Moi!
Minulle määrättiin viime vuoden kesäkuussa Efexor 75 mg masennukseen. Viime vuoden syyskuussa annostus nostettiin 150 mg. Siitä lähtien on painoni noussut n. 10 kg. Lihominen ei selity ruokavaliolla, koska olen syönyt saman verran kuin ennen lääkkeiden käytön aloittamista. Voisiko olla Efexorin sivuvaikutusta? Muuten kyllä ko. lääke on auttanut. Kukaan ei ole huomattanut myöskään lihomisesta.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Efexor ja painonnousu
22
5677
Vastaukset
- Entinen käyttäjä
On. Minulle Efexor ei tosin sopinut muutenkaan: teki apaattiseksi, väsytti ja syöpötytti sekä hidasti oloa ja kehoa kaikin puolin. Ei siis auttanut masennukseenkaan, joten vaihtoon meni reilun 4 kk jälkeen. Efen aikana painoa tulla humahti tuossa ajassa lisää melkein 8 kiloa, jota en ole vieläkään saanut pois. :-(
- Mies 20-v.
Kiitos vastauksesta. Taidan minäkin lopettaa "lihotuspillereiden" käytön. Mieluummin masentunut kuin läski. ;)
- venla72_
Mies 20-v. kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Taidan minäkin lopettaa "lihotuspillereiden" käytön. Mieluummin masentunut kuin läski. ;)
Mä en ole lihonnut Efexorin aikana (n.8kk). Ruokahalu on poissa ja syön väkisin aamulla jotain ja vasta illalla pystyy paremmin syömään ja tän aiheuttaa Efexor.
Se laittaa myös vauhtia askeliin joten luulisi päinvastoin kuin lihottavan. Niin ovat nää lääkkeet erilaisia eri ihmisille että ei voi kun ihmetellä. Ei ole tietenkään mukavaa lihota lääkkeen takia.
Olen ymmärtänyt että SSRI-lääkket lihotaisivat herkemmin, en toki tiedä mikä on totuus. - Mies 20-v.
venla72_ kirjoitti:
Mä en ole lihonnut Efexorin aikana (n.8kk). Ruokahalu on poissa ja syön väkisin aamulla jotain ja vasta illalla pystyy paremmin syömään ja tän aiheuttaa Efexor.
Se laittaa myös vauhtia askeliin joten luulisi päinvastoin kuin lihottavan. Niin ovat nää lääkkeet erilaisia eri ihmisille että ei voi kun ihmetellä. Ei ole tietenkään mukavaa lihota lääkkeen takia.
Olen ymmärtänyt että SSRI-lääkket lihotaisivat herkemmin, en toki tiedä mikä on totuus.Mä luinkin, et Efexorin sivuvaikutuksena voikin olla joko painonnousu tai painonlasku. Mulla on ollu käytössä myös noita SSRI-lääkkeitä; ne ei lihottanu, mut ei ne myöskään mitään auttanu. Muutenkin mulla tuntuu nyt menevän paremmin enkä mä usko tarviivani lääkkeitä. Ja voihan ne sit ottaa takas, jos on tarvetta...
Eniten mua ihmetyttää tässä lihomiessa se, et mä syön saman ku ennenkin (eli normaalisti) ja silti paino on noussu vajaan vuoden aikana 62 kg -> 72 kg. En mä kuitenkaan suostu alkaan mikskään läskitiinuks. - daizy
Mies 20-v. kirjoitti:
Mä luinkin, et Efexorin sivuvaikutuksena voikin olla joko painonnousu tai painonlasku. Mulla on ollu käytössä myös noita SSRI-lääkkeitä; ne ei lihottanu, mut ei ne myöskään mitään auttanu. Muutenkin mulla tuntuu nyt menevän paremmin enkä mä usko tarviivani lääkkeitä. Ja voihan ne sit ottaa takas, jos on tarvetta...
Eniten mua ihmetyttää tässä lihomiessa se, et mä syön saman ku ennenkin (eli normaalisti) ja silti paino on noussu vajaan vuoden aikana 62 kg -> 72 kg. En mä kuitenkaan suostu alkaan mikskään läskitiinuks.Niin, on outoa et mikä joissakin lääkkeissä sitten lihottaa!! Mulla kävin Xanorin kanssa niin ja se ei pitäisi lihottaa? tuli 4kg ihan yllättäen painoa lisää ja kun lopetin Xanorin käytön painon nousu loppui.
- K77
daizy kirjoitti:
Niin, on outoa et mikä joissakin lääkkeissä sitten lihottaa!! Mulla kävin Xanorin kanssa niin ja se ei pitäisi lihottaa? tuli 4kg ihan yllättäen painoa lisää ja kun lopetin Xanorin käytön painon nousu loppui.
Kuulin juuri psykiatriltani että xanor ja myös imovane voivat aiheuttaa sellaista "impulssisyömistä". Varsinkin imovanesta illalla tuli kaikenlaisia mielitekoja.. Siitä sitten paino nousee..
- syöppöliini
No mää olenkin ihmetellyt et kun paino ei tahdo millään tippua vaikka liikun kuin hullu (heh) ja pidän tiukkaa linjaa syömisten kanssa. Ja koko ajan tekis mieli natustella jotain.
- Dystophie
Mulla on Venlafaxin 150mg käytössä,(Sama kuin Efexor, mutta ratiopharmin versio) ja olen kyllä lihonut 10kg noin vuoden käytön aikana. Mulla on samalla tosin käytössä myös citalopram, mutta sen määrä on niin pieni ettei luulis vaikuttavan.
- litteefat
Dystophie kirjoitti:
Mulla on Venlafaxin 150mg käytössä,(Sama kuin Efexor, mutta ratiopharmin versio) ja olen kyllä lihonut 10kg noin vuoden käytön aikana. Mulla on samalla tosin käytössä myös citalopram, mutta sen määrä on niin pieni ettei luulis vaikuttavan.
sitten vasta masentaakin kun olet läski, masentunut ja voimaton, etkä saa itseäsi enää kuntoon.
- :O
litteefat kirjoitti:
sitten vasta masentaakin kun olet läski, masentunut ja voimaton, etkä saa itseäsi enää kuntoon.
Täälllä yksi kohtalotoveri :)
Olen lihonut yli 10 kiloa sen jälkeen kun aloin syömään masennuslääkkeitä. Nyt minua ei tahdo enää tunnistaa samaksi henkilöksi ja se, miten minua katsotaan työpaikallakin, on aika julmaa.
Ei ne tiedä miltä tuntuu, kun ei JAKSA tehdä itsensä hyväksi mitään.
Kai se vaan on uskottava, että parempi näin, kun läntti asfaltissa. Joka on kyllä mielessä aika useasti.
Ja tämä kesäkin vielä - herättäkää minut elokuun lopussa. Haluan nukkua tämän paskan yli.
Kaikilla on niin kamalan kivaa ja pitää olla rantakunnossa jne. - nöffinen83
:O kirjoitti:
Täälllä yksi kohtalotoveri :)
Olen lihonut yli 10 kiloa sen jälkeen kun aloin syömään masennuslääkkeitä. Nyt minua ei tahdo enää tunnistaa samaksi henkilöksi ja se, miten minua katsotaan työpaikallakin, on aika julmaa.
Ei ne tiedä miltä tuntuu, kun ei JAKSA tehdä itsensä hyväksi mitään.
Kai se vaan on uskottava, että parempi näin, kun läntti asfaltissa. Joka on kyllä mielessä aika useasti.
Ja tämä kesäkin vielä - herättäkää minut elokuun lopussa. Haluan nukkua tämän paskan yli.
Kaikilla on niin kamalan kivaa ja pitää olla rantakunnossa jne.Oonki ihmetelly että mistä hitosta tää kaikki pain on tullu vuoden sisällä (en oo muuttanut elämäntapoja mitenkään tuona aikana).
Siis Efexorista. Kivaa kivaa:(. Lääke kyllä toiminu mulla hyvin melkein vuoden, mutta nyt teho lakannut vaikka popsin 225 mg. Taitaa olla vaihto taas edessä. Ongelma mulla lääkkeitten kanssa siinä että vajaassa vuodessa on turtunu niihin niin ettei mitään hyötyä ja sit vaihdetaan. Näin on käyny jo 3 kertaa. En kyl halua ottaa sitä riskiä että lihoisin toiset 10 kg. Ku nytkään ei kauppojen housut meinaa mahtua jalkaan vaikka oon ihan normi painoinen!
On kurjaa kun joutuu sit yrittää pudottaa painoa vaikka mitään ei oo tehny aiheuttaakseen sitä. Itekin syön ihan normisti. En koskaan oo polttanu ja oon absolutisti ja kaiken oon aina syöny ruis tai täysjyvä versioita. Muu ei kelpaa. Pahoja. En oo koskaan edes tykänny vaaleesta leivästä! Limsat ja mehut. Hyyyyiii:D.
Mutta toki syöpöttelen roskaruokia pari kertaa kk ja suklaata kyllä joka päivä;D. Siinä mun suurin pahe:D. Ja etten oo harrastanu liikuntaa 10 vuoteen. Inhoan liikuntaa. Yök. Penkkiurheilija tosin oon:)Hihhii.
Täytyy mainita lääkärille tosta painonnoususta kun meen pe ja kiittää sitä siitä;)Heh. - :O
nöffinen83 kirjoitti:
Oonki ihmetelly että mistä hitosta tää kaikki pain on tullu vuoden sisällä (en oo muuttanut elämäntapoja mitenkään tuona aikana).
Siis Efexorista. Kivaa kivaa:(. Lääke kyllä toiminu mulla hyvin melkein vuoden, mutta nyt teho lakannut vaikka popsin 225 mg. Taitaa olla vaihto taas edessä. Ongelma mulla lääkkeitten kanssa siinä että vajaassa vuodessa on turtunu niihin niin ettei mitään hyötyä ja sit vaihdetaan. Näin on käyny jo 3 kertaa. En kyl halua ottaa sitä riskiä että lihoisin toiset 10 kg. Ku nytkään ei kauppojen housut meinaa mahtua jalkaan vaikka oon ihan normi painoinen!
On kurjaa kun joutuu sit yrittää pudottaa painoa vaikka mitään ei oo tehny aiheuttaakseen sitä. Itekin syön ihan normisti. En koskaan oo polttanu ja oon absolutisti ja kaiken oon aina syöny ruis tai täysjyvä versioita. Muu ei kelpaa. Pahoja. En oo koskaan edes tykänny vaaleesta leivästä! Limsat ja mehut. Hyyyyiii:D.
Mutta toki syöpöttelen roskaruokia pari kertaa kk ja suklaata kyllä joka päivä;D. Siinä mun suurin pahe:D. Ja etten oo harrastanu liikuntaa 10 vuoteen. Inhoan liikuntaa. Yök. Penkkiurheilija tosin oon:)Hihhii.
Täytyy mainita lääkärille tosta painonnoususta kun meen pe ja kiittää sitä siitä;)Heh.Minusta tästä painonnoususta ei ole puhuttu tarpeeksi. Minulle on vaan sanottu, että se on vaan itsekontrollista kiinni, jos haluaa laihtua. Onhan esim. kortisonilääkkeetkin sellaisia, jotka lihottavat ja keräävät nestettä. On vaan helpompi sanoa joku toinen diagnoosi/sairaus kun masennus.
- Supasatu
Efexor on juuri sellainen lääke, jonka sivuoireena voi olla painonnousu. Moni tuttuni on kyseisen asian takia lopettanut lääkkeiden syömisen.
- depr.tyttö88
Olen syönyt Efexoria syksystä 2008. Alkuun se laittoi jalkoihin vipinää ja piristi selvästi ja sain asioita normaalisti tehdyksi. Ainoa miinus oli se, että syke oli korkeampi, josta oli vähän haittaa urheillessa. Ensimmäisen puolen vuoden aikana Efexoria syödessäni laihduin kuusi kiloa, tosin arvelen sen johtuvan siitä, että käytön aloittamisen jälkeen jaksoin taas urheilla paljon, jota olin ennen vakavaa depressiota aina rakastanut ja lääke myös tuntui hillitsevän ruokahalua. Mutta viime kesänä alkoi pikkuhiljaa tulla pahoinvointia ja oksentelua, joka kesti iltapäivään asti (annos oli 75mg aamuisin). Siten tunsin oloni energiattomaksi ja jaksamattomaksi ja lopetin lääkkeen käytön. Aloitin sen kuitenkin uudestaan alkusyksyllä samalla 75mg annoksella, pahoinvointi taas alkoi, mutta jaksaminen ei parantunut, kuten lääkettä ekan kerran aloittaessa. Sitä päätettiin lisätä kk päästä 150mg:aan. Nosto vain lisäsi pahoinvointia ja toi hermostuneisuutta ja painokin alkoi nousta, ja ehkä tuo pahoivointi ja oksentelu aiheutti sen, ettei se lisännyt jaksamista. Viime helmikuussa lopetin lääkkeen kokonaan, kun painoni oli noussut kesästä 2009 14kg. Lopetuksen jälkeen en huomannut mielialassani muutosta ainakaan huonompaan ja nyt kesän tullen olen huomattavasti parempivointinen kuin syksyllä, kun söin 150mg annosta. (Johtuu ehkä myös vuodenajasta). Painoni on myös pudonnut 5 kg. Nyt olisi tarkoitus miettiä jotain vaihtoehtoista lääkettä, koska syksyllä (itseni tuntien) vointini tod.näkösesti huononee ainakin ilman mitään lääkitystä.
- tuntematon potilas
Söin Efexoria vajaan vuoden, 150 mg suurimman osan ajasta. Paino nousi sinä aikana melkein 15 kg, mikä ei erityisemmin kohottanut mielialaa. Kumminkin öisin hikoilin litrakaupalla, talvellakin oli pakko pitää ikkuna auki yötä päivää. Kauhistuttaa ajatella, kuinka paljon paino olisi noussut, jos en olisi hikoillut kaikkea sitä nestettä pois. Efexorin lopettamisesta on nyt jo yli vuosi, mutta ylimääräisestä painosta en ole kaikesta yrityksestä huolimatta päässyt eroon :(
- päärynänä
Syönyt neljä vuotta efexoria. Paino noussut 20 kg, seksuaalihalut hävinneet, hikoilen koko ajan. Paniikkioireet ja ahdistus vähenytynyt. Mielestäni efexor on lisännyt makeanhimoa.
- mömmä
Efexoria yli 7 vuotta. Painoa on tullut lisää 20 kg!
- NytOonNykyinenPullukka
Aloitin essitalopraamin syömisen 7/15. annos nostettiin loppujen lopuksi maksimiin ja tehon hiipuessa vaihdettiin venlafaxiiniin/efexoriin 1/16. reilusti yli 10kg tullut painoa lisää!! "Essin" kanssa mieli oli alkuun hyvä ja jaksoin käydä kävelylenkeillä ja parantaa ruokailutottumuksia. Paino oli alkuun 85kg hujakoilla ja syksyllä kävi jopa 79,9kg!!! Ihanne painoni on sielä 70-75kg. Kun essin tehot hiipui ja tilalle vaihtui venla niin kilot hiipii rytinällä. Mussuti mussuti ja jatkuvasti pikkunälkä vaikka terveellinen ruokavalio pysyi. Sain alunperin ahdistukseen lääkkeet ja nyt sitä ahdistusta on lisännyt 100%:lla lihavuuteni!! Nostin annoksen 75mg:sta 150mg:an koska koin että ahdistus ym alkoi pahentua. Nyt aloin etsimään tietoa googlesta siihen että miksi lähinnä rinta vakoni hiki haisee vanhalta maidolta. Joku sanoi että hormonitasapaino jne vaikuttaa siihen mm. Sitten välähti että voisiko syynä olla lihavuuteni. Monesti lihavat ihmiset haisevat voimakkaammin hielle tai erilailla hielle. Ainakin minun nenääni. Ja voisiko lihavuuteni johtua venlafaxeenista!!!!!(?) Hikoilen nykyään PALJON.
Aion soittaa omalle lääkärilleni pikimmiten ja puhua venlan alkuun vähentämisestä ja kokonaan lopettamisesta hetken päästä. Viekkarit ovat sähköiskuja päässä ja sydämen sykkeen jumputusta epäsäännöllisesti. Ne ilmenee jo muutaman tunnin jälkeen siitä kun venla olisi pitänyt ottaa. PELOTTAVAA ajatus lopettamisesta. - Faktoja_kuntoon
Sen verran pitää korjata täällä olevia uskomuksia, että se ei ole se lääke joka nostaa painoa, koska keho ei vain toimi niin. Rasvan lisääntyminen johtuu aina vain ja ainoastaan siitä, että kroppaan tulee enemmän energiaa kuin se kuluttaa. Siitä en sano mitään etteikö lääke voisi vaikuttaa aineenvaihduntaan tai ruokahaluun ja lääkkeen aiheuttamaa väsymystäkin korjataan usein syömällä vähän enemmän eikä kuitenkaan jaksa liikkua. Ikävää että monilla on tällasia kokemuksia, mutta on hyvä muistaa että lääke ei lihota vaan liiallinen energiansaanti.
- myrkkyjä.ne.on
Kumma vaan kuinka melkein kaikki varsinkin neuroleptejä käyttävät lihoavat. Eikö olekin erikoista? Ja ei siinä vielä kaikki: Ne aiheuttavat myös maksasairauksia, diabetestä ja prolaktiinitasojen nousua, ja vaikka mitä muutakin. en muista kaikkea edes. Missä on hyöty-haittasuhde? Taitaa olla psykiatrin lompakossa...
- napsuuDia
myrkkyjä.ne.on kirjoitti:
Kumma vaan kuinka melkein kaikki varsinkin neuroleptejä käyttävät lihoavat. Eikö olekin erikoista? Ja ei siinä vielä kaikki: Ne aiheuttavat myös maksasairauksia, diabetestä ja prolaktiinitasojen nousua, ja vaikka mitä muutakin. en muista kaikkea edes. Missä on hyöty-haittasuhde? Taitaa olla psykiatrin lompakossa...
Kuten nimim. Faktoja_kuntoon sanoi, siinä on kysymyksessä metabolian sekoittuminen, mikä johtaa epänormaaliin rasvan kertymiseen. Neuroleptit, ja niistä erityisesti olantsapiini, ovat tunnettuja metabolian sekoittamisestaan, mikä johtaa tiedettävästi merkittävään lihoamiseen. Ainehan voi vaikuttaa myös ruokahaluun esimerkiksi viemällä kylläisyyden tunnetta/mielihyvää pois, mikä taasen johtaa uuteen mielihyväntavoitteluun eli syödään lisää. Neuroleptit myös "lobotomoivat" henkilöä passiivisemmaksi, mikä vähentää liikkumista ja tunteettomaksi (-> masentuneemmaksi), mikä saa montaa lohduttamaan itseään lisäsyömiselle, niin mieheti kuin naisetkin. Kaikki tämä yhdistettynä niin lopputuloksena voi olla merkittävä lihoaminen ja päälle diabetes, joista kumpaankaan ei olisi päädytty ilman neuroleptikäyttöä.
- Artsi3564
Efexor/venlafax ei lihottanut mua eikä kaveriani. Vierotusoireita ei käytännössä tullut kun lopetteli hitaasti.
Syökää itsetehtyä ruokaa ja liikkukaa. Ensimmäisenä sokeri ja vehnä pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292390- 1282303
- 1582054
- 361716
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201668- 271049
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904