Hei,
Ikää 25 vuotta, takana kaksi roakuuria, lukuisia dalacin-/differintuubeja, oricycliniä, clindoxyliä, brevoxyliä jne... Ainoa mikä toi avun pidemmäksi aikaa oli yasmin-merkkiset pillerit, mut hormonaalinen ehkäisy lopetettiin auralliseksi muuttuneen migreenin vuoksi.
Sittemmin olen käyttänyt basironia, mutta kun iho runsaasta kosteutuksesta huolimatta tuntui lähes palavan, jätin sen pois pari kuukautta sitten. Ja ei kai tarvitse edes kertoa, miltä iho nyt näyttää. Kysyisinkin, että onko kenelläkään kokemusta tästä mahd. pahenemisvaiheesta ja sitten helpottamisesta?
Yritän olla varovaisen toiveikas, että vaiva jo ikänikin puolesta alkaisi antaa periksi, mutta toistaiseksi näyttää aika huonolta. Välillä olen miettinyt sitäkin, että kaikki nuo yritykset ovat aiheuttaneet vaan aknen vastustuskyvyn kasvua ja olis vaan aikanaan pitänyt kestää, niin asia olis jo pois päiväjärjestyksestä. En tiedä meneekö se ihan noinkaan, mutta vikuttais siltä, että saan vielä viiskymppisenäkin miettiä, missä valossa minusta saa ottaa yhtään valokuvaa...
Ikää 25 vuotta, takana kaksi roakuuria, lukuisia dalacin-/differintuubeja, oricycliniä, clindoxyliä, brevoxyliä jne... Ainoa mikä toi avun pidemmäksi aikaa oli yasmin-merkkiset pillerit, mut hormonaalinen ehkäisy lopetettiin auralliseksi muuttuneen migreenin vuoksi.
Sittemmin olen käyttänyt basironia, mutta kun iho runsaasta kosteutuksesta huolimatta tuntui lähes palavan, jätin sen pois pari kuukautta sitten. Ja ei kai tarvitse edes kertoa, miltä iho nyt näyttää. Kysyisinkin, että onko kenelläkään kokemusta tästä mahd. pahenemisvaiheesta ja sitten helpottamisesta?
Yritän olla varovaisen toiveikas, että vaiva jo ikänikin puolesta alkaisi antaa periksi, mutta toistaiseksi näyttää aika huonolta. Välillä olen miettinyt sitäkin, että kaikki nuo yritykset ovat aiheuttaneet vaan aknen vastustuskyvyn kasvua ja olis vaan aikanaan pitänyt kestää, niin asia olis jo pois päiväjärjestyksestä. En tiedä meneekö se ihan noinkaan, mutta vikuttais siltä, että saan vielä viiskymppisenäkin miettiä, missä valossa minusta saa ottaa yhtään valokuvaa...
Vastaukset 2
Vanhimmat
Auttoiko se Basiron yhtään, vai polttiko vain ihosi? Eihän tullut muita reaktioita, esim. turvotusta? Silloin saattaisit olla allerginen Basironille... Itselläni pahenemisvaiheeseen kuului nämä perinteiset ja asiaankuuluvat hilseilyt sun muut lievät punoitukset. Aloitin kyllä tuon käytön tosi varovasti tietäen ko. kaman tujuustason.
Totutitko ihosi varovasti Basironiin? Neuvoisin sinua käymään Acne.org sivustolla. Siellä on hyvät käytännön ohjeet bentsoyyliperoksidipohjaisen voiteen käyttämisen aloittamisesta aknen hoitoon ja siitä eteenpäin. Itse olen saman ikäinen kuin sinä, ja minä sain akneni (näin myöhemmällä iällä ehkäpä vain lievän sellaisen) kuriin Basironilla, juurikin Acne.orgin ohjein.
Aknen hoitoon pitäisi käytännössä riittää tutkimusten mukaan (näin luki Acne.orgissa) 2,5 %:nen bentsoyyliperoksidivalmiste, mutta Suomessa ei ilmeisesti ole tarjolla kuin tuota 5 %:sta, joten varovaisuus kannattaa.
Olin todella skeptinen, sillä aiemmin olen myös Basironia kokeillut, mutta eipä ollut apua. En ilmeisesti käyttänyt tarpeeksi pitkään, enkä muutenkaan toiminut kuten edellä mainitulla sivustolla suositellaan. Useamman kuukauden sitä ja kosteusvoidetta sai naamaan sutia, ennen kuin kunnon tuloksia tuloksia syntyi, mutta kärsivällisyys kannatti vaikka välillä tuli takapakkiakin. Nyt käytän vain tarvittaessa/ennen kuukautisia (hormonifinnit...)
Kiitos vastauksestasi:), sama kokemus minullakin basironista, todella tehokas aine ja sai oman vaikean akneni kuriin. Mutta nyt siis ollut ongelmana se, että pitkän käytön jälkeen iho on alkanut laittaa vastaan ja tuntuu palaneelta, kuten silloin alun totutteluvaiheessa. En ole sitten viitsinyt käyttää, kun ei ole kaunis näky sekään, että hehkuu aivan...
Mutta nyt siis olen yrittänyt totutella olemaan ilman ja se on näkynyt taas kasvoissa. Olisin kuitenkin varovaisen toiveikas, että alkaisi jo iänkin puolesta rauhoittua ja selviäisin esimerkiksi noista ennen kuukautisia suun ympärille tulevista finneistä tuollaisilla sinunkin harrastamillasi täsmäiskuilla.