Lumottu puutarha - mistä aineksista?

Mummonmökki

Lumottu puutarha - mistä aineksista?
Tervehdys!

Olemme vuosi sitten muuttaneet maalle (samaan pihapiiriin anopin kanssa) vanhaan rintamamiestaloon. Talo sijaitsee pihapiirin keskeisimmällä kohdalla ja korkeimmalla paikalla. Piha on aika alaston, mutta alusta asti on ollut selvää, että ainakin kaksi seinustaa täytyy suojata katseilta ja hälinältä - mitä nyt maatalon pihassa tapahtuu.

Olemme täysiä untuvikkoja vielä näissä puutarha-asioissa, mutta ihanne on jo muodostunut. Haaveilemme kovasti sellaisesta kodikkaan villiintyneestä runsaasta tunnelmasta. Mökki pilkottaisi sieltä villiintyneen näköisen aidanteen takaa joskus tulevaisuudessa.
Jos joku viisaampi osaisi hieman johdattaa meitä oikeaan suuntaan, olisimme hurjan kiitollisia. Yritän alla tiivistää tilanteen.

MITÄ HAETAAN
- ”Lumottu puutarha” –tunnelma (runsas, rönsyilevä, luonnontilaisen oloinen)
- Korkeutta keskimäärin 2 m, saa olla reippaasti korkeampikin
- Saa kasvaa leveyttä, tilaa on jonkin verran myös sivusuuntaan
- Nopea- ja varmakasvuinen
- Helppohoitoinen
- Perinteisiä ja perinteisen näköisiä kasveja (puita, pensaita), järkevä hinta

ERIKOISTOIVOMUKSIA KASVEILLE
- Mahdolliset kukinnat portaittain
- Talvi – pimeys ja synkkyys oli sen verran ankea kokemus, että olisi plussaa jos edes joissain kasveissa olisi talvellakin jotain mukavaa – ei pelkkää harmautta joka suuntaan johon katsoo
- Havuja luontevasti mukaan?

KAKSI SUUNTAA
1. Länsi
Tässä kasveilla on runsaasti tilaa myös sivusuunnassa, eikä aita mene ihan talon läheltä. Maa on tällä hetkellä hyvin hiekkaista.
2. Pohjoisseinä
Erikoistapaus, aita menee tien takia melko lähellä taloa (2-3m), maa-ainesta (toistaiseksi hiekkaista) on kallion päällä rajoitetusti ja katolta tippuu lumet tähän kohtaan. Olisikohan tällaiseen tapaukseen mitään ideaa, joka jatkaisi länsipuolen aidannetta mukavasti?

3

347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alan ammattilainen

Onko siis tarkoitus saada jonkinlaista aitaa pihallenne? Mikäli jonkinlaista aitaa haluaisitte, voin suuresti suositella kuusta. Kuusiaidat ovat yleisimpiä juuri maaseutu oloissa, missä liikennettä ei ole niin paljoa kuin kaupungissa, sillä sen saasteensietokyky on heikko. Kuusi voisi olla vaatimuksianne vastaava: tuo luonnontilaisen olon, korkeutta voidaan itse säädellä leikkamalla, kasvaa tuuheaksi ja tiheäksi ja helppohoitoinen. Tosin kuusi ei ole kovin nopeakasvussaan, mutta on pitkäikäinen.

Siinä olisi pientä liittyen pihapiirin suojaamiseski.
      Muut mhadolliset toiveet minun olisi helpompi analysoida, jos näkisin pihapiirin ja mitä olisi toiveina mihinkin laittaa..........on hieman vaikeaa sanoa tästä mitään ilman kuvaa pihasta :)

• Vaikeaa on yht'äkkiä sanoa mitä ja minne. Joko teidän täytyy uppoutua puutarha kirjojen lumoihin ja etsiä tietoa ja ratkaisuja sieltä tai sitten osallistua johonkin puutarhafoorumiin, josta löytyy tietoa ja neuvojia. Esim. puutarha.net on hyvä paikka aloittelijoille, jos vaan malttaa hetken tutustua ko. foorumin sääntöihin, mutta tietoa sieltä löytyy yllin kyllin =).

Ps. Siellä on upeita pihoja kuvinakin, joihin ei pääse kurkistamaan, ellei ole rekisteröitynyt.

• Anonyymi

Miksi et ota yhteyttä yritykseen joka on Lumottu Puutarha? Siellähän on aivan hurjan lumoavia suunnitelmia tekevä puutarhuri, teki meidänkin pihaan kauniin suunnitelman jota päästiin viime kesänä jo aloittelemaan. Jos vaan yhtä kaunista tulee kuin mitä suunnitelmaan laadittu (siitä on nyt kuvia kehystettynä meidän seinällä, on niin kauniita piirroksia) niin saadaan vihdoinkin elävyyttä ja runsautta. Suunnitelmaan on tehty pieni hedelmätarha, jota on tarkoitus alkaa nyt toteuttaa kunhan säät hiukan kesäistyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      211
      9118
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      5768
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      54
      4750
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      96
      4716
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      61
      3679
    6. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      74
      3423
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3376
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2896
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      50
      2772
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2661
    Aihe