Sinä työhösi tyytyväinen matkaopas..

hadise

Kaikki matkaoppaat jotka ovat olleet alusta alkaen tyytyväisiä työhönsä, kertokaa.. Näillä palstoilla tunnutaan jauhavan niin paljon paskaa että ei tiedä mitä uskoa, kauhean ristiriitainen olo tulee. Sanotaan että n. 800e/kk palkka ei riitä mihinkään, kun taas toiset väittävät että riittää paremmin kuin hyvin. (riippuu myös vähän ihmisestä) Koska asuminen, netti, työasu ja -puhelut, joskus ruokakin ja bensa menevät toimiston piikkiin(?) Joku sanoi että tienasi paremmin kuin Suomessa...

Haluan positiivista mutta myös todenmukaista ja kannustavaa palautetta ko. työstä! Olisi kiva myös kuulla jonkun Turkissa työskennelleen oppaan mielipidettä, Turkkihan ei ole mikään kallis maa todellakaan..

7

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hadise

      anyone

    • Lentsu80

      Hei,

      olin 10v sitten matkaoppaana sillä yhdellä suomalaisella oranssilla firmalla. Tykkäsin työstäni, työporukka oli mukavan tiivis, työ ihanan monipuolista ja viihdyin asiakaspalvelutehtävissä todella hyvin. Isona plussana aurinko, joka paisteli päivittäin :)

      Palkka ei ole suurensuuri, mutta olin kohteessa jossa ei ollut mitään shopattavaa eikä vapaa-aikana (max 1 per vko jos sitäkään) EHTINYT tuhlata rahojaan. Niin pä Suomeen palatessa piti päivittää vaatekaappi kännykkä läppäri ym, joten sinne ne talven pienet säästöt sitten hupenivat...

      Kyllä mä voisin edelleen lähteä takaisin, tosin asuntolaina pitää mut tällä hetkellä tiiviisti kotomaassa...

      • hadise

        Olitko siis aurinkomatkoilla?


    • voi niitä aikoja

      Matkaoppaan työ on upea kokemus, mutta se työ ei kaikille sovi. Asiakaspalvelutaidot täytyy olla hanskassa ja piiiitkä vieteri... eli ei heikkohermoisille. Siinä työssä kun voi törmätä ihan mihin vaan!!! Kyllä niillä liksoilla pärjää tosi hyvin , paremmin itse pärjäsin kuin nyt Suomessa ollessa vaikka palkka täällä on tosi hyvä, mutta kun näitä pakollisia maksuja täällä on hirmuinen läjä niin käteen ei sitten juuri jää mitään. Matkaoppaana ulkomailla työskennellessä taas ei ole mitään esim. tv-lupaa, vakuutusmaksua, matkakuluja vuokranamaksua tms.. eli palkka joka käteen tulee on ihan vain pelkästään sinun elämiseesi. Matkaoppaan työ on myös maailman antoisin ammatti, opit vieraita kulttuuria, historiaa, ihmistuntemus kasvaaa sekä mikä parasta saat oppia uusia kieliä koko ajan, eli sekin tulee työn puolesta kuin "lahjana".. Useimmat oppaat soppailivat itselleen palkkarahoilla kaikkea kivaa, toiset laittoivat rahat juhlimiseen ja toiset sukan varteen. Mutta kyllä siellä pärjää, ihan missä kohteessa tahansa. Työn puolesta kun tulee lisäksi lisäetuja moniin ravintoloihin saat tuntuvaa alennusta laskun lopppusummasta, ja tietysti aina on myös mahdollisuus kokata itse jos tykkää ja haluaa säästää ravintolakuluissa. Yleensä me kyllä syötiin kollegoiden kanssa ulkona, ruoka kun oli halpaa ravintoloissa ainakin niissä kohteissa joissa itse työskentelin. Olen työskennellyt myös Turkissa mutta siitä on jo useita vuosia aikaa, joten siellä varmaan ajat on muuttuneet siitä, mutta se on jäänyt mieleen että siellä jos missä tehtiin todella pitkiä päiviä, lentokenttämatkat olivat pitkät, sekä useat retket matkoineen. Mutta kyllä juhlimiseenkin jäi aikaa ja silloin oli myös energiaa..

      • .....

        Ihanaa kiitos! Kiva kuulla tätäkin palautetta kuin sitä iänikuista valitusta palkoista yms..

        Tuli vaan mieleen tuo TV, eli siis jos hotellihuoneessa missä asut on telkkari niin saat siis ilmaiseksi katsoa sitä? Ei varmaan jää aikaa sen katsomiseen, eikä sieltä ulkomaisilta kanavila mitään katsottavaakaan tule? Vähintään vissiin läppäri mukaan että jostain voi uutisia lukea..?


      • Lentsu80-1
        ..... kirjoitti:

        Ihanaa kiitos! Kiva kuulla tätäkin palautetta kuin sitä iänikuista valitusta palkoista yms..

        Tuli vaan mieleen tuo TV, eli siis jos hotellihuoneessa missä asut on telkkari niin saat siis ilmaiseksi katsoa sitä? Ei varmaan jää aikaa sen katsomiseen, eikä sieltä ulkomaisilta kanavila mitään katsottavaakaan tule? Vähintään vissiin läppäri mukaan että jostain voi uutisia lukea..?

        En tiedä miten on nykyaikana, mutta siis voithan sen läppärin mukaan ottaa ja yrittää hommata paikallisen "mokkulan" aina missä milloinkin satut olemaan. Mutta silloin kymmenkunta vuotta sitten ei ainakaan meillä ollut firman psta minkäänlaista nettiyhteyttä tai puhelinlinjoja tms joten nettikahviloiden varassa oli täysin...


      • Matkaoppaana 3v.
        Lentsu80-1 kirjoitti:

        En tiedä miten on nykyaikana, mutta siis voithan sen läppärin mukaan ottaa ja yrittää hommata paikallisen "mokkulan" aina missä milloinkin satut olemaan. Mutta silloin kymmenkunta vuotta sitten ei ainakaan meillä ollut firman psta minkäänlaista nettiyhteyttä tai puhelinlinjoja tms joten nettikahviloiden varassa oli täysin...

        Rutkastikin, riippuu omasta myymisestä. komissiot kertyvät siis myydyistä retkistä. Pohjapalkka noin 700-800 riittää peruselämiseen ainakin Turkissa missä olin. Osa opaskavereistani teki uskomattomia tilejä kun olivat supermyyjiä: tavallinen myyjä tienaa noin 100-300 e pohjapalkan päälle ja muutama ruotsalainen supermyyjä teki välillä 1000-2000 tonnin palkkoja...Saivat loistavat rahat säästöön mutta pitää tosissaan olla supliikki hallussa.. Mä rakastin mun opas aikaa ja ellei olisi nyt vauvaa kotona lähtisin koska vain takaisin. Raskasta mutta siitä saa niin paljon muutakin kuin rahaa etten vaihtaisi ikinä pois tuota aikaa Turkissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1673
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1310
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1097
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      888
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe