Veneen käynnistäminen keväällä

HannuMäkelä

Minulla on moottorivene jossa on Volvo Penta 250 sisäperämoottori vm 87.
Ostin veneen myöhään syksyllä, jolloin venettä ainoastaan koekäytettiin pikaisesti.
Nyt keväällä kun yritän käynnistää venettä niin kovin vaikealta tuntuu.
Pari kertaa sain moottorin hörähtämään hetkeksi, mutta siihen se sitten jäikin.
Sahasin moottoria käyntiin kokonaisen akun verran, mutta en saanut sitä käyntiin.
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeeks miten moottorin saisi käynnistymään.
Onko mittaristossa oleva nappi ryyppy? Miten sitä tulisi käyttää?

30

5707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläsesiitä

      Jos sulla on käsiryyppy, eli se musta nappi, niin nosta se kerran oikein ylös ja sitten paina takaisin alas.
      sen jälkeen starttaa ladatuilla akuilla ja pitäisi lähteä käyntiin.
      Jos ei starttaa niin uusi toimen pide hetken päästä. Kyllä se käyntiin lähtee.

      • 19+3

        kummasti auttaa startissa. Varsinkin jos on muuten heikossa vedossa.


      • 33
        19+3 kirjoitti:

        kummasti auttaa startissa. Varsinkin jos on muuten heikossa vedossa.

        joo ja kuivana ei kannata tykitellä maissa, että ei tule isompaa remonttia.


    • Nsnsnnss

      Mitähän kaikkea muuta myyjä jätti kertomatta veneestäsi? Ei pahalla mutta jos kauppa on lyöty jo lukkoon ilman että venettä on edes koeajettu niin otan osaa. Mikään lyhyt koekäyttö ei korvaa missään nimessä koeajoa, kunnollista sellaista.

      Itse ostin yhden veneen syksyllä "kuivilta", mutta loppukauppasumma sovittiin maksettavaksi vasta keväällä koeajon jälkeen, mikäli vene toimii kuten pitää.

    • Nnnnss

      "Onko mittaristossa oleva nappi ryyppy? Miten sitä tulisi käyttää?"

      Voi jumaliste mitä avuttomuutta! Jos et veneistä mitään ymmärrä, miksi et pyytänyt myyjää kertomaan mikä nappi mittaristossa on? Ilmeisesti hymyssä suin uskoit kun myyjä kertoi -87 Volvo Pentan olevan uutta vastaavassa kunnossa, koskaan ei mitään korjattu. Kerta laakista aina käymään ja niin päin pois.

      Jos sen saat käymään, TUTUSTU veneeseen ennen kuin lähdet ajamaan. Liian usein merivartiosto/poliisi hakee mereltä uusavuttomia mantereelle, jotka eivät viitsi edes polttoainetilannetta varmistaa.

      • 34

        Ei lisättävää.


      • taukka1

        sähän voisit alkaa vähän katsoa noiden tumpeloiden perään....lähetetään sulle tommone ...valvojalippis....ole tarkkana että oppi menee perille ...tilitä tiedot sitten vaikka ....täällä palstalla..tai sillä baarissa jos vielä sinne pääset.


    • Ainoa varma asia on, että siinä ei ole käsiryyppyä!

      Onko kyseessä suora neloskone, ja silloin yläpuolisella nokka-akselilla, vai V-moottori? Mikä vetolaitemalli sinulla on?

      Sitten voisin antaa ihan asiallisia vastauksia... Ai niin, niitähän tuli roppakaupalla :/

      • HannuMäkelä

        Moottori on Volvo Penta 250A ja vetolaite 290SP. Kumpikin vm. 1989.
        Nyt ottaisin neuvoja vastaan miten saisin veneen käyntiin.
        Haukkumaviestit ja muut turhat kommentoinnit voi suoraan jättää kirjoittamatta, tai jos niitä haluatte kirjoittaa niin kirjoittakaa edes omalla nimellä.


      • vinkkiä
        HannuMäkelä kirjoitti:

        Moottori on Volvo Penta 250A ja vetolaite 290SP. Kumpikin vm. 1989.
        Nyt ottaisin neuvoja vastaan miten saisin veneen käyntiin.
        Haukkumaviestit ja muut turhat kommentoinnit voi suoraan jättää kirjoittamatta, tai jos niitä haluatte kirjoittaa niin kirjoittakaa edes omalla nimellä.

        Itselläni on hieman vanhempi malli, mutta samantyyppinen peruskone. Kylmäkäynnistys ei onnistu jos ei tiedä paria kikkaa. Koneessa ei ole varsinaista ryyppy, mutta kiihdytyspumppu ruikkasee pensahuikan kaasariin kun painat kaasukahvanpohjaan. Itse pumppaan kaasukahvaa 3-4 kertaa pohjaan ja takaisin ennen starttia. Startatessa kaasu kokonaan pois niin että kaasarin läppä on kiinni ja kone saa mahdollisimman rikasta seosta. Heti kun lupaa käyntiin niin antaa kaasua, siinäkin voi auttaa edestakaisin pumppaaminen. Konetta pitää kylmällä kelillä lämmittää aika reiluilla kierroksilla ennen kuin käy tyhjäkäyntiä ja voi heittää köydet irti. Koita vaikka näin ensin. En ole aivan varma millaiset kaasarit koneessasi on että toimiiko kyseinen konsti samalla tavalla.


      • Xixxox
        HannuMäkelä kirjoitti:

        Moottori on Volvo Penta 250A ja vetolaite 290SP. Kumpikin vm. 1989.
        Nyt ottaisin neuvoja vastaan miten saisin veneen käyntiin.
        Haukkumaviestit ja muut turhat kommentoinnit voi suoraan jättää kirjoittamatta, tai jos niitä haluatte kirjoittaa niin kirjoittakaa edes omalla nimellä.

        Oletko soittanut myyjälle? Kenties hänellä olisi "kikkakolmosia" veneen käynnistämiseksi.


        Ja mielestäni pieneen tai vähän isompaan kritiikkiin on aihetta jos ostaa käytetyn vanhan veneen vailla opastusta sen "saloihin". Moottorilla ja vetolaitteella on kuitenkin ikää niin paljon että tuskin moottori varsinkaan lähtee palmun alta käymään.


      • scanddynamic
        HannuMäkelä kirjoitti:

        Moottori on Volvo Penta 250A ja vetolaite 290SP. Kumpikin vm. 1989.
        Nyt ottaisin neuvoja vastaan miten saisin veneen käyntiin.
        Haukkumaviestit ja muut turhat kommentoinnit voi suoraan jättää kirjoittamatta, tai jos niitä haluatte kirjoittaa niin kirjoittakaa edes omalla nimellä.

        aikoinaan sellainen, et kevään ensi käynnistyksellä piti pumpata kaasua ja startata pitkään ja hartaasti. Tämän jälkeen vehje lähti aina laakisti käyntiin ilman mitään temppuja. Ei siis tarvitse tarkoittaa, et siinä mitään vikaa olisi, vaikkei heti lähtiskään.


      • 16
        HannuMäkelä kirjoitti:

        Moottori on Volvo Penta 250A ja vetolaite 290SP. Kumpikin vm. 1989.
        Nyt ottaisin neuvoja vastaan miten saisin veneen käyntiin.
        Haukkumaviestit ja muut turhat kommentoinnit voi suoraan jättää kirjoittamatta, tai jos niitä haluatte kirjoittaa niin kirjoittakaa edes omalla nimellä.

        LOLOLOLOLLOL ei me nyt niin tyhmiä olla että haukuttais omalla nimellä


    • benssi

      ... moottori ei saa bensaa. Siihen viittaisi, jos se on jonkn kerran hörähtänyt, mutta ei muuta. Aina ei vanha moottori saa bensaa ilman apua, vaikka jumppaisit startilla kaksikin akkua tyhjäksi.
      Tee näin: Täytä tankki ja poista kaasuttimen päältä kansi/liekinvarmistin. Kaada kaasuttimen kurkkuihin noin puoli desiä tuoretta bensaa, kiinnitä heti liekinvarmistin ja aloita käynnistäminen. Moottorin tulisi melko heti startata. Jos se sammuu muutamien sekuntien jälkeen toista huikan anto kaasuttimeen, kunnes moottori käy. Mikäli se ei edes lupaa, vaikka kaadat bensaa suoraamn kurkkuun, niin vikaa on varmaan sytystyspuolella. Avaa yksi tulppa ja takista onko se märkä bensasta. Silloin ei tule kipinää.

      • HannuMäkelä

        Yritin taas starttailla venettä. Kaadoin tuoretta bensaa suoraan kaasareihin, mutta tästä ei ollut apua.
        Moottorin sain pari kertaa vaivalloisesti hörähtämään, mutta ei lähtenyt kuitenkaan käyntiin.
        Tulpat otin irti ja kyllä ne aika bensaiset olivat. Mitä pitäisi seuraavaksi tehdä?
        Itse ajattelin seuraavaksi vaihtaa tulpat uusiin, ja irroittaa virranjakajan kannen ja katsoa miltä siellä näyttää. Mitä muuta pitäisi tarkistaa?


      • Nikke M
        HannuMäkelä kirjoitti:

        Yritin taas starttailla venettä. Kaadoin tuoretta bensaa suoraan kaasareihin, mutta tästä ei ollut apua.
        Moottorin sain pari kertaa vaivalloisesti hörähtämään, mutta ei lähtenyt kuitenkaan käyntiin.
        Tulpat otin irti ja kyllä ne aika bensaiset olivat. Mitä pitäisi seuraavaksi tehdä?
        Itse ajattelin seuraavaksi vaihtaa tulpat uusiin, ja irroittaa virranjakajan kannen ja katsoa miltä siellä näyttää. Mitä muuta pitäisi tarkistaa?

        Jos olisin ostanut veneen syksyllä joka ei starttaa keväällä, soittaisin myyjälle. Häneltä voi hyvinkin löytyä kikka jolla kone hörähtää käyntiin. Nyt aivan avuttomuuttasi sahaat akkuja tyhjäksi ja rasitat starttia turhaan, se startti ei ole aivan ilmainen uusia. Ei se soitto sinusta avutonta tee mutta täältä toistuvasti neuvoa kysyminen tekee.

        Mutta kukin taplaa tavallaan.


      • -Mika-
        HannuMäkelä kirjoitti:

        Yritin taas starttailla venettä. Kaadoin tuoretta bensaa suoraan kaasareihin, mutta tästä ei ollut apua.
        Moottorin sain pari kertaa vaivalloisesti hörähtämään, mutta ei lähtenyt kuitenkaan käyntiin.
        Tulpat otin irti ja kyllä ne aika bensaiset olivat. Mitä pitäisi seuraavaksi tehdä?
        Itse ajattelin seuraavaksi vaihtaa tulpat uusiin, ja irroittaa virranjakajan kannen ja katsoa miltä siellä näyttää. Mitä muuta pitäisi tarkistaa?

        Missä asennossa oli kaasukahva käynnitysyrityksissä, kun olit kaatanut bensaa suoraan kaasareihin?
        Pitäisi olla täysillä, mutta käsi valmiina kaasukahvalla ottamaan kaasua pois kun se hörähtää... ei kuitenkaan liaan nopeasti.. kun sen pitäisi oikeasti saada vähän kierroksiakin...

        Jakajan voi oavata ja tarkistaa, ettei siellä nyt ihan vesi virtaa... Tulppien vaihto tuskin auttaa, ellei sitten bensassa ollut reilusti vettä ja siksi kipinä on hukassa kun tulpat onkin vesimärät, silloin ne ei kipinää tee.


    • heh62

      Taas on jokakeväinen rumba alkanut kun kaasuttimiin on talveksi jätetty bensat. Palavat aineet ovat poistuneet ja vain hartsi on suuttimissa jäljellä.

      Nesteen sivuilta voi opiskella bensiinin ominaisuuksista oikeaa asiaa.

      • kysyvä+1

        vieltä missä kohtaa ko. koneessa on suuttimet?


      • kysyvä+1 kirjoitti:

        vieltä missä kohtaa ko. koneessa on suuttimet?

        Mutta voin avata asiaa sen verran, että bensiinikäyttöisissä moottoreissa on ns. kaasutin (ja se koostuu monesta "pientä kulkijaa" askarruttavasta osasta), bensiiniä kun ei sellaisenaan voi pumpata suoraan imusarjaan. Lisätietoa saat opettajaltasi.

        P.S. Asiaton kysymys antaa oikeuden asiattomaan vastaukseen..


      • vastaava+1
        kysyvä+1 kirjoitti:

        vieltä missä kohtaa ko. koneessa on suuttimet?

        kaasuttimessa on yleensä tuon kokoisessa moottorissa kaksi pääsuutinta ja kaksi tyhjäkäyntisuutinta. Pääsuuttimet ovat yleensä kiinteät, vaihdettavat kylläkin. Tyhjäkäyntipuolen seos säädetään kierrettävillä neularuuveilla.


      • ScandiNaval
        vastaava+1 kirjoitti:

        kaasuttimessa on yleensä tuon kokoisessa moottorissa kaksi pääsuutinta ja kaksi tyhjäkäyntisuutinta. Pääsuuttimet ovat yleensä kiinteät, vaihdettavat kylläkin. Tyhjäkäyntipuolen seos säädetään kierrettävillä neularuuveilla.

        Kaasuttimeen ei kannata koskea, jos kone on kerran syksyllä käynyt moitteettomasti. Yhdessä talvessa ei vanha bensa tuhoa hartsilla kaasuttimia.

        Tappokytkin viallinen tai ei ole on-asennossa?

        Sytytys on kaiketi kunnossa, jos on syksyllä käynyt, kosteutta voi tietenkin jossain olla, joten se kannattaa tarkistaa.

        Bensansuodattimet vaihtoon.

        Toivottavasti löytyy yksinkertainen syy, miksei käynnistynyt. Onnea aloittelevalle veneilijälle! ...ja muille... turha mollata tietämätöntä, vai oletteko itse tienneet kaikesta kaiken heti syntyessänne?


      • heh62
        ScandiNaval kirjoitti:

        Kaasuttimeen ei kannata koskea, jos kone on kerran syksyllä käynyt moitteettomasti. Yhdessä talvessa ei vanha bensa tuhoa hartsilla kaasuttimia.

        Tappokytkin viallinen tai ei ole on-asennossa?

        Sytytys on kaiketi kunnossa, jos on syksyllä käynyt, kosteutta voi tietenkin jossain olla, joten se kannattaa tarkistaa.

        Bensansuodattimet vaihtoon.

        Toivottavasti löytyy yksinkertainen syy, miksei käynnistynyt. Onnea aloittelevalle veneilijälle! ...ja muille... turha mollata tietämätöntä, vai oletteko itse tienneet kaikesta kaiken heti syntyessänne?

        Kyllä Neste väittää, että nykybensa pilaantuu jo muutamassa kuukaudessa, mutta se on tietenkin vain myynnin edistämiseksi tarkoitettu mainostemppu, vai mitä.

        Olen pitänyt tapanani laittaa tankkiin talveksi bensan stabilointiainetta sekä lisätä ensimmäiselle reissulle tuoretta kamaa ja kysymyksessä on ruiskukone, jossa bensa ei saa ilmaa muualla kuin tankissa. Silti viime keväänä olin ensimmäisellä reissulla joutua merihätään kun kone ei hetkeen käynyt kunnolla.


      • HannuMäkelä
        heh62 kirjoitti:

        Kyllä Neste väittää, että nykybensa pilaantuu jo muutamassa kuukaudessa, mutta se on tietenkin vain myynnin edistämiseksi tarkoitettu mainostemppu, vai mitä.

        Olen pitänyt tapanani laittaa tankkiin talveksi bensan stabilointiainetta sekä lisätä ensimmäiselle reissulle tuoretta kamaa ja kysymyksessä on ruiskukone, jossa bensa ei saa ilmaa muualla kuin tankissa. Silti viime keväänä olin ensimmäisellä reissulla joutua merihätään kun kone ei hetkeen käynyt kunnolla.

        Sain kuin sainkin veneen vihdoin käyntiin.
        Lukitsin avaimen starttaus asentoon ja menin itse moottorin luokse katsomaan antaako tulpanjohto kipinää. Yksi tulpanjohto oli siis irti kun kone meinasi käynnistyä.
        Äkkiä avain irti ja tulpanjohto takaisin paikoilleen. Nyt uusi yritys neljällä sylinterillä ja heti starttasi. En tiedä miksi se yhtäkkiä alkoi toimimaan kun sitä olen kaksi päivää yrittänyt sahata käyntiin. Toivottavasti ei merellä sitten ala kesällä temppuilemaan.
        Kiitos kaikille asiallisille auttaneille!


      • huhheih
        HannuMäkelä kirjoitti:

        Sain kuin sainkin veneen vihdoin käyntiin.
        Lukitsin avaimen starttaus asentoon ja menin itse moottorin luokse katsomaan antaako tulpanjohto kipinää. Yksi tulpanjohto oli siis irti kun kone meinasi käynnistyä.
        Äkkiä avain irti ja tulpanjohto takaisin paikoilleen. Nyt uusi yritys neljällä sylinterillä ja heti starttasi. En tiedä miksi se yhtäkkiä alkoi toimimaan kun sitä olen kaksi päivää yrittänyt sahata käyntiin. Toivottavasti ei merellä sitten ala kesällä temppuilemaan.
        Kiitos kaikille asiallisille auttaneille!

        "Toivottavasti ei merellä sitten ala kesällä temppuilemaan."

        Ehkä kannattaa laittaa se meripelastuksen numero kännykän muistiin...


    • -Mika-

      Se ei siis saa bensaa. Jos kerran hörähti (uimurikammiossa olevalla vanhalla bensalla).
      Koitappa seuraavaa: Kaada kaasariin vartti-puolidesiä bensaa, siis ihan siihen imuaukkoon, josta se imee ilmaa normaalisti. Kaasu täysille, mutta käsi kaasukahvalla valmiina ottamaan kaasua pois, kun se hörähtää käyntiin.

      Jos tuolla lähti hetkeksi (saattaa käydä 5-10 sekkaa) niin bensapula vaivaa. Seuraavaksi pitäisi löytää syy bensapulaan. Onko siinä mekaaninen vai sähköinen polttoainepumppu? Seuraa kaasariin tulevaa letkua (noin 8 mm sisähalkaisija, siis 1,2 senttiä ulkohalkaisija) se menee bensapumpulle. Mekaaninen pumppu on koneen kyljessä kiinni, sähköinen voi olla missä vaan. Mekaanisen pumpun läpät jumittelee välillä talven jäljiltä ja voi vaatia puhdistusta. Pahimmassa tapauksessa pumpun vaihdon, jos sitä ei saa avattua.

      Yksi tapa olisi ottaa peräprutkun tankki kumpallopumpullisne letkuineen. Sen voi sijoittaa kaasaria reilusti ylemmäs ja liittää se letku kaasariin tai mekaanisen mensapumpun imupuolelle. Sitten vaan kumipallolla pumppaamaan ja kone käyntiin...

      Mutta siis kuitenkin: bensakone ai tarvits ekuin sitä bensaa ja sitten kipinää. Nämä kun löytyy oikeista paikoista oikeassa määrin ja oikea-aikaisesti niin se moottori käy.

      • On muuten ensimmäinen kerta, kun olet liian kännissä vastataksesi kysymykseen, tai edes kirjoittaaksesi ymmärrettävästi... :(


      • -Mika-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        On muuten ensimmäinen kerta, kun olet liian kännissä vastataksesi kysymykseen, tai edes kirjoittaaksesi ymmärrettävästi... :(

        tuossa kohtaa kun sanot, että ketju kannattaa lukea kokonaan läpi ennen ekaa omaa postausta. Kännissä en sen sijaan kuitenkaan eilen ollut... ;-) Kysyjän osaamisen tason määrittäminen on joskus vaikeaa, ja siksi kirjoitetusta tekstistä tulee joskus epäloogista, osin aloittelijalle, osin osaavammalle suunnattua. Siis sekavaa...

        Avaan vähän vielä, koska voi tästä joskus jollekin olla hyötyä: Mulla on tavallinen 12 litranen perämoottorin tankki, jossa on se perämoottorin bensaletku kumipallopumppuineen ilman moottoriin tulevaa pikaliitintä, siis pelkkä letkunpää. Tankissa on uutta, puhdasta bensaa ja tilkkanen jäänestoa. Käytän sitä myös kaasariautojen kanssa, jos on käynnistymisongelmaa. Laita sen tankin auton katolle, ja siitä tulevan bensaletkun bensapumpun imupuolelle kiinni, auton/veneen omasta tankista tulevan letkun tilalle.

        Sitten siitä letkussaolevasta kumipallosta pumpaten, kunnes vastapaine kasvaa, jolloin kaasarissa on riiittävästi tuoretta bensaa uimurikammiossa. Ja sitten vaan konetta käyntiin. Tankin laitan korkealle, jotta lappovaikutus auttaisi myös bensan saamisessa kaasariin asti eikä kumipalloa tarvitsisi käsin pumpata sitten, kun kone on saatu käyntiin.

        Nykyisen bensan huonous tuntuu usein ensimmäiseksi bensapumpussa. Mekaanisen bensapumpun läppäventtiilit jumittaa eikä pumppu jaksa pumpata. Työntämällä siitä tuolla "käsipumpulla" uutta, tuoretta bensaa läpi saadaan kaksi asiaa yhdellä kertaa: Kaasari täyteen uutta bensaa ja bensapumpun "huuhtelu", jolloin se useimmin alkaakin toimia. Jos veneessä/autossa onkin sähköinen pumppu, se saattaa olla piilossa/näkymättömissä/toiminnaltaan sellainen, että siitä ei voi/saa väkisin työntää bensaa läpi. Silloin kannattaa liittää tämä irtotankin bensaletku mieluummin suoraan kaasariin ja tulpata veneen/auton omalta pumpulta tuleva bensaletku kännistysyrityksen ajaksi.

        Samaa metodia olen siis käyttänyt myös sisäkoneellisen venemoottorin käyntihäiriöiden paikallistamiseen. Ja tyttärien mopoihin keväällä, ja poikien monkkäreihin... ja jokin aika sitten tutun moottorikelkkaan.... kaikkeen sellaiseen bensallakäyvään, jolla on käynnistymisvaikeuksia pitkän seisottamisen jälkeen.
        Aina siiitä on ollut suuri hyöty.


    • Mtu voimaa

      Älä sitten käytä sitä konetta kuivalla maalla, sillä merivesipuolen pumpun siipi on kuivana alle minuutin käytön jälkeen kaputt.

      Tietysti voit johtaa letkulla merivesipuolelle vettä tai poistaa pumpun käytöstä, mutta noin vaan konetta ei kannata maalla käytellä. Lämmöt ei ole ongelma kovin nopeasti, vaan juuri kuminen pumpun siipi.

    • Sinnikästä

      Tätä konetta on näköjään käynnistelty neljä vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4452
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2899
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2652
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1644
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1528
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      50
      1238
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    Aihe