Sähkömies imee meidät kuiviin

edisonprklminkäteit

Sähkötyöt on älyttömän kalliita. Pikkusäädöistä on joutunut maksamaan jo tonnikaupalla ja kohta pitäisi teettää isompi homma eli 25 neliöiseen rakentamattomaan huoneeseen pistorasiat yms perusjutut. Paljollako teidän sähkömiehet tekisi tuollaisen homman?

61

7941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköinen ukko

Vähän laaja selvitys on tuo "perusjutut". Hintahan muodostuu myös niistä seikoista että pääseekö kerralla tekemään. Päivässä moisen räimii kasaan ja siitä nyt voi tuntihinnoilla laskeekkin, jos tosiaan perusjutuista on kyse. Kuitenkin näissä hommissa pätee sääntöjä vahvistavat poikkeukset, joista hinta sitten tuleekin.

• lvis+

20-52€/h riipuu tekijän valtuuksista
        _asentaja duunari 20-30€ josta isäntä laskuttaa 40-52€
        -tminimi asentaja 32-42€
        uusi vai remontoitava tila
        remontissa jo
        1 pr vaihto maadoitettuksi edellyttä koko huoneiston pr vaihdon(laki)
        asennatko pinta vai uppoasennuksena jo uppo onko läpivientejä paljon
        keskukseen vai jatkona
        kaikki vaikutta kaikken
        [email protected]
        kysele hintoja, kerron erikseen täällä kun ei sa mainostaa
        ainakaan hintoja suoraan;)

• _laki_
        lvis+ kirjoitti:

-tminimi asentaja 32-42€
        remontissa jo
        keskukseen vai jatkona
        kaikki vaikutta kaikken
        [email protected]

_on muuttunut, niin se että edellyttää vaihtamaan koko huoneiston pistorasiat, jos yksi vaihdetaan maadoitetuksi?
        Ennen riitti, jos etäisyyttä maadoittamattomaan oli >4m. Taisipa vielä käsitellä samaa huonetilaa.

• AAArrg
        lvis+ kirjoitti:

-tminimi asentaja 32-42€
        remontissa jo
        keskukseen vai jatkona
        kaikki vaikutta kaikken
        [email protected]

Taas Nurmiranta ja Järvinen kaupustelee luvattomia asennuksia. Tukesin listalta ei löydy heiltä sähkö tai kylmäalan lupia.

• sähkönäppi
        AAArrg kirjoitti:

Taas Nurmiranta ja Järvinen kaupustelee luvattomia asennuksia. Tukesin listalta ei löydy heiltä sähkö tai kylmäalan lupia.

Päivitys ei jostain syystä toimi. Olen itse lähettänyt 3 kertaa osoitteen muutoksen tukesille ja osoite on edelleen väärä. Tiedän ainakin 5 yritystä jonka tietoja ei ole päivitetty...

• LVIS+
        AAArrg kirjoitti:

En tee enää alan töitä joten en ole rekisterissä 2011 alkaen vanhasta kyllä löytyi pätevyydet.Olisi aihetta a tarkasta tiedot ennen reklamaatioita,
        Liikaa virolaisia :)

• frangrobba

20€ sähkäri pyysi kun yhdisti johdot mittaritauluun ja testasi et kaikki on kunnossa,sattui olemaan tuttu,itse vedin johdot pistorasioille ja lampuille

• maksaa.....

Mulla ottaa sähkäri 15e/h ilman kuitteja. Vedän itse johdot/putket asennan kupit,rasiat ja muutasennukset. Sähkäri vaan kytkee verkkoon ja mittaa.

• wthj4i89pöouguigyu

Asennat KUPIT? mitä sä niihin kaadat?

• älä sorru halpaan

asiallisilla yrittäjillä siinä 40-50€/h alveineen matkat ja muut kulut, riippuu alueesta, jossain maalla saattaa saada halvemmallakin. Nuo parinkympin hinnat on pimeitä rane-palkkoja ja laittomia, niitä on turha tuijottaa, mikään firma ei laillisesti tee noilla hinnoilla. Ja ne vasta kalliiksi saattaa lopulta tullakin... kunnon työn joutuu maksamaan vain kerran.

• halpaan....

Sähkömiehen saa laillisesti n.17e/h x n.1.55 Kun palkka suoraan ja toimii itse projektin johtajana. Lisäksi valvonta maksut. Eikä tarvi maksaa kuin kerran....

• frthrthrh
        halpaan.... kirjoitti:

Sähkömiehen saa laillisesti n.17e/h x n.1.55 Kun palkka suoraan ja toimii itse projektin johtajana. Lisäksi valvonta maksut. Eikä tarvi maksaa kuin kerran....

toimii vastuullisena eli kenen luvilla tehdään? Joku varmaan ilmaiseksi niitä jakelee? Ei joka asentajalla niitä ole. Työntekijä ei myöskään anna mitään takuuta, siihen tarvitaan firma. Niin ja tietysti tarvii löytää se työtön asentaja joka lähtee tollaseen ja menettää korvauksensa...

