Ei aina V-2

Ois kiva tietää

HD ei aina ole ollut V-2. Senhän jokainen tietää, mutta kuinka monella palstalaisella on joskus ollut esimerkiksi kakstahti HD ?
Ise aloitin kaksipyöräiset sellaisella -78

25

642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerettiläinen
      • Aloittaja täs

        Löysitpä hyvän kuvan !
        Perhana kun vielä siistikin. Hyvin on muuten hintasa pitänyt. Tyhmä kun hävitin.


    • santtu1975

      H-D on myynyt hyvinkin monenlaista moottoripyörää, on jopa skootteri vuodelta 1960, useita 50cm3-mopoja 1960-luvun mallistossa, 60- ja 70-luvulla lukuisia 2tahti malleja kokoluokassa 125-350cm3. Puhtaita crossipyöriä 70-luvun loppupuolella...
      Eli läheskään kaikki valmistetut mallit eivät ole niitä "kuuluisia" isoja jä kömpelöitä V-2 malleja, vaan aikoinaan on tehty "kaikkea kaikille", ennen kuin sitten 80-luvulta eteenpäin alettiin keskittymään nykyisenkaltaiseen mallistoon.

      Tuossa hyvää listaa vanhemmista malleista:
      http://motorbike-search-engine.co.uk/classic_bikes/harley-davidson-classic-motorcycles.php

    • Anonyymi

      Senkin jokainen HD:stä kiinnostunut tietää...

    • Anonyymi

      Ettekö tienneet sitä että se V2 tuli siitä kun HD:n tehtaalta oli tyyppi käymässä euroopassa ja sattumalta näki kaksi sylinterisen ilmakompuran tietyömaalla, jolloin sai kuningas ajatuksen , "Tuostahan voi kehittää V moottorin Harrikkaan". Siitähän se käyntiäänikin.......

      • Anonyymi

        Harley ei keksinyt v-konetta, Peugeot teki jo 1800 luvulla v-kone mopoja. Harleyn motti tuli euroopasta niin kuin kaikki muukin jenkkeihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harley ei keksinyt v-konetta, Peugeot teki jo 1800 luvulla v-kone mopoja. Harleyn motti tuli euroopasta niin kuin kaikki muukin jenkkeihin!

        Kyllä keksi. Peugeot teki polkupyöriä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.

        Täytyy sitä olla yksinkertainen, vaan en ihmettele kun harlikka kuski!

        https://www.flickr.com/photos/62117841@N02/47937612038


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.

        1902 ensimmäiset V2-moottoripyörät ovat ranskalainen Griffon (De Dion-Bouton:in moottori) ja englantilainen Princeps. Ranskalainen Clément (ilmakumirenkaan lisenssin Clément- renkaitaan varten hankittuaan suuren omaisuuden luonut Gustave Adolphe Clément) esittelee 2-tahtisen V2:n sekä raaserissaan nelitahtisen V4-moottorin samoin jo 1902. 1903 seuraavat saksalainen NSU ja yhdysvaltalainen Curtiss ("Hercules Twin" on ensimmäinen USA-V2). Ranskan merkittävä Peugeot, Iso-Britannian AJS ja JAP, Belgian Saroléa sekä Itävallan Puch julkaisevat omat V2-moottoripyöränsä 1905, Sveitsin Moto Rêve (1904-1925) monen muun tavoin 1906. Indian tulee V2-markkinoille "vasta" 1907 (kilparadoilla jo 1905), ja monesti V2-pioneeriksi luultu Harley-Davidson todella toimivalla V2-mallilla vasta 1911 (aiemmat keskentekoisia). Ensimmäinen V2-moottori oli ollut Gottlieb Daimlerin 1889 Pariisin maailmannäyttelyssä (ks. Eiffel-torni) esittelemässä Stahlradwagen-autossa, minkä ajateltiin korvaavan 1886 Daimler Patentwagen heikkotehoisella yksisylinterisellä moottorillaan. Stahlradwagenin ohjaus saatiin kuitenkin toimimaan vasta 1893 Ackermann-tyylisellä geometrialla. Daimler-V2 (sekä samaan 1888 patenttiin kuuluneet twin- ja bokservariaatiot) oli lisenssillä myyty silloin paljon kukoistavammalle Ranskan autoteollisuudelle (mm. Panhard-Levassor ja Peugeot). Jäljempi kehitti siitä oman versionsa, jolla voitettaisiin 1907 TT:n kaksisylinteri-luokka (ks. hauska [Vintagent-juttu] tuon ajan mm. jättikokoisista Buchet-singleistä, ja Peugeotin TT:n voittaneesta V2-pyörästä). 1906 Alessandro Anzani pistää V2:sta yhden paremmaksi W3-moottorillaan, minkä hän asentaa koekäyttöön moottoripyörässään: 3-sylinteriset sekä myöhemmät tähtimoottori-Anzanit nousevat merkittäviksi lentokonemoottoreiksi (mm. 1909 Louis Blériot:n Kanaalin ylitys W3-Anzani lentokoneensa nokalla). 1909 tsekkiläinen Trojan&Nagl-yhtiö (František Trojan & Alois Nagl, 1901-1914 myös polkupyörien, autojen ja lentomoottoreiden valmistusta) nostaa panoksia Torpedo W4:llä (1.640 cm³, 10-12 hv), mikä on yksittäiskappaleena valmistettu raaseri viuhkamaisella nelisylinterillä. Alkuperäinen Torpedo W4 on kadonnut historian syövereihin, mutta siitä on 2009-2011 valmistettu toimiva replika: MCC Torpedo V4, Torpedo V4 ajovideo 3min. Vuonna 1911 ranskalainen René Gillet (1898-1945) käyttää raaserissaan jopa X4-moottoria, ts, kahta V2-moottoria liitettyinä kampikoneistojensa kautta yhteen, iskutilavuutta mojovat 2.600ksm: Early V-Twins (juttu/kuvia, englanninkielinen). BMW:n W3-customista on ollut huhuja 2015 lähtien puristien vieroksuman R1200C-bokserin seuraajana, sillä möhkökruiserit ovat USA:ssa edelleen hyvinkin haluttuja: huhu (MOTORRAD) arvelee sitä uuden custom-sarjan 1.800 ksm-ultraluokan "lifestyle"-huippumalliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK, jos halusit tietoa V2-moottorin keksijästä moottoripyörissä, niin siihen on helppo vastata se on Harley-Davidson. Asiasta ei kannata käydä sen kummemmin väittelyä, ei se siitä miksikään muutu.

        Nimenomaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan!

        ja monesti V2-pioneeriksi luultu Harley-Davidson todella toimivalla V2-mallilla vasta 1911 (aiemmat keskentekoisia ja jatkossa on havaittu että uudetkin ovat puolivalmisteita).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Tietäähän täällä joku kuitenkin jotakin oikein!


    • Anonyymi

      Mulla on sellanen Harley Davidson. kun mää lähäden pensikseltä niin sinne jää iso pesa ja öljylätäkkö missä japsi mihet lusikoi mun jätteitä. Sen jälkeen kun oon poistunut horisonttiin. auringonlaskuun.

      • Anonyymi

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?

        Pitkäiskuinen harrikan kone kestää kauemmin kuin ompelukonemaisesti nakuttava riisikeittimesi.Useampi kymmenen tuhatta ei meinaa harrikassa vielä mitään.Riisikeittimessäsi sen sijaan asia on täysin toinen.Muutama kymppi mittarissa ja ompelukoneesi on paalikamaa.Harrikka sen sijaan on vasta sisään ajettu.

        Ajotyylisikin tosin on varmasti kuten arvata saattaa, surkea.Riisikeittimesi savuaa jo varmasti parin ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen kun revittelet sitä leikkien katuhaukkaa kuin kakara.En ihmettele että oirehdit tällä palstalla kun mieli tekisi harrikkaa mutta ei rahat riitä kuin loppuun poljettuun ompelukoneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?

        "uuden evo koneet" Mitä? "männän vaihtoa" Mopoissa on yksi mäntä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkäiskuinen harrikan kone kestää kauemmin kuin ompelukonemaisesti nakuttava riisikeittimesi.Useampi kymmenen tuhatta ei meinaa harrikassa vielä mitään.Riisikeittimessäsi sen sijaan asia on täysin toinen.Muutama kymppi mittarissa ja ompelukoneesi on paalikamaa.Harrikka sen sijaan on vasta sisään ajettu.

        Ajotyylisikin tosin on varmasti kuten arvata saattaa, surkea.Riisikeittimesi savuaa jo varmasti parin ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen kun revittelet sitä leikkien katuhaukkaa kuin kakara.En ihmettele että oirehdit tällä palstalla kun mieli tekisi harrikkaa mutta ei rahat riitä kuin loppuun poljettuun ompelukoneeseen.

        Minulla on käytössä pian 120 vuotta vanha Singerin ompelukone. Alkuperäisillä osilla vielä mennään. Että siinä mielessä ontuvan esimerkin valitsit. Ei taida nyky-Harrikka kestää puoltakaan tuosta ilman mittavia remontteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko muuten uuden evo koneet kestää ajaa yli 15tkm ilman männän vaihtoa?

        100000 täynnä,eikä ongelmia. -92 evo softail.


    • Anonyymi

      1-Syl oli ensin, oliko se niin että Harley teki tuon V2 moottorinsa 45 asteeseen. Bokseri harrikka oli tuon Saksalaisensa Sisaren ”kopio” 125cm ”harrikat” olivat täyspäiväistä italiaanoja

      • Anonyymi

        Ei ollut kaikki 125 kuutioiset italialaisia. HD teki sotien jälkeen ihan ehtaa saksalaisen insinöörin pöydältä varastettua kopiotuotetta. siis samalla tyylillä kuin mm. monet neuvostoliittolaiset pyörät laitettiin aluilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kaikki 125 kuutioiset italialaisia. HD teki sotien jälkeen ihan ehtaa saksalaisen insinöörin pöydältä varastettua kopiotuotetta. siis samalla tyylillä kuin mm. monet neuvostoliittolaiset pyörät laitettiin aluilleen.

        Aivan unohdin tuon, maailman kopioiduimman 125 ja malli tais olla RT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan unohdin tuon, maailman kopioiduimman 125 ja malli tais olla RT

        Joo. HD Hummer on yksi niistä. niitä oli useampi malli, joku jopa 165 kuutioinen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2596
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1078
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      209
      1030
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      921
    6. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      866
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      122
      842
    9. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    10. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      3
      746
    Aihe