Olen hankkimassa 6.5metristä venettä ja minulla on kaksi tasavertaista ja samanhintaista tarjokasta, vain moottori eroaa.
Kumpi moottori olisi parempi, jos käyttö on lähinnä huviajelua, n. 50h kesässä
Toinen vaihtoehto olisi Honda BF90 4-t 2002 (n.400h ajettu)
ja toinen Evinrude 115 Hv 2-t 1999 (180h ajettu)
Honda BF90 4-t Vs. Evinrude 115 Hv 2-t
18
2878
Vastaukset
- paskodakaama
Makuasia 50 tuntia on niinvähän että aivan sama .
Hondassa pieni kuutiotilavuus kierroskone. - moromoro__
Lähinnä kaipaisin tietoa kulutukseta, eli onko noilla ihan järkyttävä ero vai puhutaanko
- 3 sylinteriä
Hondan hevoset ovat poneja, evarin pollet oikeita hevosia. Jos hondalla mennään 30 solmua, niin evikalla mennään 40 solmua. Käyttöikä riippuu enempi tehdyistä ja laiminlyödyistä huolloista kuin noista käyttötunneista.
Hondalla lienee kalliimman huollot, öljyt, nokkahihnat ym. Evari vie enempi bensaa varsinkin huippunopeudella. Kulutusero matkanopeudella lienee pari litraa tunnissa.
Ottaisin noista evarin. - 5solmua max.ero
3 sylinteriä kirjoitti:
Hondan hevoset ovat poneja, evarin pollet oikeita hevosia. Jos hondalla mennään 30 solmua, niin evikalla mennään 40 solmua. Käyttöikä riippuu enempi tehdyistä ja laiminlyödyistä huolloista kuin noista käyttötunneista.
Hondalla lienee kalliimman huollot, öljyt, nokkahihnat ym. Evari vie enempi bensaa varsinkin huippunopeudella. Kulutusero matkanopeudella lienee pari litraa tunnissa.
Ottaisin noista evarin.Mut kyllä 25hv on suht iso prosentuaalinen ero..
2T Evikka vie 50% enemmän bensaa öljyt päälle, läpi koko kierrosalueen..
Uusin HO E-tec:kään ei pärjää 4-tahdille kuluissa.
En ostaisi jos 2tahtia jos samanhintaiset. (taitaa Evari olla kovin ylihinnoiteltu).
Jos vain nopeus merkitsee ja ajaa kerran kesässä niin sit ehkä.. Mut alkuperäisasettelu haiskahtaa jo trollilta.
Missäs sul muuten on 3sylinteriä, mopossa?
Onko evikka jo sitä ekaa suorasuihkusukupolvea, eli Fichtiä? Niissä saattaa olla sellasia maanantaikappaleita, että. Jos ajoja tuon verran niin kakstahti lienee fiksumpi vaihtoehto. Kulutuksissa ei paljoa enempi noilla tunneilla kukkaro kevene
- aika sama
toisalta niin on kulutuksessakin. Jos on painava/raskas paatti, joudut kengittämään, niin evari on varmaan paljon janoisempi niin tunti kuin l/maili. Mutta itse ottaisin kuitenkin sen evarin. Se muutama satku kesässä mitä syntyy eroa bensakuluissa säästät tod näk muussa. Ja kyllä pahassa kelissä tuo teholisä on hyödylllinen.
Evarin pitäis olla myös halvempi paketti?- moromoro__
Evari on 1999 115 FPLEE ja juurikin tuo Fichti.
Eli oliks niin että fichteissä oli ongelmia?
Evarissa on lisäksi teräspotkuri, mitähän se meinaa?
itse asiassa evarivene on 500€ kalliimpi, mutta vähemmän käytetty.
Veneellä ei tulla uistelemaan. Lähinnä matkat tulevat olemaan 4 mpk suuntaansa ja ehkä 10mpk 15mpk suuntaansa reissua vuodessa. - 3 sylinteriä
moromoro__ kirjoitti:
Evari on 1999 115 FPLEE ja juurikin tuo Fichti.
Eli oliks niin että fichteissä oli ongelmia?
Evarissa on lisäksi teräspotkuri, mitähän se meinaa?
itse asiassa evarivene on 500€ kalliimpi, mutta vähemmän käytetty.
Veneellä ei tulla uistelemaan. Lähinnä matkat tulevat olemaan 4 mpk suuntaansa ja ehkä 10mpk 15mpk suuntaansa reissua vuodessa.ahaa! Luulin tota evaria kaasutin moottoriksi. Kuten tohassu mainitsi, niissä voi tosiaan olla maanantai kappaleita.
Näillä uusilla tiedoilla valintani osuisi hondan "poni hevosiseen" ysikymppiseen.. - heh62
3 sylinteriä kirjoitti:
ahaa! Luulin tota evaria kaasutin moottoriksi. Kuten tohassu mainitsi, niissä voi tosiaan olla maanantai kappaleita.
Näillä uusilla tiedoilla valintani osuisi hondan "poni hevosiseen" ysikymppiseen..90 hv 6,5 metrisessä veneessä kuulostaa hieman pieneltä. Olisi mukava tietää mikä vene on kysymyksessä. Kaverilla 5,8 metrinen tuolla 90Hondalla, eikä ole sekään mikään ohjus. Miten sitten kun pituutta/painoa on reippaasti enemmän.
- velli viekkaus
heh62 kirjoitti:
90 hv 6,5 metrisessä veneessä kuulostaa hieman pieneltä. Olisi mukava tietää mikä vene on kysymyksessä. Kaverilla 5,8 metrinen tuolla 90Hondalla, eikä ole sekään mikään ohjus. Miten sitten kun pituutta/painoa on reippaasti enemmän.
Olisiko vene Bella 641? Oliko?
- ssaaaa
Oletan että kummassakaan moottorissa ei ole käyttötuntimittaria joten todelliset käyttötunnit voivat olla aivan mitä tahansa.
Siispä kehoittaisin tutkituttamaan koneet asiantuntijalla.
Koneen painoon kannattaa kiinnittää myös huomiota. Jos veneesi on vanhempi, 2-tahtisille koneille suunniteltu, silloin painavempi Honda ei sovellu niin hyvin perälautaan.- koha jotakin
itelläni on 90hp mercury optimax. eli minulla on 90 aasia kopan alla ja e-teciltä löytyy taas kameleja kopan alta ja yamahalla on kopan alla muuleja jne.jne...
- moromoro__
koha jotakin kirjoitti:
itelläni on 90hp mercury optimax. eli minulla on 90 aasia kopan alla ja e-teciltä löytyy taas kameleja kopan alta ja yamahalla on kopan alla muuleja jne.jne...
Jammu on ollut rikkaassa perheessä ja käyttötunnit perustuu (kuulemma) esiasennettun plotteriin , hondasta vain arvio 400h, plotterissa vain 200h.
Kyseessä on 740kg painoinen 6,5m keskipulpettivene (2000).
Mikä tuon teräspotkurin idea muuten on?
Oma tuntuma nyt 60%/40% tuon enemmän käytetyn Hondan puolesta:)
Tack! - Nnsns
moromoro__ kirjoitti:
Jammu on ollut rikkaassa perheessä ja käyttötunnit perustuu (kuulemma) esiasennettun plotteriin , hondasta vain arvio 400h, plotterissa vain 200h.
Kyseessä on 740kg painoinen 6,5m keskipulpettivene (2000).
Mikä tuon teräspotkurin idea muuten on?
Oma tuntuma nyt 60%/40% tuon enemmän käytetyn Hondan puolesta:)
Tack!Itse kallistuisin melkeinpä hondaan. Varma peruskone jaappanista ja eihän se kuutioiltaan ole pieni, 1.6-litranen. Samaa konetta on käytetty civicissä aikoinaan ja hontan koneet ovat melkoisia ikiliikkujia.
Teräspotkurin ja alumiinipotkurin suurin ero on hinnassa eli jälkimmäinen on lähes puolet edullisempi. Kas kummaa ominaisuudet ovat kuitenkin lähes 1:1:een mitä venelehdet ovat tehneet vertailuja. Teräspotkurissa on hinnan lisäksi huonoa lapojen joustamattomuus. Ts. jos potkuri kolhaisee kiveä, sulla voi olla moottorista koko alakerta sökönö. Jos taas alumiinipotkurilla tulee sama osuma, vahingossa kärsii yleensä vain potkurin lavat ja perä saily ehjänä. Tämä siksi koska alumiini on pehmeämpää materiaalia ja joustaa osuessaan kiveen. Alumiinipotkuri on tavallisesti perämoottorissa ensiasennuspotkurina ja en näe mitään järkevää syytä vaihtaa teräspotkuriin ainakaan alle 100 hepan perämoottoreissa. - Kakstahti
moromoro__ kirjoitti:
Jammu on ollut rikkaassa perheessä ja käyttötunnit perustuu (kuulemma) esiasennettun plotteriin , hondasta vain arvio 400h, plotterissa vain 200h.
Kyseessä on 740kg painoinen 6,5m keskipulpettivene (2000).
Mikä tuon teräspotkurin idea muuten on?
Oma tuntuma nyt 60%/40% tuon enemmän käytetyn Hondan puolesta:)
Tack!Älä Fichtiä osta, siitä on vaan harmia. Kolmella kaverilla on ollut ja kaikki oli pajalla joka kausi. Jos uutta konetta ostat niin e-tec:issä ei ole mitään pahaa. Se kiihtyy hyvin jaksaa kuormalla vie sen 0,2l/mpk enemmän ku nelari mutta on siitä enemmän iloa. Öljytkään ei niin paljon maksa että se olisi käytössä kalliimpi kuin nelari. Itse en enää osta nelaria sen jälkeen kun e-tec:iin vaihdoin. Tohon veneeseen laittaisin kyllä vähintään 115 heppasen koneen. Ei se käytössä ole kalliimpi kuin 90 heppanen.
- moromoro__
Kakstahti kirjoitti:
Älä Fichtiä osta, siitä on vaan harmia. Kolmella kaverilla on ollut ja kaikki oli pajalla joka kausi. Jos uutta konetta ostat niin e-tec:issä ei ole mitään pahaa. Se kiihtyy hyvin jaksaa kuormalla vie sen 0,2l/mpk enemmän ku nelari mutta on siitä enemmän iloa. Öljytkään ei niin paljon maksa että se olisi käytössä kalliimpi kuin nelari. Itse en enää osta nelaria sen jälkeen kun e-tec:iin vaihdoin. Tohon veneeseen laittaisin kyllä vähintään 115 heppasen koneen. Ei se käytössä ole kalliimpi kuin 90 heppanen.
En sitten Fichtiä ostanut vaan Honda-version. Vene on juuri tuo Bella 641 Ocean.
Kone käy todella hiljaisesti niin, että matkanopeudella 21 solmua (3000rpm) on vielä helppo jutella. Huiput on 31 solmua, eli ihan sopivalta tuo teho tuntuu tähän veneeseen.
Kiitoksia kaikille asiassa auttaneille!
Paljonkos vie evinrude 90 hv 2-tahti 1997 ?
Ja ajan vain 30 h vuodessa että kannattaa kääntyä 2-tahti puoleen kuin noin vähän ajotunteja- V4 OceanPro
Itselläni V4 90hv -97 evari vie 20 l tunnissa tuollaisen 6,3 m veneen perässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752