Volvotuntijat

Scanddynamic

Eikö kukaan oikeasti tiedä miten DP 290 vetarin haarukan tapit irrotetaan? Yritin jo aiemmin kysellä asiaa ja nyt on kiire, kun tarttis päästä hommiin.

Mulla on Volvon ohjekirja, jossa tapit käsketään lyömään messinkituurnalla sisäään. Tapit on kuitenkin onttoja ja niissä on kierteet sisäpinnalla. Siksi tuntuu hassulta alkaa niitä sisälle lyömään. Toiseksi tapin/holkin halkaisija on 25 mm, joten tuurnan pitäisi olla n. 22-24mm, jotta se osuisi holkin ulkokehälle.Tulisi mieleen, että kierteet on ulosvetäjää tai pulttia varten, jolla holkin voisi kiskoa ulos.

18

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usein kysellyt

      Volvon liikkeistä noita neuvoja? jos olet jo kysellyt täältä aiemminkin.

      Yleensä kaikki liikkeet kertoo hyvin ystävällisesti ja auliisti tietonsa tuollaisistakin asioista, ainakin minulle on kerrottu missä vain ja mitä olen kysellyt tai sitten neuvottu sellaisen puoleen joka tietää ko.asian ja ei ole kuin puhelin soiton päässä eikä ole enään kiire päästä hommiin.

    • Ne kierteet ovat Volvon erikoistyökalua varten, joka maksaa ihan tuhottomasti saatuun hyötyyn nähden.

      Lyömiseen soveltuva välikappale on esim. hylsysarjan 3/4 tuuman jatkovarsi, tai vaihtoehtoisesti sopivan ulkohalkaisijan omaava hylsy, jonka asetat jatkovarteen väärin päin, eli aukko tapista poispäin. Muista valita tarpeeksi väljä välikappale, jos se jämähtää siihen reikään, niin sitä ei irroita millään.

      Ja kun lyöt, niin ohjauskypärä pitää ensin kääntää toiseen ääripäähän, ja sitten toiseen, muuten tapit eivät mahdu irtoamaan.

      • scanddynamic

        vastauksesta. Hylsyä suunnittelin itsekin lyömävälineeksi. Väliin olisi varmaan hyvä laittaa vaikka nailonin kappale, ettei tule hakattua holkkia piloille.


      • scanddynamic kirjoitti:

        vastauksesta. Hylsyä suunnittelin itsekin lyömävälineeksi. Väliin olisi varmaan hyvä laittaa vaikka nailonin kappale, ettei tule hakattua holkkia piloille.

        99 % varmuudella tapit ovat muutenkin niin tiukassa, että saat lyödä moskalla naama punaisena, ennen kuin irtoavat. Tapit ovat haponkestävää terästä, joten hajalle niitä on vaikea saada.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        99 % varmuudella tapit ovat muutenkin niin tiukassa, että saat lyödä moskalla naama punaisena, ennen kuin irtoavat. Tapit ovat haponkestävää terästä, joten hajalle niitä on vaikea saada.

        Väkivaltaa voi käyttää aika surutta, mutta pidä järki mukana sen verran, että kilven reiät/korvakkeet eivät halkea!


      • Black&decker
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Väkivaltaa voi käyttää aika surutta, mutta pidä järki mukana sen verran, että kilven reiät/korvakkeet eivät halkea!

        vois olla hyvä antaa esim kuumailmapuhaltimella jos sähkö saatavana. Kun lämmittää ympäriltä irtoo helpommin.


    • Helpommin

      Paljettahan halusit vaihtaa, ei silloin kyllä koko perävetolaitetta kannata irrottaa, vaan pelkkä yläpää vetolaitteesta.

      • Olen minäkin pari kertaa irroittanut pelkän ylävaihteiston, mutta luovuin nopeasti siitä tavasta. Syyt olivat seuraavat:

        - Irroituksen esivalmistelut veivät kohtuuttomasti aikaa (vetolaitteen sisälle ei saa joutua MITÄÄN roskia)
        - Irroituksen yhteydessä on, tosin pieni, riski pystyakselin holkin joutumisesta asentoon, joka edellyttää koko vetolaitteen purkamista
        - Vetonivelen saaminen paikoilleen samalla kun pystyakseli on hitaampaa kuin koko vetolaitteen ollessa irti
        - Power Trimmin sylinterien ja hydrauliputkien kunnon tarkastaminen on mahdotonta
        - Vesiletkun ja pakopalkeen vaihto ei onnistu, ainakaan normaalin kokoiset kädet omaavalta mieheltä

        Vetolaitteen irroitus, palkeiden vaihto, ja takaisinasennus vie 2-3 tuntia, miten paljon säästät aikaa omalla menetelmälläsi?


      • Scanddynamic
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olen minäkin pari kertaa irroittanut pelkän ylävaihteiston, mutta luovuin nopeasti siitä tavasta. Syyt olivat seuraavat:

        - Irroituksen esivalmistelut veivät kohtuuttomasti aikaa (vetolaitteen sisälle ei saa joutua MITÄÄN roskia)
        - Irroituksen yhteydessä on, tosin pieni, riski pystyakselin holkin joutumisesta asentoon, joka edellyttää koko vetolaitteen purkamista
        - Vetonivelen saaminen paikoilleen samalla kun pystyakseli on hitaampaa kuin koko vetolaitteen ollessa irti
        - Power Trimmin sylinterien ja hydrauliputkien kunnon tarkastaminen on mahdotonta
        - Vesiletkun ja pakopalkeen vaihto ei onnistu, ainakaan normaalin kokoiset kädet omaavalta mieheltä

        Vetolaitteen irroitus, palkeiden vaihto, ja takaisinasennus vie 2-3 tuntia, miten paljon säästät aikaa omalla menetelmälläsi?

        Näin itsekin järkeilin. Tarkoitus olis tosiaan vaihtaa myös vesiletku ja samalla saisi helpommin maalattua alusafella kilven sisäpuolisia osia yms. En ole tosiaan ennen Volvon vetaria irrottanu, mut ne mitä olen tehnyt, niin on mielestäni ollut aika helppoja juttuja. On vaan kiva tietää mitä tekee, ettei tarvi alkaa arpomaan:)


      • JRxxx
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olen minäkin pari kertaa irroittanut pelkän ylävaihteiston, mutta luovuin nopeasti siitä tavasta. Syyt olivat seuraavat:

        - Irroituksen esivalmistelut veivät kohtuuttomasti aikaa (vetolaitteen sisälle ei saa joutua MITÄÄN roskia)
        - Irroituksen yhteydessä on, tosin pieni, riski pystyakselin holkin joutumisesta asentoon, joka edellyttää koko vetolaitteen purkamista
        - Vetonivelen saaminen paikoilleen samalla kun pystyakseli on hitaampaa kuin koko vetolaitteen ollessa irti
        - Power Trimmin sylinterien ja hydrauliputkien kunnon tarkastaminen on mahdotonta
        - Vesiletkun ja pakopalkeen vaihto ei onnistu, ainakaan normaalin kokoiset kädet omaavalta mieheltä

        Vetolaitteen irroitus, palkeiden vaihto, ja takaisinasennus vie 2-3 tuntia, miten paljon säästät aikaa omalla menetelmälläsi?

        Kannatan itsekin koko vetolaitteen irrotusta "katkaisun" sijasta. Olen joskus miettinyt asiaa, mutta päätynyt siihen, että ei ole viisasta ruveta vaihteistokoppaa aukomaan. Ulkona kun noita huoltotöitä tekee, niin on vaikea ellei suorastaan mahdoton taata, ettei mitään roskaa päädy vaihteisoon (vaikkapa tuulen naapuriveneeltä pöllyttämää maalihionnan pölyä!). Ja kun ainakaan minä en ole spesialisti niiden rattaistojen kokoamisessa, niin ei mielellään ota riskiä, että jokin sellainen ei menekään kohdalleen, jonka pitäisi olla just eikä melkein.
        Huoltofirmassa kavereilla näkyy olevan sellaisia kärryjä, joiden haarukka sopii vetolaitteen evän alle. Semmoisen voisi joskus rakennella helpottamaan asiaa. Toinen, minkä voisi viritellä, olisi vetolaitteen täyttöaukon jenkoihin sopiva tulppa ja siihen letku. Voisi jättää öljyn valumaan vaihteistoon ja tehdä itse välillä jotain muuta.


      • scanddynamic
        JRxxx kirjoitti:

        Kannatan itsekin koko vetolaitteen irrotusta "katkaisun" sijasta. Olen joskus miettinyt asiaa, mutta päätynyt siihen, että ei ole viisasta ruveta vaihteistokoppaa aukomaan. Ulkona kun noita huoltotöitä tekee, niin on vaikea ellei suorastaan mahdoton taata, ettei mitään roskaa päädy vaihteisoon (vaikkapa tuulen naapuriveneeltä pöllyttämää maalihionnan pölyä!). Ja kun ainakaan minä en ole spesialisti niiden rattaistojen kokoamisessa, niin ei mielellään ota riskiä, että jokin sellainen ei menekään kohdalleen, jonka pitäisi olla just eikä melkein.
        Huoltofirmassa kavereilla näkyy olevan sellaisia kärryjä, joiden haarukka sopii vetolaitteen evän alle. Semmoisen voisi joskus rakennella helpottamaan asiaa. Toinen, minkä voisi viritellä, olisi vetolaitteen täyttöaukon jenkoihin sopiva tulppa ja siihen letku. Voisi jättää öljyn valumaan vaihteistoon ja tehdä itse välillä jotain muuta.

        laittanut öljyn Bilteman akkuvesipullolla, jossa on pieni letkunpätkä korkissa. Letku mahtuu juuri ja juuri öljyntäyttöreiästä, kun kiertämällä pakottaa. Pullon olen sitonut pystyasentoon niin, ettei tarvi sitä itse pidellä. On meinaan todella hidasta touhua ainakin kylmällä kelillä toi valuttaminen.


      • Helpommin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olen minäkin pari kertaa irroittanut pelkän ylävaihteiston, mutta luovuin nopeasti siitä tavasta. Syyt olivat seuraavat:

        - Irroituksen esivalmistelut veivät kohtuuttomasti aikaa (vetolaitteen sisälle ei saa joutua MITÄÄN roskia)
        - Irroituksen yhteydessä on, tosin pieni, riski pystyakselin holkin joutumisesta asentoon, joka edellyttää koko vetolaitteen purkamista
        - Vetonivelen saaminen paikoilleen samalla kun pystyakseli on hitaampaa kuin koko vetolaitteen ollessa irti
        - Power Trimmin sylinterien ja hydrauliputkien kunnon tarkastaminen on mahdotonta
        - Vesiletkun ja pakopalkeen vaihto ei onnistu, ainakaan normaalin kokoiset kädet omaavalta mieheltä

        Vetolaitteen irroitus, palkeiden vaihto, ja takaisinasennus vie 2-3 tuntia, miten paljon säästät aikaa omalla menetelmälläsi?

        Eri asiahan se on silloin jos vaihdetaan muutakin kuin yläpalje. Pelkän yläpalkeen vaihdan aina ylävaihteiston irrottamalla, ja suurin syy siihen on homman helppous, ja keveys. Koko perävetolaite on nimittäin julmetun raskas kapistus, ja minulla vielä epätasainen alusta missä touhuan. Totta on että tarkkana siinä pitää olla, eikä kannata hukata niitä ohuita välilevyjä, mitä siellä on. Paikallinen Volvo-Penta huolto tuon vinkin minulle antoi, kun itsekkin kuulemma näin tekevät.
        Kerro lisää siitä holkki hommasta, kun en ole koskaan moisesta kuullut!!


      • Viikonloppuna tehnyt
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olen minäkin pari kertaa irroittanut pelkän ylävaihteiston, mutta luovuin nopeasti siitä tavasta. Syyt olivat seuraavat:

        - Irroituksen esivalmistelut veivät kohtuuttomasti aikaa (vetolaitteen sisälle ei saa joutua MITÄÄN roskia)
        - Irroituksen yhteydessä on, tosin pieni, riski pystyakselin holkin joutumisesta asentoon, joka edellyttää koko vetolaitteen purkamista
        - Vetonivelen saaminen paikoilleen samalla kun pystyakseli on hitaampaa kuin koko vetolaitteen ollessa irti
        - Power Trimmin sylinterien ja hydrauliputkien kunnon tarkastaminen on mahdotonta
        - Vesiletkun ja pakopalkeen vaihto ei onnistu, ainakaan normaalin kokoiset kädet omaavalta mieheltä

        Vetolaitteen irroitus, palkeiden vaihto, ja takaisinasennus vie 2-3 tuntia, miten paljon säästät aikaa omalla menetelmälläsi?

        Jos vain vetonivelen palje vaihdetaan, niin pidän paljon helpompana irroittaa pelkästään ylävaihde, joka on kiinni vain neljällä tuuvilla. Lisäksi vaihteensiirtimen sokka on irrotettava, ja tietysti kypärän ruuvit. Tällä tavalla ei tarvitse irrottaa vesiletkua, vaihdevaijeria eikä pakopaljetta, jonka takaisin saaminen voi olla tuskallista. Niinikään kilven eikä trimmisylinterien tappeja tarvitse irrotella. Työ on varmasti paljon nopeampi kuin koko vetolaitteen irrotus ja kiinnitys. Jos halutaan tehdä muita tarkistuksia, niin toki koko vetolaite tulee irrottaa.

        Ylävaihteen irrottamisella työstä selviää jotenkin yksinkin, mutta tuskin, jos koko vetolaite irrotetaan. Pienellä kokemuksella tunti riittää.
        Tottakai pitää varoa epäpuhtauksien joutumista sisukaluihin, mutta ei mitään laboratorio-olosuhteita kuitenkaan tarvita.

        Helpoimmin takaisin asentaminen hoituu siten että pitää ylävaihteistoa 90 astetta kallellaan, kun sovitaa vetoniveltä rihloihin. Tällöin pystyakseli ei ole haittaamassa asennusta. Kun rihlat ovat kohdallaan, kohotetaan ylävaihdetta edelleen kalleellan olevassa asennossa, varmistetaan että sovitelevyt ovat paikoilaan, asennetaan tiivisteet ja sivellään sopivaa tiivisteainetta tasopinnoille. Nyt ylävaide käännetään oikeaan asentoonsa ja lasketaan paikoilleen. Potkurinakselista voi joutua kiertämään sen verran, että vetoholkki osuu kohdalleen. En ymmärrä miten vetoholkki voisi joutua sellaiseen asentoon, että koko vetolaite olisi purettava.


    • Olen pari kertaan vaihtanut 290 SP :n kumit ja ostin sitä varten halpakaupasta "liukuvasaran" joka on tarkoitettu esim pellin lommojen oikaisuun ja laakerien ulosvotoon. Siinä tulee erilaisia vaihdettavia päitä mukana ja niistä pystyy muokkaamaan helposti ulosvetotyökalun. Ottaa jonkun niistä vaihtopäistä ja hitsaa siihen päähän pultin , jossa on samakierre kuin siinä saranatapin päässä olevassa reiässä.
      Sitten vaan nykimään. Se on aika lujassa, mutta kun aikansa vetelee sitä liukuvasaraa, niin se kyllä tulee sieltä. Itsellä tuo vehje on hyvin kestänyt vaikka en kaksinen hitsaaja ole.
      Joku tuki on siis hyvä olla evän alla samalla kun tappeja irrottaa.

      • scand_dynamic

        hyvistä vastauksista. Huomenna aloitan moukaroinnin ja eiköhän se joillain noista konsteilla irtoa:)


      • scand_dynamic kirjoitti:

        hyvistä vastauksista. Huomenna aloitan moukaroinnin ja eiköhän se joillain noista konsteilla irtoa:)

        Itse muuten tein sen viheen , että aloin lyömään sitä tappia sisään päin kun jossain sillai neuvottiin. Ehdin hakata toisen tapin pään jo aika lyttyyn, ennenkuin uskoin ettei se sinne mene. Hyvä että sisäkierre jäi vielä toimintakuntoiseksi. Sitäpaitsi kun ajattelee, että jos se avataan lyömällä tappi sinne sisään, niin miten se sitten kasataan? Mahtaa olla hankala lyödä se tappi sisältä ulospäin. Sen sijaa ulkoa sisään päin se on ihan luontevaa.
        Mutta mulla onkin se 290 Sp, että en tiedä onko DP samanlainen.


      • JRxxx
        jokander kirjoitti:

        Itse muuten tein sen viheen , että aloin lyömään sitä tappia sisään päin kun jossain sillai neuvottiin. Ehdin hakata toisen tapin pään jo aika lyttyyn, ennenkuin uskoin ettei se sinne mene. Hyvä että sisäkierre jäi vielä toimintakuntoiseksi. Sitäpaitsi kun ajattelee, että jos se avataan lyömällä tappi sinne sisään, niin miten se sitten kasataan? Mahtaa olla hankala lyödä se tappi sisältä ulospäin. Sen sijaa ulkoa sisään päin se on ihan luontevaa.
        Mutta mulla onkin se 290 Sp, että en tiedä onko DP samanlainen.

        ...onko eroa SP-vetariin, mutta DP:ssa se lähtee nimenomaan sisäänpäin lyömällä. Se tappi ei ole kartio vaan tasapaksu ja se pysyy paikallaan lukkoruuvin avulla.


      • JRxxx kirjoitti:

        ...onko eroa SP-vetariin, mutta DP:ssa se lähtee nimenomaan sisäänpäin lyömällä. Se tappi ei ole kartio vaan tasapaksu ja se pysyy paikallaan lukkoruuvin avulla.

        Tämän "jokanderin" kirjoituksia, en väitä että häneltä puuttuisi käytännön kokemus, mutta..

        Tappia ei voi rikkoa normaalijärkeä käyttämällä, koska se on kovinta mahdollista haponkestävää terästä. Ja ne kierteet menevät kyllä vedettäessä helpommin piloille, kuin sisäänpäin lyötäessä.

        Ja olisi hyvä pitää mielessä, että ripustustapa on ollut täsmälleen sama jo 100-sarjasta alkaen. Ohjauskypärä tuli vasta 200-sarjalaisiin, mutta 290-sarja on ensimmäinen jossa ko. kierteet edes löytyvät. Aikaisemmissa malleissa oli pelkkä poikittainen ura, jolla sai käännettyä tappia oikeaan asentoon lukkopultin kiinnitystä varten.

        Lisäksi asennettaessa ei tarvita voimaa, tapin vetolaitteenpuoleinen pää on hieman kartiomainen, ja ohjaa siten haarukan kohdalleen, kevyt naputtelu pikkuvasaralla riittää. Toki jokainen tietää, että sekä tappi, että kilven kiinnitysreikä pitää hioa tasaiseksi vesihiomapaperilla ennen asentamista, ja että tapin kuuluu liukua kevyesti sormella painamalla. Ja vedenkestävää vaseliinia tulee käyttää todella avokätisesti (liikaa ei voi käyttää, ja koskee jokaista pulttia ja tappia asennusvaiheessa).

        P.S. 290-sarja tuli samoihin aikoihin kuin x1-sarjan dieselmoottorit, joiden säätämiseen "oli välttämätöntä" hankkia erikoistyökalu sikahintaan. Toki korkeapaineputket ovat hieman tiellä säädettäessä, ja kiintoavaimen otetta joutuu kiristettäessä vaihtamaan, mutta mitään ongelmia se ei tuota, jos on edes hieman kokemusta.. Tämä ulosvetäjä taitaa kuulua samaan sarjaan :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe