Urbaani legenda 240 on traktori ?

-Hande-

Vaikka auto on jo valmistuksen puoleen ollut historiaa aika päivät legenda elää. Voin ihan omistajan kokemuksella sanoa, että jopa 240 Diesel oli tasapainoinen ja kevyt käsitellä. Painon jakauma oli pirun paljon parempi kun 740/60 malleissa, ei 240 jäänyt joka mäkeen kun 740 dieselillä. Jarrut oli tehokkaat ja keveät ja penkki istui vähän isommankin miehen persuksiin. Kori ei nitissyt eikä natissut, mutta tuuli ulvoi kulmissa josta vanhan Volvon aina tunnisti. Tee-se itse-miehelle loistopeli, kaikki hyvin esillä ja osat oli vankkoja, ei viat siirtyneet kun ranskalaisissa.

9

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fireblade

      Moi!

      Kiisselihän oli lainatekniikalla.

      No, tollanen 240 B200E vuosimallia -86 bensaruisku lähtee valoista sammumatta ilman kaasua....traktorin vauhtipyörä....

    • 8:sas Volvo menossa

      että volvo on traktori sanonta tuli vanhoista malleista, amatzon. pv. duettoista, kun ne kestivät isältä pojalle.
      Tätä asiaa ei vaan tiedä kun ne jotka ovat niihin aikoihin täällä taapertaneet.

    • B23E + M46

      240 oli kiva peli ajaa. Itellä oliaikoinaan 240 GLT 2,3 ltr nappivitonen. Isoksi autoksi siihen aikaan kulki kivasti. Ylitehostettu ohjaus tottumisen jälkeen oli myös mukava. Traktori ei ainakaan kuvannut tätä autoa.

    • VS. 740-940

      Noita ei voi edes varrata keskenään. 100-200 Sarjan Volvot ovat sellaisia apinakiikkuja, ettei niillä viitsi pirukaan ajaa. 240 Tuntuu ihan samalta kuin Ford Capri, raideleveys on ihan liian kapea auton muihin mittoihin verrattuna.

      • Jonssoni ite

        700-sarjalainen oli tukevampi hyväpintaisella mutkatiellä, mutta talvella ja soralla 240 oli selvästi sujuvampi menijä. Itselläni oli muuten kaksi Capriakin aikana, jolloin niilä ajettii menestyksekkäästi kilpaa. Vaikka auton tekniikka oli pitkälti samaa kuin Cortinassa, oli ajettavuus saatu pienillä eroilla paljon paremmaksi. Huonointa Caprissa oli ohjaus, joka oli hidas, raskas ja tunnoton. Kolmoskorimallissa tätäkään vaivaa ei enää ollut.


    • Tuomion julistaja

      Traktorit kuuluvat käsittääkseni maaseudulle.

      Itselläni ei ole ollut koskaan minkäännumeroista Volvoa.

      200-sarjalaisia olen montakin kertaa ajanut, parin vuosikymmenen aikana, enkä auton maantieominaisuuksia kummoisina pitänyt. Moneen muuhun verrattuna levoton paimennettava.

      Itselläni oli 1980-luvulla työsuhdeautona Saab 900 GLs (kaasarikone, 108 hv). Siinä oli ylipitkät aavikkovälitykset. Viitosvaihde oli talvikelissä talvirenkailla joskus melkeinpä käyttökelvoton. Auto oli kuitenkin selvästi dynaamisempi kuin pomoni Volvo 244 DL Automatic – en muista noilta ajoilta yhtä lussua samankokoista kulkinetta! Ja Saab oli paljon vakaampi ja miellyttävämpi maantie- ja motariajossa.

      Volvo oli kuitenkin kevyt ja aivan yllättävän ketterä pyöriteltävä kaupunkiajossa! Ällityttävän pieni kääntösäde. En ihmettele auton suosiota oman aikakautensa taksina.

      Vankka, kestävä, yksinkertainen rakenne oli tietenkin monen mielestä plussaa. Omistamisen halua auto ei silti jaksanut minussa herättää.

      • Juk1

        Reilu 12 vuotta vierähti 2-satkujen ratissa ja yksikään kolmesta ei ollut traktori sanan negatiivisessa mielessä. Tuona aikana vaihdettiin jo vaimoakin muutamaan otteeseen ja Turun Sinappikin vaihtui kotimaiseen, mutta Volvo se vain pysyi ja parani.

        ketterä, lämmin, käyttövarma, loistava näkyvyys, ajettavuus huonoissa olosuhteissa, vanha Volvomiehen maine
        -lämmin vanhalla säätimellä, jano, huoltotarve, ruostumisherkkyys vanhoissa vuosimalleissa, uusi Volvomiehen maine kiitos 2000-luvun öykkärien.

        Parhaimmat muistot Volvosta ovat 2000-luvun alkupuoliskolta, lumimyrskyjen aikaan, silloiset uudet autot joko köröttelivät 30:ä tai hyytyivät tienposkeen, Vollella mentiin rajoitusten mukaan ja ihmeteltiin porukalla mukamas huonoa keliä.

        200-sarjaa ei olisi pitänyt koskaan tarjota 2,3-litraista pienemmällä koneella, moni on saanut väärän kuvan autosta B19A/B200K-moottorin takia. Lopun ajan B200/230F olivat myös loistava esitys lampaista suden vaatteissa.

        J


      • 240=kova sana
        Juk1 kirjoitti:

        Reilu 12 vuotta vierähti 2-satkujen ratissa ja yksikään kolmesta ei ollut traktori sanan negatiivisessa mielessä. Tuona aikana vaihdettiin jo vaimoakin muutamaan otteeseen ja Turun Sinappikin vaihtui kotimaiseen, mutta Volvo se vain pysyi ja parani.

        ketterä, lämmin, käyttövarma, loistava näkyvyys, ajettavuus huonoissa olosuhteissa, vanha Volvomiehen maine
        -lämmin vanhalla säätimellä, jano, huoltotarve, ruostumisherkkyys vanhoissa vuosimalleissa, uusi Volvomiehen maine kiitos 2000-luvun öykkärien.

        Parhaimmat muistot Volvosta ovat 2000-luvun alkupuoliskolta, lumimyrskyjen aikaan, silloiset uudet autot joko köröttelivät 30:ä tai hyytyivät tienposkeen, Vollella mentiin rajoitusten mukaan ja ihmeteltiin porukalla mukamas huonoa keliä.

        200-sarjaa ei olisi pitänyt koskaan tarjota 2,3-litraista pienemmällä koneella, moni on saanut väärän kuvan autosta B19A/B200K-moottorin takia. Lopun ajan B200/230F olivat myös loistava esitys lampaista suden vaatteissa.

        J

        liian löysität takajousista, kun vaihtaa farkun kuorma jouset taakse niin sen parmpaa autoa ei ole tähän mennessä ajanut, menee kun juna raiteilla eikä kallistele mutkissa


      • Juk1
        240=kova sana kirjoitti:

        liian löysität takajousista, kun vaihtaa farkun kuorma jouset taakse niin sen parmpaa autoa ei ole tähän mennessä ajanut, menee kun juna raiteilla eikä kallistele mutkissa

        2-satku muuttuu purjelaivaksi jossain 160-200 tkm välillä, peräpään puslat kulahtavat ja siihen ei jouset auta. Remontti ei ole kallis. Samalla kannattaa uusia keulan puslat ja viimeisissä malleissa myös kääntölaakerit. Sitten saa hyvän kuvan siitä, mikä oli ajettavuus. Kulkee kuin juna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      334
      7232
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4428
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3185
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3017
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1962
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1846
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      215
      1784
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe