Niin..?
Mikä on epiduraali?
15
4829
Vastaukset
- Minna
En ole itse saanut sellaista, mutta käsittääkseni se laitetaan selkäytimeen (?) ja se puuduttaa vyötäröstä alaspäin. Puudutuksen tehoa voi säädellä, mutta se ei ole kai ihan idioottivarmaa: jos puudutuksen ottaa, voi olla, ettei voi kävellä (puudutettuna).
Epiduraalia käytetään synnytyksissä, keisarinleikkauksissa ja muissa vastaavissa.- Kokemus
Laitetaan nimenomaan selkäytimeen. Eikä todellakaan voi edes ajatella kävelyä. Samalla puuduksella kolme kertaa lonkan tekonivel leikkaus tehty. Etu on siinä että vaikutus on aika lyhytaikainen, tipan jälkeen n.30 min alkaa liikkeet toimimaan. Kaikki on toki kiinni hyvin pitkälle anestialääkäristä, minkälaista annostusta pitää yllä. Ainoa haitta on ollu silloin kun piikki on pistetty jalka potkas vailla omaa tahtoa. Sekään ei ollu kun yks potku.
- hoitsu
Kokemus kirjoitti:
Laitetaan nimenomaan selkäytimeen. Eikä todellakaan voi edes ajatella kävelyä. Samalla puuduksella kolme kertaa lonkan tekonivel leikkaus tehty. Etu on siinä että vaikutus on aika lyhytaikainen, tipan jälkeen n.30 min alkaa liikkeet toimimaan. Kaikki on toki kiinni hyvin pitkälle anestialääkäristä, minkälaista annostusta pitää yllä. Ainoa haitta on ollu silloin kun piikki on pistetty jalka potkas vailla omaa tahtoa. Sekään ei ollu kun yks potku.
tarkoituksesta riippuen. Sen puudutuksen aikana, mitä synnytyksessä käytetään, pystyy yleensä kävelemään, näin ainakin on tarkoitus. Käytetään kansanomaisesti nimeä "kävelyepiduraali". JOskus joudutaan puuduttamaan vahvemmin ja sillin ei kävelykään onnistu...
Muut yksityiskohdat tulikin tossa toisessa kirjoituksessa :)
- Ei puudutettu
...selkäytimessä oleva tila luukalvon ja kovakalvon välissä. Puudutteen nimitys tulee siitä, että puudute laitetaan sinne epiduraaliin tilaan.
(Se on myös yhden rap/hip hop -bändin nimi!) - Lilla
Selkäydin puudutus on sellainen puudute joka oikeasti pistetään selkäytimeen asti. Silloin ei todellakaan pysty kävellä.
Epiduraalipuudutusta käytetään esim. synnytyksessä, jolloin puudutusaine ruiskutetaan selkäytimen ympärille (tai jonnekkin sinne =)), tällöin puudutusaine ainoastaan lieventää kipuja, eikä vie jalkoja alta =) Suosittelen...- Mam
Mikä puudutus laitetaan selkäytimeen? Minulle on tehty kaksi sektiota, toinen epiduraalipuudutuksessa ja toinen spinaalipuudutuksessa, jota kutsutaan yleisesti selkäydinpuudutukseksi, mutta ei sitäkään selkäytimeen laiteta, vaan selkäydinnesteeseen. Tämä puudutus vei kyllä jalat alta. Mutta onko olemassa jokin puudutus, joka laitetaan selkäytimeen?
- Lilla
Mam kirjoitti:
Mikä puudutus laitetaan selkäytimeen? Minulle on tehty kaksi sektiota, toinen epiduraalipuudutuksessa ja toinen spinaalipuudutuksessa, jota kutsutaan yleisesti selkäydinpuudutukseksi, mutta ei sitäkään selkäytimeen laiteta, vaan selkäydinnesteeseen. Tämä puudutus vei kyllä jalat alta. Mutta onko olemassa jokin puudutus, joka laitetaan selkäytimeen?
Itseasiassa selkäydin on täynnä selkäydinnestettä että kyllä toi spinaalipuudutus laitetaan selkäytimeen =)
- hoitsu
Mam kirjoitti:
no spinaali on juuri se selkäynin, eli selkäydinnesteeseen laitetaan spinaalipuudutus. Ja vie jalat alta ;) Epiduraalitila on on spinaalin ja epiduraalikalvon välissä oleva tila, johon laitetaan epiduraalipuudutus, joka ei vie jalkoja alta. Spinaalipuudutuksen toinen nimi on lumbaalipuudutus, mutta samaa asiaa siis tarkoittaa :)
- Lilla
hoitsu kirjoitti:
no spinaali on juuri se selkäynin, eli selkäydinnesteeseen laitetaan spinaalipuudutus. Ja vie jalat alta ;) Epiduraalitila on on spinaalin ja epiduraalikalvon välissä oleva tila, johon laitetaan epiduraalipuudutus, joka ei vie jalkoja alta. Spinaalipuudutuksen toinen nimi on lumbaalipuudutus, mutta samaa asiaa siis tarkoittaa :)
Nyt tuli selväksi. Kiitoksia =)
Olin sentään oikeilla jäljille. - Mam
hoitsu kirjoitti:
Vaikuttaa ehkä saivartelulta, mutta löysin artikkelin, jossa anestesian erikoislääkäri Hannu Heikkilä sanoo, että spinaalipuudutusta ei laiteta selkäytimeen, vaan selkäydinnestetilaan, paikkaan, mihin itse selkäydin ei enää ulotu. Hänen mukaansa spinaalipuudutus (selkäydinpuudutus) on nimenä harhaanjohtava.
- hoitsu
Mam kirjoitti:
Vaikuttaa ehkä saivartelulta, mutta löysin artikkelin, jossa anestesian erikoislääkäri Hannu Heikkilä sanoo, että spinaalipuudutusta ei laiteta selkäytimeen, vaan selkäydinnestetilaan, paikkaan, mihin itse selkäydin ei enää ulotu. Hänen mukaansa spinaalipuudutus (selkäydinpuudutus) on nimenä harhaanjohtava.
Joo, pisteet sulle. Siis eihän sitä siihen hermoon lykätä, mutta siis kun kansankielessä kyse on spinaalista silloin kun puhutaan selkäydinpuudutuksesta.
- peppi
hoitsu kirjoitti:
"Epiduraalitila on on spinaalin ja epiduraalikalvon välissä oleva tila.."
Epiduraalitila on periosteumin eli luukalvon ja dura mater spinaliksen eli kovakalvon välissä...
ja lumbaali/spinaali eroaa kuitenkin aika merkityksellisesti toisistaan...
ole kiltti ja ota asioista kunnolla selvää, ennen kuin väität.. - hoitsu
peppi kirjoitti:
"Epiduraalitila on on spinaalin ja epiduraalikalvon välissä oleva tila.."
Epiduraalitila on periosteumin eli luukalvon ja dura mater spinaliksen eli kovakalvon välissä...
ja lumbaali/spinaali eroaa kuitenkin aika merkityksellisesti toisistaan...
ole kiltti ja ota asioista kunnolla selvää, ennen kuin väität..http://www.tohtori.fi/termi.php3?terID=7048&termit=spinaalipuudutus
En osaa latinaa, koulutuksesta on juuri sen verran aikaa. En myöskään ole leikkurissa tms töissä missä näiden asioiden kanssa joutuisi olemaan tekemisissä. Asian ydin kuitenkin oli oikein, nimistä huolimatta. Eli kalvon ja kalvon väliin jää tila, johon laitetaan epiduraalipuudutus, spinaalipuudutus laitetaan selkäydinnesteeseen, sen toisen kalvon taakse, eli syvemmälle.
- P.K.
Itselläni oli kuukausi sitten akuutti haimatulehdus. Anestesialääkäri suositteli Epiduraalipuudutusta suurten kipujen vuoksi. Se laitettiin huolellisesti ja tarkasti selkäytimeen, annettiin koeannos ennen annoksen nostamista. Tämän jälkeen anestesiahoitaja teki ns. pintatuntotestin, eli kokeili märällä paperilla vatsan seutua ja vain ainoastaan ylävatsan vasen puoli oli puutunut. Se ei todellakaan puuduta vyötäröstä alaspäin, eikä vaikuta kävelemiseen millään tavalla. Epiduraalipuuduketta injektoitiin 5 - 10 ml/h n. kahden viikon ajan.
- Nimetön
Aivokalvot ovat keskushermostoa sekä II aivohermoa ympäröivä rakenne. Aivokalvoja (meninx, mon. meninges) on kolme kappaletta. Sisimpänä on pehmytkalvo eli pia mater. Se myötäilee tarkasti aivojen ja selkäytimen pintojen muotoja. Keskimmäinen aivokalvo on lukinkalvo eli arachnoidea. Uloin aivokalvo on kovakalvo eli dura mater. Dura mater koostuu kahdesta eri lehdestä.
Arachnoidea kiinnittyy pia materiin sidekudospylväillä muodostaen lukinkalvonontelon eli subaraknoidaalitilan. Subaraknoidaalitila on aivoselkäydinnesteen (likvor) täyttämä. Duran materin ja arachnoidean väliin jää subduraalitila, joka on ekstrasellulaarinesteen täyttämä ahdas ontelo. Dura materin lehtien välissä on epiduraalitila. Tän oon lukenut sata kertaa kun mulla todettiin leukemia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491476Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761325Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86983- 86916
- 13900
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186858Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20821- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi74742Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17730