Urbaani legenda 240 on traktori ?

-Hande-

Vaikka auto on jo valmistuksen puoleen ollut historiaa aika päivät legenda elää. Voin ihan omistajan kokemuksella sanoa, että jopa 240 Diesel oli tasapainoinen ja kevyt käsitellä. Painon jakauma oli pirun paljon parempi kun 740/60 malleissa, ei 240 jäänyt joka mäkeen kun 740 dieselillä. Jarrut oli tehokkaat ja keveät ja penkki istui vähän isommankin miehen persuksiin. Kori ei nitissyt eikä natissut, mutta tuuli ulvoi kulmissa josta vanhan Volvon aina tunnisti. Tee-se itse-miehelle loistopeli, kaikki hyvin esillä ja osat oli vankkoja, ei viat siirtyneet kun ranskalaisissa.

9

1291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fireblade

      Moi!

      Kiisselihän oli lainatekniikalla.

      No, tollanen 240 B200E vuosimallia -86 bensaruisku lähtee valoista sammumatta ilman kaasua....traktorin vauhtipyörä....

    • 8:sas Volvo menossa

      että volvo on traktori sanonta tuli vanhoista malleista, amatzon. pv. duettoista, kun ne kestivät isältä pojalle.
      Tätä asiaa ei vaan tiedä kun ne jotka ovat niihin aikoihin täällä taapertaneet.

    • B23E + M46

      240 oli kiva peli ajaa. Itellä oliaikoinaan 240 GLT 2,3 ltr nappivitonen. Isoksi autoksi siihen aikaan kulki kivasti. Ylitehostettu ohjaus tottumisen jälkeen oli myös mukava. Traktori ei ainakaan kuvannut tätä autoa.

    • VS. 740-940

      Noita ei voi edes varrata keskenään. 100-200 Sarjan Volvot ovat sellaisia apinakiikkuja, ettei niillä viitsi pirukaan ajaa. 240 Tuntuu ihan samalta kuin Ford Capri, raideleveys on ihan liian kapea auton muihin mittoihin verrattuna.

      • Jonssoni ite

        700-sarjalainen oli tukevampi hyväpintaisella mutkatiellä, mutta talvella ja soralla 240 oli selvästi sujuvampi menijä. Itselläni oli muuten kaksi Capriakin aikana, jolloin niilä ajettii menestyksekkäästi kilpaa. Vaikka auton tekniikka oli pitkälti samaa kuin Cortinassa, oli ajettavuus saatu pienillä eroilla paljon paremmaksi. Huonointa Caprissa oli ohjaus, joka oli hidas, raskas ja tunnoton. Kolmoskorimallissa tätäkään vaivaa ei enää ollut.


    • Tuomion julistaja

      Traktorit kuuluvat käsittääkseni maaseudulle.

      Itselläni ei ole ollut koskaan minkäännumeroista Volvoa.

      200-sarjalaisia olen montakin kertaa ajanut, parin vuosikymmenen aikana, enkä auton maantieominaisuuksia kummoisina pitänyt. Moneen muuhun verrattuna levoton paimennettava.

      Itselläni oli 1980-luvulla työsuhdeautona Saab 900 GLs (kaasarikone, 108 hv). Siinä oli ylipitkät aavikkovälitykset. Viitosvaihde oli talvikelissä talvirenkailla joskus melkeinpä käyttökelvoton. Auto oli kuitenkin selvästi dynaamisempi kuin pomoni Volvo 244 DL Automatic – en muista noilta ajoilta yhtä lussua samankokoista kulkinetta! Ja Saab oli paljon vakaampi ja miellyttävämpi maantie- ja motariajossa.

      Volvo oli kuitenkin kevyt ja aivan yllättävän ketterä pyöriteltävä kaupunkiajossa! Ällityttävän pieni kääntösäde. En ihmettele auton suosiota oman aikakautensa taksina.

      Vankka, kestävä, yksinkertainen rakenne oli tietenkin monen mielestä plussaa. Omistamisen halua auto ei silti jaksanut minussa herättää.

      • Juk1

        Reilu 12 vuotta vierähti 2-satkujen ratissa ja yksikään kolmesta ei ollut traktori sanan negatiivisessa mielessä. Tuona aikana vaihdettiin jo vaimoakin muutamaan otteeseen ja Turun Sinappikin vaihtui kotimaiseen, mutta Volvo se vain pysyi ja parani.

        ketterä, lämmin, käyttövarma, loistava näkyvyys, ajettavuus huonoissa olosuhteissa, vanha Volvomiehen maine
        -lämmin vanhalla säätimellä, jano, huoltotarve, ruostumisherkkyys vanhoissa vuosimalleissa, uusi Volvomiehen maine kiitos 2000-luvun öykkärien.

        Parhaimmat muistot Volvosta ovat 2000-luvun alkupuoliskolta, lumimyrskyjen aikaan, silloiset uudet autot joko köröttelivät 30:ä tai hyytyivät tienposkeen, Vollella mentiin rajoitusten mukaan ja ihmeteltiin porukalla mukamas huonoa keliä.

        200-sarjaa ei olisi pitänyt koskaan tarjota 2,3-litraista pienemmällä koneella, moni on saanut väärän kuvan autosta B19A/B200K-moottorin takia. Lopun ajan B200/230F olivat myös loistava esitys lampaista suden vaatteissa.

        J


      • 240=kova sana
        Juk1 kirjoitti:

        Reilu 12 vuotta vierähti 2-satkujen ratissa ja yksikään kolmesta ei ollut traktori sanan negatiivisessa mielessä. Tuona aikana vaihdettiin jo vaimoakin muutamaan otteeseen ja Turun Sinappikin vaihtui kotimaiseen, mutta Volvo se vain pysyi ja parani.

        ketterä, lämmin, käyttövarma, loistava näkyvyys, ajettavuus huonoissa olosuhteissa, vanha Volvomiehen maine
        -lämmin vanhalla säätimellä, jano, huoltotarve, ruostumisherkkyys vanhoissa vuosimalleissa, uusi Volvomiehen maine kiitos 2000-luvun öykkärien.

        Parhaimmat muistot Volvosta ovat 2000-luvun alkupuoliskolta, lumimyrskyjen aikaan, silloiset uudet autot joko köröttelivät 30:ä tai hyytyivät tienposkeen, Vollella mentiin rajoitusten mukaan ja ihmeteltiin porukalla mukamas huonoa keliä.

        200-sarjaa ei olisi pitänyt koskaan tarjota 2,3-litraista pienemmällä koneella, moni on saanut väärän kuvan autosta B19A/B200K-moottorin takia. Lopun ajan B200/230F olivat myös loistava esitys lampaista suden vaatteissa.

        J

        liian löysität takajousista, kun vaihtaa farkun kuorma jouset taakse niin sen parmpaa autoa ei ole tähän mennessä ajanut, menee kun juna raiteilla eikä kallistele mutkissa


      • Juk1
        240=kova sana kirjoitti:

        liian löysität takajousista, kun vaihtaa farkun kuorma jouset taakse niin sen parmpaa autoa ei ole tähän mennessä ajanut, menee kun juna raiteilla eikä kallistele mutkissa

        2-satku muuttuu purjelaivaksi jossain 160-200 tkm välillä, peräpään puslat kulahtavat ja siihen ei jouset auta. Remontti ei ole kallis. Samalla kannattaa uusia keulan puslat ja viimeisissä malleissa myös kääntölaakerit. Sitten saa hyvän kuvan siitä, mikä oli ajettavuus. Kulkee kuin juna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      158
      13561
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      75
      9823
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      99
      9182
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      21
      8159
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      41
      6789
    6. 150
      6195
    7. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      41
      5053
    8. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      89
      4627
    9. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3415
    10. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      402
      1308
    Aihe