Miten Garminilla reittisuunnittelu maissa

Alkutaipaleella

Venekaupan mukana tuli Garmin 520s BlueChart g2 -kortti. Nyt ihmettelen voiko ko.laitteistolla tehdä reittisuunnittelua kotona pöydän ääressä.
Siis:
- toimiiko kortti jollain ohjelmalla suoraan tietokoneessa
- saako laitteeseen 12V-liitosjohdon, jolloin suunnittelu tapahtuisi suoraan Garmini 520:llä.

Miten muuten olisi järkevää / helppoa tehdä kesän reittisuunnitelmia ?

15

1693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gefe
      • 12+6

onnistuuko reittien siirto SD-muistikortilla? Jotta ei tarvitsisi lisää hankkia lisää johtoja?

• gefe
        12+6 kirjoitti:

onnistuuko reittien siirto SD-muistikortilla? Jotta ei tarvitsisi lisää hankkia lisää johtoja?

No juu onnistuu kait tuo. Mulla on suoraan muistikortti (kartta) koneessa kiinni ja reitithän tallentuu suoraan sille mitä homeportilla tekeekin..

• sinua viedään

Ota huomioon että nykyiset kauppiaat puhuvat harvoin oikeaa totta. Kaikki puheet ovat vain kaupankäyntiä. Nykyään ei voi mennä kauppaan tietämättä mitä ostaa sillä kauppamiehet ovat kuin kansanedustajat, puhuvat vain sitä mikä on itselle eduksi.

• Hjallu

Kiitos gefelle. Lisää ASIALLISIA kommentteja toivon. Esim.onko kokemuksia Garmini "Home Port"-ohjelmasta. Nimettömät "sinua viedään" pysyköön poissa, jos ei ole mitään asiallista ja rakentavaa kerrottavana.

• gefe
        Hjallu kirjoitti:

Kiitos gefelle. Lisää ASIALLISIA kommentteja toivon. Esim.onko kokemuksia Garmini "Home Port"-ohjelmasta. Nimettömät "sinua viedään" pysyköön poissa, jos ei ole mitään asiallista ja rakentavaa kerrottavana.

Juu, jonkunverran kokemusta löytyy kyllä, mulla on käytössä tuo ohjelma. Mun mielestä helpompi kyllä tehdä reittejä valmiiksi, rauhassa katella paikkoja ja tutkailla.. Nopeempi ilman muuta kun se että tekis reittiä plotterilla. Sitten vaan reitti talteen ja siirto naville.
        Ja ihan isse oon joutunu myös ohjelman ostamaan, valitettavasti ei tullut kaupan päälle.

:)

• sähläri vaan
        gefe kirjoitti:

Juu, jonkunverran kokemusta löytyy kyllä, mulla on käytössä tuo ohjelma. Mun mielestä helpompi kyllä tehdä reittejä valmiiksi, rauhassa katella paikkoja ja tutkailla.. Nopeempi ilman muuta kun se että tekis reittiä plotterilla. Sitten vaan reitti talteen ja siirto naville.
        Ja ihan isse oon joutunu myös ohjelman ostamaan, valitettavasti ei tullut kaupan päälle.

:)

viitsittekö reittigurut auttaa? Hommansin kanssa BlueChart g2 -kortin, mikä on kiinni garminissani, mikä on usb:llä kiinni tietokoneessani. Tietokoneessani on homeport 2.0.3. Miten saan homeportissa luodun reitin (reitti my colletionissa) näkymään garminissani? Mihin ja miten se pitäsi siirtää? Pitääkö se siirtää garminiin vai muistikortille ja minne. Kaikkea on jo yritelty räpeltää, mutta reitit ei näy sitten laitteella.

apua please, kohta on jäät lähteny!

• gefe
        sähläri vaan kirjoitti:

viitsittekö reittigurut auttaa? Hommansin kanssa BlueChart g2 -kortin, mikä on kiinni garminissani, mikä on usb:llä kiinni tietokoneessani. Tietokoneessani on homeport 2.0.3. Miten saan homeportissa luodun reitin (reitti my colletionissa) näkymään garminissani? Mihin ja miten se pitäsi siirtää? Pitääkö se siirtää garminiin vai muistikortille ja minne. Kaikkea on jo yritelty räpeltää, mutta reitit ei näy sitten laitteella.

apua please, kohta on jäät lähteny!

En nyt oo ihan varma menikö näin, mutta kokeillaan. Mun kokoonpano on gpsmap 4012 joka suhteellisen kiinteenä veneessä. Muistikorttia, sis. myös kartan kuljettelen sitten tarvittaessa plotterin ja tietokoneen välillä. Homeportissa reittisuunnitelma valmiiksi, reitti näkyy ohjelman vasemmas reunas siinä laatikossa. Siitä valmista reittiä klikkaa hiiren oikeella ja valitsee Send To ja siellä näkyykin automaattisesti se karttakortti johon tallennetaan. Kortilta homeporttiin siirretään tarvittaessa sitten ihan vastaavalla tavalla, vasemman puoleinen ikkuna, Devices ja sieltä...
        Näin mä muistelisin että siirrot onnistuu..

• 15

"Miten muuten olisi järkevää / helppoa tehdä kesän reittisuunnitelmia ? "

Ihan paperille on helpoin ja järkevin. Itse olen tosin vain katsellut kartasta reitin pääpiirteittäin ja säiden mukaan sitten soveltanut. Ihan on pysynyt omassa päässä, kun on vaan päättänyt ensin onko vaikka helsinki-turku-helsinki reissu jne...

• Alkutaipaleella

15 toteaa "Ihan paperille on helpoin ja järkevin". Silloin et ilmeisesti tarvitse naviakaan. Itse veneilen pääsoin yksin. Jos ajelee maltillista 20s liukunopeutta ahtaalla runkoväylällä, niin ei ilman navigaattoria ehdi paljon muuta tekemään kuin kiikaroimaan seuraavia reimareita. Maisemat jäävät ihailematta. Nykyveneissä on styyrpuurin pöytä niin pieni ettei siihen merikortti mahdu vaan se on pidettävä paarpuurin penkillä. Lue siitä sitten reittiä...

Muilla järkevillä tavoilla ajattelin lähinnä mahdollsita yhteensopivuutta jonkun Loisto-ohjleman kanssa tms.

• 23
        Alkutaipaleella kirjoitti:

15 toteaa "Ihan paperille on helpoin ja järkevin". Silloin et ilmeisesti tarvitse naviakaan. Itse veneilen pääsoin yksin. Jos ajelee maltillista 20s liukunopeutta ahtaalla runkoväylällä, niin ei ilman navigaattoria ehdi paljon muuta tekemään kuin kiikaroimaan seuraavia reimareita. Maisemat jäävät ihailematta. Nykyveneissä on styyrpuurin pöytä niin pieni ettei siihen merikortti mahdu vaan se on pidettävä paarpuurin penkillä. Lue siitä sitten reittiä...

Muilla järkevillä tavoilla ajattelin lähinnä mahdollsita yhteensopivuutta jonkun Loisto-ohjleman kanssa tms.

No mun plotterissa on ainakin zoomi. Hyvin on kepit näkyneet siittä ja kiikaroinut en ole kuin muutaman kerrran. Ei siinä nyt jumankauta tarvi mitään kakkosnelosen kokoista viivaa olla plotterilla. Johan siinä on ne väylien viivat niin tyhmempikin pysyy reitillä ja jos ei pärjää on kyllä vika taidoissa.

• SeaManni

Minulla on mökki Turun saaristossa ja siellä tulee myös veneiltyä reilu 20 solmun matkanopeudella kulkevalla koppiveneellä.

Itse teen aina reittisuunnitelman paperikartalla. Siinä näet vaikka koko saariston kerralla ja näet nopeasti mitä reittejä pääsee paikasta A paikkaan B. Kun reitti on päätetty, plaraan sen sivu sivulta läpi, katson mahdollisia taukopaikkoja, satamamia, tankkauspisteitä jne sekä mittaan matkan harpilla. Tästä saan karkean arvion polttoaineen kulutukselle.

Kun lähden ajamaan itse reittiä, tukeudun pääasiassa plotteriin, jolla voin paikantaa itseni. Pidän kuitenkin paperikarttaakin hollilla, siitä näkee pienen plotterin näyttöä helpommin isomman kuvan alueesta ja tulevista käännöksistä.

En oikein ymmärrä niitä, jotka tarvitsevat reitti"viivan" plotteriin jota seurata. Ovatko nämä veneilijät kenties juuri niitä jotka ajavat kapealla väylällä aivan keskellä eivätkä väistä piiruakaan vastaan tulijoita? Kyllä esim. turusta korppooseen pystyy ajamaan aivan mainiosti ilman mitään reittiviivoja kunhan tutustuu reittiin ennakolta.

• Zikkes

Hämmästyttävän monet paljonkin veneilevät eivät tunne merimerkkejä vaan ajavat vain sokeasti plotterin mukaan. Eli kun plotterissa menee viiva merkin oikealta puolelta niin sitten ajetaan siitä. Ihan jees, mutta merimerkkeihin tehdään joka vuosi muutoksia ja jos plotterin merikartta ei ole päivitetty, sulle voi tulla tenkka påå ja kallis kolaus. Ja jos plotteri sattuu zippaamaan, mitäs sitten. No, seurataan muita veneilijöitä....

Miksi on niin vaikeaa opetella ulkoa kaksi lateraaliviittaa ja neljä kardinaaliviittaa? Tai opiskella merikartan merkit. Esim. merikaapelin viiva ei ole sama asia kuin väylä tai miten hyödyntää linjatauluja ja lukea niitä oikein? Kyllä niiiin tuurilla monet seilaavat, huoh.

• Alkutaipaleella

Navigaattorin käyttö ei tarkoita sitä etteikö merimerkkien tuntemus ja jatkuva tähystys kuulu veneilyn alkeisiin. Kysymys onkin kesän RETKIEN ENNAKKOSUUNNITTELUSTA talvella - ja niiden MUISTIINMERKITSEMISESTÄ. Näistä pyysin kommentteja - en siitä miltä puolelta viittaa ajetaan.

• Kyplooppi
        Alkutaipaleella kirjoitti:

Navigaattorin käyttö ei tarkoita sitä etteikö merimerkkien tuntemus ja jatkuva tähystys kuulu veneilyn alkeisiin. Kysymys onkin kesän RETKIEN ENNAKKOSUUNNITTELUSTA talvella - ja niiden MUISTIINMERKITSEMISESTÄ. Näistä pyysin kommentteja - en siitä miltä puolelta viittaa ajetaan.

Asiat voi tehdä todella monella tavalla. Reitti on kuitenkin tehtävä ja sen on oltava mukana sanovat normit.

Itse olen kovin mieltynyt Hann Säleksen Uusi Loisto ohjelman ja sen mer maa karttanäyttöyhdistelmään.

Ohjelma tarjoaa monia mahdollisuuksia reitin tekoon.

Kun reitti on tehty kartalle on sen seuraaminen GPS:llä yksi lisäturvatekijä. Siksi reitti kannattaa aina piirtää. Jos myöhemmin up-graidaa auto pilottiin, voi kippari keskittyä siihen kaikkkein oleellisimpaan:

1. Tähystämiseen ja valvontaan

2. Meren majesteetista nauttimiseen

Ajantasaistetun paperikartan mukanapitoa ja sen seurantaahan tämä menettely ei pois sulje!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe