Raskausmyrkytyksestä

Mammalomalla75

Hello, olisiko täällä muita, joilla raskauden viimekolmanneksella tai miksei aiemminkin on todettu raskausmyrkytys?
Itsellä alkaa ihan just rv36, ja rv34:n alussa pätkähti proteiinit virtsaan verenpaineen ja päänsärkyjen ohella, ja siitä asti tilannetta on seurattu suurennuslasin alla.
Olen yhden yön ollut sisällä sairaalassakin seurannassa, ja sen jälkeen virtsankeräyksessä kotona. Kerätään vuorokausivirtsaa, joka pitää sitten palautta poliklinikkavastaanotolla, missä samalla katsotaan joka kerta lapsen sydänkäyrää ja verenpaineet. Melkein joka toinen kerta otetaan verikokeitakin.
Lapsi voi hyvin, tässä vaiheessa näyttää olevan vain mamman sairaus. Mutta proteiini hienoisessa nousussa koko ajan. Sitä on edelleen virtsassa vain vähän yli gramman (1,3g eilen), ja verenpaineet ovat mulla melko hyvät kotimittausten perusteella, vaihdellen 125/85-145/95. Useimmiten yläpaine jää alle 140 ja alapaine korkeimmillaan 90 tuntumaan. Mulla on ollut verenpainetta koko raskauden näillä lukemilla, alkaen raskausviikosta 10-12. Ennen raskauttakin aika ajoin verenpaineeni on ollut tätä luokkaa. Mutta ilmeisesti nyt loppuraskaudesta katsotaan tarkemmin näitä lukemia, kun eivät laske, vaan pysyvät kuitenkin näissäkin korkeuksissa? Lisäksi mulla on raskauden aikana ollut kovia päänsärkyjä, mutta sitäkin on vaikea suoranaisesti yhdistää raskausmyrkytykseen, koska mulla on iänikuisena vaivana olleet migreeni ja jännityspäänsäryt jo vuosia ennen raskautta..

Turvotuksia ei suuremmin ole, eikä paino ole yhtäkkisesti noussut. Noinn 10 kiloa koko raskauden aikana, ja pysynyt samana viime viikot. Sen sijaan välillä välkkyy, harvoin, mutta kuitenkin valohäiriöitä silmissä, ja lievää ylävatsakipua on ollut. Se kai myös raskausmyrkytyksen oire. Sen takia menin kerran sairaalan päivystykseen, ja sitten otettiin yöksi sisään, kun proteiinikin välähti virtsassa.

Nyt taas kiikutan virtakanisteria maanantaina sairaalaan, ja tehdään muutkin em. normitutkimukset, jotka tehty viime viikollakin viisi kertaa. Tähän tämä äitiysloma meneekin, tarkkailuun... Olisi jotenkin muuten halunnut äitiyslomansa käyttää, rauhassa valmistautumiseen. Mutta nyt pitää kaikki lapsen tavarat laittaa lyhyessä ajassa, eikä oikein mitään voi sopia ja suunnitella, kun koko ajan on pelko päällä sairaalaan joutumisesta. Joka kerta poliklinikalle mennessä saa miettiä, että onko tämä se kerta, kun otetaan sisälle.;( Jotenkin niin vaikealta tuntuu ajatus vielä viikolla 36 jäädä sairaalaan, koska proteiinit kuitenkin vielä alle kahden gramman, ja lapsi voi hyvin. Jos lapsella olisi hätä, jäisin tietenkin pää kolmantena jalkana!
Ahdistaa tilanne, kun ei tiedä, mitä tässä käy.... Koko äitiysloma taitaa nyt mennä tähän, kunnes pienokainen syntyy.;( Toiv. kuitenkin saisi sitten jatkaa tätä virtsankeräystä vaikka kotona, kun olo vielä kohtalainen ja vauva kunnossa, ettei tarvitsisi siirtyä sairaalaan toistaiseksi vain odottamaan synnytystä, koska laskettuun aikaan vielä neljä viikkoa.

Tulipa pitkä vuodatus. Onko kokemuksia? Oletteko joutuneet makaamaan sairaalassa tarkkailussa proteiinin ym raskausmyrkytysoireiden takia kauankin? Onko synnytystä sitten käynnistelty, vai miten tilanne on mennyt/ratkennut? Olis kiva kuulla, erityisesti pääkaupunkiseudun kokemuksia, mutta muidenkin!

3

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milkaani

Lyhyesti omaa tilannetta, verenpaineet kohosi yhden viikonlopun aikana rv37 huimasti. Samoihin aikoihin tuli päänsärkyä. Sairaalaan sisälle jouduin heti tiistaina ja verenpaineet olivat n.150/100 ja proteiinit 3 . Käynnistys aloitettiin samantien sillä paineita ei saatu laskettua läkkeillä. Virtsankeräystä tehtiin koko ajan vauvan syntymään saakka.
      Lapsi syntyi torstaina. Paineet palautui suht normaaleiksi heti synnytyksen jälkeen, mutta seuraavana päivänä kohosi taas, nyt lähemmäs 200/140. Lääkkeet ei edelleenkää auttaneet. Ensimmäiset päivät vauvan syntymän jälkeen menivät oman olon parantamiseen ja oikea verenpainelääkkeen etsimiseen.
      Itseä tilanne ahdisti suuresti enkä kyennyt nauttimaan vauvasta niin hyvin kuin olisin halunnut. Näin jälkikäteen kirjoitettuna edelleenkin koko tilanne surettaa.
      Joten jos tunnet vähänkin että oireita on ja oma olo ei ole hyvä hankkiudu sairaalaan ajoissa!!

• mamuski66

vk 38 rr kohosi 160/120 lukemiin prot 2 , lähdin polille, ja jäin sinne, synnytys käynnistettiin seuraavana aamuna ja tyttö syntyi illalla. Eli nopeaa toimintaa, virtaukset oli hyvät mutta lapsen sykkeet laski ajoittain ja istukka ilmeisesti jo kalkkeutumassa jotan synnytys ainoa ratkaisu. Lapsihan ei enää saa ravintoa kun istukka häiriintyy.

• Mammalomalla75

... verenpaineet ole olleet vielä noissa lukemissa, ja proteiiniakin vähän vähemmän.. Mutta molemmat voivat varmaan vielä nousta. Olo on kuitenkin huono, kyllä tämän tuntee, että ei ole kunnossa.
        Proteiini kyllä saattaa maanantain mittauksessa olla jo kahdella plussalla, koska oli viimeksi 1,3 grammaa (perjantaina) virtsankeräyksen perusteella. Mulla alkaa huomenna vasta 36 raskausviikko, harmittaa, kun tämä tuli jo nyt. Nousu on hienoista, mutta nousua kuitenkin, ja varmaan siis loppua kohti pahenee..

Istukan virtausta ja lapsiveden määrää on tutkittu moneen kertaan, ja ne toimivat vielä normaalisti. Lapsi saa kyllä vielä ravintoa, sen tuntee liikkeistäkin, koska jaksaa liikkua paljon ja normaalisti. Sydänkäyrä on hyvä.

Jännittää kyllä, miten tämä menee. Varautunut olen, että loppua kohti menee, kuten teillä kahdella muulla mennyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe