Aseeton varusmiespalvelus

zef1

Hei, miten hakeudutaan aseettomaan varusmiespalvelukseen? Palvelusajankohta on jo minulle määrätty, mutta tämä valinta ei ollut minulla silloin mielessä, enkä asiasta kutsunnoissa maininnut. Asiaa nyt pohdittuani olen päätynyt tähän ratkaisuun. Eli, pitääkö minun täyttää asiasta nyt jokin erillinen kaavake vai riittääkö, että tuon asian esille sitten paikan päällä?

14

911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seon pieni operaatio

Tilaat lääkäriltä ajan pikasterilointia varten. Vastaanotolle otat mukaasi kaksi tiiliskiveä. Riisut alaruumiin paljaaksi ja lääkäri heilauttaa tiiliskivä toisiaan vasten. Sen jälkeen olet aseeton ja käyt suoraan aseettomaan palvelukseen. Onneksi olkoon!

• jermu -63

varma mutta oliskohan niin että sun täytyy ottaa yhteys rauman pitsinnyplääjä marttoihin tai sitten pelastusarmeijan naisosastoon.

• sotahullu
        jermu -63 kirjoitti:

varma mutta oliskohan niin että sun täytyy ottaa yhteys rauman pitsinnyplääjä marttoihin tai sitten pelastusarmeijan naisosastoon.

Onhan olemassa muitakin vaihtoehtoja kuten esimerkiksi jehovan todistajaksi ryhtyminen. Se on tosiaan oma asias minkälaisena (paskahousuna) omat naapuris-, sukulaiset ja muut ihmiset sinua oikein pitävät. Jos minä saisin päättää ketä ottaisin firmaani töihin, niin tiputtaisin sieltä ensimmäiseksi ne tyypit pois jotka eivät ole viitsineet edes armeijaa käydä kunnolla.

• teryleeni-tero
        sotahullu kirjoitti:

Onhan olemassa muitakin vaihtoehtoja kuten esimerkiksi jehovan todistajaksi ryhtyminen. Se on tosiaan oma asias minkälaisena (paskahousuna) omat naapuris-, sukulaiset ja muut ihmiset sinua oikein pitävät. Jos minä saisin päättää ketä ottaisin firmaani töihin, niin tiputtaisin sieltä ensimmäiseksi ne tyypit pois jotka eivät ole viitsineet edes armeijaa käydä kunnolla.

Tosimies näyttää hurijan luontonsa kieltäytymällä armeijasta mutta ei aseista. Mitäpä iloa ihmiselle on muiden komenneltavana olemisesta. Aseista ei tokikaan kannata kieltäytyä, sen kummemmin kuin rahasta, autoista, kengistä, viinasta, vedestä, ilmasta ja ravinnostakaan.

• mie vua

Sinuna en olisi tullut tänne kysymään tuota kysymystä. Ilmeisesti täällä on vain niitä jotka ampuu heti kun ryssä vähän vilkaiseekin tähän suuntaan ja kaikki aseista kieltäytyjät pitäis kieltää lailla tjsp.
      On sitä fundamentalistit isänmaan puolesta, raamatun, koraanin, eläinten, luonnon, turkisten, koulujen ja vaikka minkä asioiden puolesta. Ehkä se on sitä ihmisen laumahakuisuutta.
      Käsittämätöntä on suvaitsemattomuus!
      Ai hitto. Nyt oon varmaankin saanu leiman: "hyväksyy kaiken"!

• zef1

Kiitän ainoasta asiallisesta vastauksesta. Eiköhän toi esikunnasta selviä et miten menetellä. :)

• mie vua
        zef1 kirjoitti:

Kiitän ainoasta asiallisesta vastauksesta. Eiköhän toi esikunnasta selviä et miten menetellä. :)

Onnea yritykselle mut jos poikkeustila/sota syttyy ni voit olla aika varma että vihamiehiä ilmaantuu. Mut ei tarvi pelästyä mielipiteistä. Olen kuullut että tyypit jotka kieltäytyy aseellisesta palveluksesta laitetaan sota aikana sitten ajelemaan vaikka kuorma-autoja tai muuta jos esim. ajokortti on. Oma veljenikin kävi siviilipalveluksen ja osaa ajaa kuorma-autoa eikä mul mitään sitä vastaan. Jokainen tekee omat päätöksensä. Ei kaikista ihmisistä sotaan tai aseisiin ole eikä se mikään häpeän asia ole. Luonteita on erilaisia.
        Arvelen että isänmaallisimmat hinkujat pelkää kuollakseen että suomi pyyhitään kartalta. Ihan sama vaikka asuttais vuoznia vozniassa mutta kunhan suomen kansa pysyy elossa ja suomen kieli - siihen ei käsittääkseni poliittisia rajoja tarvita. Edelleen amerikan mantereella intiaanit pitää kulttuuristaan kiinni ja puhuu moni omaa kieltään ja venäjällä sama juttu - porotalous on kutakuinkin voimissaan ja ostjakit (vai mitä olivatkaan) puhuu omaa kieltään.
        Kansa pärjää kyllä ilman poliittisia rajojakin ainakin jos saavat alkuperäiskansan leiman?
        Itse en näe venäjää minään uhkana tällä hetkellä kun sen sijaan isänmaalliset kiihkoilijat ne uhka ovat. Jos venäjän armeija vetäis samaa linjaa ni tääl ois rajalla melkosesti jo jengii ja kalustoa.

• media on bullshittiä

Aseellinen varusmiespalvelus on aivan normaalia kansalaisvelvollisuuden täyttämistä. Et voi "päästä vähemmällä" aseettomassa palveluksessa. Sodan aikana sinulla joka tapauksessa on velvollisuus tarvittaessa puolustaa maata aseellisesti vaikka olisitkin palvellut aseettomana varusmiehenä. Eikä aseissa käytännössä ole mitään ongelmaa kunhan pysyttelee niiden perän takana ja välttelee piippujen eteen joutumista. Sinun ei tarvitse tappaa ketään aseellisessa varusmiespalveluksessa. Ase ja väkivalta ovat kaksi ihan eri asiaa. Ase on vain työkalu. Ase ei tapa. Tappamiseen tarvitaan erillinen päätös ja sen tekee aina ihminen, jos tekee. Sinulla siis joka tapauksessa viime kädessä on päätös tehtävänä siitä vedätkö liipaisimesta silloin kun maali on tähtäimessä. Voit päättää että vedät, voi päättää että et.

• hei sama juttu...

Kirjoitan nyt noin puolitoista vuotta myöhemmin samasta asiasta. Voisko vaikka joku aseettomana palveluksen suorittanut kertoa, millaista oli ja miten saan siis hoidettua tämän jos olen jo kutsunnoissa siihen "normaaliin" palvelukseen ilmoittautunut? Ei kiinnosta aseihin koskeminen itseänikään, se on sitten aivan sama mitä pa*kaa saan tästä kommentistani niskaani. Mielipiteeni on vain mielipiteeni... Voin kyllä kuvitella, ett siellä sotahullujen joukossa voi hyvin saada v*ttuilua osakseen aseettomat palvelijat, mutta samapa se mulle on, osaan kyllä sietää sellaista.
      Eli siis jos kokemusta jollain on niin please, tietoa kehiin!

• kovanen moro

Minkä takia sinne kukaan viitsii mennä jos ei edes ampumaan pääse.

Mahtaa olla henkisiä vaikeuksia? Älä mene ollenkaan.

• C-Miäs

Aiheeseen ei tule vastausta, sillä aseeton palvelus on kohtalaisen harvinaista (noin sata varusmiestä vuosittain).
      Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Varusmiespalvelus_Suomessa#Aseeton_varusmiespalvelus

Luultavasti aseettomasta palveluksesta tulee toisinaan sanomista, mutta tuskin siitä jaksetaan pitempään jauhaa. Aseella ampuminen ei ollut lähellekkään niin mielekästä kuin itse odotin, joten päätin hakeutua alokaskauden jälkeen tehtäviin, joissa pääsen eroon RK 62:sta.

Spaden hommat kiinnostivat eniten. Selviäisin puolella vuodella, RK 62:seen ei tarvitsisi koskea alokaskauden jälkeen ja oppisin samalla ruoanlaittoa. Aseeton palvelus kestää sen 270 päivää, joten helpolla ei tule pääsemään. Kunnioitan kuitenkin päätöstäsi aseettomasta palveluksesta syystä riippumatta. Jokaisella tulee olla oikeus päättää omasta elämästään.

• 6377291

Henkisesti terve ei kaipaa armeijaa. Hän on valmis puolustamaan silti maataan itse jos tilanne vaatii.
      http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=1385
      Nykyisin aseellinen palvelus alkaa merkitä yhä enemmän sitoutumista maailmanpoliisi usan ja naton lakeijaksi kun maatamme uhkaavasti ajetaan natoon.

• huh huh

puolustusvoimien sivulta voi tulostaa kaavakkeen nimellä "hakemus aseettomaan palvelukseen" täyttää sen ja vie/postittaa oman alueen pääesikuntaan.

luin tän ketjun läpi ja ihmettelin miten suvaitsematonta porukkaa täällä käy. Vähän jopa epäillen onko kukaan näistä "miehistä" edes käyny armeijaa :D

Armeijassa nimenomaan oppii suvaitsemaan muita ja erilaisia ihmisiä. Se on se tärkein taito minkä siellä nykyään oppii. Pitää osata toimia ryhmänä ja kaikki ihmiset on erilaisia, suvaitsematon ja erilaisuutta halveksiva ihminen ei pärjää. Sama pätee myöhemmin työelämässä. Sosiaalliset taidot on tärkeä osa elämää.

• Llllll93

Te, jotka mietitte aseetonta palvelusta, kehotan teitä vielä tosissanne harkitsemaan sivaria. Itse palvelin 9 kk, en aseettomana, ja jälkeenpäin ajateltuna olisin niin paljon mieluummin palvellut sivarissa sen vuoden tehden edes jotain vähän mielekkäämpää. Aseeton palvelus on vähintään 9 kk, joten jos jaksaa olla 3 kk pidemään, tekee elämästään huomattavasti helpompaa: välttyy kaikelta turhalta pinkkapunkkapelleilyltä ja johtajien takamuksen nuolemiselta sekä saa olla illat ja yöt missä haluaa, ei ole vankina missään typerässä laitoksessa. Sitäpaitsi voin vain kuvitella hyvin, kuinka nämä armeijan hullut sotastondis-ukkelit suhtautuvat aseettomiin palvelijoihin.
      Yhteenvetona: käyttäkää järkeänne, miettikää vielä kerran, haluatteko varmasti tuhlata aikanne valtion sotakoulutusleirillä ilman asetta, vaiko tehdä jotain paljon mielekäämpää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe