Hei, minulla on 100 litran akvaario. Tällä hetkellä siellä asustelee 8 neontetraa 1 piikkisilmä. Akvaariossamme kävi "pieni" joukkokato kun kummallinen levä iski. Olikohan se ruskolevä tai joku vastaava. Nyt kuitenkin levä on saatu aika hyvin hallintaan ja vaihdan vettä 3 krt viikossa 1/3 kerrallaan. Onko hyvä näin? Pidän myös paastopäivää kerran viikossa.
Mitä kaloja voisin ottaa lisää? Ja kuinka paljon? Piikkisilmälle otan ainakin pari kaveria kunhan ensi viikolla pääsen kauppaan.
Suositelkaa jotain nopeasti kasvavaa akvaariokasvia?
Kiitos avusta.
Kalasto 100 litraiseen
3
330
Vastaukset
- Tulipyrstö0
Vesiarvot ratkaisee mitä kannattaa hankkia. Piikkisillmiä ainaski 4 lisää.
Neontetroja ehkä 10 lisää, jos on biologinensuodatin. Pohjalle monnisia 5 -10 pyrstöä, laji riippuu lämpötilasta.
Veden vaihto ehdottamallani kalastolla ja suodatuksella sekä kasveja (kuluttamaan nitraattia) 30 - 50 % kerran viikossa. Nitraatti määrä ratkaisee tarkemman määrän. Sisäsuodattimen puhdistus kerran viikossa kunnolla ja biologinen suodatin 2 - 4 kertaa vuodessa, jos virtaus heikkenee pestään vaahtomuovipatruunat kunnolla useammin. - albiinoankka
Nopeasti kasvavia akvaariokasveja on mm.:
karvalehti
intianvesitähdikki
vallineriat kasvavat myös nopeasti ainakin minulla
konnanputki
karttulehti
Miksi muuten vaihdat vettä niin useasti? Ite vaihdan 126 litraiseeni noin kahden viikon välein.- Tulipyrstö0
Veden vaihdon määrää nitraatti, mulla se nousee veden vaihdon jälkeisestä 10:stä viikossa noin 20:een. Syy siihen on liian vähäisestä kasvistosta ja liiasta kalojen määrästä. Nitraattia ei saa vedestä pois muuten kuin vedenvaihdolla ja jonkun verran kasvit kuluttaa sitä.
300 litraisen vedenvaihto ei ole niin tarkkaa, kuin 128 litraisen. Jo yhdenkin kalan kuolema voi kuormittaa akvaariota liikaa ja nitriitti ei ehdi muuttua nitraatiksi. Pieni nitriittimäärä hetkellisesti ei tapa kaloja, mutta heikoimmat voi sairastua ja tartuttaa muita jolloin katastroofi voi olla valmis.
Siksi pyrin pitämään vesiarvot mahdollisimman hyvinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun503354Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5522078Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si841976Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171960- 201588
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431528- 281386
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901349Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1281307KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar481230