Niin, osaako kukaan antaa osviittaa paljonko kuskin "ylipaino" (10 kiloa, 20 kiloa,...) vaikuttaa kierrosaikaan?
Olimme VM kartingissa ajamassa ja voittaja on noin 30 kiloa kevyempi kuin minä. Oletettavasti jonkinverran paino vaikuttaa, kierroajassa eroa oli 0,8 sekunttia. Voidaan myös olettaa ettei ajotaitoni ole sitä luokkaa, että osaisin painoa hyödyntää kaarteissa tai jarrutuksissa...
Kuskin paino
16
8383
Vastaukset
- Minä tiedän?
Moi.
Ylipaino vaikuttaa aina, mutta kuinka paljon on se aina ollut epäselvää kelin, radan ja kuskin takia ja niistä riippuen.
Yleensä sisäradoilla, joissa pinta on jokin muu kuin asfaltti ei painolla ole juuri vaikutusta suuntaan tai toiseen. Esimerkiksi Suzukartissa Tampereella se vaikuttaa niin, että suuremmalla painolla on hyötyä joissakin mutkissa, koska korkeampi painopiste (pidempi ja painavempi kuski) tuo lisää pitoa tuolle alustalle. Sitten suorilla toki häviää sielläkin kevyemmälle.
VM:ssä jossa on asfalttipinta on sitten vähän niikuin ulkorata. Meillä ainakin 10 kiloa vaikutti VM Centerissä jotakuta 0,5 sekuntia ainakin ellei enemmänkin. Siinäkin ongelma verrata kun ei tiedetä tarkasti mikä kuskien ero on "ajotaidoissa".
Ulkoradoilla esimerkiksi Vihdissä tai Lahdessa, jossa pito on yleensä aina hyvä on painon vaikutus suurimmillansa jotain 2kg vastaa noin 0,15-0,20 sekuntia.
Lappeenrannassa tai Kouvolassa paino vaikuttaa hiukan vähemmän jotain 7 kg = 0,5 sekkaa.
Sateella tai pölyisellä radalla (Toijala, Kangasala ym ym...) paino tuskin vaikuttaa juurikaan mitään ehkä 5 kg vastaa 0,2 sek tmv.
Radoilla, joissa on hyvin paljon suoria on painon vaikutus taas kasvussa. Suoralla voi hävitä jopa 5 km/h joka vastaa taas metreissä paljon ainakin 10 metriä, joka taas on noin 0,05sek - 0,15 sek ajassa.
Yleensä puhutaan kuitenkin 3 kg:lla ei juurikaan vielä vaikutusta ole, mutta kun ylipainoa alkaa olemaan noin 5 kg rupeaa vaikutus alkamaan melkeinpä 1 kilo = 0,1 sek.
Vaikea on sanoa kuinka paljon se vaikuttaa, mutta oletettavasti tuolla VM centerillä ratakierroksella (500m pitkä rata) 10 kg = 0,5 sek kuten sanoin jo... - Pikkuhäkkinen
Totta hitossa se vaikuttaa, kun painoa lisää riittävästi niin ennen pitkää peli ei liiku mihinkään
- wsa
Ja mikäköhän fysiikan laki estää sen liikkumasta? Taikooko paino renkaatkin pois???
- Taikoja kitkalle
wsa kirjoitti:
Ja mikäköhän fysiikan laki estää sen liikkumasta? Taikooko paino renkaatkin pois???
Millaisesta rautalankamäärästä pitää vääntää asia, että selviää joillekin.
Siis: kun painoa tulee tarpeeksi niin moottori ei jaksa vetää laitetta, tai oletko kuullut vierintäkitkasta. Laita hakusana kuukkeliin. Jaha. ja nyt seuraava kysymys, tai okei. unohda juttu, se vaan on niin, usko kun iskä kertoi sen. Ai, että entäs lentokone, että ei siihen kitka voi vaikuttaa... - Kw(hv) per kilo
Taikoja kitkalle kirjoitti:
Millaisesta rautalankamäärästä pitää vääntää asia, että selviää joillekin.
Siis: kun painoa tulee tarpeeksi niin moottori ei jaksa vetää laitetta, tai oletko kuullut vierintäkitkasta. Laita hakusana kuukkeliin. Jaha. ja nyt seuraava kysymys, tai okei. unohda juttu, se vaan on niin, usko kun iskä kertoi sen. Ai, että entäs lentokone, että ei siihen kitka voi vaikuttaa...Näitä kannattaa laskeskella, niin saa osviitta siitä paljonko on tehoja käytössä kiloa kohden. Paino vaikuttaa kiihtyvyyteen ja näin ollen koko matkalle liikuttaessa pisteestä A piteeseen B. Ei sitä kuormaa kannata ihan hirveästi ottaa mukaan, jos ei halua tasoitusta kovasti antaa. Sitten jos on alamäkiajosta kysymys, niin hommahan on ihan eri juttu.
Nyt kun teitä kiinostaa tuo paino, niin laitetaan lisää vettä myllyyn ja aletaan miettimään tuota ilmanvastusta ja sen vaikutusta kierrosaikaan...;-) - melkein inginööri
Kw(hv) per kilo kirjoitti:
Näitä kannattaa laskeskella, niin saa osviitta siitä paljonko on tehoja käytössä kiloa kohden. Paino vaikuttaa kiihtyvyyteen ja näin ollen koko matkalle liikuttaessa pisteestä A piteeseen B. Ei sitä kuormaa kannata ihan hirveästi ottaa mukaan, jos ei halua tasoitusta kovasti antaa. Sitten jos on alamäkiajosta kysymys, niin hommahan on ihan eri juttu.
Nyt kun teitä kiinostaa tuo paino, niin laitetaan lisää vettä myllyyn ja aletaan miettimään tuota ilmanvastusta ja sen vaikutusta kierrosaikaan...;-)Kyllä se on niin, että lisäpaino vaikuttaa sekä kiihdytyksiin (hidastavasti) ja jarrutuksiin (pidentävästi), joten aikaa tulee sekunttikelloon lisää. Kuinka paljon, riippuu luokasta. Mitä vähemmän tehoa sitä enemmän. Ratakin vaikuttaa asiaan eli jos paljon kiihdytyksia ja jarrutuksia niin aika heikkenee enemmän kuin lentokenttäradoilla. Raksuissa 5 kg alkaa olla jo selkeä tasoitus minimipainoilla ajaviin nähden.
- yammulla ajettu
melkein inginööri kirjoitti:
Kyllä se on niin, että lisäpaino vaikuttaa sekä kiihdytyksiin (hidastavasti) ja jarrutuksiin (pidentävästi), joten aikaa tulee sekunttikelloon lisää. Kuinka paljon, riippuu luokasta. Mitä vähemmän tehoa sitä enemmän. Ratakin vaikuttaa asiaan eli jos paljon kiihdytyksia ja jarrutuksia niin aika heikkenee enemmän kuin lentokenttäradoilla. Raksuissa 5 kg alkaa olla jo selkeä tasoitus minimipainoilla ajaviin nähden.
Jos nyt karkeasti asiaa vertaa.
viime vuotiseen verrattuna sunnuntaina vihdissä oli 5 astetta lämpimämpää, kuin vuosi sitten aloittaessamme kauden. Samoilla vermeillä, mutta kuskille oli talvi tuonut 6 cm lisää pituutta ja 8kg lisää painoa ja kierrosaika jäi 0,85s viime vuotisesta. - 33
yammulla ajettu kirjoitti:
Jos nyt karkeasti asiaa vertaa.
viime vuotiseen verrattuna sunnuntaina vihdissä oli 5 astetta lämpimämpää, kuin vuosi sitten aloittaessamme kauden. Samoilla vermeillä, mutta kuskille oli talvi tuonut 6 cm lisää pituutta ja 8kg lisää painoa ja kierrosaika jäi 0,85s viime vuotisesta.tiesitkö että kuski voi kehittyä :)
- Mari0
Sen verran kun olen Mario Karttia pelannu, niin kyllä bowseri oli hitain painonsa takia, mutta kiilaamisessa se auttaa.
- --------------------
Helppohan tota on kokeilla. Ensin ajat normisti muutaman kierroksen ja sitten vaikka 10 kg lisäpainon kanssa ja vertailet aikoja
- katse peiliin
onko pakko olla läski
- slobo
No ei ole pakko olla. Jotkut miehet nyt vain kasvavat aikuisiksi, osa jopa hankkii lihaksia. Vaikka onhan meistä miehistä 60 % läskejä. En ole erityisen hyvä kuski, mutta huomasin PowerParkissa junnaavani aika tasatahtiin muiden satakiloisten kanssa. Yli 30 kiloa kevyemmät olivat listan kärjessä. 60 kiloa minua kevyemmät (tytöt tai pojat) olisivat vieneet niitäkin kuin litran mittaa.
- VM_KUSKI
slobo kirjoitti:
No ei ole pakko olla. Jotkut miehet nyt vain kasvavat aikuisiksi, osa jopa hankkii lihaksia. Vaikka onhan meistä miehistä 60 % läskejä. En ole erityisen hyvä kuski, mutta huomasin PowerParkissa junnaavani aika tasatahtiin muiden satakiloisten kanssa. Yli 30 kiloa kevyemmät olivat listan kärjessä. 60 kiloa minua kevyemmät (tytöt tai pojat) olisivat vieneet niitäkin kuin litran mittaa.
ei ole lineaarinen, esim kun painoa lisäät 10kgsta 11kg, niin lisäät 10%, 30:stä pitää kasvattaa paino 33kg, niin sillä on sama vaikutus aikaan.
Esim VM:ssä 12 kg ylipainoa vaikuttaa noin 0.5 sec, 24kg ei kasvata sitä yhteen sekuntiin, ero on noin 0.8 sec ja 24:stä 36:een noin 1 sec.
Kaava on käänteis logaritminen kun puhutaan pelkästään teho/paino suhteesta.
VM:ssä painava kuljettaja joutuu jarruttamaan shikaanissa, kun taas 30kg kevyempi vain nostaa pikkusen kaasua. Kevyempi saa auton sladiin siinä shikaanissa, kun taas painavalla renkaat tarraa rataan kiinni.
Lisäksi painava kuski joutuu hidastamaan suurempaa massaa ja joutuu jarruttamaan huomattavasti aikaisemmin ja pidempään kuin kevyt kuljettaja.
Iso kuljettaja tuottaa lisäksi enempi ilmanvastusta jnejne.
Eli tässä on paljon muustakin kyse kuin pelkästään teho/paino-suhteesta. - YLIVOIMAINEN
VM_KUSKI kirjoitti:
ei ole lineaarinen, esim kun painoa lisäät 10kgsta 11kg, niin lisäät 10%, 30:stä pitää kasvattaa paino 33kg, niin sillä on sama vaikutus aikaan.
Esim VM:ssä 12 kg ylipainoa vaikuttaa noin 0.5 sec, 24kg ei kasvata sitä yhteen sekuntiin, ero on noin 0.8 sec ja 24:stä 36:een noin 1 sec.
Kaava on käänteis logaritminen kun puhutaan pelkästään teho/paino suhteesta.
VM:ssä painava kuljettaja joutuu jarruttamaan shikaanissa, kun taas 30kg kevyempi vain nostaa pikkusen kaasua. Kevyempi saa auton sladiin siinä shikaanissa, kun taas painavalla renkaat tarraa rataan kiinni.
Lisäksi painava kuski joutuu hidastamaan suurempaa massaa ja joutuu jarruttamaan huomattavasti aikaisemmin ja pidempään kuin kevyt kuljettaja.
Iso kuljettaja tuottaa lisäksi enempi ilmanvastusta jnejne.
Eli tässä on paljon muustakin kyse kuin pelkästään teho/paino-suhteesta.Eikös se ole niin, että paino on voimaa ja YLIpaino on YLIvoimaa :)
- Anonyymi
VM_KUSKI kirjoitti:
ei ole lineaarinen, esim kun painoa lisäät 10kgsta 11kg, niin lisäät 10%, 30:stä pitää kasvattaa paino 33kg, niin sillä on sama vaikutus aikaan.
Esim VM:ssä 12 kg ylipainoa vaikuttaa noin 0.5 sec, 24kg ei kasvata sitä yhteen sekuntiin, ero on noin 0.8 sec ja 24:stä 36:een noin 1 sec.
Kaava on käänteis logaritminen kun puhutaan pelkästään teho/paino suhteesta.
VM:ssä painava kuljettaja joutuu jarruttamaan shikaanissa, kun taas 30kg kevyempi vain nostaa pikkusen kaasua. Kevyempi saa auton sladiin siinä shikaanissa, kun taas painavalla renkaat tarraa rataan kiinni.
Lisäksi painava kuski joutuu hidastamaan suurempaa massaa ja joutuu jarruttamaan huomattavasti aikaisemmin ja pidempään kuin kevyt kuljettaja.
Iso kuljettaja tuottaa lisäksi enempi ilmanvastusta jnejne.
Eli tässä on paljon muustakin kyse kuin pelkästään teho/paino-suhteesta.Vanha ketju mutta pakko tähän kommentoida, että tämä menee juuri päinvastoin. Mitä enemmän paino kasvaa sitä suuremmaksi aikaero lähtee kertautumaan.
Alle 5 kg painoero ei välttämättä vaikuta juurikaan, erityisesti lisäpainoilla. Keskimäärin 10kg tiputtaa vaihdosta reilun puolen kilometrin matkalla sen 0,5 sek. Toiset 10kg kun lisätään tuohon päälle niin kertaumaa tulee niinpäin, että kierrosaikaa tulee lisää se 0,8sek. Eli 20kg painavampi on kaiken kaikkiaan jo 1,3 sek hitaampi. Mitä enemmän massaa lisätään niin sen heikommaksi käy teho/paino suhde.
Sehän on myös selvää, että mitä pidempi rata niin kertaumaa tulee enemmän. Mitä enemmän mutka, erityisesti hitaita niin sitä enemmän kertaumaa.
Jos vedettäisiin ovaalilla ja kakstahtivehkeillä niin sillon kevyin ei välttämättä oli optimaalisin koska pito heikkenee liikaa mut mikä tahansa Kartingrata ns normaaliaikuinen niin mitä kevyempi, sen nopeampi. Olen ajanut paria eri sarjaa ja kun 60 kiloisille kärkikuskeille on tasattu painot 80 kiloon on tilanne tasoittunut huomattavasti ja kun itse ajan nykyisin 100 kiloisena 50 ukkona niin pysyn helposti junnujen perässä kun tasataan painot sataan kiloon.
- Anonyymi
Asia on niinkin yksinkertainen kun F=ma, tuosta voi alkaa selvittään oman massan vaikutusta kiihtyvyyteen kun kaikilla on saman tehoiset vehkeet alla. Itteä oikee vituttaa ajaa sisäkartingia +100 kiloisena tiukkamutkaisella radalla, ulkoradoilla ero ei ole niin paha koska mutkat on vauhdikkaampia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437958
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 684453
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363223Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483116Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella472788Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262735- 372493
- 412056
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807