kuume koko ajan

työpaikalla

Astma (rasitusastma) haittaa työntekoa, koska kuume on päällä 3-7 päivänä viikosta. Nyt olen ollut kolme vuotta poissa töistä tuosta syystä, koska on erittäin raskasta olla kuumeessa töissä. Töitä tai tekemistä on kotonakin (tavallaan "omaa yrittäjyyyttä", käsityöläinen -> tulevaisuuteen tähtäävää) Harkitsen paluuta työelämään, joka on tietokonetyötä, ja itse työ ei siis aiheuta allergiaa. Voin siis palata. Mutta..

..kuume palaa jokapäiväiseksi vieraaksi. Kun viimeksi olin töissä, niin joka päivä oli kuume kahden vuoden ajan. Käytännössä kuljin työpaikoilla kuumemittari kainalossa. Laitoin myös lukemat ylös ja että kyllä se on jatkuvaa, eikä mielikuvituksen tuotetta. Töistä poissa ollessa voi olla viikkojakin terve, toisinaan taas joitakin 3 päivän kuumejaksoja. Joten tätä ideaa "omaa yittäjyyttä" kannattaisi siis siten ollen jatkaa, jos se vaan toisi edes pennin joskus rahaa. Nyt ei tuo mitään vielä ainakaan.

Mikä sitten siellä työpaikalla aiheuttaa oireita astmaatikolle, jos työ itsessään ei allergisoi, ovat: ilmastointi teollisuushalleissa tai toimistoissa (riippuen missä milloinkin olen, olen ottanut kuumeen takia vain määräaikaisia töitä, jotta pääsen aina välillä laskemaan sitä kuumetta kotona pariksi kuukaudeksi ja sitten taas jaksaa työskennellä kuumeessa muutaman kk). Esim. yhdessä työpaikassa oli työpisteeni suoraan kahden tuuletinaukon edessä noin vuoden ajan. Toinen tekijä tietysti on pakkasilma talvella, kun menee työpaikalle ja tulee sieltä pois. Lisäävät keuhkojen raitusta.

Nämä ovet faktat ja näistä en pääsen eroon millään muulla lääkkeellä kuin tietysti disperiinillä/asperiinillä, mutta sekin helpottaa ain 3-4 tunniksi eteenpäin.

Osa-asika työ on yksi vaihtoehto tai tietokonetyö pääosin kotoa käsin. Kotona ei ole noita tuuletuksia, kun tämä talo toimii "ikkuna auki tuuletus" -periaatteella. Osa-aika työssä voisin olla puolet viiksota töissä (kunhan sellasien työn vain löytää).

Mihin tahoon ottaa asiassa yhteyttä vai ovatko astmaatikot oman onnensa nojassa asian kanssa? Luetaanko meitä sairaiksi lainkaan? Voiko saada mitään osa-aika työn tukia sairauden perusteella? Osa-aika eläke tai työkyvyttömyys eläke? Vai ovatko sellaiset vain mielen sairauksille ja selkä sairaille jne.?

Viimeisen kahden vuoden kuumejakson aikana kävin 13 eri lääkärillä, monilla heistä useamman kerran. Silloin vielä kukaan heistä ei keksinyt mikä kuumeen aiheuttaa. Täydelliset veren kuvat ja kaikki mahdolliset testit tehtiin --> terve kuin pukki. Ainoastaan se kuume oli joka päiväinen vieras. Itse sen tajusin että ne on nuo ilmastoinnit ja jatkuva puhallus työpaikalla joka sen aiheuttaa. Ja ilmastoimatonta työpaikkaa ei olekkaan! Joten aika yksin tässä on tämän asian kanssa...

25

5617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homekeuhko
    • Kohtalotoverin omain

      Perheenjäsenellä vastaavia oireita nyt kuukausia. Kysymyksiä:

      Mistä tiedät että tuo on juuri rasitusastmaa, eikä "normaalia" atooppisuuteen liittyvää astmaa? Onko sinulla muita allergioita, ja minkälaisia?

      Liittyykö astmaan kuumeilua? Rasitusastmaan vai muihinkin?

      Vähentääkö oireitasi, jos pidät päälläsi riittävästi lämmintä?

      Miten urheileminen onnistuu sinulla? Ibuprofeenia naamaan ennen harjoittelua? (Kaipa ibuprofeeni kelpaa aspiriinin sijaan? Mahaystävällisempää)

      Oletko tehnyt puhallustestit puhallusmittarilla, ilman salbutamolia sisältäää lääkettä sekä sen kanssa? Millaiset olivat tulokset, oliko kuinka paljon eroja aamu- ja iltatuloksilla, ja tuloksilla ilman lääkettä ja lääkkeen kanssa?

      Kaikki mahdolliset lisätiedot, sekä nettilinkit, vinkit muihin kokemuksiin keskustelufoorumeilla tms. otetaan kiitollisuudella vastaan.

      Tallennan linkin tähän viestiin, ja käyn katsomassa pitkälle tulevaisuuteen, joten jos voit päivittää tietoja esim. tulevista seikkailuista terveydenhoidon piirissä, tulemme ne lukemaan. Samoin kerromme, jos löydämme itse apua ongelmaan.

    • työpaikalla

      Ensimmäiselle vastaajalle: Nyt olen yllättynyt, että kuume ei kuuluisi astmaatikon oireisiin. Olin luullut että kuuluu....

      Toinen vastaaja:
      "Voisiko sinulla olla astman lisäksi esim. alveoliitti?" - En ole ollut homeen kanssa tekemisissä (töissä tai asunnoissani, joissa olen asunut) Joten ei kai se semmoisesta johdu ... hmmm...

      "Mistä tiedät että tuo on juuri rasitusastmaa?"
      - Lääkäri totesi astmasairaalassa v. 1993 että rasitusastma on. Lääkkeet ollut siitä lähtien.

      "Onko sinulla muita allergioita, ja minkälaisia?"
      - Ainoastaan kissalle olen allerginen niiden käsivarteen tehtyjen testien perusteella. Kissa oli aina lapsuudessa kotonani. ilmeisesti allergisoiduin siksi. Ei muita allergioita.

      "Liittyykö astmaan kuumeilua? Rasitusastmaan vai muihinkin?"
      - Näin olen ymmärtänyt että astmaan liittyy, mutta tuossa yllä väittää toisin ensimm. vastaaja. En nyt sitten tiedä mitä ajatella ...

      "Vähentääkö oireitasi, jos pidät päälläsi riittävästi lämmintä?"
      - Kyyyyllä, auttaa kovasti. Kylmää en kestä. Makuuhuoneessa on yksi ylimäär. irroitettava sähkölämmityspatteri kuumepäivien varalle. Auttaa! On myös ilmankostuttaja vempain aina tarvittaessa.

      "Miten urheileminen onnistuu sinulla?"
      - Jos lähden tästä nyt kylmiltään juoksemaan 100 m täysillä, 100 metrin kohdalla "kuolen"!! Rappusia en pysty kapuamaan vaikka olisin hyvässä juoksukunnossa. Urheileminen ylipäätänsä onnsituu ja parantaa elämän laatua, koska urheilu on "verissä". Pitkiä matkoja pystyn juoksemaan, esim. pitkät hölkät 10-30 km kunhan hitaasti lähtee matkaan. Olen entinen suomen mestaruustason kilpahiihtäjä. Rasitusastma todettiin, kun en enää kilpaillut.

      "Ibuprofeenia naamaan ennen harjoittelua?"
      - Ei, ei ibuprof., otan korkeintaan joskus sitä vihreää astmalääkepiippua lenkille, ventolinea. En aina sitäkään. Riippuen ulkoilman kylmyydestä ja koleudesta. Lämpösellä parjää, kylmällä ei. Yritän käyttää lääkkeitä yleensä mahdoll. vähän. Pärjätä luonnon antimilla. Astmalääkkeissä on nykyään se "itse kehon kuuntelu" ja sen mukaan oma lääkitseminen! Huomioiden lääkärin ohjeet..

      "Oletko tehnyt puhallustestit puhallusmittarilla"
      - Silloin kun olin astmasairaalassa 20 v sitten, niin siellä puhalleltiin. On se puhallin minulla tuolla, en ole sitä nyt viimeiseen 10 v käyttänyt.

      "...jos voit päivittää tietoja esim. tulevista seikkailuista terveydenhoidon piirissä, tulemme ne lukemaan. Samoin kerromme, jos löydämme itse apua ongelmaan. "
      - Kiitos!

      • N-vm-65

        astmaan mikään kuumeilu kuuulu. Mistä olet moisen mielleyhtymän saanut "päähäsi" ? Siis että astma ja kuume kuuluisivat yhteen..
        Olen sairastanut astmaa nyt liki 40 vuotta, olen erittäin, erittäin harvoin flunssassa, saati sitten kuumeessa.

        Asetylisalisyylihap. eli Asp. ja Disperiniä sen sijaan en astmaatikkona voi edes _ajatellakaan_ käyttäväni.

        Oletko ollut nyt sitten nämä viimeiset 3 vuotta kuntoutustuella?

        Minkä alan erikoislääkärit tuota kuumeasiaa tutkivat? Oliko joukossa esim. virologia?

        Miksi et mittaa PEF-mittarilla arvoja, ihan siis mielenkiinnosta? Millaisia lukemia sinulla oli silloin kuumeaikoina lämpöä?

        Onko tuo alveoliitti-asia tutkittu?


      • työpaikalla
        N-vm-65 kirjoitti:

        astmaan mikään kuumeilu kuuulu. Mistä olet moisen mielleyhtymän saanut "päähäsi" ? Siis että astma ja kuume kuuluisivat yhteen..
        Olen sairastanut astmaa nyt liki 40 vuotta, olen erittäin, erittäin harvoin flunssassa, saati sitten kuumeessa.

        Asetylisalisyylihap. eli Asp. ja Disperiniä sen sijaan en astmaatikkona voi edes _ajatellakaan_ käyttäväni.

        Oletko ollut nyt sitten nämä viimeiset 3 vuotta kuntoutustuella?

        Minkä alan erikoislääkärit tuota kuumeasiaa tutkivat? Oliko joukossa esim. virologia?

        Miksi et mittaa PEF-mittarilla arvoja, ihan siis mielenkiinnosta? Millaisia lukemia sinulla oli silloin kuumeaikoina lämpöä?

        Onko tuo alveoliitti-asia tutkittu?

        "astmaan mikään kuumeilu kuuulu. Mistä olet moisen mielleyhtymän saanut "päähäsi" ?
        Siis että astma ja kuume kuuluisivat yhteen.."

        - Näin tosiaan olen luullut, että kuuluisi ... nyt opin sitten paremmin täällä S24n sivustolla sellaista mitä edes lääkärit ei pysty kertomaan. ;) Oli jatkuvaa kuumetta silloin 90-luvulla ja tätini, jolla on astma, tokaisi "että tuommoinen jatkuva kuumeilu viittaa astmaan, että astmahan sillä on, viekää se tutkimuksiin". Kun oltiin astmasairaalassa tehty kokeet muutaman päivän, niin rasitusastmaksihan se todettiin. Yhteensä 20 v ollu sitä usein toistuvaa ja ajoittain jatkuvaa kuumetta, siksi oletin että se kuuluu jotenkin astmaan esim. jos keukot on tulehtuneet kuten eikös ne astmassa ole jatkuvassa tulehdustilassa, koska limaahan tulee jatkuasti. Niin kun on se jatkuva tulehdustila keuhkoissa, vai kuinka, niin eihän se ihme ole, että tulehdus pitää kuumetta. Tämä on siis ihan minun päättelyäni. Kun olen töissä, tai olin sen kahden vuoden ajan,niin silloin oli tosiaan jatkuva jokapäiväinen kuume ja kävin ihan vain työpaikan lääkäreillä, mutta esittivät täyden verenkuvan ottamista ja sellaista vastaavaa tutkimista kuten röntgen kuvaa.

        "Asetylisalisyylihap. eli Asp. ja Disperiniä sen sijaan en astmaatikkona voi edes _ajatellakaan_ käyttäväni."
        - Joo, tuosta minulle huomautti sairaanhoitaja ystäväni, mutta kysyen minulta, että "Pystytkö syömään asperiiniä kun on tuo astma?" Totesin että en ole mitään huomannut, joten hän siihen vastasi että "anna mennä sitten vaan!" Sanon siitä aina joka kerta lääkärillekin, ja eivät moiti mitenkään että "älä ota disperiiniä".

        "Oletko ollut nyt sitten nämä viimeiset 3 vuotta kuntoutustuella?"
        - En ole ollut millään tuella, en saanut penniäkään sossusta, tai en enää saa edes työttömän rahaa. Nyt työtilanne on niin huono ettei määräaikaisia töitä, joita siis pystyisin tekemään, edes ole tarjolla. Nyt alkaa rahat loppuun eikä tiedä mitä tekisi tässä tilanteessa..pitäisi pian töitä löytää ja mieluummin pidempiaikainen kestävä ratkaisu eli pidemmäksi aikaa töitä ja mahdollsiesti jotenkin osittain tuettua .. en vaan tiedä ketä tahoa lähestyä asiassa?

        "Minkä alan erikoislääkärit tuota kuumeasiaa tutkivat? Oliko joukossa esim. virologia?"
        - Ihan tavalliset työpaikan tavis lääkärit (13 kpl yhteensä, ei minkään alan erikoisasiantuntija)

        Miksi et mittaa PEF-mittarilla arvoja, ihan siis mielenkiinnosta? Millaisia lukemia sinulla oli silloin kuumeaikoina lämpöä?
        - Uskoisin että arvot ei mitenkään muutu onko kumme vai ei. Siksi ei ole tullut mieleenkään mitata. Silloin 10 v sitten aina mittailin sillon tällöin. Tänään olisi hyvä päivä mitata kunh on se kuumepäivä taas vaihteeksi menossa: 1 disperiini otettu aamulla ja nyt illalla 1 Finrex'in pussi kuumassa vedessä. Tähän kuumeeseen on jo tottunut ajan myötä että enemmän kulkee kuumemittari kainalossa kuin .. on siis unohtunut nuo puhallus .... voisin niitä arvoja alkaa mittailla uudelleen ...

        Onko tuo alveoliitti-asia tutkittu?
        - Ei. Ensimmäistä kertaa siis tuosta kuulen ja en tiedä miten se tehdään. Siis tuolla ensimmäinen vastaaja siitä yllä jo mainitsi. Ok, voin kyllä googlettaa. En ole ollut homeiden kanssa tekemisissä. Asun äärimmäisen terveessä talossa, ei näissä ole homeita.

        No, kaiken kaikkiaan tämä oli minulle aika yllätys että kuume ei liitykkään astmaan .. pitääpä puhua siitä jonkun asiantuntijan kanssa, kun sellaisen keksii.


      • astmaa vuod.-80
        työpaikalla kirjoitti:

        "astmaan mikään kuumeilu kuuulu. Mistä olet moisen mielleyhtymän saanut "päähäsi" ?
        Siis että astma ja kuume kuuluisivat yhteen.."

        - Näin tosiaan olen luullut, että kuuluisi ... nyt opin sitten paremmin täällä S24n sivustolla sellaista mitä edes lääkärit ei pysty kertomaan. ;) Oli jatkuvaa kuumetta silloin 90-luvulla ja tätini, jolla on astma, tokaisi "että tuommoinen jatkuva kuumeilu viittaa astmaan, että astmahan sillä on, viekää se tutkimuksiin". Kun oltiin astmasairaalassa tehty kokeet muutaman päivän, niin rasitusastmaksihan se todettiin. Yhteensä 20 v ollu sitä usein toistuvaa ja ajoittain jatkuvaa kuumetta, siksi oletin että se kuuluu jotenkin astmaan esim. jos keukot on tulehtuneet kuten eikös ne astmassa ole jatkuvassa tulehdustilassa, koska limaahan tulee jatkuasti. Niin kun on se jatkuva tulehdustila keuhkoissa, vai kuinka, niin eihän se ihme ole, että tulehdus pitää kuumetta. Tämä on siis ihan minun päättelyäni. Kun olen töissä, tai olin sen kahden vuoden ajan,niin silloin oli tosiaan jatkuva jokapäiväinen kuume ja kävin ihan vain työpaikan lääkäreillä, mutta esittivät täyden verenkuvan ottamista ja sellaista vastaavaa tutkimista kuten röntgen kuvaa.

        "Asetylisalisyylihap. eli Asp. ja Disperiniä sen sijaan en astmaatikkona voi edes _ajatellakaan_ käyttäväni."
        - Joo, tuosta minulle huomautti sairaanhoitaja ystäväni, mutta kysyen minulta, että "Pystytkö syömään asperiiniä kun on tuo astma?" Totesin että en ole mitään huomannut, joten hän siihen vastasi että "anna mennä sitten vaan!" Sanon siitä aina joka kerta lääkärillekin, ja eivät moiti mitenkään että "älä ota disperiiniä".

        "Oletko ollut nyt sitten nämä viimeiset 3 vuotta kuntoutustuella?"
        - En ole ollut millään tuella, en saanut penniäkään sossusta, tai en enää saa edes työttömän rahaa. Nyt työtilanne on niin huono ettei määräaikaisia töitä, joita siis pystyisin tekemään, edes ole tarjolla. Nyt alkaa rahat loppuun eikä tiedä mitä tekisi tässä tilanteessa..pitäisi pian töitä löytää ja mieluummin pidempiaikainen kestävä ratkaisu eli pidemmäksi aikaa töitä ja mahdollsiesti jotenkin osittain tuettua .. en vaan tiedä ketä tahoa lähestyä asiassa?

        "Minkä alan erikoislääkärit tuota kuumeasiaa tutkivat? Oliko joukossa esim. virologia?"
        - Ihan tavalliset työpaikan tavis lääkärit (13 kpl yhteensä, ei minkään alan erikoisasiantuntija)

        Miksi et mittaa PEF-mittarilla arvoja, ihan siis mielenkiinnosta? Millaisia lukemia sinulla oli silloin kuumeaikoina lämpöä?
        - Uskoisin että arvot ei mitenkään muutu onko kumme vai ei. Siksi ei ole tullut mieleenkään mitata. Silloin 10 v sitten aina mittailin sillon tällöin. Tänään olisi hyvä päivä mitata kunh on se kuumepäivä taas vaihteeksi menossa: 1 disperiini otettu aamulla ja nyt illalla 1 Finrex'in pussi kuumassa vedessä. Tähän kuumeeseen on jo tottunut ajan myötä että enemmän kulkee kuumemittari kainalossa kuin .. on siis unohtunut nuo puhallus .... voisin niitä arvoja alkaa mittailla uudelleen ...

        Onko tuo alveoliitti-asia tutkittu?
        - Ei. Ensimmäistä kertaa siis tuosta kuulen ja en tiedä miten se tehdään. Siis tuolla ensimmäinen vastaaja siitä yllä jo mainitsi. Ok, voin kyllä googlettaa. En ole ollut homeiden kanssa tekemisissä. Asun äärimmäisen terveessä talossa, ei näissä ole homeita.

        No, kaiken kaikkiaan tämä oli minulle aika yllätys että kuume ei liitykkään astmaan .. pitääpä puhua siitä jonkun asiantuntijan kanssa, kun sellaisen keksii.

        nyt ihan ensimmäiseksi erikoislääkärin puoleen, keuhkotauteihin erikoistuneen.

        Muuten, _astma_ ei sitten tule esille röntgenkuvissa, joten en tiedä onko haluttu varmistaa ettei ole keuhkokuumetta tms.

        "jos keukot on tulehtuneet kuten eikös ne astmassa ole jatkuvassa tulehdustilassa, koska limaahan tulee jatkuasti. Niin kun on se jatkuva tulehdustila keuhkoissa, vai kuinka, niin eihän se ihme ole, että tulehdus pitää kuumetta. "
        Toki on jatkuva tulehdustila, mutta siihen ei liity kuumeilu, siis astmassa. Silloinhan me kaikki astmaatikot olisimme jatkuvasti kuumeessa:))

        Kerrot ettet ole käynyt erikoislääkäreiden vastaanotolla. Kuka sitten tällä hetkellä hoitaa esim. lääkitysasiasi (kun kerrot ettet ole työelämässä niin nyt ei ole sitten työterv.hoitoakaan)??

        Mahdollisimman mukavaa viikonloppua!


      • ???
        N-vm-65 kirjoitti:

        astmaan mikään kuumeilu kuuulu. Mistä olet moisen mielleyhtymän saanut "päähäsi" ? Siis että astma ja kuume kuuluisivat yhteen..
        Olen sairastanut astmaa nyt liki 40 vuotta, olen erittäin, erittäin harvoin flunssassa, saati sitten kuumeessa.

        Asetylisalisyylihap. eli Asp. ja Disperiniä sen sijaan en astmaatikkona voi edes _ajatellakaan_ käyttäväni.

        Oletko ollut nyt sitten nämä viimeiset 3 vuotta kuntoutustuella?

        Minkä alan erikoislääkärit tuota kuumeasiaa tutkivat? Oliko joukossa esim. virologia?

        Miksi et mittaa PEF-mittarilla arvoja, ihan siis mielenkiinnosta? Millaisia lukemia sinulla oli silloin kuumeaikoina lämpöä?

        Onko tuo alveoliitti-asia tutkittu?

        Mainitsit nuo kuntoutustuet! Miten sellaisia voi saada? Mitä paperita vaaditaan? Mitä kautta hakea? Mitkä on edellytykset sellaisen saamiselle?


      • eikuumetta
        ??? kirjoitti:

        Mainitsit nuo kuntoutustuet! Miten sellaisia voi saada? Mitä paperita vaaditaan? Mitä kautta hakea? Mitkä on edellytykset sellaisen saamiselle?

        Juu, ei astmaan liity kuumetta! VAikka onkin jatkuva tulehdustila keuhkoissa. Onneksi ei liity. En haluaisi olla aina kuumessa. Silloinhan ei tosiaan voisi harrastaa esim. liikuntaa. Alkuper.kirjoittaja: paljonko sulla on sitä kuumetta?


      • kohtalotoveri
        työpaikalla kirjoitti:

        "astmaan mikään kuumeilu kuuulu. Mistä olet moisen mielleyhtymän saanut "päähäsi" ?
        Siis että astma ja kuume kuuluisivat yhteen.."

        - Näin tosiaan olen luullut, että kuuluisi ... nyt opin sitten paremmin täällä S24n sivustolla sellaista mitä edes lääkärit ei pysty kertomaan. ;) Oli jatkuvaa kuumetta silloin 90-luvulla ja tätini, jolla on astma, tokaisi "että tuommoinen jatkuva kuumeilu viittaa astmaan, että astmahan sillä on, viekää se tutkimuksiin". Kun oltiin astmasairaalassa tehty kokeet muutaman päivän, niin rasitusastmaksihan se todettiin. Yhteensä 20 v ollu sitä usein toistuvaa ja ajoittain jatkuvaa kuumetta, siksi oletin että se kuuluu jotenkin astmaan esim. jos keukot on tulehtuneet kuten eikös ne astmassa ole jatkuvassa tulehdustilassa, koska limaahan tulee jatkuasti. Niin kun on se jatkuva tulehdustila keuhkoissa, vai kuinka, niin eihän se ihme ole, että tulehdus pitää kuumetta. Tämä on siis ihan minun päättelyäni. Kun olen töissä, tai olin sen kahden vuoden ajan,niin silloin oli tosiaan jatkuva jokapäiväinen kuume ja kävin ihan vain työpaikan lääkäreillä, mutta esittivät täyden verenkuvan ottamista ja sellaista vastaavaa tutkimista kuten röntgen kuvaa.

        "Asetylisalisyylihap. eli Asp. ja Disperiniä sen sijaan en astmaatikkona voi edes _ajatellakaan_ käyttäväni."
        - Joo, tuosta minulle huomautti sairaanhoitaja ystäväni, mutta kysyen minulta, että "Pystytkö syömään asperiiniä kun on tuo astma?" Totesin että en ole mitään huomannut, joten hän siihen vastasi että "anna mennä sitten vaan!" Sanon siitä aina joka kerta lääkärillekin, ja eivät moiti mitenkään että "älä ota disperiiniä".

        "Oletko ollut nyt sitten nämä viimeiset 3 vuotta kuntoutustuella?"
        - En ole ollut millään tuella, en saanut penniäkään sossusta, tai en enää saa edes työttömän rahaa. Nyt työtilanne on niin huono ettei määräaikaisia töitä, joita siis pystyisin tekemään, edes ole tarjolla. Nyt alkaa rahat loppuun eikä tiedä mitä tekisi tässä tilanteessa..pitäisi pian töitä löytää ja mieluummin pidempiaikainen kestävä ratkaisu eli pidemmäksi aikaa töitä ja mahdollsiesti jotenkin osittain tuettua .. en vaan tiedä ketä tahoa lähestyä asiassa?

        "Minkä alan erikoislääkärit tuota kuumeasiaa tutkivat? Oliko joukossa esim. virologia?"
        - Ihan tavalliset työpaikan tavis lääkärit (13 kpl yhteensä, ei minkään alan erikoisasiantuntija)

        Miksi et mittaa PEF-mittarilla arvoja, ihan siis mielenkiinnosta? Millaisia lukemia sinulla oli silloin kuumeaikoina lämpöä?
        - Uskoisin että arvot ei mitenkään muutu onko kumme vai ei. Siksi ei ole tullut mieleenkään mitata. Silloin 10 v sitten aina mittailin sillon tällöin. Tänään olisi hyvä päivä mitata kunh on se kuumepäivä taas vaihteeksi menossa: 1 disperiini otettu aamulla ja nyt illalla 1 Finrex'in pussi kuumassa vedessä. Tähän kuumeeseen on jo tottunut ajan myötä että enemmän kulkee kuumemittari kainalossa kuin .. on siis unohtunut nuo puhallus .... voisin niitä arvoja alkaa mittailla uudelleen ...

        Onko tuo alveoliitti-asia tutkittu?
        - Ei. Ensimmäistä kertaa siis tuosta kuulen ja en tiedä miten se tehdään. Siis tuolla ensimmäinen vastaaja siitä yllä jo mainitsi. Ok, voin kyllä googlettaa. En ole ollut homeiden kanssa tekemisissä. Asun äärimmäisen terveessä talossa, ei näissä ole homeita.

        No, kaiken kaikkiaan tämä oli minulle aika yllätys että kuume ei liitykkään astmaan .. pitääpä puhua siitä jonkun asiantuntijan kanssa, kun sellaisen keksii.

        myös mahdollinen. Työpaikalla voi olla näkymätön homevaurio. Ne ovat aika tavallisia. Jos ilmanvaihtojärjestelmässä on jäähdytys, systeemi voi saastua mikrobeilla ja sieltä pääseen endotoksiineja ja muita epäpuhtauksia ilmaan. Kuumeilu on tyypillinen oire. Mene lääkärin vastaanotolle ja pyydä tutkimaan homevasta-aineet panelit 6 ja 7 Työterveyslaitoksen Kuopion yksikössä. Missä kaupungissa asut? Neuvotaan sitten osaavalle keuhkolääkärille.


      • mummeli vm-55.
        ??? kirjoitti:

        Mainitsit nuo kuntoutustuet! Miten sellaisia voi saada? Mitä paperita vaaditaan? Mitä kautta hakea? Mitkä on edellytykset sellaisen saamiselle?

        on entiseltä nimeltään määräaikainen eläke. Ensin 300 päivää sairauspäivärahalla ja jos sairaus jatkuu niin sitten voidaan hakea kuntoutustukea sen jatkoksi. Automaattisesti sitä ei sitten myönnetä. Vaikka lausunnon olisi kirjoittanut erikoislääkäri, kas kun KELA:lla on ihan omat erikoislääkärinsä, tyyliin ortopedi voi tarkaista pääseekö esim. masennusta sairastava kuntoutustuelle. (eli niitä ei sen alan erikoislääkäri päätä:(((

        Itse olen toistaiseksi eläkkeellä, eli pysyvällä eläkkeellä. Ensin olin 300 päivää sairauspäivärahalla, sitten yhteensä jaksoissa 3 vuotta kuntoutustuella ja sitten sain toistaiseksi eli pysyvän eläkkeen. Ikää 55 v, kroonisia, somaattisia sairauksia 4 kappaletta.

        Täältä jtkn infoa:
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608110225HN?OpenDocument

        Olin työkyvyn arvioinnissa ja työkokeilussa mutta ei minusta enää kalua saanut:)))

        Aloittaja; onko sinulla lämpöä vai kuumetta?


      • työpaikalla
        mummeli vm-55. kirjoitti:

        on entiseltä nimeltään määräaikainen eläke. Ensin 300 päivää sairauspäivärahalla ja jos sairaus jatkuu niin sitten voidaan hakea kuntoutustukea sen jatkoksi. Automaattisesti sitä ei sitten myönnetä. Vaikka lausunnon olisi kirjoittanut erikoislääkäri, kas kun KELA:lla on ihan omat erikoislääkärinsä, tyyliin ortopedi voi tarkaista pääseekö esim. masennusta sairastava kuntoutustuelle. (eli niitä ei sen alan erikoislääkäri päätä:(((

        Itse olen toistaiseksi eläkkeellä, eli pysyvällä eläkkeellä. Ensin olin 300 päivää sairauspäivärahalla, sitten yhteensä jaksoissa 3 vuotta kuntoutustuella ja sitten sain toistaiseksi eli pysyvän eläkkeen. Ikää 55 v, kroonisia, somaattisia sairauksia 4 kappaletta.

        Täältä jtkn infoa:
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608110225HN?OpenDocument

        Olin työkyvyn arvioinnissa ja työkokeilussa mutta ei minusta enää kalua saanut:)))

        Aloittaja; onko sinulla lämpöä vai kuumetta?

        mummeli vm-55, 37.6 C (normaalilämpö on 36.5C minulla)
        Kiitos noista kuntoutustuki tiedoista ja linkistä! Mielenkiintoiselta kuullostaa nuo kelan omat lääkärit!!


      • ??????
        työpaikalla kirjoitti:

        "astmaan mikään kuumeilu kuuulu. Mistä olet moisen mielleyhtymän saanut "päähäsi" ?
        Siis että astma ja kuume kuuluisivat yhteen.."

        - Näin tosiaan olen luullut, että kuuluisi ... nyt opin sitten paremmin täällä S24n sivustolla sellaista mitä edes lääkärit ei pysty kertomaan. ;) Oli jatkuvaa kuumetta silloin 90-luvulla ja tätini, jolla on astma, tokaisi "että tuommoinen jatkuva kuumeilu viittaa astmaan, että astmahan sillä on, viekää se tutkimuksiin". Kun oltiin astmasairaalassa tehty kokeet muutaman päivän, niin rasitusastmaksihan se todettiin. Yhteensä 20 v ollu sitä usein toistuvaa ja ajoittain jatkuvaa kuumetta, siksi oletin että se kuuluu jotenkin astmaan esim. jos keukot on tulehtuneet kuten eikös ne astmassa ole jatkuvassa tulehdustilassa, koska limaahan tulee jatkuasti. Niin kun on se jatkuva tulehdustila keuhkoissa, vai kuinka, niin eihän se ihme ole, että tulehdus pitää kuumetta. Tämä on siis ihan minun päättelyäni. Kun olen töissä, tai olin sen kahden vuoden ajan,niin silloin oli tosiaan jatkuva jokapäiväinen kuume ja kävin ihan vain työpaikan lääkäreillä, mutta esittivät täyden verenkuvan ottamista ja sellaista vastaavaa tutkimista kuten röntgen kuvaa.

        "Asetylisalisyylihap. eli Asp. ja Disperiniä sen sijaan en astmaatikkona voi edes _ajatellakaan_ käyttäväni."
        - Joo, tuosta minulle huomautti sairaanhoitaja ystäväni, mutta kysyen minulta, että "Pystytkö syömään asperiiniä kun on tuo astma?" Totesin että en ole mitään huomannut, joten hän siihen vastasi että "anna mennä sitten vaan!" Sanon siitä aina joka kerta lääkärillekin, ja eivät moiti mitenkään että "älä ota disperiiniä".

        "Oletko ollut nyt sitten nämä viimeiset 3 vuotta kuntoutustuella?"
        - En ole ollut millään tuella, en saanut penniäkään sossusta, tai en enää saa edes työttömän rahaa. Nyt työtilanne on niin huono ettei määräaikaisia töitä, joita siis pystyisin tekemään, edes ole tarjolla. Nyt alkaa rahat loppuun eikä tiedä mitä tekisi tässä tilanteessa..pitäisi pian töitä löytää ja mieluummin pidempiaikainen kestävä ratkaisu eli pidemmäksi aikaa töitä ja mahdollsiesti jotenkin osittain tuettua .. en vaan tiedä ketä tahoa lähestyä asiassa?

        "Minkä alan erikoislääkärit tuota kuumeasiaa tutkivat? Oliko joukossa esim. virologia?"
        - Ihan tavalliset työpaikan tavis lääkärit (13 kpl yhteensä, ei minkään alan erikoisasiantuntija)

        Miksi et mittaa PEF-mittarilla arvoja, ihan siis mielenkiinnosta? Millaisia lukemia sinulla oli silloin kuumeaikoina lämpöä?
        - Uskoisin että arvot ei mitenkään muutu onko kumme vai ei. Siksi ei ole tullut mieleenkään mitata. Silloin 10 v sitten aina mittailin sillon tällöin. Tänään olisi hyvä päivä mitata kunh on se kuumepäivä taas vaihteeksi menossa: 1 disperiini otettu aamulla ja nyt illalla 1 Finrex'in pussi kuumassa vedessä. Tähän kuumeeseen on jo tottunut ajan myötä että enemmän kulkee kuumemittari kainalossa kuin .. on siis unohtunut nuo puhallus .... voisin niitä arvoja alkaa mittailla uudelleen ...

        Onko tuo alveoliitti-asia tutkittu?
        - Ei. Ensimmäistä kertaa siis tuosta kuulen ja en tiedä miten se tehdään. Siis tuolla ensimmäinen vastaaja siitä yllä jo mainitsi. Ok, voin kyllä googlettaa. En ole ollut homeiden kanssa tekemisissä. Asun äärimmäisen terveessä talossa, ei näissä ole homeita.

        No, kaiken kaikkiaan tämä oli minulle aika yllätys että kuume ei liitykkään astmaan .. pitääpä puhua siitä jonkun asiantuntijan kanssa, kun sellaisen keksii.

        Jos on jatkuvaa kuumeilua noin pitkään, niin ethän vaan sekoita kuumetta ja lämpöilyä ? Onko työpaikkasi lämmin paikka ? Eli jos siellä on liian lämmin, niin se nostaa lämpöä samalla tavalla kuin saunassa, jossa myös ruumiin lämpö nousee ja kesähelteellä nousee myös. Joillakin normaalilämpö on heti aamusta 37 ja illalla 1/2 - 1 asteen enemmän, eli kuumetta ei ole jos illaksi lämpö nousee vähäsen.


      • työpaikalla
        ?????? kirjoitti:

        Jos on jatkuvaa kuumeilua noin pitkään, niin ethän vaan sekoita kuumetta ja lämpöilyä ? Onko työpaikkasi lämmin paikka ? Eli jos siellä on liian lämmin, niin se nostaa lämpöä samalla tavalla kuin saunassa, jossa myös ruumiin lämpö nousee ja kesähelteellä nousee myös. Joillakin normaalilämpö on heti aamusta 37 ja illalla 1/2 - 1 asteen enemmän, eli kuumetta ei ole jos illaksi lämpö nousee vähäsen.

        Työpaikat ovat olleet jääkylmiä! Puolen päivän aikaan on pitänyt jo laittaa villaista hartioille ettei jäätyisi.
        Ei ole kyse pienistä kehon lämmön nousuista! Nyt en puhu pelkästä kuumeesta vaan siitä että on todella sairas silloin! Vaikea tehdä töitä tai olla ylipäätänsä pystyssä/istua 8 h/pv. Kyseessä ei ole kolmenkymmenseitsemän lämpötilat vaan kuumeet lähempänä 38. Kun saapuu 38 rajapyykille, niin silloin keikahdan jo maahan makaamaan, mutta tyypillinen 37.6, sitä alemmat lasken vain lämmöksi, normaalilämmön ollessa 36.5C.

        Päinvastoin, kuumeen ja sen mukana tulevan jomotuksen saan parhaiten pois nostamalla huonetilan lämpötilaa.

        Kyseessä ei ole lämpötilan nousu vaan kuume! Mainitsit, "jos lämpötila on työpaikalla liian korkea", niin sanot, että "minun tapauksessani se selittäisi lämpötilaani."
        PÄINVASTOIN, viimeisimmässä työpaikassa ilmastoinnit vetelivät "hevon pyllyä" ja työhuoneeni lämpötila nousi jopa 32 C, koko kesän 3 kk se oli 28-30 C (siis huoneen lämpötila, mittasin). Lasiseinät ja isot lasi-ikkunat auttoivat huoneen C:n nousussa. No minähän olin siellä kuin herran kukkarossa sen 3 kk työsuhteeni ajan, kuumeet pysyi pois lähes koko kesän. Kuumeen aikana selän sitä aluetta, jossa keuhkot on kehon sisällä, särkee! (Siksikin olen kuumeeni yhdistänyt astmaan, koska se on juuri keuhkojen alueella, selässä siis.) Kuten on tänäänkin särkenyt .. ja tyypillinen kuumepäivä taas menossa, hoh hoijaa. Eilen tosin oli parempi päivä..onneksi.


      • kyselenpä lisää
        työpaikalla kirjoitti:

        Työpaikat ovat olleet jääkylmiä! Puolen päivän aikaan on pitänyt jo laittaa villaista hartioille ettei jäätyisi.
        Ei ole kyse pienistä kehon lämmön nousuista! Nyt en puhu pelkästä kuumeesta vaan siitä että on todella sairas silloin! Vaikea tehdä töitä tai olla ylipäätänsä pystyssä/istua 8 h/pv. Kyseessä ei ole kolmenkymmenseitsemän lämpötilat vaan kuumeet lähempänä 38. Kun saapuu 38 rajapyykille, niin silloin keikahdan jo maahan makaamaan, mutta tyypillinen 37.6, sitä alemmat lasken vain lämmöksi, normaalilämmön ollessa 36.5C.

        Päinvastoin, kuumeen ja sen mukana tulevan jomotuksen saan parhaiten pois nostamalla huonetilan lämpötilaa.

        Kyseessä ei ole lämpötilan nousu vaan kuume! Mainitsit, "jos lämpötila on työpaikalla liian korkea", niin sanot, että "minun tapauksessani se selittäisi lämpötilaani."
        PÄINVASTOIN, viimeisimmässä työpaikassa ilmastoinnit vetelivät "hevon pyllyä" ja työhuoneeni lämpötila nousi jopa 32 C, koko kesän 3 kk se oli 28-30 C (siis huoneen lämpötila, mittasin). Lasiseinät ja isot lasi-ikkunat auttoivat huoneen C:n nousussa. No minähän olin siellä kuin herran kukkarossa sen 3 kk työsuhteeni ajan, kuumeet pysyi pois lähes koko kesän. Kuumeen aikana selän sitä aluetta, jossa keuhkot on kehon sisällä, särkee! (Siksikin olen kuumeeni yhdistänyt astmaan, koska se on juuri keuhkojen alueella, selässä siis.) Kuten on tänäänkin särkenyt .. ja tyypillinen kuumepäivä taas menossa, hoh hoijaa. Eilen tosin oli parempi päivä..onneksi.

        Lämmöt töissä on jo vaarallisia, kai sait pitää taukoja tarpeeksi tiuhaan ? Itse olen ollut sellaisessa työpaikassa, jossa ei ilmastointia kesällä ollut, sairastuin kuumeeseen ja poskiontelon tulehdukseen. Mutta minulle ei astma aiheuta kipua ollenkaan, eikä kuumetta. Oletko varma ettei kyseessä ole mununaiset, eikä keuhkot ? Teetkä sellaista työtä, että jännität ylävartaloa, joka pistää selkälihakset jumiin ? Sekin aiheuttaa kipua ja joskus jopa hengitysvaikeuksia, jos selkä- ja hartiaseudun lihakset ovat jumissa ja tulehdustilassa myös kuumetta ? Itse tein töitä ilmastointipuhalluksen alla, kiropraktikko auttoi ja käski juoda paljon, vaikka vilu olekin. Sinne ei saanut mitään lämmintä edes päälle laittaa, koska oli ns. puhdas tila (ja poskiontelot tulehtuivat tietenkin).


      • homekeuhko
        työpaikalla kirjoitti:

        Työpaikat ovat olleet jääkylmiä! Puolen päivän aikaan on pitänyt jo laittaa villaista hartioille ettei jäätyisi.
        Ei ole kyse pienistä kehon lämmön nousuista! Nyt en puhu pelkästä kuumeesta vaan siitä että on todella sairas silloin! Vaikea tehdä töitä tai olla ylipäätänsä pystyssä/istua 8 h/pv. Kyseessä ei ole kolmenkymmenseitsemän lämpötilat vaan kuumeet lähempänä 38. Kun saapuu 38 rajapyykille, niin silloin keikahdan jo maahan makaamaan, mutta tyypillinen 37.6, sitä alemmat lasken vain lämmöksi, normaalilämmön ollessa 36.5C.

        Päinvastoin, kuumeen ja sen mukana tulevan jomotuksen saan parhaiten pois nostamalla huonetilan lämpötilaa.

        Kyseessä ei ole lämpötilan nousu vaan kuume! Mainitsit, "jos lämpötila on työpaikalla liian korkea", niin sanot, että "minun tapauksessani se selittäisi lämpötilaani."
        PÄINVASTOIN, viimeisimmässä työpaikassa ilmastoinnit vetelivät "hevon pyllyä" ja työhuoneeni lämpötila nousi jopa 32 C, koko kesän 3 kk se oli 28-30 C (siis huoneen lämpötila, mittasin). Lasiseinät ja isot lasi-ikkunat auttoivat huoneen C:n nousussa. No minähän olin siellä kuin herran kukkarossa sen 3 kk työsuhteeni ajan, kuumeet pysyi pois lähes koko kesän. Kuumeen aikana selän sitä aluetta, jossa keuhkot on kehon sisällä, särkee! (Siksikin olen kuumeeni yhdistänyt astmaan, koska se on juuri keuhkojen alueella, selässä siis.) Kuten on tänäänkin särkenyt .. ja tyypillinen kuumepäivä taas menossa, hoh hoijaa. Eilen tosin oli parempi päivä..onneksi.

        Hei,

        luitko tuon lähettämäni linkin? siellä on myös todella hyvää tietoa astmasta. Alveoliitti ei aina tule homeesta vaan voi olla muitakin pölyjä tms. lisäksi on olemassa tuo ilmankostutinkuume, kuulostaako oireet tutuilta? Kun oireilusi viittaa noin selkeästi työpaikalle ja kylmään niin kyllä kannattaisi selvittää kunnolla työterveyden tai keuhkolääkärin kanssa mikä on.

        Astman tulehdusreaktio on ihan erilainen kuin esim. taudinaiheuttajien aiheuttama eikä siis aiheuta kuumeilua. Nykyään ei myöskään erotella rasitusastmaa erilliseksi astmaksi vaan ajatellaan sen olevan ihan samaa astmaa kuin muutenkin. Joillakin astma saattaa olla niin lievää, että oireilua tulee vain rasituksessa. Jos et ole pitkään aikaan käynyt astman vuoksi lääkärissä niin kannattaa varmaan muutenkin käydä ja tehdä itse pef-seurantaa ja pyytää lähete spirometriaan.


      • .,
        työpaikalla kirjoitti:

        mummeli vm-55, 37.6 C (normaalilämpö on 36.5C minulla)
        Kiitos noista kuntoutustuki tiedoista ja linkistä! Mielenkiintoiselta kuullostaa nuo kelan omat lääkärit!!

        alilämmöstä, jolloin 37,5 C-astetta voi merkitä jo 2- C-asteen kuumetta!
        -------------------------------------------------------------------------------------------------
        ""=>Immuunipuolustuksen mittari=elimistön lämpö kainalosta mitattuna


      • *****
        työpaikalla kirjoitti:

        Työpaikat ovat olleet jääkylmiä! Puolen päivän aikaan on pitänyt jo laittaa villaista hartioille ettei jäätyisi.
        Ei ole kyse pienistä kehon lämmön nousuista! Nyt en puhu pelkästä kuumeesta vaan siitä että on todella sairas silloin! Vaikea tehdä töitä tai olla ylipäätänsä pystyssä/istua 8 h/pv. Kyseessä ei ole kolmenkymmenseitsemän lämpötilat vaan kuumeet lähempänä 38. Kun saapuu 38 rajapyykille, niin silloin keikahdan jo maahan makaamaan, mutta tyypillinen 37.6, sitä alemmat lasken vain lämmöksi, normaalilämmön ollessa 36.5C.

        Päinvastoin, kuumeen ja sen mukana tulevan jomotuksen saan parhaiten pois nostamalla huonetilan lämpötilaa.

        Kyseessä ei ole lämpötilan nousu vaan kuume! Mainitsit, "jos lämpötila on työpaikalla liian korkea", niin sanot, että "minun tapauksessani se selittäisi lämpötilaani."
        PÄINVASTOIN, viimeisimmässä työpaikassa ilmastoinnit vetelivät "hevon pyllyä" ja työhuoneeni lämpötila nousi jopa 32 C, koko kesän 3 kk se oli 28-30 C (siis huoneen lämpötila, mittasin). Lasiseinät ja isot lasi-ikkunat auttoivat huoneen C:n nousussa. No minähän olin siellä kuin herran kukkarossa sen 3 kk työsuhteeni ajan, kuumeet pysyi pois lähes koko kesän. Kuumeen aikana selän sitä aluetta, jossa keuhkot on kehon sisällä, särkee! (Siksikin olen kuumeeni yhdistänyt astmaan, koska se on juuri keuhkojen alueella, selässä siis.) Kuten on tänäänkin särkenyt .. ja tyypillinen kuumepäivä taas menossa, hoh hoijaa. Eilen tosin oli parempi päivä..onneksi.

        "Kuumeella ei ole virallisesti hyväksyttyä raja-arvoa. Kehon lämpötila vaihtelee vuorokauden ajan, ympäristön lämpötilan, vaatetuksen ja liikkumisen mukaan melkoisesti, yleensä välillä 36,0–37,5 °C. Kehon lämpö on korkeimmillaan iltapäivällä ja matalimmillaan yöllä." Eli ei tuo nyt kuumeelta vaikuta, ei millään pahalla ja mietipä nyt kannattaako koko ajan lämpöään seuratakkaan, itse mittaan siinä vaiheessa kun leuat lyö luokkua, eli vilunväristyksiä tulee ja muutenkin olo ihan hirveä. En huvikseen seuraile lämpöäni.


      • bottari
        ., kirjoitti:

        alilämmöstä, jolloin 37,5 C-astetta voi merkitä jo 2- C-asteen kuumetta!
        -------------------------------------------------------------------------------------------------
        ""=>Immuunipuolustuksen mittari=elimistön lämpö kainalosta mitattuna

        Itse en kärsi astmasta, mutta minun normaalilämpöni on 36.4. Koulussa/töissä olen aina 37.7 asteeseen asti. 37.6 on vain lämmönnousua. 38 jälkeiset lukemat taasen ovat jo kuumetta. Näin sanoi eräs lääkäri. Ja töihin olen aina mennyt. Saattaa johtua piilohomeesta tuo sinun kuumeesi.


      • Tuossa selitys läm-

    • Epätoivoinen

      Minun 14-vuotiaalla pojalla on lähes samoin oirein pitänyt kuumetta pian vuoden. Jokunen pieni pätkä,ettei kuumetta. Kuiva yskä. Kaksi kertaa todetti Mycopöasma ja kerran keuhkoklamydia. Antibiooteista ei tehoa. Näistä tuli niveltuledus ja nyt arveltu tulleen rasitus Astma. Pef-arvot ja Spirometri alentuneet...tutkimukset jatkuu edelleen ja oireilu...

    • Tehkääs nuo testit!

      Löydätte nipun vastauksia ongelmiin! Hoito-ohjeet löytyvät linkistä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

      13-lääkäriä eikä yksikään tiennyt Limakalvojen laaja-alaisesta tulehduksesta ja kolmesta 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif hyöty-bakteerista joilla tuo keuhkojen lievä laaja-alainen tulehdus parannetaan!? Uskomatonta!!

    • terveyttä.
      • Opiskele ennenkuin

    • HannaJuu

      Juuri tulleena keuhkosairauksien erikoislääkäriltä (Ollut yli 20 vuotta), toistan hänen sanansa siitä, että astma voi pahenemisvaiheessa pitää yllä lämpöä. Minulla myös pitkä kierre mykoplasman, keuhkoklamydian, niveltulehduksen ja nyt astmaepäilyn saralla. Mikä lie oikea vastaus. Antibiootit eivät auta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe