Ravintolassa syöminen

pörmör

Ruokaravintolaan mennessä ja ruokaa odotellessa, alkaa minussa kehittymään sellainen ahdistunut olo. Hikoiluttaa ja mieli sanoo että "et pysty syömään yhtään" ja kun annos tulee eteen, alkaa huimaus ja pahoinvointi.
Mikäli tilanne olisi se että ottaisin ruuan mukaan kotiin, syön sen enemmän kuin isolla ruokahalulla.

Mistä tällainen johtuu ja voiko sille tehdä jotain? Olen jo todella alkanut karttaa ruokaravintoloita ja varsinkin jos tarvisi lähteä jossain porukassa syömään ja en saa yhtään suupalaa syötyä.

9

3934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ravintolaan

      Mulla on ihan samanlaista ollut jo useamman vuoden, tosin ei pahoinvointia. Kotona syöminen tutussa seurassa onnistuu hyvin mutta ravintolassa/työpaikalla en pysty oikein syömään muuta kuin jotain nestemäistä, esim. jogurttia.
      Osaltaan mulla saattaa tähän ongelmaan vaikuttaa se, että noin viisi vuotta sitten kärsin pahasta ilmeisesti ruokatorven tulehduksesta ja silloin ravintolassa syödessäni en pystynyt syömään kuin pari haarukallista ja tuli tukehtumisen tunne. Ne vaivat helpottivat mutta jännitän ja kartan tilanteita, joissa joutuisin syömään muun kuin perheeni tai lähisukulaisten kanssa.

      En kyllä siis tosiaan tiedä mistä johtuu ja menisikö sillä vaan ohi, että harjoittelisi ja pakottaisi itsensä syömään. Jos jollakulla on kokemusta moisesta niin mielelläni minäkin sen lukisin.

    • 10+9

      Mulla on vähän samaa vaivaa. Tosin se johtuu varmaan siitä, että olen hyvin pahasti allerginen tietyille ruoka-aineille - seurauksena on anafylaktinen shokki ja pahimmassa tapauksessa kuolema. Siksi aina kyselen tarjoilijoilta "tyhmiä" ja olen melkein liiankin varovainen :S

    • Repe29

      Täysin sama ongelma, joka kehittyi minulle ehkä joku 6 vuotta sitten. Noihin aikoihin jouduin käymään usein ravintoloissa syömässä ja tilanne paheni niin pahaksi, että jännitystä alkoi esiintymään melkein joka paikassa, missä oli ihmisiä. Ne oli raskaita aikoja. Jokaisen paniikin jälkeen tuli armoton väsymys.

      Sain viimein apua kaikkien testien jälkeen itsediagnoosilla ja olen popsinut Cipralexia jo vuosien ajan. Oireita tulee enää harvoin, ihan kokonaan en ole niistä päässyt ravintoloissa eroon.

      Tsemppiä sulle, tuo on tosi kiusallinen ongelma, varsinkin kun tuo kammo tulee pahimmillaan jo edellisenä päivänä, kun tietää seuraavan päivän ruokailuohjelman.

    • Trotteli

      ...pitää tehdä pienin askelin. Kun mun paniikkihäiriöni alkoi, en kyennyt syömään ravintolassa kuin rauhoittavien avulla. Isoin ongelma oli se, että piti olla "suljetussa" paikassa josta ei pääse pakenemaan ennen laskun maksamista, ja mahdollista tarjoilijalle selittämistä että miksi ruoka ei maistunutkaan. Tuskaa lisäsi vielä se, että "oikeassa" ravintolassa syöminen kestää aika kauan. Ensin pitää odotella tarjoilijaa, sitten käyttää hetkinen ruuan valintaan, sitten taas odotella tarjoilijaa, sitten odotella ruokaa, sitten taas tarjoilijaa laskun pyytämistä varten, sitten laskun odottelua, ... Eli paikalta ei voi poistua tarpeen tullen huomaamatta suorittamatta näitä kaikkia rituaaleja.

      Mä aloitin totutella uudelleen ravintolassasyöjäksi mäkkärissä ja sen tyyppisissä pikaruokaravintoloissa, joissa ruoka maksetaan heti alussa, ja joissa ketään ei kiinnosta yhtään syötkö mitään vai jätätkö kaiken pöydälle, vai juoksetko peräti yhtäkkiä pihalle kesken syömisen.

      Roskaruoan lisäksi löytyy myös paljon kahviloita ym. joissa maksetaan heti alussa ja sen jälkeen on vapaa lähtemään kun siltä tuntuu. Tällaisilla kokemuksilla sain totutettua itseni uudelleen niin, että normaali ravintoloissa syöminen ei ole mulle kovin paha ongelma tällä hetkellä.

    • ...

      sain ensimmäisiä "kohtauksia" jokin aika sitten töissä ja nyt se tuli ravintolassakin. paniikkihäiriö on minulla kyseessä. mutta tilanteeseen kannattaa mennä mahdollisimman monta kertaa uudelleen niin se menee ohi vähitellen. Minulla se tuli ravintolassa perheeni kanssa. Ihan kauhea tunne vatsa meni sekaisin ja oksetti.

    • Jotakin Tietävä

      Mielestäni oireesi johtuvat sinun omasta suhtautumisesta ruokaan - julkisella paikalla syöminen ahdistaa, koska joku voi vaikka katsella ja/tai arvostella ym. Jos muissa tilanteissa vastaavaa ei esiinny, niin uskon asian liittyvän oman itsesi ja ruoan väliseen "yhteenottoon". Pois katseilta on tosi helppo vetää kupuun vaikka mitä, mutta julkisella paikalla asia on eri. Sinulla saattaa olla jokin itseesi ja ruokaan liittyvä asia alitajunnassa, joka johtuu jostain historiassasi tapahtuneesta. Toivotan tsemiä ja ehdottomasti itsetutkiskelun lisäksi keskustelua ammattilaisen kanssa. :)

    • s

      Vastaavanlaisia oireita minullakin. Luulin aluksi sen olevan nestehukkaa, mutta kun vesikään ei auttanut niin alkoi ahdistamaan vielä enemmän. Edelleenkin tilanteita ravintoloissa tulee, mutta kun muistaa hengittää, juoda vettä ja yrittää ottaa rennosti niin hyvin se menee. Viime reissulla pystyi jo naureskelemaan ja keskustelemaan. Henkinen päätös mukavasta ruokailusta on puoli ruokaa.

    • Jen04

      Mulla on samanlainen juttu. Mun ahistus ravintoloissa alkoi kun olin 8. Oltiin ulkomailla ja en oikein osannut englantia. Tunsin itseni tosi ahdistuneeksi että mun piti mennä vessaan koska maha meni sekaisin. Oon nyt 13 eikä se ahistus oo lähtenyt mutta on se helpottanut.

      • Kysyn.nytten

        Mulla kans! Olin ravintolassa ja kun ruoka tuotiin eteen, aloin oksentaa aivan tajuttomasti! Kyllä hävetti...en sen jälkeen oo menny ravintoloin. Syön nytten noutopitsoja ja oon sulkeutuu kotiin. Miten pääsen taas ravintoloin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe