Levottomat lapset

Hoitaja 25v

Ihan vaan ääneen ihmettelen, että mikä näitä lapsia nykyään vaivaa?!
Ryhmässä, jossa työskentelen on parikymmentä 1-5 vuotiasta lasta, joista suurin osa on levottomia, lisäksi vielä pari tapausta, jotka ovat "erityislapsia", ilman diagnoosia kuitenkin. Levottomuutta esiintyy siirtymätilanteissa, eli esim. kun leikit pitäisi lopettaa ja siirtyä pukemaan/vessaan ym. Ruokailutilanteet ovat rauhattomia kun jokainen huutaa yhteen ääneen, vaikka on opeteltu viittaamista ja odottamista, niin silti sitä joutuu harjoittelemaan (tuloksetta) joka päivä. Myös nukkarissa on todella levotonta, kun jokainen höpöttää/ huutaa/ voimistelee/ heiluu sängyssään niin että lasten nukuttaminen / rauhoittumaan saaminen kestää usein 1,5 tuntia eikä silloinkaan kaikki edes rauhoitu. Ja pukemistilanteissa lapset jäävät vain "haaveilemaan", unohtuvat johonkin ja unohtavat mitä olivat tekemässä... Hoitajille haistatellaan, heitä lyödään ja yritetään potkia yms. välillä lapsia joutuu ottamaan syliin rauhoittumaan...
Ei kaikki tietenkään ole toivottomia, jokaisella on joskus huono päivä, mutta mitä tehdä kun tilanne ei helpotu... Ryhmässä neljä työntekijää, joten lasten määrään suhteutettuna aikuisten pitäisi riittää. Ja auktoriteettia on, säännöt ryhmässä on, kaikki pitää samat linjat ja rajat, mutta lapset ovat vain tosi levottomia. Muissa ryhmissä jopa 5- vuotiaat haistattelevat hoitajille, kamalia törkeyksiä, myös vanhempien läsnäollessa ja vanhemmat eivät sano edes mitään, eivät edes pahoittele.
Kyllä on tullut mietittyä monta kertaa, millainen vanhuus mahdollisesti edessä, jos nämä lapset ovat tulevaisuudessa minua vanhainkodissa hoitamassa!

18

5060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus...

      Miksi päivähoito järjestelmä tekee heille sen. Lapsia on liikaa yleensä meluisissa ja ahtaissa tiloissa, ruokaki on... no. enpä sanokaan, mutta terveelliseksi sitä ei voi kutsua. Sen lisäksi vanhemmat on pakotettu oravanpyörään, jotta saa perheensä elätetyksi. Lapset eivät muutu levottomiksi. He rauhoittuisivat huomattavasti, jos heille annettaisiin omalle ikäkaudelleen sopiva lapsuus ja ympäristö.

      • öykkk.

        tälläkin viikolla aamupalalla kaksi kertaa riisimuroja ja valk. leipää, samoin ruualla valk. leipää...
        tosi terveellistä...


      • ......

        Kyllä me vanhemmat olemme vastuussa siitä miten lapsemme hoidamme tai hoidatamme. Jos yhteiskunta tarjoaa huonoa hoitoa on vanhemman velvollisuus keksiä jotain muuta. Jos yhteiskunta tarjoaa huonoa hoitoa olemme me vanhemmat vastuussa siitä minkälaisia päättäjiä me valitsemme rakentamaan päivähoitoa.Jostain kummallisesta syystä vanhemmat ovat sitä mieltä että vastuu lasten hyvinvoinnista on päiväkodeilla, samalla päiväkodit ovat sitä mieltä että vastuu kuuluu vanhemmille. Vanhemmat ovat tyytymättömiä päivähoidon laatuun mutta kokevat ettei sille kuitenkaan mitään voi että työssä täytyy käydä ja kun lapset oireilevat ja voivat huonosti ollaan vihaisia päivähoidolle mutta lasta vaan viedään "huonoon" hoitoon. Kyllä vanhemmuus on silloin hukassa.


    • äippäläinen

      Aina sanotaan, että päiväkodissa ei tarvitse nukkua, hetki vain huilataan.

      Tätä olen aina pelännyt 5-vuotiastakin pidetään nukkarissa yli 1.5 tuntia. Pidetäänkö teillä lapsia 2tuntia nukkarissa. En ihmettele. että on levotonta.

      Huilaamiseen pitäisi riittää 30 minuuttia korkeintaan ja jos ei siinä ajassa nukahda niin ylös tekeen hiljaisia hommia. Johan pitkistä nukkarissa makoilusta menee lapselta yöunet.

      P.S Nettipäiväkoti olisi ihana , näkis sen todellisen ajajn mitä lapsia nukkarissa pidetään, ennkuin eka lapsi sieltä pääsee ulos?

      • HoitajaÄiti

        30min "huilaaminen" viisi vuotiaalle. Suositustenja kokemuksien mukaan tunti kunnon huilaamista, ja se ei siis ole vikurointia sängyssä vaan rauhallista olemista. 1.5h voi muodostua kokonaisajaksi ennenkuin lapsi rauhoittuu.
        Levottomuus johtuu yleensä väsymyksestä, eikä suinkaan lepäämisestä.


      • lastenhoitajahki

        olen kiertänyt sijaisena yli neljässäkymmenessä helsinkiläisessä päiväkodissa ja tässä on tulos tarkkailtuani näiden kaikkien päiväkotien nukkariaikoja.

        pisin aika jonka 3-5-vuotiaat ovat nukkarissa viettäneet nukkumatta on 2,5h !! eli ruoan jälkeen 11:30-14:00 siis ei jokainen lapsista ehtinyt olla 2,5h mutta ne jotka olivat ensimmäisenä syöneet, ehtivät. Ko päiväkodissa ei ollut tapana päästää valvovia lapsia pois nukkarista vaan kaikki, myös hereillä pysyvät olivat nukkarissa. Tämä oli mielestäni huono.

        Keskimääräinen ja yleisin aika on yleensä 11:45/12:00-13:00 eli vähän yli tunti, jonka jälkeen valvovat lähtevät hiljaisiin hommiin, nukkuvat jatkavat unia. vähän siitä riippuen onko nopea vai hidas syöjä ja häiriköikö nukkarissa vai ei (häiriköiviä pidetään kaikkialla poikkeuksetta nukkareissa pidempään, n. 5-10min) niin nukkarissa hereillä vietetty aika on yleensä siinä tunnin kieppeillä, josta puolet sadun kuuntelua. NÄMÄ OVAT SIIS YLEISTYKSIÄ. poikkeuksia on suuntaan ja toiseen. Tämä toimii!

        Lyhyimmät unet 3-4-vuotiailla on juuri tuo puoli tuntia, joka taas mielestäni on liian vähän, koska osa ei vain ehdi siinä ajassa rauhoittua nukahtaakseen. ja silloin tuo kuluu melkein kokonaan sadunlukuun ja jotkut tarvitsevat hiljaisuuden nukahtaakseen. 5-vuotiaiden lyhyimmät unet olen nähnyt ryhmässä, jossa 4 viisivuotiasta (ei esiopetusikäistä) lasta oli sijoitettu esikoulu ryhmään ja eivät nukkuneet lainkaan, paitsi toisinaan joku heistä nukahti lattialle/sohvalle jne. kesken päivän, ei hyvä tämäkään !!!


      • lapsirakas
        lastenhoitajahki kirjoitti:

        olen kiertänyt sijaisena yli neljässäkymmenessä helsinkiläisessä päiväkodissa ja tässä on tulos tarkkailtuani näiden kaikkien päiväkotien nukkariaikoja.

        pisin aika jonka 3-5-vuotiaat ovat nukkarissa viettäneet nukkumatta on 2,5h !! eli ruoan jälkeen 11:30-14:00 siis ei jokainen lapsista ehtinyt olla 2,5h mutta ne jotka olivat ensimmäisenä syöneet, ehtivät. Ko päiväkodissa ei ollut tapana päästää valvovia lapsia pois nukkarista vaan kaikki, myös hereillä pysyvät olivat nukkarissa. Tämä oli mielestäni huono.

        Keskimääräinen ja yleisin aika on yleensä 11:45/12:00-13:00 eli vähän yli tunti, jonka jälkeen valvovat lähtevät hiljaisiin hommiin, nukkuvat jatkavat unia. vähän siitä riippuen onko nopea vai hidas syöjä ja häiriköikö nukkarissa vai ei (häiriköiviä pidetään kaikkialla poikkeuksetta nukkareissa pidempään, n. 5-10min) niin nukkarissa hereillä vietetty aika on yleensä siinä tunnin kieppeillä, josta puolet sadun kuuntelua. NÄMÄ OVAT SIIS YLEISTYKSIÄ. poikkeuksia on suuntaan ja toiseen. Tämä toimii!

        Lyhyimmät unet 3-4-vuotiailla on juuri tuo puoli tuntia, joka taas mielestäni on liian vähän, koska osa ei vain ehdi siinä ajassa rauhoittua nukahtaakseen. ja silloin tuo kuluu melkein kokonaan sadunlukuun ja jotkut tarvitsevat hiljaisuuden nukahtaakseen. 5-vuotiaiden lyhyimmät unet olen nähnyt ryhmässä, jossa 4 viisivuotiasta (ei esiopetusikäistä) lasta oli sijoitettu esikoulu ryhmään ja eivät nukkuneet lainkaan, paitsi toisinaan joku heistä nukahti lattialle/sohvalle jne. kesken päivän, ei hyvä tämäkään !!!

        jaahas. aika kakara taidat olla itse vielä etkä varmaankaan ole oikealla alalla. Pitäiskö 1-5 vuotiaiden lapsien jo olla ja toimia kuin robotit, eipä ne aikuisetkaan kaikki osaa käyttäytyä, kuinka hitossa odotetaan pieniltä lapsilta jo täydellistä käyttäytymistä ja hiljaa oloa kun nuoren hoitajan hermoihin ottaa.. vaihda kuule alaa.. Haistattelua ja lyömistä en kyllä sentään enää 5-vuotiailta hyväksy itsekään mutta lasten täytyy saada leikkiä ja purkaa energiaansa.. ei se siellä nukkarissa välttämättä purkaudu jos ei ole päivän aikana päässyt purkautumaan ollenkaan..


      • oppelisoppeli
        lapsirakas kirjoitti:

        jaahas. aika kakara taidat olla itse vielä etkä varmaankaan ole oikealla alalla. Pitäiskö 1-5 vuotiaiden lapsien jo olla ja toimia kuin robotit, eipä ne aikuisetkaan kaikki osaa käyttäytyä, kuinka hitossa odotetaan pieniltä lapsilta jo täydellistä käyttäytymistä ja hiljaa oloa kun nuoren hoitajan hermoihin ottaa.. vaihda kuule alaa.. Haistattelua ja lyömistä en kyllä sentään enää 5-vuotiailta hyväksy itsekään mutta lasten täytyy saada leikkiä ja purkaa energiaansa.. ei se siellä nukkarissa välttämättä purkaudu jos ei ole päivän aikana päässyt purkautumaan ollenkaan..

        olemista, leikkiä, ulkona sääntöleikkejä...ovat pitkästyneitä!
        Kun kunnolla leikitytät, eivät riehu! Ulkona juoksuleikkejä, tavallista hippaa, narun pyöritystä, sisöälläkin voi leikkiä hyppelyleikkejä...kirjastoon mars mars


    • laitontakin

      Ei teillä voi olla pariakymmentä , 1-5-vuotiasta lasta. Koska, kun mukana on alle kolmevuotiaita, ei ryhmä voi olla noin suuri...

    • ikävää, mutta...

      monet lapset ovat tottuneet määräämään mitä tehdään ja miten käyttäydytään. He eivät ymmärrä toisten ihmisten tunteita ja tarpeita, eikä heitä siihen kotona ohjata. Lapset ovat tottuneet saamaan tahtonsa läpi, ja mieltuiten heti. Heiltä ei ole vaadittu sen enempää kykyä odottaa kuin huomioida muita ihmisia. Kotona voi muutaman vuoden onnistua, mutta ryhmässä seurauksena on vähintään levottomuus.

      • Hoitaja25v

        En ole väittänytkään, että lasten pitäisi olla täysin kontrolloitavia pikkurobotteja. Pohdiskelin vain ääneen yleistä levottomuutta lapsiryhmissä. Ryhmäkoot ovat nykyään isoja, aivan hyvin on laillista että ryhmässä on jopa 15 yli 3- vuotiasta ja 7 alle 3- vuotiasta, kun hoitajia on riittävästi. Isojen ryhmissä lapsia voi olla kirjoilla jopa yli 25.
        Paljon keskustelua tuli nukkuma-/lepohetkestä. Kenellä yleensä on lapsia, tietävät jotain päiväkotien päivärytmistä. Päiväkodeissa vähän kellonajoista vaihdellen, n. klo 11.30-14 välillä on päiväuniaika. Pienet yleensä saattavat nukkua parikin tuntia, isommat, jotka eivät nuku, lepäilevät nukkarissa klo 13 saakka, eli keskimäärin noin tunnin. Minun mielestäni pelkästään 30 min lepoaika ei ole riittävä alle eskari-ikäisille. Vaikka nukkuminen ei olekaan pakollista, on rauhoittuminen ja lepääminen enemmänkin kuin suotavaa. Sängyssä pyöriminen ja itsekseen puhuminen aiheuttaa turhaa hälinää, mikä häiritsee muita, jotka oikeasti haluavat nukkua.
        Päiväkodeissa yleensä nukkariaika on sellainen hengähdystuokio myös hoitajille, jolloin on aikaa mm. pitää palavereita ja suunnitella toimintaa. Kun nukkariin siirtyminenkin ruokailusta ison lapsiryhmän kanssa kestäää miltei tunnin, olisi mahdotonta "päästää" ensimmäiset sieltä pois jo puolen tunnin jälkeen.
        Levottomuutta aiheuttaa myös se, jos lapsia on paljon pienissä tiloissa. Siinä väsyy niin nuoret kuin vanhatkin, tervetuloa vanhemmat katsomaan päiväkoteihin päiväksi, millaisessa ympäristössä lapsenne viettävät jopa 12 tuntia päivästään.
        En ole missään vaiheessa tarkoittanut, että lapsissa/ vanhemmissa/ hoitajissa olisi jotain "vikaa", pohdin yleisesti minkälaisia lapsista on tulossa tulevaisuudessa. Vai eikö asia ole tullut tosiaan kenenkään muun mieleen?


      • elmatäti
        Hoitaja25v kirjoitti:

        En ole väittänytkään, että lasten pitäisi olla täysin kontrolloitavia pikkurobotteja. Pohdiskelin vain ääneen yleistä levottomuutta lapsiryhmissä. Ryhmäkoot ovat nykyään isoja, aivan hyvin on laillista että ryhmässä on jopa 15 yli 3- vuotiasta ja 7 alle 3- vuotiasta, kun hoitajia on riittävästi. Isojen ryhmissä lapsia voi olla kirjoilla jopa yli 25.
        Paljon keskustelua tuli nukkuma-/lepohetkestä. Kenellä yleensä on lapsia, tietävät jotain päiväkotien päivärytmistä. Päiväkodeissa vähän kellonajoista vaihdellen, n. klo 11.30-14 välillä on päiväuniaika. Pienet yleensä saattavat nukkua parikin tuntia, isommat, jotka eivät nuku, lepäilevät nukkarissa klo 13 saakka, eli keskimäärin noin tunnin. Minun mielestäni pelkästään 30 min lepoaika ei ole riittävä alle eskari-ikäisille. Vaikka nukkuminen ei olekaan pakollista, on rauhoittuminen ja lepääminen enemmänkin kuin suotavaa. Sängyssä pyöriminen ja itsekseen puhuminen aiheuttaa turhaa hälinää, mikä häiritsee muita, jotka oikeasti haluavat nukkua.
        Päiväkodeissa yleensä nukkariaika on sellainen hengähdystuokio myös hoitajille, jolloin on aikaa mm. pitää palavereita ja suunnitella toimintaa. Kun nukkariin siirtyminenkin ruokailusta ison lapsiryhmän kanssa kestäää miltei tunnin, olisi mahdotonta "päästää" ensimmäiset sieltä pois jo puolen tunnin jälkeen.
        Levottomuutta aiheuttaa myös se, jos lapsia on paljon pienissä tiloissa. Siinä väsyy niin nuoret kuin vanhatkin, tervetuloa vanhemmat katsomaan päiväkoteihin päiväksi, millaisessa ympäristössä lapsenne viettävät jopa 12 tuntia päivästään.
        En ole missään vaiheessa tarkoittanut, että lapsissa/ vanhemmissa/ hoitajissa olisi jotain "vikaa", pohdin yleisesti minkälaisia lapsista on tulossa tulevaisuudessa. Vai eikö asia ole tullut tosiaan kenenkään muun mieleen?

        on sii paremmat olot kuin päiväkodissa?


      • Hoitaja25v
        elmatäti kirjoitti:

        on sii paremmat olot kuin päiväkodissa?

        Kyllä päiväkodissa on aika hyvät oltavat lapsilla, mutta aikamoista sirkusta se meininki tuntuu toisinaan olevan. Kuka ei ole ollut tai käynyt ikinä päiväkodissa, ei sitä ehkä pysty ymmärtämään. Se, joka ei koskaan väsy lasten kanssa, onkin sitten oikein superihminen.


    • gfdg

      Tarhapäivä on lapselle pitkä ja raskas, kauheaa meteliä, törmäileviä lapsia, liian vähän syliä ja aikuisen huomiota, joutuu taistelemaan paikastaan jotta tulee kuulluksi. Siinäpä taitaa olla oman kokemukseni mukaan ne tärkeimmät levottomuuden aiheuttajat. Siihen kun lisää vielä tarharuuan, jonka laadusta en ala nyt sen enempää puhumaan, mutta ne sokeripommit todellakin vaikuttaa lapsen verensokeriin ja sitä kautta jaksamiseen ja keskittymiseen enemmän kuin mitä luulisi.

      Oma lapseni aloitti päiväkodissa viime syksynä, siitä saakka ollut hankalaa niin kotona kuin tarhassakin. Iltapäivisin hakee huomiota kuin mikäkin ja sitä tietysti kotona annetaan. Tarhassa oppinut niin läpsimiset, kiroilut kuin syljeskelytkin.
      Pieni lapsi ottaa mallia toisilta, ja kun ryhmässä on 12-21 toinen toistaan erilaisempaa lasta, niin vaikutteita tulee jos jonkinlaisia.
      Meillä on huomattu, että parhaita on ne päivät kun lapsi on lomalla, viikonloput tai sairastumiset. Silloin hän on ikään kuin oma itsensä.

      • ...............

        Sama meillä. Tosin vasta kolmas peräkkäinen vapaapäivä päästää lapsen takaisin entiselleen, jos takana on pidempi hoitojakso. Ja päinvastoin, kolmas peräkkäinen hoitopäivä, niin tilanne on taas kamala. Itse olen ratkaissut asian niin, että lapseni ei ole ikinä montaa peräkkäistä päivää hoidossa, vaan välillä saa olla kotona, ja palkkaan vaikka hoitajan kotiin. Välillä on pakko pitää myöskin päiväkodissa, jotta tavallaan säilyy edes jonkinlainen mielikuva hoidosta. Päivähoidossa on myöskin hyviä puolia. Valitettavasti päiväkodissa kokopäivähoidossa vaan ne eivät riitä kattamaan haittoja. Mutta jokainen lapsi on yksilö. Minun lapseni ei jaksa pitkiä hoitoputkia, vaikka ikää onkin jo pian viisi. Mutta uskon, että antamalla mahdollisuuden olla enemmän kotona, tulee taloudelliset uhraukset moninkertaisin takaisin ei-aineellisten etujen muodossa. Liika on liikaa, ja mennään eteenpäin tuntosarvet pitkänä:) Ei se lapsi ole tahallaan hankala. Ei minulle, eikä hoitotädeille. Päiväkodissa olen itse korostanut tiettyjä asioita, joita hyväksymällä lapsen kanssa pystyy toimimaan. Esim. lapseni on tarkka vaatteistaan, ja niiden kunnosta. Koska itse vaatetan lapseni, pesen hänen vaatteensa jne, niin katson, että lapsi saa vaihtaa vaatteensa, jos ovat liian likaiset hänen mielestään. Sitä vartenhan ne vaihtovaatteet on tarhassa. Samaan aikaan totutan lasta ajatukseen, että koulussa ei enää ole samoja mahdollisuuksia.

        Vanhimmalla lapsella on adhd-diagnoosi. Väitän, että ongelmien kärjistyminen aiheutui päivähoitopaikan ymmärtämättömyydestä. Ja teen kaikkeni, että seuraavien lasten kohdalla sama simputus toisarvoisista asioista ei pääse toistumaan. Pääasia, että tärkeimmät asiat sujuvat, joka ei ole mahdollista, jos lasta ei kuunnella edes joissakin asioissa. Minulle ei käy selitykseksi, että meillä ei ole tapana. Vaadin aina tietää miksi. Ja usein hoitajatkin jäävät miettimään, että miksi tosiaan. Näin meillä on aina tehty. Miksi? On ihan kivaa, että on olemassa teorioita lasten kehityksestä. Lapsen yksilöllisyyttä ei saa kuitenkaan unohtaa. Aina on niitä, jotka poikkeavat niistä "keskiarvolapsista". Mitä sillä häviämme, jos ne erilaiset lapset saavat kehittyä itselleen sopivaan tahtiin?

        Yhteistyö sujuu nyt aika hyvin, mutta vaadin rehellisyyttä puolin ja toisin. Usein myöskin itse olen peilin edessä. Ymmärrän, että itse joutuu myöskin "uhrautumaan", en voi odottaa sitä vain päivähoidon puolelta. Mutta voin odottaa heidän jakavan kasvatusvastuuni.

        Ja mitä tulee tuohon ruokaan, niin olen kanssasi samaa mieltä. Alkuun näistäkin asioista käytiin keskusteluja (lapseni ei suostu juomaan maitoa), mutta kun kerroin miksi, niin lapseni saa juoda päivähoidossa vettä ruoan kanssa. Hiukan ärsyttää toisinaan se, että joutuu näitä asioita perustelemaan, mutta ymmärrän tavallaan heidänkin kantansa asiaan. Näin on käsketty tekemään. Mutta minun lastani ei pakoteta maidon juontiin. Päivähoidolle pitää riittää tieto siitä, että vastaan itse siitä, että lapseni saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Ja päiväkotiruokailu ei todellakaan ole terveellistä. Mutta saavatpahan ruokaa silloin, kun eivät ole kotona. Minun vastuullani on kokonaiskuvio, enkä suostu luovuttamaan sitä heille. Minua on näissä asioissa tosin auttanut paljon se, että olen itse ns. "ammattilainen". He tietävät, että minä en juokse jokaisen huuhaa-uskomuksen perässä, vaan valintamme ovat aina pohdittuja ja perusteltuja. Ja he tietävät myöskin liikaa meistä, ja varmaan hiukan "pelkäävätkin" meitä. Olemme reiluja, mutta yhtäkään älyttömyyttä emme niele. Emme myöskään salaile. Olen lainannut omia kirjojani heille, kertoneet, miten kotona toimimme jne. Ja ennen kaikkea aina kysymys MIKSI?

        Olen kuullut myös lauseen, joka hätkähdytti. Hoitaja sanoi, että hän on miettinyt, että kuinkahan paljon hän on aiheuttanut lapsille paineita silkkaa tietämättömyyttään. Ja oli kauhuissaan, oikeasti. Mutta itse olen kyllä lohduttanut, että ei näitä asioita kukaan kahlaa läpi, jos ei ole oikeasti omalle kohdalleen tärkeää. Omansa eteen tekee kaikkensa. Mutta ei voi millään hallita koko kenttää, ja jokaikisen hoitolapsen asioita, niin kuin vanhemmat. Minulla on vain kolme lasta, Tärkeintä onkin se, että osaa jatkossa myöskin kyseenalaistaa. Vain kyseenalaistamisen ja vanhempien aidon huomioonottamisen kautta pystyy kehitystä tapahtumaan. Niin itsekin teen. Koen ihan samoja tunteita joskus omassa työssäni hoitoalalla. Mutta juuri siksi tämä onkin myös palkitsevaa. On kamalaa, kun huomaa toimineensä huonosti ja väärin. Mutta se kuuluu ihmisyyteen, ja siitä pääsee eteenpäin. Kantapää on oikeasti tehokas opettaja, kunhan muistaa realiteetit.


      • miettiny...
        ............... kirjoitti:

        Sama meillä. Tosin vasta kolmas peräkkäinen vapaapäivä päästää lapsen takaisin entiselleen, jos takana on pidempi hoitojakso. Ja päinvastoin, kolmas peräkkäinen hoitopäivä, niin tilanne on taas kamala. Itse olen ratkaissut asian niin, että lapseni ei ole ikinä montaa peräkkäistä päivää hoidossa, vaan välillä saa olla kotona, ja palkkaan vaikka hoitajan kotiin. Välillä on pakko pitää myöskin päiväkodissa, jotta tavallaan säilyy edes jonkinlainen mielikuva hoidosta. Päivähoidossa on myöskin hyviä puolia. Valitettavasti päiväkodissa kokopäivähoidossa vaan ne eivät riitä kattamaan haittoja. Mutta jokainen lapsi on yksilö. Minun lapseni ei jaksa pitkiä hoitoputkia, vaikka ikää onkin jo pian viisi. Mutta uskon, että antamalla mahdollisuuden olla enemmän kotona, tulee taloudelliset uhraukset moninkertaisin takaisin ei-aineellisten etujen muodossa. Liika on liikaa, ja mennään eteenpäin tuntosarvet pitkänä:) Ei se lapsi ole tahallaan hankala. Ei minulle, eikä hoitotädeille. Päiväkodissa olen itse korostanut tiettyjä asioita, joita hyväksymällä lapsen kanssa pystyy toimimaan. Esim. lapseni on tarkka vaatteistaan, ja niiden kunnosta. Koska itse vaatetan lapseni, pesen hänen vaatteensa jne, niin katson, että lapsi saa vaihtaa vaatteensa, jos ovat liian likaiset hänen mielestään. Sitä vartenhan ne vaihtovaatteet on tarhassa. Samaan aikaan totutan lasta ajatukseen, että koulussa ei enää ole samoja mahdollisuuksia.

        Vanhimmalla lapsella on adhd-diagnoosi. Väitän, että ongelmien kärjistyminen aiheutui päivähoitopaikan ymmärtämättömyydestä. Ja teen kaikkeni, että seuraavien lasten kohdalla sama simputus toisarvoisista asioista ei pääse toistumaan. Pääasia, että tärkeimmät asiat sujuvat, joka ei ole mahdollista, jos lasta ei kuunnella edes joissakin asioissa. Minulle ei käy selitykseksi, että meillä ei ole tapana. Vaadin aina tietää miksi. Ja usein hoitajatkin jäävät miettimään, että miksi tosiaan. Näin meillä on aina tehty. Miksi? On ihan kivaa, että on olemassa teorioita lasten kehityksestä. Lapsen yksilöllisyyttä ei saa kuitenkaan unohtaa. Aina on niitä, jotka poikkeavat niistä "keskiarvolapsista". Mitä sillä häviämme, jos ne erilaiset lapset saavat kehittyä itselleen sopivaan tahtiin?

        Yhteistyö sujuu nyt aika hyvin, mutta vaadin rehellisyyttä puolin ja toisin. Usein myöskin itse olen peilin edessä. Ymmärrän, että itse joutuu myöskin "uhrautumaan", en voi odottaa sitä vain päivähoidon puolelta. Mutta voin odottaa heidän jakavan kasvatusvastuuni.

        Ja mitä tulee tuohon ruokaan, niin olen kanssasi samaa mieltä. Alkuun näistäkin asioista käytiin keskusteluja (lapseni ei suostu juomaan maitoa), mutta kun kerroin miksi, niin lapseni saa juoda päivähoidossa vettä ruoan kanssa. Hiukan ärsyttää toisinaan se, että joutuu näitä asioita perustelemaan, mutta ymmärrän tavallaan heidänkin kantansa asiaan. Näin on käsketty tekemään. Mutta minun lastani ei pakoteta maidon juontiin. Päivähoidolle pitää riittää tieto siitä, että vastaan itse siitä, että lapseni saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Ja päiväkotiruokailu ei todellakaan ole terveellistä. Mutta saavatpahan ruokaa silloin, kun eivät ole kotona. Minun vastuullani on kokonaiskuvio, enkä suostu luovuttamaan sitä heille. Minua on näissä asioissa tosin auttanut paljon se, että olen itse ns. "ammattilainen". He tietävät, että minä en juokse jokaisen huuhaa-uskomuksen perässä, vaan valintamme ovat aina pohdittuja ja perusteltuja. Ja he tietävät myöskin liikaa meistä, ja varmaan hiukan "pelkäävätkin" meitä. Olemme reiluja, mutta yhtäkään älyttömyyttä emme niele. Emme myöskään salaile. Olen lainannut omia kirjojani heille, kertoneet, miten kotona toimimme jne. Ja ennen kaikkea aina kysymys MIKSI?

        Olen kuullut myös lauseen, joka hätkähdytti. Hoitaja sanoi, että hän on miettinyt, että kuinkahan paljon hän on aiheuttanut lapsille paineita silkkaa tietämättömyyttään. Ja oli kauhuissaan, oikeasti. Mutta itse olen kyllä lohduttanut, että ei näitä asioita kukaan kahlaa läpi, jos ei ole oikeasti omalle kohdalleen tärkeää. Omansa eteen tekee kaikkensa. Mutta ei voi millään hallita koko kenttää, ja jokaikisen hoitolapsen asioita, niin kuin vanhemmat. Minulla on vain kolme lasta, Tärkeintä onkin se, että osaa jatkossa myöskin kyseenalaistaa. Vain kyseenalaistamisen ja vanhempien aidon huomioonottamisen kautta pystyy kehitystä tapahtumaan. Niin itsekin teen. Koen ihan samoja tunteita joskus omassa työssäni hoitoalalla. Mutta juuri siksi tämä onkin myös palkitsevaa. On kamalaa, kun huomaa toimineensä huonosti ja väärin. Mutta se kuuluu ihmisyyteen, ja siitä pääsee eteenpäin. Kantapää on oikeasti tehokas opettaja, kunhan muistaa realiteetit.

        On aika vaikea käytännössä toteuttaa yksilöllistä huomioimista ja kasvatusta, kun lapsia on parikymmentä samoissa tiloissa. On kuitenkin oltava oikeudenmukainen ja sillä perusteella samat säännöt kaikille lapsille. Jos joku saa vaihtaa vaatteensa itse milloin haluaa, onkaikkien saaatava tehdä se. Parikymment lasta vaihtelemassa vaatteitaan kuka mihinkin aikaan, kuka osaa, kuka vasta opettelee. Siinähän sitä sitten onkin touhua ja valvomista koko päiväksi, muuhun ei enää ehdikään perushoidon, ruokailun, levon ja ulkoilun lisäksi.
        Mihin jäi se aikuisen rajan veto, joka viimekädessä päättää tarvitseeko niitä vaatteita vaihtaa oikeasti vai ei?
        Kun lapset saavat (joutuvat) päättää liian isoista asioista liian pienenä, lopputuloksena on kaaos.
        Se tämän kaiken takana on. Ja nämä lapset oppivat, että ketään ei tarvitse kuunnella, kunnioittaa tai totella. He hoitavat meitä kun olemme vanhoja. Toivottavasti eutanasia on silloin jo laillinen.


      • hoitotäti
        miettiny... kirjoitti:

        On aika vaikea käytännössä toteuttaa yksilöllistä huomioimista ja kasvatusta, kun lapsia on parikymmentä samoissa tiloissa. On kuitenkin oltava oikeudenmukainen ja sillä perusteella samat säännöt kaikille lapsille. Jos joku saa vaihtaa vaatteensa itse milloin haluaa, onkaikkien saaatava tehdä se. Parikymment lasta vaihtelemassa vaatteitaan kuka mihinkin aikaan, kuka osaa, kuka vasta opettelee. Siinähän sitä sitten onkin touhua ja valvomista koko päiväksi, muuhun ei enää ehdikään perushoidon, ruokailun, levon ja ulkoilun lisäksi.
        Mihin jäi se aikuisen rajan veto, joka viimekädessä päättää tarvitseeko niitä vaatteita vaihtaa oikeasti vai ei?
        Kun lapset saavat (joutuvat) päättää liian isoista asioista liian pienenä, lopputuloksena on kaaos.
        Se tämän kaiken takana on. Ja nämä lapset oppivat, että ketään ei tarvitse kuunnella, kunnioittaa tai totella. He hoitavat meitä kun olemme vanhoja. Toivottavasti eutanasia on silloin jo laillinen.

        Joidenkin vanhempien on kovin vaikea nähdä asioita hoitajien näkökulmasta ja aivan liian usein "unohtuu", että siellä hoidossa todellakin on muitakin lapsia ja säännöt on oltava kaikille samat.
        Se mikä tuntuu hyvältä kotona, ei välttämättä toimi ollenkaan hoitopaikassa.


    • että sillälailla:)

      Niin tottakai ne lapset ovat kärttysiä tarhapäivän jälkeen, kun ovat koko päivän kuitenkin sievästi käyttäytyneet. Mutta pitäähän se aikuisenakin käyttäytyä, niin onko se niin huono jos sen mallin oppii jo lapsena. Itse aina ajattelin omien lapsien kohdalla, että raukat joutuvat olla meluisessa tarhassa ym. näitä ed.mainittuja juttuja. Nyt kun elämäntilanteet johtivat siihen, että olenkin itse tarhatätinä, niin olen tajunnut että se ei ole hullumpi paikka ollenkaan siis lapselle eikä kyllä työpaikkanakaan. Tottahan siellä melua on, mutta ei todellakaan kokoajan. Syliä on aina tarjolla sekä huomiota, tosin lapset eivät sitä ehdi kaivata siellä kun touhuavat ikätovereidensa kanssa. Että sillälailla :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe