Mitä ohjeita näille.Kannattako esikasvattaa? kantsiiko jonkun laittaa suoraan maahan. Ehtiikö kukkia. Millaisessa maassa viihtyvät
allium molly keltalaukka
caen-kruunuvuokko
gladiolus
iris hollaninkurjemiekka
liatris spicala punatähkä
onnenkäenkaal
erä sipulikukkia
8
1250
Vastaukset
- Vielä ehtii hyvin
Tottakai ehtii kukkia, mikäs hätä tässä on. Mulla on samat sipulit kuin sullakin. Pistin esikasvatukseen keltalaukat, onnenkäenkaalin ja gladiolukset. Viime vuonna oli vastaavat sipulit ja pistin ne suoraan maahan keväällä ilman esikasvatusta. keltalaukka ja gladioluksien kanssa kukinta meni pirun myöhään. Onnenkäenkaali oli koko kesän rehevä ja kukki sitten myös melko myöhään. Iirikset sen sijaan kukkivat hyvissä ajoin ja olivat muutoinkin tukevan oloisia. Punatähkille on tärkeätä, että maa on sellaista hiekkaista, ei ne tykkää kovin rehevässä mullassa asua. Mulla oli toiset normaalissa kasvimaassa, jossa siis ruokamultaa ja kyllä se oli sellasta kitkuttamista. Toiset oli länsipuolen seinustalla hiekkamaassa ja olivat todella komeita.
- kasvattaja
Niin ja keltalaukan, sekä punatähkän voi jättää talveksi maahan, muut pitää nostaa pois ja talvettaan viileässä.
- toivotaan kukintaa ;
Kiitoksia ihanista vinkeistä ja lisää kertokaa jos vaan tiedätte. Paketissa lukee, ettö keltalaukka, kurjrnmiekka ja punatähkä talvehtivat maassa. Olisihnan niitä kiva säilöä myös ruukussa talvella. Tai työtähän siinä on.
- kasvattaja
toivotaan kukintaa ; kirjoitti:
Kiitoksia ihanista vinkeistä ja lisää kertokaa jos vaan tiedätte. Paketissa lukee, ettö keltalaukka, kurjrnmiekka ja punatähkä talvehtivat maassa. Olisihnan niitä kiva säilöä myös ruukussa talvella. Tai työtähän siinä on.
Jos se on nimeltään, Iris hollandican, se ei yleensä menesty maassa talvea, vaikka paketissa lukee niin. Mutta voithan kokeilla.
- O-mukulakiurunkannus
Minäkin ostin Tarjoustalosta saman paketin. Osa on jo ruukuissa, osa vielä odottaa. Oxalis oli tosi nopea käänteissään, parissa päivässä nousi ensimmäiset piikit. Osansa saattoi olla silläkin, että ennen multaan pistämistä liotin niitä muutaman tunnin lämpimässä vedessä.
Keltalaukkaa minulla on ollut aikaisemminkin, mutta se ei pärjännyt kovinkaan hyvin mökkipuutarhassa, kun siellä rehottaa niin kamalasti kaiken maailman rikkaruohot ja heinät ja rönsyleinikit. Ei ehdi tarpeeksi kitkeä ja harata.
Gladiolus on siitä kiva, että se tekee joka vuosi hirveät määrät pikkuisia uusia sipuleita. Muutamassa vuodessa ne kasvavat kukintakuntoisiksi, kunhan vaan ottaa ne syksyllä talteen vaikka viileäkaappiin paperipussiin. Minä olen kyllä säilyttänyt niitä ihan huoneenlämmössä muovipurkissakin. Kesän mittaan vaan paljon aurinkoa (silloin kun sitä on!) ja ravinteita, niin sipulit kasvavat melko nopeasti. Gladioluksen kun kerran hankit, niin sinulla, suvulla, kylänmiehillä ja työkavereilla on gladioluksia ikuisiksi ajoiksi!
Pitäisi jo saada ne loputkin sipulit multaan, mutta kaikki ikkunalaudat ovat jo vieri vieressä monessa kerroksessa purkkeja ja ruukkuja. Tässähän tulee eteen vaikea valinta, kumpi lähtee, mies vai kukat, kun talo käy ahtaaksi! ;-)- mulla nytten
Kelttalaukka taitaa mätääntyä mulla. Kun pidin sitä paripäivää likoamassa kosteassa mullassa ja sen jälkeen laitoin vasta ruukkuihin. Punatähkät ja kruunuvuokko eivät tunnu lähtevän vai ovatko hitaita lähtemään kasvuun. Pärjääkö mikään näista savimaassa?
- Ihana kevät!
mulla nytten kirjoitti:
Kelttalaukka taitaa mätääntyä mulla. Kun pidin sitä paripäivää likoamassa kosteassa mullassa ja sen jälkeen laitoin vasta ruukkuihin. Punatähkät ja kruunuvuokko eivät tunnu lähtevän vai ovatko hitaita lähtemään kasvuun. Pärjääkö mikään näista savimaassa?
Juu minulle kävi keltalaukan kanssa samoin niiden osalta joita liotin. Itse liotin vain vuorokauden ja mätänivät. Toiset laitoin suoraan purnukoihin ja nyt niissä on tehokkaan näköiset alut. Viime keväänä laitoin ne suoraan maahan ja nättiä niistä tuli, mutta voi voi, kun olivat hitaita. Pelkäsin, että talvi tulee ennenkuin alkaavat kukkimaan.
Kyllä nuo punatähkät ja kruunuvuokot ovat todella hitaita. Punatähkä vaatii hyvin onnistuakseen hiekkaisen maan, koska maan pitää läpäistä hyvin vettä. Esim. viime vuonna laitoin normaaliin kasvimaahan punatähkät, eivät onnistuneet ollenkaan. Hiekkamaalla taas kukkivat kauniisti. Kruunuvuokosta en osaa sanoa, pärjäisikö se savimaassa, hieman epäilen.
Minulla on kasvimaa savipohjainen, mutta olen sitä parannellut turveseoksella. Esim. irikset menestyivät siinä erinomaisesti.
Ohi jutun: Minua harmittaa vietävästi, kun joku eläin kissa tai orava oli päässyt kasvihuoneeseen ja tehnyt siellä tuhojaan. Jopa pari hyllyä oli romahtanut ja purkkeja pudoteltu ja kaiveltu muutoinkin.
Pahus vie! Pitää tilkitä paremmin, kun olen sen vasta pystyttänyt ja teen siihen laattalattiaa, minkä vuoksi seinän vierustoissa on vielä pienet raot. - kasvuaaa
Ihana kevät! kirjoitti:
Juu minulle kävi keltalaukan kanssa samoin niiden osalta joita liotin. Itse liotin vain vuorokauden ja mätänivät. Toiset laitoin suoraan purnukoihin ja nyt niissä on tehokkaan näköiset alut. Viime keväänä laitoin ne suoraan maahan ja nättiä niistä tuli, mutta voi voi, kun olivat hitaita. Pelkäsin, että talvi tulee ennenkuin alkaavat kukkimaan.
Kyllä nuo punatähkät ja kruunuvuokot ovat todella hitaita. Punatähkä vaatii hyvin onnistuakseen hiekkaisen maan, koska maan pitää läpäistä hyvin vettä. Esim. viime vuonna laitoin normaaliin kasvimaahan punatähkät, eivät onnistuneet ollenkaan. Hiekkamaalla taas kukkivat kauniisti. Kruunuvuokosta en osaa sanoa, pärjäisikö se savimaassa, hieman epäilen.
Minulla on kasvimaa savipohjainen, mutta olen sitä parannellut turveseoksella. Esim. irikset menestyivät siinä erinomaisesti.
Ohi jutun: Minua harmittaa vietävästi, kun joku eläin kissa tai orava oli päässyt kasvihuoneeseen ja tehnyt siellä tuhojaan. Jopa pari hyllyä oli romahtanut ja purkkeja pudoteltu ja kaiveltu muutoinkin.
Pahus vie! Pitää tilkitä paremmin, kun olen sen vasta pystyttänyt ja teen siihen laattalattiaa, minkä vuoksi seinän vierustoissa on vielä pienet raot.Kyllä ikävää kun näitä tuhoja tapahtuu ja kaikki se vaiva ja kukinnan ja sadon odotus menetetään :( Näitä onnettomuuksia sattuu aina ja etukäteen niistä ei tiedä. Harmittaa mua sun puolesta ;(
Gladiolus ovat kasvaneet nyt sisällä ja ovat pitkiä ja honteloita littanoita ja ne pitäisi siirtää tuuliseen paikkaan, joten neuvoja kaipaan. Selviääkö ne muutes sisällä esim. lasiverannalla koko kesän. Tarvivatko kasvaakseen tosi ison ruukun.
Joo tässä tuleekin pulma miten saada nämä sipulikukat menestymään oikeassa maassa ja mielelllään talven yli. Menestyisikö se Iiris talven yli jos laittaisi lehtiä ja havuja talveksi päälle. Onko kokemuksia? Kuinka kiva olisi kun seuraavana vuonna kasvaisi ihan itestään.
Voiko niitä esikasvatettuja Iiriksiä laittaa jo nyt maahan vai koska? Ovatko hallan arkoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279