retour en Finlande

lettre a France

bonjour tout le monde

Je viens de déménager retour en Finlande, et j'ai vécu en France. l'adaptation à la culture finlandaise n'est pas facile.
Y at-il d'autres qui a ou a eu la même chose? Comment y faire face?
J'ai entendu parler du centre culturel français (à Helsinki), comment ça marche?

Je voudrais entendre les expériences de l'autre finlandais "émigrants" :)

ja sama suomeksi :) kertokaa toki omakohtaisia kokemuksia, niitä kaivataan

3

989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mtl, Qc

      Sopeutumiseen Suomeen varmaan vaikuttaa eniten se, kuinka suurta "välimatkaa" olet Suomeen pitänyt Ranskassa asuessasi. Mikäli olet kovin ranskalaistunut, niin sopeutuminen voi olla varmaa vaikeaa kahdesta eri syystä:

      a) Suomi ja suomalainen kulttuuri on taatusti muuttunut siitä, minkä olet taaksesi jättänyt,
      b) tuntemasi ihmiset/sukulaiset ovat voineet sinut "unohtaa" rakentaessaan omia elämiään (tämä on minun kohdallani erityisen totta) ja
      c) yleensä ranskalaisen/kanadanranskalaisen ja suomalaisen identiteetin yhteensovittaminen on aika hankalaa. Itse olen usein kokenut niin.

      Usein ulkomailta takaisin palaavat kokevat Suomen ja suomalaiset kylmiksi, epäkohteliaksi, kateellisiksi ja/tai välinpitämättömiksi. Ja niin se varmaan onkin, jos on tottunut pitkään siihen, että koko ajan pälpätetään kodissa ja kadulla. Minä puolestani yritän nauttia siitä, että saa olla välillä yksin, eikä tarvitse huolehtia kenenkään tekemisistä. Minulla on myös yleensä kirjoja mukana, Quebec'ssä suomalaisia ja Suomessa englannin/ranskankielisiä.

      Asustelen siis Quebec'n ja Suomen välillä. Kanadassa huomaan olevani erittäin suomalainen ja vastaavasti Suomessa ajattelen usein "kanadanranskalaisesti". Sitä vaan pitää oppia tekemään kompromissejä, eikä turhaan miettiä jokaista pikku yksityiskohtaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos kovin alkaa verrata kahden maan oloja sillä mielellä, että toinen on parempi kuin toinen, niin siitä suosta ei hevillä nousta. Tulee vaan paha mieli itselle, eikä se asia siitä miksikään muutu.

      Puhut kuitenkin suomea, joten yksi suuri asia sinulla on etuna. Voit esimerkiksi hoitaa asioitasi viranomaiseten kanssa itse. Ymmärrät, mitä kaupassa myydään. Voit katsoa uutiset televisiosta. Ja ennenkaikkea, voit kysyä, jos et itse osaa.

      Luulen, että tähän sinun tilateeseesi ei voi antaa yksiselitteistä vastausta. Jokaisella prosessi menee varmaan eri tavalla, tulee yllätyksiä ja pettymyksiä. Tsemppiä kuitenkin ja ala lukea suomalaisia nettilehtiä, jos et sitä ole tehnyt. Ainakin saat etumakua kielestä ja päivänpolttavista asioista.

      Olisi kiva joskus kuulla tulevaisuudessa, miten tässä käy.

      • puhuu sentään

        suomea kunnolla, kun ei ranskaakaan osaa sujuvasti...........couci-couça, dirais-je.

        Taitaa olla taas näitä: "......minun on kauhean vaikeaa sopeutua takaisin Suomeen kaikkien näiden lukuisten (lue: parin kolmen) vuoden poisso-olojen jälkeen......!

        Kyllästyttää.........


      • SalutFinlande
        puhuu sentään kirjoitti:

        suomea kunnolla, kun ei ranskaakaan osaa sujuvasti...........couci-couça, dirais-je.

        Taitaa olla taas näitä: "......minun on kauhean vaikeaa sopeutua takaisin Suomeen kaikkien näiden lukuisten (lue: parin kolmen) vuoden poisso-olojen jälkeen......!

        Kyllästyttää.........

        Salut,

        Combien de temps as-tu vécu en France ? Ca fait 6 ans que je suis en Finlande, je crois que j'aurais du mal maintenant à retourner en France.

        Si ça te manque de parler français, tu peux venir par exemple à nos soirées tarot qui ont lieu toutes les semaines à Helsinki depuis 5 ans (en général le vendredi). On papote et on blague en français, accessoirement on joue au tarot mais c'est plus un prétexte pour être ensemble. Toutes les semaines, entre 10 et 20 francophones. Plus d'infos sur notre forum :

        SalutFinlande, le forum convivial pour les francophones de Finlande
        http://www.salutfinlande.net


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe