Ei aina V-2

Ois kiva tietää

HD ei aina ole ollut V-2. Senhän jokainen tietää, mutta kuinka monella palstalaisella on joskus ollut esimerkiksi kakstahti HD ?
Ise aloitin kaksipyöräiset sellaisella -78

25

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerettiläinen
      • Aloittaja täs

        Löysitpä hyvän kuvan !
        Perhana kun vielä siistikin. Hyvin on muuten hintasa pitänyt. Tyhmä kun hävitin.


    • santtu1975

      H-D on myynyt hyvinkin monenlaista moottoripyörää, on jopa skootteri vuodelta 1960, useita 50cm3-mopoja 1960-luvun mallistossa, 60- ja 70-luvulla lukuisia 2tahti malleja kokoluokassa 125-350cm3. Puhtaita crossipyöriä 70-luvun loppupuolella...
      Eli läheskään kaikki valmistetut mallit eivät ole niitä "kuuluisia" isoja jä kömpelöitä V-2 malleja, vaan aikoinaan on tehty "kaikkea kaikille", ennen kuin sitten 80-luvulta eteenpäin alettiin keskittymään nykyisenkaltaiseen mallistoon.

      Tuossa hyvää listaa vanhemmista malleista:
      http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/harley-davidson-classic-motorcycles.php

    • Anonyymi

      Senkin jokainen HD:stä kiinnostunut tietää...

    • Anonyymi

      Ettekö tienneet sitä että se V2 tuli siitä kun HD:n tehtaalta oli tyyppi käymässä euroopassa ja sattumalta näki kaksi sylinterisen ilmakompuran tietyömaalla, jolloin sai kuningas ajatuksen , "Tuostahan voi kehittää V moottorin Harrikkaan". Siitähän se käyntiäänikin.......

      • Anonyymi

        Harley ei keksinyt v-konetta, Peugeot teki jo 1800 luvulla v-kone mopoja. Harleyn motti tuli euroopasta niin kuin kaikki muukin jenkkeihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harley ei keksinyt v-konetta, Peugeot teki jo 1800 luvulla v-kone mopoja. Harleyn motti tuli euroopasta niin kuin kaikki muukin jenkkeihin!

        Kyllä keksi. Peugeot teki polkupyöriä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.

        Täytyy sitä olla yksinkertainen, vaan en ihmettele kun harlikka kuski!

        https://www.flickr.com/photos/62117841@N02/47937612038


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.

        1902 ensimmäiset V2-moottoripyörät ovat ranskalainen Griffon (De Dion-Bouton:in moottori) ja englantilainen Princeps. Ranskalainen Clément (ilmakumirenkaan lisenssin Clément- renkaitaan varten hankittuaan suuren omaisuuden luonut Gustave Adolphe Clément) esittelee 2-tahtisen V2:n sekä raaserissaan nelitahtisen V4-moottorin samoin jo 1902. 1903 seuraavat saksalainen NSU ja yhdysvaltalainen Curtiss ("Hercules Twin" on ensimmäinen USA-V2). Ranskan merkittävä Peugeot, Iso-Britannian AJS ja JAP, Belgian Saroléa sekä Itävallan Puch julkaisevat omat V2-moottoripyöränsä 1905, Sveitsin Moto Rêve (1904-1925) monen muun tavoin 1906. Indian tulee V2-markkinoille "vasta" 1907 (kilparadoilla jo 1905), ja monesti V2-pioneeriksi luultu Harley-Davidson todella toimivalla V2-mallilla vasta 1911 (aiemmat keskentekoisia). Ensimmäinen V2-moottori oli ollut Gottlieb Daimlerin 1889 Pariisin maailmannäyttelyssä (ks. Eiffel-torni) esittelemässä Stahlradwagen-autossa, minkä ajateltiin korvaavan 1886 Daimler Patentwagen heikkotehoisella yksisylinterisellä moottorillaan. Stahlradwagenin ohjaus saatiin kuitenkin toimimaan vasta 1893 Ackermann-tyylisellä geometrialla. Daimler-V2 (sekä samaan 1888 patenttiin kuuluneet twin- ja bokservariaatiot) oli lisenssillä myyty silloin paljon kukoistavammalle Ranskan autoteollisuudelle (mm. Panhard-Levassor ja Peugeot). Jäljempi kehitti siitä oman versionsa, jolla voitettaisiin 1907 TT:n kaksisylinteri-luokka (ks. hauska [Vintagent-juttu] tuon ajan mm. jättikokoisista Buchet-singleistä, ja Peugeotin TT:n voittaneesta V2-pyörästä). 1906 Alessandro Anzani pistää V2:sta yhden paremmaksi W3-moottorillaan, minkä hän asentaa koekäyttöön moottoripyörässään: 3-sylinteriset sekä myöhemmät tähtimoottori-Anzanit nousevat merkittäviksi lentokonemoottoreiksi (mm. 1909 Louis Blériot:n Kanaalin ylitys W3-Anzani lentokoneensa nokalla). 1909 tsekkiläinen Trojan&Nagl-yhtiö (František Trojan & Alois Nagl, 1901-1914 myös polkupyörien, autojen ja lentomoottoreiden valmistusta) nostaa panoksia Torpedo W4:llä (1.640 cm³, 10-12 hv), mikä on yksittäiskappaleena valmistettu raaseri viuhkamaisella nelisylinterillä. Alkuperäinen Torpedo W4 on kadonnut historian syövereihin, mutta siitä on 2009-2011 valmistettu toimiva replika: MCC Torpedo V4, Torpedo V4 ajovideo 3min. Vuonna 1911 ranskalainen René Gillet (1898-1945) käyttää raaserissaan jopa X4-moottoria, ts, kahta V2-moottoria liitettyinä kampikoneistojensa kautta yhteen, iskutilavuutta mojovat 2.600ksm: Early V-Twins (juttu/kuvia, englanninkielinen). BMW:n W3-customista on ollut huhuja 2015 lähtien puristien vieroksuman R1200C-bokserin seuraajana, sillä möhkökruiserit ovat USA:ssa edelleen hyvinkin haluttuja: huhu (MOTORRAD) arvelee sitä uuden custom-sarjan 1.800 ksm-ultraluokan "lifestyle"-huippumalliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.

        Nimenomaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan!

        ja monesti V2-pioneeriksi luultu Harley-Davidson todella toimivalla V2-mallilla vasta 1911 (aiemmat keskentekoisia ja jatkossa on havaittu että uudetkin ovat puolivalmisteita).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Tietäähän täällä joku kuitenkin jotakin oikein!


    • Anonyymi

      Mulla on sellanen Harley Davidson. kun mää lähäden pensikseltä niin sinne jää iso pesa ja öljylätäkkö missä japsi mihet lusikoi mun jätteitä. Sen jälkeen kun oon poistunut horisonttiin. auringonlaskuun.

      • Anonyymi

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?

        Pitkäiskuinen harrikan kone kestää kauemmin kuin ompelukonemaisesti nakuttava riisikeittimesi.Useampi kymmenen tuhatta ei meinaa harrikassa vielä mitään.Riisikeittimessäsi sen sijaan asia on täysin toinen.Muutama kymppi mittarissa ja ompelukoneesi on paalikamaa.Harrikka sen sijaan on vasta sisään ajettu.

        Ajotyylisikin tosin on varmasti kuten arvata saattaa, surkea.Riisikeittimesi savuaa jo varmasti parin ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen kun revittelet sitä leikkien katuhaukkaa kuin kakara.En ihmettele että oirehdit tällä palstalla kun mieli tekisi harrikkaa mutta ei rahat riitä kuin loppuun poljettuun ompelukoneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?

        "uuden evo koneet" Mitä? "männän vaihtoa" Mopoissa on yksi mäntä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkäiskuinen harrikan kone kestää kauemmin kuin ompelukonemaisesti nakuttava riisikeittimesi.Useampi kymmenen tuhatta ei meinaa harrikassa vielä mitään.Riisikeittimessäsi sen sijaan asia on täysin toinen.Muutama kymppi mittarissa ja ompelukoneesi on paalikamaa.Harrikka sen sijaan on vasta sisään ajettu.

        Ajotyylisikin tosin on varmasti kuten arvata saattaa, surkea.Riisikeittimesi savuaa jo varmasti parin ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen kun revittelet sitä leikkien katuhaukkaa kuin kakara.En ihmettele että oirehdit tällä palstalla kun mieli tekisi harrikkaa mutta ei rahat riitä kuin loppuun poljettuun ompelukoneeseen.

        Minulla on käytössä pian 120 vuotta vanha Singerin ompelukone. Alkuperäisillä osilla vielä mennään. Että siinä mielessä ontuvan esimerkin valitsit. Ei taida nyky-Harrikka kestää puoltakaan tuosta ilman mittavia remontteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?

        100000 täynnä,eikä ongelmia. -92 evo softail.


    • Anonyymi

      1-Syl oli ensin, oliko se niin että Harley teki tuon V2 moottorinsa 45 asteeseen. Bokseri harrikka oli tuon Saksalaisensa Sisaren ”kopio” 125cm ”harrikat” olivat täyspäiväistä italiaanoja

      • Anonyymi

        Ei ollut kaikki 125 kuutioiset italialaisia. HD teki sotien jälkeen ihan ehtaa saksalaisen insinöörin pöydältä varastettua kopiotuotetta. siis samalla tyylillä kuin mm. monet neuvostoliittolaiset pyörät laitettiin aluilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kaikki 125 kuutioiset italialaisia. HD teki sotien jälkeen ihan ehtaa saksalaisen insinöörin pöydältä varastettua kopiotuotetta. siis samalla tyylillä kuin mm. monet neuvostoliittolaiset pyörät laitettiin aluilleen.

        Aivan unohdin tuon, maailman kopioiduimman 125 ja malli tais olla RT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan unohdin tuon, maailman kopioiduimman 125 ja malli tais olla RT

        Joo. HD Hummer on yksi niistä. niitä oli useampi malli, joku jopa 165 kuutioinen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4208
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2049
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2021
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      61
      1661
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1472
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1437
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1352
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1246
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1171
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1080
    Aihe