• halpaan....
        frthrthrh kirjoitti:

toimii vastuullisena eli kenen luvilla tehdään? Joku varmaan ilmaiseksi niitä jakelee? Ei joka asentajalla niitä ole. Työntekijä ei myöskään anna mitään takuuta, siihen tarvitaan firma. Niin ja tietysti tarvii löytää se työtön asentaja joka lähtee tollaseen ja menettää korvauksensa...

Asentajan oikeuksilla mennään. Suunittelijan suunitelmien mukaan. Työntekijän ei tarvi antaa takuita kun on ne takuut muutenkin korkeintaan urakkasopimuksen suuruisia jos oy korvausoikeudenkäynnissä on vielä pystyssä...
        Kun itse hoitaa ja valvoo tietää mitä saa. Tietääkseni sähkömiehen palkkaamisessa ei tarvi olla urakointioikeuksia kerro jos tiedät paremmin......

Rakennusurakointi ja hinnoittelu perustuu kusetukseen eli vedotaan olemattomaan vastuuseen. Paljon paremmin pärjää tässä maailmassa kun ottaa itse vastuut.....

• että silleen
        halpaan.... kirjoitti:

Asentajan oikeuksilla mennään. Suunittelijan suunitelmien mukaan. Työntekijän ei tarvi antaa takuita kun on ne takuut muutenkin korkeintaan urakkasopimuksen suuruisia jos oy korvausoikeudenkäynnissä on vielä pystyssä...
        Kun itse hoitaa ja valvoo tietää mitä saa. Tietääkseni sähkömiehen palkkaamisessa ei tarvi olla urakointioikeuksia kerro jos tiedät paremmin......

Rakennusurakointi ja hinnoittelu perustuu kusetukseen eli vedotaan olemattomaan vastuuseen. Paljon paremmin pärjää tässä maailmassa kun ottaa itse vastuut.....

Taitaa olla vieras termi?

• halpaan....
        että silleen kirjoitti:

Taitaa olla vieras termi?

Ostopalvelu taitaa olla vieras termi sielläpäin...... Menee samalla kertaa muiden papereiden kanssa.....

• group

noinkin laajasta ja mittavasta projektista on kysymys niin saat ne perusjutut kuun loppuun kestävään edulliseen tarjoushintaan vain 100e/m2.

• jos...

jos tuttavalla tai sukulais sähkärillä teettää niin noinhan se on. Tilaamalla oikean sähköasentajan oileasta asennusliikkeestä, niin pääsee halvemmalla.

• töpseli perse

Sähkötyöt ovat varsin yksinkertaista hommaa täytyy muistaa kaksi asiaa sähkö isku ja sähkö lasku . Näillä eväillä etiäpäin

• Asioista tietävä
        töpseli perse kirjoitti:

Sähkötyöt ovat varsin yksinkertaista hommaa täytyy muistaa kaksi asiaa sähkö isku ja sähkö lasku . Näillä eväillä etiäpäin

Hei!

Kylläpä on tietotaito pojille hakusessa; on liian paljon katsottu Sähköputkimiestä.
        Ei niitä sähköhommia kuka tahansa voi tehdä, asennukset on mitattava ja niistä on laadittava
        tarkastuspöytäkirja
        YO. Kirjoittajille toivon ehdottamasti siirtymistä patterisähköön, on tietysti maksettava ammattilaisille työstä

• asdgfds
        Asioista tietävä kirjoitti:

Hei!

Kylläpä on tietotaito pojille hakusessa; on liian paljon katsottu Sähköputkimiestä.
        Ei niitä sähköhommia kuka tahansa voi tehdä, asennukset on mitattava ja niistä on laadittava
        tarkastuspöytäkirja
        YO. Kirjoittajille toivon ehdottamasti siirtymistä patterisähköön, on tietysti maksettava ammattilaisille työstä

Tottakai saa tehdä. Mutta kytkeä ei saa. Vasta tarkistamiseen ja kytkemiseen täytyy palkata ukko.

• MAa-asentaja

molemmat kuiviin, sen verran tyyristä on erotiikka-asennukset.

• Lvi-sähkötyö löylyä!

Ruvetkaa oikeen laskeen niitä hintoja, niin huhhuh! Ei ole omakotitaloon kummoiset kikkeet, jos ne ostaa erikseen ja sitten alkaa mittaan heppujen tunnit, mitä ne niitä nipoo paikalleen.

Olen tehnyt muutaman omakotitalon ja muun rakennuksen, itse olen tehnyt sähkö- ja lvi-työt, hommat vaan sitten tarkastettu viralliseksi, aivan uskomaton säästö, kun vertaa sellaiseen rakentajaan, jolle tehdään kaikki "avaimet käteen" näissä töissä.

• huhuhuhuhuhuh

nero olet, kun tekee itse niin ei tartte maksaa muille! Miten en tuotakaan ole ennen tajunnut? Varmaan paikkaat hampaasikin itse plastik-pattingilla, onhan se kallista mennä lekurille vai?

Joo ja minä olen kanssa NÄHNYT parit ihan itse tehdyt ok-talot, huh huh... ranet vetää sähköt ITSE, juu.

• Niinpä...
        huhuhuhuhuhuh kirjoitti:

nero olet, kun tekee itse niin ei tartte maksaa muille! Miten en tuotakaan ole ennen tajunnut? Varmaan paikkaat hampaasikin itse plastik-pattingilla, onhan se kallista mennä lekurille vai?

Joo ja minä olen kanssa NÄHNYT parit ihan itse tehdyt ok-talot, huh huh... ranet vetää sähköt ITSE, juu.

Ite oon sähkäri ja tullut vastaan noita sähkö-rane söhellyksiä,hyvä ettei koko tupa palanu... Suosittelen ammattimiestä tekeen eikä mitää raneja.

• Lvi-sähkötyö löylyä!
        huhuhuhuhuhuh kirjoitti:

On säästynyt sen verran näissä omatoimisissa urakoissa, että laitatin kunnon hampaat. Periaatteessa sekin kyllä onnistuisi itse, kalusto löytyy siihenkin, on hammaslääkärin kalusto tuolla nurkissa...

Mitä tulee noihin asentamiini sähköihin, uskallan väittää, että ne kestää vertailun koska tahansa toisenkin ammattilaisen asennuksiin. En kuitenkaan suosittele tätä toteutustapaa tumpeloille, jos ei osaa, niin suosiolla pitää jättää toisille. Kunnioitan sähköä, kaksi kertaa olen ollut hengenvaarassa todella, AMMATTILAISEN virallisen sähköasentajan töppäyksen vuoksi, kun kytkennät oli tehty päin pietarin porttia.

Mitä taasen tulee tekemiini Lvi-asennuksiin, tiettävästi yhdessäkään rakentamassani kohteessa ei ole tapahtunut asennuksitani johtuvaa vesivahinkoa, sen sijaan olen ollut korjaamassa toisten jälkiä.

• -tro-
        Lvi-sähkötyö löylyä! kirjoitti:

On säästynyt sen verran näissä omatoimisissa urakoissa, että laitatin kunnon hampaat. Periaatteessa sekin kyllä onnistuisi itse, kalusto löytyy siihenkin, on hammaslääkärin kalusto tuolla nurkissa...

Mitä tulee noihin asentamiini sähköihin, uskallan väittää, että ne kestää vertailun koska tahansa toisenkin ammattilaisen asennuksiin. En kuitenkaan suosittele tätä toteutustapaa tumpeloille, jos ei osaa, niin suosiolla pitää jättää toisille. Kunnioitan sähköä, kaksi kertaa olen ollut hengenvaarassa todella, AMMATTILAISEN virallisen sähköasentajan töppäyksen vuoksi, kun kytkennät oli tehty päin pietarin porttia.

Mitä taasen tulee tekemiini Lvi-asennuksiin, tiettävästi yhdessäkään rakentamassani kohteessa ei ole tapahtunut asennuksitani johtuvaa vesivahinkoa, sen sijaan olen ollut korjaamassa toisten jälkiä.

Tai sitten sulla on vaan käyny tuuria niiden hommies kanssa, kummasti löytyy tollasia juttuja että itselle ei oo tapahtunu ikinä mitään mutta kuitenkin aina oot ollu jonku toisen jälkiä korjaamassa.....

• kaiken tietäviä
        -tro- kirjoitti:

Tai sitten sulla on vaan käyny tuuria niiden hommies kanssa, kummasti löytyy tollasia juttuja että itselle ei oo tapahtunu ikinä mitään mutta kuitenkin aina oot ollu jonku toisen jälkiä korjaamassa.....

reiskoja ja niiden söhellyksiä on tullut vastaan.

Yksikin halusi haastaa minut oikeuteen, kun olin käynyt korjaamassa TÄYSIN OIKEIN TEHDYT SÄHKÖASENNUKSET....

Viat mitä löysin:

-Kaikki mahdolliset sähköpisteet ilman maadoitusta (Myydessäkin mainittu että sähköpisteet/ johdotukset uusittu..)

-Kolme pistorasiaa mitkä oli jopa nollattu, olivat nollattu vaiheesta, eli jännite rungossa.

- Kaikki jakorasiat olivat peitetty joko massalla tai tapetilla

- Kaikki omatekemät jatkot ja lisäykset ja haaroitukset oli tehty seinän/laatan tai listan sisään (joko teippi tai sokeripalaliitoksilla)

- Käytetty kaijutinjohtoa, tai parhaimmissa tapauksissa KLM, tai MHS:ä

Tämä nyt oli tuorein mitä on tullut tee-se-itse-miehiltä vastaan (niin ja se oikeudenkäyntiuhkailu loppui siihen kun mainitsin että olen dokumentoinut kaikki lötämäni, ja tämä neuvon sana kaikille jotka törmäävät kehiteltyihin sähkölaitteistoihin, niin ottakaa kuva edes sillä kännykameralla ennen töihin ryhtymistä...)

Tätä ennen taisi olla kellarin remontoinut TSIM, kun vuokralainen tilasi mittaamaan, koska saa sähköiskuja suihkusta ja että valot himmenee välillä.

No kaikki toimi suht mukavasti, mutta vasta kun mittasin oikosulkuvirrat pistorasioista (ensin epäilin lattialämmitystä ja sille normi mittaukset), niin mittaustulos oli muistaakseni 1,5A ja 1500ohmia. Ja siitä pähkäilemään että missä kytkentävirhe ja lopulta ilmeni että isäntä oli muistanut kytkeä kellariin vain vaiheen ja jättänyt muut johtimet kytkemättä ja kellarin ryhmä sai nollan ja maan yhden loistelampun kuristimen kautta..

Mitäköhän olisi tapahtunut jos johonkin laitteeseen olisi tullut vika silloin.... Ei ainakaan sulake olisi palanut, mutta kaikkihan oli hyvin tee se itse miehelle, kun sai sähköä, mitä nyt kuorman kanssa valot vähän himmeni..

Eli luottakaa ihmeessä kaiken osaaviin kavereihin, kyllä ne tietää...

Ps. tässä vasta kaksi viimeisintä tältä vuodelta...

• Rane ihan ite!
        kaiken tietäviä kirjoitti:

Yksikin halusi haastaa minut oikeuteen, kun olin käynyt korjaamassa TÄYSIN OIKEIN TEHDYT SÄHKÖASENNUKSET....

Viat mitä löysin:

-Kaikki mahdolliset sähköpisteet ilman maadoitusta (Myydessäkin mainittu että sähköpisteet/ johdotukset uusittu..)

-Kolme pistorasiaa mitkä oli jopa nollattu, olivat nollattu vaiheesta, eli jännite rungossa.

- Kaikki omatekemät jatkot ja lisäykset ja haaroitukset oli tehty seinän/laatan tai listan sisään (joko teippi tai sokeripalaliitoksilla)

Tämä nyt oli tuorein mitä on tullut tee-se-itse-miehiltä vastaan (niin ja se oikeudenkäyntiuhkailu loppui siihen kun mainitsin että olen dokumentoinut kaikki lötämäni, ja tämä neuvon sana kaikille jotka törmäävät kehiteltyihin sähkölaitteistoihin, niin ottakaa kuva edes sillä kännykameralla ennen töihin ryhtymistä...)

Tätä ennen taisi olla kellarin remontoinut TSIM, kun vuokralainen tilasi mittaamaan, koska saa sähköiskuja suihkusta ja että valot himmenee välillä.

No kaikki toimi suht mukavasti, mutta vasta kun mittasin oikosulkuvirrat pistorasioista (ensin epäilin lattialämmitystä ja sille normi mittaukset), niin mittaustulos oli muistaakseni 1,5A ja 1500ohmia. Ja siitä pähkäilemään että missä kytkentävirhe ja lopulta ilmeni että isäntä oli muistanut kytkeä kellariin vain vaiheen ja jättänyt muut johtimet kytkemättä ja kellarin ryhmä sai nollan ja maan yhden loistelampun kuristimen kautta..

Mitäköhän olisi tapahtunut jos johonkin laitteeseen olisi tullut vika silloin.... Ei ainakaan sulake olisi palanut, mutta kaikkihan oli hyvin tee se itse miehelle, kun sai sähköä, mitä nyt kuorman kanssa valot vähän himmeni..

onneksi ei tartte MAKSAA ammattilaiselle, tekee itte ja SÄÄSTÄÄ! Sama se on mitä piuhaa sinne laittaa, se on vaan niitten sähkäreitten elvistelyä puhua jostain hienoista kaapelityypeistä sun muista hilppeistä. Mikä ihmeen oikosulkuvirta, en mää sinne mitään oikosulkua halua, vaan pelkän virran.

Ja se kulkee kaiutinkaapelissa sokeripalajatkolla ihan hyvin, koita vaikka sormella jos et usko (ei mulla mitään mittareita olekaan). Ja sulake ei tarttekaan palaa ikinä, kato säästää senkin vaihtamiselta kun jättää sen pois! Kyllä me mun kaverin Peran kanssa yhet piuhat vedetään, siihen tartte kun puukon, vasaran ja mäyräkoiran kaljaa kummallekin. Hahahahah, kyllä sähkäreitä nyt v-tuttaa kun me säästetään! Pitääkin lähtee huoltsikalta hakeen lisää noitä käteviä rosvoliittimiä ja kaiutinjohtoa... ja SÄHKÖteippiä päälle niin näyttää ihan prolta!

• sähkömiäs
        Rane ihan ite! kirjoitti:

onneksi ei tartte MAKSAA ammattilaiselle, tekee itte ja SÄÄSTÄÄ! Sama se on mitä piuhaa sinne laittaa, se on vaan niitten sähkäreitten elvistelyä puhua jostain hienoista kaapelityypeistä sun muista hilppeistä. Mikä ihmeen oikosulkuvirta, en mää sinne mitään oikosulkua halua, vaan pelkän virran.

Ja se kulkee kaiutinkaapelissa sokeripalajatkolla ihan hyvin, koita vaikka sormella jos et usko (ei mulla mitään mittareita olekaan). Ja sulake ei tarttekaan palaa ikinä, kato säästää senkin vaihtamiselta kun jättää sen pois! Kyllä me mun kaverin Peran kanssa yhet piuhat vedetään, siihen tartte kun puukon, vasaran ja mäyräkoiran kaljaa kummallekin. Hahahahah, kyllä sähkäreitä nyt v-tuttaa kun me säästetään! Pitääkin lähtee huoltsikalta hakeen lisää noitä käteviä rosvoliittimiä ja kaiutinjohtoa... ja SÄHKÖteippiä päälle niin näyttää ihan prolta!

eihän tollane tavallinen maallikko voi mistää oikosulkuvirroista tietääkään mitään,mut lycka till ranen ja peran asennuksille,toivottavasti saatte oikee v...moisen tällin

• Lvi-sähkötyö löylyä!
        -tro- kirjoitti:

..on niitä jouduttu korjaamaan. Kaiken huippu oli, kun yksi asennusliike urakoi tässä suuremman alueen sähköt kokonaisuudessaan (voittivat urakkatarjouksen) ja asennukset oli tehty liian pienillä kaapeleilla, ym. fuskua oli tehty. Jostain syystä tää pulju sai vielä tarkastuksetkin menemään läpi, että meni useampi vuosi kun asiakkaat huomasi tämän lirutuksen. Lisäksi maadoitukset oli tehty miten sattuu, joitakin maadoituksia puuttui kokonaan!!!!! Alkuun jengi ihmetteli tietysti, kun ongelmia ilmeni turhan paljon, mutta kukaan ei oikein tiennyt missä vika. Kyllähän sitten viimein totuus paljastui, vaan tekijät luistivat vastuustaan täydellisesti. Näitäkin olen joutunut korjaamaan sitten myöhemmin, osan itse ja osan teettänyt luotettavalla urakoitsijalla.

Vaan kyllä joskus todella viiksettää, kun on pakko ottaa joku sähköasentaja paikalle ja kaveri on täysi dille, asennus on täysin ryssitty, hyvät tarvikkeet pilattu ja sitten kaveri kehtaa esittää sika laskun! En tällä väitä, että kaikki sähköasentajat olisivat huonontyön tekijöitä, vaan sitä, että asentajissa ja asennusliikkeissä on eroja. On nimittäin niin, että joidenkin ammattilaisten työskentelyä on ilo katsella ja jälkeä, mutta ei sellaista, kun pyöritellään samaa termostaattia taikka kytkintä tunti ja sittenkin asennus on pielessä.

Kävin hiljan yhdessä ammattioppilaitoksessa avoimien ovien päivänä katsomassa, että miten nykyään opetetaan töitä tekemään ja samalla katselin oppilaiden tekemiä asennuksia, joita oli siinä rivissä, niin kyllä sen asennuksen voi näköjään niin monella lailla tehdä.

Mitä taasen itselle sattuneisiin temppuihin tulee, vaikka sähköpuolella ei olekaan sattunut omien asennusten kohdalla virheitä, on siellä varmaan ollut tuuriakin tietysti mukana. Kaikki on kuitenkin mitattu huolella ennen tarkastajien tuloa ja pyritty siihen, että asennukset ovat tehty huolella, eikä luvat lähde tai ainakaan minun vuokseni ei tule sitä huomautusta. Mutta muuten on sattunut, tekeville yleensä sattuu!

• kun kytkee
        sähkömiäs kirjoitti:

eihän tollane tavallinen maallikko voi mistää oikosulkuvirroista tietääkään mitään,mut lycka till ranen ja peran asennuksille,toivottavasti saatte oikee v...moisen tällin

johdot puupalaan rautanaulan ympärille..

Samalla hiiret lakkaavat kulkemasta seinien välissä.

Virran voi testata parhaiten laittamalla johdon perseeseen ja sormen suuhun.
        Jos ei tunnu miltään, kyseessä on suojamaa.
        Jos tuntuu hyvältä, johdossa on vaihe.
        Jos kiheltää ihan vaan pikkaisen, saattaa olla nollajohto.

• Lvi-sähkötyö löylyä!
        kaiken tietäviä kirjoitti:

Viat mitä löysin:

Kyllä siellä on näiden muka ammattilaisten, jotka tekee ammattikoulupohjalta asennuksia asentajana jossakin "luotettavassa" firmassa töitä, on monenlaista veitikkaa. On meinaa sattunut tässä vuosien varrella melkoinen määrä näiden asentajien tekemisiä vastaan. Tuossa jo aiempaa kerroin, kun koko asuinalueelle tehtiin alamittaisilla kaapeleilla asennukset, maadoitukset miten sattuu jne. Osa maadoituskuparista puhallettiin!

Tässä jokunen aika sitten piti kaivaa sähkökaapelin kohdalta, kaapeli olikin 28cm syvyydessä, ei varmaan ihan siinä syvyydessä, mitä pitäisi olla. Urakoitsija otti kuitenkin tästä työstä täyden rahan, tosin sain sitten korvauksena takaisin 3400€ aikani riideltyäni. Tulee vain mieleen, että kuinka monessa paikassa nämäkin kaverit ovat ehtineet olla aikaisemmin kaapeleita piiottamassa noin matalaan...

No nämä lattialämmityskaapelithan ja termostaattien putkethan ovat jo käsite, niitä sitten jälkeenpäin ihmetellään ja asiakas maksaa. Tosin lattianvaluissa sössitään sitten kanssa niitä vastuksia ja sehän ei taas olekaan sähkärin vika, kun joku rikkoo betonilapiolla kaapelin.

• jof
        Lvi-sähkötyö löylyä! kirjoitti:

..on niitä jouduttu korjaamaan. Kaiken huippu oli, kun yksi asennusliike urakoi tässä suuremman alueen sähköt kokonaisuudessaan (voittivat urakkatarjouksen) ja asennukset oli tehty liian pienillä kaapeleilla, ym. fuskua oli tehty. Jostain syystä tää pulju sai vielä tarkastuksetkin menemään läpi, että meni useampi vuosi kun asiakkaat huomasi tämän lirutuksen. Lisäksi maadoitukset oli tehty miten sattuu, joitakin maadoituksia puuttui kokonaan!!!!! Alkuun jengi ihmetteli tietysti, kun ongelmia ilmeni turhan paljon, mutta kukaan ei oikein tiennyt missä vika. Kyllähän sitten viimein totuus paljastui, vaan tekijät luistivat vastuustaan täydellisesti. Näitäkin olen joutunut korjaamaan sitten myöhemmin, osan itse ja osan teettänyt luotettavalla urakoitsijalla.

Vaan kyllä joskus todella viiksettää, kun on pakko ottaa joku sähköasentaja paikalle ja kaveri on täysi dille, asennus on täysin ryssitty, hyvät tarvikkeet pilattu ja sitten kaveri kehtaa esittää sika laskun! En tällä väitä, että kaikki sähköasentajat olisivat huonontyön tekijöitä, vaan sitä, että asentajissa ja asennusliikkeissä on eroja. On nimittäin niin, että joidenkin ammattilaisten työskentelyä on ilo katsella ja jälkeä, mutta ei sellaista, kun pyöritellään samaa termostaattia taikka kytkintä tunti ja sittenkin asennus on pielessä.

Kävin hiljan yhdessä ammattioppilaitoksessa avoimien ovien päivänä katsomassa, että miten nykyään opetetaan töitä tekemään ja samalla katselin oppilaiden tekemiä asennuksia, joita oli siinä rivissä, niin kyllä sen asennuksen voi näköjään niin monella lailla tehdä.

Mitä taasen itselle sattuneisiin temppuihin tulee, vaikka sähköpuolella ei olekaan sattunut omien asennusten kohdalla virheitä, on siellä varmaan ollut tuuriakin tietysti mukana. Kaikki on kuitenkin mitattu huolella ennen tarkastajien tuloa ja pyritty siihen, että asennukset ovat tehty huolella, eikä luvat lähde tai ainakaan minun vuokseni ei tule sitä huomautusta. Mutta muuten on sattunut, tekeville yleensä sattuu!

sähköliike vapaa-ajan asunnon sähkötöissä.
        Olin maksanut jo 90 m2 sähkötöistä 9 650,00 € ja vielä tuli 5 300,00 lasku. kun vaadin näyttöä niin sitä ei löytynyt, mutta tuli haaste käräjille. Sinne ollaan menossa nyt.

• sähkäri...
        jof kirjoitti:

sähköliike vapaa-ajan asunnon sähkötöissä.
        Olin maksanut jo 90 m2 sähkötöistä 9 650,00 € ja vielä tuli 5 300,00 lasku. kun vaadin näyttöä niin sitä ei löytynyt, mutta tuli haaste käräjille. Sinne ollaan menossa nyt.

oli tehty ulkopuolinen sähköasennustarkastus ennenkuin maksoit sen. Minulle opetettiin sähköasentaja koulussa, että asiakkaan ei kannnata maksaa ennenkuin on tehty hyväksyttävä lopputarkastus.

Kuten sanoit maksoit 9650 € ilman näyttöä. Sinun ei olisi pitänyt maksaa vielä toivottavast menee hyvin

• sähkäri..
        Rane ihan ite! kirjoitti:

johto kuumenee et tiedä miksi. Täytyy olla oikeasti mitoitettu kaapeli kuorman takia. Vaihtosähkö on vaarallista sykkivän virran vuoksi.

Yks tyhmä mies teki sähköasennus töitä omakotitalossa sen tytär kuoli pesuhuoneessa väärin maadoituksen takia. Älä aiheuta turhaa kuolemaa.

• Tutkija Totinen

Sähkön hinta nousee korkealle, joten halvemmaksi tulee päreet.
      Tai: Päre polttaa talon ja halpa ja epäpätevä sähkäri polttaa talon.
      Ammattimies kuin ammattimies, alalla kuin alalla on tänäpäivänä kallis.

• vielä se

olla lupa taloyhtiöltä jos asuu vuokralla. Kuten joku sanoi viestissä, että on lupa tehdä sähköasennuksia tukeksilta.

• mark6423

Putkitöissä ei puhuta kovinkaan usein että mitä vaaditaan, taloyhtiön omat teesit, sinun omat teesisi ja siitä koostuu summa jonka olet osittain joutuva maksamaan. Minä jättäisin pois taloyhtiön jutut hinnasta, tosin kun ei taloyhtiöllä ole varaa niin kenenköhän maksettavaksi luulet ylimääräisten viritysten tulevan.
      osakekämppä on kämppä jossa sun eteen tulee korvattavaksi yhtiövastikke x2 vähintään 1kk aikana, esim.
      Iso kämppä kärsii ehkä hieman enemmän mutta kun sinne ei tule juuri enempää rasioita kuin pienempään niin onko oikein.
      -taloyhtiön vaatimukset
      -omat viritykset
      -tuntimäärä, mieslukumäärä, käyntikerrat ja ajokilometrit
      -tarvikkeet
      -luvat
      -isännöitsijän kautta hyväksyntä suuremmasta häiriötä tuottavasta työstä,et asu yksin taloyhtiössä

Mikäli oot maksanut tonnikaupalla otan osaa, sulla on käynyt kusipäitä, töissä. Haiskahtaa petokselta. Ota ylös mitä on tehty ja pyydä rehellisiltä yrittäjiltä uusi laskelma, saattoiko olla sillä tasolla kun on vaaadittu
      sua maksamaan. Haulikko? 8/h maksaa 480€/60€/h esim.

Kannattaa olla erittäin paikalla kun porukka on duunissa ja olla valmis avaamaan ovia tai muute käy niin että nämäkusipäät laskuttavat uudestaan sua myös niistä ajoista jolloin eivät ole pystyneet tekemään töitä, onkohan päivän trendi nykyään, jo 40v ajalta. Milloin te asiakkaat opitte?

Onko apua?

• Ei turhia viranomais

KIRJOITIN TARVIKKEET PAPERILLE JA ISÄPAPPA HAKI BILTEEMASTA. EI SIINÄ KAUAN NOKKA TUHISSUT, KUN OLI SÄHKÖT VEDETTY. Kyseessä peruskorjaus perustuksista lähtien. Ilman lupaa tietenkin.

• kokemusta on

Mihinköhän peruskorjauksessa lupia tarvii ? Jos ei sentä koko taloa pura. Ainut missä ekak tarvii lupia on tilojen käyttötarkoituksen muuto. Rakennetaan esim uusi wc tai saunatilat. Tai uusi tulisia.

• Luvat on

Kaikki sähkötyöt voi tehdä itse ja kytkeminen on helppoa, väri väriin ja loput yhteen ,sekä paljon teippiä!

• hyvin räiskyy

Joo ja "kevistäkin" saa teipillä vinkävärisen haluaa :)

• Meillä...

Kolme ukkoa ja neljä tuntia. Kallista lystiä.

