Vanhaksi tangoksi nimitetty romanotango on ainvan eri tango kuin oikea vanha tango.
Olen aina ihmetellyt miksi vanhat kokeneet lavatanssigurut ovat alkaneet nimittämään romanien tanssityylillä tanssittua tangoa vanhaksi tangoksi.
Osa ohjaajista opettaa "oikeaa vanhaa tangoa" ja osa käyttää "tango romanosta" "vanha tango" nimitystä. Ei ole siis mikään ihme että näiltä osin tanssityylien ja nimien suhteen on vallalla selvä sekaannus.Joopa olen käynyt erään vanhan tangon opettaja kuruntunneilla ja katsoin et top tykkänään en tätä en halua, siinä tanssi menee samaksi puuroksi ja on niin lähellä foxia että sotkee asiat täysin. Kun tangolla haluaa fiilistellä ja nauttia oikeassa vienniassä niin se on tango joka tanssitaan hi-das hi-das nop nop koko paino viedään jalalle ja jalka rullaa sen askeleen perille tämä siinä tanssi osuudessa ja sitten fiilistelyosuudessa bikinissä taas liidellään kevyemmin tai musiikin mukaan tanssitaan vaikka rumbaa
- zöf
sanoiksi puettu :) kirjoitti:
Jos olet mies, niin kunpa osuisit kohdalleni. Olisi ihanaa tulkita kanssasi Tangoa! Jos taas olet nainen, niin olen juuri tavannut sielunsiskoni :)
koiraspuolinen ollaan.
Vapaasti tulkittu tango on onnistuu vain silloin kun mieli on täysin tyhjä ja antaa musiikin luoman kertomuksen viedä, se on jotain aivan muuta kuin pelkkä hi hi nop nop. - ja oikeampaa tangoa
zöf kirjoitti:
koiraspuolinen ollaan.
Vapaasti tulkittu tango on onnistuu vain silloin kun mieli on täysin tyhjä ja antaa musiikin luoman kertomuksen viedä, se on jotain aivan muuta kuin pelkkä hi hi nop nop.Suomalaisessa marssitangossakin on sen verran oikeaa tangoa, että hidas, hidas, nop, nop askelsarja ei siihenkään oikein kunnolla toimi. Nyt kun bändit ovat sovituksien avulla yrittäneet päästä eroon marssimaisesta tangosta, niin entistä "onnettomampaa" on tanssia mainittua kaavamaista askelsarjaa suomalaiseenkaan tangoon. Ja uusista tangoista katoaa koko fiilis jos niitä täytyy tanssia kaavamaisella hhnn askelsarjalla. Jostain syystä tangon soittamista tangomaisena moni tanssija pitää tangon raiskauksena, ja heille ainoa oikea tango on suomalainen 60-luvun marssitango - tanssittuna laahustaen tai marssien. Muutamassa marssitangossa on onneksi "sisään kudottuna" oikeaa tangoa.
- lovari
Slow Foxtrot
Ihan mielettömön hyvät fibat saa kun tanssii kunnon slow foxtrottia.
Sitä soitetaan vaan niin harvoin lavoilla. - vaikeus
Sen mieluisimman tanssilajin valitseminen on minun kohdallani hieman vaikeaa. Lempilajeja on nimittäin kolme: hidas valssi, rumba ja tango - eikä noista edellä mainituista kauas jää myöskään slow fox, cha-cha ja
salsa.
Mihin järjestykseen nuo sitten tulevat riippuu illasta (yhtyeestä ja tanssittajista) sekä omasta mielentilasta ja jos oikein hyvä buggin taitaja sattuu kohdalle, voi illan nautinnollisimman lajin "tittelin" viedä vaikka bugg.- haluu oppia
Voisiko joku em. lajin tanssitaitoinen laittaa linkin miten oppisi tuon slow foxin askeleet (tai ainakin näkisi miten sitä "kuuluisi" tanssia). Kiitos etukäteen ystävällisyydestäsi ja vaivannäöstäsi.
- Tanssiresepti
haluu oppia kirjoitti:
Voisiko joku em. lajin tanssitaitoinen laittaa linkin miten oppisi tuon slow foxin askeleet (tai ainakin näkisi miten sitä "kuuluisi" tanssia). Kiitos etukäteen ystävällisyydestäsi ja vaivannäöstäsi.
Siinä tulevat koreografisesti tarkasteltuna hitaat keskelle ja nop-nopit molenpiin päihin jokaisessa slow foxin osanuorten- ja -vanhaintanssikuviossa. Foxissahan ne menevät hyvinkin pitkälti juurikin toisin päin eli siinäpäs ne tulevatkin koreografisesti tarkasteltuna joka osanuorten- ja -vanhaintanssikuviossa hitaat alkuun. Slow foxia pystyy kuka tahansa pienelläkin harjoittelulla tanssimaan, kunhan muistaa, että pääsääntöisesti kuviosta toiseen siirrytään nop nopilla eikä juuri milloinkaan hitaalla.
T: Eräs vakiokirjoittajista - Linkin laitoin
haluu oppia kirjoitti:
Voisiko joku em. lajin tanssitaitoinen laittaa linkin miten oppisi tuon slow foxin askeleet (tai ainakin näkisi miten sitä "kuuluisi" tanssia). Kiitos etukäteen ystävällisyydestäsi ja vaivannäöstäsi.
Tässä linkki Sinulle.
http://www.youtube.com/watch?v=Ba2z3dqxifk&feature=related - katso linkistä
haluu oppia kirjoitti:
Voisiko joku em. lajin tanssitaitoinen laittaa linkin miten oppisi tuon slow foxin askeleet (tai ainakin näkisi miten sitä "kuuluisi" tanssia). Kiitos etukäteen ystävällisyydestäsi ja vaivannäöstäsi.
kävellään musiikin tahtiin ,askeleet ovat pitkiä ja liukuvia.
- Lavaslovari
haluu oppia kirjoitti:
Voisiko joku em. lajin tanssitaitoinen laittaa linkin miten oppisi tuon slow foxin askeleet (tai ainakin näkisi miten sitä "kuuluisi" tanssia). Kiitos etukäteen ystävällisyydestäsi ja vaivannäöstäsi.
Hidasta foksia on mahdollista ja myös helppo tanssia, ja myös tuleekin tanssia vaihtelevalla askelrytmillä. Askelkaavaan "juuttumista" kannattaa välttää. Perustana voi pitää h,n,n, / n,n,h askelrytmitystä, mutta askelrytmin vaihtelu on helppo toteuttaa kun muistetaan se että nopeita askelletaan aina parillinen määrä alkaen parittomasta iskusta ja hitaat askelletaan niin että askeleen kesto alkaa parittomalla sikulla. Hitaat askeleet laskeutuu joustavasti kokojalalle ja nopeat askeleet ovat päkiäaskelia ja tästä johtuen tanssista muodostuu joustavasti aaltomainen. Nytkähtelyä ylös alas ei saa hitaiden ja nopeiden askelien välillä näkyä, vaan sen tulee olla kauniin joustavaa.
Nämä periaatteet kun opettelee, niin silloin hidas lavafoksi on jo aika hyvin hallinnassa. Kilpatanssi on sitten aivan omaa säätöä, ja sitä ei lavoilla tarvita. - tyylillä lavoilla
Lavaslovari kirjoitti:
Hidasta foksia on mahdollista ja myös helppo tanssia, ja myös tuleekin tanssia vaihtelevalla askelrytmillä. Askelkaavaan "juuttumista" kannattaa välttää. Perustana voi pitää h,n,n, / n,n,h askelrytmitystä, mutta askelrytmin vaihtelu on helppo toteuttaa kun muistetaan se että nopeita askelletaan aina parillinen määrä alkaen parittomasta iskusta ja hitaat askelletaan niin että askeleen kesto alkaa parittomalla sikulla. Hitaat askeleet laskeutuu joustavasti kokojalalle ja nopeat askeleet ovat päkiäaskelia ja tästä johtuen tanssista muodostuu joustavasti aaltomainen. Nytkähtelyä ylös alas ei saa hitaiden ja nopeiden askelien välillä näkyä, vaan sen tulee olla kauniin joustavaa.
Nämä periaatteet kun opettelee, niin silloin hidas lavafoksi on jo aika hyvin hallinnassa. Kilpatanssi on sitten aivan omaa säätöä, ja sitä ei lavoilla tarvita."Nämä periaatteet kun opettelee, niin silloin hidas lavafoksi on jo aika hyvin hallinnassa. Kilpatanssi on sitten aivan omaa säätöä, ja sitä ei lavoilla tarvita."
Miksi kilpatanssia ei lavoilla tarvita?
Kyllä lavoilla saa kaikki tanssia millä tyylillä tahansa. - höh öö
katso linkistä kirjoitti:
kävellään musiikin tahtiin ,askeleet ovat pitkiä ja liukuvia.
Eikös kaikki tanssit ole kävelemistä musiikin tahtiin.
- Opettelu alkakoon
Lavaslovari kirjoitti:
Hidasta foksia on mahdollista ja myös helppo tanssia, ja myös tuleekin tanssia vaihtelevalla askelrytmillä. Askelkaavaan "juuttumista" kannattaa välttää. Perustana voi pitää h,n,n, / n,n,h askelrytmitystä, mutta askelrytmin vaihtelu on helppo toteuttaa kun muistetaan se että nopeita askelletaan aina parillinen määrä alkaen parittomasta iskusta ja hitaat askelletaan niin että askeleen kesto alkaa parittomalla sikulla. Hitaat askeleet laskeutuu joustavasti kokojalalle ja nopeat askeleet ovat päkiäaskelia ja tästä johtuen tanssista muodostuu joustavasti aaltomainen. Nytkähtelyä ylös alas ei saa hitaiden ja nopeiden askelien välillä näkyä, vaan sen tulee olla kauniin joustavaa.
Nämä periaatteet kun opettelee, niin silloin hidas lavafoksi on jo aika hyvin hallinnassa. Kilpatanssi on sitten aivan omaa säätöä, ja sitä ei lavoilla tarvita.Tätäpä täytyy harjoitella. Nyt kun vielä vähän jankkaan, siis ei koko kipaletta tuolla rytmityksellä. Entäpä jos tanssii foxin askeella ja ottaa silloin tälläin sopivaan kohtaan tuolla rytmityksellä. Olisiko se helpompaa? Osaatko vielä kertoa, jos tehdään em. tavalla, niin miten se tehdään askelryhmityksenä ja mille iskulle. Miten tapahtuu palaaminen takaisin normaali foxin askelukseen?
Kursseja ei taida tälle tanssille ollakkaan.
Muuten, kuinka paljon yleensä lavalla tanssitaan juuri tätä slowfoxia? Itse en ole oikeastaan huomannut sitä tanssittavan tai sitten siitä on vain puuttunut juuri tuo aaltomainen liike.
Linkistä kun katsoin, niin olipa sulavaa tanssia. Tuohon en pysty koskaan, mutta yritys hyvä kymmenen. - Lavaslovari
Opettelu alkakoon kirjoitti:
Tätäpä täytyy harjoitella. Nyt kun vielä vähän jankkaan, siis ei koko kipaletta tuolla rytmityksellä. Entäpä jos tanssii foxin askeella ja ottaa silloin tälläin sopivaan kohtaan tuolla rytmityksellä. Olisiko se helpompaa? Osaatko vielä kertoa, jos tehdään em. tavalla, niin miten se tehdään askelryhmityksenä ja mille iskulle. Miten tapahtuu palaaminen takaisin normaali foxin askelukseen?
Kursseja ei taida tälle tanssille ollakkaan.
Muuten, kuinka paljon yleensä lavalla tanssitaan juuri tätä slowfoxia? Itse en ole oikeastaan huomannut sitä tanssittavan tai sitten siitä on vain puuttunut juuri tuo aaltomainen liike.
Linkistä kun katsoin, niin olipa sulavaa tanssia. Tuohon en pysty koskaan, mutta yritys hyvä kymmenen.Olen ollut aloittelijoille tarkoitetuilla kursseilla, missä on opetettu noita vaihtelevia askelluksia tangoon ja hitaaseen foksiin.
Askelluksessa riittää että askellus noudattaa vain "kestokaavaa" eli nop,nop, on pariton isku ensimmäiselle nopille ja hitaassa askeleen kahden iskun kesto alkaa parittomalla iskulla. Tätä kaavaa kun noudattaa, niin silloin voi käytännössä aina aloittaa minkä tahansa kaavaa noudattavan askelsarjan parittomalla iskulla, eli ykkösellä ja/tai kolmosella. Vaihteleva askelsarja jo luonnostaan alkaa joko ykkösellä tai kolmosella.
Hidas, hidas, nop, nop,... askellus ei vastaa tahtijakoa, ja sekin alkaa joko ykkösellä tai kolmosella, mutta säännöllisenä askelsarjana se alkaa vuorotellen ykkösellä tai kolmosella. Vapaampien askelsarjojen aloitukset vaihtelee askelsarjan mukaan epäsäännöllisesti ykkösellä tai kolmosella. Periaatteessa mitään eroa askeltamisella ei rytmin kannalta ole - askeleet noudattaa aina samaa kaava iskujen ja askelten kestojen suhteen. Ja mitään rytminrikkomista ei tapahdu, koska askeleet noudattaa musiikin iskujen rytmiä. Myös useamman iskun kestoiset hidastukset ja odotukset ovat kahden iskun kerrannaisia.
Voidaanhan lisäksi taituroida osaiskun askelin, mutta silloinkin noudatetaan esimerkiksi kaksi askelta iskulle tai kolme askelta kahdelle iskulle. Mutta harvoin näitä hitaassa foksissa tanssilavoilla näkee. - Söör
Lavaslovari kirjoitti:
Olen ollut aloittelijoille tarkoitetuilla kursseilla, missä on opetettu noita vaihtelevia askelluksia tangoon ja hitaaseen foksiin.
Askelluksessa riittää että askellus noudattaa vain "kestokaavaa" eli nop,nop, on pariton isku ensimmäiselle nopille ja hitaassa askeleen kahden iskun kesto alkaa parittomalla iskulla. Tätä kaavaa kun noudattaa, niin silloin voi käytännössä aina aloittaa minkä tahansa kaavaa noudattavan askelsarjan parittomalla iskulla, eli ykkösellä ja/tai kolmosella. Vaihteleva askelsarja jo luonnostaan alkaa joko ykkösellä tai kolmosella.
Hidas, hidas, nop, nop,... askellus ei vastaa tahtijakoa, ja sekin alkaa joko ykkösellä tai kolmosella, mutta säännöllisenä askelsarjana se alkaa vuorotellen ykkösellä tai kolmosella. Vapaampien askelsarjojen aloitukset vaihtelee askelsarjan mukaan epäsäännöllisesti ykkösellä tai kolmosella. Periaatteessa mitään eroa askeltamisella ei rytmin kannalta ole - askeleet noudattaa aina samaa kaava iskujen ja askelten kestojen suhteen. Ja mitään rytminrikkomista ei tapahdu, koska askeleet noudattaa musiikin iskujen rytmiä. Myös useamman iskun kestoiset hidastukset ja odotukset ovat kahden iskun kerrannaisia.
Voidaanhan lisäksi taituroida osaiskun askelin, mutta silloinkin noudatetaan esimerkiksi kaksi askelta iskulle tai kolme askelta kahdelle iskulle. Mutta harvoin näitä hitaassa foksissa tanssilavoilla näkee."Hidas, hidas, nop, nop,... askellus ei vastaa tahtijakoa, ja sekin alkaa joko ykkösellä tai kolmosella, mutta säännöllisenä askelsarjana se alkaa vuorotellen ykkösellä tai kolmosella."
- minen oo nähnyt
Lavaslovari kirjoitti:
Olen ollut aloittelijoille tarkoitetuilla kursseilla, missä on opetettu noita vaihtelevia askelluksia tangoon ja hitaaseen foksiin.
Askelluksessa riittää että askellus noudattaa vain "kestokaavaa" eli nop,nop, on pariton isku ensimmäiselle nopille ja hitaassa askeleen kahden iskun kesto alkaa parittomalla iskulla. Tätä kaavaa kun noudattaa, niin silloin voi käytännössä aina aloittaa minkä tahansa kaavaa noudattavan askelsarjan parittomalla iskulla, eli ykkösellä ja/tai kolmosella. Vaihteleva askelsarja jo luonnostaan alkaa joko ykkösellä tai kolmosella.
Hidas, hidas, nop, nop,... askellus ei vastaa tahtijakoa, ja sekin alkaa joko ykkösellä tai kolmosella, mutta säännöllisenä askelsarjana se alkaa vuorotellen ykkösellä tai kolmosella. Vapaampien askelsarjojen aloitukset vaihtelee askelsarjan mukaan epäsäännöllisesti ykkösellä tai kolmosella. Periaatteessa mitään eroa askeltamisella ei rytmin kannalta ole - askeleet noudattaa aina samaa kaava iskujen ja askelten kestojen suhteen. Ja mitään rytminrikkomista ei tapahdu, koska askeleet noudattaa musiikin iskujen rytmiä. Myös useamman iskun kestoiset hidastukset ja odotukset ovat kahden iskun kerrannaisia.
Voidaanhan lisäksi taituroida osaiskun askelin, mutta silloinkin noudatetaan esimerkiksi kaksi askelta iskulle tai kolme askelta kahdelle iskulle. Mutta harvoin näitä hitaassa foksissa tanssilavoilla näkee."tai kolme askelta kahdelle iskulle. Mutta harvoin näitä hitaassa foksissa tanssilavoilla näkee"
Harvoin näkee????
Minä en ole nähnyt koskaan. - Menomononen
minen oo nähnyt kirjoitti:
"tai kolme askelta kahdelle iskulle. Mutta harvoin näitä hitaassa foksissa tanssilavoilla näkee"
Harvoin näkee????
Minä en ole nähnyt koskaan.Ei triplojen tanssiminen suljetun otteen hitaisiin fokseihin yleistä ole, mutta niitä näkee tanssilavoillakin tanssittavan. Periaatteessa suffle-rytmisiin fokseihin triplat svengaakin paremmin verrattuna kokoiskujen askeltamiseen.
Linkissä on vaihtuvaotteista foksin kaltaista tanssia. Vastaavaa askellusta tanssitaan hitaisiin ja hitaahkoihin fokseihin myös täysin suljetussa otteessa - myös suomalaisilla tanssilavoilla... ja myös muita triplettisovelluksia. Myös vanhaa humppaa tanssitaan samaan tapaan, mutta fgoksistahan tässä oli kysymys.
Varsinkin coyntrytanssijat hallitsevat aika yleisesti hitaan triplettifoksin tanssimisen. - Menomononen
Menomononen kirjoitti:
Ei triplojen tanssiminen suljetun otteen hitaisiin fokseihin yleistä ole, mutta niitä näkee tanssilavoillakin tanssittavan. Periaatteessa suffle-rytmisiin fokseihin triplat svengaakin paremmin verrattuna kokoiskujen askeltamiseen.
Linkissä on vaihtuvaotteista foksin kaltaista tanssia. Vastaavaa askellusta tanssitaan hitaisiin ja hitaahkoihin fokseihin myös täysin suljetussa otteessa - myös suomalaisilla tanssilavoilla... ja myös muita triplettisovelluksia. Myös vanhaa humppaa tanssitaan samaan tapaan, mutta fgoksistahan tässä oli kysymys.
Varsinkin coyntrytanssijat hallitsevat aika yleisesti hitaan triplettifoksin tanssimisen. - 3-steppiä
Menomononen kirjoitti:
Ei triplojen tanssiminen suljetun otteen hitaisiin fokseihin yleistä ole, mutta niitä näkee tanssilavoillakin tanssittavan. Periaatteessa suffle-rytmisiin fokseihin triplat svengaakin paremmin verrattuna kokoiskujen askeltamiseen.
Linkissä on vaihtuvaotteista foksin kaltaista tanssia. Vastaavaa askellusta tanssitaan hitaisiin ja hitaahkoihin fokseihin myös täysin suljetussa otteessa - myös suomalaisilla tanssilavoilla... ja myös muita triplettisovelluksia. Myös vanhaa humppaa tanssitaan samaan tapaan, mutta fgoksistahan tässä oli kysymys.
Varsinkin coyntrytanssijat hallitsevat aika yleisesti hitaan triplettifoksin tanssimisen.HMM..
Tuossa videolla tanssittiin QQS ajoituksella.
Luulin että tarkoitit kahdelle iskulle kolmea ajallisesti yhtä pitkää askelta - Menomononen
3-steppiä kirjoitti:
HMM..
Tuossa videolla tanssittiin QQS ajoituksella.
Luulin että tarkoitit kahdelle iskulle kolmea ajallisesti yhtä pitkää askeltaNoissa hitaissa suffleissa on makuasia miten iskujen ajoitukset ilmaistaan. Mutta tässä videossa on selvä sufflerytmi ja se on myös tanssissa. Pitää paikkansa että hitaiden rytmien jaetut iskut ilmaistaan usein myös samaan tapaan kuin iskun mittaiset askeleet, eli iskun keston aikana kaksi askelta voidaan merkitä myös Q,Q. Ja tätä merkintää voidaan käyttää vaikka askelten kestot olisivat eri pituiset, mutta ovat yhteensä iskun kestoiset.
yks,a; KAKSI; kol,a; NELJÄ;
Vaikka kysymyksessä on sufflerytmi, niin se usein merkitään edellisestä poiketen puolikkaina iskuina eli beat-rakenteisena, vaikka kysymyksessä on selvä suffletrioli. Eli näin,,,
yks,&; KAKSI; kol,&; NELJÄ tai yks,ja; KAKSI; kol,ja; NELJÄ;
Videossa käytetään triplojen lukemiseen TRIPLESTEP sanaa. Sen rakenne vastaa aika lähelle sufflerytmiä,,,
Trip , le ; STEP ; Trip , le ; STEP ;
Trip on triplestepin ensimmäinen osaiskun askel ja le on toinen osaiskun askel eli yhteensä yksi isku ja STEP on iskun mittainen triplestepin kolmas askel. Eli kahteen iskuun kolme askelta.
QQS ajoitusmerkinnän käyttäminen tässä tilanteessa saattaa johtaa harhaan, koska Q mielletään pääasiassa iskun mittaiseksi askeleeksi ja S kahden iskun askeleeksi. Ja ajoitus ei ole iskujen suhteen tasan. Käytännössä ensimmäisen suffleiskun 1/3 painoaika on kaksi 2/3 ja toisen (teoriassa kolmannen) painoaika on 1/3 iskun kokonaisajasta. Suffleiskun keskimmäinen kolmasosa on "tyhjä" ja tästä johtuen sufflen ensimmäinen kolmasosan iskuaika rytmillisesti jatkuu tyhjän sufleiskun alueelle ja tästä seuraa se että askelluksen painoaika on ensimmäisellä suffleiskulla pitempi kuin jälkimmäisellä sufleiskulla ja tämä näkyy tanssillisesti myös tässä videossa. - Kun lukee koko tekst
Söör kirjoitti:
"Hidas, hidas, nop, nop,... askellus ei vastaa tahtijakoa, ja sekin alkaa joko ykkösellä tai kolmosella, mutta säännöllisenä askelsarjana se alkaa vuorotellen ykkösellä tai kolmosella."
Koko teksti luki, niin alkaa vuorotellen yksi tai kolme iskuilla se vakioaskelsarja. Kun luki koko teksti niin ymmärsi jos teksti oli vähä epäselvä tai sana pois.
Jos vaihtelee niin yksi ja kolme aloitukset toistuu satunnaisesti järjestyksessä ja voi alkaa askelsarjat myös peräkkäin ykkösillä tai kolmosilla.
Jos tanssi kahdensaa iskua silloin alkaa joka toinen tahti sama kohta.
Mutta minäpä tanssin ajatellen olevan vain yksi, kaksi iskuja niin ei tarvi pähkätä sen askelsarjan pituutta ja alkaako seuraava askel ykkösellä vai kolmosella kun se alkaa aina ykkösellä.
- deeplybroken
Ajatteleppa meitä latino ihmisiä, eritoten salsaa. Ei juurikaan bändit edes osaa soittaa tällaista musiikkia. Miksi salsa? No tangon jälkeenkin tuntuu, et on todella tanssi jossa voi ilmaista itseään, jos vastapuoli osaa salsan "huuman" tulkita myös.
- Liian pitkä mies
Tämä menee asian vierestä mutta liittyy tangoon kuitenkin: miten muut ovat kokeneet pituuseron vaikutuksen tanssimiseen? Itse olen 190 cm mies jolla erityisen pitkät jalat (Suomen mittakaavassa) ja lavoilla vastaan tulevat naiset ovat pääosin noin 160-165 pitkiä, yleensä vielä jalkojen pituus heillä on lyhyt.
Tangoon kuuluu mielestäni jonkinmoinen vartalokontakti, jos sen ottaa ei askelluksesta tule mitään kun polvet osuu daamin vatsaan (melkein ainakin). Tämä herättää suurta närää naisissa. Sitten jos ottaa etäisyyttä jotta askeleet sujuisi, menee homma foksitallusteluksi, ilman mitään tunteita.
En osaa tanssia tangoa "intohimoisesti" lyhyellä askeleella vaan nimenomaan pitkällä. Miten muut pitkät ukkelit lavalla, onko teillä samoja ongelmia vai olenko poikkeava vaiko vain huonotaitoinen?
*****
Mielitanssilajini: riippuu parista. Jos pari on ns. parisuhdetasolla miellyttävä, niin hitaat on mukavia.
Jos pari ei herätä romanttisia mielihaluja, ovat samba, nopea valssi ja jive parhaat (olettaen että toisen osaamistaso on sopiva ja että valssissa on tilaa).- VVVVVVVVVVVVV
Kyllä miehen täytyy olla melkein päätä pitempi naista että lähi kontakti onnistuu parhaiten itse olen 172 ja parhaat tanssit oon tanssinut 180-187 pitkien miesten kanssa jotenkin tuntuu vaan, että tuntuma ja tila on parhaita silloin. En vaan ymmärrä mitä miehet kokee siitä että hakevat sellaisia 150-165 pitkiä naisia ja itse ovat yli 180, se on kuin tikka puun kupeessa ja tanssi näyttää suorastaan koomiselta. Suurin piirtein saman mittaisen miehen kanssa voi sit noita lattareita tai valssia tanssia.
- pii-pii
VVVVVVVVVVVVV kirjoitti:
Kyllä miehen täytyy olla melkein päätä pitempi naista että lähi kontakti onnistuu parhaiten itse olen 172 ja parhaat tanssit oon tanssinut 180-187 pitkien miesten kanssa jotenkin tuntuu vaan, että tuntuma ja tila on parhaita silloin. En vaan ymmärrä mitä miehet kokee siitä että hakevat sellaisia 150-165 pitkiä naisia ja itse ovat yli 180, se on kuin tikka puun kupeessa ja tanssi näyttää suorastaan koomiselta. Suurin piirtein saman mittaisen miehen kanssa voi sit noita lattareita tai valssia tanssia.
Tuollainen vähintään 10-15 sentin pituusero on mielestäni optimaalinen. Juuri sellaisen - ja vielä raamikkaan - miehen kanssa tanssin juuri tässä viikko-pari sitten lähes taivaallisen tangon. Voi veljet miten tanssi voi olla ihan ventovieraan ihmisen kanssa nautinnollista kun kohdille sattuu!!! Ihanaa hauskaa leikkiä.
Olen muuten vasta viime vuosina "valaistunut" tangon hienouksiin. Joskus 60-luvulla joka jessuksen jätkä ryhtäsi sonnilaumana lavoilla tyttömuuria kohti, kun tango alkoi soida; se oli ilmeisesti ainoa kunnon rytmi minkä tajusivat (ja luulivat osaavansa tanssia). Tanssin suuresta nautinnosta ei voinut puhua, jytkyn-jytkyn-kävelyähän se oli, joku harva osasi ottaa jopa vaihtoaskeleen... Siihen aikaan aloin inhota Satumaan jumputtavaa rytmiä, enkä valitettavasti pidä siitä kappaleesta vieläkään. - Liian pitkä mies
VVVVVVVVVVVVV kirjoitti:
Kyllä miehen täytyy olla melkein päätä pitempi naista että lähi kontakti onnistuu parhaiten itse olen 172 ja parhaat tanssit oon tanssinut 180-187 pitkien miesten kanssa jotenkin tuntuu vaan, että tuntuma ja tila on parhaita silloin. En vaan ymmärrä mitä miehet kokee siitä että hakevat sellaisia 150-165 pitkiä naisia ja itse ovat yli 180, se on kuin tikka puun kupeessa ja tanssi näyttää suorastaan koomiselta. Suurin piirtein saman mittaisen miehen kanssa voi sit noita lattareita tai valssia tanssia.
Olisit mulle aika sopiva pituuden puolesta, ehkä vielä 5 cm lisää niin täydellinen. Noin 175-180 cm pitkien kanssa sujuu parhaiten (jos vaan muuten synkkaa edes jotenkin). Mutta harvoin noin pitkiä on lavoilla tai voi olla että ne eivät sitten ole kiinnostuneita kanssani tanssimaan, harmi. Yleisesti tuntuu että tanssipaikoilla on pitkiä miehiä enemmän kuin pitkiä naisia (siis suhteellisesti ajatellen), jolloin pitkillä naisilla on määräysvalta.
Lyhyiden kanssa ei tanssi suju oikeastaan ikinä, tulee sellainen olo että kottikärryjä työntelisi. Joskus kun katsoo hienosti suljetulla otteella tanssivia pareja niin pituusero on max 10 cm. Isompi ero menee kyllä kädenalitansseissa.
- Lay down
Vaakamambo
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342615- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.702209Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512161Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 611884
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191763- 861622