Olen toipumassa peliongelmasta ja nyt murehdin, miten pahasti olenkaan asiani mokannut.
Eli luottokorttivelkoja on yhteensä noin 10k, kolmesta pankista. Pystyn kyllä maksamaan kaikki kuukausierät ajallaan, vaikka aluksi joudun ehkä kikkailemaan pari kertaa (nostamalla lisää rahaa luottokortilta, jolla maksan kuukausierän). Muita pelivelkoja ei ole ja luottotiedot on kunnossa.
Olen avoliitossa ja olemme piakkoin ostamassa uutta asuntoa, jota varten tarvitsen lisää asuntolainaa. Myöntääköhän pankki minulle lisää? Olen maksanut asuntolainan aina normaalisti pois. Kuukausipalkka riittää suuremman lainan maksamiseen ja takaajat on kunnossa. Mutta haittaavatkohan nuo luottokorttivelat? Saako pankkini jostain tietää, että minulla on niitä muistakin pankeista? Tai tietääkö pankki pelaamisestani? Lukevatko ne luottokorttilaskujani esimerkiksi? Onko se este lainan myöntämiselle?
Vielä vuosi sitten mulla oli säästössä yhtä paljon kuin nyt on velkaa, eli tämä on ihan uusi tilanne ja harmittaa, mutta itsepähän olen tähän jamaan itseni saattanut. Puoliso tietää tilanteestani, enkä haluaisi hänelle enää lisää harmia aiheuttaa. Hän on jo kauan puhunut uudesta kämpästä, ja enemmän tilaa tarvittaisiinkin.
Ja vielä näistä luottokorttiveloista, eihän myöntäjiä kiinnosta se, että luottoraja on pidemmän aikaa aina täynnä kunhan laskut aina maksetaan ajallaan eikä raja ylity?
Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan!
asuntolaina ja luottokorttivelat
9
4271
Vastaukset
- 8+8
Kun haet asuntolainaa mistä tahansa pankista, siinä kysytään myös muut velat, johon nämä luottokorttivelat pitäisi ilmoittaa.
Niin kauan kuin maksat luottokorttivelkasi ajallaan pois, ei se ole mikään este asuntolainan saamiselle. Asuntolainan saamiseksi pitää tietysti olla asiat kunnossa, eli riittävä takaisinmaksukyky ja tänään tulleen uutisoinnin mukaan myös vähintään 10% omarahoitusosuus. - näin meillä.......
Näkyyhän ne sun luottokorttivelat verotuksessa jossa saat niistä koroista vähennyksiä....
- näin on
ei luottokorttiveloista mitään verovähennyksiä saa!
Verovähennyksiä saa ainoastaan asuntolainasta.
Näkyy toki verotiedoissa. - Hmmm..
siinä mikäli luottokortilla makselee asuntoaan...
- Velkakierre
Väität että palkkasi riittää suuremman lainan hoitamiseen. Mutta jos joka kuukausi pitää vekslata luottokorttirajojen kanssa pysyäkseen tasapainossa, palkkasi ei ole riittävä edes tämänhetkisten velkojen hoitamiseen. Ilmeisesti et edes käsitä, että olet kusessa jo nyt.
Tilanteesi on todellakin sellainen ettei ole syytä ottaa lisää velvoitteita. Yritä nyt ensin selvitä tästä kierteestä. Maksa luottosi pois ja tarkkaile jonkin aikaa oletko todella parantunut pelihimostasi. Vasta sen jälkeen on aika ruveta käyttämään lisää rahaa asumiseen.- jepulisvaan
Ei mitään ongelmaa. Otat uuden asuntolainan ja siihen joko aluksi pienemmän kuukausilyhennyksen (jota sitten nostat myähemmin) eli pidemmän maksuajan. Säästyneellä rahalla lyhennät joka kuukausi velkojasi lisää tai sitten otat esimerkiksi aluksi heti lyhennysvapaata ja maksat velkasi nopeasti pois.
Toinen vaihtoehto on ottaa asuntolainan yhteyteen toinen velka, jolla maksat heti luottokorttivelat pois. Lasket pankin kanssa näiden kahden yhteenlasketun velan kuukausimaksun kohtuulliseksi. Luottokortti velkojen jälkeen nostat kk erää. Lainaa sitten ei kannata ottaa niin paljon kun saa vaan kohtuudella.
Paras tapa on tietysti asua vielä vähän aikaa nykyisessä asunnossa ja maksaa velat pois ennen uuden asunnon ostoa. Samoin kannattaa hakea HETI apua peliongelmaan, vaikka se ei olisikaan akuutti nyt, eli vastaisuuden varalle.
- am1983
Kiitos kannustavista vastauksista! Toivoa siis on. En jaksaisi enää murehtia näitä raha-asioita koko ajan.
Emme ihan lähikuukausina ole asuntoa vaihtamassa, luultavasti ensi vuoden puolella vasta, eli vähän ehdin maksaa jo poiskin. Velkoihin asuntolainoineen menee vaja 1000€ kuussa, kun palkasta jää käteen noin 2000, eli ihan hyvin pitäisi onnistua, tosin korkojen nousuun pitää varautua..- Huomiota
"Velkoihin asuntolainoineen menee vaja 1000€ kuussa, kun palkasta jää käteen noin 2000"
Siis pelkkiin velkoihin menee tälläkin hetkellä puolet käteen jäävästä tulosta? Ja lisää velkaa aiot ottaa?
Tuo yhtälö ei kyllä pelaa nyt, eikä kyllä tule pelaamaan jatkossakaan.
Pankit ovat nykyään erittäin varovaisia ja eivät missään tapauksessa tule hyväksymään sitä, että yli puolet nettotuloista menee pelkkiin velanhoitokustannuksiin.
Pankit pitävät aika tiukasti kiinni siitä, että ASUMISMENOIHIN, eli lainanhoito vastikkeet, tai muut asumiskulut, eivät saa ylittää 30-40% nettotuloista. - am1983
Huomiota kirjoitti:
"Velkoihin asuntolainoineen menee vaja 1000€ kuussa, kun palkasta jää käteen noin 2000"
Siis pelkkiin velkoihin menee tälläkin hetkellä puolet käteen jäävästä tulosta? Ja lisää velkaa aiot ottaa?
Tuo yhtälö ei kyllä pelaa nyt, eikä kyllä tule pelaamaan jatkossakaan.
Pankit ovat nykyään erittäin varovaisia ja eivät missään tapauksessa tule hyväksymään sitä, että yli puolet nettotuloista menee pelkkiin velanhoitokustannuksiin.
Pankit pitävät aika tiukasti kiinni siitä, että ASUMISMENOIHIN, eli lainanhoito vastikkeet, tai muut asumiskulut, eivät saa ylittää 30-40% nettotuloista."Pankit pitävät aika tiukasti kiinni siitä, että ASUMISMENOIHIN, eli lainanhoito vastikkeet, tai muut asumiskulut, eivät saa ylittää 30-40% nettotuloista. "
asumismenoihin menee tällä hetkellä noin 25% (lyhennys vastike). Vai lasketko nettotuloiksi nettotulot-muut velat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855