• zepedude

oleen mitään sähköosaamista,niin kanattaa vetää johdotukset ite ja sähkäri tulee vaan kytkeen.Se nyt tietty kaipaa jo jonkin sortin osaamista, elikkä kurssia.Toisekseen tietty on,josko joku firma siihen suostuu.Sillai mä olen tehny,ku on kolme vuotta tullu opiskeltua ns. heikkovirtatekniikkaa.Sitte joku oikein alan vaikka tutun tuttu käy kattomas kytkennät ja ruuvaa kannet kiinni. Satonen ta pari taskuun ja homma ookoo.No ei taida sopia teitin kuvioon,mutta kuitenki oikeestaan ainoa tapa,millä siihen voi vaikuttaa.Alan mies on aina hintansa väärti,vaikka maksaa.Mikää vakuutus taas ei tietty maksa,jos siä huomataan,et siel on ruuvailtu ties mitä johtoo sinne sun tänne

• helppo ratkaisu!

Ole perkele ilman sähköjä jos on liian kallista.

• silleenniin

Ei kai kukaan talkoilla tuu sun juttuja tekemään.
      Kuinka monissa talkoissa olet ollut vuoden aikana.
      Tieto, taito, pätevyys, takuu, vastuu, laatu maksaa.
      Jos tilaaja vielä häiritsee ja sählää, tulee vielä kalliimmaksi.

• Tukes rules

Turvatekniikan keskus pyrkii maksimoimaan sähköturvallisuuden.
        Käyttäkää vain valtuutettuja urakoitsijoita.
        Näiltäkin noin 14% viedään vuosittain urakointiluvat.
        MItäs ottavat virolaisia asentajia.

• Asiaa...

Eikö tuon asian voi tehdä niin yksinkertaisesti, että pyytää urakoitsijan edustajan paikalle ja tarkka kirjallinen tarjous, joka on dokumentti ja hinta ei saa nousta siitä? Jo tässäkin pikkukaupungissa on kilpailua alalla, joten kannattaa hyödyntää sitä. Tään nykyisen asunnon peruskorjauksen teki yritys, joka käyttää paikallisia alihankkijoita ja remontin maksu menee vain pääurakoitsijalle tarkasti ennaltamäärättyyn hintaan.

En ole teettänyt pelkkiä sähköurakoita yrityksiltä, mutta kyllä minua pelottaisi palkata tekijä ilman ennakkotietoa hinnasta. Tiedän, että alalla työskentelee sikoja, jotka tienaavat aika kovia vuosiansioita...

• juge366

sähköjohtokin maksaa ja muut tilpehöörit,millä ne maksat

• Asiaa...

Varmaan persettä myymällä...nero!

• tapani44

Pinta vedot ja pistokkeet,rasiat,lampunkannat voi vetää itse kytkennän suorittaa luvanvarainen sähköasentaja siinä säästää paljon.

• pemaki

no ei nyt 25 neliötä voi tulla maksaan kovin paljoa olisko 400..........500euroa riippuu mitä tulee
      olen tehnyt vastaavia töitä [email protected]

• häähää

Niin se menee, ja näitä teho sähkäreitä toiminimineen syntyy, kuin sieniä sateella, ja kukin vetelee sellaisia hintoja, että huh huh.

Onneksi olen käynyt sähköpuolen, joten pystyn ihan ite tekemään lähes kaiken, eikä tartte pimeille tmi porukoille maksella latin latia.

• minäkin...

Minäkin teen ihan kaikkea, muut tekevät vaan sitä mitä osaavat.

• HarriSähkö
        minäkin... kirjoitti:

Minäkin teen ihan kaikkea, muut tekevät vaan sitä mitä osaavat.

Sunki kannattas siirtyä tekee vaan niitä asioita mitä osaat, niinku muutki. Taidat olla oikeen viimesen päälle ranesähkäri!

• Juha-Matti78
        HarriSähkö kirjoitti:

Sunki kannattas siirtyä tekee vaan niitä asioita mitä osaat, niinku muutki. Taidat olla oikeen viimesen päälle ranesähkäri!

Itselläni on hyviä kokemuksia Sähköneviksestä pk-seudulla. Aina hoitanut hommat nopeasti ja laadukkaasti. Laitetaan nyt vielä linkki sivuille http://www.sahkourakointi-helsinki.com/

• ff
        Juha-Matti78 kirjoitti:

Itselläni on hyviä kokemuksia Sähköneviksestä pk-seudulla. Aina hoitanut hommat nopeasti ja laadukkaasti. Laitetaan nyt vielä linkki sivuille http://www.sahkourakointi-helsinki.com/

Ei mainoksia täällä!!!

• 2500.-

2500.-

• Sähkön kakkonen

Kyllä ammattikoulussa sähköpuolella on monenlaista kulkijaa, mutta kyllä siellä on porukkaa ketkä myös osaa ja tietää. Ei kaikki sähköpuolella ole niitä ketkä tuli sähköpuolelle vain siksi kun muualle ei päässyt. Itse olen sähköpuolella vain siksi koska hommat kiinnostaa (jopa lukioon olisi ollut mahdollisuus päästä.). Perus asennukset sujuu jo mainiosti ilman virheitä tai opettajan apua.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe