hiekkaviljely

raisa-mummi

Olen kovasti lukenut hiekkaviljelystä ja aion nyt sitä kokeilla.
Meillä on aurinkoisella kohdalla noin 6 x 8 m alue, jossa on ollut vanhaa kompostia ja poisrevittyä vattupuskaa , siinä tuppaa kasvamaan aina vaan vatut ja varsinainen ongelma elämänlanka . Tontin takana olevasta ojasta johtuen kotilo etanat eivät häviämihinkään, siinä kosteassa viihtyvät.

Kysymys, estääkseni vanhan kasvuston tulemasta hiekan läpi, laitanko jonkun kankaan ennen hiekkapetiä, ajattelin tilata sitä 0-8 mm hiekkaa ainakin ½ metrin syvästi .
Onko kokemusta, ruohosilppua aion käyttää vakoihin . Ehkä myös nokkosvettä kastelun lomassa.

Odotan neuvoa tuosta eristekankaan tms tarpeesta . Kiitos : )

2

1460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä ny ekaks tietoa noista kierteistä (jos linkityksen vaan osaan =DD!): http://www.viherpiha.fi/vastaa/98/98/1765/karhunköynnös,_peltokierto_vai_elämänlanka.

      Ihan ekaks levitä tuhkaa ja/tai kalkkia koko alueelle (vatut vihaa sitä) ja sit sun on pakko joko laittaa suodatinkangas (joka tulee jonkunverran ko. alueen reunojen yli varmuuden vuoksi) tai märiksi kasteltuja sanomalehtiä PAKSU kerros. Sanomalehtitekniikassa pitää muistaa aina laittaa seuraavat aukeamat edellisten reunasaumojen päälle ja tietysti märkinä, että "llisteröityvät" toisiinsa. Kerroksen tulee olla paksu, vatut ja muut puskevat helpostikin sentinkin paksuisen kerroksen läpi.

      On kokemusta tosta hiekkaviljelystä, ja ruohosilppu on sekä tarpeellista (=typpeä) ja järkevää (=ilmaista). Ja nokkosvesikin just parasta. Jos sulla kasvaa peltokortetta, siitäkin tehty kasteluvesi on tosi arvokasta.

      Jotta etanat pysyisivät poissa sun tulevalta kasvimaaltasi, pistä joko kalkkikiveä (saa rauta-, puutarha- ja maatalouskaupoista) koko alueen reunoille sellanen 20- 50cm, näyttääkin hyvältä. TAI pelkkää kalkkia (esim dolomiittikalkki on halpaa) tai jos on omasta takaa ni tuhkaa. Tosin ko. turvavyöhyke on koko ajan oltava hallinnassa, esim. sateen jälkeen täytyy tarkistaa jne.

      Tuhkan emäksisyys tappaa etanan ja kotilon = eivät kulje sen yli. Samanlainen kuivattava vaikutus kalkilla.
      Ferromol on tutkitusti luonnonmukainen etanan ja kotiloiden syötti, joka tappaa ne, mutta ei aiheuta ihmisille, eläimille tai muullekaan luonnolle mitään vaaraa. Sitä kantsii kysellä yllä olevista liikkeistä (oon kuullu et jotkut on ostaneet säkeissä, ollu halvinta ja helpointa ku on voinu "kylvää" sitä jokapaikkaan). Ei ne maailmasta katoa, vaikka tein tontilta osa (ei ne kaikki kuole kuitenkaan) häviäisikin!

      Onnea hyvään suunnitelmaan =).

      • raisa-mummi

        Tosi mukava saada asiantunteva vastaus , tuosta on hyvä jatkaa unelmaa ja toteutusta : )

        Olen aivan innoissani, purkeissa on jo maissia yms , jotka tuossa paikassa ovatkin kasvaneet.
        Lisäksi ajattelin laittaa siihen nurkkaan ihan vanhanaikaisen kasvilavan, saa kaalintaimet siitä vauhtiin ja aikaisen salaatin.

        Näin tehdään .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3353
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      2060
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1535
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1404
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1361
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1188
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe