diesel.. 18 hv. Aika pitkä on koneen käyntiinlähtö starttaus, muuten kyllä käy hyvin . Kysynkin onko tämä ominaisuus kyseiselle koneelle . Toinen kysymys koskee koneen polttoaineen kulutusta, onko tietoa, mietin siksi että nyt tankin koko on 30 litraa ja aikaa olis tehdä isompi ennen vesille laskua
volvo penta 2002
40
7434
Vastaukset
- JykeL-10xxx
Kyllä sitä laittaa ensimmäistä kertaa keväällä käyntiin hiukan pidempään. Pari kertaa vedä sammuttimesta, kaasukahva puoliväliin, starttaa. Kulutus venestä riippuen 1,5-1,8 litraa tunnissa 5,5 somun nopeudella. Miksi tekisit isomman tankin, kun sillä on pärjätty tähän saakka? Purjehdi ensisijaisesti.
- 14
Eihän tämä ole purjehdus palsta. Ainakaan minulle ei käynyt ilmi missä veneessä kone on. 30 litrasella tankilla tosiaan purkkarissa selviää, jos ei ajele liikoja. Moottoriveneen tankiksi kuulostaa pirun pieneltä.
- BalleRam
14 kirjoitti:
Eihän tämä ole purjehdus palsta. Ainakaan minulle ei käynyt ilmi missä veneessä kone on. 30 litrasella tankilla tosiaan purkkarissa selviää, jos ei ajele liikoja. Moottoriveneen tankiksi kuulostaa pirun pieneltä.
Eikös 2002 ollut kylmäkäynnistystä? Muistaakseni sammutin ylös ja kaasu täysille, tai jotain siihen suuntaan.
- Anonyymi
Volvon kylmäkäynnistyksessä kaasukahava pitää olla täysin auki, kun sammuttimesta vedellään pari kertaa. Jos kahva ei ole täysin auki ei pakkosyöttö mene päälle. Kannattaa myös käynnistettäessä pitää kahva pohjassa ja pienentää kierroksia käynnistymisen jälkeen!
- että juuri
tässä Volvo 2002 :ssaoli joku tietty "käynnistysproseduuri", jota piti käyttää eli kaasu jossain määrätyssä asennossa tms. Voisivatko asiasta tarkemmin tietävät neuvoa alkuperäistä kysyjää?
- Minä vain
- Kaasu täysille
- Vedetään pysäytysvivusta ja palautetaan se
- Startataan
- Kun käynnistyy, niin kaasua voi pienentää
- Ihmetellään julmettua savupilveä - 2002B
Minä vain kirjoitti:
- Kaasu täysille
- Vedetään pysäytysvivusta ja palautetaan se
- Startataan
- Kun käynnistyy, niin kaasua voi pienentää
- Ihmetellään julmettua savupilveäOlen käynnistänyt kylmän VP 2002 B -koneen muuten kuten "Minä vain" kuvasi, mutta olen vähentänyt kaasun puolille ennen varsinaista starttaust, jotta ei nouse kierrokset niin koville eikä tule ihan niin paljon savua.
Hyvin on startannut tuolla proseduurilla muutamalla startin pyöräytyksellä. Hehkua koneessa ei ole. Tuo pysäytysvipukikka taitaa antaa ylimääräisen ryypyn, joka nopeuttaa käynnistymistä ja aiheuttaa mainitun savupölläyksen. - 35feet
2002B kirjoitti:
Olen käynnistänyt kylmän VP 2002 B -koneen muuten kuten "Minä vain" kuvasi, mutta olen vähentänyt kaasun puolille ennen varsinaista starttaust, jotta ei nouse kierrokset niin koville eikä tule ihan niin paljon savua.
Hyvin on startannut tuolla proseduurilla muutamalla startin pyöräytyksellä. Hehkua koneessa ei ole. Tuo pysäytysvipukikka taitaa antaa ylimääräisen ryypyn, joka nopeuttaa käynnistymistä ja aiheuttaa mainitun savupölläyksen.Oikeaan käynnistystapaan vastaus löytyy ohjekirjasta (kuten niin usein)!
http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engi...
Tuohon moottorimallikenttään "2002" ja haku!
Omasta kokemuksesta voin alkuperäiselle kysyjälle sanoa, että kylmäkäynnistys (ainakin alle 10 asteessa) voi kestää kauan - eli yli 5 sekunnin startti. Suuttimien kunto vaikuttaa myös. - 35feet
35feet kirjoitti:
Oikeaan käynnistystapaan vastaus löytyy ohjekirjasta (kuten niin usein)!
http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engi...
Tuohon moottorimallikenttään "2002" ja haku!
Omasta kokemuksesta voin alkuperäiselle kysyjälle sanoa, että kylmäkäynnistys (ainakin alle 10 asteessa) voi kestää kauan - eli yli 5 sekunnin startti. Suuttimien kunto vaikuttaa myös.http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engi...
Korjattu linkki ylläolevaan! - 35feet
35feet kirjoitti:
http://www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engi...
Korjattu linkki ylläolevaan!Tuo sitten tosiaan katkaisee liian pitkän linkin :(
Tästä kopioimalla:
_www.volvopenta.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx
- Joakim_
Vie täydellä kaasulla ~4,5 l/h ja matkanopeudella selvästi vähemmän, jopa 1 l/h riippuen veneestä, vauhdista ja potkurista. Uppoumarunkoisessa kulutus menee noin rpm^3 eli pudottamalla kierrokset 70% maksimista kulutus on enää 35% maksimista.
Omassa purjeveneessä on 25 l tankki enkä ole isompaa kaivannut. Kone tosin 10 hp, mutta sillä ei juuri ole merkitystä, jos malttaa ajaa samaa vauhtia. - DDiesel
Itsellä on 9,5 hv, yksipyttyinen. Käynnistysmanööverit menevät siinä kuten "Minä vain" kuvasi, varmaan samoin 18-heppaisessasi. Moni veneilijä ei ole huollattanut suuttimia ikinä. Tämä kannattaisi tehdä, koska se vaikuttaa sekä käynnistyvyyteen että savutukseen. Dieselhuollossa sanoivat kerran, että pumpulle ei yleensä tarvitse mitään, mutta suuttimet pitäisi tarkastuttaa säännöllisesti. Olen omistanut myös VP MD5:n, joka oli 7,5-heppainen. Siinä oli julmetun suuri vauhtipyörä, joten startata sai sekunnin-pari jo sen vuoksi, että sai massat liikkeelle. Vanhemmissa Volvo Pentoissa tuntuu muutenkin kulkevan suvussa hitaampi reagointi kaasuun, johtuneeko massoista? Yanmarit reagoivat kaasuun nopeammin. Nämä tosin ovat ominaisuuksia, eivät vikoja. Ja onhan VP:ssa vastapainoksi pehmeämpi käyntiääni, Yanmarin sointi on aika "metallinen".
- sailor52
volvopenta 2002
- sailor52
sailor52 kirjoitti:
volvopenta 2002
volvopenta 2002,kuinka tosta koneesta saa suuttimet irti,ei ainakaan kierteillä tunnu olevan ja vetämäll' ei irtoa(ulosvetäjäkö)pössäyttele toisen suuttimenpäältä savua /painetta,tai sitten siit putken juuresta.Onkos siel joku stefa vaihdettavissa.Tarviikos erikois työkaluja.
- Matkapurjehtija
sailor52 kirjoitti:
volvopenta 2002,kuinka tosta koneesta saa suuttimet irti,ei ainakaan kierteillä tunnu olevan ja vetämäll' ei irtoa(ulosvetäjäkö)pössäyttele toisen suuttimenpäältä savua /painetta,tai sitten siit putken juuresta.Onkos siel joku stefa vaihdettavissa.Tarviikos erikois työkaluja.
polttoaineen syöttö-ja paluuputket. Varmuuden vuoksi on syytä tyhjentää jäähdytysjärjestelmästä vettä niin että sylinterikansi on tyhjä vedestä. Puhdista suutinrungon juuri hyvin töhnästä. Suutinrunko on istutettu kuparihylsyyn, jonka alapäässä on pienempi reikä, missä on itse suutin. Suutinrunko on puristettu yläpään pulttivirityksellä niin, että suutinrungon hartiat puristuvat kuparihylsyn pohjaan ja estää paineen pääsyn sylinteristä. Nyt sinulla vuotaa tämä tiivistyspinta.
Irroita yläpään kiristyspultti ja siihen liittyvä kiristyskappale. Ruiskuttele crc:tä suutinrungon juureen ja anna vaikuttaa kunnolla, myös kylmäkäsittely auttaa vaikeissa tapauksissa.
Liikuttele suutinta kiintoavaimella edestakaisin. Seuraa, ettei kuparihylsy liiku vaan pelkkä suutinrunko.
Jos kuparihylsy liikkuu on parasta lopettaa homma siihen ja antaa koneen korjaus ammattimiehille.
Suutinrungon saa ulos sopivalla ulosvetäjällä tai liukuvasaralla.
Kun saat suutinrungon ulos, tulee suutinosa mukana ja se on erikseen irrotettavissa rungosta.
Suutinrungon poisoton jälkeen näet kuparihylsyn pohjan joka tulisi hioa niin, että runko saadaan tiiviisti paikalleen takaisinlaiton yhteydessä.
Suutinrunko suuttimineen on hyvä käydä testauttamassa dieselkorjaaamolla ennen takaisinlaittoa.
Pahimassa tapauksessa voi joutua kannen irroittamaan ja asentamaan uudet kuparihylsyt sylinterikanteen, mutta se on jo verstashommia - sailor52
Matkapurjehtija kirjoitti:
polttoaineen syöttö-ja paluuputket. Varmuuden vuoksi on syytä tyhjentää jäähdytysjärjestelmästä vettä niin että sylinterikansi on tyhjä vedestä. Puhdista suutinrungon juuri hyvin töhnästä. Suutinrunko on istutettu kuparihylsyyn, jonka alapäässä on pienempi reikä, missä on itse suutin. Suutinrunko on puristettu yläpään pulttivirityksellä niin, että suutinrungon hartiat puristuvat kuparihylsyn pohjaan ja estää paineen pääsyn sylinteristä. Nyt sinulla vuotaa tämä tiivistyspinta.
Irroita yläpään kiristyspultti ja siihen liittyvä kiristyskappale. Ruiskuttele crc:tä suutinrungon juureen ja anna vaikuttaa kunnolla, myös kylmäkäsittely auttaa vaikeissa tapauksissa.
Liikuttele suutinta kiintoavaimella edestakaisin. Seuraa, ettei kuparihylsy liiku vaan pelkkä suutinrunko.
Jos kuparihylsy liikkuu on parasta lopettaa homma siihen ja antaa koneen korjaus ammattimiehille.
Suutinrungon saa ulos sopivalla ulosvetäjällä tai liukuvasaralla.
Kun saat suutinrungon ulos, tulee suutinosa mukana ja se on erikseen irrotettavissa rungosta.
Suutinrungon poisoton jälkeen näet kuparihylsyn pohjan joka tulisi hioa niin, että runko saadaan tiiviisti paikalleen takaisinlaiton yhteydessä.
Suutinrunko suuttimineen on hyvä käydä testauttamassa dieselkorjaaamolla ennen takaisinlaittoa.
Pahimassa tapauksessa voi joutua kannen irroittamaan ja asentamaan uudet kuparihylsyt sylinterikanteen, mutta se on jo verstashommiaKiitti vastauksesta.vene on jo nostettu joten en taida vasta kun keväällä alkaa enään tutkimaan,pääsee konetta käyttämään.yhtä mietin kun kävi seuraavasti.Kun sen vuodon huomattuani yritin avata sitä suutinta kiertämällä aikani,sitten tongeilla nostamalla,lopulta luovutin ja vedin hartijat japutken kiinni,niin vuoto väheni homattavasti.olen nimittäin osunut jalallani joitain kertoja kyseisen putken juureen,eli oisiko voinut käydä myös että putken juuri olisi vääntynyt tai murtunut siitä suutinrungon yläpuolelta.vai olisiko se vaan sen eestaas veivaamisen jälkeen asettunut paremmin.Kun saan sen suuttimen,niin putsataanko se vaan vai vaihdetaanko siihen joku tiiviste.Mitenköhän ton putken vois testata.
- Matkapurjehtija
sailor52 kirjoitti:
Kiitti vastauksesta.vene on jo nostettu joten en taida vasta kun keväällä alkaa enään tutkimaan,pääsee konetta käyttämään.yhtä mietin kun kävi seuraavasti.Kun sen vuodon huomattuani yritin avata sitä suutinta kiertämällä aikani,sitten tongeilla nostamalla,lopulta luovutin ja vedin hartijat japutken kiinni,niin vuoto väheni homattavasti.olen nimittäin osunut jalallani joitain kertoja kyseisen putken juureen,eli oisiko voinut käydä myös että putken juuri olisi vääntynyt tai murtunut siitä suutinrungon yläpuolelta.vai olisiko se vaan sen eestaas veivaamisen jälkeen asettunut paremmin.Kun saan sen suuttimen,niin putsataanko se vaan vai vaihdetaanko siihen joku tiiviste.Mitenköhän ton putken vois testata.
olla, että vuoto on vähentynyt, mutta varsin epätodennäköistä. Suutinrunko on kyllä niin vahvaa tavaraa, että sitä ei potkimalla saa vääntymään. Suutinrunko ei kyllä lähde pois ilman ulosvetäjää tai liukuvasaraa, on varmaan pikeentynyt niin kiinni.
Kun saat suutinrungon irti suutinosa tulee mukana. Vie koko paketti testattavaksi dieselkorjaamolle. Siellä tarkastetaan suuttimen kunto. Ota koneen manuaali mukaan sieltä löytyy arvot suuttimille. Testaus ei ole kallis operaatio. Jos ko suuttimen arvot on huonot, joudut varmaan vaihtamaan toisetkin suuttimet. Kannattaa antaa suutinten vaihto korjaamon hommaksi.
Usein ei vuoto suuttimen juuresta ilmene, kun kone on kylmä.
On erittäin tärkeää, että kuparihylsy on tiivistyspinnaltaan puhdas ja tasainen, kun laitat suutinrungon takaisin paikalleen muuten remontti menee uusiksi. Huomioi myös rungon kiinnityksessä maksimimomentti 2kpm. Matkapurjehtija kirjoitti:
olla, että vuoto on vähentynyt, mutta varsin epätodennäköistä. Suutinrunko on kyllä niin vahvaa tavaraa, että sitä ei potkimalla saa vääntymään. Suutinrunko ei kyllä lähde pois ilman ulosvetäjää tai liukuvasaraa, on varmaan pikeentynyt niin kiinni.
Kun saat suutinrungon irti suutinosa tulee mukana. Vie koko paketti testattavaksi dieselkorjaamolle. Siellä tarkastetaan suuttimen kunto. Ota koneen manuaali mukaan sieltä löytyy arvot suuttimille. Testaus ei ole kallis operaatio. Jos ko suuttimen arvot on huonot, joudut varmaan vaihtamaan toisetkin suuttimet. Kannattaa antaa suutinten vaihto korjaamon hommaksi.
Usein ei vuoto suuttimen juuresta ilmene, kun kone on kylmä.
On erittäin tärkeää, että kuparihylsy on tiivistyspinnaltaan puhdas ja tasainen, kun laitat suutinrungon takaisin paikalleen muuten remontti menee uusiksi. Huomioi myös rungon kiinnityksessä maksimimomentti 2kpm.Kiiti vastauksesta.Näillä tiedoilla edetään.Jätän kevääseen kun saa sähköt vedetym.Palaan asiaan,arvokasta tietoa,kiitos.
selkänoja kirjoitti:
Kiiti vastauksesta.Näillä tiedoilla edetään.Jätän kevääseen kun saa sähköt vedetym.Palaan asiaan,arvokasta tietoa,kiitos.
Että tee nyt samalla suutinhuolto molempiin suuttimiin, edes käsrkien vaihto ei kahteen suuttimeen maltaita maksa. On sitten hoidettu sauraaviksi 600-1000 ajotunniksi, tai kymmeneksi vuodeksi, ajomäärästä riippuen.
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Että tee nyt samalla suutinhuolto molempiin suuttimiin, edes käsrkien vaihto ei kahteen suuttimeen maltaita maksa. On sitten hoidettu sauraaviksi 600-1000 ajotunniksi, tai kymmeneksi vuodeksi, ajomäärästä riippuen.
Jep,teen ,samalla vaivalla kannattaa varmasti ettei ole kohta toinen samas tilanteessa.Toivottavasti saan pois ne sieltä.
- Matkapurjehtija
selkänoja kirjoitti:
Jep,teen ,samalla vaivalla kannattaa varmasti ettei ole kohta toinen samas tilanteessa.Toivottavasti saan pois ne sieltä.
että itse suuttimella ei mitään tekemistä vuodon kanssa, mutta tietysti hyvä tarkistaa samassa yhteydessä.
Matkapurjehtija kirjoitti:
että itse suuttimella ei mitään tekemistä vuodon kanssa, mutta tietysti hyvä tarkistaa samassa yhteydessä.
Jep.sitä mä tosiaan pähkäilin kun olin ne putket ottanau irti ja kun en suutinta irti saanut ja kiersin ne putket kiinni vuoto selvästi heikkeni.En uskokaaan etttä suutin olis vääntynyt vaan oiskohan se putken juuri siitä suuttimen päältä päässyt ajan kans /(kenkien kans osumia)hyppiessä,,päässyt jotenkin murtumaan tahi vääntymään.Mutta eipä sitä viitsi alkaa ennen kevättä aukomaan,kun on klygoolit jo koneessa.
- minor700
selkänoja kirjoitti:
Jep.sitä mä tosiaan pähkäilin kun olin ne putket ottanau irti ja kun en suutinta irti saanut ja kiersin ne putket kiinni vuoto selvästi heikkeni.En uskokaaan etttä suutin olis vääntynyt vaan oiskohan se putken juuri siitä suuttimen päältä päässyt ajan kans /(kenkien kans osumia)hyppiessä,,päässyt jotenkin murtumaan tahi vääntymään.Mutta eipä sitä viitsi alkaa ennen kevättä aukomaan,kun on klygoolit jo koneessa.
että siirtopumpussa irtosi takaiskuventtiili joten paine karkasi elikkä joudut starttimoottorilla veivaamaan vähän enemmän ennenkuin ruiskutuspumppu sai tarpeeksi ainetta?
Vika on helppo todeta ja venttiili saadaan pysymään istukassa lukitsemalla uudelleen. - Nord80
minor700 kirjoitti:
että siirtopumpussa irtosi takaiskuventtiili joten paine karkasi elikkä joudut starttimoottorilla veivaamaan vähän enemmän ennenkuin ruiskutuspumppu sai tarpeeksi ainetta?
Vika on helppo todeta ja venttiili saadaan pysymään istukassa lukitsemalla uudelleen.Moi.
Kyllä suuttimet lähtee irti ilman sen suurenpia manoväärejä. Putket auki ja irti ,sitten varovasti naputtelee kumivasaralla ennen kuin vetää pois.
Mulla on -84 vuotinen MD 2002/120SB (makeavesi). Keväällä oli hieman lämpöongelmaa kun ajelin ekaa kertaa, muttei ilmennyt sen jälkeen enää.
Päätös kuitenkin syntyi, että syksyllä kone otetaan auki ja tehdään kansi ja hoonaus.
Tähän löytyi Volvolta overhaul kit n.800€ siinä on kaikki tarvittava vesipumpun korjaussarjasta lähtien.
Nyt kone on auki ja moottori tosiaan uskomattoman hyvässä kunnossa. Ok sylinterit jo hieman kiiltää ja seetit ja ventiilit ei varmasti ole tiivistäneet parhaalla mahdollisella tavalla muttei mitään ihmeellistä tuon ikäiselle moottorille joka on jo toisessa veneesä. (ostettu vaihtomoottori).
Lämpeämisen syykin selvisi pakokäyrää irroitettaessa, Siinä on kolme 5mmx10mm kanavaa josta jäähdytysvesi kulkeutuu pakoputkeen. Näistä kaksi oli täysin tukossa...
Nytkun miettii kauanko 10L glygoli ämpäri vanhenee syyshuollon yhteydessä ei ole mikään ihme, että on tuo jäähdyrys puoli hieman kuristanut. Ne lähti auki ihan ruuvvarilla ja materiaali vahvuudetkaan ei ollut vielä lopussa joten putsaus ja takaisin paikalleen.
No tämä nyt tiedoksi vanhojen moottorin kanssa pelaaville jotta kannattaa tsekata se pakokäyrä aina välillä, koska siellä kuitenki aina on merivesi korrosioimassa ja uusi kansi on hemmetisti kalliinpi ja harmittaishan pelkän kansipahvin vaihtokin keskenkesäloman killuessa itäsataman altaassa.
Mutta tosiaan ei tämän ikäinen moottori joka on purkkarissa ole vielä lähelläkään elinkaarensa loppua, toisin kuin uusien moottorien myyjät uskottelee.
Mulle renpan hinnaksi tulee 1000-1500 euroa, mutta vaihdan muutakin osaa samalla.
Tosin tästä mallista sanotaan, että olis huonoin penta ikinä... se vaan on titämättömyyttä.
Mulla meni startti (solenoidi) kesken reissun.
Uusi startti sinisellä n.850e. No soitto Turun laturiin ja startiin. Juu on mulla kahenlaisia Bosch ja hitatchi. No Hitachi kävi ja hintakin oli 150€. Olisin perkele halannut sitä ukkoa jos se ei olis niin karvanen...
Ens kesänä taas painetaan menemään. - Matkapurjehtija
Nord80 kirjoitti:
Moi.
Kyllä suuttimet lähtee irti ilman sen suurenpia manoväärejä. Putket auki ja irti ,sitten varovasti naputtelee kumivasaralla ennen kuin vetää pois.
Mulla on -84 vuotinen MD 2002/120SB (makeavesi). Keväällä oli hieman lämpöongelmaa kun ajelin ekaa kertaa, muttei ilmennyt sen jälkeen enää.
Päätös kuitenkin syntyi, että syksyllä kone otetaan auki ja tehdään kansi ja hoonaus.
Tähän löytyi Volvolta overhaul kit n.800€ siinä on kaikki tarvittava vesipumpun korjaussarjasta lähtien.
Nyt kone on auki ja moottori tosiaan uskomattoman hyvässä kunnossa. Ok sylinterit jo hieman kiiltää ja seetit ja ventiilit ei varmasti ole tiivistäneet parhaalla mahdollisella tavalla muttei mitään ihmeellistä tuon ikäiselle moottorille joka on jo toisessa veneesä. (ostettu vaihtomoottori).
Lämpeämisen syykin selvisi pakokäyrää irroitettaessa, Siinä on kolme 5mmx10mm kanavaa josta jäähdytysvesi kulkeutuu pakoputkeen. Näistä kaksi oli täysin tukossa...
Nytkun miettii kauanko 10L glygoli ämpäri vanhenee syyshuollon yhteydessä ei ole mikään ihme, että on tuo jäähdyrys puoli hieman kuristanut. Ne lähti auki ihan ruuvvarilla ja materiaali vahvuudetkaan ei ollut vielä lopussa joten putsaus ja takaisin paikalleen.
No tämä nyt tiedoksi vanhojen moottorin kanssa pelaaville jotta kannattaa tsekata se pakokäyrä aina välillä, koska siellä kuitenki aina on merivesi korrosioimassa ja uusi kansi on hemmetisti kalliinpi ja harmittaishan pelkän kansipahvin vaihtokin keskenkesäloman killuessa itäsataman altaassa.
Mutta tosiaan ei tämän ikäinen moottori joka on purkkarissa ole vielä lähelläkään elinkaarensa loppua, toisin kuin uusien moottorien myyjät uskottelee.
Mulle renpan hinnaksi tulee 1000-1500 euroa, mutta vaihdan muutakin osaa samalla.
Tosin tästä mallista sanotaan, että olis huonoin penta ikinä... se vaan on titämättömyyttä.
Mulla meni startti (solenoidi) kesken reissun.
Uusi startti sinisellä n.850e. No soitto Turun laturiin ja startiin. Juu on mulla kahenlaisia Bosch ja hitatchi. No Hitachi kävi ja hintakin oli 150€. Olisin perkele halannut sitä ukkoa jos se ei olis niin karvanen...
Ens kesänä taas painetaan menemään.lähde suutinrungot helposti, jos on päässeet pikeentymään vuodon takia.
Kiitos hankintapaikkatiedoista ovat arvokkaita tietoja, kun tietää Volvon varaosahinnoittelun lisää vastaavia.
Tammer dieselistä Tattarisuolta itselläni hyviä kokemuksia suutinasioissa.
No niin, siitä suuttimen irroittamisesta,Se kuparihylsy pyörii mukana kun sitä suutinta pyörittää.Miksi se hylsy ei saisi pyöriä? Eikös se vaihdeta kuitenkin.?
- Juuri vaihtanut
No ei välttämättä vaihdeta, vaikka suutin irrotetaan. Holkin tehtävä on tiivisteenä toimiminen ja lämmön johtaminen suuttimesta suoraan jäähdytysveteen. Holkissa on kannen yläpuolinen tiivistys ja alapinnan tiivistys sekä suuttimen alapään tiivistys. Kupariholkki on siis suoraan yhteydessä vesitilaan, joten jos se on löysä=pyörii, pääsee vesi sylinteriin. Suosittelen ehdottomasti vaihtoa ja sellaisen kaverin = liikkeen tekemänä, että varmasti onnistuu.
Yritin irroittaa sitä suutinta,kiintoavaimella saa pyöritettyä on se tiukkaan siinä kiini ja se kuparihylsy pyörii mukaan se on siis kiinni siinä suuttimessa.Muuta väljää siinä ei ole ,lujaa puree kiinni kun pyöritän.Ei lähde ilman ulosvetäjää.Vaihdoitko itse ne suuttimet.Jos se suutin siitä lähtee niin millä sen holkin saa pois,vai tuleeko suuttimen mukana.
- Juuri vaihtanut
http://members.dslextreme.com/users/j40ed/volvo_penta_2002_worksh.pdf
Tuolta löydät korjaamokirjan. Sivulla 11 on esitetty hylsyn poistotyökalu yms. Itse liuotin kuukauden suuttimia ensin irti, ne olivat pikeentynyt kiinni. Sitten varovaisesti asetin sopivan renkaan kuparihylsyn yläpään suojaksi ja rengasta vasten (samalla hylsy ei lähde irti tai löysty) kampesin varovaisesti sopivankokoisella kiintoavaimella suuttimen kaulan hahlosta suutinta ylös. Ja lähtihän se. En vaihtanut kokonaisia suuttimia, mutta kärjet vaihdettiin ja säädettiin. Työn teetin Vantaan Ohtolankatu 1:ssä olevassa liikkeessä. Suuttimien takaisinkiinnitys onkin sitten taitopuuhaa, että ne saa pitäviksi. Kaikista huhupuheista huolimatta suuttimen ja kuparihylsyn väliin ei tule erillistä tiivistettä, vaan hylsyn pohjan pitää olla tosi puhdas ja tasainen ja suuttimen vastekohdan syöpymätön. Mutta jos kupariholkki todella on irti ja pyörii, se on mitä todennäköisimmin vaihdettava. Se onkin sitten ihan eri juttu. Muistathan päästää jäähdytysvedet pois ennen suuttimien tai/ja holkin irrotusta. Vesi menee suoraan sylinteriin. Juuri vaihtanut kirjoitti:
http://members.dslextreme.com/users/j40ed/volvo_penta_2002_worksh.pdf
Tuolta löydät korjaamokirjan. Sivulla 11 on esitetty hylsyn poistotyökalu yms. Itse liuotin kuukauden suuttimia ensin irti, ne olivat pikeentynyt kiinni. Sitten varovaisesti asetin sopivan renkaan kuparihylsyn yläpään suojaksi ja rengasta vasten (samalla hylsy ei lähde irti tai löysty) kampesin varovaisesti sopivankokoisella kiintoavaimella suuttimen kaulan hahlosta suutinta ylös. Ja lähtihän se. En vaihtanut kokonaisia suuttimia, mutta kärjet vaihdettiin ja säädettiin. Työn teetin Vantaan Ohtolankatu 1:ssä olevassa liikkeessä. Suuttimien takaisinkiinnitys onkin sitten taitopuuhaa, että ne saa pitäviksi. Kaikista huhupuheista huolimatta suuttimen ja kuparihylsyn väliin ei tule erillistä tiivistettä, vaan hylsyn pohjan pitää olla tosi puhdas ja tasainen ja suuttimen vastekohdan syöpymätön. Mutta jos kupariholkki todella on irti ja pyörii, se on mitä todennäköisimmin vaihdettava. Se onkin sitten ihan eri juttu. Muistathan päästää jäähdytysvedet pois ennen suuttimien tai/ja holkin irrotusta. Vesi menee suoraan sylinteriin.Kiitti vastauksesta,toi manuali mulla onkin.Mutta kaikki neuvot otan edelleen vastaan Mistähän sais tuollaisen suuttimen ulosvetäjän lainaksi.olikos kallis suutinhuolto.
- Juuri vaihtanut
selkänoja kirjoitti:
Kiitti vastauksesta,toi manuali mulla onkin.Mutta kaikki neuvot otan edelleen vastaan Mistähän sais tuollaisen suuttimen ulosvetäjän lainaksi.olikos kallis suutinhuolto.
Kuten kerroin, kehittelin itse "poistotyökalun" suuttimelle. Kuparihylsyn poistotyökalua voisi kysyä lainaksi joltain moottorikorjaamolta (VP). Neljän suuttimen kunnostus uusine kärkineen maksi 342,52 € viime keväänä. Kärki maksoi noin 85 eur/kpl 22% alvilla.
- Juuri vaihtanut 2
Juuri vaihtanut kirjoitti:
Kuten kerroin, kehittelin itse "poistotyökalun" suuttimelle. Kuparihylsyn poistotyökalua voisi kysyä lainaksi joltain moottorikorjaamolta (VP). Neljän suuttimen kunnostus uusine kärkineen maksi 342,52 € viime keväänä. Kärki maksoi noin 85 eur/kpl 22% alvilla.
Lisäys/korjaus edelliseen: kolme suutinta 2003 on, tuli pieni virhe.
ninim. Juuri vaihtanut Juuri vaihtanut 2 kirjoitti:
Lisäys/korjaus edelliseen: kolme suutinta 2003 on, tuli pieni virhe.
ninim. Juuri vaihtanutArvokasta on,kannatttaa tehdä kerralla hyvin ,mikäs toi (VP) tarkoittaa/on
- Juuri vaihtanut
selkänoja kirjoitti:
Arvokasta on,kannatttaa tehdä kerralla hyvin ,mikäs toi (VP) tarkoittaa/on
Volvo Penta. Tarkoitan, että merkkikorjaamolta voisi kuvitella saavansa lainaksi holkin ulosvetäjän. Mahdollisesti korvausta vastaan (ei ole silloin kyllä lainaamista). Ulosvetäjän eli paisuntapultin voi tietysti tehdäkin, mutta huomioi että asennustyökalukin tarvitaan. Holkin asennus on melko tarkkaa puuhaa, alapää puristetaan tai oikeastaan paisutetaan työkalulla auki, jotta se tiivistää ja yläpää taas on asennettava oikealle korkeudelle, ettei vesi tule kannesta ulos. Lisäksi alapään tiivistepinnan tulee pysyä ehdottomasti kunnossa, koska sen taas täytyy tiivistää sylinteripaineet. Suuttimen alapään vuoto ilmenee mustana ohipuhalluksena, eikä sitä saa (välttämättä) tiiviiksi edes ylikiristämällä suutinta. Suutin nimittäin kiristetään tarkkaan muistaakseni 20 Nm. Jos kiristää liikaa, saattaa suutin kärsiä.
Taidanpa käydä VP :llä tiedustelemassa,pystyköhän ton homman itse tekemään.Alkaa kuulostamaan vähän vaikeelta.
- Juuri vaihtanut
Kyllä tuo holkin vaihto on aika hankalaa ilman erikoistyökaluja. Varmaan olisin minäkin kääntynyt merkkikorjaamon puoleen, jos holkkeja olisin joutunut vaihtamaan. Onneksi holkit olivat tiukasti kiinni ja tiivistepinnat sai puhdistettua ja hieman jopa hiottua/tasattua porakoneeseen kiinnitetyllä kuituharjalla.
Oiskohan kellään vuokrata noita erikoistyökaluja,volvo pentan suuttimen holkin vaihtoon!Vene puotilassa .
Palaanpas taas asiaan,diesselillä huolsin suuttimet ja vasta nyt sain veneen holkki huollon volvolta.sanoivat ettei tarvinnu vaihtaa holkkeja,olivat vaan niin töhnäset ja siksi vuoti,kuulemma rassas niitä kolme tuntia,No nyt ainakin pelittää.oiskohan siitä töhnääntyneet kun tulee uisteltua tuntitolkulla tyhjäkäyntiä,sit kun ei toi sammutinvipu ole kunnossa,muljuu ja pyörii se vipu siin koneen kyljessä että sammutan usein puolipuristus vivusta.Oiskohan paha avata,tuleeko osia syliin.Vai pitääkö jättää syksyyn ja taas volvolle?
- mister 3
ilmapuhdistajaan laittaa auton hehkutulpan tulee lämmintä ilmaa startatessa auttaa
käyntiin lähdössä- vp 2002
Minkälaisesta hehkulpasta olis tähän tarkotukseen,eikö liekkihehku olis parempi,
pitäs saada se vaan jotenki kiinni siihen imusarjaan,mistä sopiva kierre osa siihen.
Kesällä lämpymillä käynnistyy kohtuullisesti ,mutta syksyllä nolla keleillä tarttauttaa jo liian pitkään, akku tuppaa tyhjentyyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812