Vanhempi, älä IKINÄ takaa lapsesi asuntovelkaa...

Nuoripari...

...äläkä muutenkaan tue häntä omarahoituksen kerryttämisessä. Toki neuvoja voit antaa, mutta pidä lompakko kiinni.

Nimittäin jos lapsi ei pysty säästämään riittävää omarahoitusta, miten hän voisi maksaa lainanlyhennystäkään! Mahdollisuus turvautua vanhemman lompakkoon tekee lapsesta enemmän tai vähemmän vastuuttoman.

Itse maksoimme 650 €/kk okt:n vuokraa ja siinä sivussa säästimme 25 000 € omarahoitusta. Oli määräaikaista tiliä ja tavoitetiliä. Häät ja matkat maksoimme siinä sivussa sekä opintolainat. Toinen autokin vaihdettiin.

Ostimme omakotitalon ilman henkilötakaajia ja maksamme lainaa ja kerrytämme siinä sivussa vähän säästöjäkin. Tämä kaikki on opettanut meille rahankäyttöä ja ennen kaikkea sen hallintaa.

Sanokaa siis napakasti "EI", jos lapsenne kerjää rahaa tai takaajaa.

54

18233

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tienaamassa

taidat olla eduskunnassa töissä............. Tai sukulainen.

• muistellen

kun molemmat vanhempamme takasivat meille lainan 17 vuotta sitten pahimpaan laman aikaa. Mitenkähän meille olisi käynyt jos tätä takausta ja henkistä tukea emme olisi saaneet. Nuoripari ja kaksi pientä poikaa ja otimme puolen miljoonan markan lainan turvataksemme tulevaisuuden yritystä varten. Olemme ikuisesti kiitollisia kun molempien vanhemmat uskalsivat luottaa meihin. Tämä laina oli kymmeneksi vuodeksi ja maksettukin jo. Omilla tuloillamme maksoimme. Siinä oli talous niin tiukilla, että välillä syötiin kaurapuuroa ja pottumaitoa ruoaksi kun ruokakauppaan ei ollut asiaa - ei ollut rahaa, mutta laina saatiin maksettua.

• rahaa lapsille....

kun sulla ei ole lapsia. Hyvä näin, siis lapsille joita ei ole olemassa. Onneksi.

• aika!!!!!!!

Itselläni on neljä lasta, joista kahden asuntolainaa olen takaamassa ja tulen takaamaan vielä kahden nuoremmankin, mikäli (ja toivottavasti) he omistusasuntoa hankkivat. Mikään ei ole niin järjetöntä kuin maksaa vieraaalle vuokraa. Olen omaa jälkikasvuani valistanut rahankäytössä ihan pienestä pitäen, heillä on säästötilit, hieman osakkeita ja säästävät rahastoihin. Kovin suuret nuo sijoitukset eivät ole (vielä), mutta onhan oman asunnon maksaminenkin tietynlaista vaurastumista. Olen ollut takaajan roolissa jo yli neljä vuotta, koko ajan lainat lyhenevät kun pankista ei ole yhteyttä otettu. Olen toki heidät opastanut siten, että jos vaikeuksia tulee, niin heti kertovat sen. Ei ole häpeä tunnustaa, että on tilapäisesti vaikeaa, se on häpeä, että ei reagoi ajoissa. Jos joutuisivat vaikeuksiin, niin auttaisin mahdollisuuksieni mukaan aivan varmasti, sillä kuitenkin on kyseessä omat lapset, jotka ovat tässä maailmassa se kaikkein tärkein rikkaus!

• takaus

etkös sä pääse jo irti siitä takaajan roolista kunkerran olet jo 4v ollut, talon arvo riittää jo itsensä takamaa sen lainan, ainakin omalla kohdalla se riitti kun itsellä oli takaajia

• pääsisin,
        takaus kirjoitti:

etkös sä pääse jo irti siitä takaajan roolista kunkerran olet jo 4v ollut, talon arvo riittää jo itsensä takamaa sen lainan, ainakin omalla kohdalla se riitti kun itsellä oli takaajia

jos tarve olisi, koska näitä lainoja ovat lyhentäneet ihan normaalisti. Voi olla, että tarve tulee, sillä olen harkinnut sijoitusasunnon ostoa, mutta katsotaan.........

• Ahneutta vihaava

kirjoittajalle: Oletko koskaan ajatellut, kenen rahoista ja muusta työstä on pois ne osakevoitot, joiden avulla ilmeisesti rahoittelet myös lastesi varallisuutta? Mietipä tarkkaan, kenen rahoilla ratsastat. Ei ne osakevoittorahatkaan puussa kasva. Ne on aina pois joltain toiselta tai toinen maksaa jopa vuokrassa myös sen osan, mikä jaetaan sitten ensimmäisenä "voittoina" osakepelureille. Rikastutkaa jokainen omalla työllänne, älkää toisten työllä tai toisen tarpeella asua jossain. Juuri te pelurit viette suomen tuhoon. Mutta oletteko koskaan miettinyt asiaa tältä kannalta?

• ja säästöönkin jää

Kahdelle olen jo täytepantin antanut ja annan kolmannellekin, kun aika koittaa. Omasta aloitteestani ja kerjäämättä. Se ei nimmari paperissa maksa minulle senttiäkään ja lopun he hoitavat itse.

On eri asia tunkea lapsellensa ylenmäärin maallista mammona kuin olla avuksi elämän suurten ratkaisujen kanssa. Keneen luottaisin, jos en omiin lapsiini? Miten kummassa he yhtäkkiä kadottaisivat kaikki saamansa elämänohjeet ja muuttuisivat ahneiksi paskiaisiksi siksi, että minä tarjoan apuani?

Sinä voit olla ylpeä omasta tavastasi hoitaa homma, mutta voi ne asiat hoitaa toisinkin. Yhtä lailla omani ovat ylpeitä siitä, että eivät ole tarvinneet toisten rahoja. Ja ylpeitä siitä, että vanhemmat luottavat heihin.

• katkeran köyhäonni

mun sisko, on aina tukeutunut äitimme rahapussiin....niin auton ostossa,..talon ostossa--äiti jopa möi oman talonsa pois, jotta saattoi antaa alkupääoman siskoni taloon.

Minä katkerana, olen saanut äitiltäni.......hmmm, mietin,...vaatteita kirpputorilta.
        Enpä kyllä ole koskaan häneltä mitään pyytänytkään, liekö jo lapsuudesta jäänyt kuva, että turha pyytää mitään.

Kovasti yllytän äitiäni tuhlaamaan omaisuutensa- matkustelkoo-juhlikoo, omat on hänen rahansa.
        --ettei jäisi mitään tapeltavaa meille.

• unohtunut?

""Se ei nimmari paperissa maksa minulle senttiäkään ja lopun he hoitavat itse."" maksoi monelle vanhemmalle ja sukulaiselle 1990-1996 hyvinkin paljon.

• 8+10
        unohtunut? kirjoitti:

""Se ei nimmari paperissa maksa minulle senttiäkään ja lopun he hoitavat itse."" maksoi monelle vanhemmalle ja sukulaiselle 1990-1996 hyvinkin paljon.

siinä sivussa kun te maksoitte vuokraa vuokranantajalle ja säästelitte omarahoitusosuutta, me maksoimme oman talomme lainanlyhennyksiä ja pistimme sivuun sijoitusasuntoa varten. Kiitos äiti, että tarjouduit takaamaan lainamme !

• oli tarjolla
        unohtunut? kirjoitti:

90-luvulla kaikki olivat vauhtisokeita, otettiin käsittämättömiä määriä lainaa ja nuoret rakensivat velkarahalla palatseja.
        Nämä minun mukulani tyytyivät asiallisiin ratkaisuihin ja laskivat lainanmaksukykynsä kauhuskenaarioita myöten. Eli selviytyvät, vaikkei vanhemmilla olisi töitä ollenkaan. Ja koron nousulta on tietenkin suojauduttu, sillähän ei voi olla suunta kuin ylöspäin. Kyllä semmosiin papereihin viittii nimensä laittaa eikä epäilytä yhtään.
        Toivottavasti kaikki muutkin on oppineet jotain aiemmin tehdyistä virheistä.

• että teet

lapsia jotta huolehdit heistä kaikin keinoin,etkä hylkää ja heitä...maailma on niin julma paikka,että kuka muu paitsi vanhemmat ovat se tuki ja turva ikuisesti.omat appivanhemmat takasivat pitkin hampain meille asuntolainan,mutta heillekin tuli paljon turvallisempi olo,kun pankista sanottiin,että mieheni ja minun pitäisi muuttaa ulkomaille ja karata,ennenkuin laina siirtyisi millään lailla appivanhempien maksettavaksi.ja siinäkin tapauksessa,että me karkaisimmeja jättäisimme maksamatta,myisi pankki ensin talon,josta luultavasti saisi lainasumman takaisin,ilman takaajien rahoja.eli,on äääärettömän harvnaista että että takaaja ikinä joutuisi maksamaan asuntolainaa.ne on niin hyvin turvattu vakuutuksilla ja suomessa peritään viimeseen asti asianomaiselta itseltään ja sitten jos et maksa jää kiinteistö pankin omaisuudeksi.minä lähden TODELLAKIN takaamaan molempien poikieni asuntolainat kun ovat sen ikäisiä....

• Sus siunatkoon

Pitäisikö kertoa" pari" esimerkkiä,kuka maksoi ja mitä.
        Kun he menevät/joutuvat velkaneuvontaan,sinäkin yllätyt.

• emmaliina60

Sinä voit toimia omalla tavallasi silloin, kun lapsesi sinun apuasi eniten tarvitsevat.
      Minä olen päättänyt, että autan lapsiani nyt, kun he ovat oman elämänsä alussa, eli silloin
      kun sitä apua juuri tarvitsee. Mitä iloa heille on, jos en nyt auta heitä, esim. takaamalla asuntoalainan
      "puuttuvan osan", vaan he saavat minulta jääneen omaisuuden sitten, kun minua ei enää ole, eikä ehkä heilläkään niin tiukkaa taloudellisesti. En ole koskaan ymmärtänyt vanhempia, jotka panttaavat omaisuutensa ja rahansa koko elämänsä ajan, ja sitten kun kaikki lapset ovat jo aikuisia, heillä jo omia lapsiakin, saisivat
      perinnön, jota he eivät enää niin tarvitsisikaan. Tottakai lapsille se perintö kuuluu jo ihan lainmukaankin.
      Sinun asenteesi kertoo, että et itse ole saanut apua ja tukea vanhemmiltasi tai olet vain jostakin
      syystä katkera omille lapsillesi.

• Säästänyt

Me säästimme 3 vuotta. En kuitenkaan täysin allekirjoittaisi tuota, että jos ei ole varaa säästää niin ei ole rahaa maksaa lainaakaan. Vuokra säästösumma kuukausittain voi olla enemmän kuin tuleva lainan lyhennys. Ja joku voi haluta "säästää aikaa" eli haluaa asunnon heti, eikä muutaman vuoden päästä.

Ja toisaalta jotkut vanhemmat lainaavat koko asunnon hinnan lapsilleen ilman korkoja tai maksavat asunnon kokonaan. Oppiiko siinäkään mitään?

• lkjfskljasfaöljdaölj

Varsinkin jos on lapsi tai lapsia, niin ei voi jäädä siihen pieneen vuokraluukkuun kituuttamaan vuosiksi säästääkseen, sillä tilaa tarvitaan ja monesti se lainanlyhennys isommasta asunnosta on sama tai pienempi kuin siitä pienestä vuokraluukusta. Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä.

Meillä ei ole asuntolainaan takaajia, mutta jos vanhempani eivät olisi jo taanneet vanhemmalle sisaruksellemme, he olisivat voineet taata meille. Puolisoni vanhemmat olivat takaajia puolisoni veljen asuntolainaan, joten siltäkään puolelta ei apua herunut. Me jouduimme säästämään omarahoitusosuuden ja olen sitä mieltä, että rahaa meni tosi paljon hukkaan, kun maksoimme monta vuotta isompaa vuokraa pienemmästä asunnosta kuin lainanlyhennys isommasta asunnosta on. Olisi pitänyt jomman kumman syntyä esikoiseksi, vaan ei käynyt tuuri.

• Tiukka jöö..

Näin matalan koron aikana moni sanoo, että vuokrasummalla maksaisi lainaa. Näinhän se melkein onkin, mutta korot nousevat ja silloin maksukykyä pitää löytä heti puolet lisää.

Kyllä pitää pystyä säästämään vuokran ohella.

• tsädää

Kyllä vuokrat alkaa olla jo aika ruokottomalla tasolla, joten jos saa kohtuuhintaisen asunnon hankittua, niin mikäs siinä. Miljoonalukaalit aina erikseen. Kyllä takaajien pitää tietenkin katsoa, että taattava laina on tosiaankin realistinen maksajien maksukykyyn nähden! Kyllähän vanhemmat lasten maksukyvyn ja rahankäyttötavat oppivat ajan mittaan tuntemaan, itse makselin pois opintolainan ja autolainan ennen asuntovelan ottamista, oppiipa tietämään mitä se on. Ja olin päälle kolmenkymmenen ennenkuin otin asuntovelan, vanhemmat takaajana. Itsellä oli kyllä pesämuna, mutta se on säästöä pahan päivän varalle nyt.

• kuukukkanen

...Vuokralla koko ikäni,enkä näe siinä mitään ongelmaa.
        Saman verran ja enemmänkin joutuisin pulittamaan jos asuntolainalla asuisin.
        Sen lisäksi pitäisi löytyä rahaa niihinkin hommiin,jotka hoidan nyt soittamalla huoltoyhtiön ammattilaisille.
        Uuusi jää-pakastinkaappi on tulossa kohtapuoleen ,eikä maksa penniäkään kun kyllin kauan asunut VVO:lla.
        Samasta syystä on keittiön välitila kaakeloitu ja vessa remontoitu,ilmaiseksi.

Oman kämpän omistajana saisin maksaa itse nuokin.
        Vuokra toki nousee pikkasen suunnileen joka vuosi,mutta niin ne tekee lainojen korot ja kustannuksekin,joskus hyvinkin huimasti.

Eli loppupeleissä vuokra-asuminen on lähes poikkeuksetta edullisempaa kuin oman maksaminen...
        Ja saanpahan sossun tukea jos propleemia tulee...
        Ei ole vielä tullut. Ja tässä samassa asunnossa olen asunut jo kohta 25 vuotta,isäntä on asunut vielä pidempään.
        Lapsetkin on tässä kasvatettu ja tulleet sosiaalisiksi leikkiessään nappureittensa kanssa.

Omassa asuminen on jonkinlainen status tai vanhemmilta peritty ajatus että oma pitää olla.

• Inhinmillinen
        kuukukkanen kirjoitti:

Sen lisäksi pitäisi löytyä rahaa niihinkin hommiin,jotka hoidan nyt soittamalla huoltoyhtiön ammattilaisille.
        Uuusi jää-pakastinkaappi on tulossa kohtapuoleen ,eikä maksa penniäkään kun kyllin kauan asunut VVO:lla.

Vuokra toki nousee pikkasen suunnileen joka vuosi,mutta niin ne tekee lainojen korot ja kustannuksekin,joskus hyvinkin huimasti.

Eli loppupeleissä vuokra-asuminen on lähes poikkeuksetta edullisempaa kuin oman maksaminen...
        Ei ole vielä tullut. Ja tässä samassa asunnossa olen asunut jo kohta 25 vuotta,isäntä on asunut vielä pidempään.
        Lapsetkin on tässä kasvatettu ja tulleet sosiaalisiksi leikkiessään nappureittensa kanssa.

Omassa asuminen on jonkinlainen status tai vanhemmilta peritty ajatus että oma pitää olla.

Teillä näyttävästi on jonkunlaista katkeruutta jäänyt lapsuudesta, pitäiskö kurtjuuden jatkua vielä omilla lapsilla. Jos ja kun minä takaan lapselleni asunnon niin oon ajatellut sen sillee, asunto on ja tulee olemaan hyvä sijoitus, ei tappiolla kantsi asuntoo ostaa jos lapsesi ei pysty sitä maksamaan, niin pistä se myyntiin. Sopimuksia voi tehdä monenlaisia? On kummallista, että ajatusmaailma voi olla jollain vielä kivikaudelta. Yleensä asuntojen omistajat , joilla niitä on paljon keinottelevat ja rikastuvat, pitävät vuokramarkkinoita korkeella, minun lapseni ei tule elättämään heitä!

• sdgsergtw
        kuukukkanen kirjoitti:

Mitäs sulle kertyy kun maksat vuokraa

• peleissä
        kuukukkanen kirjoitti:

se oman asunnon lyhentäminen juuri onkin kannattavaa!
        Me emme ajatelleet maksaa asuntolainaa edes noin kauaa, kuin sinä vuokraa.
        Sitten muutaman vuoden päästä, kun tämä talo on maksettu ja lapset maailmalla, niin myymme tämän pois ja ostamme puolta pienemmän.
        Sen jälkeen säästämme saman summan säästötilille, jonka siihen mennessä käytimme lainanlyhennyksiin. Sieltä on sitten vara ottaa jos joku paikka tarvitsee remonttia, talo tai jompikumpi meistä!
        Voipi olla, että meillä on turvatumpi eläke-aika kuin teillä.

• -
        kuukukkanen kirjoitti:

"Lapsetkin on tässä kasvatettu ja tulleet sosiaalisiksi leikkiessään nappureittensa kanssa."

Ja omistusasunnoissahan ei ole naapureita?

• nimim.npi
        sdgsergtw kirjoitti:

Mitäs sulle kertyy kun maksat vuokraa

No ei mitään ja se juuri on pointti. Ei tarvitse olla kahlittuna mihinkään. Koskaan-en-halua-"omaa"-kotia!!

Nimimerkillä nuori perheetön ihminen, mutta kuitenkin.

• zzcx

Voi herrajumala, miksi ette kesämökkiä laittaneet, ja siinä sivussa vielä
      kunnon huvijahtia?!
      Ei taida olla mitään tolkkua teillä sen rahan käytön kanssa..

• minä vm- 61

KYLLÄ, todellakin vanhempana menen takaamaan lapsille lainaa, silloin kun he tarvitsevat. Teistä tuli mieleen erittäin kateelliset ihmiset. Hävetkää, ei kaikilla ole noin hyvin nuo tienausasiat, kuten teillä.

• Jsefina

Niin ja vuokraisännät on vielä häikäilemättömiä petoja, minultakin kysytiin et saat huojennusta vuokriin jos menisin sänkyyn kerran kuussa::

• kjkjioutun

Kyllä moni takaajamummo on lirissä, kun kakarat eivät ole maksaneet lainojaan. Takaajaltahan niitä sitten peritään.

• Vanhempien pulmia

Jotkut kasvavat vastuullisiksi toiset taas eivät.
      Se on tietysti totta, että jos sitä omarahoitusosaa ei lapsi pysty säästämään, niin miten hän sitten saisi lainan hoidettua. Jotain näyttöä säästämisen muodossa pitäisi toki olla.

Itselläni non kaksi lasta, toinen ei tarvinnut takaajaa, on nyt omakotitalon omistaja ja lainan maksukin hyvässä vaiheessa. Toinen ei pystynyt maksamaan ammatillisen kurssin vekoja, jouduin takaajana hoitamaan.
      Haluaisi nyt omakotitalon, mutta ei saa muutamaa tonnia säästettyä. Voin toki lähteä tukemaan, ei takaamaan tarkasti rajattulla maksimi määrällä, mutta se on sitten perinnöstä pois. Paperit pitää olla kunnossa.

• Tuplatuplavaari

Mikä ihmeen omarahoitusosuus? Ostin omakotitalon ja ei minulta vaadittu senttiäkään omarahoitusta. Kiinnelaina takasi sen. Lain vaatiman henkilötakauksen hoiti taas minun vanhemmat. Kun Heidän takaus summa tuli täyteen vapautti pankki Heidät rasitteesta. Talo on maksettu aikaa sitten ja olen taannut kolmen lapsen talot samalla periaatteella. Monestihan varhais kasvatuksessa piilee syy jos joutuu maksamaan lasten velkoja.

• kokonaan katettava

Jos sinulla tupla ois ollut omarahoitusta, niin et olisi tarvinnut takaajia lainkaan.
        Sitä tässä nyt itkevät, että olet huono ihminen, kun tarvit ne nimmarit! Ja tuplasti huono ihminen, kun lapsilleskin menit takuuseen! Kaikillahan lainan vakuudeksi menee asunnosta osa, mutta se ei yksin riitä vaan täytepantiksi pitää olla jotakin.
        Jotain vikaa on ollut varhaiskasvatuksessa niilläkin, jotka eivät voi ymmärtää vanhempien halua turvata lastensa tulevaisuutta. Ei taida olla heillä sen helpompaa kuin niillä hetimullekaikkitänne-kakaroillakaan....

• Kaikki meni.....

Vävypoika joutui työttömäksi ja laina jäi meidän maksettavaksi.

• sama täällä
        Kaikki meni..... kirjoitti:

Vävypoika joutui työttömäksi ja laina jäi meidän maksettavaksi.

Niin mullakin oma poika ja laina jäi minulle.
        Vahinko vaan, että olen itsekin jäänyt nyt työttömäksi, joten mistäs maksaa...

• Jepsssss

Kait sitä saa omia lapsia auttaa miten haluaa... Et taida tykätä lapsista.....

• Isä auttaa

Isäni kysyi äskettäin minulta pitäisköhän hänen antaa rahaa minulle 2 asunnon ostoon sanoin lasketaan paljonko tarvitsen ja teen laskun hänelle.

• takaus

pojan OY:lle vei monelta talon ja tavarat 90-luvun alun lamassa.
        Omavelkaista maksaa Oy:n konkurssin jälkeen vuosikymmenen, korkojen kanssa.

• Rahansa ansainnut

Tiedän erään vastuuttoman ja kovista esittävän tapauksen lähipiiristäni.
      Taloa rakenneltiin jo täyttä vauhtia, vaikka itse työelämää ei tapauksella juurikaan ollut, eikä edelleenkään ole. Lusmuillaan vaan kaikenmaan kouluissa ja odotellaan lisää nallekarkkeja isukilta. Että pistää pannuun tälläiset nallekarkkilellikit!!!!! Raha pitää ansaita itse, ei kädestä suuhun periaatteella, kuin suurin osa rikkaista tekee.

• Isä auttaa

Säästämisen jo 15 vuotiaana vanhempani sanoivat silloin kuin ei ole rahaa pitää säästää, olen etsisikellyt toista asuntoa ostaekseni sellaisen.

• SinCosTan

Yleensäkkään ei kannata lähteä kenenkään takaajaksi... Kaverilla on 16.000e auto jonka lainan kaverin isä takasi ja kaveri on maksanut sitä takasin koko ajan. Kyllä toi on ihan hyvä vaihtoehto ite ajan wanhalla opelin romulla kun kaveri pistelee muutama vuotta vanhalla autolla johon ei tarvii pistää puoltiliä huoltoihin ja korjauksiin eikä ole pelkoa et meneekö katsastuksesta läpi.

• lapsi joskus

Minä ainakin takasin lapselle asuntolainan koska uskon hänen pystyvän siitä suoritumaan.

Vastaavasti olen itse joutunut maksumieheksi ÄITIni lainaan joten suut suppuun ei se katso asemaa vaan sitä että hoitaako vastuunsa vai pakoileeko häntä koipien välissä ja kaataa muitten niskaan paskat.

• Anna Myy
        lapsi joskus kirjoitti:

Minä ainakin takasin lapselle asuntolainan koska uskon hänen pystyvän siitä suoritumaan.

Vastaavasti olen itse joutunut maksumieheksi ÄITIni lainaan joten suut suppuun ei se katso asemaa vaan sitä että hoitaako vastuunsa vai pakoileeko häntä koipien välissä ja kaataa muitten niskaan paskat.

Järjenkäyttö sallittua molempiin suuntiin - tilannetta parantaa huomattavasti, jos on muistanut laittaa laskukoneeseensa patterit ennen takausta. Lapsia pitää tukea järkevästi nykyajan mukaisesti, kuitenkin suu säkkiä myöten. (Itse olen käynnistänyt loivan nousukiitoni äiteen satasen (mk) alkupanostuksella. Jossain vaiheessa isä osti sukset (75 mk) jonka maksoin takaisin : ))

• meillä näin...

---Nuoripari, syvä kumarrus ja onnittelut teidän mielipiteellenne. Sillä komppaan tätä :))))))
      Jouduin oikein näyttämään vaimo-kullalleni tätä teidän juttua.
      Olemme tällainen 64 ja 65v seniorit, vasta reilu vuosi oltu eläkkellä. Tässä on ollut aikaa miettiä kaikenlaista mm. kuinka aloitimme työt ja tyttäremme syntymä. Hän on nyt 46v ja jokainen voi laskea tuosta oliko meillä varaa antaa näitä "peli markkoja" taattakseen, kun hän hankki ensiasunnon 25 vuotta sitten.
      Tottakai häntä närhetti, kun yhteistuumin sanoimme EI. Sillä meillä oli itsellämme asuntolaina, jonka otimme v.-75 ja maksu aikaa 14v.
      Asia tuli ajankohtaiseksi jälleen, kun tyttären poikamme 24v, joka on ainut lapsi molempien vanhempien ja isovanhempien puolelta. Tytär ja hänen miehensä sanoivat, laittakaa rahat haisemaan sillä te olette ne TIENANNEET ja teidän selkänahasta pois. Olen poikaa autellut vähän, kun on koulun ohella ollut töissä kaupassa, trukki ja taksikuskina, hänestä tulee tekniikan alan DI, vaikkei sitä ihan hevillä uskoiskaan, jos tätä vapaa ajan ulkonäköä katsastaa.
      Tämän ainoan lapsenlapsen omaisuus tulisi olemaan yli 2milj.€ jos meistä kukaan ei myisi osakkeitaan ja toiselta puolelta on kesämökki Saimaalla. (hienolla paikkaa). Nyt olemme, molemmat isovanhemmat tehneet käänteisen asuntokaupan, joka tarkoittaa sitä, että tyttäremme, kuin hänen miehensä tulevat saaman vain 25000€.(tosin torppa jää, vielä jatkossa) joku siellä lukijoista tietenkin vuodatta syviä kyyneleitä, että onpa itsekkäitä isovanhempia. Voin olla ylpeä tyttärestäni ja hänen kasvatusperiaatteistaan...Sitä paitsi, poika ilmoitti, että hän haluaa ITSE tienata rahat, kenenkään ei tarvitse häntä tukea etenkään minkä mummi ja vaari osaston. Nyt tässä odotellaan innokkaasti kesää ja ollaan lähdössä intereil matkalla me vanhukset ja lapsenlapsi tyttökavereineen muita kavereita.
      Ps. pojalta tuli testiviesti , moro vaari, pääsin sinne Englantiin töihin aloitan elokuus, mut ensin eurooppaan.
      Pss.Ensin vuokralle-omistusasunto-käänteinen asuntolaina- ja viimeinen- palvelutalo tai Malmin hautausmaa,siellä on maksettu perhe rivari, näin se vaan menee....

• ymmärrystä.h

Hautaanko säästätte rahanne nuijat .. Sitten jos jätättte kaiken perinnöksi niin vielä vaikeampaa lapsille . Neuvoisin vaan jakamaan raht enne kuin hautan joudutte.

• et tosiaan

halua lapsenlapsia tai muutenkaan auttaa jälkikasvua itsenäistymisessä ja taloudellisesti haasteellisina aikoina niin mikäs siinä. Mitä nopeammin pääsee lyhentelemään asuntolainaansa ja asuntoportaan ensimmäiseen askeleen kiinni sen parempi. Sitä nopeammin voi sitten perustaa perheen ja muutenkin edistyä elämässä.

• ymmärrystä

Hautaanko rahojanne säästätte vai mihin .. Mikis yleensä olette hankkineet lapsia ihmettelen . Kohtuus kaikessa .

• Junitec

Jokainen pistää rahansa minne ikinä tahtoo. Älä sinä puutu siihen. Ne ei ole sun rahojas

• pankkero

Itse ostimme talon hiukan reilu kakskymppisinä. Emme olisi saaneet taloa ilman vanhempien takausta. Eli neuvosi mukaan lapsien olisi asuttava vuokralla tai kotona, kunnes saavat tarvittavat rahat kokoon.

Itseäni on velan maksu opettanut rahan käyttöä...

Tulikos mieleesi että jos olisitte saanut aikananne vanhempien takauksen, olisi tuon 650 euroakin voinut laittaa suoraa lainan lyhennykseen...

• pahkapää

Riipuu lapsesta! Jos tunnet lapsesi hyvin ja hän on jo nuorena oppinut hyvin rahan arvon ja järkevän rahankäytön, en näe lainojen takaamisessa ongelmaa. Eivät kaikki nuoret pidä vanhempiaan minään helposti hyödynnettävinä rahavarastoina. Tietenkin rajansa kaikella, eikä lelliminen tietenkään ole hyvästä, mutta itse en olisi asian suhteen noin ehdoton. (Itse tiedät parhaiten onko lapsesi holtiton tuhlari.) Joskus elämässä voi tulla vastaan yllättäviä tilanteita, joihin ei ole osannut varautua. Ainakin itselleni vanhemmat ovat läheisimpiä ihmisiäni ja he tuntevat minut ja tilanteeni parhaiten. Jos todella tarvitsisin lainaa uskaltaisin pyytää sitä heiltä. Heille on jo kertynyt sen verran varoja, että heidän olisi myös mahdollista myöntää sitä. Tietenkin hävettäisi hiukan ja tietenkin pyrkisin maksamaan takaisin mahdollisimman pian, mutta on ehdottomasti hienoa, jos vanhempien ja lapsen välillä vallitsee luottamus ja avunanto puolin ja toisin.

• Yalad

Lainan takaajan kannattaa käyttää omaa järkeä siinä, laittaako nimen paperiin vai ei. Viitisen vuotta sitten äitini takasi ensiasuntoni lainasta noin 10 000e. Minulla oli ja on edelleen vakityö ja oli päivän selvää, että tulen selviämään lainasta. Ja niin lähti hissukseen asuntojen hinnat nousuun ja äidin takaus oli alle vuoden mittainen. Pankki muuten itse otti puheeksi sen, että päästetään äiti pois takaajan paikalta. Summa summarum, jos laina on järkevän kokoiseksi mitoitettu ja henkilötakaajan antama takaus samaten, en näe mitään syytä olla takaamatta lapsensa lainaa. Kaverille tms en lähtisi itsekään takaajaksi. Asunnon hinnasta lasketaan 80% lainan vakuudeksi, ensiasunnon ostajalla on vielä valtiontakaus lisäksi. Eli ei kukaan kai koko asuntolainaa lähde takaamaan?

Käytiin muuten viime viikolla miehen kanssa pankissa juttelemassa uudesta lainasta. Meillä asunto tulee tällä kertaa riittämään ottamamme lainan vakudeksi, mutta jos olisimme ottaneet maksimisumman, olisi tarvittu lisävakuuksia. Sampossa ainakin ilmoitettiin, että he eivät enää käytä henkilötakaajia, eivät ole kuulema käyttäneet finanssikriisin alettua. En sitten tiedä onko tuo yleinen pankkien tai Sampon käytäntö vaiko vain meidän asioimamme konttorin.

• äetee 1962

helppo se on lapsettoman pariskunnan siinä neuvoja jaella..
      ei se ihan noin mee, että lapselle ei sitten mitään anneta..

olen olltu yh kauan ja hartaasti, ja yhtään se kuspiä isä ei ole avustanut mun lapsia, kaikki kustannukset on mun kukkarosta..opinnot, matkat...

• 28

...ja siinä sivussa laittelimme kesämökit Puumalaan ja Kustaviin ja siinä sivussa vaihdoimme veneet, asuntoauton ja sen espanjan loma-asunnon ja siinä sivussa...

Olipa hyvä, ettei mahdollisille lapsille ole jäänyt mitään. Nauttivatpahan enemään kun sitten aikanaan ryyppäävät sitä omakotiatloanne ja autoanne ja...... heh heh !

• H. Miesman

Itse tein ensin rakennuksilla töitä ja asuin teltassa kesät talvet ja hain metsästä ruuan. Kaikki rahat laitoin sukanvarteen. Sitten kun sukka rupes pullottaa 500e seteleitä niin ostin käteisellä asunnon. Edelleen hiihdän töihin kesät talvet ja nyljin just käsin itelleni talveks supiturkin. Näin se homma hoidetaan prkl...Ei mitään velkoja. Lapsille en jätä mitään vaan testamenttaan kaikki Ypäjän hiihtoseuralle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      84
      3072
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      316
      2730
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1506
    4. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1202
    5. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1141
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1011
    7. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      960
    8. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      70
      948
    9. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      77